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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 426-432 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Lymphocytes ; cell markers ; immuno deficiency diseases ; immuno globulins ; Lymphocyten ; Zellmarker ; Immunmangelkrankheiten ; Immunglobuline
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 17 Patienten mit angeborenen Immunmangelkrankheiten wurden die T- und B-Lymphocyten quantitativ untersucht. Gleichzeitig wurden zur funktionellen Beurteilung der beiden Zellpopulationen die Antwort auf Stimulation mittels Phytohämagglutinin und die Serumkonzentration der Immunglobuline untersucht. In einer vorbereitenden Studie wurde die Zuverlässigkeit der verwendeten Methoden kontrolliert; dafür wurden die Zellmarker (Rosettenbildung mit Schafserythrocyten für T-Zellen, Membranimmunfluorescenz für B-Zellen) anhand von zwei unterschiedlichen Lymphoidzellpopulationen genauer definiert: als nahezu reine T-Zellen wurden frisch zubereitete Suspensionen aus Thymusbiopsien von drei jungen Kindern verwendet, als B-zellreiche Präparate die isolierten Lymphocyten von drei Patienten mit chronisch lymphatischer Leukämie. Zur Klassifizierung der angeborenen Immunmangelsyndrome wurden die Vorschläge eines Expertenkomitees der Weltgesundheitsorganisation befolgt [12, 13]: 2 Patienten mit Agammaglobulinämie, 5 mit variablem Immunmangel, 4 mit Ataxia telcangiectatica, 3 mit schwerem kombiniertem Immunmangel und 3 mit Wiskott-Aldrich-Syndrom konnten ausführlich untersucht werden (Ergebnisse s. Tabelle 2). Die kritische Beurteilung der Resultate trägt zum besseren Verständnis der normalen Differenzierung lymphoider Zellen und der zur Immunmangelkrankheit führenden Störungen bei (vgl. dazu Abb. 1).
    Notes: Summary The T- and B-lymphocytes of 17 patients with immunodeficiency diseases were determined quantitatively. Simultaneously, their functional behavior, i.e. the response to stimulation by phytohemagglutinin and the immunoglobulin levels were studied. In a preliminary study devised to check the accuracy of the methods used, the cell markers (rosette formation with sheep erythrocytes for T-cells and membrane immunofluorescence for B-cells) were defined by means of two different lymphoid cell populations: as nearly pure T-cells the fresh suspensions prepared from thymic biopsies of 3 young children were used, as B-cell rich preparations the isolated lymphocytes of 3 patients with chronic lymphatic leukemia. Immunodeficiency syndromes were classified according to the recommendations of a World Health Organization expert committee [12, 13]: 2 patients with agammaglobulinemia, 5 with variable immunodeficiency, 4 with ataxia teleangiectatica, 3 with severe combined immunodeficiency and 3 with Wiskott-Aldrich syndrome were extensively studied (Table 2). The results are relevant for the better understanding of normal differentiation and its disturbances leading to the different deficiency syndromes (cf. Fig. 1).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Acute lymphoblastic leukemia ; Early diagnosis of relapse ; Differentiation markers of lymphopoesis ; Akute Lymphoblastenleukämie ; Früherkennung des Rezidivs ; Immunologische Differenzierungsmerkmale der Lymphopoese
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Auf 14 permanenten lymphoblastoiden Zellinien und auf primären Lymphoblasten wurden mit einem gepoolten Serum von 4 ausgewählten Multipara und mit einem Kaninchenantiserum ein B-Zell-allo-antigen nachgewiesen. Dabei erwiesen sich beide Antiseren als spezifisch, wobei jedoch das heterologe Antiserum mit B-Zellinien von Mononucleosepatienten eine breitere Reaktion zeigte. Die primären Lymphoblasten waren durch den Nachweis von B-Zell-allo-antigen bei gleichzeitigem Fehlen der Membranimmunglobuline und der Fc-Rezeptoren gekennzeichnet. Untersucht wurde das Knochenmark von 8 Patienten mit leukämischem Schub, von 13 Patienten mit hämatologischer Teilremission und von 30 Patienten in Vollremission der akuten Lymphoblastenleukämie. Dabei wurde die Remissionsqualität durch diese immunologische Charakterisierung besser erfaßt als durch eine knoventionelle, cytologische Auswertung. Besonders groß war die Diskrepanz zwischen den beiden Auswertungsmethoden 4 Wochen nach Initialtherapie, wobei sich immunologisch noch immer ein erhöhter Blastenanteil nachweisen ließ, obwohl cytologisch regelmäßig bereits die Vollremission erzielt war.
    Notes: Summary B-Cell-allo-antigen was demonstrated on lymphoblasts of children with acute lymphoblastic leukemia and on 14 permanent growing lymphoblastoid cell-lines. Pooled sera of 4 selected multiparas and a rabbit antiserum were used as specific antisera. Antigen was more effectively detected with heterologous antibodies than with human antisera. Primary lymphoblasts were characterized by B-cell-allo-antigen and lack of membrane immunoglobulins and Fc-receptors on the same cell. The quality of remission, i.e. the early diagnosis of relapse was better surveyed by immunological characterization than by cytological assessment. The bone marrow was examined in 8 patients with initial leukemia, in 13 patients with partial remission and in 30 patients in complete hematological remission. A striking discrepancy between immunological and cytological examination was observed in the bone marrow 4 weeks after initial anti-leukemic chemotherapy. At that time an increased number of blast-typed cells could still be counted in the immunological evaluation, although the cytological evaluation revealed already a complete hematological remission.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 118 (1974), S. 87-95 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Acute lymphatic leukemia ; Membrane-bound immunoglobulins ; B and T cells ; Lymphosarcoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Blasten von 8 Patienten mit akuter lymphatischer Leukämie wurden auf B- und T-Zell-Eigenschaften untersucht. Membrangebundene Immunglobuline (B-Zell-Marker) wurden dabei nie gefunden, unerwarteterweise auch nicht bei einem Jungen mit leukämisch transformiertem Lymphosarkom. Dagegen zeigten die Blasten bei einem anderen Patienten, der frühzeitig verstarb, in verschiedenen Zellkompartments wiederholt T-Zell-Eigenschaften (Rosettenbildung durch Schafserythrocyten).
    Notes: Abstract The blast cells of 8 patients with acute lymphatic leukemia were investigated for B- and T-cell properties. Membrane-bound immunoglobulins (B-cell marker) were not found, unexpectedly also not on the blasts of a boy with leukemic transformed lymphosarcoma. In contrast, in another patient, who died shortly after diagnosis, the blasts of different compartments repeatedly showed T-cell properties (spontaneous rosette formation with sheep red blood cells).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 131 (1979), S. 43-48 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Immunopathogenesis ; Infectious diseases ; Immune complexes ; Gammaglobulin injection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Immune complexes (ICs) participate in the pathogenesis of various diseases and can be shown in 18% of all hospitalized patients (excluding those with infectious diseases) by means of a sensitive method such as the Raji-cell radioimmune assay. However, before this test can be applied to quantify disease activity in renal, connective tissue and neoplastic diseases, it must be recognized that febrile infections of the upper respiratory tract also induce ICs in 86% of all patients. The immune complexes containing microbial antigens can be reduced or removed by a single injection of human immunoglobulin. This is a simple method to distinguish between the immune complexes of different specifities. The resulting removal of some immune complexes may be the explanation for the claimed therapeutic effect of gammaglobulin injection in normogammaglobulinemic patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 127 (1978), S. 255-262 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Lymphoid malignancy ; Seizures ; Cranial computerized tomography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Focal and generalized seizures occurred in 4 patients with acute lymphoblastic leukemia and non-Hodgkin-lymphoma. The etiology of the neurological complications could be established by cranial computerized tomography (CT): i.e., 1. localized metastasis with calcification and 2. acute intracerebral hemorrhage during induction therapy in two patients with malignant lymphomas; 3. diffuse cerebral infiltration with blast cells and 4. cerebral atrophy in two children with acute lymphoblastic leukemia who were in relapse. Accurate diagnosis of cerebral complications in hemoblastoses is essential for appropriate therapy and CT may lead to more effective treatment in patients with lymphoid malignancy and seizures.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-8798
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Annals of hematology 40 (1980), S. 7-15 
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Leukämiezellinien ; Glykoproteine von Leukämiezellenmembranen ; Lectine ; Leukemic cell lines ; Membrane glycoproteins ; Lectin binding
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The binding of 12 different fluorescein-conjugated lectins to 10 ALL (acute lymphoblastic leukemia) cell lines and two cell lines derived from patients in blast crisis of myeloid leukemia was examined. The specificity of the membrane fluorescence was demonstrated by inhibition with various saccharides. Three of the lectins bound to all cell lines, four bound to only some of the lines, and five were not bound. There was no correlation between the binding pattern and the immunological phenotype of the cultured lymphoblasts. The lectin fromLens culinaris, however, in the experimental condition used (incubation at 4 °C, fluorescein conjugation at pH 8.5), bound only to the cell membranes of 'Ia-like antigen, positive cell lines. Although three lectins (Lens culinaris, Pisum sativum, concanavalin A) had an identical monosaccharide specificity, they bound to different cell lines. Membrane fluorescence with the lectins fromHelix pomatia, Arachis hypogea, andRicinus communis (MW 60,000) was achieved after treatment with neuraminidase. It was shown that binding of the lectins fromHelix pomatia andRicinus communis 60 was effected by enzymatically exposed glycoproteins, whereas the lectinArachis hypogea was bound via neuraminidase which stuck to the cell membrane.
    Notes: Zusammenfassung Die Bindung von 12 verschiedenen Fluorescein-konjugierten Lectinen an Leukämiezellinien, etabliert von 10 Patienten mit akuter Lymphoblastenleukämie und zwei Patienten mit Blastenkrise einer chronischen Myelose, wurden untersucht. Die Spezifität der Lectinbindung wurde durch Inhibition mit entsprechenden Zuckern nachgewiesen. Drei Lectine banden sich an alle Zellinien, vier Lectine nur an einige und mit fünf Lectinen konnte keine Bindung an Leukämiezellmembranen erzielt werden. Es bestand keine Übereinstimmung zwischen Lectinbindungsmuster und der immunologischen Klassifikation der Leukämiezellinien.Lens culinaris jedoch wurde unter den beschriebenen experimentellen Bedingungen (Inkubation vorwiegend bei 4 °C und Fluoresceinkonjugation bei 8.5 pH) nur an „Ia Antigen“-positive Zellen gebunden. Obwohl drei Lectine (Lens culinaris, Pisum sativum, Concanavalin A) eine identische Monosaccaridspezifität besitzen, binden sie an unterschiedliche Zellinien. Die LectineHelix pomatia, Arachis hypogea (PNA) undRicinus communis 60 binden erst nach Neuraminidasebehandlung der Zellen. Dabei wurde gezeigt, daßHelix pomatia undRicinus communis an die enzymatisch freigelegten Glykoproteine gebunden werden, währendArachis hypogea sich an das Neuraminidasemolekül anlagert, das der Zellmembran assoziiert bleibt.
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