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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Bone marrow transplantation ; Aplastic anaemia ; Knochenmarktransplantation ; Aplastische Anämie
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Im Rahmen der Arbeitsgemeinschaft Knochenmarktransplantation — München (AG-KMT) wurden vom März 1975 bis Mai 1980 insgesamt 12 Patienten wegen schwerer, aplastischer Anämie mit Knochenmarktransplantation (KMT) behandelt. Sechs Patienten überleben derzeit mit normalem Blutbild und Knochenmark zwischen 10 Monaten und mehr als 5 Jahren nach KMT von HLA-identischen Geschwistern, eine Patientin steht noch in ambulanter Behandlung wegen lokalisierter, chronischer Graft-versus-Host Krankheit (GvHK), fünf Patienten sind klinisch gesund. Sechs Patienten starben, ein Patient starb am Tag vor KMT mit Hirnblutung, drei Patienten 32, 40 und 55 Tage nach KMT an den Folgen der Transplantatabstoßung, einer an schwerer GvHK 85 Tage nach KMT und einer 87 Tage nach KMT vermutlich an interstitieller Pneumonie nach Hirnblutung. Drei von 6 Patienten, die nur mit Cyclophosphamid (CY) vorbehandelt waren, starben infolge Abstoßung des Transplantates. Zwei erwachsene Patienten, die mit CY und „total lymphoid irradiation“ vorbehandelt waren, und drei Kinder, die nach KMT unbestrahlte Leukocytenkonzentrate von Knochenmarkspender erhalten hatten, stießen das Transplantat nicht ab. Die Ergebnisse der AG-KMT sind vergleichbar denen großer, spezialisierter Zentren für KMT und zeigen die Möglichkeiten einer Heilung schwerer aplastischer Anämien durch KMT von HLA-identischen Geschwistern. Die Erfolge sind besser bei frühzeitiger KMT.
    Notizen: Summary From March 1975 until May 1980 twelve patients with severe aplastic anemia were grafted with bone marrow from HLA-identical siblings by the Munich Cooperative Group for Bone Marrow Transplantation. Six patients are alive between 10 months and more than 5 years after grafting with normal blood values and marrow. One patient is treated as an out patient for chronic localized graft-versus-host disease (GvHD), five patients are well and without treatment. Six patients have died, one patient with a cerebral hemorrhage the day before transplantation, three patients following rejection of grafts 32, 40 and 55 days after grafting, one patient with severe GvHD 85 days after grafting and one patient, probably with interstitial pneumonia, following cerebral hemorrhage. Three of 6 patients who were conditioned with Cyclophosphamide (CY) only died following rejection of the graft. Two adults who were conditioned with CY and “total lymphoid irradiation” and three children, who were given unirradiated leukocyte concentrates from the marrow donor after grafting, did not reject their grafts. The results of the Munich-Cooperative Group for Bone Marrow Transplantation are comparable to those of large, specialized centers for bone marrow transplantation, they indicate possibilities of cure of severe aplastic anemia by marrow grafts from HLA-identical siblings. They confirm that better results are obtained with earlier transplantation in the course of the disease.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 50 (1972), S. 250-257 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Chronic myelocytic leukemia and primary lysozymuria ; Secondary lysozymuria and X-ray irradiation of spleen ; Philadelphia chromosome and lysozymuria ; Chronische myeloische Leukämie und Primäre Lysozymurie ; Sekundäre Lysozymurie und Milzbestrahlung ; Philadelphia-Chromosom und Lysozymurie
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Bei 5 von 7 Fällen mit chronischer myeloischer Leukämie (1 Fall mit beginnendem Blastenschub) kam es unter Milzbestrahlung zu massiver Lysozymurie (mit Aktivitäten bis zu 790 µg/ml). Peripherer Zellabfall und Lysozymaktivitäts-Anstieg einerseits, Lysozym-Aktivitätsabfall und Beginn der klinisch-hämatologischen Besserung andercrseits sind zeitlich korreliert. Die Therapieansprechbarkeit hat ihren typischen Ausdruck im Lysozym-Verhalten. Die Lysozymaktivität ist ein Maß für den Zellumsatz der leukämischen Zellen. (Lysozym wird beim Zerfall lysozymhaltiger neutrophiler Granulozyten bis Promyelocyten frei). Die Bedeutung der Lysozymbestimmung für die Verlaufs-beurteilung der chronischen Myelosen ist damit erwiesen. Die Lysozym-Aktivitätsbestimmung ist bei gleichzeitiger Allopurinol-Behandlung anstelle der Harnsäurebestimmung einzusetzen. In Fällen mit primärer Lysozymurie sollte die Lysozymbestimmung eine Rezidiv-Früherkennung ermöglichen. Es besteht keine Beziehung zwischen cytogenetischem Typ (Philadelphia-Chromosom) und An-oder Abwesenheit der sekundären (durch Milzbestrahlung hervorgerufenen) Lysozymurie und deren Höhe. Die chronische Myelose dürfte wegen der Möglichkeit der leichten Gewinnung größerer Mengen individueller Lysozyme für das Verständnis der Genetik, Struktur und Funktion des Enzymes Lysozym Bedcutung erlangen. Die Lysozymbestimmung sollte in der klinischen Hämatologie einen vorangigen Platz einnehmen.
    Notizen: Summary Heavy lysozymuria (values up to 790 µg/ml) has been observed in 5 of 7 consecutive cases of chronic myelocytic leukemia. In 4 cases (secondary) lysozymuria occurred when induction of remission was achieved after X-ray irradiation directed against the enlarged spleen. In one case (primary) lysozymuria was found prior to X-ray therapy, but irradiation evoked an increasing lysozyme response. Following the first course of X-ray therapy, in doses of 4–5×100 r, a rapid drop in the number of peripheral leukocytes was observed and, simultaneously, an elevation of urinary lysozyme activity, which was still elevated after 45 days. With the development of prolonged remission return of the enzyme level to normal was noted. High urinary lysozyme levels in these patients are due to an increased turnover of the granulocytic cell series. Heavy lysozymuria in patients with chronic myelocytic leukemia obviously reflects the increased lysosomal breakdown induced by the X-ray treatment of the granulocytic cells and their precursors. Thus the degree of lysozymuria mirrors the therapy response in patients with this disease. Lysozymuria is independent of the absence or presence of the Philadelphia chromosome.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    [s.l.] : Nature Publishing Group
    Nature 245 (1973), S. 379-380 
    ISSN: 1476-4687
    Quelle: Nature Archives 1869 - 2009
    Thema: Biologie , Chemie und Pharmazie , Medizin , Allgemeine Naturwissenschaft , Physik
    Notizen: [Auszug] We here report the presence of a second basic protein in leukaemic urine that does not cross react antigenically with human lysozyme. This cationic protein has a different electrophoretic mobility from lysozyme, RNase and DNase. Its molecular weight is 23,000 as determined by two-dimen sional SDS ...
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    [s.l.] : Nature Publishing Group
    Nature 235 (1972), S. 274-275 
    ISSN: 1476-4687
    Quelle: Nature Archives 1869 - 2009
    Thema: Biologie , Chemie und Pharmazie , Medizin , Allgemeine Naturwissenschaft , Physik
    Notizen: [Auszug] Twenty-four hour samples of urine were collected and the lysozyme activity was estimated by a slight modification of the method of Osserman and Lawlor1. The normal range of activity was from 0?2 µg ml?1. The urine of patients suffering from chronic lymphocytic and acute lymphoblastic ...
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Bone marrow transplantation ; Acute leukaemia ; Knochenmarktransplantation ; akute Leukämie
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Im Rahmen der Arbeitsgemeinschaft Knochenmarktransplantation München wurden von August 1975 bis Juni 1980 insgesamt 17 Patienten mit rezidivierter, akuter Leukämie mit Knochenmark von HLA-identischen Geschwistern transplantiert. Die antileukämische und immunsuppressive Vorbehandlung bestand aus BCNU, Cytosin-Arabinosid, Cyclophosphamid in hoher Dosierung und Ganzkörperbestrahlung mit etwa 9 Gy Körpermitteldosis an einer60Co-Doppelbestrahlungsanlage. Die Prophylaxe einer Graft-versus-Host Krankheit (GvHK) wurde in allen Fällen mit Methotrexat durchgeführt, bei neun Patienten wurde als zusätzliche GvHK-Prophylaxe das Knochenmark mit Anti-T-Zell-Globulin inkubiert, von dem die Antikörper gegen hämopoetische Stammzellen absorbiert waren. Zwei von fünf auswertbaren Patienten, die unbehandeltes Knochenmark erhalten hatten, entwickelten chronische GvHK, während kein Patient nach ATCG-Inkubation des Knochenmarkes eindeutige GvH-Krankheit bekam. Sechs Patienten leben in Vollremission zwischen einem und 33 Monaten nach Knochenmarktransplantation (KMT). Fünf Patienten starben mit Rezidiven zwischen 3 1/2 und 24 Monaten nach KMT, drei Patienten mit interstitieller Pneumonie innerhalb von 3 Monaten nach KMT und drei Patienten innerhalb von 4 Wochen ohne ausreichende Knochenmarkfunktion. Vier von 13 Patienten, die vor mehr als 6 Monaten transplantiert wurden, überleben zur Zeit 11, 14, 19 und 33 Monate in Vollremission. Unsere Ergebnisse bestätigen, daß selbst in fortgeschrittenen Stadien akuter Leukämie durch KMT noch langfristige Remissionen erreichbar sind.
    Notizen: Summary Seventeen patients with relapsed, acute leukemia were grafted with bone marrow from HLA-identical siblings by the ‘Munich Cooperative Group for Bone Marrow Transplantation’ during the period from August 1975 to June 1980. The antileukemic and immunosuppressive conditioning treatment consisted of high doses of Bischlorethyl nitrosourea, Cytosine-Arabinoside and Cyclophosphamide, as well as, total body irradiation of about 9 Gy (midline body dose) from dual60Cobalt sources. Methotrexate was given to all patients for prophylaxis of graft-versus-host disease (GvHD). Nine patients received marrow that was treated with anti-T-cell globulin (ATCG) “in vitro”. — Crossreacting antibodies against hemopoietic stem cells were removed by absorption. Two of 5 evaluable patients given untreated marrow developed chronic GvHD, while patients given ATCG-treated marrow did not show unequivocal symptoms of GvHD. Six patients are in complete remission one to 33 months following bone marrow transplantation (b.m.t.) Five patients died with relapses of leukemia between 3 1/2 and 24 months following b.m.t., 3 patients died with interstitial pneumonia within 3 months of b.m.t. and 3 patients died with insufficient graft function within 4 weeks of b.m.t. Four of thirteen patients that were grafted more than 6 months ago are presently alive and in continuous complete remission at 11, 14, 29 and 33 months following b.m.t. Our results confirm that longterm remissions can be obtained with b.m.t. in patients with acute leukemia in advanced stage.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Bone-marrow-transplantation ; Acuteleukemia ; Aplastic-anemia ; Paroxysmal-nocturnal-hemoglobinuria
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Eleven adults have been transplanted for various reasons between July 1979 and July 1982: 2 with aplastic anemia (AA), 1 with paroxysmal nocturnal hemoglobinuria (PNH), 8 with acute leukemia (AL). Four patients suffered from acute lymphocytic leukemia (ALL) and four from acute non-lymphocytic leukemia (ANLL). Two of them were transplanted in relapse, 1 in a partial remission, and 5 in complete remission. All patients were in their late stage of disease. The PNH-patient had an identical twin, 8 patients had an HLA- and MLC compatible sib, 1 an unrelated donor, and 1 was transplanted from his father. Four patients are alive, 2 more than 3 years: 1 with AA and 1 with ALL who was transplanted in relapse. Six patients died of infectious complications (4 of interstitial pneumonia, 1 of a candidasepsis, 1 of acute toxoplasmosis). Patients living more than 3 weeks had a take. Acute graft-versus-host (GvH) disease did not present a major problem. All patients received methotrexate for GvH-prophylaxis, in three instances the marrow was additionally pre-incubated with anti-T-cell globulin.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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