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  • Brain tumours  (1)
  • Emission tomography  (1)
  • Follicular thyroid carcinoma  (1)
  • Key words Positron emission tomography  (1)
  • Key words Positron emission tomography • Fluorodeoxyglucose • Testicular cancer • Lymph node metastases  (1)
  • Key words: Cholinergic system  (1)
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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Positronen-Emissions-Tomographie (PET) ; Neurologie ; Neurochirurgie ; Psychiatrie ; Key words Positron emission tomography ; Neurology ; Neurosurgery ; Psychiatry
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary To date, positron emission tomography (PET) is the most powerful method for the in-vivo investigation of human brain metabolism. Besides extensive application of this technology in the neurosciences, PET is also being increasingly used as a clinical tool. However, despite its acceptance in clinical practice, a major obstacle is its high costs. The present article reviews the literature on the clinical use of PET in neurology, neurosurgery, and psychiatry in order to substantiate the clinical indications for PET in these specialties as established by an interdisciplinary conference.
    Notizen: Zusammenfassung Die Positronen-Emissions-Tomographie (PET) ist das derzeit leistungsfähigste Verfahren zur In-vivo-Untersuchung des zerebralen Stoffwechsels. Neben einem breitgefächerten Einsatz von PET in der neuromedizinischen Forschung findet die PET zunehmend auch Eingang in die klinische Diagnostik. Dieser Entwicklung entgegen stehen die relativ hohen Kosten, die mit diesem Verfahren verbunden sind. Die vorliegende Arbeit begründet die, in einer interdisziplinären Konferenz erarbeiteten Konsensusindikationen für den klinischen Einsatz der PET in der Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie durch Aufarbeitung der einschlägigen Literatur.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1433-0563
    Schlagwort(e): Key words Positron emission tomography • Fluorodeoxyglucose • Testicular cancer • Lymph node metastases ; Schlüsselwörter Positronenemissionstomographie • Fluordeoxyglukose • Hodentumoren • Lymphknotenmetastasen
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Das Ziel dieser 1991 begonnenen prospektiven Studie war, die Bedeutung der Positronenemissionstomographie mit 18FDG bei der Diagnostik der Lymphknotenmetastasen von Hodentumoren zu untersuchen, da zu diesem Zeitpunkt keine Daten bezüglich dieser Fragestellung zur Verfügung standen. Es wird über 54 Patienten berichtet (27 Patienten mit reinem Seminom, 27 Patienten mit nichtseminomatösen Tumoren), bei denen die 18FDG-PET-Resultate mit den Befunden der abdominellen Computertomographie, den Werten für die Tumormarker (AFP, β -HCG) sowie den histopathologischen Befunden nach primärer oder post-chemotherapeutischer retroperitonealer Lymphknotendissektion verglichen wurden. Bei reinen Seminomen im klinischen Stadium I nach der Lugano-Klassifikation (N = 21) waren die 18FDG-PET-Ergebnisse identisch mit denen der Computertomographie, so daß das Verfahren bei dieser Patientengruppe keine zusätzlichen Informationen bringt. Bei Patienten mit nichtseminomatösen Tumoren im Stadium I (N = 7) wurden bei 4 Patienten die vorliegenden Mikrometastasen durch die PET nicht detektiert, bei 1/7 Patienten hat die PET-Messung einen suspekten Herd ergeben, es fanden sich 2 Mikrometastasen in einem zusätzlich entzündlich veränderten Lymphknoten. In 1/7 Fall hat die 18FDG-PET eindeutig Metastasen detektiert (Tumormarker und Computertomogramm waren unauffällig). Bei den reinen Seminomen der Stadien II B und II C (N = 6) hat 18FDG-PET nach Chemotherapie das tumorfreie Lymphknotendissektat (pN0) von den 4 operierten Patienten 3 mal richtig präoperativ erkannt und im vierten Fall einer persistierenden großen Raumforderung die benigne Eigenschaft der Läsion (Ganglioneurom) identifiziert. Computertomographisch wurde dieser Befund als maligne (falsch-positiv) eingestuft, und bei 2/4 Patienten konnten computertomographisch residuale Lymphknoten nach Chemotherapie nicht eindeutig klassifiziert werden. Bei 20 Patienten mit nicht-seminomatösen Tumoren (Stadien II und III) konnte mit 18FDG-PET der Einfluß der Chemotherapie durch Aktivitätsminderung in prätherapeutisch hypermetabolen Herden (Normalisierung bis auf Hintergrundniveau) dargestellt werden. Es gibt eine einzige maligne Ausprägung der Hodentumoren, das reife Teratom, welche keine vermehrte 18FDG-Aufnahme zeigt. Bei computertomographisch erkennbaren, in der PET aber unauffällig dargestellten Läsionen sind differentialdiagnostisch reifes Teratom, Narbengewebe und/oder Nekrose bzw. seltene andere Tumorarten ohne gesteigerten Glukosestoffwechsel in Erwägung zu ziehen, aber eindeutige Unterschiede der Traceraufnahme zur weiteren Differenzierung wurden nicht beobachtet. In 1/20 Fall lag in der PET postchemotherapeutisch ein hypermetaboler Herd, fälschlich als maligne eingestuft, vor, der entsprechende Lymphknoten zeigte histopathologisch entzündliche Veränderungen. 18FDG-PET ist nicht als Routine-Untersuchungsverfahren bei Hodentumoren anzusehen. Die sinnvollste Anwendung ist bei der Bewertung von post-chemotherapeutischen Residualtumoren gegeben, um eine Entscheidungshilfe bei der Indikationsstellung zur RLA/weiteren Chemotherapie zu sein, jedoch ist die RLA zum Staging der Lymphknoten durch den Einsatz der 18FDG-PET nicht zu ersetzen.
    Notizen: Summary In 1991, this prospectively designed study was started to assess the potentials of positron emission tomography with 18FDG in the diagnostic workup for the detection of lymph node metastases in testicular cancer, since there were no data available concerning this subject at this time. In 54 patients (27 patients with pure seminoma, 27 patients with non-seminomatous tumors) 18FDG-PET results were compared with the findings obtained with abdominal computed tomography, serum level of tumor markers (AFP, β -HCG), and the histopathological findings after primary or post-chemotherapy retroperitoneal lymph node dissection. In 21 patients with pure seminoma (clinical stage I according to the Lugano classification) 18FDG-PET results were identical with those of the abdominal computed tomography, so PET does not add relevant informations in this group of patients. In 7 patients presenting with non-seminomatous testicular cancer (stage I), PET was not able to detect the existing micrometastases in 4 patients. In 1/7 case PET examination showed a suspicious focal lesion, this lymph node had 2 micrometastases within inflammatory changes. In 1/7 patient 18FDG-PET definitely revealed metastatic lesions, while the CT scans where judged to be unobtrusive and tumor marker levels were within the normal range. In the 4 patients with pure seminomas stage II B and II C (N = 6), that have undergone retroperitoneal lymph node dissection following chemotherapy, 18FDG-PET correctly predicted absence of tumor in 3 out of these 4, and in 1/4 patient the benign nature of a persistent large tumor after two cycles of polychemotherapy was correctly identified wich eventually turned out to be a ganglioneuroma. This lesion falsely was classified as malignant tumor with abdominal computed tomography, and in 2/4 patients post-chemotherapy residual retroperitoneal lesions in the CT scans could not be assessed exactly whether or not malignant tumor was present. In 20 patients presenting with non-seminomatous testicular cancer (stage II and III) 18FDG-PET was able to demonstrate therapeutic effects of chemotherapy by showing decreasing tracer activity in those regions, that had hypermetabolic foci prior to chemotherapy. It became evident in testicular cancer that there is a single entity which is not characterized by increased glucose metabolism, the mature teratoma. In lesions detected by abdominal computed tomography which do not present increased 18FDG uptake, mature teratoma as well as scar/necrosis or rare other tumors with normal glucose metabolism can be supposed, but additional characteristics based on different 18FDG uptake were not observed. In 1/20 case post-chemotherapy PET scan detected a hypermetabolic lesion, which was suspicious for metastatic spread, but in the histopathological examination this lesion was identified as inflammatory tissue reaction. Based on the data reported here in 18FDG-PET cannot be considered a standard diagnostic tool in the staging examinations in testicular cancer. It is of clinical relevance in patients who present residual tumor after chemotherapy. In this situation 18FDG-PET is helpful in deciding whether or not a residual mass post-chemotherapy contains active tumor. 18FDG-PET can not replace retroperitoneal lymph node dissection for staging purposes.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    ISSN: 1619-7089
    Schlagwort(e): Key words: Cholinergic system ; Muscarinic receptors ; Epilepsy ; Emission tomography
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract. Animal experiments and preliminary results in humans have indicated alterations of hippocampal muscarinic acetylcholine receptors (mAChR) in temporal lobe epilepsy. Patients with temporal lobe epilepsy often present with a reduction in hippocampal volume. The aim of this study was to investigate the influence of hippocampal atrophy on the quantification of mAChR with single photon emission tomography (SPET) in patients with temporal lobe epilepsy. Cerebral uptake of the muscarinic cholinergic antagonist [123I]4-iododexetimide (IDex) was investigated by SPET in patients suffering from temporal lobe epilepsy of unilateral (n=6) or predominantly unilateral (n=1) onset. Regions of interest were drawn on co-registered magnetic resonance images. Hippocampal volume was determined in these regions and was used to correct the SPET results for partial volume effects. A ratio of hippocampal IDex binding on the affected side to that on the unaffected side was used to detect changes in muscarinic cholinergic receptor density. Before partial volume correction a decrease in hippocampal IDex binding on the focus side was found in each patient. After partial volume no convincing differences remained. Our results indicate that the reduction in hippocampal IDex binding in patients with epilepsy is due to a decrease in hippocampal volume rather than to a decrease in receptor concentration.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    ISSN: 1619-7089
    Schlagwort(e): Key words: l-3-[I-123]iodo-α-methyltyrosine ; Dosimetry ; Brain tumours ; Amino acids
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract. The synthetic amino acid l-3-[123I]iodo-α-methyltyrosine (IMT) is currently under clinical evaluation as a single-photon emission tomography (SPET) tracer of amino acid uptake in brain tumours. So far, dosimetric data in respect of IMT are not available. Therefore we investigated the whole-body distribution of IMT in six patients with cerebral gliomas and the radiation doses were estimated. Whole-body scans were acquired at 1.5, 3 and 5 h after i.v. injection of 370–550 MBq IMT. The bladder was voided prior to each scan and the radioactivity excreted in the urine was measured. Based on the MIRD-11 method and the updated MIRDOSE3, the mean absorbed doses for various organs and the effective dose were calculated from geometric means of the anterior and posterior whole-body scans using seven source organs and the residence time. IMT was predominantly excreted by the kidneys (52.8%±11.5% at 1.5 h p.i., 63.0%±15.7% at 3 h p.i. and 74.6%±9.8% at 5 h p.i.). No organ system other than the urinary tract showed significant retention of the tracer. Early whole-body scans revealed slightly increased tracer uptake in the liver and in the bowel. Highest absorbed doses were found for the urinary bladder wall (0.047 mGy/MBq), the kidneys (0.010 mGy/MBq), the lower large intestinal wall (0.011 mGy/MBq) and the upper large intestinal wall (0.008 mGy/MBq). The effective dose according to ICRP 60 was estimated to be 0.0073 mSv/MBq for adults. This leads to an effective dose of 3.65 mSv in a typical brain SPET study using 500 MBq IMT. The MIRDOSE3 scheme yielded similar results. Thus, in spite of the relatively high tracer dose required for optimal brain scanning, radiation exposure in SPET studies with IMT is in the normal range of routine nuclear medicine investigations.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Follicular thyroid carcinoma ; Morphology ; Prognosis ; DNA-cytophotometry
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung In einer retrospektiven Studie an 95 folliculären Schilddrüsencarcinomen wurden verschiedene morphologische und klinisch-biologische Parameter auf ihre prognostische Bedeutung geprüft. Das klinische Verhalten der Tumoren wurde vorrangig durch Vorhandensein oder Fehlen einer Kapselbegrenzung bestimmt: Grob invasive Carcinome zeigten sechsfach häufiger einen letalen Verlauf als gekapselte Neoplasien. Ein ungünstigeres Verhalten ergab sich ferner bei Manifestation des Tumors im höheren Lebensalter (Schwellenalter: 52 Jahre) und bei Nachweis einer oxyphilen Differenzierung, weiterhin bei Vorliegen von Lymphknotenmetastasen, einer Halsweichteilinfiltration und - im Fall gekapselter Carcinome - von Fernmetastasen. Dagegen hatten die Faktoren Differenzierungsgrad und Geschlecht keinen signifikanten Einfluß auf die Prognose. Bei 22 Tumoren erfolgten cytophotometrische und flußcytometrische DNS-Bestimmungen. Der diagnostische Nutzen dieser Verfahren war dadurch limitiert, daß an Hand der DNSHistogramme in der Mehrzahl der Carcinome keine eindeutige Dignitätsbeurteilung getroffen werden konnte. Dagegen erwiesen sie sich als brauchbares Instrument für die Prognosebeurteilung individueller grob invasiver Tumoren. Die diagnostische, differentialtherapeutische und prognostische Bedeutung der Befunde sowie deren Relevanz für die Subklassifikation folliculärer Schilddrüsencarcinome wird diskutiert.
    Notizen: Summary A retrospective study of 95 follicular thyroid carcinomas was conducted to evaluate the prognostic value of different morphological and clinical features. The biological behaviour of these tumours was primarily influenced by presence or absence of a capsule type of confinement: the frequency of lethal outcome among widely invasive carcinomas was six times higher than among encapsulated neoplasms. Furthermore, dismal prognosis could be demonstrated for tumours occurring in older patients (with a sharp break in the prognosis at the age of 52 years) and for those lesions which displayed oxyphilic metaplasia. The same effect was shown for presence of lymph node metastasis, tumour invasion of the cervical soft tissue and, for the case of encapsulated carcinomas, distant haematogenous spread. Conversely, the degree of differentiation and the patients' sex proved to have no significant influence on prognosis. In 22 carcinomas, cytophotometric and flow-cytometric determinations of DNA values were performed. These procedures revealed to have only limited diagnostic value, since for the majority of the tumours, benignancy or malignancy could not be judged from the DNA histograms. However, DNA measurements proved to contribute valuable information for the prognosis in individual cases of widely invasive follicular carcinomas. The discussion focuses on the diagnostic, therapeutic and prognostic relevance of these findings and on their impact on subclassification of follicular thyroid carcinomas.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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