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  • Computed tomography  (2)
  • Active head tilt  (1)
  • Essentielle Hypertonie  (1)
  • Gallbladder contraction  (1)
  • 1
    ISSN: 1432-1106
    Keywords: Vestibuloocular reflex ; Velocity storage ; Active head tilt ; Semicircular canals ; Otolith ; Human
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Reorienting the head with respect to gravity during the postrotatory period alters the time course of postrotatory nystagmus (PRN), hastening its decline and thereby reducing the calculated vestibular time constant. One explanation for this phenomenon is that the head reorientation results in a corresponding reorientation of the axis of eye rotation with respect to head coordinates. This possibility was investigated in 10 human subjects whose eye movements were monitored with a three-dimensional magnetic field — search — coil technique using a variety of head reorientation paradigms in a randomized order during PRN following the termination of a 90°/s rotation about earth vertical. Average eye velocities were calculated over two time intervals: from 1 s to 2 s and from 7 s to 8 s after cessation of head rotation. The time constant was estimated as one third of the duration of PRN. For most conditions, a reorientation of the head with respect to gravity 2 s after the rotation had stopped did not significantly alter the direction of the eye velocity vector of PRN with respect to head coordinates. This strongly indicates that, in humans, PRN is mainly stabilized in head coordinates and not in space coordinates, even if the otolith input changes. This finding invalidates the notion that the shortening of PRN due to reorientation of the head could be due to a change of the eye velocity vector towards a direction (torsion), which is not detectable with the eye recording methods (electrooculography) used in earlier studies. The results regarding the vestibular time constant basically confirm earlier findings, showing a strong dependence on static head position, with the time constant being lowest if mainly the vertical canals are stimulated (60° nose up and 90° left ear down). In addition, the time constant was drastically shortened for tilts away from upright. The reduction in vestibular time constant with head reorientation cannot be explained solely on the basis of the dependence of the time constant on static head position. A clear example is provided by head reorientations back towards the upright position, which results in a decrease in the time constant, rather than an increase that would be expected on the basis of static head position.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 1357-1362 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Gallbladder motor function ; Gallstone formation ; Gallbladder ultrasonography ; Gallbladder contraction ; Gallbladder refilling ; Gallensteinentstehung ; Gallenblasenkontraktion ; Motorische Gallenblasenfunktion ; Gallenblasenfüllung ; Ultraschalldiagnostik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 8 Frauen mit stabilem Zyklus wurden mittels Sonographie das Gallenblasenvolumen bestimmt und in der Progesteron- sowie der Östrogenphase des Zyklus die Gallenblasenkontraktion nach oraler Reizmahlzeit und die spontane Wiederauffüllung der entleerten Gallenblase quantitativ untersucht. Zur Volumenberechnung wurde die Formel eines Drehellipsoids verwandt, die sich im Modellversuch als hinreichend exakt erwiesen hatte. Die intraindividuellen Vergleichsuntersuchungen zeigten in der Progesteronphase (21. oder 22. Tag) gegenüber der östrogenphase (12. oder 13. Tag) statistisch gesicherte größere Nüchternvolumina, höhere Residualvolumina nach Kontraktion und eine langsamere Gallenblasenentleerung sowie eine verzögerte Wiederauffüllung der entleerten Gallenblase. Dem hormonal modifizierten Kontraktionsverhalten und der unterschiedlich ablaufenden Gallenblasenfüllung könnte im Rahmen der Gallensteinentstehung eine wesentliche Bedeutung zukommen.
    Notes: Summary The gallbladder volume of eight women with stable cycles was determined by sonography. Furthermore, gallbladder contraction — following an orally administered fatty meal and the spontaneous refilling of the empty gallbladder — was quantitatively examined. The formula of a rotation ellipsoid, which has been proven to be adequately accurate in in vitro studies, was used for calculating the gallbladder volume. In the gestagen phase (21st or 22nd day) the intraindividual studies showed greater fasting volumes, higher residual volumes after contraction, slower gallbladder emptying, and retarded refilling of the empty gallbladder as compared to the estrogen phase (12th or 13th day). The hormonally modified contraction behavior and the differing course of gallbladder filling may play a major role in the pathogenesis of gallstone formation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 351-353 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Plasma renin activity ; Long-term treatment ; Propranolol ; Essential hypertension ; Propranolol ; Essentielle Hypertonie ; Plasmareninaktivität ; Langzeitbehandlung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 17 Patienten im Alter von 40±9 Jahren mit essentieller Hypertonie wurden mit Propranolol als Monotherapie oral in Dosen von 120, 160 oder 240 mg pro die behandelt. Nach 4wöchiger Behandlung konnten der Blutdruck und die Herzfrequenz statistisch signifikant gesenkt werden und blieben auch bei Fortsetzung der Therapie nach insgesamt 6 Monaten unverändert. Die Plasmareninaktivität betrug vor Behandlungsbeginn 5,7±6,3 ng/ml/h und sank nach 4wöchiger Behandlung auf 1,8±1,3 ng/ml/h ab. 5 Monate später stieg das Plasmarenin im Durchschnitt wieder auf 5,0±0,9 ng/ml/h an. Der erneute Anstieg war ebenfalls statistisch signifikant zu sichern. Von den 17 Patienten hatten nach 6 monatiger Therapie noch 7 (41%) eine niedrigere Plasmareninaktivität als vor Behandlungsbeginn. Davon lagen aber nur 3 (18%) unter dem Wert, der nach 4wöchiger Behandlungsdauer bestimmt wurde. Aus den genannten Befunden wird geschlossen, daß der Wiederanstieg der Plasmareninaktivität möglicherweise ein reaktiver Mechanismus auf die langzeitige Blutdrucksenkung ist. Die Erniedrigung der Plasmareninaktivität nach Kurzzeitbehandlung mit Propranolol kann nicht als ein Mechanismus für den antihypertensiven Effekt dieses Medikaments bei der Langzeitbehandlung angesehen werden.
    Notes: Summary 17 patients (40±9 years) with essential hypertension were included in the study. A monotherapy of 120, 160 or 240 mg propranolol per day was administered orally according to the antihypertensive effect. Four weeks after treatment, blood pressure and heart rate showed a statistically significant decrease and remained unchanged over a period of six months. Plasma renin activity decreased significantly from 5.7±6.3 ng/ml/h at the beginning of the study to 1.8±1.3 ng/ml/h after 4 weeks. 5 months later however plasma renin activity increased again to 5.0±0.9 ng/ml/h. The difference was statistically significant. From 17 patients 7 (41%) had lower levels of plasma renin activity after 6 months treatment when compared with pretreatment values. In only 3 patients (18%) was plasma renin activity lower after 6 months than after four weeks. We conclude that the increase in plasma renin activity is a reactive mechanism to the reduced blood pressure under long-term conditions. The decrease of plasma renin activity in short-term treatment of essential hypertension is not a mechanism responsible for the antihypertensive effect of propranolol during long-term treatment.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 57 (1979), S. 1209-1215 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pheochromocytoma localization ; Plasma catecholamines ; Adrenal phlebography ; Ultrasonography ; Computed tomography ; Phäochromocytomlokalisation ; Plasmakatecholamine ; Nebennierenphlebographie ; Sonographie ; Computer-Tomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei sechs Patienten mit adrenalem Phäochromocytom erfolgte die Lokalisationsdiagnostik durch Ultraschalluntersuchung, Phlebographie der Nebennieren und selektiver Katecholaminbestimmung im Blut der Vena cava sowie der Nebennierenvenen. Durch die selektive Katecholaminbestimmung konnten alle Phäochromocytome lokalisiert werden, durch die Ultraschalluntersuchung fünf, durch die Phlebographie vier. Ein Phäochromocytom von 1,5 g Gewicht, das nur durch die selektive Katecholaminbe-stimmung, nicht aber durch Ultraschall oder Phlebographie lokalisiert wurde, konnte computertomographisch dargestellt werden. Um Fehldiagnosen bei der selektiven Katecholaminbestimmung zu vermeiden, darf vor der Blutentnahme aus den Nebennierenvenen kein Röntgenkontrastmittel injiziert werden, da dies zu einer erheblichen Adrenalin- oder Noradrenalinfreisetzung aus dem Nebennierenmark führen kann.
    Notes: Summary In six patients with adrenal pheochromocytoma the tumors were localized by ultrasonography, phlebography of the adrenal glands and by estimation of plasma catecholamines selectively obtained from the vena cava and the adrenal gland veins. All tumors were localized by selective catecholamine estimation, five by ultrasonography, and four by phlebography. The smallest pheochromocytoma of 1.5 g weight was only localized by selective catecholamine estimation but not by ultrasonography or phlebography. This tumor, however, had been visualized by computed tomography. To avoid diagnostic errors by selective catecholamine estimation, it is important to withdraw blood from the adrenal gland veins prior to the injection of any radiographic contrast media, since this may result in an extremely enhanced secretion of catecholamines from the adrenal medulla.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 356 (1982), S. 141-149 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Acute pancreatitis ; Computed tomography ; Ultrasound ; Operative treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die „stadiengerechte Therapie” der akuten Pankreatitis, die jedem Schweregrad der Erkrankung angemessen ist, besteht neben der konservativen Basistherapie und Intensivmedizin im richtigen Einsatz operativer Maßnahmen. Voraussetzung dafür ist die frühe Diagnose und Beurteilung des Schweregrades der akuten Pankreatitis. Neben klinischen und klinisch-chemischen Befunden und dem Verlauf unter konservativer Therapie ermöglichen die Sonographie und die Computer-Tomographie eine bessere Beurteilung der jeweiligen Verlaufsform. Die für die Klinik der Erkrankung so wichtigen morphologischen Veränderungen der Bauchspeicheldrüse und ihrer Umgebung werden durch diese neuartigen Untersuchungsmethoden transparenter. Wäh rend bei der leichten Pankreatitis die Sonographie als erstes morphologisches Untersuchungsverfahren eingesetzt wird, besteht bei den schweren Verlaufsformen eine klassische Indikation zur Computer-Tomographie. Durch Einsatz von Sonographie und Computer-Tomographie läßt sich die Indikation zur frühzeitigen oder verzögerten Operation der hämorrhagisch-nekrotisierenden Pankreatitis, die bisher nach klinischen Kriterien erfolgte, in den meisten Fällen exakter stellen.
    Notes: Summary Adequate stage-depending therapy of acute pancreatitis includes basic conservative treatment, intensive care measurements, and operative interventions depending on the grade of severity. Prerequisites are early diagnosis and accurate clinical assessment of the stage of severity. Beside clinical and laboratory findings, as well as the development of acute pancreatitis under conservative treatment, sonography and computed tomography allow a better prediction of the underlying morphological changes, thus leading to an exact staging of the patient's individual situation. Sonography is regarded a screening procedure of high accuracy in mild forms of acute pancreatitis. Computed tomography is the method of choice in all severe forms of this disease. The indication for immediate or delayed operative treatment of hemorrhagic necrotising pancreatitis, heretofore depending on clinical findings solely, is supported by these new-invasive diagnostic modalities.
    Type of Medium: Electronic Resource
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