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  • 1965-1969  (5)
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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 202-205 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Urine and blood levels of the biological active chloramphenicol and chloramphenicol matabolics were estimated in 18 patients with different degrees of renal failure. The biological active chloramphenicol was estimated by a microbiologic method. The test was made with a strain of C. diphtheriae. The metabolics of chloramphenicol were found polarographical. There was to be seen that the level of the chloramphenicol metabolics increases with the degree of renal failure. But during a fortnight-treatment with chloramphenicol there is no continuous increase of these levels (even if renal function is extremely restricted and chloramphenicol is applicated in a dosis of 2–3 g). Moreover the serum-concentration of the metabolics are approaching a level, which shows only little variation depending on the dose. We could confirmKunin's et al. findings that the serum-levels of the biological active chloramphenicol are independant of the degree of restriction of renal function. The urine-concentrations of bacteriological active chloramphenicol diminish considerably if renal function is restricted. The clearance of the biological active chloramphenicol in the different forms of renal failure is about 20% of the Inulin-clearance. The clearance of the metabolics of chloramphenicol was always found higher than the Inulin-clearance but lower than the PAH-clearance. This means that these metabolies are also excreted by the tubulus. The consequences of these findings for the chloramphenicol-therapy in patients with renal failure are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Bei insgesamt 18 Patienten mit verschiedenen Graden von Niereninsuffizienz wurden Blut- und Urinspiegel des biologisch aktiven Chloramphenicols sowie der Chloramphenicol-Abbauprodukte bestimmt. Das biologisch aktive Chloramphenicol wurde mittels einer mikrobiologischen Methode bestimmt, als Testkeim diente ein Stamm von C. diphtheriae. Die Abbauprodukte des Chloramphenicols wurden polarographisch ermittelt. Es konnte gezeigt werden, daß die Spiegelhöhe der Chloramphenicol-Abbauprodukte mit dem Grad der Niereninsuffizienz zunimmt. Unter einer 14 Tage lang fortgesetzten Behandlung mit Chloramphenicol kommt es jedoch nicht zu einer fortlaufenden Steigerung dieser Spiegel (auch nicht bei extremer Einschränkung der Nierenfunktion und einer Dosierung von 2–3 g), vielmehr wird eine Serumkonzentration erreicht, die nur noch geringe dosisabhängige Schwankungen aufweist. Die Befunde vonKunin u. Mitarb., daß die Serumspiegel des bakteriologisch aktiven Chloramphenicols von dem Grad der Nierenfunktionseinschränkung unabhängig sind, konnten wir bestätigen. Jedoch nehmen die Urinkonzentrationen des BAC bei eingeschränkter Nierenfunktion erheblich ab. Die Clearance des biologisch aktiven Chloramphenicols beträgt bei den verschiedenen Formen der Niereninsuffizienz etwa 20% der Inulin-Clearance. Die Clearance der Abbauprodukte des Chloramphenicols wurde stets höher als die Inulin-Clearance gefunden, aber niedriger als die PAH-Clearance, was dafür spricht, daß diese Abbauprodukte auch tubulär ausgeschieden werden. Die Konsequenzen der Untersuchungsbefunde für die Chloramphenicol-Therapie bei Patienten mit Niereninsuffizienz werden erörtert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 1243-1247 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 10 patients with chronic renal insufficiency and a GFR of less than 10 ml/min were treated with infusions of 150 mMol tris-buffer in levulosesolution in order to remove renal acidosis. Inulin- and para-amino-hippuric acid-(PAH-)clearances remained unchanged, an osmotic diuresis occured. The degree of sodium-concentration in plasma was reduced. Hyperkalemic or hypoglykemic reactions were not observed, perhaps as a result of the addition of levulose. Puls rate, blood pressure and electrocardiogram were not affected. There were a regular increase of arterial pH and different changes of bicarbonat-concentration and CO2-tension. 8 patients with chronic renal insufficiency got tris-buffer-infusions in the dose already mentioned. The effect of tris-buffer-infusions lasted about 3 days, cumulative symptoms were not observed. The significance of the correction of acidosis is discussed. In the already mentioned dose tris-buffer may be used to treat severe renal acidosis.
    Notes: Zusammenfassung Bei zehn Patienten mit fortgeschrittener chronischer Niereninsuffizienz wurden Infusionen von 150 mMol THAM in 5,25% iger Lävuloselösung zur Beseitigung der renalen Acidose durchgeführt. Inulin- und PAH-Clearance blieben unverändert, es trat eine osmotische Diurese ein. Das Plasmanatrium sank ab, Hyperkaliämien oder Hypoglykämien wurden (wahrscheinlich infolge des Lävulosezusatzes) nicht beobachtet. Ebenso wurden Blutdruck, Pulsfrequenz und EKG nicht beeinflußt. Einem regelmäßigen Anstieg des pH-Wertes im arteriellen Blut standen wechselnde Veränderungen von Standardbicarbonat und pCO2 gegenüber. Bei weiteren acht Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz wurden THAM-Infusionen in der bereits angegebenen Dosierung an vier bis fünf aufeinanderfolgenden Tagen verabfolgt. Die THAM-Wirkung hielt etwa 2–3 Tage an, Kumulationserscheinungen wurden nicht beobachtet. Auf die klinische Bedeutung der Korrektur der renalen Acidose wird eingegangen. In der angegebenen Dosierung eignet sich THAM zur Behandlung auch schwerer renaler Acidosen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 264-266 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the 1st group of 10 patients inulin clearances were performed with J-131 labelled chlorjodpropyl-inulin and with inactive inulin simultaneously. The results were in good agreement. In the 2nd group of 11 patients only the clearance of J-131-inulin was measured. It is possible to reduce errors and time involved in the conventional method by using radioactive labelled inulin. The radioactive technique did not give identical results of the indirect clearance and the direct clearance calculated aftervan Slyke. The results of this investigation suggest that, at present, there is no simple and accurate method which could replace the method byvan Slyke. The uptake of free J-131 by the thyroid accounted for 5.6 to 7.6% of the dose injected. This uptake was reduced to 0.2% by prior treatment with Lugol's solution.
    Notes: Zusammenfassung Nachdem vergleichende Untersuchungen an 10 Patienten eine gute Übereinstimmung der Clearance mit inaktivem und131J-markiertem Chlorjodpropyl-Inulin ergeben hatten, wurden 11 weitere Patienten nur mit der131J-Inulin-Clearance untersucht. Die Verwendung von radioaktiv markiertem Inulin verringert die Fehlermöglichkeiten dieser Nierenfunktionsprobe und setzt den zeitlichen Aufwand für die Inulinbestimmung erheblich herab. Bei 11 Patienten wurde der Inulinverteilungsraum nicht wie bei der ersten Gruppe mit 5,0 g sondern mit 8,0 bis 10,0 g inaktivem Inulin aufgefüllt. Trotz dieser veränderten Technik konnten keine übereinstimmenden Ergebnisse zwischen der nachvan Slyke errechneten und der totalen Clearance erzielt werden. Für die klinische Anwendung ist nach unseren Untersuchungen die van Slykesche Methode noch nicht durch eine einfachere und genauere Methode ersetzbar. Die Aktivitätsaufnahme der Schilddrüse für abgespaltenes131J lag zwischen 5,6 und 7,6% der injizierten131J-Inulindosis. Durch Vorbehandlung mit Lugolscher Lösung ließ sie sich auf 0,2% herabsetzen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
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    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 1157-1166 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Tritiated Peruvosid (Encordin®) was given to 8 patients with severe chronic renal insufficiency and 8 anuric or anephric patients of the chronic dialysis program. Serum level and renal clearance of the cardiac glycoside were compared to the corresponding values of 8 normal human subjects, who received the same dose of H3-Peruvosid. H3-Peruvosid did not show prolonged half-life in the serum (t1/2=60–70 h). The average serum level was slightly but not significantly elevated in anuric patients. The serum level curve of intravenously administered H3-Peruvosid may be described by a fourth order equation involving four exponential terms. The renale clearance of H3-Peruvosid showed a considerable decrease from 100 to 4 ml/min within 48 hours after intravenous injection. The only explanation so far is, that H3-Peruvosid is degraded rapidly to tritiated metabolites which in contrast to the drug itself are reabsorbed by the kidney. The data suggest, that Peruvosid may be at present the most suitable cardiac glycoside for patients with renal failure since it is most likely metabolized soon after application, is excreted mainly by the liver, shows little cumulation in renal failure and has a short lasting pharmacological effect (40% reduction/d).
    Notes: Zusammenfassung Radioaktiv markiertes Peruvosid (Encordin®) wurde 8 Patienten mit fortgeschrittener Niereninsuffizienz und 8 anurischen bzw. anephrischen Dauerdialysepatienten verabreicht. Blutspiegelkurve und renale Clearance des herzwirksamen Glykosides wurden mit den entsprechenden Werten von 8 Normalpersonen verglichen, die die gleiche Dosis von H3-Peruvosid erhielten. Die Serumhalbwertszeit war mit 60–70 Std nicht verlängert im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Serumkonzentrationen bei den anurischen Patienten lagen im Durchschnitt etwas höher, wenn auch die beobachteten Unterschiede nicht signifikant waren. Die Blutspiegelkurve beider Gruppen verläuft im Sinne einer zusammengesetzten Exponentialfunktion, von der 4 verschiedene Komponenten abgeschält werden können. Bei Patienten mit normaler Nierenfunktion fand sich nach intravenöser Applikation eine bemerkenswerte Abnahme der sog. renalen Peruvosid-Clearance von 100 auf 4 ml/min innerhalb von 48 Std. Die einzige Erklärung für dieses Phänomen ist, daß H3-Peruvosid schnell zu radioaktiv markierten Metaboliten abgebaut wird, die in der Niere im Gegensatz zu Peruvosid selbst rückresorbiert werden. Peruvosid verspricht nach den bisherigen Befunden das zur Zeit geeignetste Herzglykosid bei eingeschränkter Nierenfunktion zu sein, denn es wird wahrscheinlich schnell metabolisiert, hauptsächlich über die Leber ausgeschieden, kumuliert kaum bei gestörter Nierenfunktion und hat eine hohe Abklingquote (40%/Tag).
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  • 5
    Electronic Resource
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    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 207 (1969), S. 238-240 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
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