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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Haarzelleukämie ; IFN-Therapie ; Zellmarker ; Thymidineinbau
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer multizentrischen „open label“ Studie mit IFN-α2b wurden 85 Patienten mit Haarzell-Leukämie behandelt und ausgewertet. Die Induktionsbehandlung bestand in 2 × 106 E IFN-α2b/m2, 3 × wöchentlich, s.c. Die Ergebnisse zeigen die hohe Effektivität der Substanz, wobei unter den verwendeten Dosierungen geringe, gut tolerierbare und passagere Nebenwirkungen im Sinne eines grippeähnlichen Syndroms auftraten. Die Prozentzahl der Remissionen (CR + PR + MR) nach sechsmonatiger Behandlungszeit lag bei 89%, der Anteil von CR betrug 4%, von PR 69%. An einer kleinen Gruppe (4 Patienten) wurde nach Erzielen einer CR oder PR der Effekt unterschiedlicher Formen der Erhaltungstherapie getestet. Die bisherigen, statistisch noch nicht auswertbaren Resultate sprechen dafür, daß bei Auftreten eines Rückfalles nach Aussetzen oder Verringerung der IFN-Dosis (3 × 106 I.E., s.c., 1 × wöchentlich) durch Wiedereinsetzen oder Erhöhung von IFN-α2 neuerlich Remissionen erzielt werden können. Zur Erhaltung der Remissionen dürfte eine IFN-Dauertherapie notwendig sein. Mittels eines Kurzzeit in vitro Tests werde der Effekt von Interferon α2 auf die Inkorporation von H3-Thymidin und H3-Uridin in Haarzellen bestimmt. Für beide Präkursoren ergab sich keine Hemmung des Einbaues. Allerdings zeigte eine Langzeitinkubation (48 h) einen signifikant vermehrten H3-Uridin Einbau, während der H3-Thymidin Einbau unbeeinflußt blieb. Diese Resultate sprechen gegen einen unmittelbaren antiproliferativen Effekt von IFN-α2 auf Haarzellen, sie weisen aber auf eine Induktion der RNS-Synthese hin. Eine Zellmarker-Analyse der Haarzellen mit monoklonalen Antikörpern vor und während einer 7tägigen in vitro Behandlung mit IFN-α2 ergab keine Änderung des Phänotyps, so daß eine differenzierende Wirkung des IFN auf Haarzellen nicht beobachtet werden konnte.
    Notes: Summary Eighty-five patients with hairy-cell leukemia were treated in a multicentric “open label” study with IFN-α2b and evaluated. Induction therapy was 2 × 106 U IFN-α2b/m2, 3 times a week, s.c. The results show this regimen to be highly effective with only a few tolerable and transient side effects consisting mainly of flu-like symptoms. After 6 months of therapy 4% CR, 69% PR, and 16% MR, were noted. In a small group of four patients who had achieved CR or PR, we tested the effect of varying doses for maintenance therapy. Our preliminary results indicate that a relapse caused by interruption of IFN therapy or dose reduction to 3 × 106 U given once a week, o.c. could be successfully treated by readministration, or escalating the dosage of IFN. It seems that remission maintenance requires long-term treatment with IFN. In a short-term in vitro test we studied the effect of IFN-α2 on the incorporation of3H-thymidine and3H-uridine into hairy cells of five patients. Fort both precursors no appreciable effect was detected. However, after prolonged incubation for 48 h, a significant enhancement of3H-uridine incorporation was observed, while3H-thymidine incorporation remained unaffected. Cell marker analysis performed with monoclonal antibodies before and after incubation of hairy cells with IFN-α2 for up to 7 days did not reveal any change of the phenotype of hairy cells.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Chronic lymphatic leukemia ; B-cell proliferation ; Hypogammaglobulinaemia ; Immunomorphology ; Immunocytic lymphoma ; Chronisch lymphatische Leukämie ; B-Zellen Proliferation ; Hypogammaglobulinämie ; Immunmorphologie ; Immunocytisches Lymphom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Aufgrund klinischer Befunde wurden 71 Patienten als chronisch lymphatische Leukämie (CLL) diagnostiziert, wobei die meisten den Stadien 0, I und II und nur 18% den Stadien III und IV nach Rai zuzuordnen waren. In allen Fällen stellte die Erkrankung eine Vermehrung der B-Lymphocyten Subpopulation dar (B-CLL). Beim Nachweis membrangebundener Immunglobuline (Ig) besaßen die leukämischen B-Zellen meist eine schwach ausgeprägte Immunfluoreszenz-Intensität. Damit in Übereinstimmung ergab die quantitative Bestimmung der Ig im Serum bei 72% der Patienten eine Verminderung einer oder mehrerer Ig-Klassen. Es war nicht möglich, die Zahl der B-Lymphocyten (und auch der T-Lymphocyten) oder die Konzentration der Ig im Serum mit dem Stadium der Erkrankung zu korrelieren. Um eine Abgrenzung der CLL von anderen lymphoproliferativen Erkrankungen, vor allem dem immunocytischen Lymphom, zu erreichen, wurde bei einem Großteil der Patienten ein Lymphknoten exstirpiert und histologisch sowie immunmorphologisch auf intracytoplasmatische Ig untersucht. Danach konnte die Diagnose einer CLL in 33 von 40 Fällen aufrechterhalten werden. Sechs Lymphknoten wurden als immunocytisches Lymphom erkannt, wobei sich klinisch in drei dieser Fälle eine Ig-Verminderung im Serum fand. Diese Beobachtung macht deutlich, daß die klinisch gestellte Verdachtsdiagnose einer CLL durch immunmorphologische Untersuchungen gesichert werden sollte.
    Notes: Summary Chronic lymphatic leukemia (CLL) was diagnosed in 71 patients based on clinical data. Most of the patients were in the stages 0, I and II, only 18% were in the stages III and IV according to Rai. In all cases, the disease was characterized by an increased number of B lymphocytes (B-CLL). The B cells mostly expressed a weak fluorescence intensity when tested for membrane bound immunoglobulins (Ig). In accordance to that, the quantitative measurement of Ig in the serum revealed a decrease of one or more Ig classes in 72% of the patients. No correlation existed between the number of B lymphocytes (and T lymphocytes) or the Ig concentration in the serum and the stage of the disease. To distinguish the CLL from related lymphoproliferative disorders, especially the immunocytic lymphoma, lymphnode biopsies were examined histologically and immunomorphologically for intracytoplasmic Ig. This examination confirmed the diagnosis of CLL in 33 out of 40 cases. Six lymphnodes were classified as immunocytic lymphoma of the lymphoplasmacytoid type. In three of the latter, the immunocytic lymphoma was clinically associated with decreased Ig concentrations in the serum. These findings emphasize that the clinically established diagnosis of CLL should be corroborated by immunomorphology.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Research in experimental medicine 162 (1974), S. 341-346 
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Fructose ; Purine synthesisde novo ; Adenine nucleotides ; Rat liver ; Rat muscles ; Hyperuricemia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The intravenous infusion of fructose (0.7 and 2.4 g/kg/30 min) increases the incorporation of14C-glycine into rat liver adenine nucleotides significantly as compared to controls treated with 0.9% NaCl. A decrease of the total adenine nucleotide content of the livers occurs concomitantly. In contrast to its effect upon liver tissue fructose neither effects the content of adenine nucleotides nor the incorporation of glycine into these nucleotides in skeletal muscle of rats. — The results support the hypothesis that large quantities of fructose cause an increasedde novo synthesis of purine nucleotides in the liver. However, they do not as yet present clear cut evidence as to whether this is a direct effect of fructose or is secondary to the depletion of adenine nucleotides.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Chronic myeloid leukemia ; Chronic and acute phase of CML ; Chromosomal findings ; Clinical course
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In an attempt to relate karyotype evolution to clinical and hematological data serial chromosomal analyses were performed in 31 patients with chronic myeloid leukemia (CML), both in chronic and acute phases. Our results in Philadelphia chromosome (Ph1)-positive CML are in line with karyotype profiles described in the literature. In addition, we report on chromosomal findings in 4 cases of Ph1-negative disease, one presenting with an iso17q chromosome in the acute phase, an aberration otherwise typical for acute transformation in Ph1-positive CML. The same chromosomal abnormality was observed in a small population of Ph1-negative cells present in one of two patients with mixed Ph1-positive/Ph1-negative CML. The first case of a female patient with the loss of a sex chromosome in Ph1-positive cells is reported. Two patients with unusually long and mild chronic phases despite the presence of trisomy 8 in their karyotypes are described. Our findings suggest that the order of appearance of additional chromosomal changes of CML is of prognostic significance for the progression and the clinical picture of the disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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