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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 43-45 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Glucocorticoid-Rezeptoren ; Leukämien ; Sensitivität ; Glucocorticoid receptors ; Leukemias ; Sensitivity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Determination of steroid receptors has been used to predict steroid sensitivity in various neoplasias. In an attempt to investigate its applicability in human leukemias we have studied glucocorticoid receptors in the leukemic cells from 23 patients with various hematologic neoplasias and in the lymphocytes from 18 normal donors. Specific glucocorticoid binding in intact cells was determined by a whole cell competitive binding assay. Normal lymphocytes have about 4,611 specific binding sites per cell. The blasts from 9 patients with acute myelogenous leukemias (AML) have strongly varying high levels of specific binding sites, ranging from 4,817 to 15,416 per cell. Of the 13 patients with chronic lymphocytic leukemia (CLL), 5 have received glucocorticoid treatment for years and were clinically resistant to glucocorticoid. Their lymphocytes have lower specific binding sites (range: 2,047 to 3,999) than the other CLL cases which were newly diagnosed (range: 3,734 to 11,020). Our results suggest that determination of glucocorticoid receptors might be of value in predicting clinical responsiveness in leukemias.
    Notes: Zusammenfassung Bei einigen steroid-sensitiven Neoplasien ist die Bestimmung von Steroid-Rezeptoren für die Voraussage einer Ansprechbarkeit auf die Hormontherapie von Bedeutung. Um die Anwendung dieser Methode auch bei Leukämien nachzuprüfen, haben wir die Glucocorticoid-Rezeptoren in Leukämiezellen von 23 Patienten und in Lymphozyten von 18 Kontrollpersonen untersucht. Die Bestimmung erfolgte nach einer Methode nach Baxter und Tomkins. Normallymphozyten haben circa 4611 spezifische Bindungsstellen pro Zelle. Der Anzahl der Steroid-Rezeptoren in den Blasten von 9 Patienten mit AML schwankten stark (Bereich: 4817–15416 Stellen/Zelle). Fünf von 13 Patienten mit CLL wurden seit Jahren mit Glucocorticoid behandelt und sprachen zur Zeit der Rezeptoren-Bestimmung auf die Therapie nicht mehr an. Die Anzahl der Bindungsstellen der Lymphozyten dieser Patienten war im Mittel niedriger (Bereich: 2047–3999), als bei den Patienten, die neu diagnostiziert worden waren (Bereich: 3734–11020). Unsere Ergebnisse weisen darauf hin, daß die Bestimmung von Steroid-Rezeptoren für die Planung einer Therapie mit Glucocorticoiden von Bedeutung sein könnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 451-455 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Immunocytochemical method ; Peroxidase-antiperoxidase technique ; TdT ; Immunzytochemische Methode ; Peroxidase-Antiperoxidase Technik ; TdT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Enzym „terminale Desoxynucleotidyltransferase“ (TdT) stellt einen wichtigen Marker für die Klassifizierung der Leukämien dar. Ursprünglich wurde dieses Enzym durch einen biochemischen Assay bestimmt. Durch die Entwicklung eines spezifischen Anti-TdT Antikörpers kann das Enzym durch Immunfluoreszenz-Technik nachgewiesen werden. Wir haben diese Methode weiter entwikkelt und die Peroxidase-Antiperoxidase (PAP)-Technik angewandt und optimiert. Bei Patienten mit akuten Leukämien ergab unser Vergleich der Ergebnisse der Bestimmung mit 3 Methoden (biochemisch, immunfluoreszenzoptisch und immunzytochemisch) eine ausgezeichnete Korrelation. Die PAP-Technik bietet außerdem weitere Vorteile: Die Untersuchung auf TdT kann auf Blut- oder Knochenmarkausstrichen mit dem Lichtmikroskop erfolgen. Die Präparate können für Dokumentationszwecke aufbewahrt werden. Gegenfärbungen sind auf demselben Präparat möglich. Mithin eignet sich die PAP-Methode zum TdT-Nachweis für die Routine-Diagnostik der Leukämien.
    Notes: Summary Terminal deoxynucleotidyl transferase (TdT) has become an important marker for the classification of acute leukemias. Originally detected by a biochemical assay, the presence of this enzyme in leukemia can now be detected by making use of a highly specific antibody and by applying the immunofluorescence method. In this study, an attempt was made to apply the unlabeled peroxidase-antiperoxidase (PAP) technique for the examination of TdT positive cells. We have optimized this method and have compared the different assays — biochemical, immunofluorescence, and immunocytochemical (PAP) — in ten patients with acute leukemia. The results obtained from all three methods are in accordance with one another, but the PAP method is a further simplification for the detection of TdT in the routine diagnostic of acute leukemias.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hyperthyroidism ; Erythrocytes ; Na-K ATPase ; Na-Li countertransport ; Intracellular sodium concentration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary To investigate the effect of thyroid hormones on erythrocyte cation transport systems and intracellular electrolyte content we have measured the activity of Na-K ATPase, Na-Li countertransport, as well as red cell sodium and potassium contents in patients with hyperthyroidism and in euthyroid controls. Intracellular Na- and K-concentrations were determined in erythrocytes washed three times in isotonic MgCl2 solution. Ouabain-sensitive Na-transport was estimated as the increase of Na before and after addition of ouabain in an erythrocyte suspension in isotonic Na-free medium. Na-Li countertransport was measured according to the method described by Canessa et al. [2]. The patients with hyperthyroidism exhibited a significantly elevated intracellular sodium content as well as a highly increased Na-K ATPase activity. Intracellular potassium content was not altered in the hyperthyroid subjects, but Na-Li countertransport was markedly decreased as compared to the controls. The results indicate that different ion transport systems of the erythrocyte membrane are influenced by thyroid hormones. We suggest that the elevation of Na-K ATPase activity might be due to the increased intracellular sodium concentration which is caused by the diminished countertransport pathway. Furthermore, the activity of Na-K ATPase, Na-Li countertransport, and intracellular sodium content in erythrocytes might be a useful peripheral indicator of thyroid hormone excess.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Muskeldystrophie vom Duchenne-Typ ; Membrandefekt ; Capping ; Konduktorinnen ; Duchenne muscular dystrophy ; Membrane defect ; Capping ; Carrier detection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Recent results showed that Duchenne muscular dystrophy is probably associated with a generalized membrane defect. The capping phenomenon in lymphocytes indicates normal intramembrane protein mobility and disturbances of this phenomenon are is believed to reflect membrane alterations. We have investigated capping in lymphocytes from 19 patients with Duchenne muscular dystrophy, 13 carriers, 8 patients' sisters, 14 patients' aunts and 52 normal controls. All 19 patients showed a reduction in capping both with fluorescein conjugated polyvalent goat antiserum (mean±SD=18.5±5.2%) and with fluorescein labeled Concanavalin A (mean±SD=10.8±3.2%) as compared to controls. Normal persons (n=52) have a mean of 50.2±9.9% (SD) capping with polyvalent anti-immunoglobulin (range: 32–72.5%) and 25.6±3.6% with F-Con A (range: 18.5–31.5%). 12 of the 13 mothers, as well as 5 of the 8 patients' sisters, also exhibited decreased lymphocyte capping to the same extent as the patients. Creatine kinase activity (CK) was elevated only in 4 mothers and 2 of the sisters. Our results indicate that this method might be of value in detecting carriers and can yield less false negative results as the CK-activity test.
    Notes: Zusammenfassung Es liegen Hinweise dafür vor, daß der progressiven Muskeldystrophie vom Duchenne-Typ (DMD) ein generalisierter Membrandefekt zugrunde liegt. Eine Möglichkeit zum Nachweis einer gestörten Membranfunktion stellt die Untersuchung des Capping-Phänomens von Lymphozyten dar. Es handelt sich dabei um eine fluoreszenzmikroskopisch erfaßbare Umverteilung der Oberflächen-Rezeptoren nach Antigenkontakt. Wir haben das Capping-Phänomen bei 19 Patienten und Angehörigen von 13 Familien mit DMD untersucht und dabei folgende Ergebnisse gewonnen: Lymphozyten von Kontrollpersonen zeigten mit Fluorescein markiertem Antiserum gegen Immunglobuline mit 50,2±9,9% (Mittelwert±SD) ein positives Capping-Phänomen und mit Fluorescein markiertem Concanavalin A (F-Con A) 25,6±3,6% (Mittelwert±SD). Demgegenüber war bei Patienten mit DMD, bei denen stark erhöhte Kreatin-Phosphokinase Werte (CK) gefunden wurden, das Capping-Phänomen mit Antiserum auf durchschnittlich 18,5±5,2% (Mittelwert±SD) vermindert und mit F-Con A auf 10,8±3,2% (Mittelwert±SD). Bei 12 der 13 Mütter, sowie bei 5 der 8 Schwestern der Patienten wurde ein vermindertes Capping in demselben Ausmaß wie bei den Patienten nachgewiesen. CK-Aktivität war jedoch nur bei 4 Mütter und 2 Schwestern pathologisch erhöht. Unser Ergebnis unterstützt die Hypothese, daß die Muskeldystrophie vom Duchenne-Typ mit einem generalisierten Membrandefekt einhergeht. Dieser Defekt läßt sich mittels Capping außerdem auch bei sonst “stummen” Konduktorinnen nachweisen. Diese Methode könnte sich bei der genetischen Beratung als wertvoll erweisen, da sie nach den bisherigen Ergebnissen weniger falsch negative Resultate liefert, als die alleinige Bestimmung der CK-Aktivität im Serum.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Autologous bone marrow transplantation ; Acute leukemia ; 4-hydroperoxycyclophosphamide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary An autologous bone marrow transplantation (ABMT) was performed in a 45-year-old male patient with AML in therapy-resistant first relapse including CNS-disease. The marrow graft was harvested 18 months before, at the beginning of first remission, and was subjected to an in-vitro incubation with 4-hydroperoxycyclophosphamide (4-HC) prior to cryopreservation to eliminate residual clonogenic tumor cells. After myeloablative therapy with high-dose Cyclophosphamide (CY), total body irradiation (TBI) and intrathecal application of Methotrexate (MTX), the manipulated marrow graft was reinfused. The myelopoietic reconstitution started already 6 days after ABMT and was completed 40 days thereafter. There is evidence for a complete remission in marrow and spinal fluid observed over a period of 4 months.
    Type of Medium: Electronic Resource
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