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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Energy & fuels 3 (1989), S. 268-272 
    ISSN: 1520-5029
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Energy, Environment Protection, Nuclear Power Engineering , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 4 (1968), S. 253-256 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Serotonin ; insulin secretion in vitro ; Carcinoid ; Dumping
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé La sérotonine stimule la libération de l'insuline par le pancréas du lapinin vitro indépendamment du taux du glucose dans le milieu d'incubation. La concentration de 100 μg/ml provoqua une sécrétion insulinique maximale. Des concentrations plus élevées inhibaient la sécrétion d'insuline. L'incubation simultanée avec sérotonine et glucose causa une diminution légère de la sécrétion insulinique. Cette diminution augmentait quand la concentration de sérotonine augmentait. L'effet de 100 μg/ml de sérotonine était comparable à l'effet de 2 mg/ml de glucose ou de 1 mg/ml de tolbutamide. La signification de ces observations en vue d'expliquer la différence entre les résultats obtenus avec le test de tolérance au glucose par voie orale et par voie intraveineuse a été discutée ainsi que leur signification dans la pathogénie du dumping-syndrome et du syndrome du carcinoïde.
    Abstract: Zusammenfassung Serotonin stimuliert die Insulinfreisetzung aus dem Kaninchenpankreasin vitro unabhängig vom Glucosespiegel im Inkubationsmedium. Die Konzentration von 100 μg/ml führte zu einer maximalen Insulinausschüttung. Höhere Konzentrationen hemmten die Freisetzung des Insulins. Die gleichzeitige Inkubation mit Serotonin und Glucose rief eine geringfügige Verminderung der Insulinsekretion hervor. Diese Verminderung nahm mit steigender Serotoninkonzentration zu. — Die nach Stimulierung mit Serotonin (100 μg/ml) ausgeschüttete Insulinmenge entsprach der nach Zusatz von 2 mg Glucose/ml und l mg Tolbutamid/ml sezernierten. Die Bedeutung dieser Befunde für das Verständnis der unterschiedlichen Ergebnisse nach oraler und intravenöser Glucosebelastung wurde ebenso diskutiert wie ihre Bedeutung für die Pathogenese von Dumping- und KarzinoidSyndrom.
    Notes: Summary Serotonin stimulated insulin release, independently of glucose, from rabbit pancreatic tissuein vitro. A concentration of 100 μg/ml gave a maximal insulin release. Higher concentrations delayed insulin release. —The simultaneous incubation with serotonin and glucose led to a slight decrease in insulin release. This decrease in insulin release rose with increasing serotonin concentrations. — The insulin production induced by serotonin stimulation (100 μg/ml) was quantitatively equivalent to the maximal amount of insulin released by 2 mg glucose per ml, and by 1 mg of tolbutamide per ml. — The significance of these findings with regard to the difference in the results obtained with the oral as compared with the intravenous glucose tolerance test, and with respect to the pathogenesis of both the dumping and the carcinoid syndromes were discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0428
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Secretin ; pancreozymin ; exocrine pancreatic insufficiency ; insulin ; free fatty acids ; glucose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'effet des hormones intestinales sécrétine et pancréozymine sur la sécrétion d'insuline, sur la glycémie, les acides gras et le glycérol a été étudié chez onze malades sans diabète mais ayant une insuffisance pancréatique exocrine d'après des résultats cliniques et chimiques. Un groupe de 30 sujets normaux a été utilisé comme témoins. Les hormones intestinales n'ont causé aucune augmentation d'insuline dans le sérum des malades ayant une insuffisance pancréatique exocrine. La sécrétion d'insuline après l'injection intraveineuse de glucose était normale. Il semble que la présence du tissu exocrine du pancréas soit nécessaire pour obtenir une stimulation de la sécrétion d'insuline par la sécrétine et la pancréozymine. Comme il était prévu, il n'y a pas eu chez ces malades — contrairement à ce qui se passe chez les personnes normales — de sécrétion d'insuline différente après l'application de glucose oral et intraveineux. Ces résultats montrent que la similitude des modifications de l'insuline plasmatique après administration de glucose par voie orale et parentérale peut signifier un mauvais fonctionnement du pancréas exocrine. On peut en déduire qu'un récepteur du glucose de la cellule bêta ou de la membrane superficielle peut opérer indépendamment du tissu pancréatique exocrine et des hormones intestinales. D'autre part, il est proposé comme conclusion qu'un «entérorécepteur» de la cellule bêta est sensible à l'action des hormones intestinales et qu'il est dépendant, plus ou moins, d'un tissu pancréatique exocrine.
    Abstract: Zusammenfassung Bei 11 nicht-diabetischen Patienten mit klinisch und laborchemisch nachgewiesener chronischer exkretorischen Pankreasinsuffizienz wurde die Wirkung der intestinalen Hormone Sekretin und Pankreozymin auf die Insulinsekretion, den Blutzucker, die freien Fettsäuren und das Glycerin untersucht und verglichen mit den an 30 normalen Versuchspersonen gewonnenen Befunden. — Bei den Patienten mit exkretorischer Pankreasinsuffizienz bewirkten die oben genannten intestinalen Hormone keine Erhöhung des Seruminsulins, obwohl die Insulinsekretion nach der i.v. Verabreichung von Glucose nicht beeinträchtigt war. Offensichtlich ist für eine Insulinausschüttung nach Sekretin und Pankreozymin beim Menschen ein intaktes exkretorisches Pankreas erforderlich. Erwartungsgemäß konnte bei diesen Patienten, im Gegensatz zu Normalpersonen, kein Unterschied in der Insulinausschüttung nach oraler und intravenöser Verabreichung von Glucose festgestellt werden. Aus diesen Ergebnissen ist zu schließen, daß die Ähnlichkeit der Plasmainsulin-Veränderungen nach oraler und parenteraler Gabe von Glucose bereits auf einen frühen Schaden der exokrinen Pankreasfunktion hinweisen könnte. Man kann daraus die Folgerung ziehen, daß ein (hypothetischer) „Glucose receptor“ derβ-Zelle oder ihrer Oberflächenmembran mehr oder weniger unabhängig von exokrinem Pankreasgewebe und intestinalen Hormonen funktioniert. Andererseits scheint der „Entero-Rezeptor“ derβ-Zelle, der auf die insulinstimulierende Wirkung der intestinalen Hormone reagiert, mehr oder weniger abhängig zu sein von ausreichendem Vorhandensein intakten exokrinen Pankreasgewebes.
    Notes: Summary In 11 non-diabetic patients with clinical and laboratory evidence of chronic exocrine pancreatic insufficiency, the effect of intestinal hormones secretin and pancreozymin upon insulin secretion, blood sugar, free fatty acids and glycerol was studied and compared with the findings obtained in 30 normal volunteers. — In the patients suffering from exocrine pancreatic insufficiency the above mentioned enterohormones did not elicit any increase in serum insulin although insulin secretion after i.v. glucose loads was perfectly undisturbed. Obviously, the mediator inducing insulin release following secretin and pancreozymin in man depends on intact exocrine pancreatic tissue. As had been expected, no differences in the serum-insulin responses to oral and intravenous glucose, as found in normals, were established in these patients. From theses results it is inferred that similarity of plasma insulin changes after oral and parenteral glucose loads might hint at an early impairment of exocrine pancreatic tissue function. That implies, that a (hypothetical) “Glucose receptor” of theβ-cell or its surface works more or less independently of both the exocrine pancreatic tissue and the intestinal hormones. On the other hand, the “Entero-receptor” of theβ-cell responding to the insulin-stimulating action of intestinal hormones, such as secretin and pancreozymin, is likely to be more or less dependent upon sufficient amounts of intact exocrine pancreatic tissue.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter: Offenes Foramen ovale – Transösophageale Echokardiographie – Transthorakale Echokardiographie ; Key words: Patent foramen ovale – Transoesophageal echocardiography – Transthoracic echocardiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. Preoperative detection of a patent foramen ovale (PFO) may be achieved employing either transthoracic echocardiography (TTE) with the Valsalva manoeuvre in the awake patient or trans-oesophageal echocardiography (TEE) in the anaesthesised patient. Our study was undertaken to validate these methods with regard to their efficacy in identifying patients at risk for paradoxical air embolism (PAE). Methods. In 67 patients ranging from 28 to 70 years of age, TEE was performed utilising the Valsalva manoeuvre prior to surgery. The patients were informed about all procedures and agreed to take part in the study. After induction of anaesthesia the patients were evaluated with TEE in the supine and sitting positions. At end-inspiration 10 ml agitated gelatine solution (Gelafundin) was injected through a central venous catheter into the right atrium after airway pressure of 20 cm H2O had been maintained for 5 s. The injected bolus was observed throughout the ventilatory cycle, with special attention being given to early expiration and systole. A right-to-left shunt was assumed if five echo targets were observed in the left atrium. Results. The prevalence of PFO detected by TTE/Valsalva was 9%. The diagnosis was confirmed by TEE in 2 patients in the supine and 1 in the sitting position. An echocardiogram in these patients showed bulging of the septum to the left, which was not seen in those patients in whom PFO was detected only by TTE. Discussion. The reason for the lower incidence of PFO detected by TEE during airway pressure 20 cm H2O may have been an insufficient increase of pressure in the right atrium with a negative right-to-left atrial pressure gradient. A standardised ventilation manoeuvre with supra-atmospheric airway pressure of 20 cm H2O is not sufficient. Bulging of the intra-atrial septum from right to left during airway pressure is a possible indication of the efficacy of the manoeuvre, regardless of the influence of the breathing pattern.
    Notes: Zusammenfassung. In einer offenen prospektiven Untersuchung wurde die Wertigkeit der transösophagealen Echokardiographie (TEE) zum intraoperativen Nachweis eines funktionell offenen Foramen ovale (PFO) untersucht. Die Untersuchungen auf das Vorliegen eines PFO erfolgten präoperativ durch die transthorakale Echokardiographie (TTE) mit Hilfe des Valsalvamanövers, intraoperativ mittels TEE unter Durchführung eines Ventilationsmanövers (Atemwegsdruck von 20 cm H2O). Dabei wurde als Kontrastmittel Gelatinelösung (Gelafundin®) injiziert. Bei sechs von 67 Patienten konnte durch die TTE ein PFO mit Rechts-links-Shunt nachgewiesen werden. Nur drei dieser sechs Patienten zeigten mit der TEE (Ventilationsmanöver) einen positiven Befund. Echokardiographisch zeigte sich eine linkskonvexe Verlagerung des interatrialen Septums. Dies war nicht der Fall bei den Patienten mit nur durch TTE nachgewiesenen PFO. Als Ursache für die geringere Sensitivität der TEE unter Provokationsmanöver mit Atemdruck von 20 cm H2O kommt eine nicht ausreichende Druckerhöhung im rechten Vorhof mit negativem rechts/linksatrialen Druckgradienten in Frage. Aufgrund unserer Ergebnisse und Literaturangaben erscheint uns ein standardisiertes Ventilationsmanöver mit Atemwegsdruck von 20 cm H2O zum Nachweis eines PFO mit Rechts-links-Shunt nicht ausreichend. Die transiente linksgerichtete Verlagerung des interatrialen Septums während eines Manövers bei beatmeten Patienten kann möglicherweise als Hinweis auf eine effektive Provokation angesehen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-0509
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A test was made to investigate the effect of intravenously injected Hematin on the renal function of anaesthetized rats. The inulin-concentration in the renal cortex and medulla was determined according to the method ofGessler and the passage-times of Lissamingreene according toSteinhausen's method. Hematin in the dosis used in these experiments brings about a lowering of the arterial blood-pressure and anuresis. The methods employed permit an estimate of the glomerular filtration rate to be made despite anuresis. The results show that the anuresis discovered in this test with a blood-pressure of 80 mm Hg is due to a complete reabsorption of the decreased filtrate. In all cases the filtrate appeared to be decreased to a greater extent than corresponded to the simultaneously decreased arterial blood-pressure. Anuresis can be eliminated by osmotic diuretics (Mannitol).
    Notes: Zusammenfassung Die Wirkung von intravenös injiziertem Hämatin auf die Nierenfunktion der narkotisierten Ratte wurde mit der Bestimmung der Inulin-Konzentrationen in Nierenrinde und -mark nachGessler und mit der Beobachtung der Passagezeiten von Lissamingrün an der Nierenrinde nachSteinhausen untersucht. In der angewandten Dosierung führt Hämatin zu einer Senkung des arteriellen Druckes und zu einer Anurie, die bei einem mittleren arteriellen Druck von 80 mm Hg durch vollständige Resorption des verminderten Glomerulumfiltrates bedingt ist. Die Filtration war unter der Einwirkung von Hämatin stärker vermindert als in früheren Versuchen mit einfacher Entblutungshypotonie. Solange eine Restfiltration besteht, kann die Anurie durch osmotische Diurese mit Mannitol durchbrochen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 8 patient with recently discovered spontaneous hypothyroidism decreased assimilation of glucose was found despite marked hyperinsulinism in the fasting state and following glucose administration. In contrast, in hypothyroidism due to thyroidectomy in both decreases in peripheral glucose assimilation and plasma insulin concentrations before and after glucose stimulation were established. The different behaviour of spontaneous and reactive insulin secretion in the two different types of myxedema remains open to discussion. In any case, treatment with thyroid hormones results in normalization of glucose utilization and insulin secretion.
    Notes: Zusammenfassung Bei 8 Patienten mit frisch entdeckter, spontan aufgetretener unbehandelter Hypothyreose wurden Glucoseassimilation und Insulinsekretion geprüft und mit der von 200 Normalpersonen verglichen. Die Glucoseassimilation war bei den Hypothyreoten vermindert, der Seruminsulinspiegel in Ruhe und nach Belastung jedocherhöht. Dieser Befund spricht für eine Beeinträchtigung der Glucoseassimilation in der Peripherie. Patienten, bei denen die Hypothyreose nach einer Strumektomie aufgetreten ist, zeigen ebenfalls eine schlechte Glucoseassimilation, jedoch eineverminderte Insulinsekretion in Ruhe und nach Belastung. Unter Behandlung mit Schilddrüsenhormonen lassen sich Glucoseassimilation und Insulinsekretion normalisieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 71 (1993), S. 787-790 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Bladder cancer ; Bacille Calmette-Guérin immunotherapy ; Bacille Calmette-Guérin tuberculosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Immunotherapy using bacille Calmette-Guérin (BCG) has gained increasing acceptance in the management of superficial bladder cancer. Systemic reactions after intravesical instillation of BCG are rare. However, when the therapy is complicated, the lung often becomes involved. Since the pathogenesis of lung infiltrates after immunotherapy is unknown, we report on a patient who developed a lung infiltrate after receiving BCG immunotherapy for bladder cancer. The infectious etiology was established by culture confirmation of a BCG strain in the broncheoalveolar lavage fluid.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Lung 137 (1968), S. 129-133 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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