ISSN:
1433-0474
Keywords:
Schlüsselwörter Leukämie
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Non-Hodgkin-Lymphom
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Endgröße
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Körperproportionen
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Key words Leukemia
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Non-hodgkin lymphoma
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Final height
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Body proportions
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Objectives: Children treated for acute lymphoblastic leukemia (ALL) or non-hodgkin lymphoma (NHL) show retarded growth. The question arose as to whether proportionate catch-up growth follows. Methods: Parameters determined in 41 adult, former ALL-/NHL-patients were: height, sitting height, head circumference, weight, height before therapy start, target height, growth hormone dependent factors, thyroid hormones and sexual steroids. (Prader standards) Results: Final height (mean −0.3 SDS; range: −2.7 to 1.9 SDS) was significantly lower (p〈0.001) than height before therapy (mean 0.3 SDS; range: −1.8 to 1.6 SDS). Nevertheless, 38 patients reached final height above the 3rd centile, only 2 patients failed to achieve target height. Height loss was marked in cranially irradiated patients. None of the patients showed complete hormone deficiency. In relation to height, sitting height was low (mean −1.0 SDS; range: −3.0 to 0.8 SDS), but head circumference normal. Conclusions: Although patients suffer growth impairment after ALL/NHL therapy, long-term height prognosis is good. Growth retardation of the trunk contributes considerably to height loss and results in disproportion.
Notes:
Zusammenfassung Fragestellung: Kinder, die wegen akuter lymphoblastischer Leukämie (ALL) oder Non-Hodgkin-Lymphom (NHL) hämatologisch behandelt werden, wachsen langsamer. Wir wollten überprüfen, ob es nach Therapieabschluß zu einem proportionierten Aufholwachstum kommt. Methode: Bei 41 erwachsenen ehemaligen ALL- und NHL-Patienten wurden Größe, Sitzhöhe, Kopfumfang, Körpergewicht, Ausgangsgröße vor Therapiebeginn, die familiäre Zielgröße, wachstumshormonabhängige Faktoren, Schilddrüsenhormone und Sexualsteroide bestimmt (Prader-Standards). Ergebnisse: Verglichen mit den Ausgangsgrößen (Mittelwert 0,3 SDS; Minimum −1,8 SDS, Maximum 1,6 SDS) sind die Endgrößen (Mittelwert −0,3 SDS; Minimum −2,7 SDS, Maximum 1,9 SDS) signifikant niedriger (p〈0,001). 38 Patienten erreichten trotzdem eine Endgröße über der 3. Perzentile, und nur 2 Patienten liegen größenmäßig unterhalb des familiären Zielgrößenbereichs. Die Größeneinbuße betrifft insbesondere ehemals schädelbestrahlte Patienten. Bei keinem wurde ein kompletter Hormonmangel festgestellt. Die Sitzhöhen der Patienten (Mittelwert −1,0 SDS; Minimum −3,0 SDS, Maximum 0,8 SDS) fanden sich bezogen auf die Endgrößen kurz, die Kopfumfänge normal. Schlußfolgerungen: Obwohl Patienten nach ALL- bzw. NHL-Therapie eine Wachstumsbeeinträchtigung erfahren, ist die Endgrößenprognose günstig. Die Wachstumsretardierung des Rumpfs trägt zur Größeneinbuße entscheidend bei und führt zur Disproportion.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001120050279
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