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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 15 (1993), S. 131-137 
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Sacroiliac joint ; Computed tomography ; Secondary ossification centres ; Os sacrum
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Des formations osseuses apparemment bilatérales, de formes et tailles différentes, localisées dans les parties antéro-supérieures et inférieures des articulations sacroiliaques, ont été observées sur les images de coupes axiales de la région pelvienne chez des patients jeunes. Aucune autre modification pathologique n'a été notée au niveau des articulations sacro-iliaques de ces individus. Chez l'un des patients, les structures osseuses pouvaient aussi être observées sur les radiographies standard. Nous avons aussi étudié cette articulation chez 3 sujets anatomiques juvéniles, par la radiographie, la TDM, l'étude macroscopique et histologique. Chez deux d'entre eux des formations osseuses semblables à celles observées chez les patients jeunes pouvaient être détectées sur les coupes TDM. Les recherches macroscopiques ont montré que ces structures étaient des points d'ossification secondaires localisés dans le cartilage articulaire de la partie latérale du sacrum en regard du 1er et du 3e segments sacrés. Si l'on se réfère à une littérature anatomique plus ancienne, ces points d'ossification épiphysaires contribuent à la surface auriculaire de la partie latérale du sacrum et à la surface libre latérale des parties caudales du sacrum. Ils peuvent être observés entre 12 et 25 ans et commencent à fusionner avec les parties latérales aux environs de la 18e année. Sur les bassins osseux provenant de pièces juvéniles conservées, les ossicules libres n'ont pas pu être décelés dans la région des articulations sacroiliaques. Les particularités histologiques du processus d'ossification observé sont discutés. Ces points d'ossification physiologiques doivent être distingués des altérations pathologiques apparaissant au scanner comme des structures osseuses ou assimilées.
    Notes: Summary Bilateral apparently bony structures of different forms and sizes located in the inferior and superior ventral parts of the sacroiliac joints were observed on axial CT images of the pelvic region of juvenile patients. No other pathological changes were noted in the sacroiliac joints of these individuals. In one patient the bony structures could also be seen on a conventional plain radiograph. We also examined 3 juvenile autopsy specimens of this joint using radiology, CT, macroscopical evaluation and histology. In two of them, structures could be detected on the CT scans which were similar to those observed in the young patients. Macroscopic investigations revealed the structures to be secondary ossification centres located in the articular cartilage of the lateral part of the os sacrum at the levels of the first and third sacral segments. According to older anatomical literature, these epiphysial ossification centres contribute to the auricular surface of the lateral part of the os sacrum and the free lateral surface of the inferior sacral parts. They can be observed between the ages of 12 and 25 years and begin to synostose with the lateral part around the age of 18 years. In macerated juvenile specimens of the bony pelvis, free ossicles were not detectable in the region of the sacroiliac joints. Histological peculiarities of the ossification process observed are discussed. These physiologically occurring ossification centres are to be differentiated from pathological alterations appearing as bony or bone-like structures on CT scans.
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Iotrolan ; CT ; MR ; Arthrography ; Gd-DTPA ; Gleuchumeral joint
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The role of conventional arthrography versus computed tomography (CT) arthrography of the glenohumeral joint using iotrolan was evaluated in patients with different shoulder problems. In addition, a diagnostic combination of conventional and CT arthrography was compared with magnetic resonance (MR) arthrography of the glenohumeral joint. Two diagnostic protocols were used. Protocol 1: conventional followed after 30 min by CT arthrography of 37 joints using a double contrast technique with iotrolan 300. Protocol 2: conventional followed after 90–180 min by MR arthrography in 20 patients using a single-contrast technique with 10 ml iotrolan 300 and 1 ml gedopentetate dimeglumine 500 mM. Ten patients also underwent CT arthrography. Neither patient group experienced contrast-related complications. Image quality was good for all conventional arthrograms, excellent in 45/47 CT arthrograms and good in 20 MR arthrograms. CT and MR arthrography were diagnostically valuable in many patients. We conclude that glenohumeral joint evaluation should be perfomed first using conventional or CT arthrography. Iotrolan has proven to be highly reliable and safe in these applications. Iotrolan in combination with gadopentetate dimeglumine, permits MR arthrography following completion of the standard examinations if necessary.
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  • 3
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Carcinoma of the breast ; MR imaging ; Prognostic factors ; Histopathology ; Immunohistochemistry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The objective of this study was to evaluate the prognostic value of contrast-enhanced MR mammography in patients with breast cancer. A total of 190 patients with breast cancer (37 noninvasive carcinomas, 153 invasive carcinomas) underwent dynamic contrast-enhanced MR mammography preoperatively. Using 1.5-T unit, T1-weighted sequences (2D FLASH) were obtained repeatedly one time before and five times after IV administration of 0.1 mmol gadopentetate-dimeglumine per kilogram body weight. The findings on MR imaging were correlated with histopathologically defined prognostic factors (histological type, tumor size, tumor grading, metastasis in lymph nodes). In addition, immunohistochemically defined prognostic factors (c-erbB-1,c-erbB-2, p53, Ki-67) were correlated with the signal increase on MR mammogram in 40 patients. There was no significant correlation between the findings on MR mammography and the histopathological type of carcinoma, the grading, and the lymphonodular status. Noninvasive carcinomas showed a higher rate of moderate (38 %) or low (27 %) enhancement on MR imaging than invasive carcinomas (6 and 3 %). The results on MR mammography and the results of immunohistochemical stainings did not correlate significantly. Noninvasive carcinomas showed significantly lower enhancement than invasive carcinomas. However, the signal behavior of contrast-enhanced MR mammography is not related to established histopathological prognostic parameters as subtyping, grading, nodal status, and the expression of certain oncogenes/tumor suppressor genes.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 951-959 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Bildgebende Verfahren ; Diagnostik ; Instabilität des Schultergelenks ; Key words Imaging techniques ; Diagnosis ; Shoulder joint instability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The diagnosis of glenohumeral instability is based on the patient's history and physical examination. The main objective in using imaging techniques is to define the tpye and extent of the underlying pathology for therapeutic planning. Plain radiography is the initial step in the diagnostic procedure but can miss typical lesions of the glenohumeral joint structures. CT arthrography and MR imaging offer great sensitivity and accuracy for the detection of traumatic abnormalities of the labral-capsular complex, fractures of the glenoid rim and Hill-Sachs lesions. The advantages and pitfalls of both imaging techniques are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die Diagnose einer glenohumeralen Instabilität wird in den meisten Fällen schon durch die Anamnese und die klinische Symptomatik gestellt. Aufgabe der bildgebenden Verfahren ist es, Art und Ausmaß der zugrundeliegenden Pathologie exakt zu dokumentieren und eine Entscheidungshilfe für das therapeutische Vorgehen zu liefern. Konventionelle Röntgenaufnahmen in gut eingestellten Projektionen stellen unverändert die Grundlage jeder bildgebenden Diagnostik dar, wobei jedoch typische pathologische Befunde insbesondere am Kapsel-Band-Apparat dem radiologischen Nachweis entgehen. Mit der Nativ-CT gelingt der eindeutige Nachweis von knöchernen Verletzungen am Pfannenrand und am Humeruskopf. Als etabliertes Verfahren zur Beurteilung des kapsulolabralen Komplexes gilt die CT-Arthrographie. Nachteile sind die Gelenkpunktion und der vermehrte Zeitaufwand. Als Alternative bietet sich die Magnetresonanztomographie an. Sie liefert als nicht-invasive Untersuchung mit hohem Gewebekontrast in beliebigen Schnittebenen in der Diagnostik des Labrums und der Gelenkkapsel eine ähnlich hohe Treffsicherheit, kann jedoch bei Formvarianten und fehlendem Gelenkerguß diagnostische Schwierigkeiten aufwerfen. Der Stellenwert der verschiedenen Verfahren wird diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 971-978 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomographie ; Leber ; Lebertumoren ; Kontrastmittel ; Key words Computed tomography ; Liver parenchyma ; Liver tumors ; Contrast media
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Scan protocol optimization and value of a multi-row-detector helical CT (MS-CT) in comparison to a single-row-detector spiral CT (SS-CT) for imaging of focal liver lesions. Materials and Methods: The ability of a MS-CT with different scan parameters (slice thickness, scan mode, table-speed, reconstruction interval) for the detection of low-contrast objects was evaluated with a liver phantom and compared to a SS-CT. The clinical value (detection and characterization) of MS-CT with various slice thicknesses (3,75, 5, 7,5 mm) was compared intraindividually in 20 patients with a total of 43 benign and malignant lesions. Results: In the experimental study the MS-CT reached the same detection rates for low-contrast objects despite a three-times faster scan-time compared to a SS-CT. The slice thicknesses of 3,75 and 5 mm proved to be optimal and were superior to a thickness of 7,5 mm for the detection and characterization of liver lesions. A distinct separation between arterial and portal venous phase was achieved by this protocol. Conclusion: The MS-CT allows a reliable acquisition of the entire liver parenchyma in defined perfusion phases. It improves the detection and characterization of focal liver lesions with optimized scan parameters with a significantly faster scan time than with the SS-CT.
    Notes: Zusammenfassung Untersucht wurden die Optimierung der Untersuchungsprotokolle und die Wertigkeit der Mehrzeilendetektor-Spiral-CT (MZ-SCT) im Vergleich zur Einzeilendetektor-Spiral-CT (EZ-SCT) in der Diagnostik fokaler Leberläsionen. Die Fähigkeit der MZ-SCT, mit unterschiedlichen Scanparametern (Schichtdicke, Scanmodus, Tischvorschub, Rekonstruktionsintervall) Niedrigkontrastobjekte zu detektieren wurde anhand eines Leberphantoms mit der EZ-SCT verglichen. Die spezielle klinische Bedeutung (Detektion und Charakterisierung) einer MZ-SCT mit verschiedenen Schichtdicken (3,75, 5, 7,5 mm) wurde beim intraindividuellen Vergleich von 20 Patienten mit insgesamt 43 benignen und malignen Lebertumoren evaluiert. Die MZ-SCT weist in der experimentellen Studie trotz 3fach schnellerer Scanakquisition die gleiche Erkennbarkeit von Niedrigkontrastobjekten gegenüber der EZ-SCT auf. Dabei stellen sich als optimale Schichtdicken 3,75 und 5 mm heraus. Diese Schichtdicken erweisen sich auch in der klinischen Studie für die Detektion und Charakterisierung von Leberläsionen gegenüber einer Dicke von 7,5 mm als überlegen. Hiermit kann dennoch eine scharfe Trennung zwischen der arteriellen und portalvenösen Phase erzielt werden. Die MZ-SCT erlaubt die Darstellung der gesamten Leber in definierten Organperfusionsphasen. Sie verbessert die Detektion und Charakterisierung von fokalen Läsionen durch optimierte Scanparameter bei gleichzeitig deutlich schnellerer Datenakquisition als mit der EZ-SCT.
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  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Mehrschicht-Spiral-CT ; Mehrzeilen-Spiral-CT ; Aortenerkrankungen ; Key words Multi-slice helical CT ; Aortic diseases
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Acute diseases of the central arteries require an immediate investigation. An efficient, fast and reliable diagnosis is necessary because of the high mortality, if the patient remains untreated. These requirements are perfectly fulfilled by the new CT-techniques. Methods. Suspected aortic diseases were examined with a new multi-slice helical CT. The thoracic or the abdominal aorta as well as the entire vascular tree from the supraaortic branches to the inguinal arteries were investigated with different CT protocols. The slice-thickness and the scan mode were changed while the total examination time was kept constant for the first two groups. In the third group a monophasic examination was compared to a biphasic one. Results. In the diagnosis of acute aortic diseases multi-slice helical CT proved to be a fast and reliable method with all scan protocols. The objective measurements of contrast homogeneity and image quality were comparable in the first two groups. The monophasic contrast medium injection protocol was superior to the biphasic administration mode. Conclusions. Multi-slice helical CT appears to be a very effective approach for the diagnosis of acute aortic diseases and seems to be the new gold standard.
    Notes: Zusammenfassung Akute Erkrankungen der Aorta im Körperstamm stellen eine lebensbedrohliche Situation für den betroffenen Patienten dar, so daß ein rasches Handeln zwingend erforderlich ist. Voraussetzung hierfür ist eine leistungsfähige, schnelle und zuverlässige Diagostik, die von der neuen CT-Technik in nahezu idealer Weise realisiert werden kann. Methoden: Bei klinischem Verdacht auf eine Aortenerkrankung wurden Untersuchungen mit einer neuen Mehrzeilen-Spiral-CT (MZ-SCT) durchgeführt. Die Aorta thoracalis, die Aorta abdominalis oder der gesamte Gefäßbaum von den supraaortalen Ästen bis zu den Inguinalarterien wurden mit verschiedenen Protokollen untersucht. In den ersten beiden Gruppen wurden bei konstanter Untersuchungszeit die Schichtdicke und die Tischvorschubgeschwindigkeit variiert. In der dritten Gruppe wurde eine monophasische mit einer biphasischen Untersuchung verglichen. Ergebnisse: In der Diagnostik von aortalen Erkrankungen erwies sich die MZ-SCT als schnelle und verläßliche Methode mit allen Protokollen. Die objektive Messung der Kontrasthomogenität und die subjektiven Abbildungsqualitäten waren in den ersten beiden Gruppen vergleichbar. Das monophasische Vorgehen war der biphasischen Untersuchung überlegen. Schlußfolgerung: Die MZ-SCT ist bei Anwendung geeigneter Untersuchungsprotokolle heute der Goldstandard in der Diagnostik akuter Aortenerkrankungen.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 579-586 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words MR angiography • Peripheral vessels • MR contrast medium • MR techniques • MR application ; Schlüsselwörter MR-Angiographie • Periphere Gefäße • MR-Kontrastmittel • MR-Technik • MR-Anwendung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Gemäß den vorliegenden Angaben in der Literatur und aufgrund der einfachen Durchführbarkeit wird die MR-Angiographie der peripheren Gefäße heute am ehesten mit der 2D-Time-of-flight-Technik durchgeführt. Die Limitationen wie mögliche Fehleinschätzung des Stenosegrades, Anfälligkeit für Artefakte, begrenzte Ortsauflösung und fehlende Beurteilung der Dynamik sind bekannt. Alternativ kommt auch die Phasenkontrastmethode zur Anwendung, obwohl weiterhin systematische Untersuchungen an größeren Patientenkollektiven fehlen. Die rasche technische Weiterentwicklung mit höheren Gradientenfeldern und kürzeren Echozeiten in Kombination mit hochauflösenden Oberflächenspulen stellt eine neue Qualität dar. Damit sind die Voraussetzungen für ultrakurze Sequenzen mit hoher Ortsauflösung und gutem Signal-Rausch-Verhältnis gegeben. Desweiteren stehen MR-kompatible Injektoren zur Verfügung, die eine kontrollierte und gezielte Kontrastmittelgabe ermöglichen. Das Ergebnis sind schnelle, kontrastmittelgestützte Untersuchungen. Phantomuntersuchungen zeigen eine exaktere Graduierung des Stenoseausmaßes durch Reduktion der Phasendispersion. Initiale Patientenstudien zeigen ermutigende Ergebnisse, so daß die kontrastmittelgestützte MR-Angiographie in Zukunft eine Alternative zur invasiven Arteriographie der peripheren Gefäße darstellen wird.
    Notes: Summary Currently 2D time-of-flight MR angiography (MRA) is most commonly used for the evaluation of the extremities. The major limitation is their susceptibility to signal loss from intravoxel phase dispersion. This leads to overestimation in the grading of stenoses. Further difficulties are motion artifacts and the limited spatial resolution. Phase-contrast MRA is increasingly used. However, further studies are required to verify its diagnostic potential. MRA technology continues to advance rapidly. Stronger gradient fields, shorter echo times and high resolution surface coils are developed. Contrast medium can be applied under standardized conditions with MR compatible power injectors. In phantom studies, the contrast-enhanced gradient echo sequences show reduced phase dispersion, resulting in an improved grading of stenoses. Initial patient studies underline these findings. Contrast-enhanced MR angiography has the potential to replace invasive arteriography in the evaluation of peripheral arterial vessels in the near future.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 233-239 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Virtuelle Endoskopie ; Spiral-CT ; Obere Luftwege ; Untersuchungsprotokoll ; Key words Virtual endoscopy ; Helical computed tomography ; Upper airway ; Scanning protocol
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: The technical conditions, the optimized scanning protocols and the facilities of virtual endoscopy (VE) are presented in an overview. Methods: Phantom studies showed that, for a single-row-detector helical CT, collimation of 3.0 mm combined with pitch of 1.5 provided an optimal compromise between image quality and the scan duration per breath-hold. A multi-row-detector helical CT re- quires only a fraction of the scanning time. This is especially important for patients with dyspnea. Results: The threshold-dependent virtual endoscopic surface rendering is a reliable and rapidly practicable reconstruction algorithm for the imaging of the upper airway. Conclusions: The VE technique is suitable for the imaging of space-occupying tumors and restricted stenoses. With VE follow-up examinations can be performed non-invasively and interventional procedures can be pre-pared in an optimal way. Because of the computed tomographic data acquisition the structure of the mucosa is not assessable and there is no opportunity to obtain a biopsy specimen.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Die technischen Voraussetzungen, die optimierten Untersuchungsprotokolle und die diagnostischen Möglichkeiten der Virtuellen Endoskopie (VE) der oberen Luftwege werden in einer Übersicht vorgestellt. Methode: Phantomstudien konnten nachweisen, dass für ein 1-Zeilen-Spiral-CT-Gerät eine Kollimation von 3,0 mm kombiniert mit einem Tischvorschubsfaktor von 1,5 ein optimierter Kompromiss zwischen der Bildqualität und der tolerablen Untersuchungsdauer pro Atemanhaltephase ist. Ein Mehrzeilen-Spiral-CT der neuesten Generation benötigt bei einer vergleichbaren räumlichen Auflösung nur noch einen Teil der Akquisitionszeit, was insbesondere bei Patienten mit Dyspnoe die Durchführung der Untersuchung vereinfacht. Ergebnisse: Die schwellenwertabhängige virtuell endoskopische Oberflächendarstellung (surface rendering) ist für die Abbildung der oberen Luftwege ein verlässlicher und schnell einsetzbarer Rekonstruktionsalgorithmus. Schlussfolgerungen: Die VE bietet sich für die Darstellung raumfordernder Prozesse und umschriebener Stenosen an. Verlaufs- und Therapiekontrollen können mit der VE nichtinvasiv durchgeführt und interventionelle Maßnahmen optimal geplant werden. Aufgrund der computertomographischen Datenakquisition kann die Struktur der Mukosa nicht beurteilt werden. Ferner fehlt die Möglichkeit zur bioptischen Probeentnahme.
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  • 9
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words High magnification mammography • Microfocus • Dose reduction • Mammography ; Schlüsselwörter Vergrößerungsmammographie • Mikrofokus • Dosisreduktion • Mammographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch die technische Realisierung eines Mammographiegerätes mit einem Mikrofokus, das Brennfleckgrößen von 0,12 mm bis 0,05 mm aufweist, kann die direkte Vergrößerungsmammographie in die klinische Routine eingeführt werden. Die technischen Besonderheiten des Gerätes werden vorgestellt. Dosismessungen am Phantom zeigen im Vergleich zu konventionellen Mammographiesystemen bei Übersichtsaufnahmen, die mit 1,7 facher Vergrößerung angefertigt wurden, eine Reduktion um bis zu 50 % bei annähernd vergleichbarer Bildqualität. Bei Zielaufnahmen mit 4 facher Vergrößerung ist ein deutlicher Auflösungsgewinn zu verzeichnen, wobei ähnliche Dosiswerte erreicht werden wie mit konventionellen Systemen. Damit entspricht das neue Mammographiesystem den heutigen Anforderungen im Hinblick auf Ortsauflösung und Strahlenbelastung.
    Notes: Summary A recently developed X-ray unit for mammography using microfocal (spot size 0.12– 0.05 mm) direct magnification radiography will soon be introduced into clinical practice. Unit arrangement and tube construction have been demonstrated. Mean surface dose was measured using PMMA-phantoms. A dose reduction of up to 50 %was obtained in 1.7-fold magnification mammography (full sized views) compared with conventional techniques. The image quality was almost equivalent. However, in comparison with 1,7-fold magnification mammography, a comparable dose range for 4-fold magnifications with the microfocus system was measured with a substantial gain in spatial resolution. These findings satisfy the demands of a modern mammographic unit.
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  • 10
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Mammography ; Microcalcifications ; Direct magnification technique ; Computed radiography ; Schlüsselwörter Mammographie ; Mikrokalk ; Vergrößerungstechnik ; Digitale Speicherfolienradiographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer klinischen Studie sollte geprüft werden, ob durch Kombination von direkter Vergrößerungsmammographie und Speicherfolientechnik die digitale Mammographie mit einer diagnostisch ausreichenden Bildqualität realisierbar ist und zu einer vergleichbaren oder verbesserten Mammadiagnostik führen kann. Mit einem Mammographiesystem für direktradiographische Vergrößerungsaufnahmen wurden digitale Übersichtsmammographien in 1,5- bzw. 1,7facher Vergrößerung und Ausschnittsvergrößerungen in 4facher Vergrößerung angefertigt. Es erfolgte ein intraindividueller Vergleich von 100 digitalen Übersichtsmammogrammen und 50 digitalen Zielaufnahmen mit den konventionellen Voraufnahmen derselben Patientinnen. Digitale Übersichtsmammographien in 1,5- bzw. 1,7facher Vergrößerungstechnik zeigten im Hinblick auf Herdbefunde, Mikroverkalkungen und klinische Konsequenzen keine signifikant abweichenden Ergebnisse im Vergleich zu konventionellen Übersichtsmammogrammen. Die Ausschnittsvergrößerungen erbrachten jedoch eine verbesserte Beurteilbarkeit von Mikroverkalkungen. In ∼ 15 % führte dies zu einer Änderung der diagnostischen Vorgehensweise. Die digitale Mammographie in Speicherfolientechnik kann durch Kombination mit der direkten Vergrößerungstechnik und der damit verbundenen Verbesserung der Ortsauflösung erstmals sinnvoll eingesetzt werden. Übersichtsmammogramme erbrachten eine vergleichbare diagnostische Aussagekraft, während Ausschnittsvergrößerungen eine verbesserte Beurteilung von Mikroverkalkungen ermöglichten.
    Notes: Summary Introduction: The combination of direct magnification mammography and computed radiography provides an improvement in spatial resolution of storage phosphor-based digital systems. A clinical study comparing conventional and digital direct magnification mammograms was performed. Methods: 100 survey mammograms in 1.5- or 1.7-fold magnification and 50 4-fold spot magnification views were obtained with a prototype direct magnification mammography system and a storage phosphor-based digital system. An intraindividual comparison of these with previous conventional radiograms of the same patients was carried out. Results: The diagnostic value of digital survey mammograms using the direct magnification technique is comparable to that of conventional radiograms of the breast, especially with regard to the identification of microcalcifications and lesions and the clinical consequences. Spot magnification views performed with this combination of techniques allowed improvement in the evaluation of microcalcifications. In 15 % of cases, diagnostic procedures were adjusted accordingly. Conclusion: The combination of the direct magnification technique with digital storage phosphor radiography systems allows the performance of digital mammography by improving the overall spatial resolution. The diagnostic value of digital direct magnification survey mammograms was comparable to that of conventional mammograms. Digital 4-fold spot magnification views improved visualisation of the morphologic aspects of microcalcifications.
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