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  • 2000-2004  (363)
  • 1920-1924
  • 2000  (363)
  • Key words  (182)
  • Immunohistochemistry  (100)
  • chemotherapy  (81)
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Years
  • 2000-2004  (363)
  • 1920-1924
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  • 2000  (363)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diseases of the colon & rectum 43 (2000), S. 396-401 
    ISSN: 1530-0358
    Keywords: Colorectal carcinoma ; Cathepsin D ; Immunohistochemistry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract PURPOSE: Although it has been suggested that cathepsin D, a lysosomal protease, is involved in tumor invasion and metastasis in human colorectal cancers, conflicting studies have also been reported recently. In addition, this issue has been only rarely studied in human colorectal tumors by use of immunohistochemical methods. The aim of the study presented here was to clarify not only the correlation between cathepsin D expression and tumor invasion or metastasis but also the correlation between the intracellular immunostaining pattern of cathepsin D and tumor invasion and metastasis in human colorectal tumors. METHODS: Thirty-four primary colorectal adenocarcinomas and 24 adenomas were immunostained by use of an anticathepsin D antibody. Both the incidence and the immunostaining patterns of cathepsin D were investigated in all tissue samples. RESULTS: Three different immunostaining patterns,i.e., supranuclear, basal, and diffuse, were observed in samples containing cathepsin D. Although the incidence of cathepsin D-positive carcinomas was not correlated with tumor progression, invasion, or metastasis, the immunostaining pattern was significantly correlated with lymphatic invasion. CONCLUSIONS: The results of this study suggest that abnormal cathepsin D immunostaining patterns (basal or diffuse) can be used to predict a potential for lymphatic invasion in colorectal carcinoma.
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  • 2
    ISSN: 1534-4681
    Keywords: Melanoma ; Sentinel node analysis ; Tyrosinase RT-PCR ; Immunohistochemistry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: Immunohistochemistry (IHC) of serial sectioning is considered the gold standard for detection of melanoma activity in sentinel node (SN) biopsies. However, this is cost and labor intensive. In contrast, tyrosinase reverse transcription-polymerase chain reaction (RT-PCR) is simple and quick, but it is hampered by its extreme sensitivity. This study was performed to test whether a strategy that combines the two methods, using tyrosinase RT-PCR to preselect nodes for IHC, could be accurate and cost effective. Methods: In 36 patients, SNs were identified by scintigraphy and patent blue uptake. Of each SN, one cross section was analyzed first by hematoxylin and eosin staining. Next, all nodes were examined by serial sectioning and IHC of one-half and tyrosinase RT-PCR of the other. Before comparison, all results were documented in a blinded manner. Material costs and workload estimates were noted per SN. Results: Fifty-five SNs were retrieved from the 36 patients. Hematoxylin and eosin staining of the first cross section revealed tumor positivity in 3 patients (6 SN). Tyrosinase RT-PCR was positive in 11 of the remaining 33 patients (19 of 49 SN). Of these same 11 patients, only 5 were shown to have tumor-positive SNs by using IHC on serial sections (7 SN). All these nodes had been positive for tyrosinase on PCR. For IHC, an average of 40 sections were prepared and examined per SN at a cost of $200(U.S.)/SN. In contrast, routine tyrosinase RT-PCR costs $37(U.S.)/SN, and takes 5% of the time necessary for IHC. A strategy including hematoxylin and eosin staining on the first cross section, followed by tyrosinase RT-PCR on half of each negative (half) node, could preselect nodes to be taken through serial sectioning. In these series, such a strategy would have prevented serial sectioning and IHC of 30 SN from 22 patients. Apart from a considerable gain in efficiency, this would have reduced material costs by a minimum of $6000 (U.S.). This iscrepancy would be even higher if work intensity of analysts and pathologists were considered. Conclusions: In routine analysis of SN biopsies in melanoma patients, tyrosinase RT-PCR can be used effectively to preselect nodes for further IHC of serial sections. This method seems both time and cost effective.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1436-3305
    Keywords: Key words Mucosal gastric cancer ; Micrometastasis ; Cytokeratin ; Immunohistochemistry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background. Endoscopic mucosal resection is frequently used in the treatment of mucosal gastric cancer. Micrometastasis in the lymph nodes of mucosal gastric cancer remains unclear. Methods. We examined 2526 lymph nodes from 84 patients with mucosal gastric cancer. Two consecutive sections were prepared, for simultaneous staining with hematoxylin and eosin and immunostaining with CAM 5.2 monoclonal antibody against cytokeratin (CK), respectively. A clinicopathological comparison was made between patients with and without lymph node involvement. Results. Lymph node involvement was detected in 45 of 2526 (1.8%) lymph nodes. The incidence of nodal involvement was significantly increased, from 1.2% (1/84 patients) with hematoxylin and eosin staining, to 19% (16/84 patients) with CK immunostaining. Although no significant difference was found, micrometastasis to lymph nodes was more frequently detected in tumors larger than 1.0 cm (15/72 patients, 21%) than in those less than or equal to 1.0 cm (1/12 patients; 8%, P = 0.307). However, discrete CK-positive cancer cells or clusters of CK-positive cancer cells were detected only in tumors larger than 2 cm. Conclusion. Because mucosal gastric cancer of more than 1.0 cm in superficial diameter may indicate a risk of micrometastasis to lymph nodes, endoscopic mucosal resection is not recommended for these patients.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International journal of legal medicine 113 (2000), S. 268-271 
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: Key words Surfactant-associated protein A ; Immunohistochemistry ; Asphyxia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Notes: Abstract We evaluated the usefulness of pulmonary surfactant protein A (SP-A) as a practical diagnostic marker of fatal mechanical asphyxia in forensic autopsy cases. ¶A total of 27 cases of asphyxia were examined histologically and immunohistochemically and compared with a control group consisting of 16 cases of poisoning (n = 9) and peracute death (n = 7). Both groups showed histological findings of local atelectasis and local emphysema, congestion, intra-alveolar and interstitial edema in most cases and pulmonary hemorrhages in some cases. The mechanical asphyxia group showed a significantly increased intensity of SP-A staining in the intra-alveolar space accompanied by many massive aggregates in approximately 60% of cases, which was not found in the control group. These structures may be interpreted as aggregates of pulmonary surfactant released from the alveolar wall due to enhanced secretion caused by strong forced breathing or over-excitement of the autonomic nervous system by mechanical asphyxia. The results of our investigation suggest the practical usefulness of the immunohistochemical detection of SP-A in distinguishing mechanical asphyxia from other types of hypoxia.
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International journal of legal medicine 113 (2000), S. 288-292 
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: Key words Brain injury ; Cortical contusion ; Vascular ¶reaction ; Immunohistochemistry ; Wound age
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Notes: Abstract In a total of 104 individuals who had sustained traumatic brain injury (TBI), the time-dependent vascular response was investigated at the injured cortical area during the first 30 weeks after the trauma. The immunohistochemical staining of the cerebral blood vessels was performed with antibodies against laminin, type IV collagen, tenascin, thrombomodulin and factor VIII associated antigen. Compared to the immunoreactivity in unaltered control tissue, a significantly increased vascular expression could be detected in cortical contusions after a postinfliction interval of at least 3 h for factor VIII, after 1.6 days for tenascin or after 6.8 days for thrombomodulin, whereas the immunostaining for laminin and type IV collagen was regularly positive even in the vascular endothelium of uninjured brain tissue.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S31 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Computersystemanwendung ; Bildinteraktive Navigation ; Wirbelsäulenchirurgie ; Pedikelschrauben ; Key words ; Computer assistance ; Image guidance ; Spinal surgery ; Pedicle screws
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract A prospective clinical trial was performed to determine the accuracy of computer-assisted pedicle screw insertion in 30 consecutive low back operations. Thirty transpedicular titanium screws were implanted with computer assistance. The accuracy of screw placement was studied postoperatively using a sophisticated computed tomography protocol. A total of 174 pedicle screws were implanted, 139 (79.9%) of them with the navigation system. Lateral perforation of the pedicular cortex occurred in 4.3% of all cases; in the 35 screws inserted by the conventional technique the perforation rate was 14.3%. The difference in the perforation rate is statistically significant (χ2 test, P = 0.03). One screw inserted by the conventional technique caused L4 root paresis and had to be changed. The accuracy of pedicle screw placement with computer navigation proved to be superior to the accuracy obtained when conventional techniques were used. The author’s 4-year experience of clinical use of the navigation system and future developments are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die klinische Anwendbarkeit eines Computersystems für die bildinteraktive Navigation bei der lumbalen Pedikelschraubeninsertion wurde in einer prospektiven Studie an 30 konsekutiven Patienten untersucht. Es wurden insgesamt 174 Pedikelschrauben implantiert. Bei 139 Schrauben (79,9%) konnte das Navigationssytem eingesetzt werden. Die Verifizierung der Schraubenlage erfolgte postoperativ durch einen unabhängigen Radiologen nach einem speziell entwickelten CT-Protokoll anhand von transaxialen Schnitten der Wirbel sowie Serienschnitten durch jeden instrumentierten Pedikel. Von 139 Schrauben lagen 133 (95,7%) perfekt innerhalb des Pedikels. Bei ¶6 Schrauben (4,3%) wurde eine laterale Perforation der Pedikelkortikalis bis maximal 4 mm registriert. Von 35 Schrauben, die ohne Computerassistenz eingebracht worden waren, perforierten 5 (14,3%) die Pedikalwand bis maximal 6 mm. Eine 5 mm medial fehlpositionierte Schraube verursachte Wurzelsymptome und mußte gewechselt werden. Die Differenz der Perforationsraten ist statistisch signifikant (χ 2 -Test, p = 0,03). Mit Hilfe der Computernavigation konnte eine signifikante Verbesserung der Genauigkeit und damit der Sicherheit der Pedikelschraubenimplantation im Lendenwirbelsäulenbereich erzielt werden. Praktische Erfahrungen und zukünftige Entwicklungen werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S129 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kalkaneus ; Fraktur ; Konventionelle Behandlung ; Subtalare Arthroskopie ; Offene Frakturen ; Key words ; Calcaneus ; Fracture ; Nonoperative treatment ; Subtalar arthroscopy ; Open fractures
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Compared to nonoperative methods, the advantages of open reduction and internal fixation of calcaneus fractures using an extensive lateral approach and stable plate osteosynthesis are undisputed in the current literature. Improved functional results, patients’ faster return to work, lower disability ratings, and especially the considerably lower chance of having to perform secondary subtalar arthrodeses (3–5% vs. 28%) are strong arguments for operative treatment. A prospective randomized trial conducted in 1996 clearly demonstrated the significant advantages of primary operative treatment with plate osteosynthesis over conservative procedures. Additionally, our own experience shows that intraoperative arthroscopic control of subtalar joint congruity is safer than intraoperative Brodén views, which finding should result in further improvement of operative results: all authors reported on the demanding surgical techniques and proportionately higher complication rates connected with the so-called learning curve, making these procedures best reserved for very experienced surgeons. In the absence of contraindications, patients with intra-articular fractures should be transferred quickly to the nearest trauma center. In the eyes of all active authors, second and third degree open fractures remain the most complicated calcaneus fracture cases. According to our experience, very early and free flap coverage is needed to make these fractures suited to internally stable osteosynthesis.
    Notes: Zusammenfassung Die Vorteile eines offen-operativen Vorgehens, insbesondere bei Verwendung des ausgedehnt lateralen Zugangs mit übungsstabiler Plättchenosteosynthese, sind gegenüber dem konservativen Vorgehen in der neueren Literatur unbestritten. Nicht nur die besseren funktionellen Resultate, die raschere Erreichbarkeit der Arbeitsfähigkeit, die erkennbare Tendenz einer günstigeren Einstufung der Minderung der Erwerbsfähigkeit, sondern v. a. auch die erkennbar niedrigere Rate von notwendiger, sekundärer subtalarer Arthrodese von 3–5% vs. 28% sind unbestreitbar. Eine prospektiv-randomisierte Studie hat erstmals 1996 den wissenschaftlichen Beweis erbracht, daß das primär operative Vorgehen mit übungsstabiler Plättchenosteosynthese dem konservativen Vorgehen hochsignifikant überlegen ist. Die eigenen Erfahrungen zeigten, daß die intraoperative arthroskopische Kontrolle der posterioren Facette zur Überprüfung der Gelenkrekonstruktion sicherer ist als die intraoperative Brodén-Aufnahme. Dadurch ist mit weiteren Qualitätsverbesserungen in der operativen Versorgung zu rechnen. Alle Autoren berichteten über die anspruchsvolle Operationstechnik und über eine proportionale Komplikationsrate hinsichtlich der sog. Learning curve. Deshalb sollten diese Operationen nur von sehr erfahrenen Operateuren durchgeführt und Patienten mit intraartikulärer Fraktur bei fehlender Kontraindikation rasch in ein Unfallchirurgisches Zentrum überwiesen werden. Die unverändert schwierigen Kalkaneusfrakturen sind, nach Erfahrung aller operativ tätigen Autoren, in den zweit- und drittgradigen offenen Frakturen zu sehen. Nach eigener Erfahrung ist bei diesen Frakturen eine sehr frühe, freie plastische Deckung notwendig, um sie auch, wie geschlossene Frakturen, mit einer internen übungsstabilen Osteosynthese stabilisieren zu können.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S147 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kreuzbandersatzplastik ; Kreuzbandnaht ; Synthetische Bänder ; Key words ; ACL replacement ; ACL suture ; Synthetic ligaments
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract ACL-deficient knees with symptomatic instability generally require operative stabilisation. The most widely accepted surgical procedure is currently replacement of the ruptured ACL with autogenous material, preferably the patellar tendon (BTB) or the semitendinosus tendon. These transplants, however, are subject to necrosis during remodelling, causing a major reduction of their strength with a consequent increased risk of rupture or elongation. Augmentation with a synthetic ligament can be helpful to bridge this “biomechanical gap”. While suture of ¶a ruptured ACL alone does not yield good long-term results, there are positive clinical and experimental data showing that reinsertion of the ACL with protection by an alloplastic ligament will restore knee stability. General reservations against synthetic ligaments are based on material fatigue, lacking biocompatibility, progression of arthrosis, and interference with transplant remodelling. These problems are discussed from all angles in the literature. While replacement of the ACL with an artificial ligament alone (prosthesis function) is not acceptable, temporary augmentation of a suture or of an autogenous transplant is justified, provided always that the correct synthetic ligament is chosen.
    Notes: Zusammenfassung Besteht bei einem kreuzbandinsuffizienten Kniegelenk eine symptomatische Instabilität, so ist in aller Regel die operative Stabilisierung indiziert. Das heutige gängigste Verfahren ist die Kreuzbandersatzplastik aus körpereigenem Material, z. B. Patellarsehne oder Semitendinosussehne. Diese Transplantate verlieren während der Umbauphase einen großen Teil ihrer Festigkeit und sind dadurch einer erhöhten Ruptur- bzw. Elongationsgefahr ausgesetzt. Hier besteht die Möglichkeit, durch ein synthetisches Band die „biomechanische Stabilitätslücke“ zu überbrücken. Während die alleinige Naht eines gerissenen Kreuzbands wenig Erfolg verspricht, gibt es für die Kreuzbandreinsertion unter dem Schutz des Kunstbands positive klinische und experimentelle Daten. Allgemeine Vorbehalte gegen künstliche Bänder sind Materialermüdung, Unverträglichkeit, Förderung der Arthrose und Verhinderung eines adäquaten Umbaus des biologischen Transplantats. Diese Problematik wird in der Literatur kontrovers diskutiert. Während der Einsatz von synthetischen Bändern als Kreuzbandersatz weitgehend abzulehnen ist, haben diese als temporärer Schutz einer Kreuzbandnaht oder eines Kreuzbandtransplantats, unter der Voraussetzung, daß das richtige Band gewählt wird, durchaus ihre Berechtigung.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S154 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Hinteres Kreuzband ; Isolierte Ruptur ; Therapie ; Prognose ; Key words ; Posterior cruciate ligament ; Isolated tears ; Treatment ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The treatment of injuries to the PCL is still controversial. There are still no answers to many questions on the biomechanics of PCL, the natural history of PCL injury, the surgical technique of PCL reconstruction and the biology of PCL healing. It is well established that primary repair of bony avulsions of the PCL provides good static and functional results. PCL tears should also be treated surgically in combined knee ligament injuries. For isolated midsubstance tears of the PCL, however, no prospective randomised long-term studies are available to date demonstrating that surgical treatment with current techniques leads to better results than nonoperative, functional treatment. Nonoperative management is advocated because the knee instability following isolated PCL midsubstance tear is only moderate, the natural history has been seen to end in acceptable functional stability, knee proprioception is preserved, and the incidence of late osteoarthritis is low.
    Notes: Zusammenfassung Die Behandlung von Rupturen des hinteren Kreuzbands wird international noch immer kontrovers diskutiert. Zahlreiche Fragen zur funktionellen Anatomie, zum Spontanverlauf nach Ruptur, zur chirurgischen Technik sowie zum Heilungsverlauf sind unbeantwortet. Gesichert ist, daß die primäre operative Versorgung von knöchernen Ausrissen des hinteren Kreuzbands zu guten Ergebnissen führt. Bei kombinierten Knieinstabilitäten sollte das verletzte hintere Kreuzband auch operativ versorgt werden. Für die isolierte, interligamentäre Ruptur des hinteren Kreuzbands konnte bisher jedoch mit keiner prospektiven, randomisierten Langzeitstudie bewiesen werden, daß die heutigen Operationsverfahren reproduzierbar zu besseren Ergebnissen führen als die konservativ-funktionelle Behandlung. Für die konservative Therapie sprechen die nur mäßige Instabilität nach isolierter Ruptur des hinteren Kreuzbands, der günstige Spontanverlauf und der Erhalt der Propriozeption des Kniegelenks sowie die im Verlauf nur geringe Arthroserate.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S133 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kalkaneusfraktur ; Retrospektive Untersuchung ; Klassifikation ; Weichteilmantelverletzung ; Key words ; Calcaneal fracture ; Retrospective study ; Classification ; Soft tissue injury
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract In a retrospective study of calcaneus fractures seen over a period of 4 years (1993–1997) the therapy and the results of treatment after ¶1 year are evaluated with reference to the calcaneus outcome score and the complications encountered are presented. The classification of the soft tissue injuries is essential for decisions on the treatment of fractures of the calcaneus.
    Notes: Zusammenfassung In einer retrospektiven Untersuchung von Kalkaneusfrakturen über 4 Jahre (1993–1997) werden die Therapie, 1-Jahres-Behandlungsergebnisse, ausgewertet nach dem Calcaneus-outcome-Score und Komplikationen dargestellt. Als Wegweiser für die Therapie von Kalkaneusfrakturen ist die Klassifikation der Weichteilmantelverletzung unabdingbar.
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  • 11
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S157 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Achillessehnenruptur ; Nahttechniken ; Primärstabilität ; Funktionelle Nachbehandlung ; Key words ; Achilles tendon rupture ; Suture techniques ; Primary stability ; Postoperative physical therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The treatment of subcutaneous Achilles tendon rupture aims toward a strong, healed tendon that allows physical and athletic activities at pretrauma levels. This stability can be attained with a minimum of complications using open or minimally invasive suturing techniques, if certain technical recommendations (early operation, no use of tourniquets, simple suture techniques, degradable suture materials, early onset of physical therapy) and contraindications (diabetes mellitus, general healing problems and local risks, restriction of venous or arterial perfusion, smoking, primarily inactive patients) are kept in mind. Operative techniques require no special infrastructure. Our experimental work on human tendons demonstrates the high primary stability of applied suture techniques that allow early physical therapy. Using this concept of operative treatment and early physical therapy with an orthosis, the therapeutic goal can be reached in the shortest time and with the lowest possible rates of rerupture and functional disability.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Behandlung der subkutanen Ruptur der Achillessehne ist eine stabil verheilte Sehne, die körperliche und sportliche Tätigkeit der hochaktiven Patienten in uneingeschränktem Maß ermöglicht. Durch offene oder minimalinvasive Nahttechniken kann diese Stabilität standardisiert und mit einer vertretbar geringen Rate relevanter Komplikationen erreicht werden, wenn operationstechnische Empfehlungen (frühe Operation, keine Blutsperre, einfache Nahttechnik, resorbierbare Nahtmaterialien, frühfunktionelle Nachbehandlung) und Kontraindikationen (allgemeine Heilungsprobleme, lokale Risiken, Diabetes mellitus, arterielle DBS, Raucher, inaktive Patienten) berücksichtigt werden. Eine spezielle Infrastruktur ist für die operative Behandlung der Achillessehnenruptur nicht erforderlich. Experimentelle Untersuchungen an menschlichen Achillessehnen zeigen eine hohe Primärstabilität der Nahttechniken, was eine frühfunktionelle Nachbehandlung ermöglicht. Mit diesem Konzept (operative Versorgung und frühfunktionelle Behandlung mit einer Orthese) wird bei einer sehr geringen Rerupturrate in einer kurzen Behandlungsdauer das gewünschte Behandlungsziel erreicht, das die Wiedererlangung des früheren sportlichen Aktivitätsniveaus sicher ermöglicht.
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  • 12
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S160 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Achillessehnenruptur ; Funktionelle Behandlung ; Key words ; Achilles tendon rupture ; Functional treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The last 10 years have seen a dynamic development in the treatment of fresh Achilles tendon rupture. The main factor in this development has been the application of core spin tomography and, especially, of ultrasonography in the diagnosis of pathologic alterations and lesions of the tendons. These procedures have made it possible to achieve objective answers to questions of the pathomorphology of tendon ruptures and allowed monitoring of the course of healing; this in turn gave rise to new options for determining the indications for selection of therapy and follow-up treatment. Decisive impulses for improvement of the results and shortening of the rehabilitation phase came about with the introduction of early functional treatment in contrast to immobilization by means of plaster casts. A prospective randomized study (1987–1989) conducted in the accident and emergency surgerical department of the medical school demonstrated the equal value of an operative functional treatment and a primarily functional treatment with a special shoe (Variostabil/Adidas). The decisive criterion used in selection of therapy is the position of the tendon stumps measured sonographically with the foot in plantar flexion (20°). In the case of complete adaptation of the tendon ends the results obtained with operative treatment are not statistically different, in terms of tendon healing and the functional result, from those yielded by conservative functional treatment. Each method has advantages and disadvantages from the aspect of current therapeutic standards. Both operative functional and primary functional treatment allow stable tendon healing with little risk of recurring rupture (1–2%). The scientific discussion has meanwhile culminated in a consensus in favour of early functional post-treatment of the surgically treated Achilles tendon. The trend in the treatment of fresh Achilles tendon rupture is now going in the direction of conservative functional therapy if the sonographic findings show that this is indicated, and otherwise in the direction of minimally invasive operative functional treatment.
    Notes: Zusammenfassung Die Behandlung der frischen Achillessehnenruptur hat in den letzten 10 Jahren eine dynamische Entwicklung erfahren. Ausschlaggebend für diese Entwicklung war die Anwendung der Kernspintomografie und v. a. der Ultraschallsonografie in der Diagnostik der pathologischen Veränderungen und Verletzungen der Sehnen. Die Fragen der Rupturpathomorphologie sowie die Kontrolle des Heilverlaufs konnten nunmehr objektiv beantwortet werden, wobei sich konsequenterweise hieraus neue Möglichkeiten der Indikationsstellung zur Therapiewahl und Nachbehandlung ergaben. Entscheidende Impulse zur Verbesserung der Ergebnisse und Verkürzung der Rehabilitationsphase sind mit Einführung der frühfunktionellen Behandlung, im Gegensatz zur immobilisierenden Gipsbehandlung, erfolgt. In einer prospektiv-randomisierten Studie (1987–1989) der Unfallchirurgischen Klinik der Medizinischen Hochschule Hannover konnte die Gleichwertigkeit einer operativ-funktionellen gegenüber einer primär funktionellen Behandlung in einem Spezialschuh (Variostabil, Adidas) nachgewiesen werden. Das entscheidende Kriterium zur Therapiewahl ergibt sich aus der sonografisch gemessenen Lage der Sehnenstümpfe in der Plantarflexion (20°). Bei kompletter Adaption der Sehnenenden erreicht die operative Behandlung gegenüber der konservativ-funktionellen Behandlung im Hinblick auf die Sehnenheilung und das funktionelle Ergebnis keinen statistischen Unterschied. Werden die aktuellen therapeutischen Standards betrachtet, ist jede Methode mit Vor- und Nachteilen behaftet. Sowohl die operativ funktionelle als auch die primär funktionelle Behandlung ermöglichen eine stabile Sehnenheilung bei geringem Rerupturrisiko (1–2%). Die wissenschaftliche Diskussion hat mittlerweile in der frühfunktionellen Nachbehandlung der operierten Achillessehnen einen Konsens gefunden. Der Trend in der Behandlung der frischen Achillessehneruptur geht in Richtung „konservativ-funktionell“ bei entsprechendem sonografischem Befund oder in Richtung „minimalinvasiver“ operativ-funktioneller Behandlung.
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  • 13
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    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S8 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Plattenosteosynthese ; Femurfraktur ; Minimalinvasiv ; Elastische Plattenosteosynthese ; Biologische Osteosynthese ; Kallus ; Vaskularisation des Knochens ; Key words ; Internal fixation ; Femoral fracture ; Minimally invasive technique ; Elastic plate osteosynthesis ; Biologic plate osteosynthesis ; Callus ; Vascularization of bone
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract When a biologic-elastic surgical technique is used, internal plate fixation of the femur is indicated in the polytraumatized patient, particularly with severe thoracic or cranial trauma, for fractures near the joints, for fractures in growing children and in fractures associated with total joint arthroplasty. Intramedullary nailing is the method of choice in all other indications for internal fixation in the femoral shaft. The external fixator is a temporary implant for use in severely polytraumatized patients. Rigid internal plate fixation with anatomical reconstruction of the fragments and compression was formerly widely applied, but this technique interfered with the vascularization of the bone. This resulted in bone necrosis and complications arising from the interfragmentary stability that was necessary until direct bone healing was achieved. Biologic-elastic internal plate fixation, in contrast, preserves the vascularization and favours adequate micromovement of fragments relative to each other as the plate retains elasticity since there are several plate holes without screws. This results in a spontaneous fracture healing with rapid callus formation, but without cortical bone necrosis. The surgical procedure does not require stripping of the periosteum, anatomical repositioning of fragments, adjustment of third fragments, interfragmentary lag screws, the tension device, compression by means of DC holes or any cancellous bone graft. The plate can also be inserted by means of two small incisions in a “push-through” technique. So far 120 biologic-elastic internal plate fixations have been performed in the Trauma Department of the University of Göttingen, including 76 in the femur. All fractures healed within the normal time. The patients walked with reduced weight-bearing at first, and with full weight-bearing after 12 weeks at the most. We saw 2 cases of late infection 5 months after third-degree open fractures, 4 patients with rotational deformities of more than 10 ˚ and 2 with axial deformities. In addition, 13 fractures of the femur were treated in the same manner in children without any complications. Internal plate fixation for a fracture of the femur with a total hip or knee arthroplasty may require an additional autogenous cancellous bone graft because of the reduced vitality of these bones. In the case of articular fractures a rigid internal fixation technique must always be used.
    Notes: Zusammenfassung Unter Verwendung der biologisch-elastischen Operationstechnik besteht die Indikation zur Plattenosteosynthese am Femurschaft bei Polytrauma, besonders mit schwerem Thorax- und Schädel-Hirn-Trauma, bei Frakturen in Gelenknähe, bei Frakturen im Wachstumsalter und bei Frakturen bei liegender Hüft- oder Knieprothese. Die Marknagelosteosynthese ist bei allen anderen Indikationen am Oberschenkelschaft das Verfahren der Wahl. Der Fixateur externe ist ein temporäres Implantat zur Versorgung des schwer Polytraumatisierten. Bei der früher dominierenden rigiden Plattenosteosynthese mit anatomischer Reposition und interfragmentarer Kompression wurde der Erhalt der Blutzirkulation des Knochens zu wenig beachtet. Knochennekrosen und die Notwendigkeit der interfragmentaren Stabilität bis zum Eintritt der direkten Knochenbruchheilung führten bei der rigiden Plattenosteosynthese zu Komplikationen. Die biologisch-elastische Plattenosteosynthese schont dagegen die Fragmentvaskularisation und erlaubt unter langstreckiger Elastizität der Platte durch unbesetzte Plattenlöcher dosierte Mikrobewegungen zwischen den Fragmenten. Folge ist eine spontane Frakturheilung mit rascher tragfähiger Kallusbildung unter Vermeidung von kortikalen Knochennekrosen. Es wird auf ein Ablösen des Periosts, eine fugenlose Reposition, auf das Einpassen dritter Fragmente, auf interfragmentare Zugschrauben, auf den Plattenspanner, auf die Kompression über die DC-Löcher sowie eine primäre Spongiosaplastik verzichtet. Die Platte kann auch über 2 kleine Inzisionen in durchgeschobener Technik eingebracht werden. Von bisher 120 biologisch-elastischen Plattenosteosynthesen wurden 76 am Oberschenkel durchgeführt. Alle Frakturen heilten regelrecht bei sofortiger entlastender Gehfähigkeit und Vollbelastung spätestens nach 12 Wochen. Es traten 2 Spätinfekte 5 Monate nach drittgradig offener Fraktur, 4 Drehfehler 〉 10° sowie 2 Achsfehler auf. Weitere 13 Femurfrakturen wurden bei Kindern im Wachstumsalter ohne Komplikationen behandelt. Die Plattenosteosynthese bei liegender Endoprothese erfordert dagegen wegen der gestörten Vitalität des Knochens häufig eine zusätzliche autogene Spongiosaplastik. Bei Gelenkfrakturen muß die Osteosynthese nach wie vor rigide durchgeführt werden.
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  • 14
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S35 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Fixateur externe ; Intelligent ; Messung ; Motor ; Frakturheilung ; Hexapod ; Key words ; External fixator ; Intelligent ; Measurement ; Motor ; Fracture healing ; Hexapod
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The idea of adding “intelligence” to orthopedic implants with the aim of optimizing fracture healing by automatic modification of shape and elasticity of the implant is pursued. To achieve this, it is necessary to incorporate both control and measurement capabilities. An external fixator based on a hexapod mechanism was developed, which allowed precisely computed bone movements to be carried out. In particular, slow and careful fracture reduction was possible without pain to the patient. A prototype with motors was investigated. The application of force sensors made it possible to monitor the course of fracture healing with the hexapod. The authors are of the opinion that reduction robots and “intelligent” fixators will be routinely used by orthopedic trauma surgeons in the future.
    Notes: Zusammenfassung Es wird die Idee verfolgt, Implantaten mit Hilfe moderner Technologie eine „Intelligenz“ zu verleihen, welche eine optimale Frakturheilung durch automatische Modifikation von Form und Elastizität des Implantats ermöglicht. Hierzu ist es erforderlich, daß sowohl eine Steuerung als auch eine Messung vorgesehen werden. Auf der Basis eines Hexapoden wurde ein Fixateur externe entwickelt, mit welchem exakt berechenbare Knochenbewegungen ausgeführt werden konnten. Insbesondere konnte eine langsame und schonende, für den Patienten schmerzfreie Frakturreposition erfolgen. Ein Prototyp mit Motoren wurde erprobt. Durch Einbringen von Kraftsensoren war es möglich, die Kontrolle des Frakturheilungsverlaufs mit dem Hexapoden durchzuführen. Nach Ansicht der Autoren werden Repositionsroboter und „intelligente“ Fixateure in der Zukunft routinemäßige Hilfsmittel des Unfallchirurgen sein.
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  • 15
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S167 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Bandnaht ; Chronische Außenbandinstabilität ; Fibulare Bandruptur ; Konservative Therapie ; Propriozeption ; Key words ; Ligament suture ; Chronic lateral ligament instability ; Injury to the lateral ankle ligaments ; Conservative treatment ; Proprioception
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Injuries to the lateral ligaments of the ankle are increasingly being treated by conservative means, despite the chronic instability that comprises 20% of all cases described in the literature that turn up after an indefinite period of time and therefore receive no consideration in studies spanning shorter time periods. Furthermore, studies that demonstrate the loss of proprioception in torn ankle ligaments of animals point to a possible cause of persistent functional instability. Taking these reports into account, the indication for operative suture treatment to ligaments should probably not be limited to extensive injuries of all three lateral ligaments, dislocated fibular fragments, and extensive accompanying injuries.
    Notes: Zusammenfassung Die Behandlung der Außenbandruptur erfolgt in den letzten Jahren zunehmend durch konservative Maßnahmen. Trotzdem bestehen Zweifel an einer grundsätzlichen Empfehlung angesichts 20% in der Literatur beschriebener behandlungsbedürftiger chronischer Instabilitäten, die nach einem freien Intervall auftreten können, welches in vielen kurzfristigen Nachuntersuchungen keine Beachtung findet. Tierexperimentelle Untersuchungen, die die Zerstörung der ligamentären Propriozeption bei einer Bandruptur nachweisen, können Hinweis für die Ursache einer persistierenden funktionellen Instabilität sein und sollten zu denken geben, die Indikation zur operativen Bandnaht nur auf ausgedehnte 3-Band-Verletzungen, dislozierte Fibulaspitzenfragmente und ausgedehnte Begleitverletzungen zu beschränken.
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  • 16
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S5 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Geschlossene Reposition ; Ligamentotaxis ; Kirschner-Draht-Osteosynthese ; Fixateur externe ; Therapiewandel ; Key words ; Closed reduction ; Ligamentotaxis ; Kirschner wire pinning ; External fixation ; Change in therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract There are many types of distal radial fractures. The corresponding AO classification is gradually gaining acceptance. Treatment is aimed at exact anatomical and complete functional reconstruction. This can rarely be achieved by conservative means. Plate osteosynthesis is an invasive method and is often accompanied by complications, so that it has been increasingly declining in significance. Minimally invasive,”semi-operative” treatments, such as Kirschner wire pinning, percutaneous screwing and external fixation, are becoming more and more popular. Kirschner wire osteosynthesis in particular, for which there are different technical variants, involves a low level of stress for the patient and low complication rates and yields predominantly good to satisfactory results. More severe fractures associated with external fixation lead to poorer results.
    Notes: Zusammenfassung Distale Radiusfrakturen sind vielgestaltig. Die AO-Klassifikation setzt sich auch hier allmählich durch. Die Therapie erstrebt die exakte anatomische und die komplette funktionelle Wiederherstellung, welche auf konservativem Weg nur selten zu erreichen ist. Die Plattenosteosynthese als invasives und komplikationsbeladenes Verfahren hat ihre Bedeutung zunehmend verloren. Minimalinvasive „halboperative“ Verfahren sind auf dem Vormarsch, wie die Kirschner-Draht-Osteosynthese, die perkutane Verschraubung und der Fixateur externe. Namentlich die K-Draht-Osteosynthese, in verschiedenen technischen Varianten anwendbar, führt bei geringer Belastung und Komplikationsrate zu überwiegend guten bis befriedigenden Resultaten. Beim Fixateur externe trüben die in der Regel viel ungünstigeren Ausgangsbedingungen die Ergebnisstatistik deutlich. Eigene Nachuntersuchungen und Analysen belegen eindeutig den Trend zu den minimalinvasiven Behandlungsverfahren.
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  • 17
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S51 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Ellbogenverletzungen ; Wachstumsalter ; Diagnostik ; Therapie ; Key words ; Ellbow joint injuries ; Adolescence ; Diagnosis ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Fractures and dislocations of the elbow are some of the most common injuries in childhood and adolescence. The majority occur in the course of sport and play, for example as the result of falling from apparatus used in gymnastics or a bike, or falling while engaging in such popular sports as in-line-skating or skateboarding. Elbow injuries can be divided into dislocations of the joint alone and fractures, of the distal humerus or the proximal radius and ulna, or combinations of both dislocation and fracture. In addition, a differentiation is made between extra- and intraarticular fracture types, the latter being seen as either partial or complete joint lesions.
    Notes: Zusammenfassung Luxationen und/oder Frakturen am Ellbogen gehören zu den häufigsten Verletzungen im Wachstumsalter überhaupt. Sie entstehen überwiegend bei Sport und Spiel, z. B. durch Sturz von einem Turngerät, von Zweirädern oder während der Ausübung moderner Sportarten wie In-line-Skating, Rollschuhlauf und Skateboardfahren. Bei den Verletzungen werden reine Luxationen von Frakturen entweder am körperfernen Oberarmende oder an den gelenkbildenden Anteilen von Radius und Ulna unterschieden. Ein weiteres Unterscheidungsmerkmal ist die Abgrenzung extraartikulärer von intraartikulären Frakturformen, wobei letztere entweder als partielle oder komplette Bruchform imponieren.
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  • 18
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S67 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kondyläre Humerusfraktur ; Klassifikation ; Plattenosteosynthese ; Spätrekonstruktion ; Begutachtung ; Key words ; Condylar humeral fracture ; Classification ; Plate fixation ; Delayed reconstruction ; Expert assessment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Less than 1% of all fractures involve comminution of the humeral condyles. These difficult fractures demand a sophisticated operative technique. In the first step the articular surface must be reconstructed by means of screws and/or Kirschner wires. The articular block is then reduced and fixed to the proximal fragment by bilateral plating. In the case of bony defects autogenous cancellous bone grafting is recommended. Early physiotherapy with active joint motion is essential. A review of the literature with special reference to postoperative results shows that there is residual restriction of extension by an average of 20–30°. For limb function this is considered to be less important than the restriction of flexion. Of course, in expert assessments prepared for insurances and other official purposes the functional deficit is the crucial criterion. Besides this, additional factors such as joint instability, posttraumatic arthritis, nerve palsy, vessel damage, cicatricial contraction, and keloids must be taken into account.
    Notes: Zusammenfassung Weniger als 1% aller Frakturen betreffen als Mehrfragmentfraktur die Humeruskondylen. Es handelt sich hierbei um Frakturformen, die hohe Ansprüche an die operative Technik stellen. Im 1. Schritt ist der Gelenkblock durch interne Minimalfixation zu rekonstruieren, Defekte müssen mit autogener Spongiosa aufgefüllt werden. Der rekonstruierte Gelenkblock wird anschließend auf das proximale Schaftfragment reponiert. Zur ¶Retention ist in der Regel die ¶Anwendung einer bilateralen ¶Plattenosteosynthese erforderlich. ¶Die Nachbehandlung erfolgt bei übungsstabiler Osteosynthese frühfunktionell. Im Hinblick auf die postoperativen Ergebnisse wird in der Literatur praktisch durchgehend auf das Verbleiben eines signifikanten Streckdefizits hingewiesen, welches sich jedoch funktionell weniger stark als eine Beugeeinschränkung auswirkt. Diese Feststellung findet auch in die gutachterliche Einschätzung Eingang. Die Begutachtung muß neben einer Bewegungeinschränkung des Ellbogengelenks sowie einer eingeschränkten Unterarmdrehbeweglichkeit weitere Faktoren berücksichtigen: Gelenkinstabilität, posttraumatische Arthrose, begleitende Gefäß- und Nervenschäden sowie Narbenaufbrüche und -kontrakturen.
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  • 19
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S124 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Aufgebohrte Marknagelung ; Marknagelung ohne Aufbohrung ; Femurfrakturen ; Tibiafrakturen ; Key words ; Reamed medullary nailing ; Unreamed medullary nailing ; Femoral fracture ; Tibial fracture
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Mechanical and biological reasons for using reamed medullary nails without interlocking for fixation of fractures of the femur and of the tibia are listed and discussed.
    Notes: Zusammenfassung Es werden mechanische und biologische Begründungen für die Verwendung des aufgebohrten Marknagels ohne Verriegelung bei ¶Femur- und Tibiafrakturen aufgeführt und diskutiert.
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  • 20
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S126 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Femur ; Tibia ; Nagel ; Aufgebohrte Technik ; Unaufgebohrte Technik ; Key words ; Femur ; Tibia ; Nail ; Reamed technique ; Unreamed technique
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract When implants of smaller diameter than have so far been usual are inserted for internal fixation this also disturbs the blood supply, but to a lesser extent. Recently, the susceptibility to an experimental infection after reamed and unreamed nailing was tested in an animal model. The results showed that susceptibility to the infection was higher in the group in which reamed nails were used than in the unreamed nail group, and that this difference was statistically significant. These findings therefore have implications for the treatment of tibial shaft fractures with severe soft tissue injury in which the blood supply is significantly compromised. The results of on-going multicenter studies with large numbers of patients will help determine the actual level of risk of pulmonary complications. However, the advantages of unreamed nails are already emerging. During nail insertion, the unreamed nail acts as a piston, forcing the contents of the medullary cavity either through the fracture gap into the adjacent tissue or into the venous system. In contrast to reaming, when an unreamed nail is used it entails penetrating into the canal only once, whereas penetration into the canal is repeated many times for a reamed nail. This increases the risk of complications: to ream for a 14-mm universal nail, the procedure is carried out twelve times. In cases with closed tibial or femoral fractures the insertion of nails with small diameters in unreamed techniques is still seemingly advantageous. In cases with low-grade closed soft tissue injury there seems to be no difference in the outcome. However, logistic advantages (positioning, distal aiming device, instrument maintenance) also have to be considered as well. The technique of limited reaming might combine the logistic and biological advantages of both the other techniques and could be an alternative for low-grade soft tissue injuries. In this case the nail is inserted over a guidewire which, used together with a tapered conical screw, reduces the open cross section, especially in the proximal part of the nail. In addition, when reaming is done over the guidewire there is a tendency to try and complete the drilling procedures in the shortest possible time, whereas insertion of the URFN has to be done more slowly to achieve reduction, which facilitates pressure compensation via the fracture gap and by the tissue adjacent to the fracture zone.
    Notes: Zusammenfassung Die Verriegelungsnagelung von Schaftfrakturen der unteren Extremität ist heute allgemein gültiger Behandlungsstandard. Die Markraumaufbohrung, notwendig zum Einbringen entsprechend groß dimensionierter Implantate führt zu einer reversiblen lokalen Schädigung des Knochenrohrs, die nach etwa 6–8 Wochen kompensiert ist. Daneben besteht am Femur zusätzlich die Gefahr einer pulmonalen Gefährdung des Patienten. So ist die Entwicklung des posttraumatischen Lungenversagens nach früh durchgeführter Oberschenkelmarknagelung mit vorhergehender Markraumaufbohrung im Rahmen eines Polytraumas mit einer erhöhten Rate an pulmonalen Komplikationen (ARDS) verbunden, wobei für die Markraumaufbohrung eine Einschwemmung von Thromben in die pulmonale Strombahn und systemische Reaktionen nachgewiesen ist. Die konventionelle Oberschenkelmarknagelung mit Markraumaufbohrung stellt für das pulmonale Organsystem des Patienten eine Belastung dar. Bei der Tibia- oder Femurfraktur mit schwerem Weichteilschaden scheint die Verwendung unaufgebohrt implantierter Nagelsysteme weiterhin das sicherere Verfahren zu sein. Bei den Frakturen ohne Weichteilschaden können unter besonderer Berücksichtigung neuer experimenteller und klinischer Ergebnisse die Vorteile unaufgebohrt implantierter Nagelsysteme (Lagerung, Zugang, distales Zielgerät) mit den Vorteilen der Markraumaufbohrung (größerer Durchmesser, Hyperämie, Osteoinduktivität oder „bone-graft-effekt“) in Form einer geringen Aufbohrung (limited-reaming, single-pass-reamin’) verbunden werden.
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  • 21
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S145 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kreuzbandruptur ; Augmentation ; Semitendinosusplastik ; Patellarsehnentransplantat ; Key words ; Cruciate ligament rupture ; Augmentation ; Semitendinosus plasty ; Patellar tendon transplant
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Treatment options and the currently preferred method of treatment for rupture of the anterior cruciate ligament are presented, together with a review of the literature.
    Notes: Zusammenfassung Behandlungsmöglichkeiten der vorderen Kreuzbandruptur, die entsprechenden Zitate sowie die derzeit bevorzugte Methode werden dargestellt.
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  • 22
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S152 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Hinteres Kreuzband ; Biomechanik ; Hintere Schublade ; Knieluxation ; Key words ; Posterior cruciate ligament ; Biomechanics ; Posterior drawer ; Knee dislocation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Biomechanical data relating to the posterior cruciate ligament support generous reconstruction. With conservative treatment acceptable results can certainly be expected if exercise is restricted and the posterior cruciate ligament is invovled in isolation. Changes in the sense of chondromalacia occur early, while the posteromedial and retropatellar arthrosis tends rather to be a long-term phenomenon in the case of injury to the posterior cruciate ligament. Operative techniques used so far have the disadvantage that they cannot be reproduced in a standardized way. An operation is clearly indicated when there is a bony rupture at the tibial end and when the knee is dislocated. Especially the presence of isolated posterior instability the indications must be examined in each patient individually; full recovery of stability can hardly be expected with the techniques used so far. The differential indications for surgery are presented in detail.
    Notes: Zusammenfassung Biomechanische Daten für das hintere Kreuzband sprechen für eine großzügige Rekonstruktion. Im konservativen klinischen Langzeitergebnis sind bei Aktivitätsreduktion und isolierter Beteiligung des hinteren Kreuzbands durchaus ¶akzeptable Ergebnisse zu erwarten. Chondromalazische Veränderungen treten frühzeitig auf, die postero-mediale und retropatellare Arthrose sind bei der hinteren Kreuzbandverletzung eher ¶ein Langzeitphänomen. Bisherige operative Techniken haben den Nachteil der nicht standardisierten Reproduzierbarkeit. Klare Operationsindikation bestehen beim tibialseitigen knöchernen Ausriß und bei der sog. Knieverrenkung. Insbesondere bei der isolierten hinteren Instabilität muß die Indikation im einzelnen überprüft werden, ¶eine volle Wiederherstellung der Stabilität unter bisherigen Techniken ist kaum zu erwarten. Die Differentialindikation zur Operation wird im einzelnen dargestellt.
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  • 23
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S15 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Pilon-tibiale-Fraktur ; Distale Tibiafraktur ; Minimalinvasive Osteosynthese ; Fixateur externe ; Key words ; Pilon fracture ; Cooper fracture ; Internal fixation ; External fixation ; Minimally invasive osteosynthesis (MIO)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Minimally invasive osteosynthesis (MIO) for pilon fractures of the tibia includes three different treatment protocols: (1) use of either external fixation or Ilizarov ring fixator alone or a combination of Ilizarov ring fixator and unilateral tube fixator (“hybrid systems”); (2) one-stage MIO with primary reduction and reconstruction of the articular surface with screws and K-wires and long-term transarticular external fixation (TEF) of the ankle joint; (3) a two-stage minimally invasive procedure entailing primary reduction and reconstruction of the articular surface with MIO and short-term TEF of the ankle joint followed by secondary medial stabilization with a plate, using a technique requiring only small skin incisions (“less invasive technique”). In a retrospective study of pilon fractures of the tibia we found fewer wound healing problems and a lower infection rate after minimally invasive procedures than after primary definitive treatment with plating. The disadvantages of long-term external fixation are related predominantly to the pins, but also to the soft tissues and the long period of restricted of ankle motion. The two-stage minimally invasive technique has the advantages of a lower infection rate and the possibility of early postoperative mobilization of the ankle with partial weight-bearing. Our own experience with the two-stage minimally invasive technique showed that the infection rate was lower and less severe posttraumatic arthritis developed. These patients also had less pain, more frequently continued working in their previous profession, and were less limited in their leisure activities.
    Notes: Zusammenfassung Die minimalinvasive Osteosynthese (MIO) des Pilon tibiale beschreibt 3 unterschiedliche Behandlungskonzepte: 1. Die alleinige Behandlung mit einem Fixateur externe, einem Ilizarov-Ringfixateur oder einer Kombination aus Ilizarov-Ringfixateur und unilateralem Rohrfixateur. 2. Die einzeitige minimalinvasive Osteosynthese (einzeitige MIO) mit primärer geschlossener oder minimalinvasiver Reposition der Gelenkfläche, Retention durch Schrauben und Spickdrähte sowie Anlage einer transartikulären externen Fixation (TEF) bis zur Frakturheilung. 3. Die zweizeitige minimalinvasive Osteosynthese (zweizeitige MIO), bei der zunächst wie bei der einzeitigen MIO vorgegangen wird. Nach Konsolidierung der Weichteilsituation kann eine mediale Plattenosteosynthese über eine kleine Inzision und subkutanes Hochschieben der Platte vorgenommen werden. Zu diesem Zeitpunkt werden auch die externe Fixation entfernt und eine funktionelle Behandlung angeschlossen. Gegenüber der primären Plattenosteosynthese kam es in unserem Krankengut durch die Anwendung der minimalinvasiven Verfahren zu einer Verminderung von Wundheilungsstörungen und Infekten. Bei den ersten beiden Verfahren muß in der Mehrzahl der Anwendungen eine Transfixation des oberen Sprunggelenks mit den Folgen einer Funktionseinschränkung hingenommen werden. Die zweizeitige MIO dagegen verbindet die Verringerung der Infektrate mit der Möglichkeit einer frühfunktionellen Nachbehandlung. Eigene Erfahrungen mit diesem Verfahren zeigten neben der signifikanten Reduzierung der postoperativen Infektionen eine geringere Arthroseentwicklung, die Patienten klagten über geringere belastungsabhängige Schmerzen und konnten besser in Beruf und Freizeitaktivitäten reintegriert werden.
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  • 24
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S19 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Minimalinvasive Wirbelsäulenfusion ; Thorakoskopie ; Endoskopische spinale Dekompression ; Ventrale Plattenspondylodese ; Key words ; Minimally invasive spinal fusion ; Thoracoscopy ; Endoscopic spinal decompression ; Anterior plate spondylodesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Endoscopically controlled care of fractures to the spine includes disc resection and partial corporectomy, the interpositioning of a tricortical bone graft if required, and finally anterior plate spondylodesis. Until now, this method of treatment has been used for 100 patients with thoracic and thoracolumbar injury. No major complications of any kind appeared, and shifting to open surgery was required only twice. Compared to the usual, open surgical methods, this endoscopic form of treatment showed a marked reduction in approach morbidity, seen objectively in shorter durations of respiration and intensive care, and a reduction in postoperative painkillers.
    Notes: Zusammenfassung Die Methode der endoskopisch kontrollierten Versorgung von Wirbelsäulenfrakturen umfaßt die Bandscheibenresektion und partielle Korporektomie mit spinaler Dekompression bei Bedarf, die ¶Interposition eines trikortikalen Knochenblocks und die abschließende ventrale Plattenspondylodese. Bisher konnte diese Versorgung bei 100 Patienten mit Verletzungen der thorakalen Wirbelsäule und des thorakolumbalen Übergangs durchgeführt werden. Es traten dabei keinerlei schwerwiegende Komplikationen auf, Konversionen zur offenen Technik waren nur 2mal notwendig. Im Vergleich zur offenen Standardmethode bestanden deutliche Vorteile im Hinblick auf die Verringerung der Zugangsmorbidität, objektivierbar an einer kürzeren Beatmungs- und Intensivdauer sowie einer Reduktion des postoperativen Schmerzmittelbedarfs.
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S23 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Computerassistierte Chirurgie ; Navigator ; Bildbasierte Navigation ; Roboter ; Key words ; Computer-assisted surgery ; Navigator ; Image-guided navigation ; Robots
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Intraoperative computer assistance by means of image interactive visualization of the surgical action is still rather novel in orthopaedic surgery. It incorporates preoperative image data into the intraoperative procedure. The goal is to visualize the actual position and orientation of surgical instruments relative to the anatomical structure being operated on and display this information in real time on a computer monitor, to allow more precision and greater safety in performance of the intervention. In principle, each navigation system consists of three components: the image, the anatomical structure concerned, and a navigator linking the other two. This paper explains the functional basics of such a system and describes the navigation systems that are currently in use in orthopaedics and related disciplines. A classification based on the type of navigator used in each is also given.
    Notes: Zusammenfassung Die intraoperative Computerassistenz in Form einer Visualisierung der chirurgischen Aktion ist ein relativ neues Feld in der orthopädischen Chirurgie, das sich aus der Einbeziehung von präoperativen Daten aus bildgebenden Verfahren in den intraoperativen Ablauf entwickelt hat. Ziel ist es dabei, die aktuelle Lage und Ausrichtung von Instrumenten in Relation zur operierten Anatomie in Echtzeit an einem Monitor darzustellen, um dadurch Eingriffe genauer und sicherer durchführen zu können. Konzeptionell läßt sich jedes Navigationssystem in 3 Bereiche – Bild, Anatomie und ein sie verbindender Navigator – aufteilen. Die vorliegende Arbeit erklärt das grundsätzliche Funktionsprinzip eines solches Systems, beschreibt die heute in der Orthopädie und ihren verwandten Disziplinen bekannten intraoperativen Navigationssysteme und versucht, sie nach der Art des verwendeten Navigators zu klassifizieren.
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S65 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Luxationen des Ellbogengelenks ; Rein ligamentäre Verletzungen ; Konservative Therapie ; Frühfunktionelle Übungsbehandlung ; Key words ; Dislocation ; Purely ligament injuries ; Conservative therapy ; Early functional physical therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract As a rule, injuries to the articular capsule of the elbow without additional osteocartilaginous insult are treated conservatively. Beginning functional physical therapy as early as possible after removal from fixation most often produces very good results. Operative therapy is indicated only for secondary instabilities, which rarely appear with injuries involving only ligaments to the elbow joint.
    Notes: Zusammenfassung Die Kapsel-Band-Verletzungen am Ellbogengelenk ohne osteokartilaginäre Zusatzverletzungen werden vorwiegend konservativ behandelt. Die frühfunktionelle Bewegungstherapie aus der Gipsschale gewährleistet überwiegend sehr gute Behandlungsergebnisse. Indikationen zur operative Therapie betreffen Sekundärinstabilitäten, die nach rein ligamentären Verletzungen am Ellbogengelenk sehr selten auftreten.
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    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S115 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Distorsion ; Metakarpophalangealgelenk des Daumens ; Anatomie ; Diagnostik ; Therapie ; Key words ; Sprain ; Metacarpophalangeal joint of the thumb ; Anatomy ; Diagnosis ; Treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Rational treatment is based on detailed knowledge of the anatomy and biomechanics of the MP-I joint, it depends on the clinical symptoms, the radiological findings and the pattern of instability. Up to 70% of patients can be successfully treated by nonoperative procedures.
    Notes: Zusammenfassung Exakte Kenntnisse der Anatomie und Biomechanik des Metakarpophalangealgelenks des Daumens (MP-I-Gelenks) sind absolute Voraussetzung für eine differenzierte Behandlung der Kollateralbandruptur. Die Wahl des therapeutischen Vorgehens ist abhängig von den Ergebnissen der klinischen und radiologischen Untersuchung sowie der manuellen Stabilitätstestung. Abhängig von der Zusammensetzung des Krankenguts können bis zu 70% der Patienten durch eine konservative Therapie erfolgreich behandelt werden.
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  • 28
    ISSN: 1436-3305
    Keywords: Key words Gastric cancer ; Beta-catenin ; E-cadherin ; Immunohistochemistry ; Western blot
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Background. Beta-catenin plays two distinct roles, in intercellular adhesion by E-cadherin, and in transcriptional activation via TCF/LEF. Theoretically, the former role is tumor-suppressive, while the latter is oncogenic. We investigated the involvement of beta-catenin in the histogenesis and clinical outcome of gastric cancers. Methods. The expression pattern of beta-catenin was evaluated in stomach and lymph nodes from 82 patients with gastric cancer by immunohistochemistry and Western blot. Its association with E-cadherin expression and clinicopathological factors, including histological type and postoperative survival, was examined. Results. Beta-catenin expression was classified into two patterns, normal (23.2%; 19 patients) and disordered (76.8%; 63 patients), the latter being subclassified as overexpressed (7.3%; 6 patients) and reduced (69.5%; 57 patients). A disordered beta-catenin expression pattern was significantly correlated with diffuse type adenocarcinoma and deep tumor infiltration (P = 0.0154), but was not associated with lymph node metastasis (P = 0.7877). E-cadherin was always expressed at the cell membrane, and disordered beta-catenin expression was significantly associated with reduced E-cadherin expression (P 〈 0.0001). On univariate analysis, the beta-catenin pattern, as well as depth of invasion and lymph node metastasis, was associated with postoperative prognosis; however, only lymph node metastasis was an independent prognostic factor on multivariate analysis. Interestingly, different disordered patterns of beta-catenin expression, both overexpressed and reduced, were associated with E-cadherin reduction and poorer postoperative survival. Conclusion. Although disordered patterns of beta-catenin expression varied in gastric cancers, they were consistently associated with cancer progression.
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    Journal of gastroenterology 35 (2000), S. 907-911 
    ISSN: 1435-5922
    Keywords: Key words: gastric cancer ; liver neoplasms ; secondary ; interventional radiology ; chemotherapy ; chemoembolization ; therapeutic
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract: Little is known about the effectiveness of transcatheter chemotherapy in liver metastases from gastric cancer. The aim of this study was to evaluate the initial results of hepatic artery infusion and oily chemoembolization in these liver secondaries. Courses of transcatheter arterial infusion with 5-fluorouracil/doxorubicin (12 patients) and oily chemoembolization with doxorubicin-in-iodized oil and gelatin sponge (12 patients) were performed in 24 patients with histologically proven unresectable gastric cancer liver metastases. A positive effect of treatment (partial response + stabilization) was seen in 92% of the patients after chemoinfusion and in 50% after chemoembolization. The 1- and 2-year actuarial survival rates were 92% and 53% for infusion vs 50% and 17% for chemoembolization, respectively (log-rank test, P = 0.0009). For patients who had already died, the mean survival was 19.2 months vs 9.5 months (Student's t-test, P 〈 0.05) with median survivals of 23 months vs 8 months, respectively. The results with arterial infusion were very close to those reported for liver resection. Transcatheter therapy appears to be useful for the palliation of unresectable liver metastases from gastric cancer. If regional chemotherapy is used, arterial infusion should be the first-choice treatment, with oily chemoembolization being reserved for patients who do not respond to infusion.
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  • 30
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: chemotherapy ; docetaxel ; gastric cancer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Purpose:A multi-centric trial was performed to explore theclinical activity, in terms of response and toxicity (primary objectives),duration of response and survival (secondary objectives), of docetaxel withcisplatin in advanced gastric cancer (AGC). Patients and methods:Patients with measurable unresectable and/ormetastatic gastric carcinoma, performance status ≤1, normal hematological,hepatic and renal functions and not pretreated for advanced disease bychemotherapy received up to eight cycles of TC (docetaxel 85 mg/m2d1, cisplatin 75 mg/m2 d1) q3w. Dose escalation to 100mg/m2 was performed in five patients and was discontinued forexcessive toxicity. Results:Forty-eight patients were accrued. A median of 5cycles/patient was given. We observed 2 complete and 25 partial responses foran overall intent to treat response rate of 56% (95% CI:41%–71%). Twelve patients had stable disease for ≥9weeks (3 cycles). The median time to progression and overall survival were 6.6and 9 months, respectively. Grade ≥3 toxicities were neutropenia81%, anemia 32%, thrombocytopenia 4%, alopecia36%, fatigue 9%, mucositis 9%, diarrhea 6%,nausea/vomiting 4%, neurologic 2%, and one anaphylaxisprecluding treatment administration. We recorded nine episodes of non-fatalfebrile neutropenia in eight patients, two of them with docetaxel at 100mg/m2. There were no direct treatment-related deaths. Conclusions:TC is active in AGC with a high response rate in amulticentric trial. Despite its hematotoxicity, this regimen is well toleratedand can be recycled as originally planned in 78% of the cases. Theseresults may serve as basis for further developments of docetaxel containingregimens in this disease.
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  • 31
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: chemotherapy ; concomitant chemoradiotherapy ; head and neck cancer ; paclitaxel ; radiation ; reirradiation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Concomitant chemoradiotherapy is an effectivetreatment modality for advanced head and neck cancer, but improved regimensare needed. We sought to define the toxicities, recommended phase II dose, andoutcome of a combination chemotherapy regimen with concomitanthyperfractionated radiotherapy in patients with poor prognosis cancers of thehead and neck, including those having received prior curative intentradiotherapy. Patients and methods:From 1995 until 1997, 54 patients weretreated, 25 of whom had received a prior full course of radiotherapy to thehead and neck. Patients were treated with 5-fluorouracil (5-FU) 600mg/m2/day continuous infusion × 5 days (days 1–5),hydroxyurea, 500 mg p.o. bid × 11 doses (days 1–6) and paclitaxel(60–150 mg/m2) by one-hour infusion on day 2 using a doseescalation strategy. Radiotherapy was given concomitantly on days 2–6,150 cGy bid. Each of 4–5 cycles was delivered every other week. Results:The MTD of paclitaxel was 100 mg/m2. Theregimen was feasible; radiotherapy was delivered at a median of 7300 cGy and83% of patients received ≥80% planned dose intensity.Hematological toxicity, with granulocyte colony stimulating factor, was verymild. Dose limiting toxicities were mucositis and dermatitis. Despite poorprognosis, two-year survival was 45%. Conclusions:The recommended phase II dose of this regimen is 5-FU600 mg/m2/day × 120 hours (days 1–5), hydroxyurea 500mg p.o. b.i.d. × 11 doses (days 1–6), paclitaxel 100mg/m2 over one hour on day 2, and radiotherapy 150 cGy b.i.d. days2–6. Concomitant chemotherapy and re-irradiation was feasible on thisprotocol and resulted in long-term survival in patients without other curativeintent options.
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    Annals of oncology 11 (2000), S. 887-889 
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: chemotherapy ; lung metastases ; spontaneous pneumothorax
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Pneumothorax occurring in the absence of obvious lungdisease is defined as spontaneous pneumothorax. Spontaneous pneumothoraxoccurs in a variety of settings in patients with malignancies. Patients and methods:We present a case report of spontaneouspneumothorax in malignancy and review the literature. Results:No correlation was found between the occurrence ofpneumothorax with age, sex or smoking history. Pneumothorax occurred with avariety of primary tumors. However it was always associated with lungmetastases or lung involvement with tumor. In certain cases the metastaseswere detected after the occurrence of pneumothorax. Conclusions:The occurrence of pneumothorax in a patient withmalignancy should prompt a search for lung metastases.
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    ISSN: 1569-8041
    Keywords: carboplatin ; chemotherapy ; gemcitabine ; non-small-cell lung cancer ; paclitaxel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:The combination of paclitaxel (P) and carboplatin (C)is an effective treatment for advanced NSCLC. Gemcitabine (G) is an active newdrug. We planned a phase I study to find the maximum tolerated dose (MTD) ofthe PCG combination. A phase II study was subsequently conducted to evaluatethe activity and toxicity of PCG. Patients and methods:Forty-five patients entered the study.Twenty-eight had stage IIIA–B disease, 17 stage IV. In the phase Istudy, with a fixed dose of C at AUC = 6 on day 1, P was escalated usingincrements of 25 mg/m2 starting from 175 mg/m2 on day1 and G with increments of 200 mg/m2 starting from 800mg/m2 on day 1 and 8. Results:Fourteen patients entered the phase I study. The MTD wasreached at P 200 mg/m2, C AUC = 6 and G 1000 mg/m2.Neutropenic fever and grade 3 diarrhea were the dose limiting toxicities.Thirty-one patients were treated in the phase II study with P 175mg/m2, C AUC = 6 and G 1000 mg/m2. Response rate was57% (68% in stage III and 47% in stage IV).Myelosuppression was the main toxicity, with grade 3–4 leukopeniaoccurring in 35% of cases. Grade 3 anemia was observed in 24%of cases and grade 3–4 thrombocytopenia occurred in 34% ofpatients. Non-hematological toxicity was mild. Median survival and one-yearactuarial survival were 20.5 months and 74% for stage III and 11.5months and 47% for stage IV. Conclusions:PCG is a promising regimen for treating advancedNSCLC. A phase III study comparing PCG to paclitaxel plus carboplatin inadvanced NSCLC is ongoing. On the other hand, we are planning to introduce thePCG regimen in the treatment of stage II–III patients in the setting ofa multimodality treatment.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S352 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Schmerztherapie ; Mund-Kiefer-Gesichts-Bereich ; Key words ; Pain therapy ; Oral and maxillofacial surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Pain therapy in the oral and maxillofacial region is still a problem. Before starting therapy, the genesis of pain has to be carefully clarified. The article presents the most important syndromes, aspects concerning diagnosis and differential diagnosis as well as therapeutic schemata.
    Notes: Zusammenfassung Schmerztherapie im Mund-, Kiefer- und Gesichtsbereich bereitet immer noch häufig Probleme. Vor Einleitung einer Therapie ist daher die Schmerzgenese sorgfältig abzuklären. Neben der Darstellung der wichtigsten Krankheitsbilder werden diagnostische und differenzialdiagnostische Aspekte sowie Therapieschemen dargestellt.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S331 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mikronervenchirurgie ; Motorische Nerven ; Sensible Nerven ; Nerventransplantationen ; Perspektiven ; Allogene Transplantate ; Nervendistraktion ; Key words ; Microneurosurgery ; Motor nerves ; Sensitive nerves ; Nerve transplantation ; Perspectives allogenic grafts ; Nerve distraction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Micronervereconstruction of motor and sensitive nerves in the head and neck area today has an established range of indications. Surgical procedures of external and internal neurolyses, nerve coaptation and nerve transplantation techniques are well standardized. With microneurosurgery of motor nerves, satisfying or good results can be generally obtained. Success rates exceeding 50% following sensitive nerve reconstructions justify the performance of the procedures, more so because of the subjective improvements for the individual patient. Perspectives can be seen in further simplification of surgical methods of harvesting nerve grafts, e.g., by development of minimally invasive, eventually endoscopically guided procedures. Allogenic nerve grafts may also be applied. Initial experiments with nerve distractions are encouraging. A better understanding of nerve lesions on cellular and molecular biological levels may improve our knowledge of posttraumatic regulatory procedures and may lead to future possibilities of nonsurgical treatment options for peripheral and central nerve lesions by guided regeneration.
    Notes: Zusammenfassung Heute hat die Mikronervenchirurgie von sensiblen und motorischen Nerven im Kopf-Hals-Bereich einen etablierten klinischen Stellenwert. Die chirurgischen Verfahren der internen und externen Neurolyse, der Nervenkoaptation und der Nerventransplantation sind standardisiert. Die Wiederherstellung motorischer Nerven geht überwiegend mit guten Ergebnissen einher. Eine Erfolgswahrscheinlichkeit 〉 50% rechtfertigt mikronervenchirurgische Verfahren auch zur Behandlung von Läsionen sensibler Nerven, insbesondere auch mit Rücksicht auf die subjektive Verbesserung für den einzelnen Patienten. Perspektiven sind in der Vereinfachung chirurgischer Verfahren, z. B. bei der Entnahme von Nerventransplantaten durch minimalinvasive, evtl. endoskopisch gestützte Verfahren oder im Einsatz allogener Transplantate zu sehen. Erste Ergebnisse von Versuchen zur Nervendistraktion sind ermutigend. Neuere Untersuchungen über die Auswirkungen von Nervenläsionen auf zellulärer und molekularbiologischer Ebene lassen ein besseres Verständnis der posttraumatischen Regulation komplexer zellulärer Interaktionen, wie auch u. U. Möglichkeiten für zukünftige, nicht chirurgische Behandlungsmethoden (gesteuerte Regenerationsförderung) bei peripheren und zentralen Nervenschäden erwarten.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S343 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Ästhetische Gesichtschirurgie ; Erwartungshaltung ; Darstellung der Teilgebiete: Facelift-Chirurgie, Stirn-Brauenlifting, Ober- und Unterlidblepharoplastik, zervikale Liposuktion ; Key words ; Aesthetic facial surgery ; Review of individual techniques: Facelifting, Foreheadlifting, Upper- and lower lid blepharoplastic, Cervical Liposuction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract In the last few years, aesthetic facial surgery – especially soft-tissue surgery – has received increasing attention, not only from the medical profession but also particularly from the media. This is due, in part, to the growing level of general acceptance of the formerly stigmatised issue of aesthetic surgery, and in part to increasing patient expectations. Moreover, the introduction of less invasive procedures with outstanding long-term results have brought about a considerable change in aesthetic surgery. A comprehensive account of face lifting, forehead lifting, brow lifting, blepharoplasty, cervical liposuction and adjuvant techniques of skin rejuvenation will be given and discussed.
    Notes: Zusammenfassung Ästhetische Gesichtschirurgie – insbesondere Weichteilchirurgie – hat in den letzten Jahren sowohl in den Medien als auch in der Ärzteschaft erheblich an Interesse gewonnen. Dies liegt zum einen an einer zunehmenden Enttabuisierung ästhetischer Chirurgie, zum anderen aber auch an einer dadurch bedingten zunehmenden ¶Erwartungshaltung. Daneben hat sich durch die Einführung neuer, schonender, weniger invasiver Verfahren, die zu hervorragenden Langzeitergebnissen führen können, ein erheblicher Wandel vollzogen. Die einzelnen Teilgebiete der ästhetischen Weichteilchirurgie des Gesichts, von der Facelift-Chirurgie über Stirn- und Brauenlifting, Chirurgie der Ober- und Unterlider, zervikaler Liposuktion bis hin zu adjuvanten Techniken der Hautverjüngung, werden im Überblick dargestellt und einzeln diskutiert.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S356 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Roboter ; Assistenzsysteme CAD/¶CAM ; Stereolithographie ; Key words ; Robots ; Assistant systems ; CAD/¶CAM ; Stereolithography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Content of this paper is the current state of the art of robots in surgery and the ongoing work on the field of surgical robotics at the Clinic for Maxillofacial Surgery at the Charité. Robots in surgery allows the surgeon to transform the accuracy of the imaging systems directly during the intervention and to plan an intervention beforehand. ¶In this paper firstly the state of the art is described. Subsequently the scientific work at the clinic is described in detail. The paper closes with a outlook for future applications of robotics systems in maxillofacial surgery.
    Notes: Zusammenfassung Inhalt dieses Beitrages ist der gegenwärtige Stand der Technik der Robotik auf dem Gebiet der Chirurgie und die aktuellen Arbeiten auf diesem Gebiet an der Klinik für Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie an der Charité. Roboter in der Chirurgie erlauben es dem Chirurgen die Genauigkeit der bildgebenden Verfahren direkt umzusetzen und Eingriffe im Voraus zu planen. ¶In diesem Beitrag wird zunächst der Stand der Technik beschrieben. Danach wird auf die Arbeiten an der Klinik genauer eingegangen. Der Beitrag schließt mit einem Ausblick auf künftige Anwendungsgebiete in der Mund-KieferGesichtschirurgie.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S084 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Platten/Schrauben ; Osteosynthese ; MKG-Chirurgie ; Geschichte ; Entwicklungen ; Key words ; Rigid fixation ; Cranio-maxillofacial surgery ; History ; Evolution
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Within the last 30 years, rigid fixation has revolutionized a wide range of treatment procedures in cranio-maxillofacial surgery. Rigid fixation allows for a three-dimensional reconstruction of the facial skeleton. In fracture treatment and following osteotomies in orthognathic surgery, any postoperative maxillo-mandibular fixation by dental arch bars can be avoided. Rigid plate and screw fixation began in 1886 when the Hamburg surgeon Carl Hansmann presented his experiences with the plate and screw system, which he had developed. Besides fractures of the extremities, Hansmann also reported about two cases of mandible fractures he had treated. Thus, Hansmann is the first representative of rigid plate fixation in maxillofacial surgery. Because of the high rate of complications, plate and screw osteosynthesis was not generally accepted for a long time. This changed when the Belgian surgeon Robert Danis in 1949 introduced the principle of axial compression of the fracture ends. His idea of axial compression was picked up by the ASIF Swiss research group and was further developed for clinical application in trauma surgery of the long bones in the early 1960s. Because of anatomical reasons, appliances used by the ASIF in the surgery of extremities could not be used in maxillofacial surgery. Therefore, in 1968, Luhr developed an automatic compression plate, which in a simple way realized the principle of axial compression. With this compression screw plate, Luhr performed, in 1967, the first compression plating in the maxillo-facial area in the world. Numerous publications by other authors about similar procedures followed. Different treatment principles using monocortical mini plates without axial compression for treatment of mandibular fractures and later also for fractures of the midface were introduced, namely, by Michelet and also by Champy. Based on the experiences of fracture treatment by plate and screw fixation, various systems for mandibular reconstruction following tumor resection or defect fractures were developed. With these reconstruction plates, a rigid alloplastic bridging of defects could be performed as well as rigid fixation of bone grafts using axial compression. The main advantage of these procedures was the avoidance of any postoperative MMF. Rigid fixation has also revolutionized orthognathic surgery. The avoidance of any MMF following osteotomies of the facial skeleton was the main advantage. The introduction of implant materials, which are highly resistant to corrosion (vitallium, titanium), and the development of plating systems of adequate dimensions for use within different areas of the complex facial skeleton has led to a high degree of perfection of rigid fixation in cranio-maxillofacial surgery.
    Notes: Zusammenfassung Die Platten-Schrauben-Osteosynthese hat in den letzten 30 Jahren weite Teile des Fachgebiets Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie revolutioniert. Neben der dreidimensionalen Rekonstruktion des knöchernen Gesichtsschädels ermöglicht die stabile Osteosynthese nach Frakturversorgung und auch im Rahmen der orthognathen Chirurgie einen Verzicht auf die früher übliche intramaxillare Immobilisation der Kiefer durch dentale Schienenverbände. Die Plattenosteosynthese beginnt mit dem Hamburger Chirurgen Carl Hansmann, der 1886 erste Erfahrungen mit dem von ihm entwickelten Plattensystem vorstellte. Neben Extremitätenfrakturen berichtete Hansmann auch über 2 mit diesem Verfahren behandelte Unterkieferfrakturen. Damit ist Hansmann auch für unser Fachgebiet der erste Vertreter der Plattenosteosynthese. Wegen der hohen Komplikationsrate konnte sich die Platten-Schrauben-Osteosynthese über viele Jahrzehnte nicht allgemein durchsetzen. Die Einführung des Prinzips der axialen Kompression durch den Belgischen Chirurgen Robert Danis (1949) brachte hier eine Wende. Im Bereich der Extremitätenchirurgie wurde diese Idee der axialen Kompression der Fragmentenden von der schweizerischen Forschungsgruppe der AO Anfang der 60er Jahre aufgenommen und zur klinischen Reife entwickelt. In der Kiefer-Gesichts-Chirurgie konnte aus anatomischen Gründen die in der Extremitätenchirurgie verwendete Apparatur zur Erzeugung der axialen Kompression jedoch nicht angewendet werden. Daher hat Luhr 1968 eine selbstspannende Kompressionsplatte publiziert, mit der sich auf vereinfachte Weise das Prinzip der axialen Kompression realisieren ließ. Mit dieser Druckschraubenplatte hat Luhr 1967 die erste Kompressionsosteosynthese in der Welt im maxillofazialen Bereich durchgeführt. In den nächsten Jahren folgten dann zahlreiche Publikationen über ähnliche Verfahren der Kompressionsosteosynthese durch andere Autoren. Daneben entwickelte sich in den 70er Jahren mit der Einführung der monokortikalen Miniplatten ein ganz anderes Verfahren der Osteosynthese für Unterkieferfrakturen und später auch für Frakturen des Mittelgesichts, welches mit dem Namen Michelet und auch Champy verbunden ist. Für die Unterkieferrekonstruktion im Rahmen der Tumorchirurgie und nach Defektfrakturen wurden ebenfalls die unterschiedlichsten Platten- und Schraubensysteme entwickelt, die sowohl eine stabile alloplastische Überbrückung von Defekten als auch die stabile Fixation von Knochentransplantaten unter axialer Kompression erlaubten. Auch hier bestand der wesentliche Vorteil aus dem Verzicht auf jede postoperative intermaxillare Immobilisation der Kiefer. Die Plattenosteosynthese hat auch die gesamte orthognathe Chirurgie revolutioniert, wobei auch hier der Verzicht auf die früher übliche wochenlange intermaxillare Immobilisation den größten Vorteil darstellte. Die Einführung hochkorrosionsbeständiger Implantatmaterialien (Vitallium, Titan) und die Entwicklung von Plattensystemen adäquater Dimensionen für die unterschiedlichsten Anwendungsgebiete im Bereich des komplexen Gesichtsschädels bis hin zu Mikrosystemen mit extrem kleinem Schraubendurchmesser von 0,8 mm führten bis heute zu einem gewissen Abschluss in der Entwicklung der stabilen Osteosynthese in unserem Fachgebiet.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S103 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Unterkieferfraktur ; Funktionsstabile Kompressionsosteosynthese ; Monokortikale Miniplattenosteosynthese ; Klassifikation ; Differenzialindikation ; Key words ; Mandibular fracture ; Functionally stable osteosynthesis ; Monocortical osteosynthesis ; Classification ; Differential indication
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Functionally stable fixation via bicortical osteosynthesis on the one hand, and monocortical non-compression osteosynthesis on the other, are still two competing concepts in treating mandibular fractures. A survey of the literature shows that complicated fractures with severe dislocation of the fragments have the lowest rate of complications after functionally stable fixation, whereas non-complicated fractures without significant dislocation in the distal part of the mandible can be treated successfully via monocortical non-compressive osteosynthesis as well. It seems that pre- and intraoperative parameters can be helpful in describing the character of a mandibular fracture in order to give a differential indication between the two therapeutical concepts. The consideration of only seven parameters, as the mandibular fracture score does, provides many combinations of describing a fracture, so that former studies with their small number of patients make only a rather inaccurate differential indication possible. As long as there is no prospective multi-center study giving a guideline to classify mandibular fractures, the rigid internal fixation via functionally stable osteosynthesis should be preferred in all cases which are not “clear, easy to handle” fractures.
    Notes: Zusammenfassung In der Versorgung von Unterkieferfrakturen konkurrieren bis heute die monokortikale und die funktionsstabile Kompressionsosteosynthese miteinander. Eine Übersicht über die bestehende Litera-tur zeigt, dass komplizierte und schwer reponierbare Unterkieferfrakturen nach einer Kompressionsosteosynthese eine deutlich geringere Komplikationsrate aufweisen, während einfache und nur gering dislozierte Frakturen im distalen Anteil der Mandibula auch mittels monokortikaler Miniplattenosteosynthese erfolgreich versorgt werden können. Wegweisend für eine geeignete Differenzialindikation zwischen beiden Therapiekonzepten scheint die Erhebung prä- und intraoperativer Parameter, die den Charakter einer Unterkieferfraktur beschreiben und additiv einen Rangwert zur Klassifikation eines Traumas bilden, zu sein. Doch bei nur 7 Einzelparametern – wie im mandibular fracture score– ergeben sich bereits so zahlreiche Kombinationen zur Beschreibung eines Unterkiefertraumas, dass sämtliche bisher angelegten Studien mit ihren geringen Fallzahlen allenfalls eine grobe Differenzialindikation ermöglichen können. Solange keine prospektive Multizenterstudie vorliegt, die eine Entscheidungshilfe in der Wahl des Osteosyntheseverfahrens geben könnte, sollte im fließenden Bereich zwischen „einfacher“ und „schwieriger“ Fraktur der funktionsstabilen Kompressionsosteosynthese mit ihrer deutlich geringeren Inzidenz postoperativer Komplikationen der Vorzug gegeben werden.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 143-147 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Implantat ; Geometrie ; Strain ; FEM ; Key words ; Dental implants ; Geometry ; Strain ; FEA
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Recent developments and results in the field of mechanical bone stimulation have made it possible to define limits between physiological and non-physiological transmission of strength to the bone. Now it is necessary to investigate the different geometries of dental implants regarding biomechanical reliability. The aim of this study was to examine the distribution of strain on the bone along different basic forms of implants during loading using finite element analysis (FEA). The following implant designs were included in the study: cylinder, threaded cylinder, cylinder with steps, threaded cylinder with steps, and double-disk implants. All implants had a length of 12 mm and a diameter of 4 mm, the axial loading was defined as 300 N. Threaded implants showed more homogeneous distribution of strain than stepped implants, however, the maximum values were below the physiological range. Shortening of the implants led to an increase of the values, however, there was a zone of hypophysiological strain apically. Disk implants showed extremely low values at the disk margins, possibly due to the lack of physiological bone stimulus by the disks. Overall, none of the implants showed optimal distribution of strain, even though homogeneous strain distribution is decisive for long-term implant stability.
    Notes: Aktuelle Entwicklungen und Ergebnisse auf dem Gebiet der mechanischen Knochenstimulation und die damit zur Verfügung stehenden Grenzwerte für physiologische oder unphysiologische Kraftübertragung auf den Knochen machen es erforderlich, die unterschiedlichen Implantatgeometrien auf ihre biomechanische Zuverlässigkeit zu überprüfen. Ziel dieser Studie war es, die Strainverteilung im Knochen entlang unterschiedlicher Implantatgrundformen bei definierter Belastung mit Hilfe der Finite-Elemente-Methode (FEM) zu überprüfen. Untersucht wurden die Formen Zylinder, Zylinder mit Gewinde, Zylinder mit Stufen, Zylinder mit Stufen und Gewinde und Doppeldisk. Die Implantate hatten eine Länge von 12 mm und einen Durchmesser von 4,0 mm, die axial auf die Implantate einwirkende Kraft wurde mit 300 N definiert. Die Ergebnisse zeigten für Implantate mit Gewinde eine homogenere Strainverteilung von kranial nach kaudal als für Stufenimplantate, jedoch unterhalb des physiologischen Bereichs liegende Maximalwerte. Verkürzungen der Gewinde ergaben etwas angehobenere Maximalwerte über den Implantatverlauf, apikal jedoch eine Zone deutlich hypophysiologischer Strainwerte. Diskformen zeigten an den Scheibenkanten extrem niedere Werte, sodass eine physiologische Reizsetzung über die Scheiben nicht angenommen werden kann. Insgesamt zeigte keine der untersuchten Implantatgeometrien eine optimale Strainverteilung entlang der gesamten Implantatlänge, eine Bedingung, die jedoch für eine allseitige physiologische Knochenstimulation und somit für die sichere langfristige Stabilität von entscheidender Bedeutung ist.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 171-177 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; CHARGE-Assoziation ; Choanalatresie ; Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalten ; Velopharyngeale Koordinationsstörung ; Key words ; CHARGE association ; Choanal atresia ; Cleft lip and palate ; Velopharyngeal incoordination
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Clinical experience of 11 patients with CHARGE association is reviewed. The study comprised six girls and five boys. All presented with congenital heart disease. Eight had bilateral choanal atresia. Coloboma affecting either one or both eyes was detected in nine children. Nine patients suffered abnormal pinnae or deafness. In addition to major abnormalities, further anomalies of the orofacial region and the upper airways occurred in all patients. All children exhibited velopharyngeal incoordination and swallowing problems often resulting in recurrent aspiration pneumonia. Three patients had cleft lip and palate. Both micrognathia and high-arched palate were present in two patients. Facial palsy was observed in six patients. Optimal management requires a multidisciplinary approach with active coordination and cooperation between the appropriate specialities. The anatomical repair of bilateral choanal atresia should be performed as early as possible. In our experience, the transpalatal approach is far more satisfactory than the transnasal. It gives the surgeon the opportunity of direct access and anatomical repair. After the child has grown stronger, a long-term management is desirable including developmental and feeding training.
    Notes: Die klinische Erfahrung mit 11 Kindern (6 Mädchen, 5 Jungen) mit einer CHARGE-Assoziation wird dargestellt. Alle 11 Kinder wiesen einen komplexen Herzfehler auf. Eine beidseitige Choanalatresie bestand bei 8 Kindern. Kolobome an einem oder beiden Augen sowie Ohrmuscheldysplasien bzw. Hörminderungen wurden in 9 Fällen beobachtet. Neben diesen Leitsymptomen konnten im orofazialen Bereich weitere Fehlbildungen und Funktionsstörungen festgestellt werden. So litten alle Kinder an schweren velopharyngealen Koordinationsstörungen mit rezidivierenden Aspirationspneumonien. Bei 3 Patienten bestand eine LKG-Spalte bzw. eine isolierte Gaumenspalte. Eine Mikrognathie bzw. einen gotischen Gaumen fanden wir in je 2 Fällen. 6-mal war eine Fazialisparese zu beobachten. Die Patienten mit CHARGE-Assoziation erfordern ein interdisziplinär koordiniertes Behandlungskonzept. Die Beseitigung der Choanalatresie sollte so früh wie möglich erfolgen. Wir bevorzugten in 6 von 8 Fällen den transpalatinalen Zugang. Dieses Vorgehen ermöglicht eine gute Übersicht und anatomisch korrekte Rekonstruktion. Mit der Stabilisierung der Kinder wird eine begleitende Langzeitbehandlung notwendig, die der Entwicklungsförderung und Überwindung der Kau- und Schluckstörung dient.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 183-186 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Gesicht ; Orthognathe Chirurgie ; Weichgewebeanalyse ; Stereofotogrammetrie ; Dreidimensional ; Key words ; Face ; Orthoganthic surgery ; Soft-tissue analysis stereophotogrammetry ; Three-dimensional
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: A digitised three-dimensional ¶(3-D) image of the face has many valuable uses. These include accurate measurements of facial morphology, clinical documentation and objective analyses of surgical procedures. A new system presented here, based on stereophotogrammetric techniques, instantaneously captures digitised images using high-resolution cameras. It has an accuracy of more than ¶0.5 mm RMS and creates the 3-D image from approximately 20,000 points. The principles of the image capturing are demonstrated and the potential uses discussed. Surgical changes of the soft tissue in two patients following orthognathic surgery are also illustrated. This new capturing and measurement system provides a simple method of determining 3-D changes in soft tissue following surgery and is a useful tool for clinical purposes.
    Notes: Ein digitalisiertes dreidimensionales (3D-) Bild des Gesichts hat wertvollen Nutzen, so z. B. für akkurate Vermessungen der Gesichtsmorphologie, die klinische Dokumentation und die objektive Analyse chirurgischen Vorgehens. Es wird ein neues stereofotogrammetrisches Verfahren vorgestellt, das mit Hilfe von hochauflösenden Kameras digitalisierte Bilder unmittelbar erfasst. Das 3D-Bild ¶besteht aus annäherungsweise 20.000 Bildpunkten, deren Genauigkeit präziser als 0,5 mm RMS (root-mean-square, Effektivwert) ist. Die Prinzipien des Systems werden vorgestellt und potenzielle Anwendungsmöglichkeiten diskutiert. Anhand von 2 Fällen werden die Weichteilveränderungen nach Dysgnathieoperationen veranschaulicht. Das neue Aufnahme- und Messsystem ist eine einfache Methode, Weichgewebeveränderungen zu ermitteln, und erscheint uns in der klinischen Anwendung nützlich.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S160 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Chemoprävention ; Antioxidantien ; Retinoide ; Orale Plattenepithelkarzinome ; Key words ; Chemoprevention ; Antioxidative agents ; Retinoids ; Oral squamous cell carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Second primary tumors in initially cured patients remain the greatest challenge in therapy for oral squamous cell carcinomas. The concept of field cancerization is the most accepted hypothesis for the cellular and subcellular damages resulting in neoplastic transformation in the upper aerodigestive tract by risk factors such as chronic alcohol and tobacco abuse. Recent studies investigated several agents and regimens with benefit for chemoprevention of oral squamous cell carcinomas. In our review, the results of the most promising agents were studied. Despite discouraging results from recent intervention trials, studies in oral squamous cell carcinomas reported response rates up to 92%. In our investigation, two groups of patients were treated daily with 100 mg α-tocopherol, 75 mg β-carotene, and 1000 mg ascorbic acid per os. The first group consisted of 24 patients with leukoplakia of the oral cavity. The second group included 24 patients with premalignant lesions after R0-resection of primary oral squamous cell carcinoma. Biopsies were taken from both groups prior to therapy and after 12 weeks follow-up. Flow cytometry analyses were performed and nucleolar organizing regions (NOR) were examined. An overall histological response rate of nearly 98% was noticed. Additionally, the pretherapeutic regimen increased cell kinetic parameters, such as the S-phase portion, and the average number of NOR per cell nucleus decreased. These results indicate that the chosen combination has substantial activity in oral premalignant lesions. Nevertheless, basic research is required in investigating valid biomarkers for chemoprevention studies.
    Notes: Zusammenfassung Das Auftreten von Zweittumoren bei Patienten mit kurativ behandelten Plattenepithelkarzinomen der Mundhöhle ist prognosebestimmend. Ein Erklärungsversuch liefert die Theorie der Feldkanzerisierung, laut der chronisch einwirkende Noxen, wie Alkohol und Tabak, auf zellulärer und subzellulärer Ebene Veränderungen hervorrufen, die eine mögliche maligne Transformation zur Folge haben. Einige Untersuchungen der letzten Jahre konnten zeigen, dass die Rate an Zweittumoren durch den Einsatz chemopräventiv wirkender Substanzen gesenkt werden konnte. Die hohe Rate an Nebenwirkungen insbesondere der Retinoide veranlasste uns, ein besser verträgliches Kombinationsschema einzusetzen. In unserer Untersuchung wurden 2 Gruppen von je 24 Patienten mit 100 mg α-Tocopherol, 75 mg ¶β-Carotin und 1000 mg Ascorbinsäure über einen Zeitraum von 3 Monaten behandelt. Die 1. Gruppe bestand aus Patienten mit Leukoplakien. In die ¶2. Gruppe wurden Patienten nach R 0 -Resektion eines oralen Plattenepithelkarzinoms mit prämalignen Schleimhautläsionen eingeschlossen. Biopsien zur histopathologischen Aufarbeitung wurden prä- und posttherapeutisch entnommen. Zusätzlich wurden der S-Phasen-Anteil flowzytometrisch und die Zahl der Nucleolar organizer regions (NOR) mittels AgNOR-Färbung bestimmt. Mit dem gewählten Regime konnte ein „Downgrading“ von Dysplasien in nahezu 98% der Fälle erzielt werden. Weiterhin zeigte sich eine Reduktion erhöhter zellkinetischer Parameter, wie S-Phasen-Anteil oder mittlere NOR-Zahl pro Zellkern. Aufgrund der hohen Rate an Dysplasiereversionen ist eine synergistische Wirkungsverstärkung des β-Carotins durch die antioxidativ wirkenden Vitamine C und E anzunehmen. Die Karzinogenese oraler Plattenepithelkarzinome stellt ein wichtiges Modell zur Wirksamkeit chemopräventiver Strategien dar, jedoch fehlen bislang aussagekräftige Untersuchungen, die einen positiven Einfluss der Chemoprävention auf die Überlebenswahrscheinlichkeit nachweisen konnten.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S169 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Basalzellenkarzinom ; Inzidenz ; Ätiologie ; Operative Behandlung ; Key words ; Basal cell carcinoma ; Incidence ; Etiology ; Surgical treatment ; Recurrence
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Basal cell carcinoma is the most frequent skin tumor in humans. It is mostly located in the face and its incidence is steadily rising. The tumor develops from basal, undifferentiated epithelial cells of the skin and its appendices and shows locally destroying growth, but generally without metastatic outspread typical of carcinomas of other origin. The tumor does not occur on the vermilion border of the lips and in the mucosa. Surgery is the most widespread and accepted treatment of basaliomas. It gives the possibility of histologic diagnosis of the whole specimen including margins of resection and allows immediate closure of the defect by means of plastic surgical methods. Regarding aesthetic and functional demands of the region, maxillofacial surgeons have the best prerequisites for this treatment. Recent research results clearly demonstrate the role of UVB light in the etiology, which is modified or promoted by genetic factors. Because of its typical malignant properties, such as progressive growth and infiltration, the term “basalioma”, which is mostly used in German, should be replaced by “basal cell carcinoma” as it is known in the international literature.
    Notes: Zusammenfassung Basaliome sind die häufigsten Hauttumoren und in ihrer Mehrzahl im Gesicht lokalisiert. Ihre Frequenz ist stetig im Zunehmen begriffen. Sie entstehen aus basalen, undifferenzierten Epithelzellen der Haut und ihrer Anhangsgebilde und zeigen lokal destruierendes Wachstum, jedoch im Allgemeinen ohne die für Karzinome typische Metastasierungsneigung. Entsprechend ihrer Ausgangsstrukturen kommen sie praktisch auf der Schleimhaut nicht vor. Am weitesten verbreitet und allgemein empfohlen wird die chirurgische Therapie. Sie gewährleistet die exakte histologische Diagnostik des entfernten Tumors mit Beurteilung der Absetzungsränder und ermöglicht in gleicher Sitzung den plastischen Defektverschluss unter Berücksichtigung ästhetischer und funktioneller Belange. Der Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurg bringt hierfür hervorragende Voraussetzungen mit, da er die morphologischen Besonderheiten in der Kiefer-Gesichts-Region kennt und diese Ansprüche berücksichtigen kann.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S401 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Speicheldrüsen ; Diagnostik ; Entzündung ; Tumoren ; Lobektomie ; Key words ; Salivary gland ; Diagnostic ; Inflammation ; Tumors ; Lobectomy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary After more than 25 years of activity in the field of salivary gland surgery, especially parotid gland surgery, the following statements can be made. ¶1. Salivary gland diseases are extremely variable and their treatment requires vast clinical experience. ¶2. The judgement of salivary gland diseases requires highly competent pathologic assistance and a specialized laboratory in this respect. In the field of salivary gland pathology – like in many other specialized subdivisions in pathology – the need of a second opinion in order to increase the reliability of the original diagnosis has to be claimed once more. 3. A certain change has taken place in the diagnostic means. Modern techniques of visualization show a shift toward noninvasive sonography, but also toward computed tomography with or without contrast agents, and there is a steadily increasing shift toward magnetic resonance tomography as well. 4. The literature about salivary gland diseases and their therapy can no longer be overlooked and is unfortunately characterized by very different aspects of judgement, which in many cases hardly allow a comparative discussion of certain clinical and therapeutic questions. ¶5. Parotid gland surgery requires a clear concept concerning the different diseases, especially of the different oncologic entities. Surgical preparation of the facial nerve has to be mastered equally from the central and the peripheral course of the nerve.
    Notes: Zusammenfassung Nach einer über 26-jährigen Tätigkeit in der Speicheldrüsen- und insbesondere in der Parotischirurgie sind folgende Aussagen zu erbringen: 1. Die Speicheldrüsenerkrankungen sind extrem variabel und verlangen in der Behandlung einen großen klinischen Erfahrungswert. 2. Die Bewertung der Speicheldrüsenerkrankungen setzt eine hochkompetente pathologische Sekundanz und ein einschlägiges Labor voraus. Die Forderungen nach einer Referenzpathologie müssen wie für viele Organe oder Organsysteme auch für die Speicheldrüsenerkrankungen erneut und uneingeschränkt erhoben werden. 3. Ein gewisser Wandel ist in den diagnostischen Maßnahmen eingetreten. Die moderne Bildgebung zeigt eine wesentliche Verschiebung zugunsten der nichtinvasiven Sonographie und auch dem Computertomogramm mit und ohne Kontrastdarstellung sowie in zunehmendem Maß auch der Kernspintomographie. 4. Die Literatur zu den Erkrankungen der Speicheldrüsen und ihrer Therapie ist kaum noch zu überblicken und bedauerlicherweise von ganz unterschiedlichen Bewertungsaspekten charakterisiert. Sie lässt in vielen Fällen vergleichende Diskussionen über bestimmte klinische und therapeutische Fragestellungen nur schwer zu. 5. Die Parotischirurgie verlangt ein klares Konzept hinsichtlich der verschiedenen Erkrankungen insbesondere der unterschiedlichen Tumorentitäten. Die Darstellung und Präparation des N. facialis von peripher und zentral müssen gleichermaßen beherrscht werden.
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  • 46
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S011 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Deutsche Gesellschaft für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie ; Geschichte ; Bedeutung ; MKG-Chirurgie Deutschland ; Key words ; The German Society of Oral and Maxillofacial Surgery ; History ; Meaning ; Oral and maxillofacial surgery Germany
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The German Society of Oral and Maxillofacial Surgery was founded by Martin Waßmund in 1951. One of the main reasons was the need for scientific representation in the council at a medical convention. The Society, originally composed of 52 members, was first called “The German Society of Maxillofacial Surgery”. In 1972, it extended its title to include the term “oral” (“Mund”) and currently comprises 620 members. A scientific conference is held annually on a specific topic. The lectures given there have been published since 1954 in “Fortschritte ¶der Kiefer- und Gesichts-Chirurgie” (Progress in Maxillofacial Surgery) by Thieme Verlag; since 1997, they have appeared as a Springer-Verlag supplement. Topics of choice are published in “Mund,- Kiefer- und Gesichtschirurgie” (“Oral and Maxillofacial Surgery”), originally by Hanser in Munich and now by Springer-Verlag in Heidelberg. In this manner, it was possible to completely document the scientific activities and progress in this specialty. Each year since 1957, a prize named after M. Waßmund, has been given for outstanding scientific accomplishment. The presidents, convention locations, topics, and prizewinners are listed in a table. Since the founding of the Society of Oral and Maxillofacial Surgery, close cooperation has existed with the National Association of German Oral and Maxillary-Facial Surgeons (Bundesverband der Deutschen Ärzte für Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie). In order to intertwine scientific and political interests, a fusion of these two organizations is planned for the year 2000.
    Notes: Zusammenfassung Die Deutsche Gesellschaft für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie wurde 1951 durch Martin Waßmund gegründet. Einer der Hauptgründe war die Notwendigkeit einer Wissenschaftlichen Vertretung im Beirat des Ärztetags. Die damals aus 52 Mitgliedern bestehende Gesellschaft, die sich zunächst Deutsche Gesellschaft für Kiefer- und Gesichtschirurgie nannte und ihren Namen 1972 um die Bezeichnung „Mund“ erweiterte, ist inzwischen auf 620 angewachsen. Einmal im Jahr findet eine wissenschaftliche Tagung statt. Die zum Hauptthema gehaltenen Vorträge werden seit 1954 in den „Fortschritten der Kiefer- und Gesichts-Chirurgie“ beim Thieme Verlag, seit 1997 als Supplement beim Springer-Verlag veröffentlicht. Für die freien Themen steht als Publikationsorgan die „Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie“, vormals Hanser, München, jetzt Springer-Verlag, Berlin Heidelberg New York, zur Verfügung. Auf diese Weise konnten die wissenschaftlichen Aktivitäten und Fortschritte unseres Fachgebiets lückenlos dokumentiert werden. Seit 1957 wird jährlich für eine hervorragende wissenschaftliche Arbeit ein Preis verliehen, der nach dem Begründer der Gesellschaft, M. Waßmund, benannt ist. Die Präsidenten, Tagungsorte, Tagungsthemen und Preisträger der Gesellschaft sind tabellarisch aufgeführt. Seit der Gründung der wissenschaftlichen Gesellschaft besteht eine enge Kooperation mit dem Bundesverband Deutscher Ärzte für Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie. Zur Bündelung der wissenschaftlichen und standespolitischen Interessen ist im Jahr 2000 eine Fusion der wissenschaftlichen Gesellschaft mit dem Berufsverband in Aussicht genommen.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S026 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie-Facharzt ; Ausbildung ; Weiterbildung ; Fortbildung ; Berufsbild ; Key words ; Oromaxillofacial surgical specialty ; Training ; Postgraduate training ; Further training
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary To qualify for further specialist training as a maxillofacial surgeon, a licence to practice in general medicine as well as a licence to practice in dentistry must be obtained beforehand. In addition to the 4-year course to qualify, maxillofacial surgeons can gain the additional qualification in the field of “plastic surgery” in a further course lasting 3 years. By the end of 1998, there were 698 maxillofacial surgeons in private practices in Germany in comparison to 322 hospital-employed maxillofacial surgeons. Of the work done by maxillofacial surgeons (in private practices), 28% is in contracted hospitals; this percentage is relatively high in comparison to other disciplines in which private specialists use contracted hospitals. It is impossible these days for an individual specialist to completely cover all areas of maxillofacial surgery. In our field, joint practices with an internal specialization will increase the spectrum and quality of treatment in the future and will counteract competition from hospital-employed specialists now that day-case surgery has been introduced in these hospitals. Further training by the individual will remain an indispensable necessity as well as personal involvement by every maxillofacial surgeon in the postgraduate medical training of doctors and dentists. This can only be achieved if the economic situation of specialists is maintained in health-politics.
    Notes: Zusammenfassung Die Weiterbildung zum Facharzt für Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie erfordert neben der ärztlichen auch die zahnärztliche Approbation. Ergänzend zu der 4-jährigen Weiterbildung im Gebiet können MKG-Chirurgen während einer zusätzlichen 3-jährigen Weiterbildung die Zusatzbezeichnung im Bereich „Plastische Operationen“ erwerben. Bis zum Jahresende 1998 gab es in Deutschland 698 niedergelassene gegenüber 322 klinisch tätigen Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen. Der prozentuale Anteil an der belegärztlichen Tätigkeit der Niedergelassenen ist mit 28% im Vergleich zu anderen Fachgebieten relativ hoch. Nicht jeder Arbeitsbereich der Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie kann heute noch vom einzelnen Niedergelassenen umfassend beherrscht werden. Gemeinschaftspraxen bieten für die Zukunft unseres Fachs eine qualitativ hochwertige Bereicherung des Behandlungsspektrums über eine interne Spezialisierung, die ein Gegengewicht zur fachlichen Konkurrenz der Krankenhäuser, nach Öffnung für die ambulante Behandlung, darstellen wird. Eine unabdingbare Notwendigkeit bleiben die eigene Fortbildung und auch das persönliche Engagement jedes niedergelassenen Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen für die Weiter- und Fortbildung der Zahnärzte und Ärzte. Das hat nur Bestand, wenn die wirtschaftliche Basis der Fachärzte von der Gesundheitspolitik her erhalten bleibt.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S036 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Strukturen der MKG-Kliniken in Deutschland ; Situation der Klinikärzte ; Auswirkungen der Gesundheitspolitik ; Prognosen ; Key words ; Structure of the oral and maxillofacial clinics in Germany ; Situation of clinic doctors ; Effects of health-care politics ; Prognoses
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The German Society of Oral and Maxillofacial Surgery (Die Deutsche Gesellschaft für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie) is celebrating its 50th birthday – an occasion to highlight the current professional and political situation and future perspectives in the clinics devoted to this specialty. To this end, structural data from 71 major clinics (or divisions) are analyzed. The clinics have 2,300 beds, 32 on average, with a variance width of 10:64. This corresponds to one clinic bed for approximately 35,000 inhabitants. The neighborhood of the clinics and thus the working conditions and personnel situation have changed markedly in the past few years. Working conditions are evident from the doctor–¶bed proportion with its resulting burden on the medical team. There are 244 assistants currently studying for their specialty; 107 others are striving for the additional title of “Plastic operations”. Plans for positions are based less on the planned number of beds than on the number of cases, productivity, and treatment spectrum of the clinic, sometimes with a bonus for research and teaching. The outpatient sector, which plays a major role, is not considered. Health-care politics continue to stress budgeting and rationalization, i. e., further cuts for positions and beds, including for maxillofacial clinics. While the professional and political concerns of the clinic doctors increase, health insurances are increasingly exerting influence on medical services and the financing of hospitals. This can prove life threatening for the clinics. The administrative structure of the clinics is also being questioned and is to be replaced by a collegial system. But the survival of the clinics and their personnel structure depend specifically on qualified management, clearly set goals, the ability to integrate, and openness to innovation. The advanced education of young oral and maxillary facial surgeons should be reconsidered, and more unlimited positions for medical specialists should be created. If the high standard of our specialty and the quality of education can be strengthened and extended, the perspectives for the future of clinical oral and maxillofacial surgery can be considered to be propitious, in spite of aggravated conditions.
    Notes: Zusammenfassung Die Deutsche Gesellschaft für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie wird 50 Jahre alt, ein Anlass, die aktuellen berufspolitischen Gegebenheiten der Kliniken des Fachs und ihre Zukunftsperspektiven zu durchleuchten. Dazu wurden die Strukturdaten von 71 hauptamtlich geführten Kliniken bzw. Abteilungen analysiert. Die Kliniken führen 2300 Betten, durchschnittlich 32, mit einer Varianzbreite von 10:64. Das entspricht 1 Klinikbett für etwa 35.000 Einwohner. Das Umfeld der Kliniken und damit auch die Arbeitsbedingungen und die Personalsituation haben sich in den letzten Jahren erheblich verändert. Die Arbeitsbedingungen lassen sich an der Arzt-Betten-Relation und der daraus resultierenden Belastung pro Arztgruppe ablesen. 244 Assistenten befinden sich in der Weiterbildung zum Facharzt, 107 weitere streben die Zusatzbezeichnung „Plastische Operationen“ an. Die Stellenpläne richten sich weniger an den Planbetten als vielmehr an Fallzahlen, Nutzungsgrad und Versorgungsspektrum der Klinik aus, ggf. mit einem Bonus für Forschung und Lehre. Der ambulante Sektor, der eine erhebliche Rolle spielt, bleibt dabei unberücksichtigt. Die Gesundheitspolitik setzt weiter auf Budgetierung und Rationalisierung, das bedeutet weiteren Stellen- und Bettenabbau auch in den MKG-Kliniken. Während die berufspolitischen Sorgen der Klinikärzte zunehmen, gewinnen die Krankenkassen über den Medizinischen Dienst und die monistische Krankenhausfinanzierung immer mehr Einfluss. Dieser kann sich für die Kliniken existenzbedrohend auswirken. Auch die Leitstrukturen der Kliniken werden in Frage gestellt. Sie sollen durch ein Kollegialsystem ersetzt werden. Aber gerade von der Qualifikation des Managements, von klaren Zielvorgaben, von der Integrationsfähigkeit und Offenheit für Innovationen wird das Überleben der Kliniken und ihrer Personalstrukturen abhängen. Dauer und Inhalte der Weiterbildung junger Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen sind zu überdenken und mehr unbefristete Stellen für Fachärzte zu schaffen. Wenn es gelingt, den hohen Standard des Fachs und die Qualität der Ausbildung zu festigen und auszubauen, sind die Zukunftsperspektiven der klinischen Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie trotz erschwerter Rahmenbedingungen weiterhin als günstig einzustufen.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 153-158 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Odontogene Infektionen ; Anaerobe Keime ; Penizillinresistenz ; Key words ; Odontogenic infections ; Anaerobic bacteria ; Resistance to penicillin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Out of 440 dentogenic pyogenic infections, 171 exclusively caused by anaerobes were investigated to understand the importance of anaerobic bacteria in dental pyogenic processes better. Grampositive anaerobic bacteria dominated. The predominant grampositive isolates in monoinfections were Peptostreptococci and in the case of mixed infections, strains of the genus Eubacterium. Strains of Prevotella and Porphyromonas dominated the gramnegative anaerobic spectra. The resistance to penicillin was very low. Altogether, only one strain of Prevotella oris and one strain of Prevotella oralis showed resistance to penicillin.
    Notes: Zum besseren Verständnis der Bedeutung einzelner anaerober Spezies bei odontogenen pyogenen Infektionen wurden von 440 Fällen jene 171 ausgesucht, bei denen ausschließlich anaerobe Keime mikrobiologisch nachgewiesen werden konnten. Hierbei dominierten grampositive Spezies im Vergleich zu gramnegativen. Bei anaeroben Mischinfektionen überwogen unter den grampositiven Keimen Stämme des Genus Eubacterium, bei Monoinfektionen hingegen Stämme des Genus Peptostreptococcus. Unter den gramnegativen Anaerobiern wurden am häufigsten Prevotella- und Porphyromonasarten isoliert. Bei den 171 odontogenen Infektionen wurde eine sehr niedrige Quote penizillinresistenter Stämme beobachtet. Nur 2 Stämme von Prevotella oris bzw. Prevotella oralis waren gegenüber Penizillin resistent.
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  • 50
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Selbstbohrende Schrauben ; Drehmoment ; Haltekraft ; Temperaturentwicklung ; Histomorphologie ; Key words ; Self-drilling screws ; Torque ; Holding power ; Temperature ; Histomorphology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Self-drilling screws are gaining increasing importance in maxillofacial surgery. This study assesses which screw design, self-drilling or self-tapping, is best suited to various locations of the human skull. With regard to different areas in the human midface, mandible, and cranium, the thickness of cortical bone varies as well as the relative proportion of cortical to cancellous bone. Criteria used to judge the success of screws were minimal insertion torque and minimum temperature, maximum pull-out strength, and minimum deformation and destruction of the bone. To mimic the variations in anatomical conditions, 1-mm and 3-mm-thick cortical bone specimens and cancellous bone blocks were prepared. Eight screws of three types (self-tapping, self-drilling/self-tapping, conically shaped self-drilling) were inserted into the different bone specimens. Torque and temperature were measured during the insertion procedure. Subsequently, the screws were carefully removed and the specimens were processed for histological evaluation. The same insertion protocol was used to test the pull-out strength of the screws. The conically shaped screw showed best results in cancellous bone for all parameters. The self-tapping screw with a pilot hole performed best in thick cortical bone and the self-drilling/self-tapping screw performed better than did the others in thin bone. The results suggest the three screw designs to be optimal for different locations of the human skull. This project provides the data for a planned in vivo study that will evaluate the long-term influence of deformation and temperature on stability and osseointegration of the screws.
    Notes: Zur Miniplattenosteosynthese in der Kiefer- und Gesichtschirurgie werden neben den selbstschneidenden zunehmend auch selbstbohrende Schrauben verwendet. Es stellte sich die Frage, welche Schraubendesigns für welche Knochendicke und Qualität am geeignetsten erscheinen. Zu diesem Zweck wurden die Parameter Drehmoment, Temperaturentwicklung, Knochendeformationen und Haltekraft von 3 verschiedenen Schraubendesigns an 3 verschiedenen Knochenqualitäten ermittelt. Zur Simulation der anatomischen Gegebenheiten im menschlichen Schädel wurden 1 mm und 3 mm dicke Kortikalisproben (Rindertibiae) und Spongiosablöcke (Rinderfemora) zugeschnitten. Je 8 selbstschneidende, selbstbohrend-selbstschneidende und konisch geformte selbstbohrende Schrauben wurden nach Empfehlung des Herstellers in die Knochenproben eingedreht und die Temperaturentwicklung und das Drehmoment gemessen. Danach wurden die Schrauben vorsichtig entfernt und die Knochen histologisch aufgearbeitet. In einem 2. Versuchsaufbau wurden die Schrauben nach dem Eindrehen auf ihre Haltekraft in den verschiedenen Knochenqualitäten getestet. Unter Berücksichtigung der gemessenen Parameter schnitt im spongiösen Knochen die verdrängende, konisch geformte Schraube am besten ab. In Bereichen mit dickem Kortikalisknochen erreichte die herkömmliche selbstschneidende Schraube gute Resultate. Im dünnen kortikalen Knochen fanden sich für die ¶3 Schraubentypen bezüglich der Haltekraft keine signifikanten Unterschiede, Drehmoment und Temperaturanstieg waren für die selbstbohrend-selbstschneidende Schraube signifikant niedriger. Histologisch schnitt allerdings die selbstschneidende Schraube besser ab. Die Resultate lassen die 3 Schraubendesigns für die verschiedenen Lokalisationen als unterschiedlich gut geeignet erscheinen. Die Ergebnisse dienen als Grundlage für einen geplanten In-vivo-Versuch. In diesem soll der Einfluss der Knochendeformationen sowie der Temperaturentwicklung und des Drehmoments während der Insertion auf die Stabilität der Schraube im Zeitverlauf überprüft werden.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S110 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Unterkiefer ; Gelenkfortsatzfrakturen ; Diagnostik ; Therapie ; Key words ; Mandible ; Condylar neck fracture ; Diagnostic ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Among mandibular fractures, those of the condylar neck hold a special position due to the exceptional anatomical situation. Computer assisted tomography and magnetic resonance tomography have improved diagnostic evaluation. Indication for surgical treatment is given in cases of severely displaced or dislocated fractures. In surgical management, the preauricular, submandibular, retromandibular, and oral approach have been established. For sufficient fixation of fragments, procedures rendering a functional stability, like osteosynthesis with lag screw or by miniplating, are required.
    Notes: Zusammenfassung Die Gelenkfortsatzfrakturen nehmen aufgrund der besonderen anatomischen Situation eine Sonderstellung innerhalb der Unterkieferfrakturen ein. Die Computertomographie und das MRT haben die Diagnostik wesentlich verbessert. Die Indikation zur operativen Behandlung besteht bei stark dislozierten oder luxierten Frakturen. Als operativer Zugang sind der präaurikuläre-, sub- bzw. perimandibuläre, retromandibuläre und orale Zugang etabliert. Zur Fixation der Fragmente sollten ausschließlich funktionsstabile Verfahren, wie die Miniplatte oder Zugschraube verwendet werden.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S118 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mittelgesichtsfrakturen ; Osteosyntheseverfahren ; Key words ; Midface fractures ; Osteosynthesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the past, treatment of maxillofacial fractures was characterized by low incidences of midface fractures, while severe cases were associated with a high death rate. Over the last decades the application of new techniques has provided a successful outcome in the management of these more frequently observed injuries. With the introduction of antibiotics and the principles of modern anesthesiology, conservative methods of fracture treatment such as intermaxillary fixation and the application of extension devices were increasingly replaced by surgical techniques. The development of different osteosynthesis plate and screw systems in the early 1970s has made three-dimensional reconstruction a standard of care in the surgical treatment of midface fractures. With the recent introduction of commercially available bioresorbable systems, removal of osteosynthesis material has become an unnecessary procedure. Further research in innovative techniques of maxillofacial surgery and imaging, such as image-guided surgery by computer navigation, may be warranted to minimize surgical approaches and decrease incidences of perioperative morbidity.
    Notes: Zusammenfassung Mittelgesichtsfrakturen waren früher relativ seltene Ereignisse, und die Überlebenschancen bei ausgedehnten Verletzungen waren gering. In der Behandlung von Mittelgesichtsfrakturen hat in den vergangenen Jahrzehnten ein großer Wandel stattgefunden, sodass diese Verletzungen, die zudem stark zugenommen haben, heute erfolgreich behandelt werden können. Die primär konservative Schienungs- und Extensionsbehandlung wurde von der offenen Reposition abgelöst. Voraussetzungen dafür waren neben modernen Anästhesieverfahren und Antibiotika die Entwicklung von Platten- und Schraubenosteosynthesen für das Mittelgesicht, die die Drahtnähte ersetzt haben. Damit wurde erstmals eine exakte dreidimensionale Rekonstruktion möglich. Die Einführung bioresorbierbarer Osteosynthesematerialien erspart den Zweiteingriff zu ihrer Entnahme. Moderne bildgebende Verfahren sowie computerassistierte intraoperative Navigationshilfen dürften dazu führen, dass diese Frakturen in Zukunft von noch kleineren operativen Zugängen reponiert werden können.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S134 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Schussverletzungen ; Sekundärgeschossbildung ; Behandlungsprinzipien ; Weltkriegserfahrungen ; Rekonstruktion ; Key words ; Gunshot wounds ; Secondary missiles ; Treatment ; Experience from World Wars ; Reconstruction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Gunshot wounds result in a great amount of tissue damage, relating almost always to fractures and defects of the skeleton. The damage varies in relation to the speed, size, shape, and striking angle of the projectile and to the disruption of hard tissue fragments, which multiply the tissue laceration acting as secondary missiles. The rules to be observed in treatment of gunshot wounds are based on experience which was gained during World War I and II. Most of the rules have proved to be a success and may be summarized as follows: approach from inside to outside, preservation of the anatomical relationships of the remaining bony tissues, and primary wound closure. On the other hand, considerable progress has been made concerning reconstruction and establishing a number of new methods in order to create better functional and esthetic results.
    Notes: Zusammenfassung Schussverletzungen verursachen meist eine erhebliche Gewebszerstörung. Sie beinhalten fast immer auch Frakturen und Defekte des Skeletts. Die Verletzung hängt von der Geschwindigkeit, der Größe, der Gestalt und dem Aufprallwinkel des Geschosses ab. Darüber hinaus kann durch Abriss von Hartgewebefragmenten eine Sekundärgeschossbildung entstehen, die weitere Zerstörung verursacht. Die bei der Versorgung dieser Wunden anzuwendenden Behandlungsprinzipien beruhen auf Erfahrungen, die v. a. im 1. und 2. Weltkrieg gemacht wurden und teilweise noch heute gültig sind wie z. B. Versorgung von innen nach außen, Fixation der Knochenfragmente in ihrer anatomisch richtigen Position und frühzeitiger Wundverschluss. Auf dem Gebiet der Rekonstruktion allerdings wurden erhebliche Fortschritte durch die Einführung neuer Operationstechniken erzielt, sodass bessere funktionelle und ästhetische Ergebnisse erreicht werden können.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S155 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kopf-Hals-Tumoren ; Karzinome der Mundhöhle ; Chirurgische Resektion ; Zytostatische Chemotherapie ; Radiotherapie ; Key words ; Head and neck tumors ; Oral cavity carcinoma ; Surgical resection ; Cytostatic chemotherapy ; Radiotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Standard curative therapy in head and neck cancer, especially in oral cavity carcinoma, consists, so far, of surgery. Until today, chemotherapy using standard drugs has failed to be effective beyond controlling cancer manifestations and palliation of symptoms. The introduction of chemotherapy and radiotherapy as adjuvant treatment, however, may improve overall survival and curative options. A multicentric randomized trial, initiated by DÖSAK, has compared results after radical surgery alone with results of combined preoperative radio-chemotherapy followed by radical surgery. The life table analysis substantiated improved survival rates in the group of patients whose treatment included chemotherapy and radiation.
    Notes: Zusammenfassung In der Behandlung von Kopf-Hals-Tumoren und insbesondere von Karzinomen der Mundhöhle ist die chirurgische Resektion die Therapie der ersten Wahl. Die zytostatische Chemotherapie allein ist für kurativ intendierte Behandlungen nicht geeignet, aber zur Palliation und zur zeitweiligen Begrenzung von Tumormanifestationen sinnvoll einsetzbar. Als adjuvante Maßnahme und in Verbindung mit der Radiotherapie kann die Chemotherapie jedoch die Überlebensrate und die Heilungsaussichten verbessern. In einer multizentrischen, randomisierten, prospektiven und kontrollierten DÖSAK-Studie wurden die Behandlungserfolgte nach alleiniger Operation und nach Operation in Kombination mit Chemotherapie und Radiotherapie verglichen. Die Life-table-Analyse verspricht statistisch gesicherte Überlebensvorteile für alle Tumorpatienten, die mit der Kombination aus Operation, Chemotherapie und Radiotherapie behandelt werden.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S126 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Verbrennungsdiagnostik ; Verbrennungstherapie ; Lappenplastiken ; Narbenkorrekturen ; Key words ; Burn injury ; Burn therapy ; Surgical flaps ; Scar correction ; Facial injury surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The therapy for burn injuries has established a definable management: percentage of the body surface area burned and thickness are important for the method of treatment (ambulant, on ward, intensive burn center). Open and close wound care with different bandages, in combination with primary surgery, has increased the probability of survival. A special problem is the aesthetics and function of the head and neck area. Hypertrophy and keloid scars may be disturbing, especially in children who have had a scald accident (41.2% of cases were children up to 5 years of age). The possibilities of correction are multiple: conservative therapy (bandages, ointment treatment, physical therapy) or surgical intervention with free skin transplantation or difficult flaps (pedicle flap, free graft, expanded flap, and microvascular anastomosed flap). The aim of research is also to cover large defects with skin culture from small donor areas. It is necessary to establish maxillofacial and plastic surgery from the beginning of the treatment for aesthetic and functionally acceptable results.
    Notes: Zusammenfassung Die Behandlung von Verbrennungen unterliegt heute einem definierten Management: Verbrennungsausmaß und -tiefe sind entscheidend für die Wahl der Therapiemethode (ambulant, stationär, Verbrennungszentrum). Die offene oder geschlossene Wundbehandlung mit verschiedenen Wundverbänden in Kombination mit primär-chirurgischen Maßnahmen hat die Überlebenswahrscheinlichkeit bei Schwerverbrannten erheblich gesteigert. Eine besondere Problematik besteht jedoch im Kopf-Hals-Bereich, wo neben der Ästhetik auch die Funktion der Orifizien eine große Rolle spielt. Hypertrophe und keloidale Narben können bei Kindern zu starken Beeinträchtigungen führen, wie am eigenen Krankengut, bei dem in 41,2% der Fälle Kinder bis zum ¶5. Lebensjahr durch Verbrühungen verunfallten, nachweisbar ist. Die Korrekturmöglichkeiten sind vielfältig und reichen von konservativen Maßnahmen (Bandagen, Salbenbehandlung, Krankengymnastik usw.) bis zur chirurgischen Intervention mittels freier Hauttransplantationen sowie der verschiedenen Lappenplastiken (Nah- und Fernlappen sowie expandierte und mikrovaskulär anastomosierte Lappen). Ein Ziel der Forschung ist es, durch Hautzüchtung aus kleinsten Arealen Eigenhaut möglichst große Defekte zu decken. Die frühzeitige Einbeziehung von Kiefer-, Gesichts- und Plastischer Chirurgie in die Therapie ist für das ästhetisch-funktionelle Gesamtergebnis von großer Bedeutung.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S177 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Malignes Melanom ; Inzidenz ; Diagnostik ; Therapie ; Key words ; Malignant melanoma ; Incidence ; Diagnostic procedure ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Malignant melanoma is one of the most frequent malignancies of the skin. This is particularly true of malignant melanoma in juveniles. Its incidence has more than doubled from the 1970s to the mid-1990s. Presently, 15 new cases are recorded per 100,000 inhabitants a year in Germany. At Fachklinik Hornheide, a tumor center specializing in skin neoplasm with patients being referred from all over Germany, the number of melanoma patients treated per year has been approximately 500–¶550 for the past 10 years. In the present study, the state-of-the-art therapy for primary melanoma and treatment of the regional lymph node system is discussed. The radical treatment formerly advocated with wide tumor resection plus radical neck dissection is no longer justified for this immunogenic malignant tumor caused by endogenic as well as exogenic factors. “Sentinel lymph node” imaging by means of radioactive substances for diagnosing possible melanoma metastases in adjacent lymph nodes has changed the therapeutical concept. Tumor staging by means of ultrasound, CT, MRT, or PET allows the differentiation of tumors without distant metastases and a favorable prognosis, from melanomas which have to be considered as generalized disease. In addition to surgical resection of the tumor and neck dissection for removal of lymph nodes, adjuvant immunotherapy with interferon-α is capable of prolonging survival without a recurrence. Palliative chemotherapy or immunotherapy are valuable options for cases with generalized melanoma. Vaccination with a melanoma-associated antigen or dendritic cells is at an experimental stage and may become part of future treatment strategies.
    Notes: Zusammenfassung Das maligne Melanom gehört, insbesondere in jugendlichen Altersgruppen, zu den häufigsten malignen Tumoren der Haut. Seine Inzidenz hat sich von den 70er Jahren bis zur Mitte der 90er mit etwa 15 Fällen/¶100.000 Einwohnern und Jahr mehr als verdoppelt. In der Fachklinik Hornheide, einer Tumorklinik der Haut mit bundesweiten Zuweisungen, hat sich dagegen im letzten Jahrzehnt die Zahl der behandelten Patienten auf etwa 500–550 Fälle pro Jahr stabilisiert. Die vorliegende Arbeit soll den aktuellen Standard der Therapie der Primärtumoren und der regionären Lymphabflussregion darstellen. Dabei soll vermittelt werden, dass das frühere radikale Behandlungskonzept mit großflächigen lokalen Tumorresektionen und einer radikalen Ausräumung aller Lymphknotenstationen des Halses diesem immunogenen bösartigen Tumor, dessen Entwicklung teils endogenen und teils exogenen Faktoren unterliegt, nicht mehr gerechtfertigt ist. Schon im Bereich der Diagnostik der fraglichen lymphogenen Metastasierung des Melanoms hat die Darstellung des „sentinel-lymph-node“ mit radioaktivem Material eine Änderung des Therapiekonzepts erzwungen. Das Tumorstaging mit Hilfe der Sonographie, der CT-, der MRT- und PET-Untersuchungen vermag prognostisch günstige Tumoren ohne Nachweis von Fernmetastasen von solchen Melanomen zu unterscheiden, die als generalisierte Erkrankung zu bewerten sind. Neben der operativen Entfernung des Tumors und der Ausräumung der Lymphknotenstationen des Halses ist in bestimmten Stadien die adjuvante Immuntherapie mit Interferon α geeignet, das rezidivfreie Überleben zu verlängern. Bei einer Generalisierung besteht die Option einer palliativen Chemo- oder Immunochemotherapie. Experimentelle Behandlungsansätze überprüfen den Einsatz von Vakzinierungsstrategien mit melanomassoziierten Antigenen und dendritischen Zellen.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S226 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Distraktion ; Distraktionsplanung ; Enorale Distraktoren ; Floating ¶bone concept ; Latenzzeit ; Konsolidierungszeit ; Key words ; Distraction ; Planning of distraction ; Intraoral devices ; Latency period ; Consolidation ; Distraction in clefts ; Mandibular distraction ; Maxillary distraction ; Floating bone concept
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Distraction osteogenesis is established worldwide as a new surgical technique. The former rule, not to osteotomise before the end of bone growth, is no longer valid. Today, distraction starts as early as infancy as well as in childhood and adolescence. This new method allows the gain of bone in the distraction gap so that bone grafting can be avoided. Distraction is indicated in hemifacial microsomias, multiple syndromes with mandibular malformations, mandibular retrognathia, posttraumatic jaw deficiencies, craniofacial malformations, alveolar ridge resorptions, and alveolar ridge resections. Distraction surgery started in the mandible and was continued in the maxilla and the craniofacial region. Alveolar ridge distraction followed. After using extraoral devices, the development of internal applicable distractors followed. Today, bi- or tridirectional internal devices are already available. The whole treatment concept includes the orthodontist. Distraction planning before surgery is of great importance. The literature presently includes methods, indications, and case reports but only few results, which we compare with our experiences.
    Notes: Zusammenfassung Die Distraktionsosteogenese hat sich weltweit als neue Behandlungsmethode etabliert. Das bisherige Gesetz, Kieferosteotomien erst nach Ende des skelettalen Wachstums vorzunehmen, gilt nicht mehr uneingeschränkt. Heute wird bereits im Kleinkindes-, Kindes- und Jugendlichenalter distrahiert. Mit der Distraktion wird Knochen gewonnen, sodass auf ein Knochentransplantat verzichtet werden kann. Fehlgebildeter Knochen kann auch nach der Distraktion weiter wachsen. Diese Methode ist indiziert bei hemifazialen Mikrosomien, multiplen Syndromen mit Kieferfehlbildungen, mandibulären Retrognathien, posttraumatischen Kieferveränderungen, kraniofazialen Fehlbildungen, Alveolarkammatrophien und -resektionen. Nach anfänglicher Distraktion des Unterkiefers sind weitere Indikationen im Bereich des Oberkiefers und der Kraniofazialregion hinzugekommen. In den letzten ¶2 Jahren wurde noch die Distraktion des Alveolarfortsatzes entwickelt. Nachdem zuerst extraorale Distraktoren Verwendung fanden, hat eine schnelle Entwicklung enoral applizierbarer Geräte eingesetzt, von denen einige auch bi- und tridirektionale Distraktionsrichtungen erlauben. Das gesamte Behandlungskonzept ist an die enge Zusammenarbeit mit dem Kieferorthopäden gebunden, von dem funktionskieferorthopädische Erfahrung erwartet wird. Die inzwischen umfangreiche Literatur besteht überwiegend aus der Darstellung von Methoden, Indikationen, Fallbeschreibungen und wenigen Ergebnissen, die mit den ¶eigenen Erfahrungen verglichen werden.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S249 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Implantatmaterialien ; Implantationsverfahren ; Membrangestützte Knochenregeneration ; Knochendistraktion ; Knochentransplantation ; Knochenersatzmaterialien ; Defektprothese ; Epithese ; Key words ; Implant materials ; Implant procedures ; Membrane-supported bone regeneration ; Bone distraction ; Bone grafting ; Bone substitutes ; Defect prostheses ; Epitheses
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Endosseous osseointegrated implants have become an integral part of the treatment scheme for the prosthetic reconstruction and rehabilitation of masticatory function following scientific studies of the reactions between implant and soft and hard tissues. Furthermore, implants offer good chances for prosthetic rehabilitation in the insufficient bone site, if the extremely atrophic jaw is to be reconstructed by grafting procedures with avascular and vascular grafts, by guided bone regeneration, by distraction osteogenesis, by bone substitutes and in the future by osteoinductive proteins in order to prepare the conditions for implant insertion. Those reconstruction procedures combined with implants become often necessary, if complicated hard and soft tissue defects of the skull have to be reconstructed to create the prerequisites for the stabilisation of epitheses or to insert implant-supported devices.
    Notes: Zusammenfassung Enossale osteointegrierte Implantate sind nach wissenschaftlicher Erarbeitung der Reaktionsweisen zwischen dem Fremdkörperimplantat und den Hart- und Weichgeweben integriertes Behandlungskonzept zur Wiederherstellung der Kaufunktion mit Zahnersatz geworden. Darüber hinaus bieten sie auch im unzulänglichen Knochenlager Möglichkeiten für die Versorgung mit Zahnersatz, wenn wie bei einer extremen Kieferatrophie durch osteoplastische Rekonstruktionsverfahren mit avaskulären und vaskulären Knochentransplantaten, durch die gesteuerte Geweberegeneration, durch die Distraktionsosteogenese, durch Knochenersatzmaterialien und in der Zukunft durch osteoinduktive Proteine die Voraussetzungen für eine Versorgung mit Implantaten geschaffen werden. Diese Rekonstruktionsverfahren in Kombination mit Implantaten werden daneben häufig erforderlich, wenn es um den Aufbau komplexer Hart- und Weichgewebedefekte des Gesichtsschädels geht als Voraussetzung für die Stabilisierung von Defektprothesen oder zum implantatgestützten epithetischen Ersatz.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S257 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Präprothetische Chirurgie ; Historische Entwicklung ; Aktueller Wissensstand ; Perspektiven ; Key words ; Preprosthetic surgery ; Historical beginnings ; Present state ; Perspectives
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary This paper describes preprosthetic surgery from its historical beginnings to its present state-of-the-art status. Future perspectives of preprosthetic surgery are also outlined, excluding implants. In an enquiry of 250 German-speaking maxillofacial departments, 160 responded. Results showed that a surprising 30–50% of the institutions are still following guidelines for procedures which have been proven by scientific follow-up studies to be almost 100% unsuccessful.
    Notes: Zusammenfassung Die historische Entwicklung, der aktuelle Wissensstand und die Perspektiven für die Zukunft der präprothetischen Chirurgie ohne Implantologie werden dargestellt. Eine Umfrage in allen deutschsprachigen bettenführenden kieferchirurgischen Abteilungen erbrachte überraschend, dass 30–50% der 160 von 250 Abteilungen, die geantwortet haben, bei einzelnen Indikationen noch nach Methoden operieren, die literarisch belegt zu 100% rezidivieren.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S237 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Orthognathe Chirurgie ; Geschichte ; Skelettverlagernde Operationen ; Therapieplanung ; Key words ; Orthognathic surgery ; History ; Correction of bone malformation ; Treatment planning
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The article reviews the history of orthognathic surgery from the middle of the last century up to the present. Initially, mandibular osteotomies were only performed in cases of severe malformations. But during the last century a precise and standardized procedure for correction of the mandible was established. Multiple modifications allowed control of small fragments, functionally stable osteosynthesis, and finally a precise positioning of the condyle. In 1955 Obwegeser and Trauner introduced the sagittal split osteotomy by an intraoral approach. It was the final breakthrough for orthognathic surgery as a standard treatment for corrections of the mandible. Surgery of the maxilla dates back to the nineteenth century. B. von Langenbeck from Berlin is said to have performed the first Le Fort I osteotomy in 1859. After minor changes, Wassmund corrected a posttraumatic malocclusion by a Le Fort I osteotomy in 1927. But it was Axhausen who risked the total mobilization of the maxilla in 1934. By additional modifications and further refinements, Obwegeser paved the way for this approach to become a standard procedure in maxillofacial surgery. Tessier mobilized the whole midface by a Le Fort III osteotomy and showed new perspectives in the correction of severe malformations of the facial bones, creating the basis of modern craniofacial surgery. While the last 150 years were distinguished by the creation and standardization of surgical methods, the present focus lies on precise treatment planning and the consideration of functional aspects of the whole stomatognathic system. To date, 3D visualization by CT scans, stereolithographic models, and computer-aided treatment planning and simulation allow surgery of complex cases and accurate predictions of soft tissue changes.
    Notes: Zusammenfassung Im Folgenden wird die Geschichte der orthognathen Chirurgie seit Mitte des 19. Jahrhunderts bis in die Gegenwart dargestellt. Während die Osteotomie im Unterkiefer anfänglich schweren Malformationen vorbehalten blieb, wurde im Lauf dieses Jahrhunderts ein exaktes, standardisiertes Verfahren für die skelettverlagernden Eingriffe entwickelt. Verschiedenste Modifikationen wurden vorgenommen, um Dislokationen des kleinen Fragments zu kontrollieren, funktionsstabile Osteosynthesen durchzuführen und auch die zentrale Gelenkposition exakt zu reproduzieren. So verhalfen Obwegeser und Trauner 1955 mit der Einführung der sagittalen, stufenförmigen Osteotomie von intraoral der orthognathen Chirurgie zum endgültigen Durchbruch und etablierten dies als Standardverfahren zur Verlagerung des Unterkiefers. Verlagernde Operationen im Oberkiefer wurden ebenfalls bereits Mitte des 19. Jahrhunderts durchgeführt. So wird die erste Le-Fort-I-Osteotomie im Jahr 1859 dem Berliner Chirurgen B. von Langenbeck zugeschrieben. Nach mehreren Modifikationen wurde von Wassmund 1927 die Le-Fort-I-Osteotomie zur Korrektur posttraumatischer Fehlstellungen beschrieben. Erst 1934 riskierte Axhausen die vollständige Mobilisation des Oberkiefers. Das Verfahren wurde in den folgenden Jahrzehnten weiter verfeinert und modifiziert und durch Obwegeser als Standardverfahren in die Mund-, Kiefer-, Gesichtschirurgie eingeführt. Eine neue Perspektive skelettverlagernder Operationen wurde Mitte dieses Jahrhunderts durch Tessier durch die Mobilisation des gesamten Mittelgesichts in der Le-Fort-III-Ebene aufgezeigt und die kraniofaziale Chirurgie zur Korrektur schwerer Entwicklungsstörungen begründet. Während die operativen Grundlagen in den letzten 150 Jahren erarbeitet und standardisiert wurden, gilt das heutige Augenmerk der exakten Therapieplanung und der Einbeziehung funktioneller Aspekte des gesamten stomathognathen Systems. Die 3D-Visualisierung durch CT, Stereolithographie, und die computergestützte Therapieplanung und -simulation erlaubt heute die Behandlung komplexer Fälle und die Vorhersage der Weichteilveränderungen.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S265 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Dentoalveoläre Chirurgie ; Minimalinvasiv ; Zahnärztliche Chirurgie ; Key words ; Dentoalveolar surgery ; Minimal invasive methods ; Oral surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The first publications in dentoalveolar surgery date back to the eighteenth century, while basic works in German-speaking areas appeared in the first half of the 20th century. Dentoalveolar surgical issues are still present within craniomaxillofacial surgery nowadays. Nomenclature has changed little while contents in certain areas shift away from surgical practical aspects towards biological–medical points of view. The new technologies of dentoalveolar surgery are being developed for maximal patient safety using minimal invasive methods. Other, traditionally non-surgical, dental subspecialities are taking over dentoalveolar surgical issues. Oral surgery remains a part of craniomaxillofacial surgery and should continue to get a major boost from it in the future.
    Notes: Zusammenfassung Erste Mitteilungen zur dentoalveolären Chirurgie erschienen im 18. Jahrhundert. Im deutschsprachigen Raum wurden die grundlegenden Werke in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts publiziert. Bis in die Gegenwart sind die innerhalb der Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie eingebetteten Themen aktuell. Änderungen ergeben sich eher nomenklatorisch als inhaltlich. In gewissen Bereichen ist eine Verschiebung weg von den chirurgisch-praktischen, hin zu den biologisch-medizinischen Aspekten wahrzunehmen. Die neuen Techniken der dentoalveolären Chirurgie werden – basierend auf möglichst minimalinvasiven Metho-den – mit größtmöglicher Patientensicherheit entwickelt. Andere – traditionell nicht chirurgische – zahnmedizinische Fachgebiete breiten sich im Zug der zunehmenden Spezialisierung in Richtung dentoalveoläre Chirurgie aus. Die zahnärztliche Chirurgie verdankt – als ihr Teilgebiet – alle wesentlichen Impulse der Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie, was für die Zukunft eine Verpflichtung darstellt.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S270 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Röntgendiagnostik ; Panoramaschichtaufnahme ; Strahlenexposition ; Computertomographie ; Kernspintomographie ; Key words ; X-ray diagnostics ; Panoramic X-ray ; Radiation exposure ; Computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A vital X-ray imaging technique in oral and craniomaxillofacial surgery is the panoramic X-ray. Due to its variety of special projections, including imaging of the transversal level and low exposure to radiation, it is suitable for answering many clinical questions and for diagnostics of various findings. It has become possible to minimize the necessary doses by further development of technology and devices, as well as of X-ray films and by new detection systems, such as sensors or screens. In some clinical cases, the diagnostic deficiencies of conventional imaging techniques make computed tomography (CT) and magnetic resonance (MR) imaging indispensable. Although MR is particularly suitable for soft tissue imaging, it has also become helpful in finding cortical changes by shorter measuring times. In certain cases, e. g., changes to bone metabolism, differentiated methods of nuclear medicine make image-aided analysis of function possible.
    Notes: Zusammenfassung Zentrale Aufnahmeart in der Röntgendiagnostik der Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie ist die Panoramaschichtaufnahme. Mit ihren zahlreichen Spezialprojektionen einschließlich der Abbildung der Transversalebene ist sie für die Abklärung zahlreicher Fragestellungen mit geringer Strahlenexposition geeignet. Die Verringerung des Dosisbedarfs ist weiterhin durch Fortentwicklungen der Gerätetechnik, der Röntgenfilme und durch neue Detektionssysteme wie z. B. Sensoren oder Speicherfolien möglich geworden. Diagnostische Unzulänglichkeiten der konventionellen Aufnahmearten machen bei zahlreichen klinischen Fragestellungen der Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie eine Bildgebung mittels Computertomographie und Kernspintomographie unumgänglich. Obgleich die Kernspintomographie v. a. für die Weichteildiagnostik vorrangig geeignet ist, erlaubt sie mittlerweile, aufgrund der Verkürzung der Messzeiten, auch Veränderungen der Kortikalis abzubilden. Bei bestimmten Fragestellungen, wie z. B. Veränderungen des Knochenmetabolismus, ermöglichen differenzierte nuklearmedizinische Verfahren eine abbildungsunterstützte Funktionsanalyse.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S278 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Weichteiltransplantat ; Transplantatart ; Technik der Transplantathebung ; Technik der Transplantatverpflanzung ; Resultate ; Mikrochirurgie ; Key words ; Soft tissue transplant ; Transplant ; Technique of lifting transplants ; Transplantation technique ; Results ; Microsurgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Since the first microsurgical transplantation in 1971, numerous tissue regions which are appropriate for transplantation have been researched. In particular, cutaneous or fasciocutaneous and musculocutaneous, as well as jejunum and fat tissue transplants are involved. In maxillofacial surgery, predominantly radial underarm flaps and scapular or parascapular flaps are used. The indications for both kinds of flaps range from intraoral defects, including tongue defects, and defects after maxillary resection, to defects following tumor resection of the face. In the framework of radical tumor surgery involving regional lymph drainage ducts, the musculus latissimus dorsi flaps and the musculus rectus abdominis flaps are indicated for the covering of deep-reaching defects. Jejunum transplants are appropriate mainly in the region of the soft palate and pharyngeal walls. Free microsurgical fat tissue transplants are indicated for extensive subcutaneous defects. The technique of lifting transplants and transferring them is so refined that results are comparable to those attained by using conventional flaps.
    Notes: Zusammenfassung Seit der 1. mikrochirurgischen Transplantation im Jahr 1971 wurden zahlreiche Gewebeareale, die sich zur Transplantation eignen, erforscht. Im Wesentlichen handelt es sich um kutane bzw. fasziokutane und myokutane sowie Jejunum- und Fettgewebetransplantate. In der Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie kommen v. a. der radiale Unterarmlappen und der Skapula- bzw. Paraskapulalappen zur Anwendung. Die Indikationen für beide Lappenarten reichen von intraoralen Defekten, Zungendefekte eingeschlossen, Defekten nach Oberkieferresektion bis zu Defekten nach Tumorresektion im Gesicht. Im Rahmen radikaler Tumoroperationen unter Einbeziehung der regionären ¶Lymphabflusswege sind v. a. der M.-latissimus-dorsi-Lappen und der M.-rectus-abdominis-Lappen zur Deckung tief reichender Defekte indiziert. Jejunumtransplantate kommen hauptsächlich im Bereich des Weichgaumens und des Rachens zur Anwendung. Freie mikrochirurgische Fettgewebetransplantate sind bei ausgedehnten Subkutandefekten indiziert. Die Technik der Transplantathebung und Verpflanzung ist heute so ausgereift, dass sie mit den Resultaten der konventionellen Lappenplastiken vergleichbar ist.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S286 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Rekonstruktive plastische Chirurgie ; Lappenplastiken ; Gesicht ; Hauttumoren ; Key words ; Reconstructive plastic surgery ; Local flaps ; Face ; Skin tumours
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary While facial and craniofacial deformities and facial trauma comprise considerable amounts of bony surgery, the treatment of facial skin tumours requires essentially different approaches and skills of soft tissue surgery of the surface. Although the speciality of maxillofacial surgery developed during the World Wars in Europe, soft tissue reconstruction of the face has been greatly refined since then. A table of ten reconstructive principles is further elucidated in the text followed by 17 clinical examples, from the scalp to various areas of the face to the lips. As aesthetics play a dominant role in facial reconstruction, local flaps are the first choice, while pedicled flaps from the chest or microvascular free flaps are only considered for otherwise too-large defects. Only very few exceptions exist to this rule. Facial skin tumours show a great variety of size and localization and resulting excisional defects may confront the surgeon with individual problems. Only when we master a great variety of reconstructive methods for all such sizes and combinations of defects can we excise malignant tumours with sufficiently wide, clear margins without hesitations or compromise.
    Notes: Zusammenfassung Die Traumatologie des Gesichtsschädels und die kraniofaziale Chirurgie beinhalten vorwiegend Probleme der knöchernen Chirurgie. Dagegen bedeutet die chirurgische Behandlung von Hauttumoren des Gesichts mit der Handhabung des Weichgewebes ein wesentliches Umdenken. Obwohl das Fachgebiet der Kiefer- und Gesichtschirurgie im Wesentlichen durch die letzten Kriege in Europa entwickelt wurde, hat sich seither, besonders auch die Weichteilchirurgie des Gesicht ganz wesentlich verfeinert und fortentwickelt. Eine Tafel mit 10 rekonstruktiven Prinzipien wird im Text näher erläutert und durch 17 klinische Beispiele ergänzt, beginnend am Skalp über verschiedene Regionen und Strukturen des Gesichts bis hinunter zu den Lippen. Da die Ästhetik bei der rekonstruktiven Gesichtschirurgie eine dominante Rolle spielt, sind lokale Lappenplastiken die 1. Wahl der rekonstruktiven Chirurgie und gestielte Lappen vom Thorax oder mikrovaskuläre freie Lappen bedeuten nur die 2. Wahl der Rekonstruktion für Defekte, die für andere Methoden zu groß sind. Es existieren nur sehr wenige Ausnahmen von dieser Regel. Hauttumoren des Gesichts zeigen eine große Variation sowohl in der Ausdehnung als auch in der Lokalisation und die daraus entstehenden Resektionsdefekte können uns mit nahezu individuellen Problemen konfrontieren. Nur wenn wir eine sehr große Zahl von rekonstruktiven Methoden im Gesicht für die verschiedenen Lokalisationen, Größen und Kombinationsdefekte beherrschen, können wir maligne Tumoren ohne Zögern und ohne Kompromisse mit einem ausreichend weiten Rand im Gesunden exzidieren.
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S299 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Lappenplastiken ; Gestielte muskulokutane Lappen ; Gestielte fasziokutane Lappen ; M. pectoralis major ; M. latissimus dorsi ; Key words ; Surgical flaps ; Pedicled musculocutaneous flaps ; Pedicled fasciocutaneous flaps ; Musculus pectoralis major ; Musculus latissimus dorsi
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Pedicled musculocutaneous and fasciocutaneous flaps are still a prerequisite of reconstructive surgery. Although microvascular free flap transfer today plays a major role in modern one-step reconstruction concepts, the surgeon should be familiar with the anatomy and techniques of pedicled flaps. In the head and neck region especially, pedicled flaps from the pectoralis major and the latissimus dorsi muscle are of clinical importance. A major advantage of these flaps is in their simple and standardized surgical technique, which requires no further surgical qualification compared to microvascular transfer. The flaps are reliable and safe. They have a high degree of resistance against infection and therefore can be used in compromised tissues, which are frequently found in irradiated patients. The disadvantages are a reduced mobility regarding the arch of rotation. Pedicled fasciocutaneous flaps have no importance in reconstructive surgery of the head and neck region.
    Notes: Zusammenfassung Gestielte muskulokutane und fasziokutane Lappen sind noch immer Bestandteil der plastischen und rekonstruktiven Chirurgie. Selbst wenn die freie mikrovaskuläre Gewebeübertragung heutzutage den Schwerpunkt in einzeitigen Rekonstruktionskonzepten bildet, sollte der rekonstruktiv tätige Chirurg mit der Anatomie und den Techniken der gestielten Lappenübertragung vertraut sein. In der Kopf-Hals-Region sind die muskulokutanen Lappen des M. pectoralis major und des M. latissimus dorsi von klinischer Wichtigkeit. Der Vorteil dieser Lappen besteht in ihrer einfachen und standardisierten Technik, die keine weitere chirurgische Qualifikation wie bei der mikrovaskulären Gewebeübertragung braucht. Bei korrekter Technik sind die Lappen verlässlich und sicher. Sie haben einen hohen Grad an Resistenz gegenüber Infektionen und eignen sich deshalb besonders für Übertragungen in vorgeschädigte Gewebe, wie z. B. nach Bestrahlung. Die Nachteile liegen in der eingeschränkten Mobilität durch den Lappenstiel. Gestielte fasziokutane Lappen haben in der rekonstruktiven Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie kaum Indikationen.
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  • 66
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S306 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Lidersatzplastiken ; Augenliderdefektbildung ; Rekonstruktionsmethoden ; Vollhauttransplantat ; Haut-Knorpel-Transplantate ; Key words ; Eyelid reconstruction ; Eyelid defects ; Reconstruction methods ; Full-thickness skin graft ; Skin ; ¶cartilage transplants
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary After a short description of the ¶history of eyelid reconstruction, the causes of defects are discussed. For the primary and secondary treatment of thermic injuries, a full-skin graft is recommended and the indication of combined skin–¶cartilage transplants is mentioned. For deep defects, numerous methods of eyelid reconstruction are available. The differentiated indication for manifold initial situations is discussed in detail. The most important techniques are described on the basis of various examples.
    Notes: Zusammenfassung Nach kurzer Beschreibung der Historie der Lidersatzplastiken wird auf die traumatischen und operationsbedingten Defektbildungen an den Augenlidern eingegangen. Bei den traumatischen Einwirkungen spielen die thermischen Verletzungen eine besondere Rolle. Sowohl für den primären als auch den sekundären Lidhautersatz wird das Vollhauttransplantat empfohlen und die Indikation für kombinierte Haut-Knorpel-Transplantate besprochen. Für tief reichende Defekte werden in der Literatur zahlreiche Rekonstruktionsmethoden angegeben. Es wird ausführlich auf die differenzierte Indikation der verschiedenen Lidersatzplastiken bei den unterschiedlichsten Ausgangssituationen eingegangen. Die für den Autor wichtigsten Rekonstruktionsverfahren werden anhand mehrerer Beispiele diskutiert.
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  • 67
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S322 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mikrochirurgische Osteoplastik ; MKG-Chirurgie ; Key words ; Microsurgical bone transplantation ; Maxillofacial surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Microvascular bone transplantation has become a routine procedure. The iliac crest, scapula, and fibula are the most common donor sites. These are used for reconstruction of tumor-related defects or after osteoradionecrosis. But additional indications have been developed as defects after trauma, extreme atrophy, or hemifacial microsomia. In the future, three-dimensional techniques will improve transplantation surgery and will enable the prefabrication of transplants.
    Notes: Zusammenfassung Die mikrochirurgische Osteoplastik ist heute ein Routineverfahren der MKG-Chirurgie. Beckenkamm, Skapula und Fibula sind die häufigsten Spenderregionen. Diese werden zur Rekonstruktion nach Tumoroperationen und bei Osteoradionekrosen vorwiegend eingesetzt. Aber es haben sich auch Indikationen wie traumatisch bedingte Defekte, extreme Atrophie oder hemifaziale Mikrosomie ergeben. In Zukunft werden dreidimensionale Techniken die Transplantationschirurgie verbessern und die Präfabrikation von Transplantaten ermöglichen.
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  • 68
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S384 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Knochenersatzmaterialien ; Knochenrekonstruktion ; Lyoknorpel ; Lyoknochen ; Bone morphogenetic protein (BMP) ; Key words ; Bone reconstruction ; Lyophilized bone ; Lyophilized cartilage ; Bone substitute ; Bone morphogenetic protein
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The application of autogenous bone transplants is still the gold standard for all reconstructive surgery. The wish of surgeons for alternatives to autogenous bone grafts is reflected in the development of a variety of bone graft substitutes of synthetic or biological origin. The following review article is meant to provide the reader with a critical overview of all the alternative materials. In addition, we want to point to the tremendous progress made on this subject, made possible by the joint effort of surgeons and basic researchers. The results of this collaboration show that in the near future a new gold standard for successful reconstructive surgery will emerge and replace the use of autogenous bone transplants.
    Notes: Zusammenfassung Der Gebrauch von autologem Knochen im Kiefer- und Gesichtsbereich ist heute immer noch der Goldstandard bei allen rekonstruktiven Maßnahmen. Der Wunsch der Chirurgen, körperfremde Materialien für diese Zwecke zu verwenden, spiegelt sich in der Entwicklung vielfältigster Surrogate wider. Die folgenden Ausführungen sollen dem Leser einen kritischen Überblick über die verschiedenen Materialien verschaffen. Darüber hinaus sind die Fortschritte auf diesem Gebiet der Beweis dafür, dass die gemeinsamen Bemühungen von Chirurgen und Grundlagenforschern auf dem besten Weg sind, erfolgreiche Knochenrekonstruktionen mittels körperfremder Materialien zu ermöglichen.
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  • 69
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S375 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Zervikofaziale Weichteilprozesse ; Sonographie ; Halslymphknotendiagnostik ; Key words ; Head and neck area soft tissue masses ; Sonography ; Neck area lymph node diagnostics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Ultrasonography has gained acceptance in maxillofacial surgery as a first-choice diagnostic tool in soft tissue masses of the head and neck. To date, A-mode sonography of the maxillary sinus is only performed in children and pregnant women. However, B-mode sonography is primarily performed in the assessment of all cervical lymph nodes because of its superior sensitivity in comparison to CT and MR, as well as in diseases of the salivary glands, solid tumors, and monitoring of distraction osteogenesis of the mandible. With color-coded ultrasonography as a combination of B-mode and blood flow information, vessels of the head and neck area or of planned flaps can be examined in a noninvasive manner. This is especially important in secondary microsurgical reconstructions. Moreover, the blood flow in any soft tissue masses can be evaluated. In spite of all texture and image analysis techniques, positive and negative lymph nodes cannot be differentiated in a safe manner. Three-dimensional sonography, e. g., panoramic pictures, and contrast enhancement are new technologies that will improve diagnostic accuracy of head and neck ultrasonography.
    Notes: Zusammenfassung Die Sonographie stellt heute in der Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie bei allen zervikofazialen Weichteilprozessen das bildgebende Verfahren der ersten Wahl dar. Während die A-Scan-Sonographie der Kieferhöhle nur noch bei Kindern und Schwangeren indiziert ist, hat die hochauflösende B-Scan-Sonographie derzeit die größte Anwendungsbreite. Sie gelangt im Rahmen des Tumorstagings wegen ihrer im Vergleich zur CT und MRT höheren Sensitivität v. a. zur Halslymphknotendiagnostik zur Anwendung. Weitere Indikationen sind Speicheldrüsenerkrankungen, Weichteiltumoren und das Monitoring der Kallusdistraktion. Die Farbduplexsonographie ermöglicht durch ihre Kombination von B-Scan-Sonographie und farbkodierter Blutflussdarstellung auf nichtinvasivem Weg nicht nur eine Gefäßdiagnostik im Rahmen der plastisch-rekonstruktiven Mikrochirurgie, sondern auch eine simultane Beurteilung der Vaskularisation von Lymphknoten und anderen Weichteiltumoren. Trotz rechnergestützter Verfahren der Signalanalyse ist jedoch eine Artdiagnostik von Lymphknoten und Tumoren nicht ausreichend zuverlässig möglich. Durch die 3D-Sonographie, beispielsweise die Panoramabildfunktion, und Kontrastverstärkung sind weitere Fortschritte in der Kopf-Hals-Sonographie zu erwarten.
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  • 70
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Visualisierung patientenbezogener Informationen ; Wissensaustausch ; Datenübertragung ; Telekonsultation ; Bildfusionierungstechnologie ; Key words ; Visualization of patient-related information ; Exchange of knowledge ; Data transfer ; Teleconsulting ; Image fusion technology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The exponential increase of medical information creates a need for new methods in the visualization of medical imaging modalities for diagnosis and therapy. In this sense, visualization includes the display of medical image data and image-guided stereotaxic navigation as well as the advice of an expert. The Artma Virtual Patient® System enables a remote expert to observe the surgical procedure via the Internet and interactively modify the interoperative visualization from the remote location. The expert in the remote location receives the planning data almost in real time over TCP/IP from a stereotaxic videoserver. In addition to live video streaming, stereotaxic navigation data are sent over the network as rigid body coordinates. The expert modifies the surgical simulation on the remote computer and the modified operating plan is sent back to the operating site. By teleconsulting, the composite images and overlapping graphics –instruments, target structures, landmarks, contour – can be seen in affiliated clinics with the possibility of interactive graphical assistance. With this image fusion technology the knowledge of a remote expert is included in virtual data structures and visualized by the overlay with live video data (augmented reality) in real time during surgery.
    Notes: Zusammenfassung Die exponentielle Zunahme des Informationsflusses in der Medizin verlangt nach neuen Methoden zur Visualisierung patientenbezogener Informationen und Verbreitung von medizinischem Wissen in Diagnose und Therapie. Visualisierung in diesem Sinn beinhaltet die Darstellung medizinischer Bilddaten und bildgeführter stereotaktischer Navigation genauso wie den Rat eines Experten. Das Artma-Virtual-Patient-System ermöglicht einem sich in räumlicher Entfernung befindenden Experten Operationen via Internet mitzuverfolgen und mit Hilfe eines Remote-Computers die interoperative Visualisierung interaktiv zu modifizieren. Der Experte erhält die Planungsdaten nahezu in Echtzeit mittels TCP/IP von einem stereotaktischen Operationsvideoserver. Zusätzlich werden stereotaktische Navigationsdaten als Rigid-body-Koordinaten über das Netzwerk übertragen. Der Experte modifiziert die chirurgische Simulation am Remote-Computer, und der modifizierte Operationsplan wird in den Operationssaal zurückgeschickt. Durch die Telekonsultation können verschiedenartige Bilddaten und überlagerte Graphiken – Instrumente, Zielstrukturen, Landmarken, Konturen – in durch Internet verbundenen Kliniken dargestellt werden, wodurch interaktiv graphische Hilfe angeboten werden kann. Mit Hilfe dieser Bildfusionierungstechnologie werden das nicht vor Ort verfügbare Expertenwissen in virtuelle Datenstrukturen eingebunden und durch Überlagerung mit Livevideo Daten in Echtzeit während der Operation visualisiert.
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  • 71
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S392 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kiefergelenkerkrankungen ; Konservative Therapie ; Operative Therapie ; Minimalinvasive Verfahren ; Key words ; Condyle of mandible disorders ; Conservative treatment ; Surgical treatment ; Minimally invasive methods
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary For the most frequent TMJ derangements, highly efficient nonsurgical treatment is preferable. Within this concept, the interdependence between the TMJ and the jaw musculature is increasingly focussed. Surgical therapy is only an option under defined circumstances in cases resistant to nonsurgical treatment, or if nonsurgical treatment is meaningless from the beginning. Within surgical concepts, arthroscopy is becoming increasingly important. A close interdisciplinary cooperation between the dentist and oral and maxillofacial surgeon seems to improve the potential outcome in these cases.
    Notes: Zusammenfassung Für die häufigsten Kiefergelenkerkrankungen stehen heute konservative Behandlungsverfahren mit hoher Erfolgswahrscheinlichkeit zur Verfügung. Zunehmend zielt diese Therapie auf die Zusammenhänge zwischen der Funktion der Kiefergelenke und der Kaumuskulatur ab. Chirurgische Therapieverfahren kommen in Frage, wenn die konservative Therapie nicht zum Erfolg führt oder von vornherein nicht sinnvoll ist. Dabei wird die offene Chirurgie zunehmend von minimalinvasiven Verfahren, z. B. der Arthroskopie, verdrängt. Eine enge Zusammenarbeit zwischen dem funktionsanalytisch und therapeutisch tätigen Zahnarzt und den Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen in der Diagnostik und Therapie verbessert die Prognose bei solchen Erkrankungen.
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  • 72
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    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S003 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Europa ; Selbstständiges medizinisches Fachgebiet ; Harmonisierung ; Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie ; Key words ; Europe ; Independent medical speciality ; Harmonisation ; Oromaxillofacial surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The recognition of a medical discipline on a European level as an independent specialty depends on its registration in the medical directives of the European Union. With supreme effort, the oral and maxillofacial surgeons of the EU reached this goal in 1989. The UEMS – Section of Stomatology and Oromaxillofacial Surgery – became the forum for discussion of the relevant problems with representatives of the member states and officials of the European Commission. Thanks to its activities, oral and maxillofacial surgery is now recognized as an independent specialty with about 3800 specialists in 11 European countries.
    Notes: Zusammenfassung Die Anerkennung einer medizinischen Disziplin als selbstständiges Fachgebiet auf europäischer Ebene hängt von ihrer Aufnahme in die medizinischen Richtlinien der Europäischen Union ab. Die Mund-Kiefer-Gesichtschirurgen in der EU haben mit beharrlichem Einsatz und unter großen Anstrengungen dieses Ziel 1989 erreicht. Forum für die Diskussion der sachbezogenen Probleme unter den Vertretern der Mitgliedsstaaten und mit den Dienststellen der europäischen Kommission war die UEMS-Sektion für Stomatologie und Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie. Dank ihres Wirkens ist die MKG-Chirurgie heute, am Ende des 20. Jahrhunderts, in 11 europäischen Ländern mit etwa 3800 Fachärzten als selbstständiges Fachgebiet anerkannt.
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  • 73
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Key words Oral cancer ; pN upgrading ; Immunohistochemistry ; Micrometastasis ; Semiserial sectioning
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  The International Union Against Cancer (UICC) does not define the number of sections required from each regional lymph node to record pTNM classification. This study was designed to clarify the incidence of occult metastasis and to assess the pN upgrading of patients with oral cancer. Ultimately, this study led to a proposal for appropriate semiserial sectioning guidelines. Five hundred fifty-four nonmetastatic cervical lymph nodes taken from 73 patients with oral cancer were subjected to hematoxylin-eosin (HE) staining and keratin immunohistochemistry. Micrometastases, defined as foci ≤3 mm, were detected in 29 sites of 23 lymph nodes (4.2%) of 16 patients (21.9%). In 9 patients (12.3%) pN upgrading was needed: in 6 from pN0 to pN1, in 1 from pN0 to pN2b, and in 2 from pN1 to pN2b. The remaining 13 lymph nodes with occult metastasis were found in 5 pN2b and 2 pN2c patients, resulting in no pN upgrading. Occult metastasis was also detected in 6 small lymph nodes ≤5 mm in diameter. The average minor axis of the micrometastasis was 1.36±0.85 mm. We propose that the lymph nodes should be cut and examined at 1-mm intervals to detect micrometastatic foci and to evaluate the pN classification accurately.
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  • 74
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Keywords Small round cell tumors ; Ewing’s sarcoma ; Translocation ; Immunohistochemistry ; Differential diagnosis ; RT-PCR
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  It is now widely accepted that the EWS/FLI-1 fusion transcript is associated with tumors of the Ewing family. To test whether it is possible to detect the fusion transcript by means of combining polymerase chain reaction (PCR) methodology and immunohistochemistry, we investigated tumors of the Ewing family using in situ reverse transcriptase (RT)-PCR. We were able to demonstrate the t(11;22) fusion transcript in five of six cases of Ewing’s sarcoma and four of four peripheral primitive neuroectodermal tumors. These results were confirmed using fluorescence in situ hybridization in seven tumor samples. In situ RT-PCR-labeled fusion transcripts were found in virtually all tumor cells within a given sample, indicating that each cell possessed the t(11;22) transcript. We conclude from these results that in situ RT-PCR can be used for the rapid detection of EWS/FLI-1 fusion transcripts in biopsy material. The findings also suggest that all cells of the tumors of the Ewing family carry the EWS/FLI-1 fusion transcript.
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  • 75
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Keywords Gonadotropin-releasing hormone receptor ; Pituitary gland ; Immunohistochemistry ; Colocalization
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Gonadotropin-releasing hormone (GnRH), which is a well-known regulator of gonadotroph function, has recently been considered to be a paracrine factor involved in the control of somatotroph, lactotroph, and corticotroph cells. GnRH action is initiated by binding to a specific cell surface receptor, the gonadotropin-releasing hormone receptor (GnRHR), which is expressed by follicle-stimulating hormone/luteinizing hormone (FSH/LH) cells. Using in situ hybridization techniques, GnRHR messenger ribonucleic acid (mRNA) has recently been detected in normal human anterior pituitary gland and in various pituitary adenomas, including FSH/LH-cell, growth hormone (GH)-cell, adrenocorticotropic hormone (ACTH)-cell, and null-cell adenomas. However, immunohistochemical studies indicating the specific cell distribution of GnRHR in normal pituitary cells have never been reported. The aim of the present investigation was to evaluate the immunohistochemical expression of GnRHR in different types of normal pituitary cells and related tumors. Using double-label immunohistochemical techniques on formalin-fixed and paraffin-embedded tissues and specific antibodies directed against pituitary hormones and GnRHR, we found GnRHR immunoreactivity not only in FSH/LH cells, but also in GH- and thyroid-stimulating hormone (TSH) cells. GnRHR was detected in FSH/LH-cell, GH-cell, mixed GH- and prolactin (PRL)-cell, and α-subunit (α-SU)/null-cell adenomas. The findings of this study suggest that the interaction between GnRH and GnRHR may play a role in paracrine/autocrine regulation of different types of normal pituitary cells and pituitary adenomas.
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  • 76
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Keywords CD99 antigen ; Neuroendocrine tumours ; Immunohistochemistry ; Cell-to-cell adhesion ; Proliferative activity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Although considered a specific marker for Ewing’s sarcoma/peripheral neuroectodermal tumour, the MIC2 gene product (CD99) has been immunolocalised in a variety of human tumours. The present study evaluated immunohistochemically the prevalence of CD99 expression in a series of 68 neuroendocrine tumours of different gastrointestinal and pulmonary sites. We now report on membrane and/or granular cytoplasmic immunoreactivity in 25% of these tumours, independent of their anatomical sites. In lung neuroendocrine tumours, CD99 was preferentially confined to typical carcinoids (P=0.009). A statistically significant relationship was observed between the number of CD99 positive cells but not the immunostaining patterns and the presence of local invasion and/or distant metastases (P〈0.001). Moreover, there was a tendency for CD99-reactive tumours to show a reduced proliferative activity expressed by a Ki67 index of 2% (P=0.119). The number of CD99 immunoreactive cells or patterns of immunoreactivity did not correlate with the presence of associated clinical syndrome or particular hormonal immunostaining. Although the molecular basis underlying CD99 expression in neuroendocrine tumours is still poorly understood, our data suggest that CD99 may be involved in cell-to-cell adhesion of neuroendocrine tumour cells and in downregulation of their proliferative activity.
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  • 77
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    Virchows Archiv 437 (2000), S. 445-449 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Keywords Solitary fibrous tumour ; Adrenal gland ; Pregnancy ; Immunohistochemistry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Solitary fibrous tumour (SFT), first described as a pleural lesion, has been reported in several extrathoracic sites over the past 10 years. We describe a SFT of the left adrenal gland incidentally discovered in a 23-year-old, 22-week pregnant woman and characterised by a rapid growth during the third trimester of pregnancy. Elevated serum and urinary levels of cortisol and elevated blood levels of delta 4 androstendione and 17-OH progesterone were observed. After spontaneous delivery, the patient underwent laparoscopic resectioning of the mass and of the left adrenal gland from which the tumour was apparently originating. The kidney was not involved, and no other abdominal tumours were found. Histological and immunohistochemical features were typical of SFT of pleura and other locations. Only one case of adrenal SFT is on record, and the adrenal gland is to be added to the long list of extrathoracic locations of SFT. The association with pregnancy was a previously unrecognised event in SFT. The focal expression of progesterone receptors in the tumour cells may be related to pregnancy. This observation prompted an analysis of steroid hormone receptors in SFT of classical sites (pleura). Two of five cases had focal progesterone receptors too, a finding which deserves further investigations in a much larger series of SFTs.
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  • 78
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Keywords Non-Hodgkin’s lymphoma ; Immunohistochemistry ; ALK1 ; T-cell lymphoma ; Splenic rupture
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  In a 22-year-old male with a 10-day history of fever, painful swelling in the left groin, and abdominal complaints, emergency surgery was performed because of spontaneous splenic rupture. At histology, a cellular infiltrate of intermediate-sized atypical lymphocytes was seen in the splenic white pulp, staining for T-cell markers. In addition, CD30 and anaplastic lymphoma kinase 1 (ALK) were diffusely positive, thus, representing a case of anaplastic large cell lymphoma (ALCL), T-cell, ALK-positive, small cell monomorphic variant. ALK-positive ALCL patients generally bear a much better prognosis than patients with T-cell lymphomas, unspecified, or ALK-negative ALCL. Therefore, besides the very unusual clinical presentation, this case highlights the importance of immunostaining for CD30 and ALK in all T-cell lymphomas. This report is the first extensive description of ALK-positive ALCL involvement of the spleen.
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  • 79
    ISSN: 1129-2377
    Keywords: Key words Dopamine receptors ; Pial arteries ; Immunohistochemistry ; Prejunctional receptors ; Post-junctional receptors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The localization of dopamine D1-D5 receptor protein was investigated in different sized dog pial arteries. This was done to further understand the pathophysiology of cerebrovascular dopaminergic system in migraine. The study was performed in sections of dog brain including the pia-arachnoid membrane, which were processed for indirect immunohistochemistry using antibodies raised against dopamine D1-D5 receptor protein. A faint dopamine D1 receptor protein immunoreactivity was observed in smooth muscle of the tunica media of different sized pial arteries. Dopamine D2 receptor protein immunoreactivity was located in the adventitia and adventitia-media border of pial arteries. In the same area tyrosine hydroxylase immunoreactive nerve fibers were found. No dopamine D3 receptor immunoreactivity was detectable in dog pial arteries. A faint dopamine D4 receptor protein immunoreactivity was observed in dog pial arteries, with a localization similar to that of D2 receptor protein. A moderate dopamine D5 receptor protein immunostaining was observed in smooth muscle of the tunica media. These findings indicate that dog pial arteries express dopamine D1-like (D1 and D5) and D2-like (D2 and D4) receptor subtypes and display, respectively, a muscular (post-junctional) and probably prejunctional localization. These results, the first analysis of dopamine D1-D5 receptor subtype distribution in the cerebrovascular tree, suggest that dopamine is involved in the regulation of cerebral circulation. These finding may help evaluate the role of cerebrovascular dopaminergic mechanisms in the pathogenesis of migraine.
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  • 80
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: chemotherapy ; gemcitabine ; malignant glioma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Purpose:We conducted a phase II multicentre study of gemcitabinein patients with anaplastic astrocytoma and glioblastoma multiforme at firstrelapse. Patients and methods:Patients with anaplastic astrocytoma orglioblastoma multiforme receiving a stable dose of steroids and ECOGperformance status ≤3 were eligible for this study at the time of firstrelapse. One adjuvant chemotherapy regimen was permissible. Patients receivedgemcitabine 1000 mg/m2 i.v. weekly × 3, repeated on afour-weekly cycle. Results:Of 20 patients enrolled, 15 were evaluable for response,19 for non-hematological toxicity and 18 for hematological toxicity. Sevenpatients had anaplastic astrocytoma (AA) and twelve glioblastoma multiforme(GBM). Age ranged from 28–71 years (median 50). Fifteen patientsdiscontinued therapy due to disease progression. The median number of cyclesadministered was 1 (range 1–11); only two patients received more thanthree cycles. Hematologic toxicity was acceptable and no grade 4 toxicity wasseen. One patient developed Pneumocystispneumonia and eventualpulmonary embolism; one died of gastric hemorrhage related to steroid therapy.No objective responses were seen. Nine patients had stable disease (medianduration 2.7 months, range 0.9–11.2). Conclusions:Gemcitabine given in this dose and schedule seemswell tolerated but is not active in patients with recurrent high-gradegliomas.
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  • 81
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: alkylating agents ; bendamustine ; chemotherapy ; phase I study ; solid tumours ; weekly chemotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:The cytotoxic agent bendamustine combines apurine-like benzimidazol and alkylating nitrogen mustard group. The clinicallytolerated dose for single bolus bendamustine is 215 mg/m2, forfractionated therapy on four consecutive days 85 mg/m2. The maximumtolerated dose of a day 1 and 8 (q4w) 30 min infusion schedule was recentlyfound to be 160 mg/m2, mouth dryness and fatigue weredose-limiting. Our current phase I trial was designed to define therecommended dose of a new weekly short infusion schedule. Patients and methods:Patients with refractory malignant tumoursqualified for the trial after written informed consent was obtained.Bendamustine was given as a 30-min i.v. infusion weekly for up to eightconsecutive weeks. Results:Twelve patients (8 male, 4 female, median age 57.5 years,range 42–64) were enrolled in this trial. At the starting dose of 80mg/m2, two patients had dose-limiting toxicity (fatigue grade 3,mouth dryness grade 3, fever grade 4 Common Toxicity Criteria). Nodose-limiting events were observed in six patients treated at 60mg/m2. An intermediate dose level of 70 mg/m2 wasstudied in three younger, less heavily pre-treated patients, was welltolerated and not associated with dose-limiting events. Haematologicaltoxicity was mild except for grade 3–4 lymphocytopenia, occurring in 11of 12 patients. Bendamustine was found to induce long-lastingpanlymphocytopenia with predominant B-cell cytotoxicity. Conclusions:The maximum tolerated dose of weekly bendamustinegiven as a 30-min i.v. infusion is 80 mg/m2, mouth dryness, fatigueand fever are dose-limiting. The recommended dose for phase II trials is 60mg/m2.
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  • 82
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: anthracycline ; chemotherapy ; liposomal daunorubicin ; lymphoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Standard therapy for lymphoma consists of acyclophosphamide (C), doxorubicin, vincristine (V), and prednisone (P) (CHOP)combination regimen. Liposomal daunorubicin (DaunoXome®) is an alternativeto doxorubicin for patients with lymphoma because of its more favorable safetyprofile and potentially more selective uptake in lymphoma. The objectives ofthis study were to determine the maximum tolerated dose (MTD) of liposomaldaunorubucin with CVP (COP-X) and the tolerability of the regimen in patientswith indolent lymphoma. Patients and methods:Patients with low-grade andintermediate-grade lymphoma having adequate cardiac, hepatic, and renalfunction were enrolled. Patients received C 750 mg/m2, V 1.4mg/m2 (maximum 2.0 mg), and liposomal daunorubicin 50–100mg/m2 i.v. on day 1 and P 100 mg p.o. on days 1–5. MTD wasthe liposomal daunorubicin dose associated with 20% dose-limitingtoxicity (ANC 〈500/mm3 for 〉5 days or febrile neutropenia). Results:Twenty patients, median age 59 years, were treated. Theliposomal daunorubicin MTD combined with CVP was 70–80 mg/m2,depending on patient population. No significant non-hematologic toxicityoccurred. Response rate was 44% (2 complete and 5 partial responses). Conclusions:A liposomal daunorubicin dose of 80 mg/m2in the COP-X regimen was well tolerated with little non-hematologic toxicity.
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  • 83
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: adjuvant ; chemotherapy ; gastric cancer ; meta-analysis ; randomised clinical trial
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Several studies have investigated the possible roleof the adjuvant chemotherapy after curative resection for gastric cancerfailing to show a clear indication; previous meta-analyses suggested smallsurvival benefit of adjuvant chemotherapy, but the statistical methods usedwere open to criticisms. Materials and methods:Randomised trials were identified by meansof Medline and CancerLit and by selecting references from relevant articles.Systematic review of all randomised clinical trials of adjuvant chemotherapyfor gastric cancer compared with surgery alone, published before January 2000,were considered. Pooling of data was performed using the fixed effect model.Death for any cause was the study endpoint. The hazard ratio and its95% confidence intervals (95% CI), derived according to themethod of Parmar, were the statistics chosen for summarising the relativebenefit of chemotherapyversuscontrol. Results:Overall 20 articles (21 comparisons) were considered foranalysis. Three studies used single agent chemotherapy, seven combination of5-fluorouracil (5-FU) with anthracyclin, ten combination of 5-FU withoutanthracyclines. Information on 3658 patients, 2180 deaths, was collected. Chemotherapy reduced the risk of death by 18% (hazard ratio 0.82,95% CI: 0.75–0.89, P 〈 0.001). Association ofAnthracyclines to 5-FU did not show a statistically significant improvementwhen compared with the effect of the other regimens. Conclusions:Chemotherapy produces a small survival benefit inpatients with curatively resected gastric cancer. However, taking into accountthe limitations of literature based meta-analyses, adjuvant chemotherapy isstill to be considered as an investigational approach.
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  • 84
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: chemotherapy ; chromosome aberrations ; malignant germ-cell tumours
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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  • 85
    ISSN: 1438-2199
    Keywords: Keywords: Amino acids ; Basal ganglia ; Dopamine ; Nitric oxide ; Excitatory amino acids ; Organotypic culture ; Immunohistochemistry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary. The nigrostriatal and mesolimbic systems of the rat have been re-constructed using the organotypic culture model, whereby neonatal brain tissue is grown in vitro for approximately one month. The nigrostriatal cultures consisted of tissue from the substantia nigra, dorsal striatum and frontoparietal cortex; while the mesolimbic cultures included the ventral tegmental area, ventral striatum and cingulate cortex. The cultures were grown at 35°C in normal atmosphere, using a tube-roller device placed in a cell incubator and changing the medium every 3–4 days. The in vitro development was evaluated with an inverted microscope equipped with a variable relief contrast function. Samples were taken directly from the medium in the culture tube and analysed for several amino acids with HPLC. After a month the cultures were fixed and processed for immunohistochemistry. High levels of glutamate and aspartate were observed every time the medium was changed, but the levels rapidly decreased reaching a steady state after approximately 24 h. A decrease in the levels was also observed along development, reaching stable values (∼2 μM and ∼0.12 μM for glutamate and aspartate, respectively) at approximately two weeks, but only when the cultures showed an apparently healthy development. The levels were approximately 10 times higher in deteriorating or apparently damaged cultures. Glutamine levels were in the mM range and remained stable along the entire experiment. No differences were observed among nigrostriatal and mesolimbic cultures. Immunohistochemistry confirmed the impressions obtained from microscopic and biochemical analysis along the in vitro development, revealing apparently healthy neuronal systems with characteristics similar to those observed in vivo, when tyrosine hydroxylase and nitric oxide synthase, markers for dopamine and nitric oxide containing neurons, respectively, were analysed. In the substantia nigra, nitric oxide synthase-positive networks surrounded tyrosine hydroxylase-positive neurons, while in the striatum nitric oxide synthase dendrites were surrounded by tyrosine hydroxylase-positive nerve terminals, suggesting a reciprocal interaction among dopamine and nitric oxide containing neurons. Thus, the organotypic model appears to capture many of the neurochemical and morphological features seen in vivo, providing a valuable model for studying in detail the neurocircuitries of the brain.
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  • 86
    ISSN: 1438-2199
    Keywords: Keywords: Amino acids ; Spinal cord injury ; Heme oxygenase ; Heat shock protein ; Carbon monoxide ; Growth factors ; BDNF ; IGF-1 ; Immunohistochemistry ; Cell injury ; Spinal cord edema
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary. The influence of brain derived neurotrophic factor (BDNF) or insulin like growth factor-1 (IGF-1) on spinal cord trauma induced carbon monoxide (CO) production and cellular stress response was examined using immunostaining of the constitutive isoform of the hemeoxygenase (HO-2) enzyme and the heat shock protein (HSP 72 kD) expression in a rat model. Subjection of rats to a 5 h spinal trauma inflicted by an incision into the right dorsal horn at T10–11 segment markedly upregulated the HO-2 and HSP expression in the adjacent spinal cord segments (T9 and T12). Pretreatment with BDNF or IGF-1 significantly attenuated the trauma induced HSP expression. The upregulation of HO-2 was also considerably reduced. These results show that BDNF and IGF-1 attenuate cellular stress response and production of CO following spinal cord injury which seems to be the key factors in neurotrophins induced neuroprotection.
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  • 87
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: chemotherapy ; drug interaction ; in vitroassay
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: Chemotherapy using multi-drug regimens is consideredmore active than single-agent therapy. This may be due to synergisticinteractions or, simply, a higher probability of administering an activeagent. We investigated in vitrothe type of drug interactions in arecognized regimen in relationship to tumour type and drug sensitivity. Patients and methods: The possibility of synergistic and additiveinteractions between individual cytotoxic drugs was investigated for thecomponent drugs of the established FEC regimen, i.e., 5-fluorouracil,epirubicin and cyclophosphamide, in 243 patient tumour samples representingvarious drug sensitivity using the non-clonogenic fluorometric microculturecytotoxicity assay. Results: Using a cell survival of ≤50% as a limit fordrug activity and sample sensitivity, the overall response rates to the mostactive single drug (Dmax) and the combination were 56% and64%, respectively, with a distribution among diagnoses similar to thatin the clinic. For 86% of the samples there was concordance withrespect to judgement of activity using either Dmax or thecombination. For samples being sensitive to at least one single drug,95% were also sensitive to the combination whereas for samples withinsignificant Dmax effect, only 2% were sensitive to thecombination. In samples with modest Dmax effects, i.e., cellsurvival in the range 〉50%–≤80%, 45%responded to the combination. The effect of the combination was generally wellpredicted from the Dmax effect. Conclusions:The superior antitumour effect of drug combinationscompared with single drugs may be due to the higher chance of selecting anactive agent. However, for intermediately sensitive tumours, additionalinteraction effects of a combination may be of clinical significance.
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  • 88
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: chemotherapy ; ovarian cancer ; second-line
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Gemcitabine is active in patients with otherwiseresistant or refractory ovarian cancer. As the drug is well tolerated, studiesusing gemcitabine combined with other antineoplastic agents are needed. Theaim of the study was to determine the maximum tolerated dose (MTD) ofepirubicin combined with gemcitabine, with and without support of G-CSF. Patients and methods:Patients with platinum-resistant orrefractory ovarian cancer were eligible. Gemcitabine (G) (starting dose 800mg/m2 day 1 and 8; 200 mg/m2 escalation per level) andepirubicin (E) (starting dose 60 mg/m2 day 1; 15 mg/m2escalation per level) were given every 21 days for four to six cycles. G-CSF(filgrastim 5 µg/kg/die) was given in case of grade 4 neutropenia(levels without support) or from day 9 up to leukocyte count〉10,000/mm3 after nadir (levels with support). Cohorts of threepatients were enrolled at each level, and another three patients were planned,if one dose-limiting toxicity (DLT) was registered. MTD was determined firstwithout and then with G-CSF. Results:Four levels were studied (G 800 + E 60; G 1000 + E 60;G 1000 + E 75; G 1000 + E 75 + G-CSF) with four, four, three and threepatients enrolled, respectively. DLT (grade 4 febrile neutropenia) wasobserved in two patients at level 3. Thus, G1000 + E 60 mg/m2 wasthe MTD without G-CSF. The addition of prophylactic G-CSF did not allow afurther increase of the dose and grade 4 thrombocytopenia was the DLT at level4. Non-hematological toxicity was mild. Grade 2 mucositis was reported in fourpatients. Among the 13 patients with measurable or evaluable disease, 3partial responses were observed for an overall response rate of 23.1%. Conclusions:The combination of gemcitabine 1000 mg/m2(day 1, 8) and epirubicin at 60 mg/m2 (day 1) is a feasibletherapy. Grade 4 neutropenia is frequent and G-CSF support is often required.With prophylactic support of G-CSF, the DLT is thrombocytopenia.
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  • 89
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: brain tumor ; chemotherapy ; encephalopathy ; late neurological toxicity ; leucoencephalopathy ; primary cerebral lymphoma ; radiochemotherapy ; systematic follow-up
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Primary cerebral non-Hodgkin's lymphomas (NHL) inimmunocompetent patients (PCL) are located exclusively in the central nervoussystem, the eye, or meninges. Clinical management of these patients remainscontroversial. Patients and methods:Clinical characteristics of the patients andparameters influencing their outcome as of December 1998 were investigated andregistered in a database of 226 patients treated in the French Federation ofCancer Centers between 1980 and 1995. Results:Most PCL are diffuse large-cell NHL with a B phenotype.The incidence of PCL has been steadily increasing over the past 20 years insome but not all countries. The overall survival of primary cerebral lymphoma(PCL) patients in the published series, a median of 12–16 months and afive-year survival of 5%–20%, is poor. Several series havenow reported long-term survivals of more than 10 years and PCL may thereforebe a curable tumor in some patients. The optimal treatment of PCL is notknown. Complete resection of the tumor does not improve outcome andmultidisciplinary approaches combining chemotherapy and radiotherapy are nowcommonly used, although the superiority of combination over radiotherapy- orchemotherapy-alone has never been demonstrated in a phase III trial. Theoptimal chemotherapy regimen, the dose and even the usefulness of brainradiotherapy after chemotherapy are therefore still matters of debate.Recently, several authors have reported a relatively high incidence of lateneurological sequelae after PCL treatment. Conclusions:The optimal treatment of PCL patients remains to bedefined. Large cooperative international phase III trials are now required todefine and improve the optimal treatment of PCL and reduce its sequelae.
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  • 90
    Electronic Resource
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    Annals of oncology 11 (2000), S. 81-85 
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: ABVD ; BEACOPP ; chemotherapy ; clinical trials ; COPP ; dose intensification ; Hodgkin's disease ; radiotherapy ; risk factors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Treatment strategies in Hodgkin's disease (HD) arechanging fundamentally over the last decades. Both radiotherapy andcombination chemotherapy are effective treatment modalities. However, theoptimal choice of treatment or combinations of treatment is still debated fordifferent prognostic groups. Patients and methods:The German Hodgkin's Lymphoma Study Group(GHSG) initiated randomized clinical trials since 1978. Over the past 20years, more than 6000 patients with HD in all stages were randomized, treatedand followed by the GHSG. Patients are now being recruited from more than 300clinical centers. Results:As a consequence of different clinical trials, it is nowthe policy of the GHSG to tailor treatment to the individual risk of patients,giving favorable patients less intensive and less toxic therapy thanunfavorable patients. The treatment for early and intermediate stage HDbecomes quite similar with few cycles of polychemotherapy followed by involvedfield irradiation. In advanced stage HD, the introduction of dose intensifiedchemotherapy (BEACOPP), has improved treatment results and thus willsubstitute the MOPP or ABVD regimens. Conclusions:Although most of the patients with HD will be curedby modern treatment stategies, several questions are still subjects of ongoingclinical trials: 1) which chemotherapy regimen in which quantity will be thebest with respect to efficacy and toxicity and 2) which dose and field sizeof radiotherapy is adequate within the combined modality.
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  • 91
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: antifolate ; chemotherapy ; pancreatic cancer ; thymidylate synthase inhibitor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Purpose:To determine the safety and activity of LY231514(ALIMTA™, MTA, pemetrexed disodium, Eli Lilly and Co.,Indianapolis, IN) in chemotherapy-naïve patients with advanced pancreaticcancer. Patients and methods:Patients with unresectable or metastaticpancreatic cancer received LY231514 600 mg/m2 as a 10–minuteinfusion every three weeks. Results:Forty-two patients were enrolled in this phase II trial.The median age was 60.3 (range 37–77) years; 79% had metastaticdisease. Neutropenia was common (40% of patients ≥ grade 3) butinfectious complications were rare. Significant anemia or thrombocytopeniaoccurred in 〈20% of patients. Non-hematologic toxicities includedgrade 2 or 3 skin reaction which was ameliorated by dexamethasone. Elevationsof bilirubin or transaminases were infrequent (〈25% of patients) anddid not require dose reductions or treatment delays. Thirty-five patientsreceived two cycles of therapy and were evaluable for response. One complete(duration 16.2 months) and one partial (duration 6.9 months) were observedresulting in an objective response rate of 5.7% for evaluable patients.In addition, 17 patients (40%) had stable disease that lasted ≥6months in 5 patients. The median survival was 6.5 months, with 28% ofpatients alive at one year. Conclusions:LY231514 is a well-tolerated agent with minimalobjective antitumor activity in pancreatic cancer. The median and one yearsurvival times, which may be important indicators in phase II trials of newagents, are of interest. Combination trials of LY231514 in pancreatic cancerare planned.
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  • 92
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: chemotherapy ; 5-FU ; folinic acid ; gemcitabine ; Gemzar® ; pancreas cancer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Gemcitabine (Gemzar®) and 5-fluorouracil (5-FU)plus folinic acid (FA) both have proven activity in the treatment of patientswith advanced pancreatic cancer. The present study was initiated toinvestigate the efficacy of gemcitabine in combination with 5-FU–FA. Patients and methods:Thirty-eight patients, median age 60 years(range 34–70) with inoperable, stage IV, pancreatic cancer were enrolledinto the study and treated on an outpatient basis. All except one patientreceived at least one cycle of treatment with gemcitabine (1000mg/m2), followed by FA (200 mg/m2) and 5-FU (750mg/m2) administered as a 24-hour continuous infusion on days 1, 8,15 and 22 of a 42-day schedule. No patient had received prior chemotherapy orradiotherapy. All 38 patients were assessed for efficacy, toxicity and timeto progressive disease. Results:Two patients (5%), achieved a partial response andthirty-four patients (89%) achieved stable disease. There were twoearly deaths (≤4 weeks). The median time to progression was 7.1 months(range 0.4–18.1+; 95% confidence interval (95% CI):5.3–7.9 months). Three patients had a progression-free interval ofgreater than 12 months and 12 of 38 patients (32%) survived longer than12 months. The median overall survival was 9.3 months (range 0.5–26.5;95% CI: 7.3–13.0 months). The incidence of grade 3 and 4toxicities was low. Conclusions:The combination of gemcitabine and 5-FU–FA isactive and well tolerated and seems to offer an improvement inprogression-free interval over both gemcitabine monotherapy and 5-FU–FAtherapy.
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  • 93
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: 5-fluorouracil ; arterial access device ; chemotherapy ; colorectal cancer ; hepatic arterial chemotherapy ; liver metastases ; port-a-cath
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Hepatic arterial chemotherapy for liver metastases ofcolorectal cancer is still under discussion. Mainly because of the technicalcomplications of this mode of treatment and the lack of a survival benefit inrandomized studies. We performed an analysis of hepatic arterial5-fluorouracil (5-FU) chemotherapy in 145 consecutive patients treated at asingle institution. Patients and methods:One hundred forty-five patients withinoperable liver metastases from colorectal cancer were included. 5-FU, 1000mg/m2/day continuous infusion for five days every three weeks, wasdelivered in the hepatic artery by percutaneous catheter or arterial accessdevice. Results:The response rate was 34% for all patients,40% in patients with extrahepatic disease, and 15% in patientswith i.v. 5-FU-based pretreatment. TTP and OS for all patients were 7.5 and14.3 months, respectively. In patients with extrahepatic disease or i.v.5-FU-based pretreatment, OS was significantly shorter compared to patientswithout extrahepatic disease or 5-FU-based pretreatment (9.7 vs. 19.3 monthsand 10.1 vs. 17.4 months, respectively). forty-seven percent of patientsstopped treatment because of a complication. Complications most often seen inpatients with arterial ports were hepatic artery thrombosis (48%) anddislocation of the catheter (22%). Conclusions:The results of our analysis are in line with previousphase III studies. Extrahepatic disease and i.v. 5-FU-based pretreatment wereprognostic for reduced OS. The complication rate of hepatic arterial deliverywas worrisome, although, no negative impact on survival could be established.There is a strong need for improvement of hepatic arterial delivery methodsbefore further evaluation of hepatic arterial 5-FU will be worthwhile.
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  • 94
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: autologous stem-cell transplantation ; chemotherapy ; follicular lymphoma ; progression
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:Among the 566 patients with follicular lymphomas (FL)included in the GELF 86 prospective trials from October 1986 to September1995, 372 with progressive/relapsing disease were analyzed retrospectively toidentify prognostic factors at first relapse. Patients and methods:For progressive FL, patients received mono-(22%) or polychemotherapy (78%) followed by high-dose therapy(HDT) with ASCT for 83 patients (22%). The median time toprogression from initial treatment was 23 months (range 3–102 months)and 24% of documented patients (52 of 217) had histologicaltransformation (HT). Salvage therapy produced an overall response in64% of patients and the five-year survival from progression was42%. Results:For patients who underwent HDT with ASCT compared tostandard treatment, five-year freedom from second failure was at 42%vs. 16% (P = 0.0001) and five-year survival was58% vs. 38% (P = 0.0005), respectively. Thebenefit of HDT and ASCT remained if we consider only patients less than 65years (five-year survival at 60% vs. 40%; P =0.001). Multivariate analysis of parameters significant according tounivariate analysis found that no ASCT at first progression, age at relapse〉50 years, progression on-therapy were adversely significant onsurvival. Conclusions:HDT with ASCT compared to standard treatmentprolonged remission and survival after first progression of FL patients.
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  • 95
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: 5-fluorouracil ; chemotherapy ; colorectal cancer ; cost/effectiveness analysis ; irinotecan
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:It has been shown that irinotecan is superior toinfusional 5-fluorouracil (5-FU) in patients with advanced colorectal cancerafter 5-FU failure. In a recent trial, median survival was 10.8 months forpatients treated with irinotecan, compared to 8.5 months in patients receivinginfusional 5-FU. Considering the statistically significant but clinicallyrelatively small advantage of irinotecan over 5-FU, cost effectiveness shouldalso be part of treatment decision. Purpose:To relate the costs of each management approach tooverall survival in patients with metastatic colorectal cancer. Patients and methods:The healthcare costs and medical benefits(treatment-added survival) of second-line chemotherapy in patients (infusional5-FU: 129, irinotecan: 127) were compared. Data on overall survival were drawnfrom a multicenter randomised trial that compared infusional 5-FU (continuousinfusion, AIO, or LV5-FU2 regimens) to irinotecan alone. Costs were derivedfrom the accounting system in two university hospitals in Paris, France. Results:The range in total healthcare costs was 14,135 to 12,192US$ patient between management approaches, with irinotecan chemotherapycosting most and 5-FU-continuous infusion least. If survival was included asa treatment benefit, the cost-effectiveness ratio of irinotecan over 5-FUranged from 9,344 to 10,137 US$ per year of added survival. Conclusions:The least expensive management for metastaticcolorectal was 5-FU infusion but the additional cost of irinotecan wasbalanced by the added months of survival, with a cost-effectiveness ratioclose to that of other cancer treatments.
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  • 96
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: chemotherapy ; esophageal cancer ; gemcitabine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background:There were approximately 12,500 cases of esophageal carcinoma diagnosed in the US in 1992 and 12,200 deaths. The impact of chemotherapy on patients with metastatic disease is marginal with a median survival of only five months. Gemcitabine (LY188011,2,2,–difluorodeoxycytidine: dFdC), an analog of cytosine arabinoside (ara-C), is a pyrimidine antimetabolite. Gemcitabine has shown interesting clinical activity in initial phase II clinical trials in a variety of malignancies, including the aerodigestive malignancies, squamous-cell carcinoma of the head/neck and both non-small-cell and small-cell lung cancer. Patients and methods:A total of 21 patients with chemotherapy-naïve metastatic esophageal carcinoma were entered. Nineteen patients were evaluable for toxicity and seventeen patients were evaluable for response. Gemcitabine was administered intravenously at 1250 mg/m2 over 30–60 minutes on days 1, 8, and 15 followed by 1 week of rest. This four-week schedule defined a cycle of treatment. Patients may have received a maximum of six cycles. Results:Gemcitabine was well tolerated with minimal non-hematologic toxicity and grade 3–4 anemia, granulocytopenia, and thrombocytopenia occurring in 10.5%, 21%, and 0% of patients, respectively. No responses were seen in the seventeen evaluable patients. Conclusions:At the dose and schedule studied it would appear that gemcitabine has no activity in patients with chemotherapy-naïve esophageal carcinoma.
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  • 97
    Electronic Resource
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    Anatomy and embryology 201 (2000), S. 149-156 
    ISSN: 1432-0568
    Keywords: Key words Cell differentiation ; Cell proliferation ; Collagen ; Fetal development ; Fibronectin ; Immunohistochemistry ; Keratin ; Laminin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  At gestational day 16 the epithelium of the rat stomach consists of a stratified layer of undifferentiated cells, and two days later glandular structures appear. The present study was carried out to identify extracellular matrix proteins that could be involved in the epithelial cell proliferation and differentiation processes that occur in the fetal rat stomach during this period. For comparative purposes the expression of the same components in the adult gastric mucosa was examined. Pregnant Sprague-Dawley rats received an intraperitoneal injection of 5-bromo-2’-deoxyuridine to label proliferating cells. One, 3.5, or 6 h post-injection the stomachs were excised and immediately frozen. The specimens were sectioned and stained with hematoxylin and eosin or for 5-bromo-2’-deoxyuridine, cytokeratin no. 8, H,K-ATPase, and the extracellular matrix proteins fibronectin, laminin, and collagens type I and IV. A stratified layer of proliferating cells was observed in the epithelium of the fetal stomachs, while in adult stomachs proliferating cells were detected in the isthmus/neck region of the glands. Cytokeratin, an epithelial cell marker, was sparse at gestational day 16 but abundant both at gestational day 18 and in the isthmus/neck region of gastric glands of the adult stomach. The parietal cell marker H,K-ATPase could not be detected in the fetal stomachs during this period. Fibronectin was observed in the stroma of both fetal and adult stomachs. Collagen type I could only be detected in the stroma close to the oesophagus at gestational day 16. Two days later, collagen type I was abundant in the lamina propria, the submucosa and in the serosa of the fetal stomachs. In adult tissue collagen type I was detected in the surface epithelium, the submucosa and in the serosa of the stomach. Collagen type IV and laminin were expressed in the lamina propria, the basement membranes around blood vessels, muscle cells, and nerve bundles, as well as in the serosa of both 16- and 18-day-old fetal and adult rat stomachs. In conclusion, a high cell proliferation rate was observed in the epithelium at both gestational days 16 and 18. The increased expression of cytokeratin observed during this period indicates that the epithelial character of the embryonic cells becomes more distinct, while the remarkable change in the expression of collagen type I might reflect an important role of collagen type I in the development of the gastric epithelium.
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  • 98
    ISSN: 1432-0568
    Keywords: Key words Intramembranous ossification ; Immunohistochemistry ; Muscle fiber type
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Previous studies using parathyroid hormone-related protein (PTHrP) null mutant mice have indicated severe abnormalities in the endochondral ossification, suggesting that PTHrP affects chondrocyte differentiation. In this study, we found in newborn PTHrP-deficient mice some deformities in the mandible that is formed via intramembranous ossification. The mandibular ramus was bent downwards and a prominent bone crest to which the deep layer of masseter muscle was tendinously attached was observed in the mandibular body. Transmission electron microscopic studies showed that active bone formation was progressing along the tendon fibers of the masseter muscle. The examination of 3-D reconstruction models indicated that the mandibular ramus was bent at the site of muscle attachment, which was shifted in the direction of the muscle fibers. Muscle fiber type analysis using myosin ATPase staining showed that the masseter muscle in the newborn PTHrP-deficient mice contained numerous type 2B fibers, demonstrating premature maturation of this muscle. Based on these findings, we speculated that premature maturation of the masseter muscle leads, probably due to increased tensile forces, to accelerated bone crest formation and subsequent bending of the mandibular ramus. These results further suggest that PTHrP is involved in the regulation of muscle development in normal animals.
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  • 99
    ISSN: 1432-0843
    Keywords: Key words Monoclonal antibody ; A33 ; Gastric cancer ; Immunohistochemistry ; Tumor targeting
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Murine monoclonal antibody A33 (mA33) was developed by the Memorial Sloan-Kettering Cancer Center and by the New York Branch of the Ludwig Institute for Cancer Research. It is an immunoglobulin (Ig)G2a antibody that detects a protease- and neuraminidase-resistant, periodate-sensitive epitope. Serological analysis of the antigen showed that it is expressed in a few colorectal cancer cell lines and a pancreatic cancer cell line, but is basically not reactive with other types of cell line. Normal fibroblasts and normal kidney cell lines reacted negatively to mA33. Immunohistochemical study of normal tissues identified the large and small intestinal mucosa as the principal site of A33 expression. Tests in tumor samples demonstrated that only tumors of the gastrointestinal tract are consistently A33 positive. A33 is found in 95% of primary and metastatic colorectal cancers, with uniform expression throughout the tumors in most cases. A33 is also detected in 63% of gastric cancers, with uniform expression in 45% of cases. Eighty-three percent of intestinal-type gastric cancers were positive for A33, and about 50% of the diffuse-type and mucinous cancers were mA33 positive. A33 was expressed in 50% of the pancreatic cancers but with marked heterogeneity. Other epithelial cancers, sarcomas, neuroectodermal tumors, and lymphoid neoplasms were generally A33 negative. A33 is the first example of a constitutively expressed, organ-specific epithelial membrane antigen permitting highly specific tumor targeting in patients with gastrointestinal cancer. Encouraged by the success of the biodistribution and imaging characteristic studies performed at Memorial Sloan-Kettering Cancer Center by the New York Branch of the Ludwig Institute in colorectal cancers, a new clinical study of humanized monoclonal antibody huA33 against A33 antigen-positive gastric cancers has been initiated in Japan.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 100
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 126 (2000), S. 667-670 
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Key words Chondrosarcoma ; Heat shock protein ; Differentiation ; Diagnosis ; Immunohistochemistry ; Chondroma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Purpose: Heat shock proteins (hsp) are involved in tumor immunity, and a correlation with survival, occurrence of metastases, and drug resistance has been reported. It was the aim of this study to investigate the expression of heat shock proteins in chondrosarcomas and chondromas. Methods: Hsp expression was investigated immunohistochemically on paraffin-embedded sections of 37 consecutive patients (24 male and 13 female, mean age 48 years) with chondrosarcoma and of ten patients (six male, four female, mean age 36 years) with chondroma. Results: Chondromas showed a positive staining for hsp27 in 100%, for hsp60 in 30%, for hsp72 in 80%, for hsp73 in 80%, and for hsp90 in 90%. In chondrosarcoma a decreased expression was found for hsp27 (62% positive, P 〈 0.05) and hsp72 (43% positive, P 〈 0.05), whereas no significant difference to chondromas was detected in the expression of hsp60 (49% positive), hsp73 and hsp90 (73% and 81% positive, respectively). In addition, hsp72 expression showed a correlation with differentiation of the tumors (P 〈 0.05); the lowest hsp72 expression was found in G3 chondrosarcomas (only 13% positive). No correlation with respect to differentiation was found for the expression of the other hsps. Conclusions: This study shows a different expression of hsps in chondrosarcomas and chondromas. Together with the correlation of hsp72 expression with low differentiation, this finding could lead to new experimental and diagnostic strategies.
    Type of Medium: Electronic Resource
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