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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Triamterene ; Pharmacokinetics ; Metabolism ; Bioavailability ; Determination ; Liver disease ; Renal disease ; Age
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The knowledge about the pharmacokinetics of triamterene (TA) was limited until recently. The metabolic pathway of TA is the formation of p-hydroxytriamterene (OH-TA), which is subsequently conjugated with active sulfate to form p-hydroxytriamterene sulfuric acid ester (OH-TA-ester). The phase-II-metabolite is surprisingly pharmacologically active. TA and its metabolites were measured concomitantly by a specific and sensitive tlc-method. The i.v. kinetics of TA were determined after application of a newly developed lactic acid solution of the drug. Comparing these data with results after oral application of TA the bioavailability of TA was 52% and the extent of absorption 83%. The bioavailability of different dosage forms was correlated with in vitrotests. In liver disease the pharmacokinetics of TA are markedly altered. While in cirrhosis the hydroxylation of TA was decreased, the biliary excretion of this agent was strongly reduced in hepatitis. In renal disease the excretion of TA and OH-TA-ester was reduced proportional to the reduction of endogenous creatinine clearance. In older patients the elimination of TA was impaired.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 989-996 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In an otherwise normal family three individuals have been observed that have to be diagnosed as male pseudohermaphrodites. Chromosome analysis in lymphocytes and gonadal tissue revealed the mosaic 46,XY/45,X/47,XYY, the aberrant cells in total making up only to about 13% in different samples. To prevent testicular malignancies and later virilization of the prepubertal female, orchidectomy was performed. Spermatogenesis was completely lacking. Hormonal analysis in the two younger patients showed values within normal male limits. Factors which could be relevant for the correlation of a slight mosaic with an abnormal genital development are being discussed.
    Notes: Zusammenfassung Drei Individuen, die unter die Diagnose Pseudohermaphroditismus masculinus fallen, wurden in zwei Generationen einer Familie beobachtet, die sonst keine erbliche Belastung aufwies. Chromosomenuntersuchungen in Lymphocyten und Gonadengewebe zeigten ein Mosaik 46,XY/45,X/47,XYY, bei dem aber die aberranten Zellen insgesamt nur bis etwa 13% in den verschiedenen Proben ausmachten. Um maligne Degeneration der Hoden und Virilisation des vor der Pubertät weiblichen Habitus zu vermeiden, wurde die Orchidektomie durchgeführt. Die Spermiogenese fehlte vollkommen. Die Hormonanalyse bei den beiden jüngeren Patientinnen ergab Werte innerhalb der männlichen Normalstreuung. Die Faktoren, die für die Korrelation eines geringanteiligen Mosaiks mit einer abweichenden Genitalentwicklung wesentlich sein könnten, werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 759-761 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Allopurinol ; Phenprocoumon ; Arzneimittelwechselwirkungen ; Orale Antikoagulantien ; Allopurinol ; Phenprocoumon ; Drug interaction ; Oral anticoagulants
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Conditions in two patients on long-term phenprocoumon (Marcumar®) treatment are reported who had signs of phenprocoumon overdosage when given simultaneously allopurinol. The determination of phenprocoumon plasma concentrations in one patient showed that phenprocoumon accumulates for several weeks during treatment with allopurinol. Signs of phenprocoumon overdosage thus can appear long time after starting allopurinol treatment.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über zwei Patienten, bei denen während einer Dauertherapie mit Phenprocoumon (Marcumar®) nach Gabe von Allopurinol Zeichen der Phenprocoumonüberdosierung auftraten. Messungen der Phenprocoumonplasmakonzentration bei einem der Patienten zeigte, daß Phenprocoumon während gleichzeitiger Behandlung mit Allopurinol über mehrere Wochen kumulierte. Zeichen einer Phenprocoumonüberdosierung können demnach lange Zeit nach Beginn einer gleichzeitigen Behandlung mit Allopurinol auftreten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 61 (1983), S. 523-527 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Digoxin ; Sinus node function ; Autonomic blockade
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effect of iv digoxin on normal sinus node function was studied after pharmacologic autonomic blockade (AB) in ten patients. Sinus cycle length (SCL), sinus node recovery time (SNRT) and sinoatrial conduction time (SACT) were determined before and after AB with propranolol (0.2 mg/kg body weight) and atropine sulfate (0.04 mg/kg body weight) iv, and 15 min, 30 min, and 45 min after 1 mg iv digoxin. AB resulted in a significant decrease (P〈0.01) in SCL (916±158 to 716±120 ms), in SNRT (1,229±221 to 871±190 ms), and in SACT (79±34 to 44±10 ms). Fifteen minutes after iv digoxin there was no significant change observed in SCL (716±120 to 708±92 ms), in SNRT (871±190 to 864±148 ms), or in SACT (44±10 to 46±15 ms). Similar results were obtained 30 min after digoxin administration. It is concluded that a single therapeutic dose of digoxin has no direct effect on electrophysiologic parameters of normal intrinsic sinus node function.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 13-21 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Digitalis intoxication ; Digoxin ; Lanatosid C ; Pharmacokinetics ; Digitalisintoxikation ; Digoxin ; Lanatosid C ; Pharmakokinetik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 6 Patienten mit einer schweren Digitalisintoxikation wurden stationär beobachtet. 2 Patienten hatten ein Lanatosid C-, 4 ein Digoxin-Präparat eingenommen. In 3 Fällen wurden ventrikuläre Extrasystolen, in einem dieser Fälle und bei zwei weiteren S-A-Blockierungen und in einem Fall zusätzlich eine A-V-Blockierung gesehen. Die maximalen Digoxinplasmaspiegel lagen zwischen 3,4 und 20 ng/ml. Bei einer Patientin war erst 52 h nach Einnahme von Lanatosid C und bei einer anderen 12,6 h nach der toxischen Dosis von Digoxin das Blutspiegelmaximum erzielt. Erhöhte Kaliumkonzentrationen im Plasma fanden sich bei 4 Patienten. Die antiarrhythmische Therapie und die Elektrolytbilanzierung werden diskutiert und die Nützlichkeit einer Magenspülung an dem Fall einer Patientin aufgezeigt, die nach der oralen Einnahme von 23,75 mg Lanatosid C nach rechtzeitig vorgenommener Magenspülung nur maximale Blutspiegel von 3,4 ng/ml aufwies. Die kumulative Ausscheidung von Digoxin in den Urin betrug bei dieser Patientin lediglich 0,68 mg in 5 1/2 Tagen und bestätigt eine minimale Absorption unter der vorgenommenen Therapie.
    Notes: Summary 6 patients with severe digitalis intoxication were studied while hospitalised in a coronary care unit. 2 and 4 patients had ingested high doses of lanatosid C and digoxin, respectively. In three cases ventricular arrhythmias, in one of these and two further cases SA blocking and an additional A-V-block in one case were observed. Maximum blood levels of digoxin between 3.4 and 20 ng/ml were determined several hours after the ingestion. The maximal blood levels were achieved in one patient only 52 h after ingesting lanatosid C and in one patient taking digoxin after 12.5 h. Potassium concentrations in plasma were elevated in 4 patients. Antiarrhythmic and electrolyte therapy is discussed and the usefulness of a stomach lavage for diminishing the quantity of absorbed lanatosid C is shown in one patient who had a maximal blood level of 3.4 ng/ml after taking 23.7 mg of lanatosid C. Cumulative urinary excretion of this patient was 0.68 mg within 5.5 days. This result confirms the minimal enteral absorption under the therapy chosen.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 56 (1978), S. 1179-1183 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Digoxin ; Digitoxin ; Intoxikation ; Hämoperfusion mit beschichteter Aktivkohle ; Hämodialyse ; Entgiftung ; Digoxin ; digitoxin ; intoxication ; activated charcoal ; hemoperfusion ; hemodialysis ; detoxification
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Since there is no widely used causal means of reducing the severity of massive digitalis intoxication the capability of hemoperfusion with coated activated charcoal to remove toxicologically relevant amounts of digoxin and digitoxin was evaluated in vitro and in man. At a blood flow rate of 100 ml/min the digoxin clearance by hemoperfusion in vitro was 51±8 ml/min in comparison to 24.3±11.3 ml/min by hemodialysis. The average hemoperfusion clearance of digitoxin was 31.7±13.4 ml/min, whereas almost no digitoxin was removed by hemodialysis. These clearance values point to the ability of hemoperfusion of eliminating digitalis glycosides from the blood. They do not clarify the essential question whether it is possible to lower the toxic concentrations in the tissues. In two patients being on hemoperfusion for other reasons, 0.5 mg digoxin were injected intravenously as a bolus 1 h prior to the beginning of hemoperfusion and 0.125 mg/h were infused continuously over 4h simultaneously with hemoperfusion. By an average digoxin clearance of 77 ml/min, only 5 and 4.5% of the dose given were removed by this procedure. In 2 patients receiving digitoxin under the same trial conditions an average of 24% of the digitoxin load were eliminated by 4 to 6 h hemoperfusion period although the clearance values obtained were below the clearance for digoxin. The lack of effectiveness in eliminating toxicological relevant amounts of digoxin is due to the quite high distribution volume which results in high tissue concentrations and low blood concentrations of the drug. On the other hand the effective removal of digitoxin is due to the appreciably smaller distribution volume and suggests that hemoperfusion may be a valuable method of rapid reversal of advanced digitoxin toxicity in man.
    Notes: Zusammenfassung Bisher gibt es keine allgemein anwendbare kausale Therapie lebensbedrohlicher Digitalis-Intoxikationen. Daher wurde in vitro und in vivo beim Menschen untersucht, ob die Hämoperfusion mit beschichteter Aktivkohle toxikologisch relevante Mengen von Herzglykosiden zu eliminieren vermag. Bei einer Blutumlaufgeschwindigkeit von 100 ml/min betrug in vitro die Digoxin-Clearance durch Hämoperfusion 51±8 ml/min, im Vergleich zu 24,3±11,3 ml/min durch die Hämodialyse. Für Digitoxin fand sich eine Clearance von 31,7±13,4 ml/min durch Hämoperfusion, während bei Hämodialyse kein meßbarer Anteil des Glykosids eliminiert wurde. Diese Clearence-Werte lassen erwarten, daß die Herzglykoside durch die Hämoperfusion aus dem Blut eliminiert werden, ohne daß allerdings durch die in vitro-Untersuchung eine Aussage möglich ist, ob toxische Glykosidkonzentrationen im Gewebe hierdurch gesenkt werden können. Bei 2 Patienten, bei denen aus anderen Gründen eine Hämoperfusion durchgeführt wurde, wurde Digoxin nach einer Bolusinjektion von 0,5 mg mit einer konstanten Geschwindigkeit von 0,125 ml/h infundiert und der Effekt der Hämoperfusion ermittelt. Bei einer mittleren Digoxin-Clearance von 77 ml/min wurden durch eine 4- bzw. 6-stündige Hämoperfusion nur 5% und 4,5% der applizierten Dosis eliminiert. Dahingegen wurden bei gleichem Vorgehen bei 2 anderen Patienten im Mittel 24% der verabreichten Digitoxin-Dosis durch eine 4- bzw. 6stündige Hämoperfusion eliminiert, obwohl die Digitoxin-Clearance deutlich unter der Digoxin-Clearance lag. Die geringe Effektivität der Hämoperfusion bei der Digoxinelimination ist auf das große Verteilungsvolumen dieses Glykosids zurückzuführen, welches durch hohe Gewebe-und niedrige Plasmakonzentrationen gekennzeichnet ist. Andererseits ist die gute Wirkung der Hämoperfusion in der Elimination von Digitoxin auf das deutlich kleinere Verteilungsvolumen zurückzuführen und läßt den Einsatz der Hämoperfusion bei lebensbedrohlicher Digitoxin-Intoxikation sinnvoll erscheinen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 341-346 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 2 cases of male pseudohermaphroditism (without uterus) in a sibship with many other defects showed interesting features in regard to endocrine and genital development, gonadal malignancy, and cytogenetics. In 4 subsequent lymphocyte cultures at one years' interval the karyotype was 46,XY with a few 47,XXY cells. The elder patient developed a malignoma in both gonads simultaneously. In the younger one the testes had normal size, but no stage of spermatogenesis could be demonstrated either. The cases are being discussed with special emphasis to the fact that today the pseudohermaphroditismus masculinus complex should be divided in clear cut subunits since new insights are coming from very different fields of work.
    Notes: Zusammenfassung 2 Geschwister mit männlichem Pseudohermaphroditismus (ohne Uterus) aus einer Familie mit vielen anderen Defekten waren bezüglich ihrer endokrinen und genitalen Entwicklung, wegen Hodenmalignomen und cytogenetisch von besonderem Interesse. 4 aufeinanderfolgende Lymphozytenkulturen im Abstand von je einem Jahr zeigten einen Karyotyp 46,XY mit jeweils wenigen 47,XXY-Zellen. Der ältere Patient entwickelte in beiden Gonaden simultan einen Tumor. Beim jüngeren waren die Hoden von normaler Größe, aber bei keinem Patienten konnte irgendein Spermatogenesestadium nachgewiesen werden. Die Diskussion der Fälle soll zeigen, daß heute eine klare Unterteilung des Komplexes Pseudohermaphroditismus masculinus anzustreben ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 439-444 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Systemic scleroderma ; Small intestine ; Oesophageal dysfunction ; Digoxin absorption ; Xylose ; Progressive Sklerodermie ; Dünndarm ; Oesophagusdysfunktion ; Digoxinresorption ; D-Xylose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 18 Patienten mit progressiver Sklerodermie wurden Untersuchungen zur enteralen Resorption von Digoxin durchgeführt. Dazu erhielten 8 Patienten im Cross-over-Versuch eine einmalige intravenöse und orale Gabe von 0,5 mg Digoxin. Beim Vergleich der Flächen unter der Plasmakonzentrations-Zeitkurve über 8 Stunden fand sich bei 4 Patienten eine verminderte Digoxin-Resorption von weniger als 55% der Dosis. Bei allen 8 Patienten ergab sich eine statistisch signifikante positive Korrelation zwischen der D-Xylose- und der Digoxin-Resorption. Bei 12 Patienten wurden während der Dauertherapie die Digoxinplasmaspiegel und die 24 h-Urinausscheidung des Glykosids an 3 aufeinanderfolgenden Tagen ermittelt. 6 Patienten wiesen im Vergleich zu Gesunden eine erniedrigte 24 h-Urinausscheidung auf. Dieses Ergebnis stand bei den meisten Patienten im Einklang mit den Digoxin-Plasmaspiegeln, die unterhalb des üblichen therapeutischen Bereiches lagen. Eine Beziehung zwischen Ausmaß bzw. Dauer der Hauterkrankung und eingeschränkter Digoxin-Resorption war nicht zu erkennen, während die meisten Patienten mit reduzierter Glykosidresorption eine deutliche Oesophagusdysfunktion aufwiesen. Die Ergebnisse lassen den Schlußzu, daß das oft schlechte Ansprechen digitalisbedürftiger Sklerodermie-Patienten auf Herzglykoside zumindest zum Teil auf einer verminderten enteralen Resorption beruht. Die gleiche Problematik könnte bei dieser Krankheit auch für andere im Dünndarm resorbierte Medikamente zutreffen.
    Notes: Summary Gastro-intestinal absorption of digoxin was evaluated in 18 patients with progressive systemic sclerosis. In 8 patients a single-dose crossover study was performed after oral and intravenous administration of 0.5 mg digoxin by comparing the aera under the eight-hour plasma concentration curve. The fraction of the dose absorbed was diminished in 4 patients to less than 55%. There was a significant positive correlation between the extent of digoxin absorption and xylose renal excretion. In addition, steady state digoxin plasma levels and 24-h urinary excretion of digoxin were determined during maintenance therapy in 12 patients. In 6 patients renal excretion of digoxin was clearly less than in normal subjects during chronic dosing of the same digoxin preparation. This finding corresponded well with digoxin plasma levels below the usual therapeutic range in most of the patients. The impaired absorption of digoxin failed to correlate with the extent of the skin manifestation or the time course of the disease while there was massive oesophageal dysfunction in most of these patients. The results suggest that an inadequate therapeutic response to cardiac glycosides in patients suffering from progressive systemic sclerosis is at least partially due to impaired digoxin absorption. Similar problems could occur in therapy of the disease itself due to insufficient enteral absorption of drugs used in treatment of systemic sclerosis.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 13 (1978), S. 103-111 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Digitoxin ; β-acetyldigoxin ; plasma levels ; cardiac performance ; dose-effect relationship ; 86-Rb-erythrocyte assay ; systolic time intervals
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary An inter-individual, randomized, double-blind study of digitoxin (Dt) and β-acetyl digoxin (D) was performed in 120 healthy male volunteers. Groups of 10 persons each received orally D 0, 0.1, 0.2, 0.3, 0.4, 0.5 or 0.6 mg and Dt 0.04, 0.08, 0.12, or 0.16 mg daily for 7 days; Loading doses were given for the first three days. Plasma levels were measured with an86Rb-erythrocyte assay 24 h after the last dose. ECG, carotid artery pulse and phonocardiogram were recorded prior to (b) and 24 h after (a) the last dose. QTc, amplitude of T-waves in V2 to V6, electromechanical systole (QS2c) and left ventricular ejection time (LVETc) were measured. The differences between a and b (Δ-values) reflect glycoside-induced changes in heart function. The plasma glycoside concentrations depended on dose and ranged from 0 to 2.4 ng/ml for D and from 0 to 42 ng/ml for Dt. QTc, QS2c, and LVETc were significantly shortened by the glycosides and typical parallel, sigmoid, log dose-response curves were obtained for the Δ-values. Dt was 3.8-times as potent as D in diminishing these parameters. The maximal effect of the two glycosides was almost identical at the highest doses: Δ-QTc=−45 ms, Δ-QS2c=−25 ms, Δ-LVETc=−12.5 ms. The latter two parameters showed a plateau of maximum efficacy. Both glycosides caused significant flattening of T-waves, Dt being 7.2-times as potent as D. Significant relationships between plasma concentration and cardiac effects were observed (p〈0.001)−Δ-QTc (D: r=0.7; Dt: r=0.77), Δ-QS2c (D: r=0.7; Dt: r=0.75), and Δ-LVETc (D: r=0.46; Dt: r=0.43); D correlated less well than Dt with the flattening of T (r=0.46; r=0.76, respectively). The most important conclusions were that: Dt was about 4-times as potent as D in influencing cardiac performance; the effects of D and Dt on systolic time intervals reached a plateau at “therapeutic” doses; Dt induced more pronounced flattening of the T-wave than D; and plasma glycoside levels within the “therapeutic” range corresponded to observed effects on the heart.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 2 (1969), S. 30-33 
    ISSN: 1432-1041
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary In hypertensive patients, the effect of propranolol and of the optical isomers of N-isopropyl-p-nitrophenylethanolamine (INPEA) on blood pressure was studied. Single oral doses of 40 mg propranolol, 700 mg (−)-INPEA and 700 mg (+)-INPEA decreased supine systolic as well as standing systolic and diastolic blood pressure. Single intravenous doses of 75 mg (−)-INPEA and 75 mg (+)-INPEA lowered supine systolic and diastolic blood pressure. The antihypertensive action of the beta adrenergic blocking levorotatory isomer of INPEA and of the dextrorotatory isomer, which is devoid of beta adrenergic blocking activity, did not differ. It is concluded from these results that the antihypertensive action of beta adrenergic blocking agents is not related to their beta receptor blocking effect.
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