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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Erythropoietin ; Renal insufficiency ; Hypoxia ; Fluoxymesterone ; Erythropoetin ; Niereninsuffizienz ; Hypoxie ; Fluoxymesteron
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Frage nach einem latenten Erythropoetinmangel zu Beginn der Entwicklung der renalen Anämie wurde mit einem Doppelstimulations-verfahren von Erythropoetin (ESF) untersucht. Nach vierwöchiger oraler ESF-Stimulation mit Fluoxymesteron erfolgte bei 7 chronisch Nierenkranken mit fehlender oder beginnender renaler Anämie (durchschnittlicher Hämatokrit 40%) und bei 11 männlichen oder weiblichen gesunden Kontrollpersonen (durchschnittlicher Hämatokrit 46%) eine intermittierende hypoxische ESF-Stimulation bei maximal 4000 m simulierter Höhe. Die Patienten unter der Doppelstimulation wurden sowohl mit den nierengesunden Kontrollen als auch mit sich selbst unter alleiniger hypoxischer Stimulation verglichen. Nach Fluoxymesteron allein nahm nur die ESF-Exkretion in beiden Gruppen zu. 10 h nach Hypoxiebeginn zeigten die Gesunden höhere ESF-Konzentrationen gegenüber den Patienten. Die mittlere Serum-ESF-Konzentration betrug unter der Doppelstimulation bei den Patienten 81 und bei den Gesunden 115mE/ml, die 48 h-ESF-Exkretion bei den Patienten 11 und bei den Gesunden 43 E. Im Vergleich zur alleinigen hypoxischen Stimulation stieg unter der Doppelstimulation die Serum-ESF-Konzentration bei den Patienten nur um 5%, bei den gesunden Kontrollen um 80%, die ESF-Exkretion bei den Patienten um 19%, bei den Gesunden um 490% und die renale Erythropoetin-Clearance bei den Patienten um 42% und bei den nierengesunden Versuchspersonen um 200% an. Diese verminderte ESF-Produktion ist jedoch auf einen nephrotoxischen Effekt von Fuoxymesteron mit passager verminderter exkrotorischer und erythropoetischer Leistung der vorgeschädigten Niere zurückzuführen. In einem weiteren Versuch mit alleiniger hypoxischer Stimulation zeigten nämlich die nicht anämischen Patienten sogar höhere Serum-ESF-Konzentrationen im Vergleich zu den Gesunden, so daß ein latenter ESF-Mangel zu Beginn der renalen Anämie auszuschließen ist.
    Notes: Summary The question of a latent erythropoietin (ESF)-deficiency was studied in incipient renal anemia using a double stimulation technique for ESF. After a 4-week stimulation of ESF production with oral administration of fluoxymesterone (flu) intermittent hypoxic ESF stimulation was performed corresponding to a maximum altitude of 4000 m in 7 patients with chronic renal disease without or with incipient renal anemia (mean hematocrit 40%) and in 11 normal subjects (mean hematocrit 46%). Double stimulation in patients was compared with hypoxic stimulation alone and both were compared with controls. After flu alone only ESF excretion was increased in patients and in normal subjects. After flu plus 10 h of hypoxia serum ESF - titers were higher in healthy subjects than in the patients. The mean ESF titer after double stimulation was 81 mU/ml in patients and 115 mU/ml in normal persons. Forty-eight hour ESF excretion was 11 U and 43 U respectively. Compared to hypoxic stimulation alone double stimulation increased serum ESF titers in patients by 5% versus 80% in controls. Correspondingly, ESF excretion was enhanced by 19% and 49%, respectively. Finally, renal ESF clearance was increased by 42% versus 200%. After hypoxia alone non-anemic patients had higher serum ESF titers than healthy controls excluding a latent ESF deficiency in incipient renal anemia. It is concluded that decreased ESF production after double stimulation in patients was due to a nephrotoxic effect of flu followed by a decreased excretory and ESF-producing function of the damaged kidneys.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renin Angiotensin System ; aldosterone excretion ; low renin hypertension ; Conn syndrome ; Renin-Angiotensin-Aldosteronsystem ; essentielle Hypertonie ; Hypertonie mit niedrigen Plasmareninaktivität ; CONN-Syndrom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Patienten mit primärem Hyperaldosteronismus durch singuläre Nebennierenrindenadenome zeigen sowohl unter Natriumentzug wie unter Natriumbelastung stark erhöhte Aldosteronexkretionswerte, reagieren jedoch auf sechstägige Natriumbelastung mit einer Kontrollpersonen entsprechenden relativen Abnahme der Aldosteronexkretion. Die Aldosteronexkretion von Patienten mit bilateraler Nebennierenrindenhyperplasie ist im Vergleich zu Kontroll-personen und den Patienten mit Nebennierenrindenadenom weitergehend unabhängig von unterschiedlicher Natriumzufuhr: Unter Natriumentzug ist ihre Aldosteronexkretion in der Regel nicht höher als die von Kontrollpersonen, läßt sich jedoch durch sechstägige Natriumbelastung nicht oder nur geringgradig supprimieren. Ihr Hyperaldosteronismus wird erst unter Natriumbelastung deutlich. Eine den „Hyperplasie-Patienten“ ähnliche Regulationsstörung kann bei einem großen Teil der Patienten mit essentieller Hypertonie nachgewiesen werden: Sie zeigen einerseits eine eingeschränkte Stimulationsfähigkeit der Aldosteronexkretion durch Natriumverarmung und eine unvollständige Supprimierbarkeit der Aldosteronexkretion durch Natriumbelastung. Unter Natriumbelastung ist ihre Aldosteronexkretion inadäquat hoch. Die Regulationsstörung ist bei schwerergradigen Hypertonikern häufiger als bei leichtgradigen Hypertonikern und bei reninsupprimierter essentieller Hypertonie mit wenigen Ausnahmen immer nachweisbar. Die Ähnlichkeit der Regulationsstörung der Aldosteronexkretion von Patienten mit essentieller Hypertonie und von Patienten mit „primärem Hyperaldosteronismus“ bei beiderseitiger Nebennierenrindenhyperplasie führt zur Vermutung, daß es sich bei der letztgenannten Patientengruppe um Patienten mit langjähriger essentieller Hypertonie handelt, und daß bei beiden Gruppen die gleiche Störung der Aldosteronregulation zugrunde liegt. Die Pathogenese dieser Störung und deren Bedeutung für die Hypertoniegenese ist unbekannt.
    Notes: Summary Patients with primary aldosteronism and adrenal adenomas have a highly elevated aldosterone excretion during sodium deprivation as well as with sodium loading. However, sodium loading over 6 days with 250 meqv Na+/day induced a fairly good relative decrease of aldosterone excretion, comparable to that of controls. In patients with hyperaldosteronism and bilateral nodular hyperplasia aldosterone is highly independent from sodium intake: During sodium deprivation the aldosterone excretion of those patients is lower than or comparable to those of control persons, during sodium loading however aldosterone excrition is only slightly suppressible and therefore inadequately high. A similar regulatory defect of aldosterone excretion was also found in a great number of patients with benign essential hypertension. As in patients with bilateral adrenal hyperplasia, a blunted increase of aldosterone excretion by sodium deprivation and an incomplete suppression of aldosterone excretion by sodium loading is characteristic for these patients. During sodium loading, their aldosterone excretion is inadequately elevated. The above stated regulatory defect of aldosterone excretion was found in about 66% of the second grade hypertensives and in about one third of the first grade hypertensives. It can be demonstrated in almost all patients with low renin essential hypertension. The abnormal regulation of aldosterone secretion or -excretion in patients with essential hypertension or with micronodular bilateral adrenal hyperplasia might indicate the latter patients as chronic essential hypertensives. The pathogenic role of the abnormal aldosterone regulation for hypertension is not known.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Isosorbide dinitrate ; Renal failure ; Pharmacokinetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The pharmacokinetics of isosorbide dinitrate (ISDN) and its two active metabolites isosorbide-2-nitrate (IS-2-N) and isosorbide-5-nitrate (IS-5-N) were studied in 20 patients with normal and impaired renal function after repeated oral doses of standard 20 mg tablets ISDN t.i.d. Blood samples were taken in the steady-state on days 2 and 14, and the plasma concentrations were measured by electron capture capillary gas chromatography. We found a wide variation of pharmacokinetic parameters (AUC 0–8 ss andt 1/2) of ISDN, IS-2-N, and IS-5-N in our patients. No correlation was detected between AUC 0–8 ss ort 1/2 and the degree of renal insufficiency. No drug accumulation was observed after 14 days of administration.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 32 (1987), S. 503-505 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: isosorbide-5-nitrate ; renal failure ; haemodialysis ; peritoneal dialysis ; pharmacokinetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary The pharmacokinetics of isosorbide-5-nitrate (IS-5-N) was studied in ten patients on haemodialysis (HD) after a single oral dose of 20 mg IS-5-N, and in six patients on continuous ambulatory peritoneal dialysis (CAPD) after repeated oral doses of 3×20 mg IS-5-N. There was significant removal of IS-5-N from blood during HD; Cmax decreased by about 20%, AUC(0–8 h) by 30% and t1/2 by about 20% from 4.3 to 3.4 h, and plasma clearance was increased by 81 ml/min. No important loss of IS-5-N was observed in patients on CAPD.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 30 (1986), S. 349-350 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: isosorbide-5-nitrate ; renal failure ; pharmacokinetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary The pharmacokinetics of the antianginal drug isosorbide-5-nitrate (IS-5-N) was studied in 20 patients with varying degrees of chronic renal failure after repeated oral doses of standard 20 mg tablets t.d.s. Blood samples were taken in the steady state on the 2nd and 28th days, and the plasma level was assayed by HPLC. There was no statistically significant difference in C max ss , t1/2 and AUC 0–8 ss between the 2nd and 28th days, nor was a difference found between patients with mild and severe renal failure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Cerebral Cortex ; Carbon Dioxide ; Oxygen ; Electrophysiology ; Großhirnrinde ; Kohlensäure ; Sauerstoff ; Elektrophysiologie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An isolierten Hundeköpfen wurde die Gleichspannung zwischen der Konvexität des Gehirns (Gyrus lateralis) und der Nase (Knochenoberfläche des os frontale) bei Änderung des arteriellen pO2 oder pCO2 gemessen. Erniedrigung des pO2 oder pCO2 führt zu einer Negativierung, Erhöhung des pCO2 zu einer Positivierung. Erhöhung des pO2 ändert die Gleichspannung nicht.
    Notes: Summary In isolated dog head preparations the d.c. potential of the convexity of the brain (gyrus lateralis) with respect to the surface of os frontale was measured while the arterial pO2 or pCO2 were changed. Lowering of arterial pO2 or pCO2 resulted in a negative, increasing of pCO2 in a positive shift. No change of the cortical d.c. potential was found on increasing pO2.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Anoxie ; Cerebral Cortex ; Electrophysiologie ; Anoxie ; Großhirnrinde ; Elektrophysiologie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Gleichspannung zwischen der Konvexität des Gehirns (gyrus lateralis) und der Nase (Knochenoberfläche des os frontale) wurde an isolierten Hundeköpfen gemessen. Nach Überschreiten der Wiederbelebungszeit der cerebralen Gesamtfunktion kann die Gleichspannung wider ihren Ausgangswert erreichen. Die Reaktionsweise der Gleichspannung auf einen weiteren O2-Mangel oder auf eine Änderung der arteriellen Gasdrucke ist auch nach Überschreiten der Wiederbelebungszeit noch erhalten. Aus der Gleichspannung können keine Schlüsse auf eine noch mögliche Wiederbelebung gezogen werden.
    Notes: Summary The d.c. potential of the convexity of the brain (gyrus lateralis) with respect to the surface of os frontale was measured in isolated dog head preparations. The d.c. potential always normalizes after ischemia of the head not exceeding the revival time of the brain as a whole, it also may return to the control level following ischemic periods exceeding the cerebral revival time. Also the reactions of the d.c. potential on another oxygen deficiency or on variations in the arterial pO2 and pCO2 are still present. Conclusions on the chances of cerebral revival can not be drawn from the d.c. potential.
    Type of Medium: Electronic Resource
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