ISSN:
1432-1440
Keywords:
Hepatic coma
;
Electroencephalogram
;
Hemoperfusion
;
Lebercoma
;
Elektroenzephalogramm
;
Hämoperfusion
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung 6 Patienten, 2 Männer und 4 Frauen, im Alter zwischen 15 und 60 Jahren, wurden im Lebercoma Stadium IV und schwersten EEG-Veränderungen mit Hämoperfusion behandelt. Die Ursachen, die zum Coma führten, waren zweimal akute Virushepatitis A, dreimal Hepatitis B und einmal eine Knollenblätterpilz-Intoxikation. Nur die Patientin mit der Pilzintoxikation überlebte. Bei Klinikaufnahme bestanden bei allen Patienten schwerste EEG-Veränderungen des Stadium IV. Sie gingen bei der Hälfte der Patienten, die zu diesem Zeitpunkt allenfalls im Coma Stadium II waren, der klinischen Manifestation des Coma Stadium IV bis zu einem Tag voraus. Bei Therapiebeginn in niedrigeren Coma-Stadien werden bessere Überlebenschancen berichtet. Man müßte also, ausgehend von den bei einem Teil der Patienten dem klinischen Coma vorausgehenden schwer pathologischen EEG-Befunden, einen früheren Therapiebeginn fordern.
Notes:
Summary Six patients (two men and four women) aged between 15 and 60 years in hepatic coma stage IV and with very severe EEG changes were treated with hemoperfusion. The causes leading to coma were acute virus hepatitis A in two cases, hepatitis B in three cases, and Amanita intoxication in one case. Only the patient with Amanita intoxication survived. On admission to the hospital, there were very severe EEG changes of stage IV in all patients. They preceded the clinical manifestation of coma stage IV up to one day in half of the patients who were at most in coma stage II at this time. At the beginning of therapy better survival chances are reported in the lower coma stages. On the basis of the severely pathological EEG findings preceding the clinical coma in a proportion of the patients, an earlier start of therapy should thus be demanded.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01477166
Permalink