Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 11
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Asymptomatic HBsAg-Carrier ; Characterization ; HBsAg-subtypes ; Immunserology and -histology ; Lebergesunder HBsAg-Träger ; Charakterisierung ; HBsAg-Subtypen ; Immunserologie und -histologie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wir haben 129 Blutspender, bei denen bei Routineuntersuchungen HBsAg im Serum festgestellt wurde, zur diagnostischen Klärung einer möglichen Lebererkrankung untersucht. Zwölf hatten, als sie zur klinischen und leberbioptischen Untersuchung aufgenommen wurden, schon kein HBsAg mehr im Serum. Keiner von diesen hatte klinisch oder histologisch Anhalt für eine entzündliche Lebererkrankung. Zwei der 129 Patienten hatten eine milde, ikterische Hepatitis, verloren das Antigen während des Verlaufes und wurden anti-HBs-positiv. Die übrigen 115 Patienten, die klinisch gesund erschienen und keine frühere ikterische Leberkrankheit hatten, blieben HBsAg-positiv während des bisherigen Verlaufes von im Mittel 17,3±3,0 Beobachtungsmonaten. 40 dieser Patienten hatten histologisch eine normale Leber und 37 geringe bis deutliche Verfettungen des Parenchyms ohne Entzündungszeichen. 11 Patienten hatten eine leichte unspezifische Mesenchymaktivierung ohne fokale Nekrosen, 16 Patienten hatten neben Einzelzellnekrosen mit mesenchymaler Reaktion milde portale Infiltrationen, 6 hatten eine chronisch persistierende Hepatitis, 4 eine chronisch aggressive Hepatitis und 1 Patient eine posthepatitische Cirrhose. Eine Anzahl biochemischer und immunologischer Werte dieser Patientengruppen wurden mit denen einer Gruppe von 88 HBsAg-negativen Blutspendern verglichen. Signifikant höhere SGOT-Werte wurden nur in der Gruppe der Patienten mit Verfettungen, der Gruppe mit Nekrosen und Reaktionen und der Gruppe mit chronisch aggressiver Hepatitis gefunden. Die SGPT-Werte waren nur in den beiden letzteren Gruppen signifikant höher. Der Mittelwert der gamma-GT war nur in der Patientengruppe mit Verfettungen signifikant höher als in der HBsAg-Trägergruppe mit normaler Histologie, nicht aber verglichen mit dem HBsAg-negativen Kontrollkollektiv. Signifikant erhöht waren auch die Bilirubinwerte in allen Gruppen außer der Gruppe mit chronisch aggressiver Hepatitis, jedoch blieben die Mittelwerte immer im Normbereich. Die relativen Häufigkeiten der HBsAg-Subtypen verteilten sich gleichmäßig auf die verschiedenen Gruppen. Bei 7 Trägern fanden wir auch Anti-HBs im Serum. Autoimmunphänomene wurden nur selten beobachtet. Mit der direkten fluorescierenden Antikörpertechnik wurde in 77% der Leberbiopsien intrazytoplasmatisches HBsAg mit einer gleichmäßigen Häufigkeitsverteilung in den Gruppen festgestellt. Intranucleäres HBcAg konnte aber nur bei Patienten gefunden werden, die entweder eine chronisch entzündliche Lebererkrankung hatten oder entwickelten, während sie im Verlauf zur Kontrolle biopsiert wurden. Die Ergebnisse beweisen schlüssig, daß es vollkommen gesunde HBsAg-Träger mit normaler Leberhistologie gibt, die sich in bezug auf ihre Leberfunktion und Häufigkeit von positiven Autoimmunphänomenen nicht von normalen Kontrollpersonen unterscheiden. Diese Träger haben häufig intrazytoplasmatisches HBsAg aber nie HBcAg oder IgG in Kernen von Hepatocyten.
    Notes: Summary 129 blood donors found to be HBsAg-positive on routine testing were studied for evidence of hepatic disease. Twelve had already lost the antigen from the serum when histologically examined. None of these has had clinical or histological evidence of inflammatory liver disease. Two of the 129 patients showed mild icteric hepatitis, cleared the antigen during the follow up and became anti-HBs positive. The remaining 115 patients who appeared clinically healthy and who had no history of previous icteric liver disease remained HBsAg positive during a mean follow up period of 17.3±3.0 months. Forty patients from these had a normal liver histology and 37 mild to distinct steatosis but no signs of inflammatory liver disease. 11 patients a mild nonspecific mesenchymal activity but no focal necrosis, 16 patients had mild infiltration in portal tracts and a few necrotic parenchymal cells with mesenchymal reaction, 6 patients had chronic persistent hepatitis, 4 chronic aggressive hepatitis, and 1 definite posthepatitic cirrhosis. A number of biochemical and immunological variables of these patients were compared to those of a group of 88 HBsAg-negative blood donors. Significant higher SGOT values were found only in the groups of patients with steatosis, necrosis of parenchymal cells, and chronic aggressive hepatitis. SGPT values were significantly higher only in the two latter groups. The mean value for the gamma GT was significantly higher only in the group with steatosis, compared to the HBsAg carrier group with normal liver histology. A significant difference could not be established when compared to HBsAg-negative controls. Significantly higher, but still within normal range, were bilirubin values in all groups except for the 4 patients with chronic aggressive hepatitis. The relative frequencies of HBsAg subtypes were evenly distributed among the different groups. 7 carriers also had anti-HBs detectable in their serum. Autoimmune phenomena were rarely found. With the direct fluorescent antibody technique intracytoplasmic HBsAg was found in 77% of the liver biopsy specimens with an even distribution of the frequencies among the groups. Intranuclear HBcAg however could only be found in patients who either had or developed a chronic inflammatory liver disease when rebiopsied during the follow up. The results definitely establish that there are completely healthy HBsAg carriers with normal liver histology who do not differ from normal controls in their liver function and frequencies of positive autoimmune phenomena. They frequently have intracycloplasmic HBsAg but never HBcAg or IgG in the nuclei of their hepatocytes.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 12
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 899-901 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Immunkomplexe ; Immune complexes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A modification of the Raji cell technique for the detection of circulating immune complexes is described. Raji lymphoid cells bind immune complexes via the C 3 receptor. Prior to incubation with the test serum it is necessary to block the IgG Fc receptor which would interfere with the assay. In the present modification the IgG Fc receptor is blocked with monoclonal IgG myeloma proteins thereby facilitating the detection of C 3 bound immune complexes with fluorescein-conjugated anti-light chain serum. This modification is presently used in a survey of immune complexes in a number of autoimmune diseases.
    Notes: Zusammenfassung Eine Modifikation der Raji-Zell-Technik zum Nachweis zirkulierender Immunkomplexe wird beschrieben. Lymphoide Raji Zellen binden Immunkomplexe durch einen C 3 Rezeptor. Vor Inkubation mit dem Testserum ist es erforderlich, den IgG Fc Rezeptor zu blockieren, der andernfalls mit dem Immunkomplexnachweis interferieren würde. In der hier beschriebenen Methode wird der IgG Fc Rezeptor mit isoliertem IgG Myelomprotein blockiert mit Nachweis von C 3 Rezeptor gebundenen Immunkomplexen mit Fluoreszein-konjugierten Anti-Leichtkettenseren. Diese Modifikation wird gegenwärtig in größeren Kollektiven von Patienten mit verschiedenen Autoimmunerkrankungen benutzt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 13
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Guillain-Barré syndrome (GBS) ; Herpes simplex virus (HSV)-IgM antibodies ; Immunohistology ; Plasma exchange ; Immunosuppression
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Herpes simplex virus (HSV) has been associated with various neurological disorders. In contrast, HSV infection is very rarely found in acute polyneuroradiculitis. In this report, a patient is described with a severe course of Guillain-Barré syndrome (GBS). HSV IgM-specific antibodies and a rise of complement-fixation antibodies were detected. During the acute phase of neurologic syndrome, a nerve biopsy showed myelin damage and IgM deposits on the inner layer of the perineurium. Plasma exchange, in combination with immunosuppression, was successfully applied as a treatment in the relapsing course of GBS. Finally, after recovery, HSV-specific IgM antibodies disappeared.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 14
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Human immunodeficiency virus ; AIDS ; Anti-HIV ; Anti-p41 ; Anti-p24
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Diagnosis of infection with the human immunodeficiency virus (HIV) relies on the demonstration of antibody to this virus. Occasionally, the combined analysis of sera using ELISA and western blot reveals false-positive results. We have compared a newly developed test to detect antibodies to the core (anti-p24) and surface (anti-p41) proteins of HIV with the established tests described above. Anti-p24 and anti-p41 were negative in three individuals positive for anti-HIV by ELISA and immunoblot; they had a low risk to acquire HIV infection and were clinically and immunologically normal and suspected false positive previously. In 62 individuals at risk, anti-p41 was always positive while anti-p24 was negative in 24/62 individuals including all but one patient with AIDS. The data indicate that this new test may replace the western blot as a reliable, widely available, and standardized confirmatory assay. In addition, preliminary evidence needs to be confirmed that quantitative analysis of anti-p24 might be of prognostic value in the course of HIV infection.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 15
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 66 (1988), S. 865-872 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hepatitis B-vaccination ; Dialysis patients ; Immune deficiency ; Monocyte function ; Hepatitis B-Impfung ; Dialyse-Patienten ; Sekundärer Immundefekt ; Monozytendefekt
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die aktive Hepatitis-B-Impfung führt bei Gesunden in über 95%, bei Dialysepatienten nur in ca. 60% zur Bildung protektiver anti-HBs-Antikörper. In vitro geht der Non-Responder-Status mit einer gestörten Monozytenfunktion einher, die eine mangelhafte Interleukin-2-Produktion nach sich zieht. Gleichzeitig findet sich eine vermehrte Expression funktioneller Interleukin-2-Rezeptoren. Exogen zugeführtes Interleukin-2 normalisiert daher bereits in niedriger Dosierung die vorher verminderte proliferative Antwort von Non-Responder-Lymphozyten in vitro. Außerdem läßt sich der Non-Responder-Status von Dialysepatienten in vivo beheben, wenn zur Standard-Impfung mit 40 µg Hepatitis B-Vakzine zusätzlich eine niedrige Interleukin-2-Dosis (2,5 × 105 Einheiten) lokal appliziert wird.
    Notes: Summary In dialysis patients the immune response to hepatitis B-vaccination is greatly impaired. In vitro the non-responders show a failure of the monocytes to support the process of primary T-cell activation. This defect results in a lack of interleukin 2-production and an enhanced sensitivity of the interleukin-2 receptor system. Addition of low doses of interleukin-2 fully reconstitutes the deficient immune response in vitro. Furthermore, the local application of low dose interleukin-2 during a standard vaccination with 40 µg hepatitis B-vaccine normalizes the non-responder state in vivo.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 16
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 1964 we performed 1239 antistreptolysin-O-reactions on the serum of 1090 patients. 688 ASR were done as a routine clinical diagnostic procedure in the same number of cases. Among these the AST was found to be elevated to 400 U or higher in 175 patients. Only in 7 cases the elevation of the AST could be interpreted as a proved result of an infection withβ-hemolytic streptococci of the group A. The possibility to differentiate between a specific and a nonspecific elevation of the AST was investigated by simultaneous use of methods to precipitate α2- andβ-lipoproteins with albumin or dextransulfate and the columnchromatography on Sephadex G 200. In a specific AST elevation the streptolysin-O-binding protein is found in the second peak of the eluate. A nonspecific AST elevation is characterised by augmentation of streptolysin-O-binding α2- andβ-lipoproteins. In comparison to this method the dextransulfate-method proved to be most reliable. The frequent occurence of nonspecific AST elevations due to augmentation of the lipoproteins in a variety of diseases may be of importance as a toxine-binding mechanism particularly on cellular membranes with corresponding lipoproteins.
    Notes: Zusammenfassung Im Jahre 1964 wurden in unserem Labor bei 1090 Patienten 1239 Antistreptolysin-O-Reaktionen ausgeführt. Hiervon wurden 688 bei ebenso vielen Patienten im Rahmen der klinischen Routinediagnostik angewandt. Bei 175 der Fälle wurde ein erhöhter Antistreptolysintiter (AST) von 400 E oder höher festgestellt. Nur bei sieben von diesen konnte die AST-Erhöhung mit Sicherheit als Folge einer Infektion mitβ-hämolytischen Streptokokken der Gruppe A gedeutet werden. Die Möglichkeiten einer Trennung vonspezifisch undunspezifisch erhöhtem AST wurde daraufhin unter gleichzeitiger Anwendung des Albuminverfahrens, der Dextran-Sulfat-Methode zur Fällung der α2- undβ-Lipoproteine und der Säulenchromatographie an Sephadex G 200 geprüft. Bei spezifischen AST-Erhöhungen findet sich nach säulenchromatographischer Trennung das streptolysin-O-bindende Protein im 2. Gipfel. Eine sogenannte unspezifische AST-Erhöhung geht mit einer Vermehrung von streptolysin-O-bindenden α2- undβ-Lipoproteinen einher. Gemessen an dieser Methode erwies sich die Fällung mit Dextran-Sulfat als sicherstes Verfahren. — Die große Häufigkeit unspezifisch erhöhter AST bei verschiedensten Erkrankungen erhellt die mögliche Bedeutung dieser Proteine als toxinbindende Fraktion vor allem auch im Bereich von Membranen mit entsprechenden Lipoproteinen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 17
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 379-382 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The effect of Azathioprine (AP, “Imuran”) during a peroral application on the antibody response of the immediately type was investigated by rabbit experiments. The primary immunological response was found to be only particulary suppressed by doses of 4 mg AP/kg/day. Doses of 6 mg AP/kg/day suppress the primary response completely. This dose had no great influence on the secundary response. That was possible only when given toxical doses of 15 mg AP/kg/day. The suppressive effectiveness of AP at a lower dose than 6 mg/kg/day increases with the antigenic stimulation.
    Notes: Zusammenfassung Die Wirkung von AP bei peroraler Applikation auf die Ak-Antwort vom Soforttyp wurde im Kaninchenexperiment geprüft. Die primärimmunologische Antwort ließ sich durch 4 mg AP/kg/Tag nur teilweise supprimieren. 6 mg waren voll wirksam hinsichtlich der Unterdrückung der Primärreaktion. Die Sekundärreaktion wurde von dieser AP-Dosis nicht wesentlich beeinflußt. Dies gelang erst mit toxischen Dosen von 15 mg AP/kg/Tag. Die Wirksamkeit von AP unterhalb von 6 mg/kg/Tag wächst mit dem Antigenstimulus.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 18
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Asymptomatische HBsAg-Träger ; Lebererkrankungen ; Charakterisierung ; HBcAg ; Anti-HBc ; HBeAg (e-Antigen) ; DNApolymerase-Aktivität ; Immunhistologie ; Asymptomatic HBsAg-carriers ; Liver diseases ; Characterization ; HBcAg ; Anti-HBc ; HBeAg (e-antigen) ; DNApolymerase activity ; Immunohistology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In this paper we report on anti-HBc-titers, HBeAg, DNApolymerase activity in the serum and intracellular HBsAg in healthy HBsAg-carriers and patients with HBsAg-positive inflammatory liver diseases. 32/44 patients with acure virus-B-hepatitis were negative for anti-HBc in the first week of the disease. Anti-HBc-titers in healthy HBsAg-carriers varied between 1:10 and 1:32,000 (medium titer 1:4,000). In HBsAg-positive CAH we found a medium titer between 1:32,000 and 1:64,000, in cases with CPH of about 1:16,000. All autoimmune type CAH showed anti-HBc-titers less than 1:10. By immunofluorescence we could demonstrate in a group of 71 asymptomatic HBsAg-carriers in none of the healthy HBsAg-carriers HBcAg in the liver cell nuclei. In contrast HBcAg could only be found in 4/5 HBsAg positive CAH- and 6/9 CPH patients. No elevated DNApolymerase activity could be demonstrated in healthy HBsAg-carriers. Out of 44 patients with virus-B-hepatitis only 3 showed elevated DNApolymerase activity. On the other hand DNApolymerase elevation was demonstrable in 17/37 cases with CAH and 9/15 with CPH. The investigations showed a strong correlation between the demonstration of HBeAg in the serum and the DNApolymerase activity. The characteristic findungs enabled us to differentiate between “healthy” HBsAg-carriers and HBsAg-carriers with inflammatory liver diseases.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Arbeit wird über anti-HBc-Titer-Bestimmungen, HBeAg, DNApolymerase-Aktivität im Serum sowie über intrazellulär nachweisbares HBcAg bei gesunden HBsAg-Trägern und Patienten mit HBsAg-positiven entzündlichen Lebererkrankungen berichtet. 32/44 Patienten mit akuter Virus-B-Hepatitis hatten keine anti-HBc-Titer-Erhöhung in der ersten Krankheitswoche. Bei gesunden HBsAg-Trägern schwanken die anti-HBc-Titer zwischen 1:10 und 1:32000 (mittlerer Titer 1:4000). Bei HBsAg-positiven chronisch-aktiven Hepatitiden fand sich ein mittlerer Titer zwischen 1:32000 bis 1:64000, bei HBsAg-positiver CPH ein mittlerer Titer von 1:16000. Alle Patienten mit autoimmuner CAH (HBsAg-negativ) hatten anti-HBc-Titer unter 1:10. In einer Gruppe von 71 asymptomatischen HBsAg-Trägern konnten immunhistologisch bei keinem der gesunden HBsAG-Träger HBcAg im Leberzellkern nachgewiesen werden. Im Gegensatz dazu wurde HBcAg bei 4/5 HBsAg-positiven CAH- und 6/9 CPH-Patienten gefunden. Eine Erhöhung der DNApolymerase-Aktivität wurde bei keinem der gesunden HBsAg-Träger nachgewiesen. Von den 44 HBsAg-positiven akuten Virus-B-Hepatitiden hatten nur 3 Fälle eine Erhöhung der DNApolymerase-Aktivität. Andererseits fand sich eine DNApolymerase-Aktivität bei 17/37 Patienten mit HBsAg-positiver CAH und 9/15 Fällen mit CPH. Die Untersuchungen konnten eine enge Korrelation zwischen dem Nachweis des HBeAg im Serum und der DNApolymerase-Aktivität zeigen. Die Befundmuster ermöglichen eine klare Abgrenzung der “gesunden” HBsAg-Träger von den HBsAg-Trägern mit entzündlichen Lebererkrankungen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 19
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 56 (1978), S. 525-527 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Leberspezifisches Protein ; Hepatozyten ; Liver specific protein ; Hepatocytes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Using monospecific antisera against human liver specific protein (LSP) it could be demonstrated that Chang liver cells bear LSP on their membranes. Chang liver cells can therefore be used as in vitro system to study immune reactions against LSP in human inflammatory liver diseases.
    Notes: Zusammenfassung Mit Hilfe monospezifischer Antiseren gegen menschliches lebermembranspezifisches Protein (LSP) konnte gezeigt werden, daß Chang Leberzellen LSP auf der Zellmembran besitzen. Chang Leberzellen können daher als in vitro System zur Untersuchung immunologischer Reaktionen gegen LSP in menschlichen entzündlichen Lebererkrankungen benutzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 20
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 847-849 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Diabetes insipidus ; Clofibrat ; Chlorpropamid ; Diabetes insipidus ; Clofibrate ; Chlorpropamide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A patient with severe idiopathic diabetes insipidus, complicated by diabetes mellitus, was first treated with a combination of clofibrate and chlorpropamide. Urine volume dropped from 18 litres/day ( $$C_{H_2 O} $$ =10.5 ml/min) to 3.1–5.1 litres/day ( $$C_{H_2 O} $$ =-0.1-+1.1 ml/min) under treatment. Ten months after the beginning of therapy treatment was maintained with chlorpropamide alone; no significant rise in urine volume was observed. After 18 months when therapy was stopped for 5 days urine volume rose to 11.7 litres/day maximum ( $$C_{H_2 O} $$ =6.6 ml/min). No obvious side effects occurred under treatment during a follow up for over 18 months. Serum levels for arginine vasopressin before and under treatment were below 1.0 pg/ml. Determination of free water clearance ( $$C_{H_2 O} $$ ) proved to be a highly sensitive and simple method for follow up controls. It is discussed whether the coincidental manifestation of diabetes insipidus and diabetes mellitus may be caused by a single molecular lesion. This hypothesis is supported by data which imply that in both diseases chlorpropamide acts via a common molecular mechanism, the blocking of endogenous prostaglandin E2 biosynthesis. Finally a treatment with oral “non-hormonal” drugs like clofibrate and chlorpropamide should be taken into consideration in some cases of diabetes insipidus as is demonstrated by this case report.
    Notes: Zusammenfassung Ein Patient mit schwerem idiopathischem Diabetes insipidus, assoziiert mit einem zuvor manifesten Diabetes mellitus, wurde zunächst mit einer Kombination von Clofibrat und Chlorpropamid behandelt. Unter Therapie sank die Urinauscheidung von 18 Litern/Tag ( $$C_{H_2 O} $$ =10,5 ml/min) vor auf Werte von 3,1–5,1 Litern/Tag ( $$C_{H_2 O} $$ =-0,1-+1,1 ml/min) unter Therapie. Zehn Monate nach Therapiebeginn wurde mit Chlorpropamid alleine weiterbehandelt, ohne daß ein signifikanter Anstieg des Urinvolumens festgestellt wurde. Bei einem Therapieauslaßversuch kam es nach 18 Monaten zu einem Anstieg des Urinvolumens auf maximal 11,7 Liter/Tag ( $$C_{H_2 O} $$ =6,6 ml/min). Während der gesamten Therapiedauer wurden keine Nebenwirkungen beobachtet. Serumwerte für Argininvasopressin lagen vor Therapiebeginn und unter Therapie sämtlich unter 1,0 pg/ml. Die Bestimmung der freien Wasserclearance ( $$C_{H_2 O} $$ ) erwies sich als ein empfindlicher Parameter zur Therapiekontrolle. Es wird diskutiert, ob der gleichzeitigen Manifestation von Diabetes insipidus und Diabetes mellitus eine Störung der endogenen Prostaglandin E2 Biosynthese zu Grunde liegen könnte; deren Hemmung in Pankreas und Niere wird als gemeinsamer molekularer Mechanismus für die Wirkung von Chlorpropamid bei beiden Erkrankungen angesehen. Anhand der vorliegenden Kasuistik wird dargelegt, daß in bestimmten Fällen von Diabetes insipidus eine Therapie mit oral wirksamen „nicht-hormonellen“ Pharmaka wie Clofibrat und Chlorpropamid erwogen werden sollte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...