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  • 11
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. ; Stafa-Zurich, Switzerland
    Materials science forum Vol. 207-209 (Feb. 1996), p. 365-368 
    ISSN: 1662-9752
    Source: Scientific.Net: Materials Science & Technology / Trans Tech Publications Archiv 1984-2008
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 12
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. ; Stafa-Zurich, Switzerland
    Materials science forum Vol. 225-227 (July 1996), p. 745-750 
    ISSN: 1662-9752
    Source: Scientific.Net: Materials Science & Technology / Trans Tech Publications Archiv 1984-2008
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 13
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Fetale Chirurgie ; Kopf-Hals-Chirurgie ; Fetendo ; Endoskop ; Kongenitale Zwerchfellhernie ; Larynxatresie ; Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte ; Fetale Wundheilung ; Key words Fetal endoscopic surgery ; Head and neck surgery ; Congenital diaphragmatic hernia ; Laryngeal atresia ; Cleft lip and palate ; Fetal wound healing
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Fetal surgery is defined as the intrauterine surgical correction of malformations that endanger the unborn child’s life in prenatal stages of development or lead to death or severe damage of the child postnatally. Such surgery is a clinical reality now. Indications for intrataurine surgical procedures also exist for head and neck abnormalities, especially in the upper respiratory tract. These include exposure and temporary obstruction of the fetal trachea for correction of pulmonary hypoplasia in cases with congenital diaphragmatic hernias, prenatal tracheotomy in cases of laryngeal atresia for the correction of lethal pulmonary overdistension, and resection of embryonic tumors that obstruct the respiratory tract. The relatively high surgical risk resulting in particular from preterm labor occurring postoperatively may be reduced by employing minimally invasive techniques. Endoscopic procedures render opening of the uterus unnecessary and are of particular importance. In part of the procedures, only endoscopic surgery has led to therapeutic success rates justifying its clinical use. Further reduction of the operative risk suggests prenatal interventions, even in cases with non-lethal conditions. More diseases of the head and neck may thus be included in the spectrum of indications. One example is prenatal correction of a cleft lip and palate, which until now has only been performed in animal experiments. The particular characteristics of fetal wound healing allow this to take place without scarring up to a certain stage in pregnancy. This offers the prospect of a surgical correction that is invisible externally and avoids growth-impeding scars. The particular ethical and legal aspects of fetal surgery are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Fetale Chirurgie bedeutet die Durchführung von operativen Eingriffen am Ungeborenen mit dem Ziel der intrauterinen Korrektur von Mißbildungen, die das Leben des Kindes bereits pränatal gefährden oder die postnatal den Tod oder eine schwere Schädigung des Kindes zur Folge haben. Auch im Kopf-Hals-Gebiet, insbesondere im Bereich der oberen Luftwege, gibt es bereits Indikationen für fetale Eingriffe. Diese umfassen die Darstellung und vorübergehende Obstruktion der fetalen Trachea zur Rückführung der pulmonalen Hypoplasie bei kongenitaler Zwerchfellhernie, die pränatale Tracheotomie bei Larynxatresie zur Rückführung einer letalen Lungenüberblähung und die Resektion embryonaler atemwegsobstruierender Tumore. Das relativ hohe Operationsrisiko, daß sich vor allem aus den postoperativ regelmäßig auftretenden vorzeitigen Wehen ergibt, läßt sich durch den Einsatz minimal-invasiver Techniken verringern. Endoskopischen Verfahren, die die langstreckige Eröffnung des Uterus überflüssig machen, kommt dabei eine besondere Rolle zu. Bei einem Teil der Eingriffe führte erst die endoskopische Durchführung zu therapeutischen Erfolgsquoten, die eine klinische Etablierung rechtfertigen. Durch weitere Risikominimierung könnten Nutzen und Risiko eines pränatalen Eingriffs auch bei nicht lebensbedrohlichen Mißbildungen in einem verantwortbaren Verhältnis stehen und damit weitere Erkrankungen aus dem Kopf-Hals-Bereich in das Indikationsspektrum rücken. Ein Beispiel für eine solche, bisher nur im Tierversuch etablierte Option ist die pränatale Korrektur der Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte. Durch die besonderen Eigenschaften der fetalen Wundheilung, die bis zu einem bestimmten Schwangerschaftsabschnitt narbenfrei abläuft, böte sich die Perspektive einer äußerlich unsichtbaren Korrektur und fehlenden wachstumshemmenden Narbenzügen. Ergänzend wird auf die besonderen ethischen und rechtlichen Aspekte der fetalen Chirurgie eingegangen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 14
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Hochfrequenzoszillationsbeatmung ; Hämodynamik ; Ebstein-Anomalie ; Gaumenspalte ; Key words High-frequency oscillatory ventilation ; Cardiopulmonary interactions ; Ebstein’s anomaly ; Cleft palate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: We report on the unsuccessful attempt to put a young patient with Ebstein’s anomaly on conventional ventilation for maxillofacial surgery. Reduced pulmonary bloodflow and cardiac output were followed by arterial hypotension and reduction of oxygen saturation. Spontaneous breathing without positive pressure ventilation normalized of the hemodynamic situation. Operation: Two years later, using a high-frequency oscillatory ventilator (SensorMedics 3100A), with relatively constant intrathoracic pressures and avoidance of high inspiratory pressures, the patient was adequately ventilated and oxygenated during the operation.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Es wird über den zunächst nicht erfolgreichen Versuch der konventionellen Beatmung während eines kieferchirurgischen Eingriffs bei einer Patientin mit Ebstein-Anomalie berichtet. Verminderter pulmonaler Blutfluß und entsprechend verminderter linksventrikulärer Auswurf führten zu einer arteriellen Hypotonie mit Sauerstoffsättigungsabfall. Unter Spontanatmung normalisierte sich der kritische Zustand rasch. Operation: Der Einsatz eines Hochfrequenzoszillationsbeatmungsgeräts (SensorMedics 3100A) mit gleichbleibendem mittlerem Atemwegsdruck und Vermeiden inspiratorischer Spitzendrücke ermöglichte 2 Jahre später eine adäquate Ventilation und Oxygenierung der Patientin, so daß die Operation durchgeführt werden konnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 15
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 3 (1999), S. 92-97 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Ca-P-Keramiken ; Knochenersatzmaterialien ; Röntgendiffraktometrie ; Kristallisation ; Key words Calciumphospate ceramics ; Bone regeneration materials ; X-ray diffractometry ; Cristallisation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Introduction: The crystalline structure of hydroxyapatite (HA) and tricalciumphosphate (TCP) used as bone regeneration materials affects their physical and probably also their biological properties. Varying velocities of the HA solution process seem to be correlated to different results in powder diffraction analysis (RDX) [1], a validated, routine procedure in mineralogy [2, 6] to analyse crystallized materials. As far we know there are no comparative RDX analyses for the TCP materials in clinical use. Goals: The dimension and quality of the crystallization of several bone regeneration materials are analysed by RDX. Material and methods: The materials analysed were divided in different groups: hydroxyapatite, tricalciumphosphate and bioglass. The materials are characterized by the specific intensity curve measurements. Results: The HA products, with the exception of Algipore, seem to be monophasic. Ceros80 and Endobone were the only ones which seem to be totally crystallized. The TCP products Biobase and Cerasorb are nearly monophasic, whereas Ceros82 seems to contain a mixture of 30% HA and 70% β-TCP. All TCPs show a high crystallization. The bioglasses did – as suspected – not show crystalline structures. Discussion: There are many possible causes for inhomogeneous crystallization of the investigated materials, as they are composites of different foreign ions, extremely small crystals or abnormal (deficient) apatites. How this affects the biological behaviour is not known. Summary: We found differences between the examined materials; how this affects the biological behaviour is unknown. Further investigations are neccesary to correlate the characteristics of the materials to the clinical outcome.
    Notes: Einleitung: Die kristalline Struktur von Knochenersatzmaterialien wie Hydroxylapatitkeramiken (HA) oder Trikalziumphosphatkeramiken (TCP) beeinflußt deren physikalische und sicher auch biologische Eigenschaften. Unterschiedliches Löslichkeitsverhalten von synthetischem und biologischem HA scheinen mit unterschiedlichen Ergebnissen in der Röntgenpulverdiffraktometrie (RDX), einem Routineverfahren der Materialwissenschaften [2, 6] zur Analyse kristalliner Strukturen, korreliert zu sein [1]. Vergleichende RDX-Analysen von TCP liegen in der einschlägigen Literatur nicht vor. Best et al. [4] unterstrichen in jüngster Zeit die Bedeutung der Charakterisierung der Knochenersatzmaterialien zum Verständnis der Resorptionsmechanismen [4]. Fragestellung: Ausmaß und Qualität der Kristallisation verschiedener z. Z. verfügbarer Knochenersatzmaterialien wurden mittels RDX-Analyse bestimmt. Material und Methoden: Die verwendeten Materialien wurden in 3 Gruppen eingeteilt: Hydroxylapatitkeramiken, Trikalziumphosphatkeramiken und Biogläser. Anhand der mittels Pulverdiffraktometer gewonnenen Intensitätsspektren können die Materialien hinsichtlich ihrer Zusammensetzung und Kristallisation charakterisiert werden. Ergebnisse: Die HA-Materialien (bis auf Algipore) scheinen monophasige Produkte zu sein, wobei nur Ceros80 und Endobone eine hohe Kristallisation aufweisen. Auch die TCP-Produkte Biobase und Cerasorb sind nahezu monophasig, während Ceros82 aus einer Mischung von 30% HA und 70% β-TCP zu bestehen scheint. Alle TCP weisen einen hohen Kristallisationsgrad auf. Die Biogläser zeigten erwartungsgemäß keine kristallinen Strukturen. Diskussion: Die möglichen Ursachen der inhomogenen Kristallisation der untersuchten Materialien reichen von der Zusammensetzung aus kleinen Einzelkristalliten über Fremdioneneinschlüsse zu defizitären Apatiten durch Kalziumkarbonatbeimengungen. Deren Bedeutung für das biologische Verhalten ist nicht geklärt. Resümee: Es fanden sich Unterschiede zwischen den untersuchten Materialien, deren Bedeutung für das biologische Verhalten nicht geklärt ist. Weiterführende Untersuchungen sind erforderlich, um diese Eigenschaften mit dem klinischen Verhalten zu korrelieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 16
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 3 (1999), S. 140-145 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Konfokale Laser-Scanning-Mikroskopie ; Dunkelfeldmikroskopie ; Bisbenzimidmarkierung ; Knochen ; Strahlenfolgen ; Radiogener Osteozytentod ; Key words Confocal laser scanning microscopy ; Microscopy ; Bisbenzimide labelling ; Bone ; Radiation effects ; Osteocytes ; Osteoradionecrosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Early radiation effects on human bone may lead to osteoradionecrosis (ORN). Direct bone cellular lesions [28] as well as fibrous degeneration of blood vessels [21] are considered to be pathologically relevant. Only few data on initial subclinical radiation effects are available. Patients were grouped according to the dose of radiation and clinical findings. Group 1: sound human bone of lower jaw, mostly collected during orthodontic surgery (n = 10 patients); group 2: specimens of lower jaw from patients with ORN (n = 12 patients); group 3: specimens of lower jaw from patients with head and neck cancer who were preoperatively treated with 36 Gy radiation; group 4: specimens of lower jaw from patients with head and neck cancer (n = 9) who were treated with 60–70 Gy radiation. Specimens were studied by confocal laser scanning microscopy (CLSM), by conventional light microscopy (DL) and by flourescence darkfield microscopy (DFM) after bisbenzimide staining (H 33258) of the viable cellular nuclei. For the correlating study of identical areas in CLSM and DL the specimens were prepared according to the sawing and grinding technique [8]. All the radiated bony specimens, regardless of the dose of radiation, showed areas of extensive or total loss of vitality of the osteocytes. This finding was also evident after 36 Gy and a short interval between radiation and sample collection (group 3). Additionally, in CLSM micromorphologic lesions of the lamellate structure were seen. With these results we can confirm the loss of vitality of the osteocytes as an initial radiation effect as described earlier [10, 23, 28]. In addition to these findings, alteration of the lamellate microstructure was found in the early phase after radiation. The functional and mechanical significance of these findings should be the subject of further studies.
    Notes: Für die infizierte Osteoradionekrose (IORN) des Kiefers werden unterschiedliche pathogenetische Mechanismen initialer Strahlenfolgen im Knochen diskutiert: Wichtige Parameter sind dabei die direkte Zellschädigung der Osteozyten [28] und die Gefäßfibrosierung [21]. Bislang liegen wenige Kenntnisse zum Ausmaß der initialen, subklinischen Veränderungen vor. 4 Probengruppen wurden anhand verschiedener Patientenkollektive definiert: Gruppe 1: gesunde Unterkieferproben meist von orthodontischen Operationen (n = 10 Patienten); Gruppe 2: Unterkieferproben mit manifester IORN (n = 12 Patienten); Grruppe 3: Unterkieferproben nach 36 Gy präoperativer Radio(chemo)therapie (n = 9 Patienten); Gruppe 4: Unterkieferproben nach 60–70 Gy Bestrahlung ohne Hinweise auf IORN (n = 9 Patienten). Alle Proben wurden histotomographisch mit konfokaler Laser-Scanning-Mikroskopie (CLSM), durchlichtmikroskopisch (DL) und dunkelfeldmikroskopisch (DFM) nach Fluoreszenzmarkierung des intakten Zellkerns (Bisbenzimid H 33258) untersucht. Korrelierende Histologien identischer Probenareale erfolgten an Trenndünnschliffen [8]. Als Ergebnisse wurden gefunden: 1. Alle unterschiedlich bestrahlte Knochenproben zeigten Areale mit weitgehendem bis vollständigem Verlust vitaler Osteozyten. Diese Strahlenfolge trat auch schon nach 36 Gy und kurzem Intervall bis zur Operation (Gruppe 3) auf. 2. Im CLSM zeigten sich zusätzlich mikromorphologische Veränderungen der lamellären Struktur, die zwischen den Probengruppen progredient waren. Hieraus können folgende Schlußfolgerungen gezogen werden: 1. Der vorbeschriebene Vitalitätsverlust der Osteozyten [10, 23, 28] konnte als sehr frühe, initiale, radiogene Läsion bestätigt werden. 2. Zusätzlich zeigten sich Veränderungen der lamellären Mikroarchitektur des Knochens als frühe und im Gruppenvergleich progrediente Strahlenläsion. Die mikromechanisch funktionelle Bedeutung dieser Veränderung muß in weiterführenden Untersuchungen eruiert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 17
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter CO2-Laser ; Scanner ; Ablation ; Ratten ; Histologie ; Key words CO2 laser ; Scanner ; Ablation ; Rats ; Histology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Introduction: Laser systems are frequently used in dentistry. New laser scanner technologies are promising more homogeneous ablation of pathological ablations of the skin and mucosa. The theoretical advantages of these systems have not yet been sufficiently evaluated by histological findings. For this reason, we compared two laser scanners with different scanning patterns in this study (Silktouch® and Swiftlase®, by Sharplan®, Germany). Materials and Methods: In this animal study (79 male Osborn-Mendel rats), skin defects of 3-mm diameter were lasered on to the backs of the animals, one for each method mentioned above (defocused laser, Swiftlase®, and Silktouch®). The histological investigations were conducted, depending on the time after surgery (9 h, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, or 13 days). On the clinical site, we evaluated the visible ablation rate, homogeneity and morphology of the wound surface and the degree of carbonization. In the histomorphological investigations, we determined the degree of thermal damage as well as the morphology of the necrotic area and reepithelization pattern of the surface. Results: The Silktouch® scanner clinically showed a homogeneous ablation rate with less carbonization than the Swiftlase® scanner. In the histological specimen, this correlated with an increase in the tissue ablation rate and decreasing thermal damage to the surrounding tissue. Especially in the early wound-healing period, there was a more rapid reepithelization after the use of the Silktouch scanner. These differences could not be evaluated in the later wound-healing period. Compared to the defocused laser ablation, both scanning systems seem to have benefits within these parameters. Conclusions: The results of this study seem to show a diminished perifocal damage and reduced clinical postoperative morbidity achieved by using laser scanning systems. Compared to the Swiftlase® laser, the Silktouch® seems to deliver better results.
    Notes: Fragestellung: Lasersysteme finden in der Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde zunehmend Anwendung. Laser-Scanner versprechen von ihrem methodischen Ansatz eine gleichmäßige Ablation von Haut- oder Schleimhautveränderungen, die theoretischen Vorteile derartiger Systeme sind aber bislang nicht ausreichend histologisch verifiziert. Daher wurden in dieser Studie 2 CO 2 -Laser-Scanner (Silktouch ® , Swiftlase ® ) unterschiedlicher Scanmuster diesbezüglich verglichen. Material und Methoden: In einem Tiermodell (79 Osborn-Mendel-Ratten) wurden je 3 mm große kutane Defekte durch CO 2 -Laser-Anwendung auf der Rückenhaut gesetzt. Die histologische Aufarbeitung erfolgte zu verschiedenen Zeitpunkten der Wundheilung. Klinische Zielparameter waren Ablationsrate, Homogenität und Morphologie der Wundoberfläche sowie das Ausmaß der Karbonisation. Die histologische Auswertung betrachtete das Ausmaß der Schädigung des Umgebungsgewebes sowie die Reepithelisierungsgeschwindigkeit der Oberfläche. Ergebnisse: Der Silktouch ® -Scanner zeigte klinisch eine gleichmäßigere Ablationsrate bei größerer Homogenität und verminderter Karbonisation als der Swiftlase ® -Scanner. Als histologisches Korrelat dieser klinischen Eigenschaften zeigte sich eine Steigerung des intendierten Gewebeabtrags bei gleichzeitig verminderter thermischer Schädigung des Umgebungsgewebes und exakt definierter lateraler Begrenzung der thermischen Schädigungszone. Insbesondere in der frühen Phase der Wundheilung zeigte sich eine beschleunigte Reepithelisierung nach Anwendung des Silktouch ® -Scanners. Diese Unterschiede waren in der Spätphase der Wundheilung kaum mehr nachweisbar. Im Vergleich zur defokussierten Gewebeablation zeigten beide Scanner deutliche Vorteile bezüglich der genannten Parameter. Schlußfolgerungen: Diese experimentellen Ergebnisse können als Hinweis auf eine Verminderung der perifokalen Schädigung mit reduzierter klinischer perioperativer Morbidität durch den Einsatz von Laserscannern gewertet werden. Im direkten Vergleich der beiden Scanner scheint der Silktouch ® günstigere Ergebnisse zu erzielen.
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  • 18
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 3 (1999), S. S43 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Dentale Implantate ; Überlebenszeitanalyse ; Oberkiefer ; Alveolarfortsatzatrophie ; Osseointegration ; Key words Maxillary surgery ; Dental implants (statistic and numerical data) ; Osseointegration ; Survival analysis ; Alveolar bone loss
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the maxilla, it is sometimes necessary to use implants to achieve a good prosthetic result. However, an increased failure rate of maxillary implants seems to be a common clinical experience. This experience was investigated in a retrospective statistical analysis. In a retrospective study of 665 patients between 1987 and 1997, 2484 implants were examined. The implants in the upper jaw were compared to those in the lower jaw. Implants with and without autogenous bone grafts and fixtures in patients with alveolar ridge atrophy, tumor, or trauma were explored. In particular, the data obtained from the orthopantomograms after completion of the prosthetic superstructures were controlled for peri-implantary bone loss evaluation. A total of 40% of the fixtures were placed in the maxilla, and 30% of these implants were combined with a local or an iliac bone graft. Out of 2484 implants, 207 were lost, largely during the healing period. The failure rates in the groups of patients with alveolar ridge atrophy, tumor, and trauma were between 6 and 27.5%, and the differences between these groups were higher than the difference between the upper and the lower jaw. Especially in the maxilla and after osteoplasty, horizontal peri-implantary bone loss was increased, with some cases of dramatic bone loss and decrease of the osseous integration of the fixtures. There was no statistic evidence of a significantly higher failure rate in the upper jaw than in the lower jaw. However, besides the rate of implant loss, additional markers should also be considered for adequate evaluation of implant prognosis in the maxilla.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Trotz der meist günstigen Eigenschaften des Prothesenlagers im Oberkiefer kann eine prothetische Versorgung mitunter nur implantatgetragen möglich sein. Klinisch entsteht oftmals der Eindruck, daß die Implantaterfolgsrate im Oberkiefer schlechter ist als im Unterkiefer. Dieser klinischen Beobachtung sollte in einer statistischen Analyse nachgegangen werden. Patienten und Methode: In einer retrospektiven Studie wurden deshalb aus dem 10-Jahres-Zeitraum von 1987–1997 bei 665 Patienten 2484 Implantate nachuntersucht und dabei die Versorgungen des Oberkiefers mit denen des Unterkiefers verglichen. Es wurden zwischen Implantaten mit und ohne Osteoplastik differenziert sowie zusätzlich die Indikationen Atrophie, Tumor oder Trauma gesondert betrachtet. Zur Frage der Knochenatrophie wurde v.a. die Auswertung des Orthopantomogramms nach Abschluß der prothetischen Versorgung berücksichtigt. Dabei wurde das Röntgenbild in digitalisierter Form eingegeben und rechnergestützt standardisiert ausgewertet. 40% aller Implantate wurden im Oberkiefer gesetzt, von denen bei 30% eine lokoregionäre oder Beckenkammosteoplastik erforderlich waren. Ergebnisse: Von 2484 Implantaten sind 207 überwiegend in der Einheilphase verlorengegangen. Die Verlustraten lagen in den einzelnen Gruppen Atrophie, Tumor und Trauma zwischen 6 und 27,5%, wobei sich zwischen diesen Gruppen größere Unterschiede fanden als zwischen Ober- und Unterkiefer. Beim periimplantaren Knochenabbau zeigten sich besonders im Oberkiefer nach Osteoplastik ein mehr horizontaler Abbau und Fälle erheblichen Knochenverlusts mit einer Restintegration der Implantate von z. T. 〈 40%. Schlußfolgerung: Obwohl unsere Untersuchung keinen signifikant häufigeren Implantatverlust für die Implantate des Oberkiefers belegen konnte, weisen die übrigen erhobenen Parameter auf eine schlechtere Langzeitprognose nach Implantation im Oberkiefer hin.
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  • 19
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Mediastinaltumor ; atypisches Churg-Strauss-Syndrom ; allergische Granulomatose ; Key words Mediastinal tumor ; allergic granulomatosis ; atypical Churg-Strauss syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We present a case of a young man with an extensive mediastinal tumor and the unexpected histopathological diagnosis of allergic granulomatosis and angiitis (AGA, Churg-Strauss-syndrome). A 24-year old man was admitted to our hospital due to a massive mediastinal tumor which was already infiltrating the middle and the upper lobe of the right lung, the thymus, and the pericardial sac. The most likely diagnosis at CT was thymus carcinoma. For that diagnosis the en-bloc resection of the thymus and the middle lobe was performed and completed by a mediastinal lymphadenectomy. Parts of the upper lobe of the right lung and a 15×10cm part of the pericardial sac needed to be resected as well.  The definitive histopathological result did not confirm a malignant process. After extensive immunhistochemical and molecular pathological investigations the most likely diagnosis was allergic granulomatosis associated with angiitis. Further investigations led to the diagnosis of an atypical Churg-Strauss syndrome. The problems with the clinical, histological, and immunhistochemical diagnosis are discussed and the rare conditions of the disease represented.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Kasuistik wird über eine ausgedehnte mediastinale Raumforderung berichtet, als deren Ursache sich eine allergische Granulomatose mit Angiitis (Churg-Strauss) herausstellte.  Ein 24-jähriger Mann wurde wegen einer großen mediastinalen Raumforderung mit Infiltration von Mittellappen, rechtem Lungenoberlappen, Thymus und Perikard operiert. Nach CT-Kriterien war ein Thymuskarzinom am wahrscheinlichsten. Es wurde deshalb die en-bloc-Resektion von Thymus, Mittellappen, Teilen des rechten Lungenoberlappens, einem ca. 15×10cm großem Perkardanteil und der mediastinalen Lymphknoten ausgeführt.  Das definitive histologische Ergebnis konnte nach immunhistochemischen und molekularpathologischen Untersuchungen einen malignen Prozeß jedoch ausschließen, als endgültige histologische Diagnose fand sich eine allergische Granulomatose mit Angiitis. Nach umfangreicher Differentialdiagnostik wurde die Erkrankung als atypisches Churg-Strauss-Syndrom klassifiziert.  Die schwierige klinische, histologische und laborchemische Differentialdiagnose und die Spezifität des vorgestellten Krankheitsbildes werden dargestellt.
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  • 20
    ISSN: 1432-0827
    Keywords: Key words: Microscopy — Confocal methods — Bone — Human — Osteocytes.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine , Physics
    Notes: Abstract. Microscopy of bony tissue usually requires special treatment for decalcification and processing of thin sections. Confocal laser scanning microscopy (CLSM) allows the nondestructive histotomography of organic hard tissue. The aim of this study was to visualize healthy human bone structures and to correlate identical areas in CLSM and conventional light microscopy. Each sample of healthy human lower jaw (n = 20) was divided into three parts: (1) fresh, untreated bony blocks studied by CLSM; (2) MMA-embedded thin sections (without decalcification), HE stained and studied by CLSM and conventional light microscopy (correlation of identical areas); (3) decalcificated, HE stained, histological sections studied by conventional light microscopy. In untreated bony blocks, microstructures such as osteocytes and lamellae were identified by CLSM. These structures could be correlated with conventional light microscopy. In CLSM, subcellular structures cannot yet be interpreted, whereas cytoplastic processes of osteocytes were seen with high contrast. With CLSM, nondestructive histology of cortical bone can be obtained. The risk of artifacts due to pretreatment is minimized, and subsurface visualization does not affect the interpretation.
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