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  • 11
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 39 (1998), S. 684-696 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Koronare Herzkrankheit ; Diagnostik ; Koronare Herzkrankheit ; Prognose ; Perfusionsszintigraphie ; Stress-Echokardiographie ; Belastungs-EKG
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema In letzter Zeit spielen nichtinvasive Untersuchungen in der Diagnostik der koronaren Herzkrankheit wieder eine größere Rolle. Dies dürfte sicher nicht nur eine Folge weltweiter ökonomischer Zwänge im Gesundheitswesen sein sondern auch einem präzisierten medizinischen Denken entsprechen, das sich mehr um eine rationelle Stufendiagnostik bemüht. Allerdings ermöglichen auch verbesserte Methoden, besonders durch Perfusionsszinitigraphie und Stress-Echokardiographie, zunehmend höhere Sensivitäten und Spezifitäten nichtinvasiver Verfahren. Aus neuerer Zeit liegen auch zahlreiche Untersuchungen nicht nur zur diagnostischen sondern auch zur prognostischen Wertigkeit nichtinvasiver Methoden und somit zur Abschätzung koronarbedingter Risiken vor. Es ist geradezu ein generelles Anliegen der Zeitschrift DER INTERNIST, die gezielte Stufendiagnostik zu fördern; viele Hefte der letzten Jahre zeugen dafür. In dieses Konzept fügt sich auch die vorliegende Arbeit über nichtinvasive Methoden der Koronardiagnostik, die sich vorwiegend auf das Belastungs-EKG, die Perfusionsszintigraphie und die Stress-Echokardiographie fokussiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 12
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 55-63 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Dialyse ; Hypertonie ; Hypertonie ; Dialyse ; Dialyse ; Anämie ; Anämie ; Dialyse ; Nierenversagen ; Erythropoetin ; Dialyse ; Eisenstoffwechsel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die Urämie stellt ein außerordentlich komplexes Krankheitsbild dar und kann zu klinischen Manifestationen an nahezu allen Organsystemen führen. Entsprechend komplex gestaltet sich die chronische Betreuung von Dialysepatienten. Angesichts der Vielzahl von klinischen Problemen ist eine umfassende Diskussion der Langzeitbetreuung von Dialysepatienten (z.B. auch der psychologischen Betreuung) in der nachfolgenden Übersicht nur fragmentarisch möglich. Wir haben uns auf zentrale internistische Probleme von Dialysepatienten beschränkt und werden detailliert die Hypertonie, die renale Anämie und zwei bedeutsame Langzeitkomplikationen der Dialyse, die β2-Mikroglobulin assoziierte Amyloidose sowie die erworbene zystische Nierenkrankheit (siehe Teil II), besprechen. Zur Klinik und Therapie einer weiteren bedeutsamen Komplikation der chronischen Urämie, d.h. der renalen Osteopathie, sei auf den Beitrag von Schulz et al. in diesem Heft verwiesen. Zu den Themen „Ernährung bei chronischer Niereninsuffizienz” sowie der sekundären Hyperurikämie bzw. Gicht bei Niereninsuffizienz siehe den Beitrag von Hörl et al. in diesem Heft bzw. unsere kürzlich in Der Internist publizierte Übersicht [48].
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 13
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Amyloidose ; Dialyse ; Dialyse ; Amyloidose ; Dialyse ; Zystennieren ; Zystennieren ; Dialyse ; Dialyse ; Malignome ; Nierenversagen ; Beta2-Mikroglobulin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Mit dem routinemäßigen Einsatz der Dialyse und dem inzwischen bis zu 30jährigen Überleben einzelner Patienten nach Eintritt der terminalen Niereninsuffizienz haben sich verschiedene neue, Urämie-spezifische Krankheitsbilder manifestiert. Diese neuen Krankheitsbilder müssen als Folge metabolischer und adaptativer Veränderungen in der Urämie verstanden werden. Die beiden klinisch bedeutsamsten Erkrankungen aus dieser Gruppe stellen die β2-Mikroglobulin assoziierte Amyloidose sowie die erworbene zystische Nierenkrankheit dar. Beide Krankheitsbilder zeichnen sich durch einen chronischen Verlauf und asymptomatischen Beginn aus, können jedoch im Langzeitverlauf der Urämie zu erheblicher Morbidität und auch Mortalität führen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 14
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naunyn-Schmiedeberg's archives of pharmacology 272 (1972), S. 32-45 
    ISSN: 1432-1912
    Keywords: Cardioglycoside ; Labelled Compound ; Absorption ; Cardiac Output ; Guinea-Pig
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Glycosides were injected into a ligated loop of the small intestine of guinea-pigs under urethane anaesthesia. From the residual radioactivity in the intestinal loop at various times after the injection the amount absorbed was determined and from that the rate of absorption, assuming exponential absorption. β-Methyl-digoxin was absorbed more rapidly than digoxin and its derivatives β-acetyl-digoxin and lanatoside C but slower than digitoxin. β-Methyl-digoxin was much better absorbed from a suspension than from a solution; this caused the difference from digitoxin to disappear to a large extent. The high rate of absorption of β-methyl-digoxin in humans is probably explicable in this way. The rate of absorption of β-methyl-digoxin was independent of the dose until the appearance of arrhythmias; it decreased with progressing intoxication. Absorption was delayed when cardiac output was decreased by barbital anaesthesia. The amount absorbed at the onset of arrhythmias can be calculated from the injected dose, the rate of absorption and the time. For β-methyl-digoxin and digoxin it corresponded to the effective doses determined by intravenous infusion and to the cardiotoxicity after intraduodenal injection. The cardiotoxicity of β-acetyl-digoxin and digitoxin was less than that expected from the amounts absorbed suggesting metabolic inactivation during absorption. The relative enteral activity is not only determined by the absorption but also by the rate of elimination. The rate at which the material should leave the intestine in order to maintain arrhythmia was calculated. It was considerably greater for digitoxin than for β-methyl-digoxin or digoxin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 15
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naunyn-Schmiedeberg's archives of pharmacology 272 (1972), S. 46-64 
    ISSN: 1432-1912
    Keywords: Cardioglycoside ; Labelled Compound ; Drug Metabolism ; Pharmacokinetics ; Absorption
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary β-Methyl-digoxin was much more resistant to enzymatic degradation than digoxin, β-acetyl-digoxin and digitoxin. Only in the bile was an appreciable percentage of the radioactivity attributable to a hydrophilic metabolite. The distribution volume of β-methyl-digoxin increased with time, but was independent of the dose and of the mode of administration. The blood levels during i. v. infusion and after i. d. injection can be used for calculating the speed of absorption during the first 20 min only. The correlations between blood levels and pharmacodynamic activity were investigated by varying the dose injected intraduodenally or the speed of i. v. infusion. Although the effective doses were constant, the blood levels expected at the onset of arrhythmias decreased with decreasing speed of administration. Signs of acute tolerance were observed when the experiment lasted for more than 30 min. In the heart, the equilibrium between blood and tissue levels of radioactivity was reached sooner than in the rest of the body. Whereas maximal blood levels were observed about 30 min after oral administration in man, they continued to rise for at least 60 min after i.d. injection in guineapigs. This confirms earlier observations that β-methyl-digoxin is absorbed more rapidly in man than in guinea-pigs.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 16
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Radiation and environmental biophysics 2 (1964), S. 87-104 
    ISSN: 1432-2099
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Physics
    Notes: Zusammenfassung Bei gesunden Normalpersonen wurde gammaspektrometrisch über die Gamma-Emission des im natürlichen Kalium enthaltenen Isotops K40 der Gesamtkörper kaliumgehalt gemessen. Der Mittelwert von GKK betrug bei Männern 1,68 gK/kg, bei Frauen 1,51 gK/kg mit einer Schwankungsbreite ≤± 15% (n=92). Die flammenphotometrisch gemessene Kaliumkonzentration im Plasma von Normalpersonen war 4,03 mäq/l±0,26, die gleichzeitig gemessene Kaliumkonzentration im Erythrozytensediment 90,9 mäq/l Sediment±2,6 (n=57). Bei gesunden Versuchspersonen wurden die drei genannten Kaliumparameter gleichzeitig gemessen und die Veränderung dieser Größen bei der durch ein Saluretikum verursachten experimentellen Kaliumverarmung verfolgt. Während einer Versuchsperiode von 7 Tagen nahm der Gesamtkörperkaliumgehalt bei Einnahme vonChlorthalidon (2×100 mg/Tag) im Mittel um 7,7%, die Kaliumkonzentration in Plasma bzw. Erythrozyten um 27,5% bzw. 3,1% ab. Erythrozyten stellen unter den hier gewählten Versuchsbedingungen ein Zellsystem dar, das qualitativ Änderungen der Kaliumkonzentration des intrazellulären Raumes anzeigt. Das Ausmaß des Kaliumverlustes ist jedoch bei anderen Zellsystemen größer, wie sich aufgrund der Bestimmung des Gesamtkörperkaliumgehaltes nachweisen läßt. Die Bedeutung der Bestimmung verschiedener Kaliumparameter beim Menschen für die klinische Beurteilung pathologischer Zustände wird diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 17
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 52 (1997), S. 229-234 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Key words Ranitidine ; Renal impairment; dose adjustment ; pharmacodynamics ; pharmacokinetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Abstract Objective: The pharmacodynamics and pharmacokinetics of ranitidine were examined in subjects with varying degrees of renal function to determine the effect of this condition on acid-antisecretory activity. Methods: Subjects with creatinine clearances (CCr) ranging from 0 to 213 ml · min−1 received single 50-mg and 25-mg i.v. doses of ranitidine. This was followed by determination of serum and urine ranitidine concentrations, and continuous gastric pH monitoring for 24 h. Results: Serum ranitidine concentrations were described by a two-compartment model linked to a sigmoidal Emax model describing gastric pH. Ranitidine renal clearance, ranging from 0 to 1003 ml · min−1, correlated with CPAH (r 2 = 0.707), while non-renal clearance was unaltered. Steady-state volume of distribution decreased by half in severe renal impairment. No changes in the effective concentration at half-maximal response (EC50), maximal response (Emax), or basal response (E0) were observed. Thus, renal elimination of ranitidine declined in parallel with renal function, while sensitivity to the pharmacologic effect (gastric pH elevation) was unaltered. Ranitidine was well tolerated in these renally impaired subjects. Conclusion: These data indicate that the current recommendation for renal impairment dose reduction (by two-thirds when CCr〈50 ml · min−1) might result in under-treating moderately impaired patients, and suggests a less conservative dose reduction (by half when CCr〈10 ml · min−1) to avoid therapeutic failure while remaining within the wide margin of safety for this drug.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 18
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 4 (1971), S. 32-37 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Glibenclamide ; pharmacokinetics ; metabolism ; potentiation of hypoglycemic action ; phenylbutazone
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Metabolically healthy subjects were given an intravenous injection of 1,13 mg14C-labelled glibenclamide (HB 419). The plasma level, renal elimination of the radioactivity and metabolism of the substance were investigated. Two minutes after administration the HB 419 is virtually present only in the blood and at the end of the distribution period mostly in the extracellular space. 53% of the radioactivity is excreted via the kidneys in the form of metabolites. If glibenclamide is administrated in the same way to the same subjects after pretreatment with phenylbutazone there are no differences in the course of the plasma levels or the rate of elimination from the blood. There is, however, a significant difference in the excretion of the radioactivity in the urine. In the presence of phenylbutazone significantly less HB 419 metabolite is excreted renally. In view of the known alternative route of elimination it is suggested that the amount not excreted in the urine is in compensation eliminated via the bile. There was no difference in the metabolism of glibenclamide between the control and phenylbutazone treated groups. The potentiation by phenylbutazone of HB 419 action, and probably also that of other antidiabetic sulphonylureas, must therefore be due predominantly to other causes (Communication III).
    Notes: Zusammenfassung Stoffwechselgesunde Versuchspersonen erhielten14C-markiertes Glibenclamid in einer Dosis von 1.13 mg/Vpn i.v. gespritzt. Plasmaspiegelverläufe, renale Elimination der Radioaktivität und die Metabolisierung der Substanz wurden untersucht. Zwei Minuten nach der Applikation ist HB 419 praktisch nur im Blutund nach Abschluß der Verteilung weitgehend im Extracellulärraum vorhanden. 53% der Radioaktivität werden über die Nieren in Form von Metaboliten ausgeschieden. Wird den gleichen Probanden nach Prämedikation mit Phenylbutazon Glibenclamid in gleicher Weise verabfolgt, ergibt sich kein Unterschied hinsichtlich der Plasmaspiegelverläufe und der Eliminationsgeschwindigkeit aus dem Blut. Ein signifikanter Unterschied besteht jedoch in der Ausscheidung der Radioaktivität in den Harn (26.3%). In Gegenwart von Phenylbutazon wird ein signifikant geringerer Anteil von HB 419-Metaboliten renal eliminiert. Aufgrund des bekannten zweiten Ausscheidungsweges wird vermutet, daß der fehlende Anteil kompensatorisch über die Galle eliminiert wird. Die Metabolisierung von Glibenclamid weist keine Differenzen zwischen Phenylbutazon-und Kontroll-Gruppe auf. Die Wirkungspotenzierung von HB 419 — wahrscheinlich auch diejenige anderer antidiabetisch wirksamer Sulfonylharnstoffe — durch Phenylbutazon dürfte demnach überweigend andere Ursachen haben. (Mitteilung III).
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  • 19
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 272 (1960), S. 84-84 
    ISSN: 1432-2013
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 20
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of geodesy 72 (1998), S. 436-441 
    ISSN: 1432-1394
    Keywords: Key words. Kalman filter ; Robust estimation ; Rank deficiency
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Architecture, Civil Engineering, Surveying
    Notes: Abstract. A robust Kalman filter is derived for rank deficient observation models. The datum for the Kalman filter is introduced at the zero epoch by the choice of a generalized inverse. The robust filter is obtained by Bayesian statistics and by applying a robust M-estimate. Outliers are not only looked for in the observations but also in the updated parameters. The ability of the robust Kalman filter to detect outliers is demonstrated by an example.
    Type of Medium: Electronic Resource
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