Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 451-453 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Digitalis intoxication ; sodium ; potassium ; erythrocytes ; Digitalisintoxikation ; Erythrocyten- Elektrolyte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei digitalisierten Patienten, von denen ein Teil gastrointestinale und/oder kardiale Symptome einer Digitalisintoxikation aufwies, wurde die Natrium- und Kalium-konzentration der Erythrocyten bestimmt. Es fanden sich bei den Patienten mit Zeichen der Herzglykosidintoxikation im Vergleich zu den Patienten ohne Intoxikationserscheinungen eine deutliche Abnahme der Kaliumkonzentration sowie starke Zunahme des Natriumgehaltes und Natrium-Kalium-Quotienten der Erythrocyten. Die Bestimmung der Erythrocyten-Elektrolyte wird als relativ einfache Untersuchungsmethode empfohlen, mit der sich meistens deutliche Hinweise für oder gegen das Vorliegen einer Digitalisintoxikation gewinnen lassen.
    Notes: Summary Sodium and potassium concentrations were determined in erythrocytes from patients treated with digitalis. Some of these patients showed gastrointestinal and/or cardiac symptoms of digitalis intoxication. The erythrocytes of this group of patients showed—in contrast to the group without symptoms of intoxication—a marked decrease of potassium concentration as well as a strong increase of sodium concentration and sodium potassium ratio. The determination of electrolytes in erythrocytes can be recommended as a relatively simple method to simplify the diagnosis of digitalis intoxication.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 859-862 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Essential hypertension ; Sodium ; Calcium ; Essentielle Hypertonie ; Natrium ; Calcium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Intrazelluläre Natrium- und Calciumaktivitäten wurden mittels ionenselektiver Elektroden in Erythrozyten von primären Hypertonikern und Normotonikern mit und ohne familiäre Hochdruckbelastung bestimmt. Die intraerythrozytäre Natriumaktivität war bei Patienten und Normotonikern mit familiärer Hochdruckdisposition deutlich erhöht (15,16±2,35 mmol/l bei Hypertonikern und 9,74±1,43 mmol/l bei Normotonikern, Mittelwert±Standardabweichung) im Vergleich zur entsprechenden Gruppe ohne familiäre Hochdruckdisposition (8,35±2,08 mmol/l bei Hypertonikern und 7,00±1,38 mmol/l bei Normotonikern). Die mittlere intraerythrozytäre Calciumaktivität zeigte die höchsten Werte bei Hypertonikern (32,8±32,5 µmol/l bei Patienten mit und 25,3±19,0 µmol/l bei Patienten ohne familiäre Hochdruckdisposition), während bei Normotonikern die mittlere Calciumaktivität viel niedriger lag (9,6±9,7 bzw. 4,8±4,5 µmol/l). Unsere Ergebnisse zeigen, daß Veränderungen des intraerythrozytären Natriummetabolismus auf Patienten mit essentieller Hypertonie beschränkt sind, und in geringerem Maße auch auf Normotoniker, sofern in beiden Fällen eine familiäre Hochdruckdisposition besteht. Daher kann eine genetisch determinierte Veränderung des intrazellulären Natrium angenommen werden. Weiterhin kann aufgrund der Beobachtung, daß das intraerythrozytäre Calcium bei einem Teil der essentiellen Hypertoniker mit und ohne familiäre Disposition höht ist, vermutet werden, daß zusätzliche Faktoren außer dem Natrium für den gestörten intrazellulären Calciumstoffwechsel bei diesen Patienten verantwortlich sind.
    Notes: Summary Intracellular sodium and calcium activities were measured by ion-selective electrodes in red blood cells of primary hypertensives and of normotensives with and without a familial disposition to hypertension. Intraerythrocytic sodium activity was markedly elevated in patients and normotensives with a familial disposition to hypertension (15.16±2.35 mmol/l in hypertensives and 9.74±1.43 mmol/l in normotensives, respectively, mean value±sD) as compared to the corresponding group without such a history (8.35±2.08 mmol/l in hypertensives and 7.00±1.38 mmol/l in normotensives). Mean intraerythrocytic calcium activity showed the highest values in patients with hypertension (32.8±32.5 µmol/l in patients with and 25.3±19.0 µmol/l in those without a familial disposition to hypertension), whereas in normotensives mean calcium activity was much lower (9.6±9.7 and 4.8±4.5 µmol/l, respectively). Our results document that a disturbed intraerythrocytic sodium metabolism is limited to patients with essential hypertension and a familial disposition to hypertension and, to a lesser extent, to normotensives showing a familial disposition to hypertension. Thus, a genetically determined alteration in intracellular sodium can be assumed. Furthermore, the observation of an enhanced intraerythrocytic calcium in some essential hypertensives with and without a familial disposition suggests additional factors, other than sodium, responsible for the disturbed intracellular calcium balance in these patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 61 (1983), S. 803-805 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Obesity ; Hypertension ; Intracellular sodium ; Intracellular calcium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Intracellular activities of sodium and calcium were determined in red cells of patients with obesity. Compared to normal people mean intracellular sodium and calcium were higher in obese patients. However, increased intracellular sodium and calcium could only be observed in those patients with obesity suffering from hypertension or showing a familial disposition to hypertension. In contrast there was no difference in intracellular sodium and calcium between obese normotensives lacking a familial disposition to hypertension and normal people. Thus, our results suggest, that the observed variations in intracellular sodium and calcium in obesity are due to an enhanced blood pressure or a familial disposition to hypertension and not specific for obesity.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 64 (1986), S. 1183-1185 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Salt restriction ; Weight reduction ; Hypertension ; Intracellular electrolytes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In 16 essential hypertensives on a program of energy restriction (800 kcal/day) with and without simultaneous salt restriction, the effects on blood pressure and intracellular Na+ and Ca2+ in red blood cells were studied. A decrease in blood pressure and intracellular free Na+ and Ca2+ was only observed in the cases of simultaneous energy and salt restriction. The beneficial effect of weight reduction in hypertension thus depends on a diminished salt intake and is probably mediated by changes in intracellular free Ca2+.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 64 (1986), S. 195-196 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 45 (1967), S. 850-850 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In normotensive individuals with a family history of essential hypertension we found (as well as in patients with essential hypertension) an elevated sodium concentration and a marked increase of sodium influx in red blood cells. The same group showed an increased pressor response to noradrenaline and angiotensin, possibly as a result of an increased sodium content of the vascular walls. The findings are interpreted as further evidence for our hypothesis that an inherited disturbance of sodium metabolism plays an important role in the pathogenesis of essential hypertension.
    Notes: Zusammenfassung Bei normotonen Probanden mit familiärer Hochdruckbelastung fanden wir (ebenso wie bei Patienten mit essentieller Hypertonie) eine erhöhte Natriumkonzentration in Erythrocyten und eine Steigerung des Natriumeinstroms in die roten Blutkörperchen. Die vorliegenden Untersuchungen zeigen, daß mit diesen Störungen des Natriumstoffwechsels der Erythrocyten eine gesteigerte Reagibilität des Gefäßsystems auf Noradrenalin und Angiotensin einhergeht. Diese Befunde werden als weiterer Hinweis auf das Vorliegen einer angeborenen Natriumstoffwechselstörung bei der essentiellen Hypertonie gedeutet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 1005-1011 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Bone mineral analyzer ; Bone mineral analysis in renal osteodystrophy ; Bone demineralization in renal failure ; Photon absorptiometry in renal osteodystrophy ; Bone densitometry in renal osteopathy ; Knochenmineralanalysator ; Knochenmineralgehalt bei renaler Osteopathie ; Photonen-Absorptionstechnik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mit Hilfe der Photonenabsorptionstechnik nach dem Verfahren von Cameron und Sorenson wurde die Knochendichte bei 58 Patienten im Prädialysestadium und 58 Patienten im Dauerdialyse-Programm bestimmt. Zusätzlich untersuchten wir den therapeutischen Effekt der Vitamin D3-Substitution bzw. der Verabreichung von 5,6-trans-25-OH-Vitamin D3 auf den Knochenmineralgehalt. Wir fanden eine Korrelation sowohl zwischen der Knochendichte und der Dauer der chronischen Niereninsuffizienz bzw. der Hämodialysebehandlung als auch der Höhe des Serum-Parathormonspiegels. Dagegen bestand keine Korrelation zwischen Knochendichte und Höhe des Serum-Calciumspiegels. Unter 14monatiger Behandlung mit Vitamin D3 bzw. 5,6-trans-25-OH-Vitamin D3 trat eine Zunahme der Knochendichte auf. Die Photonenabsorptionstechnik erwies sich als eine einfach durchführbare und gut reproduzierbare Methode zur Bestimmung des Knochenmine-ralgehaltes.
    Notes: Summary In 58 patients with end-stage renal failure before commencement of regular hemodialyses treatment (RTD) and 58 patients under RTD bone mineral content (BMC) was determined by the use of the photon absorptiometry. Further the effect of a treatment with vitamin D3 and 5,6-trans-25-OH-vitamin D3 on BMC was studied. There existed a negative correlation between the duration of chronic renal failure or of RDT as well as of the serum parathryoid hormone level to BMC. No correlation was found between BMC and serum calcium level. During a 14 months-course treatment with vitamin D3 or 5,6-trans-25-OH-vitamin D3 BMC increased. The method of photon absorptiometry presented itself as an easy and well reproducible tecnique for routine examinations.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Glomerulonephritiden ; Nephrotisches Syndrom ; Hypertonie ; Glomerulonephritides ; Nephrotic syndrome ; Hypertension
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Comparative morphological and clinical studies of 2 500 patients suffering from glomerulonephritis, enabled us to divide the different forms of diffuse glomerulonephritis into 3 distinct groups and to separate these groups from the focal glomerulonephritides. The different forms of diffuse glomerulonephritis in group I are: 1. endocapillary (acute) glomerulonephritis (of the post-streptococcal type), 2. mesangioproliferative glomerulonephritis, 3. mesangioproliferative glomerulonephritis with focal crescents, 4. mesangioproliferative glomerulonephritis with focal scarring, 5. minimal proliferating intercapillary glomerulonephritis without nephrotic syndrome. It is emphasised that these forms can transform into one another, that they seldom occur with nephrotic syndrome, and with varying frequency with hypertension. Group II consists of: 1. minimal proliferating intercapillary glomerulonephritis with nephrotic syndrome, 2. focal sclerosing glomerulonephritis, 3. perimembranous glomerulonephritis, 4. membranoproliferative glomerulonephritis, 5. lobular glomerulonephritis. It is stressed that these glomerulonephritis forms usually do not develop out of group I type glomerulonephritis forms, and that in this group a nephrotic syndrome is the most prominent clinical syndrome. In the third group are 1. mesangioproliferative glomerulonephritis with diffuse crescents, 2. necrotising glomerulonephritis. It is shown that this form of glomerulonephritis does not usually develop from either group I or II forms. The fourth group of focal glomerulonephritis is uncommon. This disease is characterized by a necrotising and proliferative inflammatory lesion found segmentally and focally in the glomeruli. Most of the other glomeruli appearing normal. It is emphasised that in the literature the diagnosis focal glomerulonephritis is made far too often. This is because glomeruli in which the inflammatory process in a few lobules is of varying prominence, are included in the focal glomerulonephritis group. The classification of the different forms of glomerulonephritis into 3 groups here described, is thought of as a basic classification. It is compared with Ellis' classification (1942), with which it has much in common.
    Notes: Zusammenfassung Vergleichende morphologische und klinische Untersuchungen bei 2 500 glomerulonephritiskranken Patienten ergaben, daß die verschiedenen diffusen Glomerulonephritiden in 3 Gruppen eingeteilt werden können und daß von den diffusen Glomerulonephritiden die Herdnephritiden abzugrenzen sind. Zu den diffusen Glomerulonephritiden der Gruppe I werden gerechnet: 1. Die endocapilläre (akute) Glomerulonephritis vom Typ der Poststreptokokken-Glomerulonephritis, 2. die mesangioproliferative Glomerulonephritis, 3. die mesangioproliferative Glomerulonephritis mit fokaler Halbmondbildung, 4. die mesangioproliferative Glomerulonephritis mit fokaler Narbenbildung, 5. die minimal proliferierende intercapilläre Glomerulonephritis ohne nephrotisches Syndrom (minimal changes Läsionen ohne nephrotisches Syndrom nach Habib, 1973). Es wird hervorgehoben, daß diese Glomerulonephritiden ineinander übergehen können, daß sie selten mit nephrotischem Syndrom und unterschiedlich häufig mit Hypertonie einhergehen. Zur Glomerulonephritis Gruppe II werden gezählt: 1. die minimal proliferierende intercapilläre Glomerulonephritis mit nephrotischem Syndrom (sog. minimal changes Läsionen mit nephrotischem Syndrom nach Habib), 2. die fokal sklerosierende Glomerulonephritis (Hyalinose segmentaire et focale von Habib), 3. die perimembranöse Glomerulonephritis, 4. die membranoproliferative Glomerulonephritis, 5. die lobuläre Glomerulonephritis. Es wird betont, daß diese Glomerulonephritiden gewöhnlich nicht aus den Glomerulonephritiden der Gruppe I hervorgehen, ferner, daß bei ihnen ein nephrotisches Syndrom zum führenden klinischen Syndrom gehört. Zu den Glomerulonephritiden der Gruppe III wird die mesangio-proliferative Glomerulonephritis mit diffuser Halbmondbildung und die nekrotisierende Glomerulonephritis gerechnet. Es wird darauf hingewiesen, daß diese Form der Glomerulonephritis gewöhnlich rapid progressiv verläuft. Die vorliegende Klassifikation ist als Basiseinteilung der Glomerulonephritiden gedacht und wird mit der alten Klassifikation von Ellis (1942) verglichen, wobei sich viele Gemeinsamkeiten ergeben.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 0090-6980
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Prostaglandins 27 (1984), S. 87 
    ISSN: 0090-6980
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...