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  • 11
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Arthrogenes Stauungssyndrom ; Chronische Veneninsuffizienz ; Gefäßsport ; Gelenkbeweglichkeit ; Ulcus cruris ; Muskelpumpe ; Key words Arthrogenic congestive syndrome ; Chronic venous insufficiency ; Physical exercise training ; Ankle joint mobility ; Calf muscle pump ; Venous ulcer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 33 patients with chronic venous incompetence (CVI) caused by primary varicoses or postthrombotic syndrome stage I–III (according to Widmer) the therapeutic benefit of 6 months of medically supervised physical exercise training was documented. During the training penud there was an improvement in subjective complains such as pain and tendency for edema in the legs. Mobility in the upper ankle joint was improved asuss as venous drainage function. Clinical benefit was achieved in the reduction of ulcer size; 7 of 10 ulcers completely healed. Medically supervised physical exercise training and optimized compression therapy are basic therapeutic approaches in conservative treatment in chronic venous insufficiency. Costs are covered by the patient’s health insurance company in Germany, as long as the exercise training is medically supervised.
    Notes: Zusammenfassung In einer klinischen Untersuchung bei 33 Patienten mit chronischer Veneninsuffizienz aufgrund primärer Varikose oder eines postthrombotischen Syndroms in den klinischen Stadien I bis III nach Widmer konnte der Therapieerfolg eines halbjährigen krankheitsspezifischen ambulanten Bewegungstrainings dokumentiert werden. Während des Trainings kam es zu einer deutlichen Besserung stauungsbedingter subjektiver Beschwerden wie Schmerzen und Ödemneigung sowie zu einer Verbesserung von Sprunggelenkbeweglichkeit und venöser Abpumpleistung. Der klinische Erfolg zeigte sich in einer kompletten Abheilung venöser Ulzera bei 7 von 10 Patienten. In Verbindung mit einer optimierten Kompressionstherapie stellt die Gefäßsporttherapie eine effiziente und kostengünstige Basistherapie bei der CVI dar. Auf der Grundlage des novellierten Deutschen Behindertensportabkommens aus dem Jahre 1994 werden die Kosten von den gesetzlichen Krankenkassen getragen, solange das Training unter qualifizierter Anleitung indiziert ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 12
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Veneninsuffizienz ; Kompressionstherapie ; Kapillaroskopie ; Mikrozirkulatin der Haut ; Venöse Erkrankung ; Kutane Mikroangiopathie ; Key words Chronic venous insufficiency ; Compression therapy ; Capillaroscopy ; Skin micro- circulation ; Venous disease ; Cutaneous microangiopathy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Compression therapy was employed for 4 weeks 20 patients with chronic venous insufficiency stage CVI I and CVI II according to Widmer’s classification. Compression bandaging for 2 weeks was followed by compression stockings for 2 more weeks. The cutaneous microcirculation was evaluated before therapy, after 2 weeks and after finishing compression therapy after 4 weeks. Marked improvement in symptoms such as pain and itching was observed after 4 weeks, along with a significant reduction in lower limb volume. Video capillary microscopy revealed an increase in capillary density associated with a decrease in capillary diameter and pericapillary halo diameter. Compression treatment achieves at least part of its effect by improving the function of the skin microcirculation. The efficacy of bandaging and stockings was similar.
    Notes: Zusammenfassung Bei 20 Patienten mit chronischer Veneninsuffizienz in den Stadien CVI I und CVI II (in der Klassifikation nach Widmer) wurde eine 4wöchige Kompressionstherapie durchgeführt. Einer zunächst 2wöchigen Behandlung mit Kurzzugkompressionsbinden folgte eine gleich lange Therapiephase mit maßgefertigten Kompressionsstrümpfen der Klasse 2. Vergleichende Untersuchungen wurden vor Therapiebeginn, nach Ende der ersten Therapiephase sowie bei Abschluß der vierwöchigen Kompressionstherapie durchgeführt. Unter der 4wöchigen Therapie kam es zu einer deutlichen Abnahme subjektiver Beschwerden, wie Schmerzen und Juckreiz am Bein, zu einer signifikanten Verminderung des Unterschenkelvolumens sowie einer Zunahme der Kapillardichte im Stauungsareal bei gleichzeitiger Verkleinerung der initial vergrößerten Kapillardurchmesser und perikapillären Halos. Die klinische Bedeutung und Wirksamkeit der Kompressionstherapie als Basistherapie bei der chronischen Veneninsuffizienz erklärt sich damit auch durch die nachweisbare Verbesserung der kutanen Mikrozirkulation. Der Vergleich zur Effektivität von Kompressionsbinden bzw. Kompressionsstrümpfen erbrachte nur geringgradige Unterschiede zwischen den beiden Therapievarianten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 13
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Veneninsuffizienz ; Kutane Mikrozirkulation ; Niederfrequenter gepulster Strom ; Ulcus cruris ; Key words Chronic venous insufficiency ; Cutaneous microcirculation ; Low frequency pulsed current ; Venous leg ulcer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chronic venous insufficiency (CVI) is characterised by stage-dependent microangiopathy. With increasing severity there is a decrease in the number of skin capillaries and the oxygen partial pressure. The cutaneous vascular reserve, which is measured by laser-doppler fluxmetry, is reduced. Cutaneous microangiopathy is one of the main causes of the trophic disturbances associated with CVI. Low frequency pulsed current improves cutaneous microcirculation and thus nutrition as well as accelerating the formation of granulation tissue. In a open prospective pilot study, 15 patients suffering from CVI with persistent leg ulcers were treated with low frequency pulsed current (Dermapulse), which is thought to improve particularly the tissue microcirculation. The average age of the patients was 70.3 years and the average duration of ulceration was 79.1 months. The patients were treated over a period of 38 days. With this treatmen, 2 ulcers healed completely and 13 showed a reduction of size of on average 63%. Capillary density increased by 43.5%, while transcutaneous oxygen partial pressure increased by 82.4%. Electrostimulation is a treatment with few or no side effects.
    Notes: Zusammenfassung Die chronische Veneninsuffizienz (CVI) ist gekennzeichnet durch eine stadienabhängige Mikroangiographie. Mit zunehmendem Schweregrad verringern sich die Anzahl der Hautkapillaren, der Sauerstoffpartialdruck und die kutane vaskuläre Reserve, die durch den Laser-Doppler-Flux gemessen wird, nehmen ab. Diese kutane Mikroangiographie gehört zu den Hauptursachen für die bei der CVI auftretenden trophischen Störungen. Die Therapie mit niederfrequentem gepulstem Strom verbessert die kutane Mikrozirkulation bzw. Nutrition und beschleunigt die Ausbildung von Granulationsgewebe. Die klinische Wertigkeit dieses Therapieprinzipes zur Behandlung chronisch venöser Beinulzera wurde in einer offenen prospektiven Pilotstudie evaluiert. Es wurden 15 Patienten mit niederfrequentem gepulstem Strom (Dermapulse) behandelt. Das mittlere Alter betrug 70,3 Jahre. Bei einer durchschnittlichen Ulkusdauer von 79,1 Monaten wurden die Patienten über eine Zeitdauer von 38 Tagen im Rahmen einer Anwendungsstudie behandelt. Unter dieser Behandlung zeigte sich bei 2 Patienten eine Ulkusabheilung, bei 13 Patienten eine Ulkusverkleinerung um 63%. Die Kapillardichte nahm um 43,5% zu, der transkutane Sauerstoffpartialdruck stieg um 82,4%. Die Elektrostimulationsbehandlung erwies sich dabei als nebenwirkungsarme Behandlungsmethode.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 14
    Title: Mathematik in der Praxis: Fallstudien aus Industrie, Wirtschaft, Naturwissenschaft und Medizin
    Contributer: Bachem, Achim , Jünger, Michael , Schrader, Rainer
    Publisher: Berlin u.a. :Springer,
    Year of publication: 1995
    Pages: 563 S.
    Type of Medium: Book
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 15
    Publication Date: 2020-08-05
    Description: In this paper we consider a variant of the classical ATSP, namely the asymmetric Hamiltonian path problem (or equivalently ATSP) with precedence constraints. In this problem precedences among the nodes are present, stating that a certain node has to precede others in any feasible sequence. This problem occurs as a basic model in scheduling and routing and has a wide range of applications varying from helicopter routing[Timlin89], sequencing in flexible manufacturing [AscheuerEscuderoGroetschelStoer90,AscheuerEscuderoGroetschelStoer93], to stacker crane routing in an automatic storage system[Ascheuer95]. We give an integer programming model and summarize known classes of valid inequalities. We describe in detail the implementation of a branch&-cut algorithm and give computational results on real world instances and benchmark problems from TSPLIB. The results we achieve indicate that our implementation outperforms other implementations found in the literature. Real world instances up to 174 nodes could be solved to optimality within a few minutes of CPU-time. As a side product we obtained a branch&cut-algorithm for the ATSP. All instances in TSPLIB could be solved to optimality in a reasonable amount of computing time.
    Keywords: ddc:000
    Language: English
    Type: reportzib , doc-type:preprint
    Format: application/postscript
    Format: application/postscript
    Format: application/pdf
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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