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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    [S.l.] : American Institute of Physics (AIP)
    Journal of Applied Physics 88 (2000), S. 1827-1830 
    ISSN: 1089-7550
    Source: AIP Digital Archive
    Topics: Physics
    Notes: Nitrogen self-diffusion studies in amorphous precursor-derived Si3BC4.3N2 ceramics were carried out, using ion implanted stable 15N isotopes as tracers and secondary ion mass spectrometry for depth profiling. The analysis of the diffusion profiles in the range of 1500–1700 °C did not show the typical Gaussian broadening of the implantation profiles. Instead, we observed the occurrence of a high concentration region where the width of the implantation profile is nearly unchanged due to implantation damage, and a low concentration region where diffusion occurs. The experimentally determined diffusivities obey an Arrhenius behavior with an activation enthalpy of about H=7 eV and a pre-exponential factor D0 in the order of 5 m2/s which indicates a diffusion mechanism via vacancy-like defects. © 2000 American Institute of Physics.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    College Park, Md. : American Institute of Physics (AIP)
    Journal of Mathematical Physics 41 (2000), S. 3007-3015 
    ISSN: 1089-7658
    Source: AIP Digital Archive
    Topics: Mathematics , Physics
    Notes: The Bach equation, i.e., the vacuum field equation following from the Lagrangian L=CijklCijkl, will be completely solved for the case that the metric is conformally related to the Cartesian product of two two-spaces; this covers the spherically and the plane symmetric space–times as special subcases. Contrary to other approaches, we make a covariant 2+2-decomposition of the field equation, and so we are able to apply results from two-dimensional gravity. Finally, some cosmological solutions will be presented and discussed. © 2000 American Institute of Physics.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Woodbury, NY : American Institute of Physics (AIP)
    Applied Physics Letters 76 (2000), S. 3173-3175 
    ISSN: 1077-3118
    Source: AIP Digital Archive
    Topics: Physics
    Notes: We propose a method for all-optical switching and wavelength conversion using electromagnetically induced transparency (EIT). We discuss the mechanism for the transfer of information in this scheme and determine the conditions for which N×N wavelength conversion can be realized. We compare the properties and limits of an EIT-based switch to conventional wavelength converters. © 2000 American Institute of Physics.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 469-472 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Nutritialgefäßkanäle ; Os lunatum ; Lunatummalazie ; Ganglion ; Ulnaimpaktionssyndrom ; Key words Nutrient vessel canals ; Lunate bone ; MRI ; Kienböcks disease ; Ulna impaction syndrome ; Carpal ganglia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To find and describe potential MRI criteria of nutrient vessel canals of carpal bones. Methods and Material: 16 wrists of 13 patients with pain and radiographic depiction of cystic changes within the lunate were examined. The MRI protocol included coronal and sagittal T1- and T2-weighted SE sequences (4 mm slices, 120 FOV, 256×256 matrix) as well as coronal STIR images. Final diagnosis was confirmed by surgery (n=5) and follow up. 10 cadaveric ossa lunata were studied to describe size, number, location and shape of nutrient vessel canals. Results: Ganglion cysts (n=6) showed characteristic signs. In ulnar impaction syndrome (n=1) small cystic lesions in the lunate were surrounded by a sclerotic rim and located near the proximal ulnar surface. In Kienböck’s disease (n=3) cystic components were irregular and surrounded by bone marrow edema. Nutrient vessel canals (n=7) imaged as 1 to 3 small cystic lesions within the palmar or dorsal subchondral region. Conclusion: MRI can aid in differential diagnosis of cystic carpal lesions. Nutrient vessel canals may not be mistaken for pathologic cystic lesions. Carpal ganglion cysts show distinct diagnostic pattern.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Sind karpale Nutritialgefäßkanäle auf MRI Bildern sichtbar und welche differentialdiagnostischen Kriterien lassen sich finden. Material und Methode: In 16 Fällen lagen bei 13 Patienten röntgenologisch wenige mm bis 2 cm große zystische Läsionen im Os lunatum vor. Das MRT-Protokoll umfaßte koronare und sagittale T1- und T2-gewichtete SE-Sequenzen mit 4 mm Schichtdicke, 120 mm Meßfeld und 2562 Matrix sowie koronare STIR-Sequenzen. Die Diagnosesicherung erfolgte durch Operation in 5 Fällen sowie Verlaufskontrollen. 10 mazerierte Ossa lunata wurden auf Form, Lokalisation, Anzahl und Größe der Nutritialgefäßkanäle untersucht. Ergebnisse: Ganglien (n=6) wiesen typische Zeichen auf. Im Falle eines Ulnaimpaktionssyndroms bei Ulna-Nullvariante wurden mehrere kleine zystische Läsionen im Os lunatum gefunden, umgeben von einem Sklerosesaum. Bei 3 Fällen einer frühen Lunatummalazie waren unregelmäßige zystische Komponenten von einem diffusen Ödem umgeben. In 7 Fällen mit sehr kleinen zystischen Defekten waren diese subchondral, palmar und dorsal gelegen und entsprachen aufgrund des klinischen Verlaufs und der Lokalisation Nutritialgefäßkanälen. Schlußfolgerung: Nutritialgefäßkanäle dürfen nicht mit pathologischen zystischen Prozessen des Os lunatums verwechselt werden. Mittels MRT können zystische Läsionen im und am Os lunatum weiter spezifiziert werden. Handgelenksganglien weisen typische MR-Zeichen auf.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 963-971 
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Bilder und Videos sind die geeigneten Medien zur Dokumentation von normalen und pathologischen Befunden. Zwischen den ersten Farbbildern und der Entwicklung des ersten digitalen Fotoapparats liegen nur 150 Jahre. Wie schnell sich die Technik der digitalen Foto- und Videodokumentation entwickelt und welche Rolle Sie für den HNO-Arzt in Klinik und Praxis spielt, wird in dem nachfolgenden Beitrag beschrieben. Teil 1 befasst sich mit dem digitalen Bild, Teil 2 in der nächsten Ausgabe der “HNO” berichtet über das digitale Video und Möglichkeiten der Archivierung. Die verwendeten Fachausdrücke sind im Glossar am Ende des Beitrags erklärt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Theoretical and applied genetics 101 (2000), S. 234-240 
    ISSN: 1432-2242
    Keywords: Key words Cherry ; Genetics ; Compatibility ; Incompatibility ; Isoelectric focusing ; Prunus avium ; Ribonuclease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Notes: Abstract  The (in)compatibility genotypes of two self-compatible sweet cherry selections, JI 2420 and JI 2434, originating from the John Innes Institute were re-examined. The selections and seedlings derived from them were analysed for stylar ribonucleases, which are known to correlate with S alleles, and the outcome of test crosses was recorded. JI 2420, which had been reported previously as S 3 S 4 ", where " indicates loss of pollen activity, was deduced to have the genotype S 4 S 4 ’. For JI 2434, which had been reported previously as S 3 S 4 0 , S 3 S 3 0 or S 3 S 3 ", where 0 indicates loss of pollen and stylar activity, two different clones were identified. One, at East Malling, was deduced to be S 3 "S 4 ; the other, at Ahrensburg, appeared to be S 3 S 3 " or S 3 S 3 0 .
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 1189-1197 
    ISSN: 1432-2102
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Der Umgang mit Bildmaterial gehört zum Alltag eines Radiologen. In diesem Beitrag wird gezeigt wie mit Hilfe der digitalen Technik dieses Bildmaterial für Fallsammlungen und Publikationen aufbereitet werden kann. Zugleich gibt es einen Einblick in die Grundlagen der für die Radiologie immer wichtiger werden digitalen Bildverarbeitung. Der zweite Teil behandelt die digitale Video-Aufzeichnung. Viele der radiologischen Bildquellen bieten schon heute einen Videoausgang an, mit deren Hilfe dynamische Untersuchungen und animierte dreidimensionale Objekte aufgezeichnet werden können. Der Beitrag zeigt die Möglichkeiten digitaler Aufnahmetechniken.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 688-693 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Knochenmark ; Physiologie ; Verteilungsmuster ; MRT ; Keywords Bone marrow ; Physiology ; Distribution pattern ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Physiology and age dependant changes of human bone marrow are described. The resulting normal distribution patterns of active and inactive bone marrow including the various contrasts on different MR-sequences are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die physiologischen, altersabhängigen Prozesse im Knochenmark des Menschen werden beschrieben. Die daraus resultierenden Verteilungsmuster zwischen hämatopoetisch aktivem und inaktivem Knochenmark werden dargestellt und die Bedeutung für die MR-tomographische Abbildbarkeit mittels der verschiedenen MR-Sequenzen erörtert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical endoscopy and other interventional techniques 14 (2000), S. 644 -648 
    ISSN: 1432-2218
    Keywords: Key words: Bronchoscopy — Children — Foreign body aspiration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: There is still considerable controversy about the diagnostic procedure, the endoscopic approach, and the complication rate with foreign body aspiration in children. Methods: Review of our data for 98 children suspected for foreign body aspiration between January 1990 and December 1998 was performed. Results: In this data review, 78% of the children studied were younger than 2 years. A foreign body aspiration was identified in 70%, and 67% had a definite history of aspiration. Predominant clinical features were fever (46%), pneumonia (39%), and coughing (29%). Pathologic chest radiographs were found in 84% of the children Sixty-two percent of the foreign bodies were trapped in the right lung, and 87% were of organic in origin. In 93%, a single endoscopic procedure was successful in removing the foreign bodies. The mean time between aspiration and bronchoscopic extraction was 5.4 days (range, 1 h to 36 weeks). The procedure-related morbidity rate was 0.96% and the mortality 0. Conclusions: Outcome and complications were found to depend mainly on the time the foreign body stayed in the tracheobronchial system. Early bronchoscopy is paramount in any case of suspected foreign body aspiration, and it is mandatory to increase the awareness of the population and medical professionals.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S86 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Ellbogeninfektion ; Offenes zweizeitiges Vorgehen ; Gelenkfunktionserhalt ; Bakteriologie der Ellbogeninfektion ; Spätkomplikationen ; Nachuntersuchungsergebnisse ; Key words ; Elbow infection ; Open two-stage-approach ; Maintenance of joint function ; Bacteriology of elbow infection ; Late complications ; Follow-up results
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Infection of the elbow is a rare complication of fracture treatment: it is occasionally seen as a primary complication, but also after injections, soft tissue defects, bursectomies and ulcerogenic lesions. It may spread by the haematogenous, lymphogenic or metastatic route. The onset of symptoms is often mild, so that patient and physician are deceived and treatment even of severe infections is delayed. Conservative treatment of joint infection or a limited surgical approach is seldom sufficient. The aim of treatment should be the restoration of joint movement, at least to an extent allowing pro- and supination of the hand. In case of an acute infection a transarthroscopic approach with debridement and irrigation of the joint can yield good results if repeated daily until the symptoms of the infection subside. Because of the prolonged course of the disease we prefer a two-stage approach at our institution. The first stage is a bilateral arthrotomy of the joint, involving a synoviectomy and insertion of local antibiotics (Septopal®, Miniseptopal®). The joint is left open, and the patient receives careful hydrophysical therapy with limited joint movement. Antibiotics are administered perioperatively, and the wounds are dressed daily with iodine ointment. Once there is no further pustulent secretion, the arthrotomy is closed after 7–12 days, at the same time as a thorough debridement is performed in a second-stage operation. Intensive physical rehabilitation, including ergotherapy and mobilisation with transposition of the joint, begins immediately after this procedure, augmented in most cases by administration of intravenous analgesic medication. From 1979 to 1997, we treated 27 cases of empyema of the elbow. Surgical therapy consisted in primary arthrodesis ¶because of severe joint destruction ¶in 2 patients (7.4%). In 4 patients (14.8%) a one-stage-approach was considered, but the treatment was unsuccessful in 2 cases. In 21 patients (77.8%) a two-stage-approach was undertaken as the primary procedure. No complications were found in 19 patients (82.6%), while in ¶4 cases soft-tissue defects were closed in a second operation. Late complications included 2 recurrent infections. Long-term follow-up was possible in 20 of 25 patients with preservation of joint function. These included 5 patients (20%) who had a free range of motion (ROM), while ¶6 patients (24%) were limited to one quarter ROM, 4 patients each (16%) to a half and three quarters ROM compared with the contralateral joint, and 1 patient (4%) had a stiff elbow.
    Notes: Zusammenfassung Die Ellbogengelenkinfektion ist glücklicherweise eine relativ seltene Komplikation der Frakturbehandlung, gelegentlich auch eine primäre Erkrankung nach Injektion, Bursektomie, nach Defekten oder Ulzera, hämatogen, lymphogen, metastatisch oder postoperativ. Die Symptomatik ist nicht selten wenig dramatisch, so daß auch die ausgedehnte Gelenkinfektion häufiger über längere Zeit übersehen, fehlgedeutet oder sowohl vom Patienten als auch vom Arzt bagatellisiert werden kann. Die Gelenkinfektion kann nur selten allein konservativ oder mit begrenztem chirurgischem Vorgehen erfolgreich therapiert werden. Ziel sollte stets der Wiedergewinn der Funktion sein, dabei ist auch der alleinige Erhalt der Umwendbewegungen der Hand durchaus von wesentlicher Bedeutung. Bei der akuten Infektion kann durchaus allein transarthroskopisch vorgegangen werden, wobei ein intensives Débridement (Shaving) unter reichlich Spülung vorgenommen werden sollte und das Vorgehen bis zur definitiven Infektionsberuhigung möglichst täglich wiederholt wird. Wegen des gehäuft langwierigen Verlaufs hat sich bei uns das zweizeitige chirurgische Vorgehen bewährt, wobei im ersten Eingriff möglichst nach zweiseitiger Arthrotomie eine totale Synovialektomie unter Schonung der Gelenkstrukturen mit Einlage von Septopal ® (meist Miniseptopal ® ) ausgeführt wird. Die Arthrotomien verbleiben nach diesem Eingriff offen. Im postoperativen Verlauf werden unter gleichzeitiger perioperativer systemischer antibiotischer Behandlung vorsichtige Bewegungsübungen im Armbad und tägliche Verbandwechsel mit Betaisodonasalbe ausgeführt. Sistiert die Sekretion, werden die Arthrotomien nach 7–12 Tagen in einem 2. Eingriff nach erneutem radikalem Débridement verschlossen. Anschließend wird unverzüglich ein intensives Mobilisationsprogramm unter Umlagerung, Krankengymnastik, Ergotherapie, anfangs meist unter i.v. Schmerztherapie begonnen. Von 1979–1997 wurden bei uns 27 Ellbogengelenkempyeme behandelt. Zur Infektionsberuhigung wurde bei uns 2mal (7,4%) eine primäre Arthrodese wegen Gelenkzerstörung ausgeführt, bei 4 Patienten (14,8%) wurde ein einzeitiges operatives Vorgehen geplant, 2mal verlief es erfolglos. Bei 21 Patienten (77,8%) wurde primär das zweizeitige operative Vorgehen vorgenommen. Bei 19 Patienten (82,6%) verlief die zweizeitige Behandlung komplikationsfrei, 4mal mußten weiterbestehende Hautdefekte sekundär verschlossen werden. Als Spätkomplikation wurden bislang 2 Infektionsrezidive beobachtet. 20 von 25 Patienten mit Gelenkerhalt konnten mindestens 1–2 Jahre nach der Behandlung nachuntersucht werden: 5 Patienten (20,0%) hatten fast freie Gelenkfunktion, 6 (24,0%) Einschränkungen zu 1/4, je 4 Patienten (16,0%) Einschränkungen zur Hälfte bzw. zu 3 / 4 der Gegenseite, während das Gelenk bei 1 Patienten (4,0%) sekundär eingesteift war.
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