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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 951-959 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Bildgebende Verfahren ; Diagnostik ; Instabilität des Schultergelenks ; Key words Imaging techniques ; Diagnosis ; Shoulder joint instability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The diagnosis of glenohumeral instability is based on the patient's history and physical examination. The main objective in using imaging techniques is to define the tpye and extent of the underlying pathology for therapeutic planning. Plain radiography is the initial step in the diagnostic procedure but can miss typical lesions of the glenohumeral joint structures. CT arthrography and MR imaging offer great sensitivity and accuracy for the detection of traumatic abnormalities of the labral-capsular complex, fractures of the glenoid rim and Hill-Sachs lesions. The advantages and pitfalls of both imaging techniques are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die Diagnose einer glenohumeralen Instabilität wird in den meisten Fällen schon durch die Anamnese und die klinische Symptomatik gestellt. Aufgabe der bildgebenden Verfahren ist es, Art und Ausmaß der zugrundeliegenden Pathologie exakt zu dokumentieren und eine Entscheidungshilfe für das therapeutische Vorgehen zu liefern. Konventionelle Röntgenaufnahmen in gut eingestellten Projektionen stellen unverändert die Grundlage jeder bildgebenden Diagnostik dar, wobei jedoch typische pathologische Befunde insbesondere am Kapsel-Band-Apparat dem radiologischen Nachweis entgehen. Mit der Nativ-CT gelingt der eindeutige Nachweis von knöchernen Verletzungen am Pfannenrand und am Humeruskopf. Als etabliertes Verfahren zur Beurteilung des kapsulolabralen Komplexes gilt die CT-Arthrographie. Nachteile sind die Gelenkpunktion und der vermehrte Zeitaufwand. Als Alternative bietet sich die Magnetresonanztomographie an. Sie liefert als nicht-invasive Untersuchung mit hohem Gewebekontrast in beliebigen Schnittebenen in der Diagnostik des Labrums und der Gelenkkapsel eine ähnlich hohe Treffsicherheit, kann jedoch bei Formvarianten und fehlendem Gelenkerguß diagnostische Schwierigkeiten aufwerfen. Der Stellenwert der verschiedenen Verfahren wird diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 971-978 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomographie ; Leber ; Lebertumoren ; Kontrastmittel ; Key words Computed tomography ; Liver parenchyma ; Liver tumors ; Contrast media
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Scan protocol optimization and value of a multi-row-detector helical CT (MS-CT) in comparison to a single-row-detector spiral CT (SS-CT) for imaging of focal liver lesions. Materials and Methods: The ability of a MS-CT with different scan parameters (slice thickness, scan mode, table-speed, reconstruction interval) for the detection of low-contrast objects was evaluated with a liver phantom and compared to a SS-CT. The clinical value (detection and characterization) of MS-CT with various slice thicknesses (3,75, 5, 7,5 mm) was compared intraindividually in 20 patients with a total of 43 benign and malignant lesions. Results: In the experimental study the MS-CT reached the same detection rates for low-contrast objects despite a three-times faster scan-time compared to a SS-CT. The slice thicknesses of 3,75 and 5 mm proved to be optimal and were superior to a thickness of 7,5 mm for the detection and characterization of liver lesions. A distinct separation between arterial and portal venous phase was achieved by this protocol. Conclusion: The MS-CT allows a reliable acquisition of the entire liver parenchyma in defined perfusion phases. It improves the detection and characterization of focal liver lesions with optimized scan parameters with a significantly faster scan time than with the SS-CT.
    Notes: Zusammenfassung Untersucht wurden die Optimierung der Untersuchungsprotokolle und die Wertigkeit der Mehrzeilendetektor-Spiral-CT (MZ-SCT) im Vergleich zur Einzeilendetektor-Spiral-CT (EZ-SCT) in der Diagnostik fokaler Leberläsionen. Die Fähigkeit der MZ-SCT, mit unterschiedlichen Scanparametern (Schichtdicke, Scanmodus, Tischvorschub, Rekonstruktionsintervall) Niedrigkontrastobjekte zu detektieren wurde anhand eines Leberphantoms mit der EZ-SCT verglichen. Die spezielle klinische Bedeutung (Detektion und Charakterisierung) einer MZ-SCT mit verschiedenen Schichtdicken (3,75, 5, 7,5 mm) wurde beim intraindividuellen Vergleich von 20 Patienten mit insgesamt 43 benignen und malignen Lebertumoren evaluiert. Die MZ-SCT weist in der experimentellen Studie trotz 3fach schnellerer Scanakquisition die gleiche Erkennbarkeit von Niedrigkontrastobjekten gegenüber der EZ-SCT auf. Dabei stellen sich als optimale Schichtdicken 3,75 und 5 mm heraus. Diese Schichtdicken erweisen sich auch in der klinischen Studie für die Detektion und Charakterisierung von Leberläsionen gegenüber einer Dicke von 7,5 mm als überlegen. Hiermit kann dennoch eine scharfe Trennung zwischen der arteriellen und portalvenösen Phase erzielt werden. Die MZ-SCT erlaubt die Darstellung der gesamten Leber in definierten Organperfusionsphasen. Sie verbessert die Detektion und Charakterisierung von fokalen Läsionen durch optimierte Scanparameter bei gleichzeitig deutlich schnellerer Datenakquisition als mit der EZ-SCT.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Mehrschicht-Spiral-CT ; Mehrzeilen-Spiral-CT ; Aortenerkrankungen ; Key words Multi-slice helical CT ; Aortic diseases
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Acute diseases of the central arteries require an immediate investigation. An efficient, fast and reliable diagnosis is necessary because of the high mortality, if the patient remains untreated. These requirements are perfectly fulfilled by the new CT-techniques. Methods. Suspected aortic diseases were examined with a new multi-slice helical CT. The thoracic or the abdominal aorta as well as the entire vascular tree from the supraaortic branches to the inguinal arteries were investigated with different CT protocols. The slice-thickness and the scan mode were changed while the total examination time was kept constant for the first two groups. In the third group a monophasic examination was compared to a biphasic one. Results. In the diagnosis of acute aortic diseases multi-slice helical CT proved to be a fast and reliable method with all scan protocols. The objective measurements of contrast homogeneity and image quality were comparable in the first two groups. The monophasic contrast medium injection protocol was superior to the biphasic administration mode. Conclusions. Multi-slice helical CT appears to be a very effective approach for the diagnosis of acute aortic diseases and seems to be the new gold standard.
    Notes: Zusammenfassung Akute Erkrankungen der Aorta im Körperstamm stellen eine lebensbedrohliche Situation für den betroffenen Patienten dar, so daß ein rasches Handeln zwingend erforderlich ist. Voraussetzung hierfür ist eine leistungsfähige, schnelle und zuverlässige Diagostik, die von der neuen CT-Technik in nahezu idealer Weise realisiert werden kann. Methoden: Bei klinischem Verdacht auf eine Aortenerkrankung wurden Untersuchungen mit einer neuen Mehrzeilen-Spiral-CT (MZ-SCT) durchgeführt. Die Aorta thoracalis, die Aorta abdominalis oder der gesamte Gefäßbaum von den supraaortalen Ästen bis zu den Inguinalarterien wurden mit verschiedenen Protokollen untersucht. In den ersten beiden Gruppen wurden bei konstanter Untersuchungszeit die Schichtdicke und die Tischvorschubgeschwindigkeit variiert. In der dritten Gruppe wurde eine monophasische mit einer biphasischen Untersuchung verglichen. Ergebnisse: In der Diagnostik von aortalen Erkrankungen erwies sich die MZ-SCT als schnelle und verläßliche Methode mit allen Protokollen. Die objektive Messung der Kontrasthomogenität und die subjektiven Abbildungsqualitäten waren in den ersten beiden Gruppen vergleichbar. Das monophasische Vorgehen war der biphasischen Untersuchung überlegen. Schlußfolgerung: Die MZ-SCT ist bei Anwendung geeigneter Untersuchungsprotokolle heute der Goldstandard in der Diagnostik akuter Aortenerkrankungen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 233-239 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Virtuelle Endoskopie ; Spiral-CT ; Obere Luftwege ; Untersuchungsprotokoll ; Key words Virtual endoscopy ; Helical computed tomography ; Upper airway ; Scanning protocol
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: The technical conditions, the optimized scanning protocols and the facilities of virtual endoscopy (VE) are presented in an overview. Methods: Phantom studies showed that, for a single-row-detector helical CT, collimation of 3.0 mm combined with pitch of 1.5 provided an optimal compromise between image quality and the scan duration per breath-hold. A multi-row-detector helical CT re- quires only a fraction of the scanning time. This is especially important for patients with dyspnea. Results: The threshold-dependent virtual endoscopic surface rendering is a reliable and rapidly practicable reconstruction algorithm for the imaging of the upper airway. Conclusions: The VE technique is suitable for the imaging of space-occupying tumors and restricted stenoses. With VE follow-up examinations can be performed non-invasively and interventional procedures can be pre-pared in an optimal way. Because of the computed tomographic data acquisition the structure of the mucosa is not assessable and there is no opportunity to obtain a biopsy specimen.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Die technischen Voraussetzungen, die optimierten Untersuchungsprotokolle und die diagnostischen Möglichkeiten der Virtuellen Endoskopie (VE) der oberen Luftwege werden in einer Übersicht vorgestellt. Methode: Phantomstudien konnten nachweisen, dass für ein 1-Zeilen-Spiral-CT-Gerät eine Kollimation von 3,0 mm kombiniert mit einem Tischvorschubsfaktor von 1,5 ein optimierter Kompromiss zwischen der Bildqualität und der tolerablen Untersuchungsdauer pro Atemanhaltephase ist. Ein Mehrzeilen-Spiral-CT der neuesten Generation benötigt bei einer vergleichbaren räumlichen Auflösung nur noch einen Teil der Akquisitionszeit, was insbesondere bei Patienten mit Dyspnoe die Durchführung der Untersuchung vereinfacht. Ergebnisse: Die schwellenwertabhängige virtuell endoskopische Oberflächendarstellung (surface rendering) ist für die Abbildung der oberen Luftwege ein verlässlicher und schnell einsetzbarer Rekonstruktionsalgorithmus. Schlussfolgerungen: Die VE bietet sich für die Darstellung raumfordernder Prozesse und umschriebener Stenosen an. Verlaufs- und Therapiekontrollen können mit der VE nichtinvasiv durchgeführt und interventionelle Maßnahmen optimal geplant werden. Aufgrund der computertomographischen Datenakquisition kann die Struktur der Mukosa nicht beurteilt werden. Ferner fehlt die Möglichkeit zur bioptischen Probeentnahme.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 254 (1993), S. 413-415 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Schlußfolgerung Bei Beachtung der Indikationsstellung (HE bei Nullparität mit enger Vagina bzw. immobilem Uterus mit zu erwartenden Verwachsungen) und vorheriger Sicherung des Ureter-Zervixabstandes, stellt dieses Verfahren durch seine minimale Invasivität eine Bereicherung der traditionellen Operationstechniken dar, welches nicht als Konkurrenzmethode zur abdominalen Uterusexstirpation zu sehen ist, sondern als ein Mittel, die Indikation zur vaginalen Operation zu erweitern und die Sicherheit dieses Eingriffes zu erhöhen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 6 (1996), S. 929-931 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: MR imaging ; Mammography ; Breast cancer ; Tumor vascularization
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We report an unusual case of an invasive breast carcinoma massed by contrast enhanced MR mammography due to rare pathological tumor vascularization.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 9 (1999), S. 1625-1628 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Clear-cell chondrosarcoma ; Larynx ; Computed tomography ; Inner surface image ; Surface-rendering image
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. A case of a large low-grade mixed clear-cell and conventional chondrosarcoma of the larynx is reported involving the paraglottic space, the cricoid and thyroid cartilage and characterized by an unusual long clinical course over 22 years, although multiple recurrences occurred without developing metastases. Computed tomography suggests diagnosis by detecting calcifications and adequately demonstrates the extension of the tumor. Innersurface and surface-rendering images document the airway stenosis in all directions. The unusual feature of this case consists in the peculiar histopathological differentiation of the observed chondrosarcoma showing a large clear-cell component.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Iotrolan ; CT ; MR ; Arthrography ; Gd-DTPA ; Gleuchumeral joint
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The role of conventional arthrography versus computed tomography (CT) arthrography of the glenohumeral joint using iotrolan was evaluated in patients with different shoulder problems. In addition, a diagnostic combination of conventional and CT arthrography was compared with magnetic resonance (MR) arthrography of the glenohumeral joint. Two diagnostic protocols were used. Protocol 1: conventional followed after 30 min by CT arthrography of 37 joints using a double contrast technique with iotrolan 300. Protocol 2: conventional followed after 90–180 min by MR arthrography in 20 patients using a single-contrast technique with 10 ml iotrolan 300 and 1 ml gedopentetate dimeglumine 500 mM. Ten patients also underwent CT arthrography. Neither patient group experienced contrast-related complications. Image quality was good for all conventional arthrograms, excellent in 45/47 CT arthrograms and good in 20 MR arthrograms. CT and MR arthrography were diagnostically valuable in many patients. We conclude that glenohumeral joint evaluation should be perfomed first using conventional or CT arthrography. Iotrolan has proven to be highly reliable and safe in these applications. Iotrolan in combination with gadopentetate dimeglumine, permits MR arthrography following completion of the standard examinations if necessary.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Contrast-enhanced MR imaging – Breast – Quality assurance – Phantom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. A phantom consisting of four components was developed to simulate contrast-enhanced MR imaging of the breast. These components included the correlation between the signal intensity and the contrast medium concentration, the uniformity of signals within surface coils, artefacts due to opposed-phase imaging effects, spatial resolution and the acquisition of relevant signal-to-time curves. Repetitive measurements demonstrated an excellent reproduction of phantom imaging with a deviation in signal intensity of approximately 5 %. The presented phantom allows the optimization of examination protocols as well as the comparison of different examination techniques. Furthermore, it enables the routine quality monitoring of contrast-enhanced MR imaging of the breast.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Carcinoma of the breast ; MR imaging ; Prognostic factors ; Histopathology ; Immunohistochemistry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The objective of this study was to evaluate the prognostic value of contrast-enhanced MR mammography in patients with breast cancer. A total of 190 patients with breast cancer (37 noninvasive carcinomas, 153 invasive carcinomas) underwent dynamic contrast-enhanced MR mammography preoperatively. Using 1.5-T unit, T1-weighted sequences (2D FLASH) were obtained repeatedly one time before and five times after IV administration of 0.1 mmol gadopentetate-dimeglumine per kilogram body weight. The findings on MR imaging were correlated with histopathologically defined prognostic factors (histological type, tumor size, tumor grading, metastasis in lymph nodes). In addition, immunohistochemically defined prognostic factors (c-erbB-1,c-erbB-2, p53, Ki-67) were correlated with the signal increase on MR mammogram in 40 patients. There was no significant correlation between the findings on MR mammography and the histopathological type of carcinoma, the grading, and the lymphonodular status. Noninvasive carcinomas showed a higher rate of moderate (38 %) or low (27 %) enhancement on MR imaging than invasive carcinomas (6 and 3 %). The results on MR mammography and the results of immunohistochemical stainings did not correlate significantly. Noninvasive carcinomas showed significantly lower enhancement than invasive carcinomas. However, the signal behavior of contrast-enhanced MR mammography is not related to established histopathological prognostic parameters as subtyping, grading, nodal status, and the expression of certain oncogenes/tumor suppressor genes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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