Bibliothek

feed icon rss

Ihre E-Mail wurde erfolgreich gesendet. Bitte prüfen Sie Ihren Maileingang.

Leider ist ein Fehler beim E-Mail-Versand aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut.

Vorgang fortführen?

Exportieren
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Pacing and clinical electrophysiology 20 (1997), S. 0 
    ISSN: 1540-8159
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: Patients with a history of sustained ventricular tachyarrhythmias form an extremely inhomogeneous group with respect to presenting arrhythmia, underlying cardiac disease, and therefore, risk of dying suddenly. Eor subgroups such as ventricular tachycardia in the absence of underlying cardiac disease, radiofrequency catheter ablation offers cure. In others, implantation of a cardioverter defibrillator already appears to have gained the therapy of first choice, leaving only a secondary role to antiarrhythmic drugs. It must be emphasized however, that these new therapeutic strategies have their pros and cons like the older, seemingly outfashioned approaches of noninvasively or invasively guided antiarrhythmic drug therapy or empiric amiodarone treatment. Until the advent of controlled randomized trials comparing the implantable cardioverter defibrillator (ICD) with the best other, usually medical form of treatment, physicians must continue to base their individual therapeutic decisions on circumstantial published and personal experience. In doing so, the recent achievements of catheter ablation and defibrillator implantation have definitely improved patient care, but have not made antiarrhythmic drugs jobless. With all the alternatives at hand, it remains a challenging task to weigh the benefits and risks of the various approaches against each other in an attempt to tailor the antiarrhythmic intervention to the very individual need of the patient.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Spiral-CT ; Elektronenstrahl-CT ; Virtuelle Realität ; Bronchialsystem ; Bronchoskopie ; Key words Spiral CT ; Electron-beam CT ; Virtual reality ; Bronchi ; Bronchoscopy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: To compare spiral computed tomography (CT) and electron-beam CT (EBT) for 3D and virtual CT-bronchoscopy. Materials and methods: 17 patients with various disorders of the tracheobronchial system were examined using fiberoptic bronchoscopy, spiral CT and EBT. 3D images were reconstructed from CT data sets using automated segmentation based on volume-growing methods. Surface-rendered, volume-rendered, and hybrid reconstructions were visualized in real time using a data helmet. Results: All data sets could be processed to high-quality three-dimensional (3D) and virtual reconstructions. The reduction of motion artifacts due to shorter scan times made EBT data sets better suited for automated segmentation and less susceptible to motion artifacts. 3D and virtual reconstructions did not increase the diagnostic sensitivity of CT compared to axial reconstructions alone. Conclusions: Shorter scan times of CT imaging yield higher-quality 3D and virtual reconstructions. Modern reconstruction techniques are valuable visualization tools for select indications and are the prerequisite for future developments in computer-aided medicine.
    Notizen: Zusammenfassung Spiral-CT und Elektronenstrahlcomputertomographie (EBT) sollten hinsichtlich ihrer Eignung für die 3D und virtuelle CT-Bronchoskopie verglichen werden. 17 Patienten mit pathologischen Veränderungen des Bronchialsystems wurden mit fiberoptischer Bronchoskopie sowie Spiral-CT oder EBT untersucht. Die CT-Datensätze wurden mit automatisierten Segmentationsverfahren zu 3D Oberflächenrekonstruktionen bzw. zu Volumenrekonstruktionen und zu hybriden Darstellungsformen weiterverarbeitet. Die virtuelle Visualisierung erfolgte über einen Datenhelm in Echtzeit. Alle Datensätze konnten zu räumlichen Rekonstruktionen guter Qualität weiterverarbeitet werden. Aufgrund der kürzeren Scanzeiten waren die EBT-Datensätze besser für die automatisierte Segmentation und für eine artefaktarme Rekonstruktion geeignet. Die diagnostische Aussagekraft wurde durch die räumlichen Darstellungsformen gegenüber den axialen Schichten nicht erhöht. Kürzere Scanzeiten wirken sich günstig auf die Qualität von 3D- und virtuellen Rekonstruktionen aus. Räumliche Darstellungsformen stellen teilweise wertvolle Ergänzungen zur invasiven Bronchoskopie sowie zur Schichtbilddiagnostik dar. Die moderne Bildverarbeitung bildet eine wichtige Grundlage für computergestützte Techniken in der Medizin.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Spiral-CT ; Elektronenstrahl-CT ; Lungenembolie ; Key words Spiral CT ; Electron-beam CT ; Pulmonary embolism
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: To compare spiral (SCT) and electron-beam CT (EBT) for the diagnosis of pulmonary embolism (PE). Materials and methods: From June 1997 to June 1998 188 patients with suspected acute or chronic thrombembolism of the pulmonary arteries were examined. A total of 108 patients were scanned using SCT and 80 patients using EBT. On each scanner two different scan protocols were evaluated. Results: PE was diagnosed in 38 patients using EBT and in 49 patients using SCT. Especially with EBT, isolated peripheral emboli could be confidently diagnosed. When EBT and SCT were compared for the analysis of peripheral pulmonary arteries, some paracardiac segmental and subsegmental vessels were significantly better analyzable with EBT. Additional or diseases other than PE were diagnosed in 112 patients. Other diagnoses included bronchial carcinoma and aortic dissection. Conclusions: Advanced CT scanning techniques allow the highly accurate diagnosis of central and peripheral PE. Other potentially life-threatening underlying diseases are also readily recognized.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Spiral-CT (SCT) und Elektronenstrahlcomputertomographie (EBT) sollten hinsichtlich ihrer Eignung für die Diagnostik der Lungenembolie (LE) verglichen werden. Methode: Von Juni 1997 bis Juni 1998 wurden 188 Patienten mit Verdacht auf akute oder chronische thrombembolische Veränderungen der Lungenarterien untersucht. Die CT-Diagnostik erfolgte dabei bei 108 Patienten mit Spiral-CT und bei 80 Patienten mit EBT. Ergebnisse: Mit der EBT wurde bei 38 Patienten und mit der Spiral-CT bei 49 Patienten eine Lungenembolie diagnostiziert. Insbesondere mit der EBT ließen sich auch isolierte, periphere Embolien mit hoher Sicherheit nachweisen. Bei einem Vergleich der Darstellbarkeit der peripheren Lungenarterien mit EBT und SCT konnten insbesondere parakardiale Segment- und Subsegmentarterien signifikant besser mit der EBT analysiert werden. Bei 112 Patienten wurden zusätzliche bzw. andere Diagnosen als die der LE gestellt, darunter schwerwiegende und akut lebensbedrohliche Krankheitsbilder, wie Aortendissekation und Bronchialkarzinom. Schlußfolgerungen: Moderne CT-Scan-Verfahren erlauben mit hoher Genauigkeit die Diagnose der zentralen und peripheren Lungenembolie. Die EBT bietet Vorteile in der Darstellung herznaher peripherer Lungenarterien. Andere lebensbedrohliche Ursachen für die Beschwerden des Patienten werden mit der CT sicher erkannt.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 68 (1990), S. 744-749 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Spectrotemporal mapping ; Fourier Transform ; Ventricular tachycardia ; Late potentials
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Late potentials in the terminal phase of the QRS and early S-T segment are looked upon as a risk marker in patients prone to sustained ventricular tachycardia after myocardial infarction. Since the amplitude of late potentials at the body surface is very low (1–5 μV), most studies use signal averaging of the ECG to increase the signal-to-noise ratio. Two different approaches are generally used to analyze the signal-averaged ECG. In the time domain, the individual channels are combined into a vector magnitude and highpass filtered in a bidirectional mode. Late potentials are suspected if the filtered QRS duration is 〉120 ms and/or the amplitude in the terminal 40 ms of the QRS complex is ≤25 μV. The limitations of this method are that the definition of abnormality differs from one study group to another, highpass filters may introduce artificial signals, patients with bundle branch block in general have to be excluded, and the definitions depend upon the noise level. More recently, spectral analysis of the ECG with Fast Fourier Transform (FFT) has been performed. Late potentials are characterized by a higher frequency content in the otherwise low-frequent S-T wave. We analyzed 25 overlapping segments of the terminal QRS and early S-T wave time shifted in steps of 2 ms with FFT (spectrotemporal mapping). This method was shown to overcome some of the limitations of conventional time domain analysis: no highpass filters have to be applied, noise interference can be detected by a characteristic spectral pattern, and patients with bundle branch block need not be excluded. In this retrospective study spectrotemporal mapping was abnormal in 26/38 patients (67%) after myocardial infarction with sustained ventricular tachycardia. Only 3/21 patients after myocardial infarction without ventricular tachycardia had abnormal values. In healthy persons an abnormal Fourier result is a rare finding. Thus, spectral analysis of the ECG might offer promise for an improved identification of patients prone to sustained ventricular tachycardia after myocardial infarction.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Acta neurochirurgica 125 (1993), S. 105-114 
    ISSN: 0942-0940
    Schlagwort(e): Spinal abscess ; epidural ; subdural ; surgical treatment ; antibiotics ; risk factors ; diagnostic procedures ; MRI
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Bacterial abscesses involving the spinal canal are associated with a high morbidity and mortality. Most frequently, these lesions are found in the epidural, rarely in the subdural space. In this report, our clinical material consists of a series of 16 patients treated during the last seven years. The clinical presentation included local neurological signs (back pain, para-/tetraparesis, bladder dysfunction), disturbances of consciousness (ranging from drowsiness to deep coma) and general inflammatory signs (meningism, fever). All patients presented with risk factors (septic foci, chronic diseases, and iatrogenic causes). Laboratory investigations revealed typically pathological blood sedimentation rate, leucocytosis and CSF-pleocytosis. Radiologically, the diagnosis was confirmed by myelography, CT and preferably MRI. The abscesses were located epidurally in 14 and subdurally in 2 cases. The surgical treatment included laminectomy, or multiple flavectomies in extensive lesions. Drainage systems (either simple silicon outflow drains or suction-/irrigation systems) were installed in all cases, as well as antibiotic treatment. Results of treatment: Following an observation period of 0,5–6 years, we found complete recovery in six (38%) cases, six (38%) others were mildly disabled and four (25%) patients died. Focussing on the results of the two different drainage systems, we found a statistically significant superiority of the inflow-/outflow system. Complications included mandatory re-exploration, post-inflammatory hydrocephalus, syringomyelia, spinal instability, surgical treatment of peripheral septic foci and therapy resistant septicaemia. In conclusion, we propose that spinal epi-or subdural abscesses require surgical evacuation, using a suction-/irrigation drainage system, as well as antibiotic and intensive care treatment.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 6
    ISSN: 1432-1084
    Schlagwort(e): Key words: CT ; Coronary disease ; Coronary arteriosclerosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract. To identify patients with increased risk of having coronary artery disease (CAD), electron-beam computed tomography (EBCT) was used for years for quantifying calcifications of the coronary arteries. The first direct comparison between EBCT and conventional CT was performed to determine the reliability of widely available conventional CT for the assessment of the coronary calcium score. Fifty male patients with suspected CAD were investigated with both modalities, EBCT and conventional 500-ms non-spiral partial scan CT. Scoring of the coronary calcification was performed according to the Agatston method. Forty-two of these patients underwent coronary angiography for the assessment of significant luminal narrowing. The correlation coefficient of the score values of both modalities was highly significant (r = 0.982, p 〈 0.001). The variability between the two modalities was 42 %. Mean calcium score in patients with significant coronary luminal narrowing (n = 37) was 1104 ± 1089 with EBCT and 1229 ± 1327 with conventional CT. In patients without luminal narrowing (n = 5) mean calcium score was 73 ± 57 with EBCT and 26 ± 35 with conventional CT. Although images of the heart from conventional CT may suffer from cardiac motion artifacts, conventional CT has the potential to identify patients with CAD with accuracy similar to EBCT.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 7
    ISSN: 1432-1084
    Schlagwort(e): Key words: Tomography, X-ray computed – Coronary disease – Coronary atherosclerosis – Multirow-detector computed tomography
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract. This contribution reviews the pathology and morphology of coronary calcifications. It summarizes the indications for investigation of the coronary arteries. The standard protocols for scan acquisition using electron beam and conventional computed tomography are described as well as various methods for evaluation such as the traditional Agatston scoring method and the newer three-dimensional scoring algorithms. Guidelines for interpreting scores are also reviewed. Major limitations of the reproducibility of the calcium score measurement are summarized. Future aspects of multirow-detector spiral computed tomography with retrospective electrocardiographic triggering for quantifying coronary calcium are discussed.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 8
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Elektronenstrahl CT ; Koronarkalzifikationen ; Koronargefäßscreening ; Key words Electron beam CT ; Coronary calcification ; Coronary screening
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: To compare electron beam CT (EBCT) und prospectively ECG gated conventional CT for the detection and quantification of coronary artery calcifications. Methods: 42 patients (mean age 62.8±8.8 years) were scanned, both with EBCT and ECG gated sequential CT. For quantification, the traditional „total calcium score” (TCS) according to the Agatson method as well as the ”volumetric calcium score” (VCS) as determined with a stand-alone workstation (NetraMD) was calculated for both modalities. Results: There was close correlation between EBCT and conventional CT, both for TCS (r=0.984) as well as for VCS (r=0.986) score values. The median difference was 17% for TCS and 13% for VCS. The difference between the two modalities was not statistically significant (p=0.44). Conclusion: EBCT and prospectively ECG triggered conventional CT are equivalent for the quantification of coronary artery calcifications. The extent of calcifications can be established with both modalities using either TCS or VCS score values.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Zwei alternative Methoden zur Quantifizierung von Koronarkalzifikationen bei einer vergleichenden Untersuchung mit einem Elektronenstrahl-CT (EBCT) und einem konventionellen CT mit prospektiver EKG-Triggerung (SEQ) sollten untersucht werden. Methodik: 42 Patienten (62,8±8,8 Jahre) wurden sowohl mit dem EBCT als auch mit dem SEQ untersucht. Zur Quantifizierung wurde bei beiden Modalitäten der „Traditional Calcium Score” (TCS) nach Agatston als auch der „Calcium Volumetric Score” (CVS) mit einer externen Workstation (NetraMD) ermittelt. Ergebnisse: Es zeigte sich sowohl für den TCS (r=0,984) als auch für den CVS (r=0,986) eine sehr gute Korrelation der Scorewerte zwischen EBCT und SEQ. Der Median der prozentualen Differenz lag für TCS bei 17% und für CVS bei 13%. Der Unterschied zwischen den beiden Scoringverfahren war statistisch nicht signifikant (p=0,44). Schlußfolgerung: EBCT und SEQ liefern vergleichbare Daten zur Quantifizierung von Koronarkalzifikationen. Das Ausmaß der Verkalkungen kann mit beiden Modalitäten sowohl mit dem TCS als auch mit dem CVS gleichermaßen festgestellt werden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 9
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Angiographie ; Koronare Bypässe ; Myokardszintigraphie ; Echokardiographie ; Elektronenstrahl-Tomographie ; Spiral-Computertomographie ; Magnetresonanztomographie ; Key words Angiography ; Coronary artery bypass grafts ; Myocardial scintigraphy ; Echocardiography ; Electron beam tomography ; Spiral computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: Electron beam tomography (EBT) permits acquisition of images with high spatial and temporal resolution. The value of EBT and other imaging modalities for the depiction of patent coronary artery bypass grafts (ACVB, IMA) are compared to coronary angiography and an overview of current results is given. Material and methods: Graft patency can be evaluated with indirect methods stress, such as echocardiography, radionuclide ventriculography, myocardial scintigraphy, positron-emission tomography (PET) and direct imaging modalities, such as Doppler/2D echocardiography, EBT, spiral computed tomography (SCT) and magnetic resonance angiography (MRA). Results: With indirect methods graft patency can be evaluated with sensitivity of 64–100% and specificity of 73–100%. EBT and SCT are equivalent in sensitivity (=94%) in the assessment of open venous grafts and specificity is up to 100%, but EBT is superior in the diagnosis of patent IMA grafts (sensitivity 100% vs 89%). Visualization of high-grade venous bypass stenosis seems possible with EBT. MRA with gradient echo technique is highly accurate in the assessment of patent venous grafts (sensitivity 77–93%) but has limited value in the evaluation of IMAs (sensitivity=53%). Promising are ultrafast 3D-MRA methods which permit high accuracy (sensitivity=94–96%) in assessing venous and arterial grafts. Discussion: Indirect imaging methods cannot differentiate between an occluded bypass, progression of coronary artery disease and myocardial infarction. EBT and SCT are equivalent in the diagnosis of open and occluded venous grafts, but EBT is superior in the assessment of patent IMA grafts. Visualization of high-grade venous bypass stenosis seems possible with EBT. MRA techniques, especially ultrafast 3D-MR methods, are highyly accurate in the assessment of patent venous and arterial grafts but are still limited to scientific research.
    Notizen: Zusammenfassung Zielsetzung: Die Elektronenstrahl-Tomographie (EBT) erlaubt es, Einzelschichtbilder mit hoher räumlicher und zeitlicher Auflösung zu erzeugen. Der Stellenwert der EBT in der Diagnostik venöser und arterieller Bypässe soll anderen bildgebenden Verfahren gegenübergestellt werden. Material und Methoden: Die Beurteilung der Durchgängigkeit von Bypässen erfolgt mit indirekten und direkten Methoden. Indirekte Methoden umfassen die Streßechokardiographie sowie nuklearmedizinische Techniken wie die Radionuklidventrikulographie, Myokardszintigraphie und Positronen- Emissions-Tomographie (PET). Zu den direkten Verfahren zählen die Doppler-/2D-Echokardiographie, die Spiral-Computertomographie (SCT), Magnetresonanz-Angiographie (MRA) und die EBT. Ergebnisse: Mit nuklearmedizinischen Methoden gelingt die Beurteilung der Bypassdurchgängigkeit mit einer Sensitivität von 64%–100% bei einer Spezifität von 73%– 100%. Bei der Echokardiographie liegt die Sensitivität bei 83%–93%. EBT und Spiral-CT weisen vergleichbare Sensitivitäten (bis 94%) in der Beurteilung venöser Bypässe auf, die Spezifität wird mit bis zu 100% angegeben. In der Diagnostik arterieller Bypässe zeigt die EBT dagegen eindeutige Vorteile (Sensitivität bis 100%) gegenüber der SCT (Sensitivität bis 89%). Die morphologische Beurteilung hochgradiger venöser Bypass-Stenosen scheint nur mit der EBT möglich zu sein. Mit Gradienten-Echo-Techniken der MRA können angiographisch offene venöse Bypässe mit einer Sensitivität von 77%–93% als durchgängig bewertet werden, für die Diagnostik arterieller Grafts sind sie nicht geeignet (Sensitivität=53%). Vielversprechend sind moderne kontrastverstärkte 3D-MRA Methoden, die auch eine genaue Beurteilung von arteriellen Bypässen gestatten (Sensitivität=96%). Ob eine morphologische Beurteilung von Bypass-Stenosen mit Navigator-Echo-Technik möglich ist, muß noch untersucht werden. Zusammenfassung: Mit indirekten bildgebenden Verfahren ist eine Differenzierung zwischen Bypassverschluß, Progression der koronaren Herzerkrankung oder stattgehabten Myokardinfarkt nicht möglich. EBT und Spiral-CT sind gleichwertig in der Beurteilung der Durchgängigkeit venöser Bypässe. Die EBT besitzt Vorteile in der Diagnostik arterieller Bypässe und der morphologischen Beurteilung hochgradiger venöser Bypass-Stenosen. Die MRA, vor allem ultraschnelle kontrastverstärkte 3D-Methoden, weisen eine hohe diagnostische Aussagekraft in der Beurteilung der Durchgängigkeit venöser und arterieller Grafts auf, ihr Einsatz bleibt aber vorerst wissenschaftlichen Fragestellungen vorbehalten.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
  • 10
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter EBT ; Koronare Kalkbestimmung ; Spiral-CT ; Koronare Herzkrankheit ; Key words EBT ; Coronary calcium screening ; Spiral CT ; Coronary artery disease
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: Coronary calcium is a powerful indicator of arteriosclerosis and can be detected very precisely with electron beam tomography. The method can be applied in patients with known coronary artery disease or in asymptomatic patients at risk of arteriosclerotic disease. Methods: The standard protocol of EBT consists of 30 to 40 slices of 3-mm thickness with a scan time of 100 ms, no overlap. No contrast medium is needed. The total scan can be performed within one breathhold. The calcium score is calculated as described by Agatston. Radiation exposure amounts to 0.8 mSv per total screen. We used spiral CT with and without ECG trigger as an alternative. Results: At the University of Munich we performed an EBT scan of the heart in 1100 patients within the last year. In 567 patients coronary angiography was performed also (±3 days). Confirming previous reports in the literature, we found a correlation of the calcium score with the age and gender of the patients. Severe coronary artery disease (stenoses≥75%) was associated with significantly more calcium than less severe CAD. The calcium score did not discriminate between one-, two- and three-vessel disease. The site of calcification does not correlate with the localization of stenoses. Thirty-three percent of the patients with significant coronary artery disease showed a normal age-adjusted calcium score; a total of 8.1% of patients with severe stenoses did not reveal any coronary calcification (score=0). With asymptomatic patients there are only a few studies available. Soft plaques cannot be detected with EBT, but in most patients soft plaques occur together with hard plaques. Our results show that spiral CT of the newest generation may also be used for calcium screening. There was an excellent correlation of the calcium scores of EBT and spiral CT at all levels of calcification. Discussion: Coronary calcium is a sensitive marker of coronary artery disease. In the clinical setting EBT is indicated in patients with known coronary artery disease (to evaluate prognosis), in patients who are unable to perform a stress test, and in patients with atypical chest pain. However, lack of calcification may be associated with severe stenoses in a minority of patients. The clinical value in asymptomatic patients needs to be defined: randomized studies are necessary. We see a possible indication in patients with known risk factors, in whom primary preventive strategies could be performed more selectively and cost-effectively.
    Notizen: Zusammenfassung Zielsetzung: Koronarer Kalk ist Hinweis auf einen arteriosklerotischen Prozeß und kann mit Elektronenstrahltomographie sehr genau erfaßt werden. Der klinische Stellenwert unterscheidet sich je nachdem, ob das Kalkscreening bei Patienten mit schon bekannter koronarer Herzkrankheit oder bei asymptomatischen Patienten zur Primärprävention durchgeführt wird. Methoden: Das Standardprotokoll der Elektronenstrahltomographie zum Kalknachweis umfaßt 30–40 Schichten à 3 mm, Scanzeit 100 ms, keine Überlappung der Schichten. Kontrastmittel wird nicht verwendet. Die Untersuchung kann in einer Atemanhaltephase durchgeführt werden. Der Kalkscore wird von den meisten Gruppen nach der Methode von Agatston bestimmt. Die Strahlenexposition beträgt ca. 0,8 mSv pro Untersuchung. Zum Vergleich wurde die Kalkbestimmung auch mit dem Spiral-CT (Somatom Plus 4), seit neuestem auch mit spezieller Software zur EKG-Triggerung durchgeführt. Ergebnisse: Am Klinikum Großhadern wurden in dem einen Jahr nach Inbetriebnahme der EBT bei 1100 Patienten ein EBT des Herzens vorgenommen, bei 567 Patienten im direkten Vergleich zur Koronarangiographie (±3 Tage). In Übereinstimmung mit der Literatur findet sich eine Abhängigkeit des Kalkscores vom Alter und Geschlecht der Patienten. Schwere koronare Herzerkrankungen (Stenosen≥75%) sind mit signifikant mehr Kalk verbunden als KHK niedrigen Schweregrades. Eine Unterscheidung zwischen 1-, 2- und 3-Gefäß-Erkrankung mit dem Kalkscore gelingt nicht. Unter Verwendung eines alterskorrigierten Kalkscores werden 33% der Patienten mit signifikanter KHK nicht erfaßt, immerhin 8,1% der Patienten mit hochgradigen Stenosen weisen keinerlei Kalk (Score=0) auf. Es liegen nur wenige Studien zum Stellenwert der Kalkbestimmung bei asymptomatischen Patienten vor. Weiche Plaques können mit der EBT nicht erfaßt werden, offensichtlich kommen „harte” (=verkalkte) und weiche Plaques bei der überwiegenden Mehrzahl der Patienten gemeinsam vor. Spiral-CT der neuesten Generation erfaßt koronaren Kalk mit großer Präzision. Es besteht eine exzellente Korrelation zur EBT. Diskussion: Der Nachweis von koronarem Kalk weist mit hoher Sicherheit auf eine koronare Herzkrankheit hin. Indikationsgebiete der EBT erstrecken sich auf Patienten mit bekannter koronarer Herzkrankheit (Kalkscore korreliert mit der Prognose), Patienten, bei denen eine konventionelle Belastungsuntersuchung nicht möglich ist (nicht belastbar, Linksschenkelblock), und Patienten mit atypischen Thoraxschmerzen. Das Fehlen von Koronarkalk schließt eine signifikante KHK jedoch nicht mit Sicherheit aus. Der Stellenwert für asymptomatische Patienten ist noch nicht definiert: randomisierte Studien sind noch erforderlich. Eine Indikation könnte bestehen bei Patienten mit bekannten Risikofaktoren, um die Gefährdung für ein kardiales Ereignis näher einzugrenzen und damit eine effizientere Primärprävention zur erreichen. Das Spiral-CT neuer Generation kann ebenfalls zur Kalkbestimmung herangezogen werden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
Schließen ⊗
Diese Webseite nutzt Cookies und das Analyse-Tool Matomo. Weitere Informationen finden Sie hier...