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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Sevofluran ; Inhalationsanästhetikum ; Compound ; A, Lithiumhydroxid ; Kohlendioxidabsorption ; Atemkalk ; Key words Sevoflurane ; Inhalational anaesthetics ; Carbon dioxide absorption ; Compound A ; Lithiumhydroxide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim of the study was the clinical investigation of sevoflurane degradation when using water-free lithiumhydroxide versus moist Drägersorb® 800 for carbon dioxide absorption. Methods: Concentrations of Compound A in the inspiratory gas mix and serum fluoride levels were measured in two groups of 8 patients each. Results: When water-free lithiumhydroxide was used for carbon dioxide absorption, concentration of Compound A in the inspiratory gas mix was ca. 1 ppm (near minimal level of detection) as compared to ca. 20 ppm for moist Drägersorb® 800. The concentration of fluoride increased during sevoflurane anesthesia (15,0±4,8 μmol/l with lithiumhydroxide versus 21,9±4,0 μmol/l with Drägersorb® 800 after 60 mins). Conclusions: When lithiumhydroxide is used, there is only minimal formation of compound A from sevoflurane degradation. Since serum fluoride levels increased in both patient groups, we conclude that this is caused mainly by metabolism of sevoflurane. Capacity of lithiumhydroxide for carbon dioxide absorption is similar to that of Drägersorb® 800. Therefore, the use of lithiumhydroxide increases patient safety.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: In einer klinischen Studie wurde die Degradation von Sevofluran bei Verwendung von wasserfreiem Lithiumhydroxid zur Kohlendioxidabsorption im Vergleich zu feuchtem Drägersorb® 800 untersucht. Methodik: Bei jeweils 8 Patienten wurde die Konzentration von Compound A im Inspirationsgas und die Fluoridkonzentration im Serum der Patienten gemessen. Ergebnisse: Bei Einsatz von wasserfreiem Lithiumhydroxid zur Kohlendioxidabsorption blieb die Compound A Konzentration im Inspirationsgas im Bereich der Nachweisgrenze (um 1 ppm). Demgegenüber wurden bei Verwendung von feuchtem Drägersorb® 800 in Übereinstimmung mit der Literatur Werte um 20 ppm gemessen. Die Fluoridkonzentration im Serum stieg zu Beginn der Narkose auch bei Einsatz von Lithiumhydroxid an (15,0±4,8 μmol/l gegenüber 21,9±4,0 μmol/l nach 60 min). Schlußfolgerungen: In den Untersuchungen wurde nachgewiesen, daß bei Verwendung von Lithiumhydroxid Compound A nur in Spuren aus Sevofluran gebildet wird. Aus dem Anstieg der Fluoridkonzentration im Serum bei beiden Patientengruppen kann gefolgert werden, daß dieses vorwiegend aus dem Metabolismus des Sevofluran stammt. Die Kapazität des Lithiumhydroxid zur Kohlendioxidabsorption ist der des Drägersorb® 800 vergleichbar. Damit kann durch Verwendung von Lithiumhydroxid die Narkosesicherheit erhöht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter ST-Strecke ; Myokardiale Ischämien ; Aortokoronare Bypassoperation ; Diltiazem ; Nitroglycerin ; Key words Myocardial ischaemia ; ST-segment ; Aorto-coronary bypass grafting ; Diltiazem ; Nitroglycerin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The incidence of postoperative myocardial infarction (MI) is proportional to the incidence of myocardial ischaemic episodes. Therefore, the prevention of such episodes is of great clinical importance. Methods. In 90 patients undergoing coronary artery bypass grafting (CABG), perioperative i.v. treatment with either nitroglycerin (NTG), diltiazem (DIL), or the combination of DIL/NTG was used until arrival in the intensive care unit. Myocardial ischaemic episodes were monitored with an automatic ECG-ST-trend analyser (Marquette 7010). Results. Significantly less ischaemic episodes were seen in the DIL group (6.7%) compared to the NTG group (13.2%) or DIL/NTG group (13.5%). Furthermore, significantly less ischaemic episodes were associated with relevant haemodynamic alterations in the DIL group (58.1%) compared to the NTG (89.1%) or DIL/NTG group (80.0%). Increases in heart rate were markedly reduced in the DIL group. Discussion. DIL results in marked haemodynamic stabilisation during CABG, especially in the period immediately after extra-corporeal circulation. This might serve as an explanation for the significant reduction in ischaemic episodes in the DIL group compared to the other two groups. Therefore, perioperative prevention of myocardial ischaemia with the calcium antagonist DIL seems to be favourable in patients during CABG.
    Notes: Zusammenfassung Da die Häufigkeit postoperativer Myokardinfarkte (MI) der Inzidenz perioperativer myokardialer Ischämien proportional ist, hat deren Prophylaxe erhebliche Bedeutung. Bei 90 Patienten zur aortokoronaren Bypassoperation (ACB) wurde eine perioperative Prophylaxe mit Nitroglycerin (NTG), Diltiazem (DIL) bzw. der Kombination DIL/NTG durchgeführt. Ischämische Episoden (IE) wurden mit einer automatisierten EKG-ST-Strecken-Analyse registriert. In der DIL-Gruppe (6,7%) traten signifikant weniger IE im Untersuchungszeitraum auf als in der NTG-Gruppe (13,2%) bzw. DIL/NTG-Gruppe (13,5%). In der DIL-Gruppe (58,1%) wurden signifikant weniger begleitende hämodynamische Veränderungen registriert als in der NTG- (89,1%) bzw. DIL/NTG-Gruppe (80,0%). Die Herzfrequenz war in der DIL-Gruppe deutlich geringer. Bei ACB war die Gesamtzahl IE während DIL-Prophylaxe gegenüber anderen Prophylaxeformen signifikant geringer. Ursächlich hierfür kann die geringere Inzidenz von Hypo- oder Hypertensionen bzw. Brady- oder Tachykardien speziell nach extrakorporaler Zirkulation durch DIL angeführt werden. Die perioperative Prophylaxe myokardialer Ischämien mit dem Kalziumantagonisten Diltiazem bei Patienten mit KHK während ACB könnte gegenüber anderen Prophylaxeformen Vorteile bieten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 48 (1999), S. 813-816 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Fasten ; Ketoazidose ; Hypoglykämie ; Kinderanästhesie ; Key words Starvation ; Ketoacidosis ; Hypoglycemia ; Pediatric anaesthesia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Preoperative starvation in order to prevent pulmonary aspiration is mandatory in elective pediatric surgery. Hypoglycemia, thirst and unwellness have been reported as undesired side effects. The metabolic response towards decreasing blood-glucose concentrations in fasting children includes gluconeogenesis and production of ketone bodys to meet the energetic demand. Accumulation of β-hydroxybutyrate und acetoacetate in blood can lead to ketoacidosis. We report a case of a severe intraoperative ketoacidosis in a fourteen months old child complicating 36 hours of starvation.
    Notes: Zusammenfassung Präoperative Nüchternheit vor elektiven pädiatrischen Eingriffen wird routinemäßig als Aspirationsprophylaxe durchgeführt. Hypoglykämie, Durst und vermindertes Wohlbefinden sind mögliche unerwünschte Nebenwirkungen. Die metabolischen Veränderungen auf sinkende Blutzuckerspiegel bei fastenden Kindern umfassen die Glukoneogenese und die Produktion von Ketonkörpern zur Deckung des Energiebedarfs. Die Anhäufung von β-Hydroxybutyrat und Acetoacetat im Blut kann zur Azidose führen. Wir berichten von einer schweren intraoperativen Ketoazidose bei einem 14 Monate alten Kleinkind nach 36stündiger Nahrungskarenz.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 47 (1998), S. S1 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Sevofluran ; Blut/Gas-Verteilungskoeffizient ; Alveoläre Äquilibrierung ; Elimination ; Key words Sevoflurane ; Blood/gas partition coefficient ; Alveolar equilibration ; Elimination
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Sevoflurane is characterized by a low blood/ gas partition coefficient of 0.69, only desflurane and nitrous oxide have lower blood/gas solubilities. Alveolar equilibration is fast, a feature useful for rapid induction of anesthesia. Because of its pleasant smell, mask induction is feasible and routinely used in clinical settings. Formation of inorganic fluoride by metabolism and by compound A by degradation in CO2-absorbent has not yet been shown to be nephrotoxic in humans. Pulmonal elimination of sevoflurane is rapid because of its low blood solubility. Clinical results showed that rapidity of recovery from sevoflurane anesthesia is equal to that of desflurane anesthesia. Physicochemical properties of sevoflurane allow its application in conventional vaporizers.
    Notes: Zusammenfassung Sevofluran zeichnet sich insbesondere durch einen sehr niedrigen Blut/Gas-Verteilungskoeffizienten von 0,69 aus, der nur durch Desfluran und Lachgas unterschritten wird. Aus diesem Grunde findet eine rasche alveoläre Äquilibrierung statt, die zur raschen Narkoseeinleitung genutzt werden kann. Wegen seines angenehmen Geruchs ist eine Narkoseeinleitung per inhalationem möglich und auch klinisch praktikabel. Eine Nephrotoxizität der durch Metabolismus entstehenden Fluoridionen und des durch Degradation am Atemkalk entstehenden Compound A beim Menschen konnte bisher nicht nachgewiesen werden. Die pulmonale Elimination des Sevofluran geschieht wegen der niedrigen Blut-Löslichkeit ebenfalls rasch. Eigene Untersuchungen konnten zeigen, daß das Erwachen nach Sevoflurannarkosen ebenso rasch erfolgt, wie nach Desflurannarkosen. Die chemisch-physikalischen Eigenschaften des Sevofluran erlauben seine Anwendung in konventionellen Vaporen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 46 (1994), S. 301-304 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Respiratory depression ; Opiates ; Mr 2264 Cl ; ventilation ; morphine ; analgesics ; tolerability ; adverse events
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Abstract In this double-blind, randomised, placebo-controlled cross-over study the respiratory effects of Mr 2264 Cl2 × 5 mg IV, a new partial opiate receptor agonist, were investigated and compared with the respiratory effects of morphine 2 × 10 mg IV and placebo. As primary end-points, the slope of the rebreathing curve (dV'/dPCO2ET) and V55 (ventilation at PCO2ET=55 mm Hg) were determined by Read's rebreathing method. The incidence of adverse events was also documented and compared. The respiratory depression after the intravenous administration of 5 mg and 10 mg Mr 2264 Cl was comparable to the decreased sensitivity of the respiratory centre after the 20 mg morphine IV. In contrast to morphine, a ceiling effect of Mr 2264 Cl was found. The tolerability of Mr 2264 Cl was comparable to that of morphine.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 13 (1999), S. 13-18 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Komplikationen – Kalziumantagonisten – Diltiazem – aortokoronare Bypass-Operation – Anästhesie – myokardiale Ischämien ; Key words complication – calcium entery blockers – diltiazem – coronary artery bypass graft surgery – myocardial ischemia – anesthesia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Introduction: We investigated the incidence of postoperative chest tube bleeding, administration of blood products, and changes in coagulation tests in patients with diltiazem (DIL) administration for reduction of myocardial ischemic episodes during elective CABG. Methods: We retrospectively analyzed the surgical and ICU records of CABG patients who had recieved DIL (27 pats.) or nitroglycerin (NTG; 26 pats.) or a combination thereof (COM; 25 pats.). Data investigated included the amount of postoperative chest tube bleeding (CTB), frequency of administration of packed red blood cells (RBC) and fresh frozen plasma (FFP), and changes in hemoglobin (Hb), thrombocyte (Th) levels as well as changes in prothrombin- (PT) and partial thromboplastine time (PTT). Results: There were no significant differences among the three groups with regard to biometrical or operative data. The amount of CTB as well as the use of RBC and FFP were not significantly different between the groups. Also, there were no significant differences with regard to Hb or Th and PT or PTT, both in the early phase after the operation in ICU as well as after 24 hours in the ICU. Conclusion: The perioperative administration of the calcium entery blocker DIL reduces the incidence of myocardial ischemia during CABG surgery. This administration during CABG surgery does not increase the risk of postoperative bleeding. As compared to NTG, DIL does not have negative effects on Hb and Th levels or the commonly used coagulation parameters in the first 24 hours in the ICU after CABG surgery.
    Notes: Zusammenfassung Wir analysierten das Auftreten postoperativer Nachblutungen, die Häufigkeit der Gabe von Blutkonserven (EK) bzw. frisch gefrorenem Plasma (FFP) sowie die Veränderungen gerinnungsspezifischer Laborparameter bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit während der Administration von Diltiazem (DIL) zur Prophylaxe myokardialer Ischämien bei elektiver aortokoronarer Bypass-Operation (ACB-OP). Methoden Retrospektiv wurden die OP-/Intensivstations-Protokolle der Patienten (Pat.) nach einer perioperativen Prophylaxe mit DIL (27 Pat.), Nitroglycerin (NTG; 26 Pat.) bzw. einer Kombination von DIL/NTG (25 Pat.) bezüglich der postoperativen Thoraxdrainagenmenge, der Häufigkeit der EK- bzw. FFP-Gabe, der Veränderungen des Hämoglobins (Hb), der Thrombozytenzahl (Th), der Thromboplastin- (TPZ) und part. Thromboplastin-Zeit (PTT) präoperativ, bei der Aufnahme, sowie 24 h nach der Aufnahme auf der Intensivstation analysiert. Ergebnisse Bezüglich der postoperativen Thoraxdrainagenmenge sowie der Häufigkeit der EK- bzw. FFP-Gabe konnte zwischen den unterschiedlichen Behandlungsgruppen kein signifikanter Unterschied nachgewiesen werden. Auch die Laborparameter Hb, Th, TPZ und PTT bei der Aufnahme bzw. nach 24 h auf der Intensivstation zeigten keine signifikanten Unterschiede. Schlußfolgerung Die perioperative Gabe des Kalziumantagonisten DIL zur myokardialen Ischämieprophylaxe während der ACB-OP erhöht nicht das postoperative Nachblutungsrisiko. Im Vergleich zur perioperativen Gabe von Nitroglycerin werden die Hb-Konzentration sowie wichtige Gerinnungsparameter durch Diltiazem während ACB-OP nicht negativ beeinflußt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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