Bibliothek

feed icon rss

Ihre E-Mail wurde erfolgreich gesendet. Bitte prüfen Sie Ihren Maileingang.

Leider ist ein Fehler beim E-Mail-Versand aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut.

Vorgang fortführen?

Exportieren
  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Key words: Primary and secundary form of Baker's cyst ; Extirpation. ; Schlüsselwörter: Primäre und sekundäre Baker-Cyste ; Exstirpation.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. In der Unfallchirurgischen Universitätsklinik Köln wurden von 1988 bis 1997 19 Patienten an einer Baker-Cyste operiert. Die subjektiven und objektiven Ergebnisse wurden mit Hilfe eines Fragebogens sowie einer klinischen und sonographischen Nachuntersuchung erfaßt (Rücklauf: 95 %). Der präoperative Status wurde durch klinische Untersuchung, Sonographie und Anfertigung von Röntgenaufnahmen des Kniegelenks ermittelt. Wir differenzierten zwischen der angeborenen primären Cyste (39 %) und der sekundären Form, die immer mit einer Kniebinnenpathologie assoziiert ist (61 %). Bei allen sekundären Cysten wurde eine Arthroskopie durchgeführt. Als postoperative Komplikationen traten in einem Fall ein revisionspflichtiges Hämatom und in einem anderen Fall ein punktionspflichtiger Erguß auf. Das Operationsergebnis wurde von 61 % der Patienten mit „sehr gut“ und von 39 % mit „gut“ bewertet. Alle nachuntersuchten Kniegelenke waren passiv und aktiv frei beweglich. In einem Fall kam es zu einem Rezidiv. Nach unserer klinischen Erfahrung sollten primäre Baker-Cysten immer entfernt werden. Bei der sekundären Cyste muß neben der Exstirpation die Bedeutung der arthroskopischen Diagnostik und Therapie sowie der Sanierung der Grundkrankheit diskutiert werden.
    Notizen: Summary. Baker's cysts were treated operatively in 19 patients in the Department of Traumatology of the University of Cologne from 1988 to 1997. The subjective and objective results were evaluated with a questionnaire and a clinical examination and sonography (follow-up: 95 %). All patients were examinated before surgery, sonography and X-ray of the knee were performed. We differentiated between the congenital primary cyst (39 %), and the secondary form, which was always associated with an intraarticular lesion (61 %). Arthroscopy was performed in all secondary forms of Baker's cyst. Postoperative complications were two reinterventions due to one hematoma and one effusion. Patient's evaluation of operation result was “excellent” in 61 % and “good” in 39 % of cases. All knee joints had a full range of motion. There was only one case of a recurrent cyst. The primary form of Baker's cyst has always to be extirpated, according to our clinical experience. The extirpation of the secondary Baker's cyst and the relevance of arthroscopy and treatment of the basic disease have to be discussed.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Orthopäde 26 (1997), S. 489-497 
    ISSN: 1433-0431
    Schlagwort(e): Key words Biodegradation ; Polylactide ; Medial ankle fracture ; Distal radius fracture ; Radial head fracture ; Schlüsselwörter Biodegradation • Polylactid • Innenknöchelfraktur • Radiusfraktur • Radiusköpfchenfraktur
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Biodegradable Implantate bieten gegenüber metallischen Implantaten Vor- und Nachteile. Zahlreiche Anwendungsideen stellen sich dar. Darunter ist der Fixationsstift für gering belastete osteochondrale Fragmente am gründlichsten untersucht. Die primäre Festigkeit für Anwendungen am distalen Radius wurde vergleichbar zu herkömmlichen Implantaten wie der 1,8-mm-Kirschner-Draht gemessen. Eine prospektiv randomisierte Studie mit 183 Radiusköpfchenfrakturen zeigte gleichwertige Ergebnisse bei Metall und Polymer und insbesondre keine erhöhte Komplikationsrate für die Stifte aus Polylactid (Polypin®). Für diese Indikation und vergleichbare Lokalisationen ist eine Anwendung zu empfehlen. Die Gesamtbehandlungskosten können damit gesenkt werden, auch wenn das einzelne Implantat teurer ist. Hochfeste Polylactidschrauben haben in einer klinischen Langzeitstudie extrem lange Resorptionszeiten von 5–7 Jahren erbracht.
    Notizen: Summary The application of biodegradable implants is combined with advantages and disadvan- tages. They offer a great deal of innovative ideas. Best evaluation has been done with pins for the fixation of low loaded osteochondral fractures. When using 2,7 mm Polypin® primary mechanical stabilility of distal radius fractures is comparable with the fixation by 1,8 mm K-wires. A prospective and randomised study with two years follow up, including 183 radial head fractures, showed no significant difference in results and complications in metal and polyactide implants. For this localisation and other comparable indications the implant can be recommended. Despite the more extensive degradable device overall costs can be reduced with the polymer implant. Orien- truded polyactide screws showed good clinical results, newetheless resorption was extremely late within 5 to 7 years.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Unfallchirurg 100 (1997), S. 658-666 
    ISSN: 1433-044X
    Schlagwort(e): Key words Foreign-body reactions • Biocompatibility • Biodegradable implants • Classification • ; Osteolysis ; Schlüsselwörter Fremdkörperreaktionen • Biokompatibilität • Biodegradierbare Implantate • Klassifikation • Osteolysen
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Biodegradierbare Implantate finden zunehmend Einsatz in Unfallchirurgie und Orthopädie. Die Anzahl der erhältlichen Implantate und der dabei eingesetzten verschiedenen Polymere nimmt ständig zu, wobei die Biokompatibilität problematisch bleibt. Diese wird von einer Vielzahl verschiedener Faktoren beeinflußt. Lokale Fremdkörperreaktionen können bei der Verwendung biodegradierbarer Implantate auftreten und müssen klinisch dokumentiert werden. Um eine Vergleichsmöglichkeit verschiedener Implantate zu ermöglichen, ist ein standardisiertes Instrument zur Klassifizierung solcher Fremdkörperreaktionen erforderlich. Basierend auf unseren klinischen und experimentellen Erfahrungen wurde ein Klassifikationssystem entwickelt, das eine systematische Dokumentation gewährleistet. Hierzu werden Fremdkörperreaktionen in Osteolysen (O-0 bis O-4), extraartikuläre (EA-0 bis EA-4) und intraartikuläre (IA-0 bis IA-4) Weichteilreaktionen unterteilt.
    Notizen: Summary Biodegradable implants are increasingly used in orthopedic and trauma surgery. Many different implants consisting of different biodegradable polymers are currently available. Different factors contribute to the biocompatibility of these implants, and local foreign-body reactions remain a matter of concern. Therefore, it is mandatory to document and compare the tissue reactions caused by various biodegradable implants in experimental or clinical studies. We have developed a standardized system of classification based on our previous experimental and clinical observations. Foreign-body reactions are differentiated into osteolyses (O-0 to O-4), extra-articular (EA-0 to EA-4) and intra-articular (IA-0 to IA-4) soft-tissue reactions.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Unfallchirurg 99 (1996), S. 989-991 
    ISSN: 1433-044X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Röntgenbilderpräsentation ; Aufhängung ; Lagerung ; Key words Presentation of X-ray pictures ; Suspension ; Storage
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Immediate presentation of the more significant X-ray pictures facilitates planning and supervision of therapy in trauma surgery and orthopedics. If a wire rope is stretched in front of the window X-ray pictures can be clipped onto it, which avoids time-consuming searches. Suspended filing boxes placed in each sickroom make appropriate storage of each patient's X-ray pictures possible. The expenditure for all this amounted to 100 DM for each two-bedded room. Wire ropes and boxes were technically easy to install with a minimum investment of time. The presentation of X-ray pictures considerably increased the patients' understanding of their illness. It was also very rare for X-ray pictures to get mixed up once this system had been instituted.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 20 (1999), S. 419-423 
    ISSN: 1279-8517
    Schlagwort(e): Lateral calcaneal artery ; Calcaneal fracture ; Flap ; Avascular necrosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract An anatomic study of the lateral extraosseous and intraosseous arterial supply of the calcaneus and the lateral soft tissue was carried out on 10 fresh lower adult cadaver legs using different anatomic and radiologic procedures (plastination, modified Spalteholz clearing technique, digital subtraction and rotational angiography and computed tomographic angiography). Consistent patterns of extraosseous and intraosseous lateral calcaneal vascular anatomy were demonstrated. The lateral calcaneal artery is a branch of the anterior tibial artery which crosses over the calcaneal tuberosity and forms a large lateral arch with the lateral tarsal artery which is a branch of the dorsalis pedis artery. The intraosseous circulation is supplied laterally by the lateral calcanear artery, medially via the short branches of the lateral plantar artery. Comparing magnet resonance images after fresh calcaneal fractures the lateral calcanear artery may be interrupted by the impacted lateral bulge, by the conventional lateral surgical approach, or by applying a lateral osteosynthesis plate. This may cause avascular bone necrosis. Furthermore the lateral calcanear artery can clinically serve as a vascular pedicle for a local rotational skin flap to cover soft tissue defects of the heel.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 20 (1998), S. 419-423 
    ISSN: 1279-8517
    Schlagwort(e): Lateral calcaneal artery ; Calcaneal fracture ; Flap ; Avascular necrosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Résumé L'étude anatomique de la vascularisaiton artérielle extra et intraosseuse du calcanéus et des parties molles a été faite sur 10 jambes fraîches de cadavres d'adultes. Différentes techniques anatomiques et radiologiques ont été utilisées : plastination, diaphanisation (technique de Spaltholtz modifiée), angiographie numérisée par soustraction, angiographie rotationnelle et angiographie par tomographie computérisée. Les aspects habituels de l'anatomie vasculaire de la région latérale du calcanéus ont été décrits : l'ACL est un rameau de l'artère tibiale postérieure ; elle surcroise la tubérosité calcanéenne et constitue une large arcade latérale avec l'artère tarsienne latérale, branche de l'artère dorsale du pied. La moitié de la circulation intraosseuse passe par l'ACL, médialement par des rameaux courts de l'artère plantaire latérale. Lorsqu'on examine les images obtenues en IRM lors de fractures récentes du calcanéus, on constate que l'ACL risque d'être lésée par l'élargissement latéral du calcanéus écrasé. Elle peut l'être aussi lors de l'abord latéral classique de l'os ou lors de l'application d'une plaque d'ostéosynthèse. Le risque en est la nécrose ischémique de l'os. Enfin, l'ACL peut constituer un pédicule vasculaire intéressant pour un lambeau local de rotation, lors de la couverture des pertes de substances cutanées du talon.
    Notizen: Summary An anatomic study of the lateral extraosseous and intraosseous arterial supply of the calcaneus and the lateral soft tissue was carried out on 10 fresh lower adult cadaver legs using different anatomic and radiologic procedures (plastination, modified Spalteholz clearing technique, digital subtraction and rotational angiography and computed tomographic angiography). Consistent patterns of extraosseous and intraosseous lateral calcaneal vascular anatomy were demonstrated. The lateral calcaneal artery is a branch of the anterior tibial artery which crosses over the calcaneal tuberosity and forms a large lateral arch with the lateral tarsal artery which is a branch of the dorsalis pedis artery. The intraosseous circulation is supplied laterally by the lateral calcanear artery, medially via the short branches of the lateral plantar artery. Comparing magnet resonance images after fresh calcaneal fractures the lateral calcanear artery may be interrupted by the impacted lateral bulge, by the conventional lateral surgical approach, or by applying a lateral osteosynthesis plate. This may cause avascular bone necrosis. Furthermore the lateral calcanear artery can clinically serve as a vascular pedicle for a local rotational skin flap to cover soft tissue defects of the heel.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 381 (1996), S. 82-87 
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Bone distraction ; Segmental transport ; Corticotomy ; Bone defect ; Open fracture ; Complications ; Limb lengthening
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Bei Unterschenkeldefekten 〉4 cm ist eine Spongiosaplastik oder Rippenspananlage zur Überbrückung nicht mehr ausreichend, so daß wir in diesen Fällen seit 1988 eine Kallusdistraktion nach Ilisarov mit externer Fixierung durch Implantate der AO/ASIF durchführen. Bis zum 1. B. 1995 wurden 15 Patienten mit Unterschenkeldefektfrakturen mit der Kallusdistraktion behandelt. Die durchschnittliche Defektgröße betrug 7 cm, so daß über 1 m Röhrenknochen erzeugt werden konnte. Es handelte sich um 11 Männer und 4 Frauen im Durchschnittsalter von 21,3 Jahren. Bei den Defekten war 3mal eine Knochenresektion bei Tumoren erfolgt und 12mal eine zweit- oder drittgradig offene Fraktur vorausgegangen, davon 6mal mit begleitender Osteomyelitis. Im Mittel waren 5,3 Operationen zum Aufbau erforderlich. Die Komplikationsrate betrug 53% bei einer Behandlungszeit von durchschnittlich 1 Jahr. Bei allen abgeschlossenen Behandlungen waren die Endergebnisse exzellent und gut. Eine Amputation konnte in allen Fällen vermieden werden. Kontraindikation bei Anwendung dieses Verfahrens ist eine fehlende Mitarbeit des Patienten. Durch die Kallusdistraktion besteht eine realistische Chance des Extremitätenerhalts bei schwerem Weichteil- und Knochenschaden. Durch die komplette körperliche Reintegrationsmöglichkeit bei erhaltener Extremität kann eine hohe Motivation bei den Patienten erreicht werden.
    Notizen: Abstract In open tibial fractures with defects over 4 cm, spongiosaplasty is considered to be insufficient. Since 1988 we have tried to apply Ilisarov's ideas of callus distraction in combination with modern external fixation devices and AO/ASIF implants. By August 1995, 15 patients with severe tibial fractures had been treated. The bone defect averaged 7 cm. Thus, more than 1 m of tubular bone was produced. Eleven male and 4 female patients, averaging 21.3 years in age, were given this treatment. The defect was caused by resection of a malignancy in 3 cases and a second- or third-degree open fracture in 12 cases, accompanied by osteomyelitis in 6 cases. Reconstruction required an average of 5.3 operations. The complication rate was 53%, and the median duration of treatment was about 1 year. The final results were excellent or good. Amputation could be avoided in all instances. This treatment is contra indicated if the patient exhibits a lack of compliance. There is a realistic chance of salvaging the limb in cases of severe soft tissue and bone defects. In terms of economical considerations, this treatment is cost effective. Physical integrity and mobility without aid is the important motivation for these patients.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 8
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 114 (1995), S. 340-343 
    ISSN: 1434-3916
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract In a comparative, experimental examination of 60 human cadaver radii, the stability of various, widely used internal fixation procedures of a distal radius fracture loco typico using a dorsal wedge was determined. The use of 2.5-mm Kirschner wires (K-wires) delivered a 10% greater stability than 1.8-mm K-wires. The 2.7-mm polylactide rods achieved a slightly greater stability than 1.8mm K-wires under accurate pinning conditions. Polylactide rods (35 mm length, 2 mm diameter) and polyglycolide rods (60 mm length, 2 mm diameter) proved to be 20% less solid than 1.8-mm K-wires and almost 45% less than plate fixation. The short polylactide pins, however, did not have enough hold in the proximal cortical bone. The 2.7-mm polylactide rods (60 mm length) complied with the stability prerequisites necessary for comparable substitution for K-wires in distal radius fractures.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 9
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Unfallchirurg 99 (1996), S. 986-988 
    ISSN: 1433-044X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Partielle mediane Sternotomie ; Wirbelkörpermetastasen ; Resorbierbares Nahtmaterial ; Key words Partial median sternotomy ; Spine metastases ; Absorbable suture
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: A modified method of access to the upper thoracic spine is presented based on a case report. The third and fourth thoracic vertebral bodies can be reached by partial upper sternotomy. This approach takes the local anatomic situation into account, thus avoiding the typical complications of complete sternotomy and reducing the postoperative pain. Closure was done using biodegradable sutures, achieving satisfactory stabilisation and a low rate of complications. In only 4 of 130 cases (3%) did a superficial wound infection occur. There was no case of deep infection, osteomyelitis or dehiscence of the sternum.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Unfallchirurg 101 (1998), S. 955-959 
    ISSN: 1433-044X
    Schlagwort(e): Key words Spondylitis • Candida • Hip • Endoprothesis • Spondylodesis ; Schlüsselwörter Spondylitis • Candida • Hüfte • ; Totalendoprothese • Spondylodese
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung In zunehmendem Maße werden Candidaspezies Ursache für Infektionen des Menschen. Verschiedene Lokalisationen im Körper wurden in der Literatur beschrieben, aber nur wenige Fälle weisen eine Candidaspondylitis auf. Berichtet wird über eine Patientin mit einer Spondylitis der Lendenwirbelsäule und einer Candidakoxitis. Die Literaturübersicht umfaßt 31 Fälle von Candidaspondylitiden. Die Candidaspondylitis ist in den meisten Fällen eine Spätmanifestation einer Sepsis dieses Erregers. Die Spondylitis kann oft nicht durch die systemische Therapie mit Amphotericin B in der akuten Infektionsphase verhindert werden. Auch bei immunsupprimierten Patienten ist die Candidaspondylitis niemals Folge einer postoperativen Wundinfektion gewesen. Die lange Latenz zwischen Sepsis und Manifestation einer Candidaabsiedlung in der Wirbelsäule oder anderen großen Gelenken, wie der Hüfte, sowie der häufig falsch-negative Erregernachweis kann zu einer erheblichen Diagnose- und Therapieverzögerung führen. Die Diagnose kann durch eine offene Biopsie oder eine CT gesteuerte Punktion geschehen. Behandelt wird die Candidaspondylitis mit einer Kombination aus radikalem chirurgischen Debridement und einer medikamentösen antimykotisch Therapie (Amphothericin B oder Flukonazol). Chirurgisch wird eine ventrale und fakultativ dorsale Instumentation zur Stabilisierung der Wirbelsäule durchgeführt. Die Spondylitis wird in zunehmendem Maße Manifestation einer abgelaufenen Candidasepsis insbesondere bei immunsuppremierten Patienten sein.
    Notizen: Summary Candida species have emerged as important pathogens in human infection. Although a variety of deep-seated candidal infections have been reported, Candida spondylitis has rarely been described. One patient with candida tropicalis spondylitis L I and L II in combination with candida coxitis is presented, and the 31 adult cases with vertebral involvement previously reported are reviewed. Candida spondylitis is noted as a simultaneous occurrence or late manifestation of hematogenously disseminated candidiasis. Spondylitis may not be prevented by a course of Amphotericin B adequate to control the acute episode of disseminated candidiasis, particularly in immune suppressed patients. Spondylitis does not present as a postoperative wound infection. The insidious progression of infection, the nonspecificity of laboratory data, and the failure to recognise Candida as a potential pathogen may lead to diagnostic delay. Diagnosis can be made by either open biopsy or CT controlled needle aspiration. Successful therapeutic regimes have employed combinations of antifungal therapy (Amphotericin B or fluconazole) with radical surgical debridement. Ventral and facultatively dorsal instumentation is required to stabilize the spine. It is anticipated that the spondylitis will become a more commonly recognised manifestation of hematogenously disseminated candidiasis. A increasing significance of candida species as etiologic agents of infection immune compromised humans has been recognised in the recent years. In those patients whom an antecedent Candida septicaemia was documented, a striking delay of 3.3 months was found between the septicaemia and the onset of symptoms as well as the time of diagnosis.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
Schließen ⊗
Diese Webseite nutzt Cookies und das Analyse-Tool Matomo. Weitere Informationen finden Sie hier...