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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 62 (1984), S. 1132-1135 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Phase imaging ; Radionuclide ventriculography ; Ventricular pacing
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Phase imaging of gated radionuclide ventriculography was applied to the identification of cardiac activation patterns in patients with sinus rhythm (n=14) or with ventricular (VVI)- (n=28), atrial (AAI)- (n=3) or AV-sequential (DDD)-pacing (n=17). In patients with sinus rhythm, AAI-or DDD-pacing, analysis revealed homogeneous distribution of phase across both ventricles. In VVI-pacing a left bundle branch block configuration of the ventricular activation was found in 21 of 28 patients. In 7 of 28 patients phase distribution indicated a simultaneous activation of both ventricles (with or without delimitation of the apex of the right ventricle). This is of clinical importance because artificial spread of excitation and asynchronous contraction during VVI-pacing may be responsible for higher myocardial oxygen demand. Retrograde conduction in VVI-pacing was found in 9 of 28 patients. Phase analysis provides a reliable method for evaluation of pacing-induced activation patterns.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Cis-dichlorodiammine-platinum (II) ; Nephrotoxicity ; Iodo-131-hippurate-clearance ; Serum creatinine ; Creatinine clearance
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In 25 patients, who received repeated doses of cis-DDP, we determined iodo-131-hippurate-clearance, creatinine clearance and serum creatininc to assess the nephrotoxic effect induced by cis-DDP. A highly significant decrease in the iodo-131-hippurate-clearance was found between the first and the following cycles. There was no significant change in serum creatinine and creatinine clearance however. The radio-hippurate-clearance showed a clinically not important reduction during several cytotoxic courses in 15/25 patients (60%). A clinically relevant impairment of the radio-hippurate-clearance occurred in 8/25 patients (32%), mainly before the third and fifth cytotoxic cycle. In two patients this clearance did not alter or was even rising. In 12 cases a diminuation of the iodo-131-hippurate-clearance was observed, which in only 5 cases correlated to a decreased creatinine clearance and in only two cases to an elevated serum creatinine. Therefore, we consider neither creatinine nor creatinine clearence nor the combination of both parameters to be appropriate to assess tubular nephropathy induced by cis-DDP. Radio-hippurate-clearance should play a superior role deciding on treatment stop or dose reduction of cis-DDP. The regression of cis-DDP-induced nephropathy was not evaluated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 477-478 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Autonomous thyroid nodules ; Oral TRH test ; Results ; Autonomes Adenom ; Oraler TRH-Test ; Ergebnisse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 17 Patienten mit kompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse wurden TRH-Teste mit 200 µg i.v. und 40 mg oral durchgeführt. Bei 9 Patienten war TSH 30 min nach TRH i.v. normal (〉2.7 µU/ml), dagegen zeigten 8 Patienten einen subnormalen (〈2.7 µU/ml) oder fehlenden TSH-Anstieg. Nach verlängerter Stimulation mit 40 mg TRH oral war TSH 120–180 min bei 15 Patienten im Normbereich (〉2.7 µU/ml) und nur bei 2 Patienten subnormal (〈2.7 µU/ml). Bei 20 Patienten mit dekompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse lag TSH sowohl nach i.v. als auch nach oraler TRH-Stimulation in allen Fällen unter der Nachweisgrenze (〈0.8 µU/ml). Die Befunde sprechen dafür, daß der orale TRH-Test geeigneter ist als der i.v. TRH-Test, um zwischen kompensierten und dekompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse zu unter-scheiden.
    Notes: Summary In 17 patients with compensated autonomous adenomas of the thyroid, iv thyrotropin releasing hormone (TRH) tests (200 µg) and oral TRH tests (40 mg) were performed. In nine of these patients, thyroid-stimulating hormone (TSH) 30 min after iv TRH showed a normal (〉2.7 µU/ml) and in eight patients a subnormal (〈2.7 µU/ml) or negative response. However, after prolonged oral stimulation with 40 mg TRH, after 120–180 min TSH was normal (〉2.7 µU/ml) in 15 and subnormal (〈2.7 µU/ml) in two patients. In 20 patients with decompensated autonomous thyroid nodules, TSH was not detectable (〈0.8 µU/ml) after iv or oral TRH stimulation. Therefore, the oral TRH stimulation test seemed to be superior to the iv TRH test in the discrimination of compensated and decompensated autonomous adenomas of the thyroid.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 354 (1981), S. 73-79 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Ultrasonographic follow-up examination ; Renal transplantation ; Nuclear procedures ; Local complications after renal transplantation ; Rejection reaction of renal transplant
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird berichtet über sonographische Routinekontrollen nach Nierentransplantation bei 72 Patienten. Die Kontrollen sollten in erster Linielokale Komplikationen im Operationsgebiet erfassen und diese gegebenenfalls von einer Abstoßungsreaktion bei nicht eindeutigen klinischen Befunden abgrenzen. Bei den 72 Patienten wurden insgesamt 295 Sonographien durchgeführt. Es fanden sich 22 lokale Komplikationen, von denen 15 im klinisch noch stummen Stadium sonographisch erfaßt wurden. Diese Patienten konnten dann frühzeitig einer chirurgischen bzw. urologischen Behandlung zugeführt werden. Aufgrund dieser Ergebnisse erscheint uns die routinemäßige sonographische Kontrolle des Nierentransplantates zur frühzeitigen Erfassung einer lokalen Komplikation im OP-Gebiet gerechtfertigt, während nuclearmedizinische Methoden bei der Frage nach vasculären Veränderungen und bei gestörter Transplantatfunktion eingesetzt werden sollten.
    Notes: Summary Routine follow-up examinations by ultrasonography after renal transplantation were performed in 72 patients from December 1978 until March 1980. The aim of these controls was to recognizelocal complications in the area of surgery in order to differentiate from a rejection reaction in patients with unclear clinical symptoms. 22 out of 72 patients had local complications. 15 out of those 22 were detected by ultrasound in a state without clinical symptoms, which then could be treated by surgical or urological intervention. We therefore believe that routine follow-up examinations after renal transplantation by ultrasound are indicated in order to recognize local complications. Nuclear procedures should be employed if alteration of blood flow or disturbed function of the transplanted kidney are considered.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 752-752 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Duct occlusion ; Pancreatic allografting ; Gangocclusion ; Pankreastransplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bisher wurden 12 konsekutive segmentale Pankreastransplantationen bei 11 Patienten durchgeführt, wobei in allen Fällen die Gangocclusion mit Ethibloc angewandt wurde. 5 Pankreastransplantate funktionieren derzeit: 2 Jahre, 1 Jahr, 3 Monate, 2 Monate, 1,5 Monate. Bisher haben wir keinen Hinweis dafür (weder klinisch noch nuklear-medizinisch noch histologisch), daß ein Pankreastransplantat aufgrund einer sekundär induzierten Pankreasfibrose versagte. Wir sehen daher keinen Grund, die Technik der Gangocclusion mit Ethibloc bei der klinischen Pankreastransplantation im Augenblick zu verlassen.
    Notes: Summary Twelve consecutive segmental pancreatic allografts have been performed in 11 patients using the technique of duct obstruction with Ethibloc in all cases. Five pancreatic allografts are currently functioning (2 years, 1 year, 3 months, 2 months, 1.5 months). There is no evidence (neither by clinical observations, nor by scan or histological studies) that a pancreatic allograft failed due to secondary fibrosis. Thus, we will continue to use the technique of Ethibloc occlusion in clinical pancreatic transplantation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Neurosurgical review 4 (1981), S. 105-122 
    ISSN: 1437-2320
    Keywords: Transmission, emission computerized axial tomography ; CAT ; Radionuclide angiography ; Cerebral serial scintigraphy ; rCBF measurements ; Intracranial tumours ; Nonblastomatous disease ; Cerebrovascular disease ; Pathways through non-invasive diagnostic measures ; Computerisierte axiale Transmissions-Emissionstomographie ; T-CAT ; Radionuklidangiographie ; Zerebrale Serienszintigraphie ; rCBF Messungen ; Intrakranielle Tumoren ; Nichtblastomatöse Erkrankungen ; Zerebrovaskuläre Erkrankungen ; Abfolge nichtinvasiver diagnostischer Maßnahmen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die computerisierte axiale Transmissionstomographie (T-CAT) hat sich in der Diagnostik von intrakraniellen Tumoren, traumatisch bedingten intrakraniellen Veränderungen und von schweren Störungen der zerebralen Durchblutung als wertvolle nichtinvasive Untersuchungsmethode erwiesen. Der Einsatz anderer nichtinvasiver Verfahren zur Erfassung intrakranieller Veränderungen erschien daher eine Zeitlang auf ausgewählte Einzelfälle beschränkt. Nuklearmedizinische Verfahren befinden sich ebenfalls in der Weiterentwicklung. Insbesondere die zerebrale Serienszintigraphie mit99mTc-Verbindungen (ZSS) hat in den letzten Jahren ihre Effektivität in der Diagnostik von intrakraniellen Tumoren und Gefäßprozessen bewiesen. Darüber hinaus wurde unter Verwendung ähnlicher Algorithmen wie bei der T-CAT das Prinzip der computerisierten axialen Emissionstomographie (E-CAT) entwickelt. Verfahren zur Erfassung des regionalen cerebralen Blutflusses (rCBF) mit133Xe haben durch den Einsatz der Inhalationsmethode den Charakter einer nichtinvasiven Prozedur erreicht. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist die Bestimmung des Stellenwerts nuklearmedizinischer Verfahren im Vergleich zur T-CAT, Doppler-Sonographie (DS) und kranialen Angiographie. Es werden vorgestellt und kritisch gewürdigt: (a) die computerassistierte Radionuklidangiographie (CARNA: semiquantitative Bestimmung der globalen Perfusion einer Hemisphäre nach i.v. Injektion von 10 mCi99mTc-DTPA), (b) die computerunterstützte Abschätzung der regionalen Hirnperfusion (quantitative Berechnung (ml/min.) des regionalen Blutflusses aus der Vertexprojektion nach i. v. Injektion von 15 mCi99mTc(HSA), (c) die zerebrale Serienszintigraphie (ZSS: Radionuklidangiographie (RNA), früh- und spätstatische Darstellung der intrakraniellen99mTc-Verteilung; visuelle Bewertung des Durchflusses sowie der regionalen Blutpoolgröße und Blut-Hirnschrankenfunktion zur artdiagnostischen Erfassung von intrakraniellen Tumoren und Gefäßprozessen), (d) die statische Hirnszintigraphie mit anderen99mTc-Verbindungen, (e) die Darstellung florider thrombotischer Veränderungen in Gefäßen mit111In-markierten Thrombozyten, (f) die E-CAT mit Einzelphotonen (99mTc-Verbindungen,133Xe) und (g) die E-CAT mit Positronenstrahlern (radioaktiver Kohlenstoff, Sauerstoff, CO und CO2 sowie18F-Desoxyglucose zur axialen tomographischen Darstellungvon zerebralem Blutvolumen, Sauerstoffextraktion und Glucosestoffwechsel). Ferner werden die Möglichkeiten (h) zur invasiven und nichtinvasiven Erfassung des rCBF mit133Xe gewürdigt und die (i) Liquorraumszintigraphie mit111In-DTPA besprochen. Die durch nuklearmedizinische und Röntgenverfahren bedingten Strahlenbelastungen werden tabellarisch aufgezeigt. Die Trefferquote der ZSS betrug bei Entdeckung intrakranieller Tumoren 92%. Die T-CAT war mit 99% überlegen. Nachdem auch in Sammelstatistiken eine T-CAT-Trefferquote von 98,6% angegeben wird, kann die ZSS ihre supplementäre Rolle zur T-CAT nur durch ihre hohe Aussagekraft in der Tumorartdiagnostik belegen. Die gemeinsame Bewertung der Befunde erbrachte eine mit der Histologie übereinstimmende Feststellung der Tumorart bei Meningeomen von 93%, bei Glioblastomen von 89%. Bei nichtblastomatösen Veränderungen (Hämatome, a. v. Angiome, Hirnabszeß) war die ZSSartdiagnostisch weniger erfolgreich. Bei zerebrovaskulären Erkrankungen erwiesen sich nuklearmedizinische Verfahren als besonders effektiv. Patienten mit completed stroke wurden sowohl bezüglich der betroffenen Hirnarterie als auch unabhängig von der Zeit seit dem Ereignis in 93% der Fälle artdiagnostisch richtig erkannt. Gemeinsam mit der T-CAT ergab sich eine Nachweisquote von 97%. Insbesondere bei Patienten mit transitorischen ischämischen Attacken (TIA) sind die nuklearmedizinischen Verfahren der T-CAT überlegen. Die CARNA erreichte eine Sensitivität von 75%. Auch die Methoden zur rCBF Messung zeigten hier einen hohen Stellenwert. Dies trifft auch für die Erfassung der Hämodynamik bei Subarachnoidalblutungen zu. Die Verfahren eignen sich zur Auswahl von Patienten für einen durchblutungsfördernden Eingriff sowie zur Verlaufskontrolle. Im Vergleich zur DS erwiesen sich nuklearmedizinische Methoden als um so aussagekräftiger je mehr intrakranielle Gefäßveränderungen mitbewertet wurden. Der Stellenwert nuklearmedizinischer Verfahren in der Abfolge einer nichtinvasiven Diagnostik ist gekennzeichnet durch die komplementäre Rolle der CARNA (und der ZSS) zur T-CAT bei zerebovaskulären Erkrankungen. Da der Wert anderer nuklearmedizinischer Verfahren als Screening-Methode noch nicht endgültig gesichert ist, sollten sie erst nach T-CAT, DS und ZSS eingesetzt werden. An einem Schema zur Abfolge wird eine bewährte Reihung nichtinvasiver Verfahren aufgezeigt. Ziel der Weiterentwicklung sollte es sein mit nichtinvasiven Verfahren die Trefferquote zu erreichen, die bisher nur durch den kombinierten Einsatz nichtinvasiver und invasiver Verfahren zu erhalten ist.
    Notes: Summary Transmission computerized axial tomography (T-CAT) has proven to be an effective non-invasive method for detecting intracranial tumours, traumatic intracranial disorders and severe changes in cerebral perfusion. The use of further non-invasive methods to assess intracranial changes seemed to be restricted to special cases. Nuclear procedures are still in a stage of development. Cerebral serial scintigraphy with99mTc-compounds has shown its effectiveness particularly in diagnosing intracranial tumours and cerebrovascular disease. Moreover, by employing similar algorithms as in T-CAT, the principle of emission computerized axial tomography (E-CAT) has been developed. Assessment of regional cerebral blood flow (rCBF) with133Xenon by inhalation has become a non-invasive procedure. This review is aimed at determining the value of nuclear procedures in comparison to T-CAT, Doppler sonography (DS) and cranial radiographic angiography. The following methods are described and critically evaluated: (a) computer assisted radionuclide angiography (CARNA; semi-quantitative determination of global hemispherical perfusion following an intravenous injection of 10 mCi99mTc-DTPA), (b) computer assisted assessment of regional cerebral flow (quantitative determination (ml/min.) of regional blood flow, derived from the vertex projection, following an i.v.-injection of 15 mCi99mTc-HSA), (c) cerebral serial scintigraphy (CSS; radionuclide angiography (RNA), early and late static imaging of intracranial distribution of99mTc; visual evaluation of perfusion, extent of regional blood-pool and integrity of the blood-brain barrier for type-specific classification of intracranial tumours and cerebrovascular disease), (d) static nuclear brain imaging with various other99mTc-compounds, (e) imaging of florid atherosclerotic disease in the neck vessels with111In-labelled platelets, (f) single photon E-CAT (99mTc-compounds,133Xe) and (g) positron E-CAT (radioactive carbon, oxygen, CO and CO22 and18F-desoxyglucose for axial tomographic imaging of cerebral blood volume, oxygen extraction and glucose metabolism). Furthermore, (h) invasive and non-invasive determination of rCBF with133Xe and (i) nuclear cisternography are included. Radiation doses in cranial diagnostic nuclear medicine and X-ray diagnostic procedures are illustrated in a table. CSS in detection of intracranial tumours was correct in 92% of the cases. T-CAT was superior by revealing more than 98%. Since there is agreement that T-CAT sensitivity is 98.6% in the detection of intracranial tumours, CSS has to play a supplemental role to T-CAT by its high accuracy in obtaining type-specific tumour diagnosis. Combined evaluation revealed a histologically confirmed rate of correct tumour-type diagnosis of 94% in meningioma and of 86% in malignant gliomas. In non-blastomatous disorders (haematoma, a. v. angioma, brain abscess), CSS was less efficient in differentiating such findings. In cerebrovascular disease, nuclear procedures were highly effective. 94% of patients with completed stroke were diagnosed as regards the main cerebral artery involved and the disease as such independent of the period of time after the ictus. Combined evaluation (CSS and T-CAT) achieved a rate of 97% correct positives. Nuclear procedures were found to be superior to T-CAT in patients with transient ischaemic attacks (TIA). CARNA yielded a sensitivity of 75%. In addition, methods to assess rCBF were found to be highly effective in such cases. These methods were also effective in determining haemodynamic disorders associated with subarachnoid haemorrhage. Nuclear procedures can be used in both the selection and follow-up of patients after vascular procedures. As compared to Doppler sonography (DS) nuclear procedures were found to be more valuable the more intracranial vascular changes were included in the study. The value and role of nuclear procedures within the sequence of non-invasive diagnostic measures are characterized by the complementary role of CARNA (and of CSS) to T-CAT in cerebrovascular disease. Since the efficieny of further nuclear procedures as screening methods is not yet established, such procdures may be used after T-CAT, DS and CSS. A schema included illustrates an approved sequence of non-invasive procedures. The aim of further development is to reach a similar diagnostic accuracy with non-invasive methods alone as has been achieved by the combined use of non-invasive and invasive procedures.
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  • 7
    ISSN: 1619-7089
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Bone marrow biopsy of the iliac crest was performed on 268 patients (124♂; 144♀). Of these patients 206 had haematological systemic disorders (HSD) or carcinoma and suspected bone involvement, which was confirmed by biopsy on 66 patients. Bone biopsy was performed not longer than 3 weeks after X-ray examination and bone scintigraphy which, combined, had already raised the suspicion of skeletal involvement in 55% of the 66 patients with skeletal involvement diagnosed by biopsy. Additional quantitative evaluation of the bone scans using bone to soft tissue ratios was able to increase the overall accuracy to 67% in that group. Additional quantitative assessment of the scan yielded considerably more effective bone scintigraphy, particularly in cases with visually normal patterns. Available equipment should therefore be used in scintigraphic bone imaging on a routine basis. It was shown that the various methods of examination, i.e. X-ray, biopsy and scintigraphy with both visual and quantitative evaluation provide their own individual values for the final diagnosis. Therefore, if one of the methods shows a negative result, bone involvement is not excluded and the others should be used for confirmation.
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