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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 40 (1962), S. 921-928 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 45 (1967), S. 52-53 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In human subjects there was a faster increase of levels of seruminsulin (IMI) after combined glucose-secretin-load than after glucose-load alone. Without glucose secretin has no effect. So it was possible to demonstrate the beta-zytotropic effect of secretin in humans.
    Notes: Zusammenfassung Nach kombinierter intravenöser Glucose/Secretingabe steigt das radioimmunologisch meßbare Insulin (IMI) im Serum beim Menschen stärker an als nach alleiniger Glucosegabe. Secretin allein zeigt jedoch keine gesteigerte Insulinsekretion. Es läßt sich auch beim Menschen ein aus in vitro-Versuchen bekannter betacytotroper Effekt von Secretin nachweisen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 1200-1204 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary For the estimation of the secretin half life time an indirect method was chosen, as the concentration of secretin in the blood cannot directly be determined till now. The tests were performed on dogs. The “indirect half life time of secretin” hereby corresponds — by definition — with the period, in which the activity of secretin is half reduced. This activity was determined by pancreatic secretion — as parameter — transformed by the dose response curve. The decrease of secretion — following an exponential function — was transformed by the dose response curve into a dose time curve which allows to estimate the indirect half life time. The indirect half life time of secretin is not constant, but changes continuously because of the double logarithmic decrease in activity. With a medium dosage (1 unit/kg) a half life time of approx. 2.9 min was attained. When doubling the dose a half life time of about 2.2 min results as against 4.4 min when using one half of the dosage (1/2 unit/kg). The average half life time — the mean value of these periods — is about 3.2 min.
    Notes: Zusammenfassung Zur Bestimmung der Halbwertszeit des Secretins wurde eine indirekte Methode gewählt, da die Secretinkonzentration im Blut zur Zeit noch nicht direkt bestimmt werden kann. Die Versuche wurden an Hunden vorgenommen. Die „indirekte Secretinhalbwertszeit“ entspricht dabei per definitionem der Zeitspanne, in der die Aktivität des Secretins, gemessen am Parameter der Pankreassekretion und transformiert über die Dosiswirkungskurve, um die Hälfte abnimmt. Der einer exponentiellen Funktion folgende Sekretionsabfall wurde über die Dosiswirkungskurve in eine Dosiszeitkurve übertragen, aus der die indirekte Halbwertszeit des Secretins abgelesen werden kann. Die indirekte Secretinhalbwertszeit ist dabei nicht konstant, sondern ändert sich wegen des doppelt logarithmischen Aktivitätsabfalls stetig. Bei mittlerer Dosierung (1 E/kg) wurde eine Halbwertszeit von ungefähr 2,9 min gefunden. Bei Verdoppelung der Dosis resultiert aus der Aktivitätsverlaufskurve eine Halbwertszeit von rund 2,2 min, während sie bei halber Dosierung (1/2 E/kg) bei ungefähr 4,4 min liegt. Die mittlere Halbwertszeit, ein Durchschnittswert aus diesen Zeitspannen, liegt bei 3,2 min.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 403-404 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 89-93 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Computer ; documentation ; pancreatic function test ; Computer ; Dokumentation ; Pankreasdiagnostik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Am Anwendungsbeispiel von Patienten, die einer Pankreasfunktionsprüfung unterzogen wurden, wird die computergerechte Dokumentationqualitativer Daten (Anamnese, Symptome, körperliche Untersuchungsbefunde, Art und Ergebnis von Röntgen-, Isotopen- und endoskopischer Diagnostik) sowie vonquantitativen Informationen (Alter, Gewicht sowie Werte von Laboruntersuchungen) für ein Krankengut mit begrenzter Patientenzahl beschrieben. Die Informationen werden zunächst ohne Verschlüsselung in einem Datenheft gesammelt und anschließend mit Port-a-Punch-Karten abgelocht. Nach ausgiebiger Fehlerkontrolle durch die EDV werden die Daten in einer Datenbank auf Magnetplatte gespeichert. Das Informationssystem ISIS und speziell entwickelte Programme ermöglichen den Zugriff auf die Daten in jeder beliebigen Kombination. Es wird dadurch sowohl eine patienten-als auch eine statistikbezogene Auswertung wesentlich erleichtert.
    Notes: Summary Computer-oriented documentation of quantitative and qualitative data obtained from patients with gastroenterological diseases is described as an example of a method when considering a relatively small number of patients. All qualitative and quantitative features are entered uncoded in a data booklet and subsequently on port-a-punch cards. After extensive computerized error check — and correction, as need arises, — the data are transferred to a data base and stored on magnetic disk. The ISIS information system, in conjunction with special routines provides access to the data in any combination desired. Analysis of the data, both on an individual and a statistical basis is thus facilitated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 1007-1010 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary To investigate the trypsin inhibiting effect of human pancreatic juice and duodenal juice the substrates BANA and BAPA were used. It was shown that only by using the substrate BAPA it is possible to grasp the kinetik of the inhibiting reaction and to differentiate between trypsin destroying enzyme and real trypsin inhibitor. Pancreatic juice which was added to a solution of pure trypsin causes independently from incubation-period and-temperature an inhibiting reaction which is immediately and steady. To the contrary duodenal juice effects a loss of activity of the trypsin solution which is dependent upon time and temperature. The same result is achieved if the panceratic juice has been treated in advance with enterokinase. By deproteinizing the immediately active inhibitor in the activated pancreatic juice can be proved again. The trypsin inhibitor has formed a reversible complex formation with trypsin activated by enterokinase. Deproteinized duodenal juice shows no sign of inhibiting reaction. Pancreatic juice which is activated by duodenal juice and thereafter deproteinized shows also no sign of inhibiting reaction. From these results it can be concluded, that: 1) Only in pancreatic juice trypsin inhibitor is present. 2) In duodenum a substance becomes effective which damages the trypsin inhibitor irreversible. 3) The trypsin inhibiting effect of duodenal juice is enzymic.
    Notes: Zusammenfassung Es wurde die Trypsinhemmwirkung von menschlichem Pankreassekret und Duodenalsaft mit den Substraten BANA und BAPA geprüft. Dabei zeigte sich, daß nur bei Verwendung des Substrates BAPA es möglich ist, die Kinetik der Hemmwirkung zu erfassen und zwischen Trypsin abbauendem Enzym und eigentlichem Inhibitor zu unterscheiden. Pankreassekret, das einer Lösung von reinem Trypsin hinzugesetzt wird, bewirkt unabhängig von Inkubationszeit und -temperatur eine sofort auftretende und gleichbleibende Hemmwirkung. Duodenalsaft ruft im Gegensatz dazu einen zeit- und temperaturabhängigen Aktivitätsverlust der Trypsinlösung hervor. Dieser tritt in gleicher Weise auf, wenn Pankreassekret vorher mit Enterokinase versetzt wird. Durch Enteiweißung wird der sofort wirksame Inhibitor im aktivierten Pankreassekret wieder nachweisbar. Er ist mit dem durch Enterokinase aktivierten Trypsin eine reversible Komplexbildung eingegangen. Enteiweißter Duodenalsaft läßt keine Hemmwirkung erkennen. Pankreassekret, das durch Duodenalsaft aktiviert und anschließend enteiweißt wird, läßt ebenfalls keine Hemmwirkung mehr erkennen. Aus diesen Befunden kann geschlossen werden: 1. Trypsininhibitor ist nur im Pankreassekret vorhanden. 2. Im Duodenum kommt eine Substanz zur Wirkung, die den Trypsininhibitor irreversibel schädigt. 3. Die Trypsin-hemmende Wirkung des Duodenalsaftes ist enzymatisch bedingt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 1184-1189 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The dependency of pancreas secretion on the bile flow was tested with 90 pancreozymin or cecekin tests and 55 secretin/pancreozymin tests. While the secretion of juice and amylase is primarily increased by secretin stimulation, the lipase and trypsin secretions prove to be strictly dependent on the amount of bile flow. Disturbances of the gallbladder function as well as the state after a cholecystectomy go together with a significant reduction of pancreas secretion. The possibility of a normalization by intraduodenal substitution of bile shows that it is only a matter of lacking stimulation and no real pancreas insufficiency. A secretory stimulation equivalent to the hormones can be produced by dried cattle-bile. In this case a dependency on the dose is obvious. Its effect can significantly be reduced by means of atropin.
    Notes: Zusammenfassung Die Abhängigkeit der Pankreassekretion vom Gallefluß wurde bei 90 Pankreozymin-bzw. Cecekintests und 55 Sekretin/Pankreozymintests geprüft. Während die Saft- und Amylaseabgabe in erster Linie vom Sekretinreiz gesteigert wird, zeigt die Lipase- und Trypsinausscheidung eine strenge Abhängigkeit vom Ausmaß des Galleflusses. Störungen der Gallenblasenfunktion, sowie Zustand nach Cholecystektomie gehen mit einer signifikanten Einschränkung der Pankreassekretion einher. Die Möglichkeit der Normalisierung durch intraduodenale Substitution mit Galle läßt erkennen, daß es sich nur um eine mangelnde Stimulation, nicht aber um eine echte Pankreasinsuffizienz handelt. Ein den Hormonen gleichwertiger Sekretionsreiz kann durch Trockengalle erzeugt werden. Hierbei ergibt sich eine Dosisabhängigkeit. Ihre Wirkung ist durch Atropin signifikant zu mindern.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: secretin (natural, synthetic) ; relative potency ; secretion pancreatic ; bicarbonate ; Secretin (natürliches, synthetisches) ; relative Wirksamkeit ; Pankreassekretion ; Bicarbonat
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die relative Wirksamkeit von synthetischem Secretin (Wünsch) und reinem natürlichen Secretin ohne Zusatz von Cysteinhydrochlorid (Mutt) sowie von reinem natürlichem Secretin mit Zusatz von Cysteinhydrochlorid (G.I.H. Research Unit) wurde am Parameter der Volumen-und Bicarbonatsekretion des Pankreas bei 10 narkotisierten Bastardhunden geprüft. Die relative Wirksamkeit von synthetischem Secretin liegt — bezogen auf Gewichtsbasis — bei 100% gegenüber natürlichem (Mutt) (Parameter: Volumen- und Bicarbonatsekretion). Die biologische Aktivität von synthetischem Secretin beträgt ungefähr 3,58 klin. E/µg (Parameter: Volumensekretion) bzw. 3,88 klin. E/µg (Parameter: Bicarbonatsekretion) gegenüber dem Secretin mit Zusatz von Cysteinhydrochlorid (G.I.H. Research Unit). Natürliches Secretin (Mutt) hat eine biologische Aktivität gegenüber dem Secretin mit Zusatz von Cysteinhydrochlorid (G.I.H. Research Unit) von annähernd 3,52 klin. E/µg (Parameter: Volumensekretion) bzw. 3,48 klin. E/µg (Parameter: Bicarbonatsekretion).
    Notes: Summary The relative potency of synthetic secretin (Wünsch), of pure natural secretin without cysteine hydrochloride (Mutt) and of pure natural secretin with cysteine hydrochloride (G.I.H. Research Unit) was investigated on 10 anesthetized mongrel dogs in regard to pancreatic flow and bicarbonate output. Synthetic secretin shows a relative potency of about 100% against natural secretin (Mutt) on a weight for weight basis (parameter: pancreatic flow and bicarbonate output) and a biological activity of approx. 3.58 clin. U/µg (parameter: pancreatie flow) respectively 3.88 clin. U/µg (parameter: bicarbonate output) against secretin with cysteine hydrochloride (G.I.H. Research Unit). The biological activity of natural secretin (Mutt) was approx. 3.52 clin. U/µg (parameter: pancreatic flow), and/or 3.48 clin. U/µg (parameter: bicarbonate output) against secretin with cysteine hydrochloride (G.I.H. Research Unit).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 42 (1964), S. 321-326 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The presence of trypsin inhibitor as well as active trypsin was demonstrable in duodenal contents. In order to obtain accurate values, it is necessary to eliminate active trypsin through boiling. It is then possible to measure the inhibitory activity of the substance as it reacts stoichiometrically with crystalline trypsin. An adequate determination of trypsin inhibitor requires a pre-incubation with crystalline trypsin for at least 10 min, a temperature during the reaction of 37° C, and a sufficient amount of trypsin. Trypsin inhibitor is acid-sensitive. In contrast to the kallikrein-trypsin inhibitor, Trasylol, its inhibitory action is diminished by the presence of calcium ions. It could be shown a certain dependence on the calcium concentrations of the juices. The quantity of the inhibitor excreted was several times that of trypsin. The quantity of inhibitor after both secretin and pancreozymin increased approximately parallel with the increase in pancreatic juice and in bicarbonate. Determinations using pure pancreatic juice obtained by duodenal drainage confirmed the results obtained with duodenal contents.
    Notes: Zusammenfassung Es konnte nachgewiesen werden, daß im Duodenalsaft neben aktivem Trypsin auch Trypsininhibitor zu finden ist. Für vergleichbare Bestimmungen ist die Ausschaltung des im Duodenalsaft aktiv vorliegenden Trypsins durch Kochen erforderlich, da erst dann eine stöchiometrische Hemmwirkung des Inhibitors gegenüber hinzugefügtem kristallinem Trypsin eintritt. Zur vollständigen Erfassung des Trypsininhibitorgehaltes ist eine Vorinkubationszeit mit kristallinem Trypsin von mindestens 10 min, eine Reaktionstemperatur von 37° C und eine genügend hohe Trypsinvorlage notwendig. Der Trypsininhibitor ist säureempfindlich. Durch Calciumionen wird seine Hemmwirkung im Gegensatz zu der des Kallikrein-Trypsininhibitors Trasylol herabgesetzt. Eine Abhängigkeit der Inhibitorkonzentration von der herrschenden Calciumkonzentration konnte in menschlichen Duodenalsäften, die nach Sekretinreiz gewonnen wurden, nachgewiesen werden. Die ausgeschiedene Inhibitormenge beträgt ein Mehrfaches der Trypsinmenge. Sowohl nach Sekretin als auch nach Pankreozymin zeigt sie ein zur Steigerung der Sekret- und Bicarbonatausscheidung entsprechendes Verhalten. Gleichzeitig vorgenommene Untersuchungen mit reinem, durch Drainage gewonnenem menschlichen Pankreassekret bestätigten die im Duodenalsaft gefundenen Ergebnisse.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pancreatic secretion ; chronic pancreatitis ; carcinoma of the pancreas ; secretin ; cholecystokinin ; bile ; diagnostic procedure ; bicarbonate ; enzymes ; Pankreassekretion ; chronische Pankreatitis ; Pankreascarcinom ; Secretin ; Cholecystokinin ; Galle ; Diagnostik ; Bicarbonat ; Enzyme
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 31 Patienten mit operativ gesicherter chronischer Pankreatitis, 26 Patienten mit chronisch calcifizierender Pankreatitis und 16 Fälle von Pankreascarcinom wurden einer Pankreasfunktionsprüfung unterzogen. Zur Stimulation der Pankreassekretion wurden je 1 E/kg KG Cholecystokinin (CCK) und Secretin (Boots) i.v. verwandt und 60 min später dieselben Hormondosen kombiniert mit der Gabe von 6 g Rindergalle intraduodenal (Kombinationsreiz). Die in 60 min sezernierte Trypsinmenge war der zuverlässigste diagnostische Parameter, die Aussagekraft des Kombinationsreizes übertraf die des CCK-Secretintests. Der Anteil der normalen Testergebnisse bei den Patienten mit gesicherter Pankreaserkrankung sank bei alleiniger Berücksichtigung der Trypsinmenge von 24,6% nach Injektion von CCK und Secretin auf 10,9% nach dem Kombinationsreiz. Die paarweise lineare Varianzanalyse ermöglichte eine weitere Verbesserung der Diagnostik. Mit dem Kombinationsreiz ist es außerdem möglich, funktionelle, auf mangelndem Gallefluß beruhende Pankreasfunktionsstörungen von organischbedingten abzugrenzen.
    Notes: Summary Pancreatic function was measured in 29 normals and in 73 patients with proved pancreatic diseases (chronic pancreatitis, chronic calcifying pancreatitis and carcinoma of the pancreas). Pancreatic secretion was stimulated by simultaneous injection of 1 U/kg cholecystokinin (CCK) and 1 U/kg secretin (Boots) followed by intraduodenal instillation of 6 g cattle bile combined with the injection of 1 U/kg CCK and 1 U/kg secretin (combined test) 60 min later. Trypsin secretion was the best single parameter for the diagnosis of an impaired pancreatic function. The diagnostic value of the combined test exceeded the cholecystokinin-secretin test. Normal values of trypsin were observed in 24.6% in patients with proved pancreatic diseases after stimulation with CCK and secretin whereas this figure decreased to 10.9% after the combined test. Further improvement of diagnostic procedure can be achieved by the use of calculus of variations. Furthermore, the combined test allows differentiation between functionally disturbe 1 pancreatic secretion as a result of diminished endogenous bile flow and reduced pancreatic secretion as a consequence of pancreatic diseases.
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