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  • 1995-1999  (3)
  • Fourier phase analysis  (1)
  • Kerspintomographie  (1)
  • Key words Magnetic resonance imaging • Lacrimal drainage system • Stenosis  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Magnetic resonance imaging • Lacrimal drainage system • Stenosis ; Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie • Tränenwege • Stenose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Dakryozystographie und Dakryoszintigraphie sind etablierte bildgebende Verfahren in der Diagnostik von Tränenwegstenosen. Beide erlauben nur indirekte Aussagen zur Morphologie des tränenableitenden Systems. Es wird untersucht, inwiefern mit Hilfe der Magnetresonanztomographie (MRT) neben der direkten detaillierten Darstellung der Tränenwege auch funktionelle Aussagen getroffen werden können, um die Rolle der Methode im Spektrum der bildgebenden Verfahren bei Tränenwegerkrankungen zu definieren. Patienten und Methoden: Es wurden 27 Tränenwegsysteme von 23 Patienten mit Epiphora in einem Ganzkörpermagnetresonanztomographen mit einer Oberflächenspule vor und nach konjunktivaler und intravenöser Gabe von Gd-DTPA untersucht. Ergebnisse: Passagestörungen wurden in 23 von 27 Tränenwegsystemen gefunden, konnten den Canaliculi lacrimales (n = 3), dem Saccus lacrimalis (n = 8) und Ductus nasolacrimalis (n = 12) zugeordnet, in Stenosen und Verschlüsse unterteilt werden und teilweise ätiologisch charakterisiert werden. Schlußfolgerungen: Die hochauflösende MRT mit konjunktivaler Kontrastmittelapplikation erlaubt neben der direkten und detaillierten Darstellung der ableitenden Tränenwege und periduktaler Strukturen zugleich eine funktionelle Beurteilung des Tränenwegsystems. Limitierungen einer verbreiteten Anwendung resultieren u. a. aus Anforderungen an gerätetechnische und patientengebundene Voraussetzungen sowie aus Kostengründen.
    Notes: Summary Both dacryocystography and dacryoscintigraphy are well established in the evaluation of stenoses of the lacrimal drainage system. They provide limited information about the ductal anatomy itself and about periductal structures. MR imaging was evaluated for its capability to directly visualize the lacrimal drainage system in detail and simultaneously provide functional characterization of dacryostenosis. Subjects and methods: Twenty-seven lacrimal drainage systems of 23 patients suffering from epiphora were examined in an MR unit before and after conjunctival and intravenous application of Gd-DTPA using a surface coil. Results: Dacryostenosis was found in 23 of 27 lacrimal systems. Stenoses were localized to the canalicular (n = 3), saccular (n = 8), and ductal (n = 12) level, and were classified as stenosis or occlusion. Conclusion: MR imaging with conjunctival contrast application allows within one examination both detailed morphological and functional assessment of the lacrimal drainage system with depiction of surrounding structures. Limitations arise mainly from demands on technical and patient-related preconditions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1615-3146
    Keywords: Kerspintomographie ; Kollateralbandruptur ; Knorpelläsion ; Hochauflösende Oberflächenspule ; Magnetic resonance imaging ; Collateral ligament rupture ; Cartilage lesion ; High-resolution coil
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Aim of this study was the evaluation of a prototype of a new high-resolution MRI coil for the detection of finger trauma. The practicability of this new coil for the assessment of traumatic lesions of the finger joints and the diagnostic value of this new method in clinical practice was assessed. Twenty patients between 13 and 50 years of age (mean 28 years) were examined with a 1.5-T whole-body-imager Magnetom SP 63 scanner (Siemens, Erlangen, Germany). A prototype of a high-resolution MRI coil with a diameter of 2.5 cm was used. T1- and T2-weighted images with an in plane resolution of 0.I95 x 0.098 mm were acquired. Bone structures, joint cartilage and capsule, ligaments, tendons and soft tissue alterations were assessed. All 19 patients with pathological changes at the finger joints had a joint effusion. With MR imaging, fractures were detected in almost all patients, compared with the X-ray examinations. Cartilage contusion showed high signal intensity. The collateral ligaments could best be assessed in the transversal, and ligament ruptures in the coronal plane. Hemorrhage in the tendon showed an increased signal intensity in T1- and T2-weighted, edema only in T2-weighted images. Especially traumatic lesions of cartilage and of ligaments can be sufficiently assessed by the high-resolution MRI due to its high anatomic resolution compared to common methods like X-ray. High-resolution MRI is practicable in clinical routine.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der vorliegenden prospektiven Untersuchung war es, die Wertigkeit der hochauflösenden Kernspintomographie mittels einer speziellen Oberflächenspule in der Beurteilung von traumatischen Veränderungen der Fingergelenke zu evaluieren. Ferner sollte die Praktikabilität der Methode in der klinischen Routine überprüft werden. Es wurden 20 Patienten im Alter zwischen 13 und 50 Jahren (im Mittel 28 Jahre) an einem 1,5-T-Ganzkörpertomographen (Magnetom SP 63, Firma Siemens, Erlangen) untersucht. Als Spule wurde ein Prototyp einer hochauflösenden Oberflächenspule mit einem Durchmesser von 2,5 cm benutzt. T1- und T2-gewichtete Sequenzen mit einer maximalen Auflbsung in der Bildebene von 0,195 x 0,098 mm wurden zur Beurteilung von Knochen, Gelenkknorpel und -kapsel, der Sehnen und des Weichteilgewebes akquiriert. Kernspintomographisch fand sich bei 19 Patienten ein pathologischer Befund. Bei all diesen Patienten konnte ein Gelenkerguß nachgewiesen werden. Knöcherne Absprengungen, die anhand konventioneller Röntgenaufnahmen diagnostiziert wurden, zeigten sich kernspintomographisch als dislozierte signalreiche Strukturen. Gelenkknorpelkontusionen stellten sich hyperintens dar. Zur Beurteilung der Kollateralbānder eignete sich vor allem die koronare Schichtebene, da in dieser die Kollateralbdnder per continuitatem darstellbar sind. Sehneneinblutungen wiesen eine Signalerhöhung in T1- und T2-Wichtung auf. Ödeme der Weichteile und Bandstrukturen imponierten in T2-gewichteten Aufnahmen als signalreiche Strukturveränderungen. Aufgrund der hohen anatomischen Detailerkennbarkeit eignet sich die hochauflbsende Kernspintomographie als ergänzendes diagnostisches Verfahren zur nichtinvasiven Diagnostik von traumatischen Knorpel- und Bandläsionen. Unter Berücksichtigung des Zeitaufwandes handelt es sich dabei um eine im klinischen Alltag praktikable Methode.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Magnetic resonance materials in physics, biology and medicine 4 (1996), S. 19-25 
    ISSN: 1352-8661
    Keywords: magnetic resonance imaging ; cardiac activation sequence ; Fourier phase analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Physics
    Notes: Abstract To establish cardiac MRI as a tool for noninvasive evaluation of activation patterns, 10 healthy volunteers were examined by cine segmented turboFLASH imaging sequences. Sequence modifications for low signal blood-pool appearance were applied, i.e., bilateral spatial saturation for segmented turboFLASH imaging. Pixelwise calculation of first-harmonic Fourier phase values (displayed as color-encoded maps) reveal either anterior septal or left ventricular free-wall sites as areas of earliest phase spreading towards posterior paraseptal sites in segmented turboFLASH scans. Phase scatter is lower in unsaturated than spatially presaturated segmented turboFLASH studies. Phase standard deviation in areas of endocardial displacement is higher in basal than apical slice positions in these scans. Early results indicate that first-harmonic Fourier phase analysis of cardiac-segmented turboFLASH MRI cine studies may provide a tool for noninvasive studies of cardiac activation sequence.
    Type of Medium: Electronic Resource
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