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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Langmuir 11 (1995), S. 2689-2695 
    ISSN: 1520-5827
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 43 (1994), S. 750-752 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter: Tiefe Hypothermie – Diabetisches Koma – Hämofiltration – Reanimation ; Key words: Accidental hypothermia – Diabetic coma – Haemofiltration – Resuscitation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. A 41-year-old woman with severe juvenile diabetes mellitus suffered from profund hypothermia after loss of thermoregulation in diabetic ketoacidosis. She was found unconscious, without measurable blood pressure; the electrocardiogram (ECG) showed bradycardia of 30/min and the rectal temperature was 23.7 °C. The patient received mechanical ventilation, fluid therapy, warmed gastric lavage, and, unfortunately, inotropic medication. She was transferred to a department of cardiac surgery in order to continue the therapy with cardiopulmonary bypass (CPB). On arrival, the patient had a rectal temperature of 27.3 °C, the ECG showed an absolute arrhythmia with a frequency of 70/min, and the blood pressure was 63/43 mm Hg. We decided to use a rapidly available but not highly invasive venovenous hemofiltration technique for slowly rewarming the patient. Vascular access was achieved by percutaneous femoral vein cannulation with a Shaldon catheter. The hemofiltration system (Gambro AK-10, Gambro AB, Sweden) was instituted with a blood flow rate of 200 ml/min. The hemofiltration monitor controls the pumps for filtering and substituting fluid volumes and allows the infusion solutions to be heated up to 40 °C. Sinus rhythm resumed without antiarrhythmic medications at a temperature of 29.5 °C, and within 8 h the patient was rewarmed to 35.5 °C. After treatment of the adult respiratory distress syndrome caused by pneumonia, she was discharged from the intensive care unit to complete treatment with no evidence of any permanent organ damage. We conclude that hemofiltration may be the method of choice for rewarming deeply hypothermic patients when their circulation is preserved. Under these circumstances, it is preferable to external rewarming techniques, as it avoids the disadvantages of temperature afterdrop and rewarming shock. Rewarming rates of 1.5 °C/h seem to be adequate. Hemofiltration systems are more widespread, less invasive, and easier to handle compared to CPB techniques, which should be preferred in situations of prolonged unsuccessful cardiopulmonary resuscitation with cardiac arrest and deep core temperatures.
    Notes: Zusammenfassung. Eine 41jährige Diabetikerin wurde im ketoazidotischen Koma mit einer Körpertemperatur von rektal 23,7 °C in ihrer Wohnung aufgefunden. Nach notärztlicher Primärversorgung und Kliniktransfer erfolgte die Verlegung der Patientin in eine herzchirurgische Klinik, um die Behandlung unter Einsatz eines kardiopulmonalen Bypasses fortsetzen zu können. Die Patientin wurde dort jedoch, bei zwischenzeitlich stabilerer Kreislauffunktion und einer Rektaltemperatur von 27,3 °C, über einen perkutan in die Vena femoralis plazierten Shaldonkatheter an ein extrakorporales Hämofiltrationssystem angeschlossen. Nach achtstündiger, komplikationsfreier veno-venöser Hämofiltration mit erwärmten Substitutionslösungen betrug die Kerntemperatur 35,5 °C. Schnelle, über 1,5 °C/h liegende Erwärmungsphasen wurden vermieden, da sie den zerebralen Stoffwechsel ungünstig beeinflussen. Die Patientin konnte nach Behandlung eines ARDS bei Pneumonie, ohne Hinweise auf bleibende Organschäden, in eine Anschlußbehandlung verlegt werden. Wir folgern, daß bei hypothermen Patienten mit erhaltener Kreislauffunktion die kontinuierliche veno-venöse Hämofiltration ein wenig invasives, technisch einfaches, effektives und schonendes Wiedererwärmungsverfahren ist. Seine Anwendung kann eine vorteilhafte Alternative zu dem wesentlich aufwendigeren Verfahren eines kardiopulmonalen Bypasses sein. Seine Indikationen können somit auf Patienten mit einem Kreislaufstillstand bei sehr tiefen Körpertemperaturen oder einer längeren erfolglosen kardiopulmonalen Reanimation präzisiert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypernephrom ; Gamma-GT ; Alkalische Phosphatase ; Isoenzyme der alkalischen Phosphatase ; Prothrombinzeit ; Thrombinkoagulasezeit ; Alkoholtest ; Fibrinmonomerkomplexe ; Fibrinspaltprodukte ; Renal cell carcinoma ; Gamma-GT ; Alkaline phosphatase and isoenzymes ; Disseminated intravascular coagulation (DIC) ; Prothrombin time ; Thrombin coagulase time ; Ethanol gelation test ; Soluble fibrin monomer complexes ; Fibrin degradation products
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 40 patients with non-metastasising (n=31) and metastasising (n=9) renal cell carcinoma, evidence of Stauffer's syndrome (increase in alkaline serum phosphatase and prolongation of prothrombin time) was found in 18 patients. Prolongation of prothrombin time was not due to depletion of vitamin K-dependent coagulation factors or manifest fibrinolysis, but due to the presence of circulating fibrinogen fibrinmonomer-FDP complexes. Ethanol gelation test was found to be positive in 28/40 subjects and soluble fibrin monomer complexes were increased in 38/40 patients. The resulting disturbance of fibrinogen-fibrin conversion was reflected by an increase in thrombin coagulase time and reptilase time. These findings suggests a state of latent compensated intravascular coagulation (presumably triggered within the vascular tumor). For diagnostic purposes the most sensitive indicator is thrombin coagulase time. Thrombin coagulase time normalised after tumor resection and was positive in patients with recurrent metastases. The increase in alkaline serum phosphatase was due to an increase in the hepatic isoenzyme. Such an increase was much more common than the elevation of total alkaline serum phosphatase. Regan's isoenzyme was only found in 1 subject. In parallel, gamma-GT was elevated in 24 patients. The study shows that Stauffer's syndrome occurs more frequently than commonly assumed when thrombin coagulase time, gamma-GT and the hepatic isoenzyme of alkaline serum phosphatase are determined in patients with renal cell carcinoma. DIC and low grade fibrinolysis may account for the coagulation abnormalities of the syndrome.
    Notes: Zusammenfassung Ein Stauffer-Syndrom (erhöhte alkalische Phosphatase und verlängerte Prothrombinzeit) wurde bei 18 von 40 Hypernephrom-Patienten gefunden. Es konnte gezeigt werden, daß die verlängerte Prothrombinzeit nicht auf eine Verminderung Vitamin K-abhängiger Gerinnungsfaktoren, sondern auf zirkulierende Fibrinogen-Fibrinomer-Fibrinspaltproduktkomplexe zurückzuführen ist. Der Alkoholtest nach Godal war bei 28 von 48 Patienten positiv und erhöhte Mengen an zirkulierenden Fibrinmonomeren wurden bei 38 von 40 Patienten gefunden. Eine gesteigerte Fibrinolyse ließ sich in 19 von 40 Patienten nachweisen. Die Verlängerung der Thrombinkoagulase-und Reptilasezeit wird auf die zirkulierenden Fibrinmonomer-Fibrinspaltproduktkomplexe zurückgeführt, die die gestörte Umwandlung von Fibrinogen in Fibrin verursachen. Die vorliegenden Befunde sprechen für eine latente kompensierte intravasale Verbrauchskoagulopathie, die wahrscheinlich innerhalb des gefäßreichen Tumors ausgelöst wird. Als empfindlicher Indikator für diagnostische Zwecke erwies sich die Thrombinkoagulasezeit. Die Thrombinkoagulasezeit normalisierte sich nach chirurgischer Entfernung des Tumors und wurde nach Auftreten von Metastasen wieder pathologisch. Die Erhöhung der alkalischen Phosphatase war in der Regel nur auf einen Anstieg des hepatischen Isoenzyms zurückzuführen. Zum Nachweis des Stauffer-Syndroms erwiesen sich das hepatische Isoenzym der alkalischen Phosphatase und die Gamma-GT empfindlicher als die Gesamt-alkalische Phosphatase.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 64 (1986), S. 1171-1175 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Heparin ; Low molecular weight heparin ; Protamine chloride ; Antidot ; Factor XA
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Low molecular weight (LMW) heparin Kabi 2165 possesses improved pharmacodynamic properties compared with conventional heparin. It is currently investigated in the prophylaxis of thromboembolism. The neutralization of Kabi 2165 by protamine chloride was analysed after i.v. injection of both the agent and the antidot in healthy persons. The anticoagulant effects of the LMW heparin on the activated partial thromboplastin time, thrombin, and thromboelastography are completely and immediately suppressed by protamine chloride. The inhibition of factor X a is antagonized up to 50%–60%. The bleeding time remained unaffected. The data indicate that protamine chloride may be used in clinical situations as an antidot to the LMW heparin Kabi 2165. A rebound phenomenon of the anticoagulant effect does not occur.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Smoking ; Oral contraception ; Coagulation ; Fibrinolysis ; Fibrinopeptides
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Oral contraception as well as cigarette smoking influence haemostasis. The simulataneous effect of both on blood coagulation and fibrinolysis was studied in nine female smokers. While continuing oral contraception after a 4-week abstinence from smoking the concentration of fibrinogen, antithrombin III and alpha1-Antitrypsin decreased (P〈0.01 orP〈0.04) and of plasminogen increased (P〈0.03). The other coagulation parameters remained unchanged. Although all determinations of these parameters were in the normal range, the observed trends were statistically significant. The concentrations of the fibrinopeptide A and B 15–42 did not differ. It is concluded that the observed alteration is caused by cessation from cigarette smoking.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 56 (1978), S. 781-788 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Blood clotting ; Serine protease ; Fibrinolysis ; Inhibitors ; Blutgerinnung ; Serinprotease ; Fibrinolyse ; Inhibitor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die durch ein extrinsisches oder intrinsisches Signal auslösbare Gerinnungskaskade ist eine mehrstufige funktionelle Kopplung von Serinproteasen. Eine Steuerung der ausgelösten proteolytischen Aktivität erfolgt über Inhibitoren, die auch aus dem Komplementsystem stammen können. Enge Wechselwirkungen bestehen auch zum Kininsystem, so daß der physiologische Prozeß der Hämostase auch andere Plasmafaktoren außer den Gerinnungsenzymen erfaßt. Das dynamische Gleichgewicht zwischen Fibrinogenese und Fibrinolyse wird durch die gleichzeitige Aktivierung des Plasminogens gewährleistet, dessen Aktivatoren sowohl aus der Gerinnungskaskade stammen können oder durch die Aktivierung des Kallikrein-Kininsystems gebildet werden. Der mögliche therapeutische Einsatz von Inhibitoren des Plasminogen/Plasminsystems kann nur solche Substanzen betreffen, die speziell gegen Serinproteasen gerichtet sind oder die das Substrat dieser Proteolysevorgänge, das Fibrin, so modifizieren, daß der enzymatische Abbau verzögert wird.
    Notes: Summary The coagulation cascade can be triggered by an extrinsic or intrinsic signal. The response is a highly complex activation sequence of several serine proteases. This physiological event of hemostasis comprises the activation of the kinin system as well as other plasma constituents. As an expression of the dynamic balance between fibrinogenesis and fibrinolysis plasminogen is activated either by proteases deriving from the blood clotting cascade or by its linkage to the kallikrein kinin system. Inhibitors of the fibrinolytic events have to be directed specifically against serine proteases or they may be used to interact with the substrate fibrin thus its degradation is delayed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 489-496 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Thrombosis ; Deep vein thrombosis ; Urokinase ; Fibrinolysis ; Thrombolysis ; Thrombose ; Beinvenenthrombose ; Urokinase ; Fibrinolysetherapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 81 Patienten mit tiefen venösen Thrombosen der unteren Extremität wurde eine Fibrinolysebehandlung mit Urokinase nach einem neuen, höher dosierten Therapieschema in Kombination mit Heparin durchgeführt. Unter Gabe einer Urokinasedosis von 1000–2000 IE/kg/h (Initialdosis 150000–250000 IE) konnte bei frischen, bis zu 10 Tage alten Thrombosen eine komplette oder Teileröffnung bei 68% der Patienten erzielt werden. Dabei zeigte die höhere Urokinasedosierung im Beckenvenenbereich mit einer Wiedereröffnungsrate von 67% im Vergleich zur niedrigeren Dosis mit einer Rekanalisierungsrate von nur 43% einen deutlich stärkeren thrombolytischen Effekt. Bei den Thrombosen im V. poplitea- oder Wadenvenenbereich konnte dagegen mit einer Befundbesserung von 80 und 78% bzw. 75 und 62% ein nur gering differierender Behandlungserfolg beobachtet werden. Die Ergebnisse weisen darauf hin, daß die hier angewendete höhere Urokinasedosierung (Erhaltungsdosis 2000 IE/kg/h) der niedrigeren bei Vorliegen langstreckiger Thrombosen überlegen ist. Unter der höheren Dosierung richtete sich die weitere Urokinasedosis nach der Fibrinogenkonzentration nach Clauss, wobei ein Wert von 50–100 mg% angestrebt wurde und ein Wert von 50 mg% nicht unterschritten werden sollte. Die Steuerung der Therapie gestaltete sich dabei problemlos. An Nebenwirkungen wurden bei 8,6% der Patienten Makrohämaturien und nur in 6% der Fälle ein Hb-Abfall von mehr als 2 g% beobachtet. Lebensbedrohliche oder cerebrale Blutungen traten nicht auf. Der hohe Anteil älterer Phlebothrombosen und die dann wesentlich geringeren therapeutischen Erfolgsaussichten (Rekanalisierung in nur 23% der Fälle) unterstreichen die Notwendigkeit einer möglichst frühzeitigen Klinikeinweisung.
    Notes: Summary In 81 patients with deep vein thrombosis of the lower limb, urokinase therapy was performed in combination with heparin according to a new regimen at higher dosages. When urokinase was administered at an initial maintenance dosage of 1,000–2,000 IU/kg/h (loading dose 150,000–250,000 IU), phlebographically documented complete or partial recanalization could be observed in 68% of the cases. The higher dosage schedule induced a more pronounced deobliteration expecially in treatment of iliac vein thromboses (67% recanalization) in comparison to the lower dosage regimen (only 43% recanalization). Nearly comparable therapeutic results could be achieved in therapy of popliteal or saphenous vein thromboses. The data suggest that the higher dosage schedule examined here is indicated in treatment of extensive and large volume thromboses. The dosage of urokinase was further adjusted to attain a reduction of fibrinogen to 50–100 mg/dl. The concentration should not fall below 50 mg/dl. Therapy with urokinase proved practicable. Serious side effects did not occur. 8.6% of the patients showed hematuria and 6% a decrease of the Hb by more than 2 g/dl. The high proportion of older thromboses and the only low rate of recanalization (23%) in these cases suggest the necessity of an early commencement of fibrinolyses in therapy of deep vein thrombosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 1021-1023 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Platelet function ; impaired ; Bleeding time ; Platelet aggregation ; Synthetic penicillins ; Hemostasis ; Prevention of thrombosis ; Postoperative Bleeding ; Antithrombin ; Plättchenaggregation ; Plättchenfunktionsstörung ; Blutungszeit ; Synthetische Penicilline ; Hämostasestörung ; Thromboseprophylaxe ; Postoperatives Blutungsrisiko ; Antithrombin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei fünf nierengesunden Patienten und zwei Patienten mit geringfügig eingeschränkter Nierenfunktion (Ccr 60–70 ml/min×1,73 m2) führten therapeutische Dosen von Carbenicillin (3×10 g/24 h) nach 12–24 h zu einer deutlichen Verlängerung der nach Ivy gemessenen Blutungszeit (Medianwert vor Therapie zwischen 4 min 08 s–4 min 18 s; nach 24 h 15–20 min, nach 72 h〉30 min). Die Blutungsverlängerung wurde bei Serumspiegeln zwischen 13 und 180 µg/ml beobachtet. Nach Beendigung der Carbenicillingabe war die Blutungszeitverlängerung selbst nach vollständiger renaler Elimination des Medikaments noch für die Dauer von 4 Tagen nachweisbar. Dosiserhöhung führte zur Verstärkung der Thrombozytenfunktionsstörung. Auf die mögliche klinische Bedeutung dieses Befundes (postoperative Blutungsbereitschaft, Interaktion mit anderen gerinnungshemmenden Substanzen, Blutungsbereitschaft bei Thrombopenie) wird hingewiesen.
    Notes: Summary After therapeutic doses of carbenicillin (3×10 g/24 h) prolongation of bleeding time, measured according to Ivy, was observed (median time prior to therapy 4 min 08 s–4 min 18 s; 24 h after therapy 15–20 min; 72 h after therapy 〉30 min) in 5 patients with normal renal function and 2 patients with slight impairment of renal function (Ccr 60–70 ml×1.73 m2). Prolongation of bleeding time was observed at serum concentrations between 13 and 180 µg/carbenicillin/ml. After carbenicillin was withdrawn, prolongation of bleeding time was demonstrable for 4 days, i.v. even after the drug had been eliminated completely by urinary excretion. Higher doses of carbenicillin caused more severe disturbances of platelet function. The finding of prolonged bleeding time after carbenicillin may have clinical relevance (e.g. interaction with other anticoagulants, p.o. wound bleeding, gastro-intestinal hemorrhage, thrombopenia).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 851-856 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Subclavian-axillary vein thrombosis ; Thrombosis ; Urokinase ; Fibrinolysis ; Achselvenenthrombose ; Thrombose ; Urokinase ; Fibrinolyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 18 Patienten mit einer Achselvenenthrombose wurde eine fibrinolytische Therapie mit Urokinase in Kombination mit Heparin durchgeführt. Der thrombolytische Effekt war dabei eindeutig vom Alter der Thrombose und der Höhe der Urokinasedosis abhängig. Unter Gabe einer anfänglichen Erhaltungsdosis von 1000–2000 IE/kg/h (Initialdosis 150 000–250 000 IE Urokinase) in Kombination mit Heparin (15–17 E/kg/h) konnte bei neun der 11 Patienten (82%) mit frischen Thrombosen ein nahezu kompletter Behandlungserfolg erzielt werden. Bei einem Thrombusalter von mehr als 10 Tagen war keine phlebographische Befundänderung nachweisbar. Wesentliche Nebenwirkungen wurden nicht beobachtet. Auf Grund der hier mitgeteilten Behandlungsergebnisse sollte bei frischen Thrombosen der V. subclavia oder axillaris eine thrombolytische Therapie mit Urokinase durchgeführt werden. Der hier vorgelegte Erfahrungsbericht erlaubt darüber hinaus generelle Rückschlüsse zur Dosierung und Wirksamkeit der fibrinolytischen Substanz Urokinase.
    Notes: Summary In 18 cases with primary subclavian-axillary vein thrombosis fibrinolytic therapy was performed with urokinase in combination with heparin. The thrombolytic efficacy clearly depended on the thrombus age and the dose of urokinase applied. Under treatment with a median initial maintenance dosage of urokinase of 1,000–2,000 IU/kg/h (loading dose 150,000–250,000 IU urokinase) in combination with heparin (15–17 U kg/h) in nine of 11 patients (82%) with recently developed (8 days or less) thrombosis, a nearly complete deobliteration of the venous system was observed. In the cases with thrombosis of more than 10 days no alteration of the venous occlusions could be seen. Relevant side effects did not occur. Our results emphasize urokinase therapy of acute subclavian-axillary vein thrombosis and permit general inferences concerning the efficacy and the dosage requirements of the thrombolytic substance urokinase.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Thromboembolism-prophylaxis ; Bleeding complications ; Oral anticoagulants ; Heparin ; Low molecular weight heparin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Patients with severe bleeding complications and other side effects on conventional anticoagulants and strong indication for further anticoagulation were treated with a low molecular weight heparin fragment (Tedelparin). In this paper we report the experiences in 30 patients, who were anticoagulated 1–11 months with this compound. All patients injected themselves a dose ranging from 1 × 2,500 to 1 × 20,000 anti factor Xa units per day. Within 132 months of treatment one patient with good compliance developed thromboembolism. Four patients had bad compliance. Two of them experienced rethrombosis 1 and 8 weeks after starting therapy. Severe haemorrhages did not occur. Two patients had one minor bleeding complication each. Both patients developed several times per year severe haemorrhages with conventional anticoagulants. All excessive subcutaneous haematomas and indurations of the adipose tissue at the injection site of conventional heparin disappeared completely. Low molecular weight heparin can be regarded as an alternative anticoagulant in patients with severe bleeding and other complications on oral anticoagulants and conventional heparin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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