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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Steroid Biochemistry 28 (1987), S. 210 
    ISSN: 0022-4731
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Pankreaskarzinom ; Chronische Pankreatitis ; Lymphknotenmetastasen ; Positronenemissionstomographie ; Fluordesoxyglukose ; Key words Pancreatic cancer ; Chronic pancreatitis ; Lymph node metastases ; Positron emission tomography ; Fluorodeoxyglucose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Although the detection of pancreatic carcinoma has been considerably improved by recently developed imaging procedures, differential diagnosis between cancer and benign tumor masses, as well as lymph node staging, is still difficult. In vivo evaluation of regional glucose metabolism by means of positron emission tomography (PET) and fluorine-18-labelled fluorodeoxyglucose (FDG) is a new approach utilizing metabolic instead of morphological tumor properties for diagnosis. Patients and methods: A total of 85 patients with suspected pancreatic carcinoma were investigated by FDG-PET prior to surgery. Static PET scans were evaluated visually as well as quantitatively, taking increased FDG uptake as a sign of malignancy. PET results were correlated with intraoperative findings and histopathology of surgical specimens. Results: Forty-seven out of 55 (85 %) malignant tumors and 23 out of 30 (77 %) benign lesions were correctly classified by PET. Lymph node metastases were present in 31 patients, 19 of them (61 %) positive in PET. In 7 our of 13 (54 %) patients with liver metastases, PET detected hypermetabolic lesions. False-negative findings were mainly due to disturbance of glucose metabolism in diabetic patients, while most false-positive results could be attributed to acute inflammatory lesions in chronic pancreatitis. Conclusions: Our results indicate that classification of pancreatic masses can be improved by use of FDG-PET, which might lead to a reduction of unnecessary laparotomies in patients with benign or incurable disease.
    Notes: Zusammenfassung Trotz methodischer Verbesserungen in der Diagnostik des Pankreaskarzinoms ist die Differentialdiagnose pankreatischer Raumforderungen bei bestehender chronischer Pankreatitis sowie der Nachweis etwaiger Lymphknotenmetastasen bislang nur unvollständig gelöst. Die Bestimmung des regionalen Glukosestoffwechsels mit Hilfe der Positronenemissionstomographie (PET) und Fluor-18-markierter Fluordesoxyglukose (FDG) stellt einen neuen diagnostischen Ansatz dar, der nicht auf dem Nachweis morphologischer sondern metabolischer Tumorcharakteristika beruht. Bei 85 Patienten mit vermutetem Pankreaskarzinom wurde präoperativ eine FDG-PET durchgeführt und der Befund mit der histopathologischen Aufarbeitung des Operationspräparats verglichen. Von 55 malignen Tumoren konnten 47 anhand ihres Hypermetabolismus korrekt klassifiziert werden (85 %), 23 von 30 benignen Tumoren (77 %) wiesen keine Stoffwechselsteigerung auf (richtig-negativ). In der Ausbreitungsdiagnostik zeigte PET in 19 von 31 Fällen (61 %) korrekt das Vorliegen regionaler Lymphknotenmetastasen, in 7 von 13 Fällen (54 %) eine Lebermetastasierung an. Falsch negative Befunde fanden sch bei Diabetikern (5 von 8 unentdeckten Primärtumoren) während falsch positive Ergebnisse mehrheitlich (4 von 7) auf akut entzündliche Veränderungen bei chronischer Pankreatitis zurückzuführen waren. Diese Ergebnisse belegen, daß durch die FDG-PET eine Verbesserung der Diagnostik unklarer pankreatischer Raumforderungen erreicht werden kann, die zu einer Reduktion unnötiger Laparatomien beitragen könnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 477-478 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Autonomous thyroid nodules ; Oral TRH test ; Results ; Autonomes Adenom ; Oraler TRH-Test ; Ergebnisse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 17 Patienten mit kompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse wurden TRH-Teste mit 200 µg i.v. und 40 mg oral durchgeführt. Bei 9 Patienten war TSH 30 min nach TRH i.v. normal (〉2.7 µU/ml), dagegen zeigten 8 Patienten einen subnormalen (〈2.7 µU/ml) oder fehlenden TSH-Anstieg. Nach verlängerter Stimulation mit 40 mg TRH oral war TSH 120–180 min bei 15 Patienten im Normbereich (〉2.7 µU/ml) und nur bei 2 Patienten subnormal (〈2.7 µU/ml). Bei 20 Patienten mit dekompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse lag TSH sowohl nach i.v. als auch nach oraler TRH-Stimulation in allen Fällen unter der Nachweisgrenze (〈0.8 µU/ml). Die Befunde sprechen dafür, daß der orale TRH-Test geeigneter ist als der i.v. TRH-Test, um zwischen kompensierten und dekompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse zu unter-scheiden.
    Notes: Summary In 17 patients with compensated autonomous adenomas of the thyroid, iv thyrotropin releasing hormone (TRH) tests (200 µg) and oral TRH tests (40 mg) were performed. In nine of these patients, thyroid-stimulating hormone (TSH) 30 min after iv TRH showed a normal (〉2.7 µU/ml) and in eight patients a subnormal (〈2.7 µU/ml) or negative response. However, after prolonged oral stimulation with 40 mg TRH, after 120–180 min TSH was normal (〉2.7 µU/ml) in 15 and subnormal (〈2.7 µU/ml) in two patients. In 20 patients with decompensated autonomous thyroid nodules, TSH was not detectable (〈0.8 µU/ml) after iv or oral TRH stimulation. Therefore, the oral TRH stimulation test seemed to be superior to the iv TRH test in the discrimination of compensated and decompensated autonomous adenomas of the thyroid.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 62 (1984), S. 1132-1135 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Phase imaging ; Radionuclide ventriculography ; Ventricular pacing
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Phase imaging of gated radionuclide ventriculography was applied to the identification of cardiac activation patterns in patients with sinus rhythm (n=14) or with ventricular (VVI)- (n=28), atrial (AAI)- (n=3) or AV-sequential (DDD)-pacing (n=17). In patients with sinus rhythm, AAI-or DDD-pacing, analysis revealed homogeneous distribution of phase across both ventricles. In VVI-pacing a left bundle branch block configuration of the ventricular activation was found in 21 of 28 patients. In 7 of 28 patients phase distribution indicated a simultaneous activation of both ventricles (with or without delimitation of the apex of the right ventricle). This is of clinical importance because artificial spread of excitation and asynchronous contraction during VVI-pacing may be responsible for higher myocardial oxygen demand. Retrograde conduction in VVI-pacing was found in 9 of 28 patients. Phase analysis provides a reliable method for evaluation of pacing-induced activation patterns.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 711-712 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 57 (1979), S. 965-966 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Neurosurgical review 4 (1981), S. 105-122 
    ISSN: 1437-2320
    Keywords: Transmission, emission computerized axial tomography ; CAT ; Radionuclide angiography ; Cerebral serial scintigraphy ; rCBF measurements ; Intracranial tumours ; Nonblastomatous disease ; Cerebrovascular disease ; Pathways through non-invasive diagnostic measures ; Computerisierte axiale Transmissions-Emissionstomographie ; T-CAT ; Radionuklidangiographie ; Zerebrale Serienszintigraphie ; rCBF Messungen ; Intrakranielle Tumoren ; Nichtblastomatöse Erkrankungen ; Zerebrovaskuläre Erkrankungen ; Abfolge nichtinvasiver diagnostischer Maßnahmen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die computerisierte axiale Transmissionstomographie (T-CAT) hat sich in der Diagnostik von intrakraniellen Tumoren, traumatisch bedingten intrakraniellen Veränderungen und von schweren Störungen der zerebralen Durchblutung als wertvolle nichtinvasive Untersuchungsmethode erwiesen. Der Einsatz anderer nichtinvasiver Verfahren zur Erfassung intrakranieller Veränderungen erschien daher eine Zeitlang auf ausgewählte Einzelfälle beschränkt. Nuklearmedizinische Verfahren befinden sich ebenfalls in der Weiterentwicklung. Insbesondere die zerebrale Serienszintigraphie mit99mTc-Verbindungen (ZSS) hat in den letzten Jahren ihre Effektivität in der Diagnostik von intrakraniellen Tumoren und Gefäßprozessen bewiesen. Darüber hinaus wurde unter Verwendung ähnlicher Algorithmen wie bei der T-CAT das Prinzip der computerisierten axialen Emissionstomographie (E-CAT) entwickelt. Verfahren zur Erfassung des regionalen cerebralen Blutflusses (rCBF) mit133Xe haben durch den Einsatz der Inhalationsmethode den Charakter einer nichtinvasiven Prozedur erreicht. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist die Bestimmung des Stellenwerts nuklearmedizinischer Verfahren im Vergleich zur T-CAT, Doppler-Sonographie (DS) und kranialen Angiographie. Es werden vorgestellt und kritisch gewürdigt: (a) die computerassistierte Radionuklidangiographie (CARNA: semiquantitative Bestimmung der globalen Perfusion einer Hemisphäre nach i.v. Injektion von 10 mCi99mTc-DTPA), (b) die computerunterstützte Abschätzung der regionalen Hirnperfusion (quantitative Berechnung (ml/min.) des regionalen Blutflusses aus der Vertexprojektion nach i. v. Injektion von 15 mCi99mTc(HSA), (c) die zerebrale Serienszintigraphie (ZSS: Radionuklidangiographie (RNA), früh- und spätstatische Darstellung der intrakraniellen99mTc-Verteilung; visuelle Bewertung des Durchflusses sowie der regionalen Blutpoolgröße und Blut-Hirnschrankenfunktion zur artdiagnostischen Erfassung von intrakraniellen Tumoren und Gefäßprozessen), (d) die statische Hirnszintigraphie mit anderen99mTc-Verbindungen, (e) die Darstellung florider thrombotischer Veränderungen in Gefäßen mit111In-markierten Thrombozyten, (f) die E-CAT mit Einzelphotonen (99mTc-Verbindungen,133Xe) und (g) die E-CAT mit Positronenstrahlern (radioaktiver Kohlenstoff, Sauerstoff, CO und CO2 sowie18F-Desoxyglucose zur axialen tomographischen Darstellungvon zerebralem Blutvolumen, Sauerstoffextraktion und Glucosestoffwechsel). Ferner werden die Möglichkeiten (h) zur invasiven und nichtinvasiven Erfassung des rCBF mit133Xe gewürdigt und die (i) Liquorraumszintigraphie mit111In-DTPA besprochen. Die durch nuklearmedizinische und Röntgenverfahren bedingten Strahlenbelastungen werden tabellarisch aufgezeigt. Die Trefferquote der ZSS betrug bei Entdeckung intrakranieller Tumoren 92%. Die T-CAT war mit 99% überlegen. Nachdem auch in Sammelstatistiken eine T-CAT-Trefferquote von 98,6% angegeben wird, kann die ZSS ihre supplementäre Rolle zur T-CAT nur durch ihre hohe Aussagekraft in der Tumorartdiagnostik belegen. Die gemeinsame Bewertung der Befunde erbrachte eine mit der Histologie übereinstimmende Feststellung der Tumorart bei Meningeomen von 93%, bei Glioblastomen von 89%. Bei nichtblastomatösen Veränderungen (Hämatome, a. v. Angiome, Hirnabszeß) war die ZSSartdiagnostisch weniger erfolgreich. Bei zerebrovaskulären Erkrankungen erwiesen sich nuklearmedizinische Verfahren als besonders effektiv. Patienten mit completed stroke wurden sowohl bezüglich der betroffenen Hirnarterie als auch unabhängig von der Zeit seit dem Ereignis in 93% der Fälle artdiagnostisch richtig erkannt. Gemeinsam mit der T-CAT ergab sich eine Nachweisquote von 97%. Insbesondere bei Patienten mit transitorischen ischämischen Attacken (TIA) sind die nuklearmedizinischen Verfahren der T-CAT überlegen. Die CARNA erreichte eine Sensitivität von 75%. Auch die Methoden zur rCBF Messung zeigten hier einen hohen Stellenwert. Dies trifft auch für die Erfassung der Hämodynamik bei Subarachnoidalblutungen zu. Die Verfahren eignen sich zur Auswahl von Patienten für einen durchblutungsfördernden Eingriff sowie zur Verlaufskontrolle. Im Vergleich zur DS erwiesen sich nuklearmedizinische Methoden als um so aussagekräftiger je mehr intrakranielle Gefäßveränderungen mitbewertet wurden. Der Stellenwert nuklearmedizinischer Verfahren in der Abfolge einer nichtinvasiven Diagnostik ist gekennzeichnet durch die komplementäre Rolle der CARNA (und der ZSS) zur T-CAT bei zerebovaskulären Erkrankungen. Da der Wert anderer nuklearmedizinischer Verfahren als Screening-Methode noch nicht endgültig gesichert ist, sollten sie erst nach T-CAT, DS und ZSS eingesetzt werden. An einem Schema zur Abfolge wird eine bewährte Reihung nichtinvasiver Verfahren aufgezeigt. Ziel der Weiterentwicklung sollte es sein mit nichtinvasiven Verfahren die Trefferquote zu erreichen, die bisher nur durch den kombinierten Einsatz nichtinvasiver und invasiver Verfahren zu erhalten ist.
    Notes: Summary Transmission computerized axial tomography (T-CAT) has proven to be an effective non-invasive method for detecting intracranial tumours, traumatic intracranial disorders and severe changes in cerebral perfusion. The use of further non-invasive methods to assess intracranial changes seemed to be restricted to special cases. Nuclear procedures are still in a stage of development. Cerebral serial scintigraphy with99mTc-compounds has shown its effectiveness particularly in diagnosing intracranial tumours and cerebrovascular disease. Moreover, by employing similar algorithms as in T-CAT, the principle of emission computerized axial tomography (E-CAT) has been developed. Assessment of regional cerebral blood flow (rCBF) with133Xenon by inhalation has become a non-invasive procedure. This review is aimed at determining the value of nuclear procedures in comparison to T-CAT, Doppler sonography (DS) and cranial radiographic angiography. The following methods are described and critically evaluated: (a) computer assisted radionuclide angiography (CARNA; semi-quantitative determination of global hemispherical perfusion following an intravenous injection of 10 mCi99mTc-DTPA), (b) computer assisted assessment of regional cerebral flow (quantitative determination (ml/min.) of regional blood flow, derived from the vertex projection, following an i.v.-injection of 15 mCi99mTc-HSA), (c) cerebral serial scintigraphy (CSS; radionuclide angiography (RNA), early and late static imaging of intracranial distribution of99mTc; visual evaluation of perfusion, extent of regional blood-pool and integrity of the blood-brain barrier for type-specific classification of intracranial tumours and cerebrovascular disease), (d) static nuclear brain imaging with various other99mTc-compounds, (e) imaging of florid atherosclerotic disease in the neck vessels with111In-labelled platelets, (f) single photon E-CAT (99mTc-compounds,133Xe) and (g) positron E-CAT (radioactive carbon, oxygen, CO and CO22 and18F-desoxyglucose for axial tomographic imaging of cerebral blood volume, oxygen extraction and glucose metabolism). Furthermore, (h) invasive and non-invasive determination of rCBF with133Xe and (i) nuclear cisternography are included. Radiation doses in cranial diagnostic nuclear medicine and X-ray diagnostic procedures are illustrated in a table. CSS in detection of intracranial tumours was correct in 92% of the cases. T-CAT was superior by revealing more than 98%. Since there is agreement that T-CAT sensitivity is 98.6% in the detection of intracranial tumours, CSS has to play a supplemental role to T-CAT by its high accuracy in obtaining type-specific tumour diagnosis. Combined evaluation revealed a histologically confirmed rate of correct tumour-type diagnosis of 94% in meningioma and of 86% in malignant gliomas. In non-blastomatous disorders (haematoma, a. v. angioma, brain abscess), CSS was less efficient in differentiating such findings. In cerebrovascular disease, nuclear procedures were highly effective. 94% of patients with completed stroke were diagnosed as regards the main cerebral artery involved and the disease as such independent of the period of time after the ictus. Combined evaluation (CSS and T-CAT) achieved a rate of 97% correct positives. Nuclear procedures were found to be superior to T-CAT in patients with transient ischaemic attacks (TIA). CARNA yielded a sensitivity of 75%. In addition, methods to assess rCBF were found to be highly effective in such cases. These methods were also effective in determining haemodynamic disorders associated with subarachnoid haemorrhage. Nuclear procedures can be used in both the selection and follow-up of patients after vascular procedures. As compared to Doppler sonography (DS) nuclear procedures were found to be more valuable the more intracranial vascular changes were included in the study. The value and role of nuclear procedures within the sequence of non-invasive diagnostic measures are characterized by the complementary role of CARNA (and of CSS) to T-CAT in cerebrovascular disease. Since the efficieny of further nuclear procedures as screening methods is not yet established, such procdures may be used after T-CAT, DS and CSS. A schema included illustrates an approved sequence of non-invasive procedures. The aim of further development is to reach a similar diagnostic accuracy with non-invasive methods alone as has been achieved by the combined use of non-invasive and invasive procedures.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Basic research in cardiology 73 (1978), S. 365-379 
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An insgesamt 158 Patienten wurden die im Rahmen diagnostischer Herzkatheterisierungen, Ventrikulographien und Koronarangiographien ermittelten Parameter mit der quantitativen Thalliumspeicherung des Myokards korreliert: 1. Die Thalliumaufnahme war beim normalen und hypertrophierten menschlichen Herzen linear mit der linksventrikulären Muskelmasse korreliert. 2. Die Korrelation zwischen der linksventrikulären Muskelmasse und der201Thallium-Aufnahme wurde durch Änderungen der Myokardperfusion und des myokardialen Sauerstoffverbrauches beeinflußt. 3. Inotrope Eingriffe wie auch koronardilatierende Pharmaka (Dipyridamol) führten zu einer erheblichen und vergleichbaren Zunahme der myokardialen201Thallium-Aufnahme. 4. Mit zunehmendem Grad der regionalen Wandkontraktionsstörung bei koronarer Herzkrankheit (Hypokinesie, Akinesie, Dyskinesie) erfolgte eine progrediente Abnahme der quantitativen myokardialen201Thallium-Speicherung. 5. Bei linksventrikulärer Hypertrophie ohne koronare Herzkrankheit kann das Ausmaß der201Thallium-Speicherung als Parameter zur Abschätzung des Ausmaßes der linksventrikulären Hypertrophie angesehen werden. 6. Die niedrigsten quantitativ ermittelten201Thallium-Speicherwerte ergaben sich bei Akinesien und Dyskinesien im Rahmen einer koronaren Herzkrankheit sowie beim akuten Myokardinfarkt. Es wird geschlossen, daß die myokardiale201Thallium-Speicherung multifaktoriell determiniert wird. Zu den wesentlichen Determinanten gehören die linksventrikuläre Muskelmasse, die Myokardperfusion und der myokardiale Sauerstoffverbrauch. Die quantitative201Thallium-Szintigraphie ist geeignet, zur Diagnostik und Differentialdiagnostik von regionalen Wandkontraktionsstörungen, Hypertrophien des Herzens und Änderungen der Myokardperfusion und/oder des myokardialen Sauerstoffverbrauches beizutragen.
    Notes: Summary Studies were carried out in order to determine the factors influencing myocardial201Thallium uptake in man. A total of 158 patients was examined with regard to both201Thallium uptake and the assessment of left ventricular and coronary function (e.g. quantitative ventriculography, coronary arteriography, coronary blood flow measurements). The results demonstrate: (1) The201Thallium uptake in the normal and hypertrophied human heart is linearly correlated with muscle mass of the left ventricle. (2) The basic correlation between the201Thallium uptake and the left ventricular muscle mass is influenced by alterations in both myocardial blood flow and myocardial oxygen consumption. (3) Inotropic interventions as well as coronary dilatation dipyridamole) may considerably augment the201Thallium uptake in accordance with changes in myocardial oxygen consumption and/or in myocardial flow. (4) In disorders with regional wall motion abnormalities (hypokinesis, akinesis, dyskinesis) a progressive decrease in the quantitative201Thallium uptake of the left ventricle occurs with increase in the degree of wall motion abnormality. (5) The determination of the quantitative201Thallium uptake of the heart enables the evaluation of hypertrophy degree, of regional wall motion abnormalities and of perfusion changes of the myocardium due to primary coronary dilatation and/or metabolically induces flow alteration. It is concluded that the myocardial201Thallium uptake is determined by multiple factors. The major determinants have been shown to include (i) muscle mass, (ii) myocardial flow, (iii) myocardial oxygen consumption With this regard the clinical data obtained from patient groups with normal ventricular function, with coronary artery disease, with left ventricular wall motion abnormalities and with different degree of left ventricular hypertrophy are correlated with quantitated myocardial201Thallium uptake.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 871-872 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastrectomy ; Substitute stomach ; Motility disorders ; Patterns of bile flow ; Gastrektomie ; Ersatzmagenbildung ; Motilitätsstörungen ; Gallengangskinetik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusamenfassung 24 Patienten wurden 6 Monate bis 5 J. nach Gastrektomie und 2 Formen der Ersatzmagenbildung (17x Longmire-Gütgemann [LG], 7x Y-Roux [Y-R] klinisch und szintigraphisch nachuntersucht. Die Ersatzmagenfunktion zeigte keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Gruppen. Bei der hepato-biliären Sequenzszintigraphie fand sich jedoch eine deutlich verzögerte Reizantwort der Gallenblase bei Aufhebung der Duodenalpassage. Die Auswurffraktion war mit 16,2±4,9% (Y-R) gegenüber 46,8±24,9% (LG) deutlich verringert. Die ausgeprägte Fettresorptionsstörung beim Y-Roux-Ersatzmagen ist demnach durch eine Störung der Synchronisation von Speisenpassage und Gallengangsentleerung bei Aufhebung der Duodenalpassage bedingt.
    Notes: Summary Twenty-four patients were investigated clinically and scintigraphically 6 months to 5 years after gastrectomy; two different types of substitute stomach had been used (17x Longmire-Gütgemann [LG]; 7x Y-Roux [Y-R]. There was no significant difference in the substitute stomach function between the two groups. On hepatobiliary scintigraphy, delayed beginning of gallbladder contraction was detected in the Y-R substitute stomachs. Bile output was significantly lower in Y-R 616. (16.2%±4.9%) than in LG substitute stomachs (46.8%±24.9%). These results suggest that the defect in fat absorption after performing an Y-R substitute stomach is caused by a synchronization failure between chyme transit and bile flow in patients without a duodenal passage.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Cis-dichlorodiammine-platinum (II) ; Nephrotoxicity ; Iodo-131-hippurate-clearance ; Serum creatinine ; Creatinine clearance
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In 25 patients, who received repeated doses of cis-DDP, we determined iodo-131-hippurate-clearance, creatinine clearance and serum creatininc to assess the nephrotoxic effect induced by cis-DDP. A highly significant decrease in the iodo-131-hippurate-clearance was found between the first and the following cycles. There was no significant change in serum creatinine and creatinine clearance however. The radio-hippurate-clearance showed a clinically not important reduction during several cytotoxic courses in 15/25 patients (60%). A clinically relevant impairment of the radio-hippurate-clearance occurred in 8/25 patients (32%), mainly before the third and fifth cytotoxic cycle. In two patients this clearance did not alter or was even rising. In 12 cases a diminuation of the iodo-131-hippurate-clearance was observed, which in only 5 cases correlated to a decreased creatinine clearance and in only two cases to an elevated serum creatinine. Therefore, we consider neither creatinine nor creatinine clearence nor the combination of both parameters to be appropriate to assess tubular nephropathy induced by cis-DDP. Radio-hippurate-clearance should play a superior role deciding on treatment stop or dose reduction of cis-DDP. The regression of cis-DDP-induced nephropathy was not evaluated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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