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  • 101
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Urologe 39 (2000), S. 214-221 
    ISSN: 1433-0563
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Krebs ; Karzinogenese ; Zellzyklus ; Protoonkogene ; Tumorsupressorgene ; DNA-Reparaturgene ; Apoptose ; Telomere ; Key words Multi-step carcinogenesis ; Cell cycle ; Proto-oncogene ; Tumor suppressor gene ; DNA repair gene ; Apoptosis ; Telomeres
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The development of cancer is one of the most intensively studied areas of medical research resulting in an immense quantity of data. Therefore, the purpose of this article is to give an overview of the basic principles of cancer development. Key words such as multi-step carcinogenesis, cell cycle, proto-oncogene, tumor suppressor gene, DNA repair gene, apoptosis and telomeres are explained and described in examples. This paper aims to connect recent information of molecular and cellular biology in an overview of cancer origin and development.
    Notizen: Zusammenfassung Die Entstehung von Tumoren und die Entwicklung von entsprechenden Modellen gehört zu den sehr intensiv untersuchten Fragestellungen medizinischer Forschung mit einer schier unerschöpflichen Datenflut. Ziel dieses Artikels ist daher die möglichst anschauliche und daher sicher vereinfachende Darstellung grundlegender Prinzipien der Krebsentstehung. Es werden Begriffe wie Mehrschrittkarzinogenese, Zellzyklus, Protoonkogene, Tumorsupressorgene, DNA-Reparaturgene, Apoptose und Telomere in Zusammenhang gebracht und anhand von Beispielen erklärt. Dieser Artikel soll damit zum Verständnis der Zusammenhänge der Molekular- und Zellbiologie bei der Krebsentstehung beitragen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 102
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 23-25 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Gianotti-Crosti-Syndrom ; Infantiles akrolokalisiertes Syndrom ; Epstein-Barr-Virus ; Key words ; Gianotti-Crosti-Syndrome ; Infantile papular acrodermatits ; Epstein-Barr-Virus
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Gianotti-Crosti-Syndrome is a cutaneous reaction associated with a wide range of infectious diseases. We report on an 8-year-old girl who presented with a symmetrical papular and papulovesicular acral eruption. The rash occurred during an otherwise asymptomatic Epstein-Barr-Virus (EBV) primary infection, serology for Hepatitis B virus was negative. Discussion: Besides Hepatitis B Virus, especially EBV and other viruses should be considered as causative agents in acral papulovesicular eruptions. The differential diagnoses atopic dermatitis and drug eruptions have to be ruled out.
    Notizen: Zusammenfassung Das infantile akrolokalisierte Syndrom (Gianotti-Crosti-Syndrom) wird im Zusammenhang mit verschiedenen Infektionskrankheiten beschrieben. Bei einem 8jährigen Mädchen traten eruptiv symmetrisch an den Extremitäten Papeln und Papulovesikel auf. Die Virusserologie wies auf eine frische Epstein-Barr-Virus(EBV)-Primärinfektion hin, demgegenüber war die Serologie auf Hepatitis-B-Virus negativ. Diskussion: Bei akralen papulovesikulösen Dermatosen sollte deshalb neben der weithin bekannten Infektion mit dem Hepatitis-B-Virus gerade an EBV und andere Viren als Auslöser gedacht werden. Differentialdiagnostisch sind bei akralen papulovesikulösen Dermatosen eine atopischen Dermatitis oder ein Arzneimittelexanthem auszuschließen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 103
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 2-11 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Glukosetransport ; GLUT ; SGLT ; GLUT1 deficiency ; Fanconi-Bickel-Syndrom ; Key words ; Glucose transport ; GLUT ; SGLT ; GLUT1 deficiency ; Fanconi-Bickel-syndrome
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The availability of glucose is the pivotal step for energy metabolism, mediated by a complex interaction of hormones and glucose transporters. Their hallmark is a defect in transmembraneous glucose transport in specific tissues. Over the last 10 years the function and properties of individual glucose transporters and their involvement in human diseases has become more apparent. These disorders now can be summarized as a novel group of congenital defects of glucose transport. Glucose-Transporter-Diseases include defects of the active Na+/glucose cotransporters (SGLT-family), such as the familial glucose-galactose-malabsorption (SGLT1) and renal glycosuria (SGLT1,2), as well as defects of the passive glucose transporters (GLUT-family), such as the glucose-transporter-protein-syndrome (GLUT1), the Fanconi-Bickel-syndrome (GLUT2), and with certain limits diabetes mellitus (GLUT1,2,4) and the glycogenosis type Id (GLUT7). The majority of these diseases can be treated by dietary means. The involvement of glucose transporters in further diseases can be anticipated.
    Notizen: Zusammenfassung Die Verfügbarkeit von Glukose ist eine wesentliche Voraussetzung für das Funktionieren des zellulären Energiestoffwechsels. Sie wird durch ein komplexes Zusammenspiel von Glukosetransportern und Hormonen gesichert. Nachdem Funktion und Eigenschaften der Glukosetransporter in den letzten 10 Jahren zunehmend aufgeklärt wurden, wurde deren Beteiligung an verschiedenen Krankheitsbildern erkannt. Glukosetransporterdefekte: Diese lassen sich zu den angeborenen Störungen des Glukosetransports zusammenfassen, einer Gruppe von verschiedenen gewebespezifischen Defekten des transmembranösen Glukosetransports. Zu den Defekten der „aktiven” Glukosekotransporter (SGLT-Familie) gehören die Glukose-Galaktose-Malabsorption (SGLT1) und vermutlich die renale Glukosurie (SGLT2). Defekte der „passiven” Glukosetransporter (GLUT-Familie) sind der GLUT1-Defekt und das Fanconi-Bickel-Syndrom (GLUT2). Die ätiologische und pathogenetische Rolle verschiedener Glukosetransporter (GLUT1,2,4) beim Diabetes mellitus liegt noch weitgehend im Dunkeln. Die meisten der angeborenen Störungen des Glukosetransports sind diätetisch therapierbar. Es ist zu erwarten, daß Glukosetransporter an der Pathogenese weiterer Krankheitsbilder beteiligt sind.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 104
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 36-40 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Hintere Seitenfontanelle ; Hintere Schädelgrube ; Zerebrale Sonografie ; Neugeborene ; Hydrozephalus ; Key words ; Mastoid fontanelle ; Posterior fossa ; Cerebral sonography ; Neonate ; Hydrocephalus
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Objective: The evaluation of the mastoid view for the neonatal cerebral sonography. Patients and Methods: In 19 preterm infants with posthemorrhagic hydrocephalus sonography through the mastoid fontanelle was performed after standard sonography of the brain through the anterior fontanelle. Results: The mastoid view allows the detection of pathology in the posterior fossa missed by the standard sonography of the brain through the anterior fontanelle. Stranding in the retrocerebellar cistern, clots within the IV. ventricle, and cerebellar hemorrhage were demonstrated by the mastoid view. Further, the aqueduct, the folia cerebelli and the width of the IV. ventricle could be assessed. Conclusion: Standard sonography of the neonatal brain through the anterior fontanelle is not sufficient for the evaluation of the posterior fossa. The mastoid view is an additional approach for the pathology of the posterior fossa and should be performed in all neonates at risk for brain injury.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Welche Bedeutung hat die hintere Seitenfontanelle für die neonatale zerebrale Sonografie? Patienten und Methodik: 19 Frühgeborene mit posthämorrhagischem Hydrozephalus wurden im Anschluß an die zerebrale Sonografie durch die große Fontanelle zusätzlich durch die beiden hinteren Seitenfontanellen untersucht. Ergebnisse: Die Sonografie über die hintere Seitenfontanelle ermöglichte die Darstellung pathologischer Befunde in der hinteren Schädelgrube, die über die große Fontanelle nicht erfaßt wurden. Über die hinteren Seitenfontanellen ließen sich Adhäsionen in der Cisterna magna, Koagel im IV. Ventrikel sowie zystische Parenchymdefekte nach Kleinhirnblutung darstellen. Weiterhin ließen sich Strukturen wie der Aquädukt, die Folia cerebelli und die Weite des IV. Ventrikels beurteilen. Schlußfolgerung: Pathologische Befunde der hinteren Schädelgrube werden übersehen, wenn routinemäßig die Sonografie des neonatalen Gehirns nur über die große Fontanelle durchgeführt wird. Die Sonografie durch die hintere Seitenfontanelle ist eine zusätzliche Möglichkeit, die hintere Schädelgrube zu untersuchen, und sollte bei allen Neugeborenen mit einem Risiko für eine peripartale Hirnschädigung durchgeführt werden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 105
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Infektiöse Endokarditis ; Endokarditisprophylaxe ; Angeborener Herzfehler ; Zahnärztliche Therapie ; Primär-Primär-Prophylaxe ; Key words ; Infective endocarditis ; Endocarditis prophylaxis ; Congenital heart disease ; Oral therapy ; Primary-primary-prophylaxis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background: Children with congenital heart disease have an increased risk to suffer from bacterial endocarditis. The reason for the initiation of this retrospective analysis of the current community management of bacterial endocarditis prophylaxis in a large pediatric cardiologic department were three patients, whom we had to treat for bacterial endocarditis following dental procedures without the appropriate anti-infectious prophylaxis. Methods and patients: 163 patients (age: 6 months–18 years, male:female=98:65) were interviewed regarding their nutritional habits, oral hygiene, and previous management of bacterial endocarditis prophylaxis. A physical examination by a pediatric cardiologist and an oral examination by a pediatric dentist completed the investigation. Results: Patients had cardiac risk factors such as cyanosis (12%), and previous cardiac surgery (71%). High sugar intake was found in 78%, and lack of oral fluoridation in 24% of our patients. 7% of our patients had no endocarditis I.D., 33% did not present it to their dentist, and 42% had dental procedure performed without the appropriate bacterial endocarditis prophylaxis despite presenting their endocarditis I.D. In addition, 87% of all deciduous teeth examined lacked adaequate treatment. Conclusion: The awareness for bacterial endocarditis needs to be improved both among patients as well as health care providers. We suggest that children with congenital heart disease and their entire family should be advised by pediatricians in close cooperation with a dentist in order to achieve an optimal oral hygiene among all family members. By avoiding dental decay in the family and hence in the patient potentially harmful dental procedures with a need for bacterial endocarditis prophylaxis may be avoided altogether.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung/Hintergrund: Patienten mit einem angeborenen Herzfehler haben ein erhöhtes Risiko für eine infektiöse Endokarditis. 3 Patienten, die in Folge einer Zahnbehandlung wegen einer Endokarditis behandelt werden mußten, belegen Mängel in der Umsetzung der Endokarditisprophylaxe und gaben Anlaß zu einer retrospektiven Analyse. Methode und Patienten: Im Rahmen einer pädiatrisch-zahnmedizinischen Screening-Untersuchung wurden Kinder und Jugendliche mit einem angeborenen Herzfehler während ihrer stationären oder ambulanten Behandlung im Deutschen Herzzentrum Berlin evaluiert: Es wurden dazu mit Hilfe eines Fragebogens Daten zum Ernährungsverhalten sowie dem oralen (Fluoridierung, Zahn- und Mundhygiene) und kardialen Prophylaxeverhalten (Herzpaß, Endokarditisprophylaxe) erhoben. Die Kinder wurden pädiatrisch-kardiologisch bzw. kinderzahnärztlich untersucht und der Zahnstatus ermittelt (Plaqueindex, Gingivalindex, Kariesinzidenz). Ergebnisse: 163 Patienten (Alter: 6 Monate bis 18 Jahre, m:w=98:65) wurden untersucht: Unter den kardialen Risikofaktoren bestanden bei 12% Zyanose, 71% waren kardial voroperiert. 78% wurden mit gesüßter kariogener Nahrung ernährt, bei 24% war keine Fluoridprophylaxe durchgeführt worden. 7% hatten keinen Endokarditisausweis, 33% hatten ihn beim Zahnarzt nicht vorgelegt, bei 42% wurde er vom Zahnarzt ignoriert und ohne Prophylaxe behandelt, 87% aller behandlungsbedürftigen Milchzähne und 46% der bleibenden Zähne waren nicht ausreichend saniert. Schlußfolgerungen: Auch mit korrekt geführtem Herzpaß und wiederholter Aufklärung der Eltern bleibt die Durchführung der antibiotischen Endokarditisprophylaxe durch den Zahnarzt verbesserungsbedürftig. Zusätzlich sollte mit der Diagnose des Herzfehlers im Neugeborenenalter die Kariesprävention der übrigen Familienmitglieder im Sinn der Primär-Primär-Prophylaxe intensiviert werden, damit kein zahnärztlicher Therapiebedarf entsteht.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 106
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 123-126 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kongenitale Zwerchfellhernie ; Spätmanifestation ; Magenmotilitätsstörung ; Rezidivierendes Erbrechen ; Key words ; Congenital diaphragmatic hernia ; Intermittent vomiting ; Late presentation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Recurrent vomiting due to gastric dysmotility is an uncommon presentation of a congenital diaphragmatic hernia in late infancy or childhood and may lead to misdiagnosis. We present a fourteen year old boy with recurrent vomiting caused by intermittent incarceration of abdominal viscera through a congenital posterolateral defect, which lead to gastric dilatation and -atony by vagal stimulation. Discussion: The late clinical manifestation of this congenital fusion defect can be released by weak connective tissue and sudden increase of abdominal pressure (e.g. vomiting). So the intermittent intrathoracic herniation of abdominal organs or the persistance and later rupture of a confining pleuroperitoneal sac may trigger symptoms leading to the diagnosis. When unexplained respiratory tract or gastrointestinal symptoms appear in late infancy und childhood, congenital defects of the diaphragm should be considered.
    Notizen: Zusammenfassung Die Manifestation eines nichttraumatischen, kongenitalen Zwerchfelldefekts als ausgeprägte Magenmotilitätsstörung mit intermittierendem Erbrechen ist ungewöhnlich und kann zu Fehldiagnosen verleiten. Wir berichten über eine derartige Symptomatik bei einem 14jährigen Jungen, wahrscheinlich bedingt durch kurzandauernde Einklemmungen von Darmanteilen in einen Zwerchfelldefekt, aus der eine Vagusreizung mit reflektorischer Magendilatation und -atonie resultierte. Diskussion: Auslösend für die späte klinische Manifestation dieser angeborenen Hemmungmißbildung können eine Bindegewebsschwäche und plötzlich erhöhte intraabdominale Druckverhältnisse (z.B. Erbrechen) sein. Diese können dann zur Hernierung und zu einem Prolaps von intraabdominalen Organen durch den vorbestehenden Defekt oder zu einer spontanen Öffnung eines dünnen, pleuroperitonealen Bruchsacks führen. Bei uncharakteristischen gastrointestinalen oder kardiopulmonalen Problemen sollte eine angeborene Zwerchfellhernie als Differentialdiagnose auch bei älteren Kindern immer in Betracht gezogen werden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 107
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonellen ; Impfstoff ; Key words ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonella ; Vaccine
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Objective: A pertussis vaccine efficacy trial included a prospective follow up of all hospitalizations involved. This allowed us to calculate the rates of hospitalization due to acute gastroenteritis in a large cohort of infants and children in Germany. Methods: 10271 healthy children were enrolled at the age of 2–4 months and followed up for a mean of 2.5 years. All hospitalizations during follow-up of the study were registered and letters of discharge from hospital in children with gastroenteritis were evaluated for the present analysis. Results: A total of 179 episodes of hospitalization due to a gastroenteritis were reported in 173 children (total observation years 25284). The mean calculated incidence was 7.1/1000 observation years, with a maximum of 11.2/1000 years in 7–12 month old children. Rotavirus and Salmonella spp. were the most frequently identified agents. Rotavirus infections were most prevalent during the cold season and the maximum incidence was between 7 and 12 months of age. Characteristic symptoms of rotavirus infections were diarrhea (90%), vomiting (85%) and signs of dehydration (58%). In contrast most Salmonella infections occurred between July and September with a peak between 19 and 24 months of age. Salmonella infections were characterized by enteritis (92%), high fever (56% 〉39°C) and significantly increased values for the c-reactive protein (68%). In this study rotavirus and Salmonella infections leading to hospitalization were associated with febrile seizures in 5% and 12% of cases, respectively. Conclusion: Gastroenteritis frequently leads to hospitalization in previously healthy infants and young children. Rotavirus and Salmonella spp. are the predominant causative agents.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Eine prospektive Pertussisimpfstudie mit engmaschiger Überwachung des gesamten Kollektivs erlaubte uns, erstmals das Risiko von Säuglingen und Kleinkindern, wegen einer Gastroenteritis hospitalisiert zu werden, in einer umfangreichen Kohorte zu bestimmen. Methode: Die Kohorte aus 10.271 gesunden Kindern wurde, beginnend im Alter von 2–4 Monaten, über einen mittleren Zeitraum von 2,5 Jahren beobachtet (Gesamtbeobachtungsdauer 25.284 Jahre). Dabei wurden u.a. alle Krankenhausbehandlungen erfaßt. Ergebnisse: Bei 173 Kindern (1,7%) registrierten wir insgesamt 179 Gastroenteritisepisoden, die stationär behandelt wurden. Dies entspricht einer mittleren Inzidenz von 7,1/1000 Beobachtungsjahren mit einem Maximum von 11,2/1000 im 7. bis 12. Lebensmonat und einer Abnahme mit steigendem Lebensalter. Die beiden am häufigsten nachgewiesenen Erreger waren Rotaviren (34%) und Salmonellen (20%). Rotavirus-Infektionen traten gehäuft in der kalten Jahreszeit auf, die höchste Inzidenz lag bei Säuglingen im 7. bis 12. Lebensmonat. Die Symptomatik war geprägt von Enteritis (90%), Erbrechen (85%) und Zeichen der Dehydratation (58%). Demgegenüber trat der Großteil aller Salmonellosen in den Monaten Juli-September auf, mit einem Altersgipfel im 19. bis 24. Lebensmonat, charakterisiert durch Enteritis (92%), hohes Fieber (56%, 〉39°C) und erhöhte Werte des C-reaktiven Proteins (68%). Bei 5% bzw. 12% der wegen Rotavirus- bzw. Salmonelleninfektionen hospitalisierten Kinder war ein Fieberkrampf Anlaß für die Klinikeinweisung. Schlußfolgerung: Gastroenteritiden führen bei primär gesunden Kindern in den ersten Lebensjahren häufig zu Krankenhausbehandlungen. Rotaviren und Salmonellen sind dabei die prädominierenden Erreger.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 108
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 131-137 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Frühgeborene ; Sehr niedriges Geburtsgewicht ; Follow-up-Studie ; Postnatales Wachstum ; Sozioökonomische Faktoren ; Key words ; Premature ; Very low birth weight ; Follow-up study ; Postnatal growth ; Socio-economic factors
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Objective: Concerning the long-term somatic development of children born with very low birth weight and/or born very premature, there are varying and sometimes contradictory statements. A follow-up study was carried out on premature-born children from Thuringia and Saxonia at pre-school and early school age in order to investigate the long-term somatic development of these children. Anthropological parameters were examined and compared with the data of a reference group. Methods: Of 75 boys and 53 girls aged 5 to 9.5 years with a birth weight of less than 1500 g and/or a gestational age of less than 32 weeks the following anthropological characteristics were analysed after transformation into standard deviation scores (SDS): body height, body weight, body mass index, metric index and head circumference. Reference values were obtained from the Jena longitudinal study. Using multiple linear regression analysis, the influence of selected biological and socio-economic variables on the postnatal body height development was analysed. Results: At the age of 5 to 9.5 years the average SDS-values of body height, body weight, body mass index (only boys) and head circumference of premature-born children are significantly below reference values. There is a tendency to greater SDS-deviations in boys. The multiple linear regression model presented here shows that birth weight, gestational age, parental body height and rank in the birth order significantly influence the postnatal development of the body height. Conclusions: It has been shown that on average premature-born children have not caught up on their retardation by pre-school and beginning-of-school age. The individual development of these children varies considerably due to constitutional, neonatal and social factors.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Zur längerfristigen körperlichen Entwicklung sehr untergewichtig bzw. sehr unreif geborener Kinder liegen unterschiedliche, z.T. widersprüchliche Angaben vor. Um die somatischen Langzeitfolgen der Frühgeburtlichkeit aktuell beurteilen zu können, erfolgte eine Nachuntersuchung im Vorschul- und Schulalter von ehemals Frühgeborenen aus dem thüringisch-sächsischen Raum. Dabei wurden Wachstumsparameter anthropologisch erfaßt und den Daten einer Referenzgruppe gegenübergestellt. Methode: Bei 75 Jungen und 53 Mädchen im Alter von 5–9,5 Jahren, die bei der Geburt ein Gewicht 〈1500 g bzw. ein Gestationsalter 〈32 vollendete Wochen aufwiesen, wurden folgende Merkmale und Indizes nach der Umrechnung in Standard-deviation-Scores (SDS) ausgewertet: Körperhöhe, Körpergewicht, Body-mass-Index, Metrikindex und Kopfumfang. Als Referenzdaten dienten die Werte des Jenaer Längsschnitts. Mittels multipler linearer Regressionsanalyse wurde der Einfluß von ausgewählten biologischen und sozioökonomischen Variablen auf das postnatale Körperhöhenwachstum analysiert. Ergebnisse: Die ehemaligen Frühgeborenen liegen im Alter von 5–9,5 Jahren in ihren durchschnittlichen SDS-Werten für Körperhöhe, Körpergewicht, Body-mass-Index (nur Jungen) und Kopfumfang signifikant unterhalb der Referenzwerte. Dabei besteht ein Trend zu größeren SDS-Abweichungen im männlichen Geschlecht. Es konnte nachgewiesen werden, daß das Geburtsgewicht, das Gestationsalter, die Körperhöhe von Vater und Mutter und der Rang in der Geschwisterreihe einen signifikanten, geschlechtsabhängigen Einfluß auf die postnatale Körperhöhenentwicklung ausüben. Schlußfolgerungen: Die sehr untergewichtig bzw. sehr unreif geborenen Kinder haben im Durchschnitt im Vorschul- und beginnenden Schulalter ihren Rückstand in der körperlichen Entwicklung nicht aufgeholt. Dabei besteht hinsichtlich des somatischen Entwicklungsstands eine erhebliche individuelle Variabilität. Diese Variabilität ist sowohl auf konstitutionelle als auch auf neonatale und soziale Faktoren zurückzuführen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 109
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 142-148 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Harnwegsinfektion ; Asymptomatische Bakteriurie ; Asymptomatische Harnwegsinfektion ; Key words ; Urinary tract infection ; Asymptomatic bacteriuria ; Asymptomatic urinary tract infection
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background: Asymptomatic urinary tract infection is defined as significant bacteriuria and leukocyturia without clinical symptoms of urinary tract infection, without functional disturbance of the urinary bladder and inflammatory signs in blood. Many studies demonstrated that antibiotic treatment is not recommended for children with asymptomatic bacteriuria. Treatment of children with asymptomatic urinary tract infection is discussed controversely. Patients: We report on 2 girls (8 and 10 years old) who had pyelonephritis and vesico- ureteral reflux in early childhood. Primary reflux in one patient was surgically repaired. In the other spontaneous resolution of reflux was observed. At schoolage recurrent asymptomatic bacteriuria and leukocyturia was seen. In patient 1 Proteus mirabilis and E. coli, and in patient 2 Pseudomonas aeruginosa were found in urine. Both children were treated with antibiotics several times. Many recurrences of bacteriuria and leukocyturia were seen. At that time, another voiding cystourethrogram showed no reflux in both children. We stopped antibiotic therapy and 2 years later, urine cultures were negative. Symptomatic urinary tract infections were not observed in the following two years and urine cultures became negative. Ultrasonic examinations of the bladder and kidneys were normal. Conclusions: Antibiotic treatment of children with asymptomatic urinary tract infection (bacteriuria and leukocyturia) is not necessary provided that there are no signs of renal damage, reflux, bladder dysfunction or inflammatory signs in blood. Ultrasonic controls of bladder and kidneys are recommended.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund: Eine asymptomatische Harnwegsinfektion ist charakterisiert durch den Nachweis einer Bakteriurie und Leukozyturie ohne Allgemeinsymptome, ohne Hinweise für funktionelle Blasenkontrollstörungen oder erhöhte Entzündungsparameter im Blut. Zahlreiche Studien haben gezeigt, daß eine asymptomatische Bakteriurie bei morphologisch unauffälligem Harntrakt nicht antibiotisch behandelt werden sollte. Beim Nachweis einer asymptomatischen Harnwegsinfektion wird die Notwendigkeit einer antibiotischen Therapie kontrovers diskutiert. Patienten: Wir berichten über 2 Mädchen (8 und 10 Jahre alt), die im Kleinkindesalter an fieberhaften Harnwegsinfektionen erkrankten und bei denen ein vesikoureteraler Reflux nachgewiesen wurde. Eine Patientin wurde nach Lich-Greogoir operiert, bei dem anderen Mädchen kam es zu einer spontanen Maturation des Refluxes. Bei beiden Kindern wurden im Schulalter rezidivierende Harnwegsinfektionen mit Bakteriurie und ausgeprägter Leukozyturie diagnostiziert, die jedoch symptomlos waren. Während bei Patientin 1 Proteus mirabilis und E. coli im Urin nachgewiesen wurden, war der Harntrakt von Patientin 2 mit Pseudomonas aeruginosa besiedelt. Trotz zahlreicher antibiotischer Behandlungen kam es immer wieder zu Rezidiven. Nach erneutem Ausschluß eines vesikoureteralen Refluxes und unauffälligen Entzündungsparametern im Blut wurde die antibiotische Therapie beendet. Nach 2 Jahren war die Bakteriurie nicht mehr nachweisbar. In diesem Zeitraum waren keine symptomatischen Harnwegsinfektionen beobachtet worden. Ultrasonographische Kontrolluntersuchungen von Blase und Nieren waren unauffällig. Schlußfolgerungen: Die antibiotische Therapie einer asymptomatischen Harnwegsinfektion (Bakteriurie und Leukozyturie) im Schulalter ist nicht erforderlich, wenn Harntransportstörungen, ein vesikoureteraler Reflux, funktionelle Blasenkontrollstörungen und erhöhte Entzündungsparameter im Blut ausgeschlossen sind. Sonographische Kontrollen von Blase und Nieren sind erforderlich.
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  • 110
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S95 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Akromioklavikulargelenk ; AC-Dislokation ; Konservative Therapie ; Operative Therapie ; Schmerz ; Funktion ; Rehabilitation ; Key words ; AC joint ; AC dislocation ; Conservative treatment ; Operative treatment ; Pain ; Function ; Rehabilitation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Acute acromioclavicular dislocations may be treated operatively or conservatively. In the past, operative treatment was performed mainly in the German-speaking countries, while conservative treatment was widely accepted in the US. A review of the literature shows that there is no difference between the two procedures in subsequent pain and function. The complication rate is much higher with operative therapy, and the rehabilitation is earlier in conservative treatment. Conservative treatment is thus the superior procedure for the vast majority of patients, and the operation should be recommended only in selected cases and in the presence of type IV, V and VI injuries.
    Notizen: Zusammenfassung Die Behandlung der akuten, kompletten Akromioklavikulargelenkluxation kann konservativ oder operativ erfolgen. In der Vergangenheit wurde v. a. im deutschsprachigen Raum die operative Behandlung favorisiert, wobei diesbezüglich eine erhebliche Anzahl von Operationstechniken beschrieben wurde. Demgegenüber steht die v. a. in den USA favorisierte konservative Therapie. Die Auswertung der wenigen, prospektiv randomisierten Studien zeigt eindeutig, daß die konservative Therapie hinsichtlich der zu erwartenden Schmerzen und des funktionellen Resultats gegenüber den operativen Verfahren gleichwertige Ergebnisse erreicht. Die Komplikationsrate sowie die Kosten sind bei der Operation erheblich höher. Die Rehabilitation ist bei der konservativen Behandlung zügiger. Insgesamt ist somit die konservative Therapie bei der überwiegenden Anzahl der Patienten das überlegene Verfahren. Die Operation sollte nur in Ausnahmefällen und bei den höhergradigen Verletzungstypen durchgeführt werden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 111
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S104 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Arthroskopie ; Schulterluxation ; Arthroskopische Operationsverfahren ; Diagnostik der Instabilität ; Key words ; Arthroscopy ; Luxation of the shoulder ; Arthroscopic operative technique ; Instability diagnostics
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Static and dynamic systems are used for stabilizing the shoulder joint. The pathological anatomy in first dislocations depends on the patients’ age. Detachment of the labrum and inf. glenohumeral ligament in young people is associated with high reluxation rates. Procedures for stabilization include transglenoid, tack, anchor, and staple techniques. MRI with gadolinium is the diagnostic procedure of choice, as it corresponds to 95% of intraoperative findings. Arthroscopy for first luxations must be urgently recommended in patients below the age of 25. For patients between 25 and 35 years old, MRI scan with contrast medium is necessary to verify the pathological anatomy, and further treatment should be planned according to these findings.
    Notizen: Zusammenfassung Verantwortlich für die Stabilität des Schultergelenks sind die statischen und dynamischen Stabilisatoren. Die pathologische Anatomie bei der Erstluxation hängt vom ¶Patientenalter ab. Der Abriß des Labrums bzw. des Lig. glenohumorale inferius beim jüngeren Menschen sind mit einer hohen Reluxationsrate behaftet. Die Verfahren zur Stabilisierung umfassen transglenoidale, Dübel- sowie Anker- und Staple-Techniken. Diagnostisch ist die mit Kontrastmittel durchgeführte Kernspintomografie das Verfahren der Wahl. Die Übereinstimmung zu den intraoperativen Befunden beträgt 95%. Die Arthroskopie bei der Erstluxation muß heute bei Patienten unterhalb des 25. Lebensjahrs dringend empfohlen werden. Bei Patienten oberhalb dieses Alters bis zum 35. Lebensjahr ist eine Kernspintomografie mit Kontrastmittel zur Verifizierung der pathologischen Anatomie notwendig. In Abhängigkeit von diesen Ergebnissen sollte dann das weitere therapeutische Vorgehen geplant werden.
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  • 112
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S120 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Skidaumen ; Ulnares Kollateralband des Daumengrundgelenks ; Stener-Läsion ; Key words ; Skier’s thumb ; Ulnar collateral ligament ; Stener lesion
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Injuries to the ulnar collateral ligament (UCL) of the metacarpophalangeal (MP) joint of the thumb are among the most common ligamentous injuries to the upper extremity. These injuries are usually caused when the thumb is forcefully abducted while in the extended or flexed position. Early diagnosis is essential, and a partial ligamentous sprain must be differentiated from a complete disruption. The incidence of Stener lesions, in which the adductor aponeurosis frequently becomes interposed between the two ends of the torn ligament, thereby preventing adequate healing, ranges from 14% to 83%. Surgery is indicated in all cases of Stener lesions and when a complete ligamentous rupture is suspected on the grounds of radial deviation by more than 30° in flexion or a difference of more than 20° from the uninjured side. Specific planning of therapy is made possible by the use of MR imaging or ultrasonographic examination. UCL disruption can be depicted, which can be useful in determining whether surgical or conservative management is indicated.
    Notizen: Zusammenfassung Die Ruptur des ulnaren Kollateralbands am Daumengrundgelenk („Skidaumen“) entsteht durch forcierte Radialadduktion, Rotation und Hyperextension bzw. Flektion des Daumens. Die Diagnose wird durch klinische Untersuchung sowie gehaltene Röntgenaufnahmen gestellt. Die operative Behandlung der frischen Verletzung ist dann angezeigt, wenn eine Aufklappbarkeit 〉 30° in Beugestellung oder 〉 20° im Seitenvergleich bestehen. Beim Vorliegen einer „Stener-Läsion“ ist die Operation das Therapieverfahren der Wahl. Eine verfeinerte apparative Diagnostik (MRT, Sonografie) versucht, die „Stener-Läsion“ nachzuweisen, um nur die davon betroffenen Patienten der Operation zuzuführen.
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  • 113
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S136 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Vordere Kreuzbandverletzung ; Kinder ; Rekonstruktion ; Indikation ; Key words ; ACL lesion ; Children ; Reconstruction ; Indications
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract For ACL lesions in children near to the end of the growth phase the treatment can be treated identical to that in adults. For younger children (8–12 years) the treatment must be conservative, combined with controls at short intervals. Behaviour during sport should be modified. If instability is experienced in activities of daily life or during sport a reconstruction of the ACL should be done using a central tibial transepiphyseal hamstring reconstruction with a femoral over-the-top position to avoid possible growth disturbances.
    Notizen: Zusammenfassung Kreuzbandverletzungen bei Kindern, die nahe ihres Wachstumsabschlusses sind (14. bis 17. Lebensjahr) können wie Kreuzbandverletzungen von Erwachsenen behandelt werden. Kreuzbandverletzungen bei Kindern, die 13 Jahre und jünger sind, sollten zunächst abwartend behandelt werden (Kniebandage, Koordinationstraining, Belastungsreduzierung). Stellt sich im täglichen Leben oder bei sportlicher Belastung eine Instabilität im Sinne eines Giving way heraus, so sollte das Kreuzband rekonstruiert werden. Dabei ist es nach allen vorliegenden Daten unbedenklich, die Tibia zentral mit einem 8-mm-Bohrloch zu durchbohren und ein ligamentäres Transplantat durchzuziehen. Femoral ist es aus Sicherheitsgründen eher sinnvoll, statt einer transossären Bohrung die Over-the-top-Position zu wählen. Auch andere, rein epiphysäre Verankerungsmethoden (Semitendinosusplastik mit transossärer Drahtfixation) sind möglich.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 114
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S140 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Vorderes Kreuzband ; Ruptur ; Naht ; Augmentation ; Ersatz ; Plastik ; Kreuzbandinsuffizienz ; Key words ; Anterior cruciate ligament ; Tear ; Suture ; Augmentation ; Reconstruction ; ACL insufficiency
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract There have been quite frequent changes in the treatment of anterior cruciate ligament lesions in the course of the last 30 years. A period of direct suturing and extraarticular stabilizing procedures with unsatisfactory results was followed by an era of conservative treatment, but the high incidence of degenerative lesions and menisceal tears caused by instability led to a trend for more reconstructive surgical procedures. The long-term results of direct suturing have not improved, although postoperative morbidity has, because of new techniques for exposure. But anterior cruciate ligament reconstruction with semitendinosus or patellar tendon grafts has become established as a standard technique with good results also in the treatment of acute ligament tears. Modifications concerned with the timing of surgery and rehabilitation reduced the risk of complications and improved the outcome. New insights into the neuroanatomy and neurophysiology of the cruciate ligaments have led to a combination of direct suturing and augmentation with autologous or bioresorbable material. The good results seem to confirm that with maintenance of the proprioceptive function the achievement of long-term stability is not only theoretically possible.
    Notizen: Zusammenfassung Die Behandlung der vorderen Kreuzbandruptur war in den vergangenen 30 Jahren erheblichen Wandlungen unterworfen. Nach einer Periode der direkten Naht und extraartikulärer Stabilisierungsverfahren folgte wegen der unbefriedigenden Ergebnisse dieser Methoden eine Phase der konservativen Therapie. Die hohe Rate instabilitätsbedingter Meniskusschäden und Arthrosen ließ das Pendel aber wieder in Richtung operativer Verfahren umschlagen. Die Langzeitresultate nach alleiniger direkter Naht sind allerdings nicht besser geworden als früher, auch wenn die Morbidität heute aufgrund neuer Zugangswege deutlich geringer ist. Dagegen hat sich die Kreuzbandplastik mit autologer Patellarsehne oder Semitendinosussehne mit guten Ergebnissen als Therapiestandard auch für die Versorgung frischer Bandverletzungen etabliert. Modifikationen des Operationszeitpunkts und der Rehabilitation haben die Komplikationsrate gesenkt und die Resultate noch verbessert. Erkenntnisse der Neuroanatomie und Neurophysiologie des Kreuzbands lassen heute eine veränderte Nahttechnik mit Augmentation durch autologe oder auch resorbierbare Materialien sinnvoll erscheinen. Die Ergebnisse sprechen dafür, daß die Aufrechterhaltung der propriozeptiven Funktion nicht nur theoretisch eine dauerhafte Stabilisierung ermöglicht.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 115
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S38 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Hüftendoprothese ; Zementfreie Endoprothese ; Computergrafische präoperative Planung ; Computergesteuerter Robotereinsatz ; ROBODOC ; Key words ; Hip endoprosthesis ; Cement-free endoprosthesis ; Computed graphic preoperative management ; Computer-directed robot ; ROBODOC
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Since the best possible primary fit is necessary for the proper function and long operating life of a cement-free hip total endoprosthesis, optimal preoperative management and its error-free application are required. These demands are satisfied by computed graphic management planning using an ORTHODOC work station and machining of prosthesis joints with a computer-directed ROBODOC robot. Using these tools, one can prepare a highly precise fit of the stem that allows optimal bone contact in the immediate area of fixation, thus ensuring high primary stability. Furthermore, undesirable varus and valgus deformities and errors in rotation and length can be avoided with unparalleled reliability.
    Notizen: Zusammenfassung Wenn für eine zementfreie Hüft-TEP die ideale primäre Einbausitutation eine wesentliche Bedingung für eine gute Funktion und lange Standzeit ist, dann bedarf es einer optimalen präoperativen Planung und deren Umsetzung ohne Übertragungsfehler. Die Voraussetzungen dafür sind durch die computergrafische Planung mit der Workstation ORTHODOC und durch die computergesteuerte präzise Fräsung des femoralen Prothesenlagers durch ROBODOC gegeben. Das Ergebnis dieser Technik ist eine Einbausituation des Prothesenschafts mit hoher Primärstabilität bei idealem Knochenkontakt im proximalen Verankerungsbereich. Ungewollte Varus- oder Valgusfehlstellungen, Beinlängen- oder Drehfehler werden mit sonst unerreichbarer Sicherheit vermieden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 116
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S57 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Proximale Ulnafraktur ; Olekranonfraktur ; Osteosynthese ; Prognose ; Key words ; Fracture of the proximal ulna ; Fracture of the olecranon ; Internal fixation ; Prognosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract The pathogenesis, diagnosis, treatment and prognosis of fractures of the ulna and olecranon are described. It appears that both the potential benefits of using internal fixation techniques in the proximal ulna and the olecranon and the risks involved are heavily influenced by concomitant injuries, which means that the diagnosis and appropriate treatment of these are of decisive importance for the outcome.
    Notizen: Zusammenfassung Pathogenese, Diagnostik, Therapie und Prognose von Ulna- und Olekranonfrakturen werden beschrieben. Dabei zeigt sich, daß die Chancen und Gefahren bei Osteosynthesen der proximalen Ulna und des Olekranons wesentlich von den Begleitverletzungen beeinflußt werden, deren Diagnose und adäquate Behandlung demzufolge für das Outcome entscheidende Bedeutung besitzt.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 117
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S74 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Komplexverletzung ; Ellbogen ; Serienfrakturen ; Operatives Management ; Key words ; Complex injury ; Elbow ; Serial fractures ; Operative management of the elbow
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Complex elbow joint injury is defined as a fracture or dislocation of the joint associated with serial injury of the upper extremity, severe soft tissue trauma (grade 2), and/or concomitant vascular or neural injury. Serial fractures, especially, can lead to enormous therapeutical problems and are often associated with special complications. Therefore, a standardized operative approach seems essential. An analysis was performed to compare the frequency of different injury types, develop special treatment regimens, and document the clinical course. We made a retrospective analysis of 773 patients admitted between 1981 and 1992 and documented 224 complex injuries (29%), 68% of which occurred to polytraumatized patients. The distal humerus and proximal lower arm were involved in roughly equal proportions. “Floating elbow” was found in 6% of cases. Half of the patients showed severe soft tissue injuries, 82% of which were open. Compartment syndrome developed in 23.8%, concomitant neural injury in 63.5%, and vascular injury in 25.4%. With primary operative therapy, definitive treatment of all injuries to the upper extremity should be performed wherever possible. A stable osteosynthesis enables fast mobilization, and transfixation of the joint is justified only in special cases. The AO classification proved useful in the region of the distal humerus and the proximal lower arm. Different approaches are often necessary for adequate reconstruction. Indirect repositioning is established as an especially valuable technique for treating the proximal ulna. The radius head and coronoid are important for dynamic stabilization. Local reconstruction measures are usually all that is required in soft tissue treatment. For these injuries, the indication for compartment decompression in the lower arm should be treated with discretion. Visceral injuries must be diagnosed and treated as early as possible to avoid prolonged ischemia and, in case of too much delay, placement of an intraluminal shunt is indicated. For neural injuries, initial operative treatment is needed only in rare exceptions; secondary treatment follows after an interval of 3 months. The course of rehabilitation is strongly influenced by the type of initial treatment. Satisfying results can be achieved only with speedy mobilization and intensive physiotherapy, and arthrolysis after no more than 6 months with partial implant removal, if occasioned, can improve these results even further.
    Notizen: Zusammenfassung Das komplexe Gelenktrauma ist definiert als Fraktur bzw. Luxation eines Gelenks mit ¶begleitendem schweren Weichteilschaden ¶(〉 zweitgradig) und/oder Serienverletzung und/oder Gefäß- oder Nervenverletzung. Insbesondere beim Ellbogengelenk führt dies häufig zu einer schwerwiegenden und manchmal dauernden Beeinträchtigung der oberen Extremität. Es ist daher von besonderer Bedeutung, ein standardisiertes Behandlungskonzept zu beachten. Eine Analyse unseres Patientenkollektivs zeigte bei insgesamt 773 Frakturen des Ellbogengelenks im Zeitraum von 1981–1991 224 Komplexverletzungen (29%), davon 68% bei polytraumatisierten Patienten. Distaler Humerus und proximaler Unterarm waren annähernd gleichermaßen beteiligt. Ein Sonderfall stellt der Floating elbow mit 6% dar. Die Hälfte der Patienten hatte einen schweren Weichteilschaden, 82% davon offen. Neben einem Kompartmentsyndrom (23,8%) sahen wir in 63,5% der Fälle eine Nerven- und in 25,4% eine Gefäßverletzung. Bei der primären operativen Therapie ist möglichst eine definitive Versorgung aller Verletzungen der oberen Extremität anzustreben. Eine stabile Osteosynthese ermöglicht die rasche Mobilisierung, eine Transfixation des Gelenks ist nur in Ausnahmefällen gerechtfertigt. Im Bereich des distalen Humerus haben sich, wie am proximalen Unterarm, die Prinzipien der AO bewährt. Für eine adäquate Rekonstruktion des Gelenks sind häufig erweiterte operative Zugänge angezeigt. Insbesondere bei der Versorgung der proximalen Ulna haben sich indirekte Repositionstechniken etabliert. Radiusköpfchen und Coronoid stellen wichtige dynamische Stabilisatoren dar. Bei der Weichteilversorgung sind meist nur lokal rekonstruktive Maßnahmen erforderlich. Die Indikation zur Kompartmentspaltung des Unterarms sollte bei diesen Verletzungen großzügig gestellt werden. Die Diagnose und Therapie einer begleitenden Gefäßverletzung sollten aufgrund der sonst resultierenden prolongierten Ischämiezeit rasch erfolgen. Bei Verzögerung ist ein intraluminaler Shunt indiziert. Bei den Nervenverletzungen ist eine initiale operative Versorgung nur im Einzelfall (bei scharfer Durchtrennung) angezeigt, ansonsten erfolgt eine sekundäre Versorgung im Intervall nach 3 Monaten. Das Rehabilitationsergebnis wird durch die Art der initialen Behandlung stark beeinflußt. Nur bei rascher Mobilisierung und intensiver krankengymnastischer Anleitung kann bei diesen schweren Verletzungen ein zufriedenstellendes Ergebnis erzielt werden. Eine geplante Arthrolyse spätestens nach 6 Monaten, ggf. mit Teilimplantatentfernung, kann dieses Ergebnis noch deutlich verbessern.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 118
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S102 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Traumatische vordere Schulterluxation ; Bankart-Läsion ; Arthroskopie ; Kapselrefixation ; Key words ; Traumatic anterior shoulder dislocation ; Bankart lesion ; Arthroscopy ; Capsule repair
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract The recurrence rate of anterior shoulder dislocation depends on the age of the patient and the type and amount of activity engaged in. In the age group under 20–25 years we find an extremely high recurrence rate, with the risk of posttraumatic omarthritis. These patients should undergo arthroscopy and arthroscopic capsule repair. In older patients functional treatment is recommended, and surgery should be reserved for cases of recurrent dislocation. A Bankart lesion can be diagnosed by arthro-MR if necessary.
    Notizen: Zusammenfassung Die Rezidivrate der traumatischen vorderen Schulterluxation ist extrem vom Alter und von der Aktivität des Verletzten abhängig. Bei Patienten unter 20–25 Jahren besteht ein hohes Rezidivrisiko bei konservativ-funktioneller Behandlung, wobei rezidivierende vordere Schulterluxationen eine Omarthrose induzieren können. In dieser Altersgruppe sollte in Anbetracht der sehr hohen Inzidenz der Bankart-Läsion eine arthroskopische Refixation der Kapsel am Glenoidhals angestrebt werden. Bei Erstluxationen in höherem Alter sollte funktionell behandelt und nur bei Reluxationen operativ vorgegangen werden. Badarfsweise kann hier eine Bankart-Läsion durch erweiterte Diagnostik (Kontrast-MR) abgeklärt werden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 119
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S98 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Akromioklavikulargelenk ; Luxation ; Konservativ ; Operativ ; Klassifikation ; Key words ; Acromioclavicular joint ; Dislocation ; Conservative ; Operative ; Classification
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Concerning the decision on whether acromioclavicular (AC) dislocations should be treated conservatively or operatively, only classification types Tossy III respectively Rockwood III and V are a point at issue in the literature. Tossy/Rockwood I and II dislocations are generally treated conservatively, while Rockwood IV, VI, and, in our opinion, also Rockwood V require surgery. In none of the papers reviewed here could a concrete advantage be found in conservative treatment of type III as compared to operative treatment. For this reason, we continue to prefer surgery for treating Rockwood III injuries. We see a relative indication in patients below the age of 50 years, at least those with above average activity levels. In comparison, the Rockwood classification proves better suited, as it distinguishes between absolute (IV, VI, and V), and relative (III) indications.
    Notizen: Zusammenfassung In Hinsicht auf die Entscheidung, ob eine Schultereckgelenkverletzung konservativ oder operativ behandelt werden soll, finden sich in der Literatur diskrepante Aussagen eigentlich ausschließlich bezüglich der Klassifikationstypen Tossy III bzw. Rockwood III und V. AC-Gelenksprengungen entsprechend Tossy I und II bzw. Rockwood I und II werden nach allgemeiner Einschätzung konservativ, Rockwood IV und VI operativ und Rockwood V überwiegend operativ therapiert. Die genaue Analyse der vorliegenden Vergleichsstudien weist aus, daß in keiner Arbeit ein Vorteil der konservativen Therapie im Vergleich zur operativen Verfahrensweise bei den Rockwood-III-Verletzungen schlüssig nachgewiesen werden konnte. Aus diesem Grund favorisieren wir bei dieser Verletzungsform nach wie vor die operative Therapie im Sinn der relativen Indikation bis zum 50. Lebensjahr, zumindest bei hohem beruflichen oder sportlichen Aktivitätslevel. Die Rockwood-Klassifikation erweist sich im Vergleich zur Tossy-Klassifikation als geeigneter, weil sie eine Unterscheidung zwischen absoluten (IV, VI und V) und relativen (III) Indikationen zuläßt.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 120
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S110 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Bizepssehnenruptur ; Konservative, operative Therapie ; Literaturübersicht ; Key words ; Distal ; Proximal ; Biceps tendon avulsion ; Rupture ; Treatment ; Review
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract We reviewed 77 conservatively and 164 operatively treated cases of rupture of the long head of bizeps documented in the literature. Refixation offers a small but relatively constant improvement of flexion and supination power and thus reduces the number of cases with remaining light or marked weakness by half. Deformity by the slipped muscle can be corrected effectively. As complications are uncommon surgery should be recommended to young and active patients and should at least be offered to less active patients. Thirteen patients were re-examined after operative repair for distal biceps tendon avulsion and 277 reported cases were reviewed. After conservative management (n = 20) the power of flexion remains reduced by 30%–¶40%, that of supination by more than 50%. The loss of flexion power, as well as the deformity can be diminished by attachment of the distal biceps to the brachialis muscle (n = 22). There are no complications documented regarding this procedure. The anatomic reinsertion (n = 248) additionally reduces the loss of supination power to 0%–25%, but bears a higher risk of complications. The double-incision technique (n = 105 of 248) does not decrease this risk. There are as many nerve injuries reported as with the single-anterior approach. Additionally we are faced with the problem of radioulnar synostosis. The use of suture anchors provides a nice way of fixation of the tendon but does not facilitate the approach to the tuberosity. The distal biceps tendon rupture should be treated operatively. The adequate method of repair is to be determined individually.
    Notizen: Zusammenfassung Die Ergebnisse von 77 konservativen und 164 operativen Behandlungen der proximalen Bizepssehnenruptur wurden aus der Literatur zusammengetragen. Die operative Therapie der proximalen Bizepssehnenruptur bringt einen geringen, aber nachweisbaren Kraftgewinn von 5–20%. Die Anzahl der Patienten, bei denen eine Schwäche verbleibt, wird dabei um mehr als 1/3 vermindert. Die entstandene Deformität wird effektiv korrigiert. Bei gleichzeitig geringem Operationsrisiko sollte sie jungen und aktiven Patienten empfohlen werden. Zur Beurteilung der Operationsindikation bei der seltenen distalen Sehnenruptur wurden 13 eigene Fälle nachuntersucht, sowie die in der ¶Literatur dokumentierten Ergebnisse evaluiert. Der Kraftverlust nach konservativer Therapie (n = 20) beträgt 30–40% für die Flexion und über 50% für die Supination. Der Verlust an Beugekraft kann durch die Aufnaht der Sehne auf die tiefere Muskelplatte (n = 22), ohne wesentliches Operationsrisiko, minimiert werden. Diese stellt zudem das ursprüngliche Muskelrelief wieder her. Die anatomische Reinsertion (n = 248) vermindert zusätzlich den Verlust an Supinationskraft auf 0–25%, birgt allerdings ein höheres Komplikationsrisiko in sich. Eine Minderung der Komplikationsrate durch den zusätzlichen dorsalen Zugang (n = 105 von 248) konnte nicht gezeigt werden. Die zuletzt propagierte Technik mit Ankerhaken bietet eine elegante Methode zur Fixation der Sehne, vereinfacht aber nicht den Zugang zur Tuberositas radii. Für die distale Bizepssehnenruptur besteht eine klare Operationsindikation. Das im Einzelfall geeignete Verfahren ist im Gespräch mit dem Patienten im Sinne einer Nutzen-/Risikoabwägung auszuwählen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 121
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S138 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Vorderes Kreuzband ; Kind ; Wachstumsfuge ; Fehlwachstum ; Key words ; Anterior cruciate ligament ; Children ; Growth plate ; Growth disturbance
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Lesions of the anterior and posterior cruciate ligaments are relatively rare in childhood and adolescence; in this age group they need even more consistent and aggressive treatment than in adults as far as conservation of the menisci and definitive stabilization are concerned. Virtually no cases in which serious growth disturbance has arisen following transepiphyseal drilling are known from the literature. Thus, cruciate ligament suturing should also not be done in children, because the long-term efficacy has not been confirmed. The operative procedure is presented in detail and is related to bone age. Early transepiphyseal drilling is permissible.
    Notizen: Zusammenfassung Ligamentäre Kreuzbandverletzung beim Kind und im Adoleszentenalter sind relativ selten, sie bedürfen im Vergleich zum Erwachsenen ¶einer noch konsequenteren und aggressiven Behandlung bezüglich Meniskuserhalt und definitiver Stabilisierung. In der Literatur sind praktisch keine Fälle bekannt, bei denen es tatsächlich zu einem gravierenden Fehlwachstum nach transepiphysärer Bohrung gekommen ist. Insofern sollte auch die Kreuzbandnaht beim Kind wegen der nicht bewiesenen Langzeiteffizienz unterlassen werden. Das Vorgehen im Einzelnen in Bezug zum Skelettalter wird dargestellt. Frühzeitige transepiphysäre Bohrungen sind erlaubt.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 122
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S150 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Vorderes Kreuzband ; Hinteres Kreuzband ; Ersatz ; Augmentation ; Kreuzbandplastik ; Key words ; Anterior cruciate ligament ; Posterior cruciate ligament ; Replacement ; Augmentation ; Reconstruction
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Replacement or augmentation of an ACL or PCL by an artificial ligament has absolutely no advantage over the use of autologous material. There are now both medical and economic reasons why the use of artificial ligaments or augmentations is no longer warranted for the majority of patients.
    Notizen: Zusammenfassung Es bestehen viele viele Nachteile des Kunstbandersatzes und der Kunstbandverstärkung für das vordere und das hintere Kreuzband gleichermaßen. Ein besonderer Vorteil eines speziellen Kunststoffmaterials hat sich bisher nicht darstellen lassen. Alle Studien, die Implantationen von Transplantaten mit und ohne Kunstbandverstärkung verglichen haben, haben durch die Addition des Kunstbands keine Verbesserung bzw. häufiger eine Verschlechterung des Ergebnisses gesehen, die besonders durch synoviale Reaktionen, Ergußbildung und Resorptionszonen im Bereich des Knochens gekennzeichnet war. Es ist deshalb aus medizinischen Gründen nicht mehr gerechtfertigt, das operativ aufwendigere und ökonomisch teurere Verfahren weiterhin einzusetzen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 123
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S61 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Processus coronoideus ; Ellbogenluxationsverletzung ; Capitulum-humeri-Frakturen ; Key words ; Coronoid process ; Fracture dislocation of the elbow ; Fractures of the capitulum humeri
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Axial overloading of the extended elbow may result in fractures of the coronoid process and/or the radial head. Concomitant ligament injuries usually occur at the ulnar side of the elbow. Isolated injuries to the coronoid process jeopardize the stability of the elbow joint only if the detached fragment consists of more than one sixth of the incisura olecrani. In complex elbow injuries with a tendency to redislocation of the elbow, even very small fragments of the coronoid process should be fixed by means of screws or wires. Preference should be given to the radial approach, and care must be taken not to damage the superficial radial nerve. In combined injuries with additional multiple fragments of the radial head, which make reconstruction of the radius impossible, the coronoid process can be replaced by a radial head fragment or an autogenous bone block from the iliac crest can be used to replace the coronoid process. Fractures of the radial head of the humerus are fixed with small lag screws or resorbable pins after anatomical reduction. In the case of comminuted fractures with multiple small fragments excision of the fragments is advisable. To avoid overlooking small articular fragments of the elbow joint, careful analysis of each compartment of the joint is important.
    Notizen: Zusammenfassung In Streckstellung des Ellbogens kommt dem Processus coronoideus ulnae und dem Radiusköpfchen eine große Bedeutung für die Kraftübertragung zu. Frakturen des Processus coronoideus ulnae, die zur Verkleinerung der Incisura semilunaris 〈160° führen, können eine Instabilität des Ellbogengelenks verursachen. Dies gilt insbesondere dann, wenn gleichzeitig Verletzungen des Radiusköpfchens vorliegen. Wegen der biomechanischen Bedeutung des Processus coronoideus ist die operative Rekonstruktion schon bei relativ kleinen Fragmenten indiziert. Als Operationsverfahren haben sich die direkte oder indirekte Schrauben- oder Drahtschlingenfixation bewährt. Bei Zerstörung des Processus coronoideus kommt eine Rekonstruktion über einen autogenen Knochenblock oder über einen Teil des zerstörten Radiusköpfchens in Betracht. Intra- und postoperativ ist die korrekte Position des Ellbogengelenks zu dokumentieren. Eine vorsichtige Nachbehandlung ist wegen der Gefahr der periartikulären Verknöcherungen geboten. Frakturen des Capitulum humeri zählen zu den seltenen Verletzungen. Größere Fragmente müssen nach den Regeln der Versorgung von Gelenkfrakturen anatomisch reponiert und direkt oder indirekt mit Zugschrauben oder resorbierbaren Stiften fixiert werden. Trümmerfrakturen mit oberflächlicher Abscherung zahlreicher nicht mehr fixierbarer Fragmente machen deren Exzision erforderlich. Bei Verletzungen des komplexen Ellbogengelenks ist eine sorgfältige Analyse der einzelnen Gelenkkomponenten Ulna-Trochlea, Radius-Capitulum humeri und proximales Radioulnargelenk erforderlich, damit auch kleinere Fragmentabbrüche bei der Erstuntersuchung nicht übersehen werden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 124
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S81 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Arthroskopie ; Ellbogengelenk ; Trauma ; Minimalinvasive Osteosynthese ; KomplikationenArthroscopy ; Elbow joint ; Injury ; Osteosynthesis ; Complications ; Key words ; Arthroskopie ; Ellbogengelenk ; Trauma ; Minimalinvasive Osteosynthese ; KomplikationenArthroscopy ; Elbow joint ; Injury ; Osteosynthesis ; Complications
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Elbow arthroscopy, unlike arthroscopy of the knee or shoulder, is technically a very demanding procedure that is associated with a high risk of complications owing to the surrouding neurovascular structures. In the case of trauma the arthroscopic approach is even more difficult because of the altered anatomy. In addition, the time available for the performance of any surgical procedures is very much limited by the immediate onset of periarticular swelling with fluid loss caused by the damage to the joint capsule that is present in most cases. Arthroscopy of the elbow should not therefore be considered to be indicated in acute trauma except in isolated cases and after very careful consideration of the risks and benefits for the patient. This procedure cannot be generally recommended as a standard method of examining or treating freshly sustained injuries.On the other hand, elbow arthroscopy can be very helpful in the case of posttraumatic functional deficiencies or such pathologic findings as loose bodies after osteochondral fractures, adhesions and intraarticular scars, while little or no improvement can be expected for vague joint symptoms or posttraumatic arthrosis. As there is a relatively high risk of neurological complications the patient needs to be given quite comprehensive information in an intensive preoperative session. Diagnostic arthroscopy is hardly ever indicated in a trauma case because of the excellent results yielded by modern noninvasive imaging methods, such as ultrasound, X-ray, computed tomography and MRI.
    Notizen: Zusammenfassung Im Gegensatz zur Arthroskopie des Knie- oder Schultergelenks ist die Arthroskopie des Ellbogengelenks mit erheblichen technischen Schwierigkeiten und entsprechend hohen Komplikationsrisiken verbunden. Beim Trauma ist die Arthroskopie zudem aufgrund der veränderten anatomischen Verhältnisse noch weit komplizierter. Die Operationszeit ist wegen der rasch auftretenden periartikulären Schwellung infolge der meist bestehenden Gelenkkapselläsionen deutlich limitiert. Die Indikation zur Arthroskopie sollte daher nur im Einzelfall unter sorgfältiger Abwägung der Risiken und der zu erwartenden Vorteile gestellt werden. Eine generelle Empfehlung für dieses Verfahren bei frischen Verletzungen kann nicht ausgesprochen werden. Sinnvoll ist der Einsatz dagegen bei einigen posttraumatischen Veränderungen, z. B. freien Gelenkkörpern nach osteochondralen Frakturen oder Arthrolysen bei intraartikulären Vernarbungen, während bei „unklaren Gelenkbeschwerden“ oder posttraumatischer Arthrose kaum Verbesserungen zu erwarten sind. Wegen des relativ hohen Risikos neurologischer Komplikationen ist eine intensive präoperative Aufklärung der Patienten erforderlich. Eine diagnostische Arthroskopie beim Trauma ist bei der Aussagekraft der modernen nichtinvasiven Untersuchungsverfahren kaum noch angezeigt.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 125
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S92 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Ellbogengelenk ; Periartikuläre Ossifikationen ; Exzision ; Key words ; Elbow-joint ; Heterotopic ossification ; Excision
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract With the aim of preventing secondary soft tissue contracture in the future, we reviewed the results in six patients after early excision of heterotopic ossification around the elbow joint. HO excision was followed by prophylactic radiation in a single dose of 700 cGy to avoid recurrence. At the 6-month follow-up examination the arc of motion was improved and no substantial recurrence of ossification was recognized on radiographical investigation. Early excision of ossification has substantial benefits: the operative procedure is simplified, and it seems that secondary soft tissue contracture and atrophy can be avoided. Therapy directed at preserving the function of the elbow can be incorporated early in the initial rehabilitation process, especially for patients with multiple injuries.
    Notizen: Zusammenfassung Zur Vermeidung irreversibler Kontrakturen führten wir bei 6 Patienten mit periartikulären Ossifikationen des Ellbogengelenks eine frühzeitige operative Ausräumung durch. Die Rezidivprophylaxe erfolgt durch eine Single-dose-Radiatio mit 7 Gy. Im Rahmen der Nachuntersuchung (6 Monate) zeigte sich eine dauerhafte Steigerung der Bewegungsumfänge. Der radiologische Kontrollbefund ergab kein wesentliches Ossifikationsrezidiv. Zusammenfassend ist im Vergleich zu einer chirurgischen Intervention nach 18 Monaten die frühzeitige operative Ausräumung von periartikulären Ossifikationen 3–6 Monate nach der Primärverletzung technisch einfacher und scheint Muskel- und Kapsel-Band-Kontrakturen mit der Folge einer dauerhaften Funktionslimitierung verhindern zu können. Dadurch ist besonders bei Mehrfachverletzten eine frühere Rehabilitation möglich.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 126
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S86 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Ellbogeninfektion ; Offenes zweizeitiges Vorgehen ; Gelenkfunktionserhalt ; Bakteriologie der Ellbogeninfektion ; Spätkomplikationen ; Nachuntersuchungsergebnisse ; Key words ; Elbow infection ; Open two-stage-approach ; Maintenance of joint function ; Bacteriology of elbow infection ; Late complications ; Follow-up results
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Infection of the elbow is a rare complication of fracture treatment: it is occasionally seen as a primary complication, but also after injections, soft tissue defects, bursectomies and ulcerogenic lesions. It may spread by the haematogenous, lymphogenic or metastatic route. The onset of symptoms is often mild, so that patient and physician are deceived and treatment even of severe infections is delayed. Conservative treatment of joint infection or a limited surgical approach is seldom sufficient. The aim of treatment should be the restoration of joint movement, at least to an extent allowing pro- and supination of the hand. In case of an acute infection a transarthroscopic approach with debridement and irrigation of the joint can yield good results if repeated daily until the symptoms of the infection subside. Because of the prolonged course of the disease we prefer a two-stage approach at our institution. The first stage is a bilateral arthrotomy of the joint, involving a synoviectomy and insertion of local antibiotics (Septopal®, Miniseptopal®). The joint is left open, and the patient receives careful hydrophysical therapy with limited joint movement. Antibiotics are administered perioperatively, and the wounds are dressed daily with iodine ointment. Once there is no further pustulent secretion, the arthrotomy is closed after 7–12 days, at the same time as a thorough debridement is performed in a second-stage operation. Intensive physical rehabilitation, including ergotherapy and mobilisation with transposition of the joint, begins immediately after this procedure, augmented in most cases by administration of intravenous analgesic medication. From 1979 to 1997, we treated 27 cases of empyema of the elbow. Surgical therapy consisted in primary arthrodesis ¶because of severe joint destruction ¶in 2 patients (7.4%). In 4 patients (14.8%) a one-stage-approach was considered, but the treatment was unsuccessful in 2 cases. In 21 patients (77.8%) a two-stage-approach was undertaken as the primary procedure. No complications were found in 19 patients (82.6%), while in ¶4 cases soft-tissue defects were closed in a second operation. Late complications included 2 recurrent infections. Long-term follow-up was possible in 20 of 25 patients with preservation of joint function. These included 5 patients (20%) who had a free range of motion (ROM), while ¶6 patients (24%) were limited to one quarter ROM, 4 patients each (16%) to a half and three quarters ROM compared with the contralateral joint, and 1 patient (4%) had a stiff elbow.
    Notizen: Zusammenfassung Die Ellbogengelenkinfektion ist glücklicherweise eine relativ seltene Komplikation der Frakturbehandlung, gelegentlich auch eine primäre Erkrankung nach Injektion, Bursektomie, nach Defekten oder Ulzera, hämatogen, lymphogen, metastatisch oder postoperativ. Die Symptomatik ist nicht selten wenig dramatisch, so daß auch die ausgedehnte Gelenkinfektion häufiger über längere Zeit übersehen, fehlgedeutet oder sowohl vom Patienten als auch vom Arzt bagatellisiert werden kann. Die Gelenkinfektion kann nur selten allein konservativ oder mit begrenztem chirurgischem Vorgehen erfolgreich therapiert werden. Ziel sollte stets der Wiedergewinn der Funktion sein, dabei ist auch der alleinige Erhalt der Umwendbewegungen der Hand durchaus von wesentlicher Bedeutung. Bei der akuten Infektion kann durchaus allein transarthroskopisch vorgegangen werden, wobei ein intensives Débridement (Shaving) unter reichlich Spülung vorgenommen werden sollte und das Vorgehen bis zur definitiven Infektionsberuhigung möglichst täglich wiederholt wird. Wegen des gehäuft langwierigen Verlaufs hat sich bei uns das zweizeitige chirurgische Vorgehen bewährt, wobei im ersten Eingriff möglichst nach zweiseitiger Arthrotomie eine totale Synovialektomie unter Schonung der Gelenkstrukturen mit Einlage von Septopal ® (meist Miniseptopal ® ) ausgeführt wird. Die Arthrotomien verbleiben nach diesem Eingriff offen. Im postoperativen Verlauf werden unter gleichzeitiger perioperativer systemischer antibiotischer Behandlung vorsichtige Bewegungsübungen im Armbad und tägliche Verbandwechsel mit Betaisodonasalbe ausgeführt. Sistiert die Sekretion, werden die Arthrotomien nach 7–12 Tagen in einem 2. Eingriff nach erneutem radikalem Débridement verschlossen. Anschließend wird unverzüglich ein intensives Mobilisationsprogramm unter Umlagerung, Krankengymnastik, Ergotherapie, anfangs meist unter i.v. Schmerztherapie begonnen. Von 1979–1997 wurden bei uns 27 Ellbogengelenkempyeme behandelt. Zur Infektionsberuhigung wurde bei uns 2mal (7,4%) eine primäre Arthrodese wegen Gelenkzerstörung ausgeführt, bei 4 Patienten (14,8%) wurde ein einzeitiges operatives Vorgehen geplant, 2mal verlief es erfolglos. Bei 21 Patienten (77,8%) wurde primär das zweizeitige operative Vorgehen vorgenommen. Bei 19 Patienten (82,6%) verlief die zweizeitige Behandlung komplikationsfrei, 4mal mußten weiterbestehende Hautdefekte sekundär verschlossen werden. Als Spätkomplikation wurden bislang 2 Infektionsrezidive beobachtet. 20 von 25 Patienten mit Gelenkerhalt konnten mindestens 1–2 Jahre nach der Behandlung nachuntersucht werden: 5 Patienten (20,0%) hatten fast freie Gelenkfunktion, 6 (24,0%) Einschränkungen zu 1/4, je 4 Patienten (16,0%) Einschränkungen zur Hälfte bzw. zu 3 / 4 der Gegenseite, während das Gelenk bei 1 Patienten (4,0%) sekundär eingesteift war.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 127
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S169 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Fibulare Kollateralligamente ; Fibulare Erstruptur ; Naht ; Funktionell-konservative Behandlung ; Key words ; Fibular collateral ligaments ; Primary lateral ankle ligament rupture ; Suture ; Conservative functional treatment
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Primary conservative functional treatment with the MHH C aligamed ankle orthosis can be considered the treatment of choice in acute fibular collateral ligament ruptures. Operative treatment with functional follow-up therapy is indicated in only in 1–10% of cases. The efficacy of this conservative method is supported in five ways: (1) our own and others’ experimental data, (2) our own prospective randomized study with 5-year results supported by nine other international studies, (3) more than 10 years’ experience with primary functional treatment since 1987 in more than 2,500 cases, with an observed rerupture rate of less than 2%, (4) enormous present reductions in German state health and social expenditures estimated at one-third of a million deutschmarks annually, and (5) a minimum of patient risk combined with a maximum of therapeutic advantages.
    Notizen: Zusammenfassung Die primär funktionell-konservative Behandlung mit der MHH-Caligamed ® -Knöchelschiene bei fibularer Erstruptur kann erwiesenermaßen als Behandlung der 1. Wahl gelten. Nur in 1–10% aller Fälle ist vor der funktionellen Nachbehandlung eine Operation notwendig. Dies wird durch 5 Fakten belegt: 1. durch eigene und andere experimentelle Studien, 2. durch eine eigene prospektiv-randomisierte klinische Studie mit bis zu 5-Jahres-Spätergebnissen, gestützt durch 9 andere internationale Studien, ¶3. durch die über 10jährige Beobachtung der primär funktionellen Behandlung seit 1987 in mehr als 2500 Fällen und einer beobachtbaren Rerupturrate von 〈 2%, ¶4. durch enorme Kosteneinsparungen im Gesundheits- und Sozialwesen mit etwa 1/3 Mrd. DM/Jahr und 5. durch ein Minimum an Risiken für den Patienten bei gleichzeitigem Maximum an Vorteilen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 128
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S13 
    ISSN: 1436-6274
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Tibiakopffraktur ; Minimalinva-siv ; Kanülierte Schrauben ; Hybridfixateur ; Plattenosteosynthese ; Knochenersatz ; Key words ; Tibial plateau fractures ; Minimally invasive surgery ; Cannulated screws ; Hybrid external fixator ; Plate osteosynthesis ; Bone substitutes
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Minimally invasive fixation techniques are growing in importance in internal fixation of tibial plateau fractures. Reconstruction of the joint surface is accomplished through small surgical incisions with arthroscopic and fluoroscopic control. Cannulated screw systems are inserted through stab incisions to fix fracture fragments. Cancellous bone defects are grafted with ceramic bone substitutes such as hydroxy apatites. The joint reconstruction is neutralised towards the tibial shaft by means of push-in preshaped plates inserted through small incisions or hybrid-type external fixators. This reduces surgical soft tissue trauma significantly. Well-defined indications, improved implants and standardised techniques will validate the role of these minimally invasive fixation procedures in the future.
    Notizen: Zusammenfassung Bei der operativen Versorgung von Tibiakopffrakturen rücken zunehmend minimalinvasive Techniken in den Vordergrund. Die Gelenkflächenrekonstruktion erfolgt arthroskopisch und radiologisch kontrolliert über kleine Zugänge. Gelenkfragmente werden über Stichinzisionen mit kanülierten Schraubensystemen stabilisiert. Bei der Auffüllung spongiöser Defektzonen bewähren sich Knochenersatzmaterialien wie Hydroxylapatit. Zur Stabilisierung des rekonstruierten Gelenkblocks nach meta- bzw. diaphysär werden eingeschobene Platten- und Hybridfixateursysteme eingesetzt. Voluminöse Implantate werden vermieden. Insgesamt kann hierdurch das operationsbedingte Weichteiltrauma verringert werden. Klar definierte Indikationen, weiterentwickelte Implantate und standardisierte Techniken werden den minimalinvasiven Osteosyntheseverfahren bei Tibiakopffrakturen in Zukunft einen zentralen Stellenwert einräumen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 129
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Clinical and experimental nephrology 4 (2000), S. 24-28 
    ISSN: 1437-7799
    Schlagwort(e): Key words Uranyl acetate ; ARF ; Glycine ; Apoptosis ; Tubular damage
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Background. Although uranyl acetate (UA) is known to induce apoptosis in renal tubular cells, the pathophysiological role of apoptotic cell death in UA-induced acute renal failure (ARF) is not clear. In this study, we examined whether glycine, which is known to provide protection against nephrotoxic acute renal failure, attenuated tubular damage in UA-induced ARF in rats, and, if so, whether the attenuation of tubular damage was associated with reduced apoptotic cell death. Methods. Sprague-Dawley rats were allocated to three groups; normal controls, UA-treated, and UA plus glycine-treated. Acute renal failure was induced by the intravenous injection of UA (5 mg/kg). UA plus glycine-treated rats were given glycine at 1 g/kg, i.v. over 3 min at the same time as the UA injection. Serum creatinine concentration (Scr) and tubular damage score were examined 5 days after UA administration. Apoptosis was evaluated by counting the number of terminal deoxynucleotidyl transferase-mediated dUTP-biotin nick end labeling (TUNEL)-positive cells in the outer stripe of the outer medulla. Results. Glycine significantly decreased the UA-induced increases in Scr (3.73 ± 0.31 vs 2.74 ± 0.11 mg/dl; P 〈 0.05) and the tubular damage score (3.83 ± 0.13 vs 2.58 ± 0.01; P 〈 0.01). UA significantly increased the number of TUNEL-positive cells in the outer stripe of the outer medulla (0.16 ± 0.04 vs 7.45 ± 0.46/high power field at ×400 magnification; P 〈 0.01 vs normal control value). Glycine infusion significantly lessened the number of TUNEL-positive cells (5.84 ± 0.31/ high power field at ×400 magnification; P 〈 0.01 vs UA-treated rats). A significant correlation was found between the number of TUNEL-positive cells and the tubular damage score (r = 0.93; P 〈 0.01). Conclusion. Glycine ameliorated the severity of UA-induced ARF and the degree of apoptotic cell death. This finding suggested that the protective effect of glycine in UA-induced ARF may be mediated, at least in part, through a reduction of apoptosis.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 130
    ISSN: 1437-9813
    Schlagwort(e): Key words Adriamycin ; Apoptosis ; Embryogenesis ; Esophageal atresia ; Notochord ; VATER association
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  The adriamycin-induced rat model of the VATER association has provided a means of studying the morphogenesis of a variety of major congenital structural abnormalities similar to those seen in humans with the VATER association. Most interest has been centered on the foregut, where the model has clarified some aspects of the development of esophageal atresia (EA), tracheal agenesis, and other communicating bronchopulmonary foregut malformations. It has demonstrated aberrations in the nerve supply to the esophagus in EA and allowed the study of tracheomalacia. A relationship between an abnormal notochord, foregut abnormalities, and vertebral defects has been shown, and the model has reignited interest in the role of the notochord as a regional organizer of axial development. The normal temporospatial characteristics of apoptosis during fore- and hindgut development is disturbed in this model, resulting in abnormal morphology. The indications are that this model will continue to clarify the processes that lead to many of the structural congenital abnormalities that are seen in infants born with the VATER association.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 131
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Pediatric surgery international 16 (2000), S. 485-487 
    ISSN: 1437-9813
    Schlagwort(e): Key words Duodenum ; Apoptosis ; Fetus ; Rat ; Duodenal atresia
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Duodenum is thought to go through a solid-core stage followed by recanalization during its development. This study investigates the role of apoptosis in normal duodenal development, especially during widening of the lumen, and hence, the possible role of apoptosis in duodenal atresia (DA). Twenty-four time-mated Sprague-Dawley rats were killed from day 13 to day 20 of gestation. Duodenums of 3 fetuses were chosen randomly from each rat and processed. Apoptosis was determined by the terminal deoxytransferase-mediated biotin dUTP nick-end labeling (TUNEL) technique (ApopTag). Apoptosis count and cross-sectional areas were measured with an image analyzer (MetaMorph). The number of apoptotic cells per unit area duodenum peaked on day 15 for the mucosal/submucosal layer and on day 14 for the muscular/mesenchymal layer. The maximal number of apoptotic cells per cross-section of duodenum was between 7 and 8. The cross-sectional areas of the duodenal wall and lumen increased exponentially between day 17 and day 19 while duodenal-wall thickness remained relatively constant throughout duodenal development. The localization, timing, and intensity of apoptosis do not suggest that apoptosis is responsible for the widening of the duodenal lumen; enlargement of the lumen is related to the increase in duodenal circumference. Apoptosis thus may not be involved in the pathogenesis of DA.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 132
    ISSN: 1437-7772
    Schlagwort(e): Key words Photodynamic therapy ; Cervical cancer ; Apoptosis ; MnSOD ; Gene induction
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Background. Photodynamic therapy (PDT) is a cancer treatment modality in which systemic administration of a tumor-localizing photosensitizer is followed by irradiation of the tumor with visible light. Although PDT is undergoing clinical trials for various cancers, the mechanisms of its action are not fully understood. To investigate the mechanism of cell death by PDT, we performed in-vitro PDT, using Photofrin II as a photosensitizer, in two human cervical carcinoma cell lines, HeLa and CaSki. Methods. Cells were incubated with Photofrin II for 24 h, followed by illumination, using a YAG-OPO laser. Cell survivability after PDT was evaluated by an MTT assay. Cytotoxicity was assayed by measuring the release of lactate dehydrogenase (LDH) into the supernatant. DNA of the PDT-treated cells was electrophoresed in an agarose gel to determine fragmentation. In situ detection of apoptosis in the PDT-treated cells was performed by identification of the 3′-OH ends of DNA. In addition, induction of manganese superoxide dismutase mRNA (MnSOD) was analyzed in the PDT-treated cells. Results. The CaSki cells were more sensitive to this PDT treatment than were the HeLa cells. DNA fragmentation was observed with less than 5 μg/ml of Photofrin II in both cell lines, whereas PDT-induced cell membrane destruction, determined by LDH release, was observed only at 10 μg/ml. The MnSOD mRNA was induced in the HeLa cells in the early hours after PDT with a non-lethal dose of Photofrin II, but was reduced with a high dose, whereas the CaSki cells did not show any induction of the MnSOD gene by PDT. Conclusion. The present results suggest that PDT induces cell death by a mechanism involving membrane destruction and apoptosis. Differences in cell susceptibilities to PDT may depend upon a protective mechanism, such as MnSOD gene induction.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 133
    ISSN: 1437-7780
    Schlagwort(e): Key words Gastric cancer ; Low-dose FP ; Pharmacokinetics ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract To analyze the clinical efficacy of a protracted infusion of low-dose 5-fluorouracil (5-FU) and cisplatin (CDDP), a phase II study was performed in 36 patients with advanced gastric cancer. The treatment schedule of the low-dose administration of 5-FU and CDDP (FP) was a continuous infusion of 5-FU (250 mg/m2) for 28 consecu-tive days and a drip infusion of CDDP (3.5 mg/m2) for 5 consecutive days, followed by a 2-day interval each week in one cycle. The overall response rate was 47.2%. Of importance, the improvement in quality of life assessed by performance status (PS) and oral intake was 13.9% and 33.3%, respectively. The toxicity in low-dose FP treatment was less than grade 2, including gastrointestinal toxicities and bone marrow suppression, and this was tolerable during the treatment. The median survival time (MST) and 1-year survival rate were 8 months and 36.2%, respectively. In a pharmacokinetic analysis following the protracted infusion of low-dose FP, the plasma concentrations of 5-FU and CDDP were increased to about 120–130 ng/ml and 0.3–0.5 μg/ml on day 21 after the treatment, respectively. The plasma concentrations of 5-FU and CDDP were not significantly different between responders and non-responders. The tumor response to low-dose FP treatment was associated with the induction of apoptotic cell death and with the overexpression of apoptosis-related genes, such as Bax and Bcl-Xs, in cancer cells. These results indicate that the protracted infusion of low-dose FP could be a useful regimen for patients with advanced gastric cancer, in terms of the high response rate and low toxi-city, possibly leading to the prolongation of survival and improvement in the quality of life.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 134
    ISSN: 1437-7772
    Schlagwort(e): Key words BAK cells ; T24 cells ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Background. We previously reported the basic characteristics of BCG (bacille Calmette-Guérin)-activated killer (BAK) cells, which exhibited antitumor effects against the bladder cancer cell line T24. Our study suggested that both BCG and BAK cells were responsible for the inhibition of tumor cell proliferation; however, the basic mechanism of BCG or BAK cells in this inhibition was not clear. We here report the antitumor effects of BAK cells, which correlated with the induction of apoptosis in T24 cells. Methods. Lymphocytes were cultured with BCG to examine 3H-thymidine uptake, and the subpopulation was evaluated by immunocytometry. T24 cells were then cultured with BAK cells for the analysis of 3H-thymidine uptake and apoptosis induction by DNA electrophoresis; pathology study, and cell-cycle analysis were also done. Culture supernatants of BAK and T24 cells were also investigated to detect interferon-γ (IFN-γ), interleukin-6 (IL-6), and tumor necrosis factor-α (TNF-α). Results. The 3H-thymidine uptake study of lymphocytes showed that BCG activated the lymphocytes. Evaluation by immunocytometry revealed that CD4+ and CD8+ T cells were induced by BCG. The 3H-thymidine uptake study of T24 cells revealed that BAK cells inhibited tumor cell proliferation. DNA electrophoresis, the morphological study, and cell-cycle analysis by immunocytometry demonstrated that apoptosis in T24 cells was induced when they were cultured with BAK cells. IFN-γ, IL-6, and TNF-α were detected in the culture supernatants of BAK and T24 cells. Conclusions. Cytokine production and the induction of apoptosis may, together, be the major mechanisms of the antitumor action seen when BAK cells were employed against T24 cells; BAK cells could be employed as clinical effectors against bladder cancer.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 135
    ISSN: 1432-2277
    Schlagwort(e): Key words Normothermic liver ischemia ; Apoptosis ; Caspases ; Rats
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Normothermic ischemia and reperfusion of the liver results in microcirculatory failure followed by necrosis and cell death. Recently, another type of cell death, apoptosis or programmed cell death, was found to be activated during the early phase of reperfusion after liver ischemia. Caspases are cysteine proteinases specifically involved in the initiation and execution phases of apoptosis. The aim of this study was to demonstrate that inhibition of apoptosis by a specific inhibitor of caspases might protect the liver against ischemia/reperfusion injury. Rats were divided into three groups: group 1, control, PBS administration; group 2, Z-Asp-cmk (Z-Asp-2,6-dichlorobenzoyl-oxymethylketone) treatment; group 3, sham-operated control animals. Z-Asp-cmk (0.5 mg Z-Asp-cmk dissolved in 300 μl PBS solution containing 1 % DMSO) was injected intravenously, 2 min prior to induction of 120 min ischemia. Survival rates were compared and serum activities of aspartate aminotransferases and alanine aminotransferases were assessed in the blood collected from the suprahepatic vena cava. Histology of the liver was assessed 6 h after the end of ischemia. Apoptosis was detected by the terminal deoxynucleotidyl transferase-mediated dUTP-FITC nick end-labeling method (TUNEL method) and by electrophoresis for analysis of DNA fragmentation. Caspase activity was determined by measuring hydrolysis of the CPP32-like substrate Ac-DEVD-pNA and absorption of paranitroaniline. Z-Asp-cmk treatment significantly increased 7-day survival (95 %) compared with that in nontreated rats (30 %, P 〈 0.001). Serum activities of aminotransferases and the extent of liver congestion and necrosis were significantly (P 〈 0.001) decreased after treatment with Z-Asp-cmk. TUNEL-positive cells were detected 3–6 h after reperfusion in the control group. In Z-Asp-cmk pretreated rats, a dramatic decrease in the number of TUNEL-positive cells was observed. Analysis of DNA fragmentation of freshly isolated hepatocytes confirmed these results. Caspase activity was increased 3–6 h after reperfusion in the control group, but significantly (P 〈 0.001) decreased after treatment with Z-Asp-cmk. These findings demonstrate that liver injury following ischemia and reperfusion can be prevented by inhibition of caspases. Caspase inhibitors may have important implications for therapy in liver disease and after liver transplantation.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 136
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Urological research 28 (2000), S. 332-337 
    ISSN: 1434-0879
    Schlagwort(e): Key words Cryptorchidism ; Contralateral descended testis ; Apoptosis ; Fertility ; Rat model
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Three rat strains have been studied, using a sensitive apoptotic detection method for germ-cell degeneration, to resolve the controversy regarding the effect of cryptorchidism on the contralateral descended testis (CDT). Sprague Dawley and Buffalo rats were made cryptorchid by operation at 20–22 days of age, while trans-scrotal (T-S) rats were a congenitally unilateral cryptorchid strain. Sham operated rats or normal T-S littermates were used as controls. Experiments were performed over a period ranging from 2 weeks to 18 months. Testis weight was assayed, as was the detection of apoptosis by agarose gel laddering and immunohistochemistry by using the TUNEL method. Labeled cells in 150 cross-sectioned testis tubules were counted on the TUNEL stained slides and the mean number of labeled cells per tubule was calculated. Paternity studies on Sprague Dawley and T-S rats were carried out at 12 and 24 weeks of age to assess fertility by the resultant number of pregnancies and litter sizes. Both Sprague Dawley and T-S rat models showed a biphasic distribution of apoptosis levels. This biphasic distribution was not observed in Buffalo rats as they were only studied at later time points (12–20 weeks). A significant effect on either testis weight or apoptosis in the CDT compared with the control descended testis (P ≥ 0.1) has not been found in these three cryptorchid models, and the present results are discussed with reference to observations of other researchers in rodents and humans. While the cryptorchid testis showed a high level of labeled apoptotic cells per tubule in all rat strains, fertility was not affected and remained the same as controls at 12 and 24 weeks. There was, however, a marked strain difference in fertility in T-S as compared with Sprague Dawley rats. After 24 weeks of cryptorchidism, both control and cryptorchid T-S rats had a 44% pregnancy incidence compared with a 90% pregnancy incidence in Sprague Dawley rats. In addition, litter size in T-S control and cryptorchid rats were small compared with those of Sprague Dawley rats at 12 and 24 weeks.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 137
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S049 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; LKG-Spalten ; Prächirurgie ; Chirurgie ; Key words ; Cleft lip and palate ; Presurgery ; Surgery
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In this paper an attempt is made to survey the surgical treatment of cleft lip and palate regarding all classifications and all parts of the cleft. The most important developments up to 30 years ago to have been summarized in Millard’s three-volume “Cleft Craft”. Therefore, the author tries to analyze the present state-of-the-art cleft surgery. This part is certainly of a subjective nature due to the high rate of complexity in cleft malformations.
    Notizen: Zusammenfassung Die Arbeit versucht, in knapper Form einen Überblick über die chirurgische Behandlung der Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalten in allen Klassifikationsformen und allen Spaltteilbereichen zu geben. Die notgedrungen sehr dichte Aussage legt Wert auf die wichtigen Entwicklungen der letzten 30 Jahre, da bis zu diesem Zeitraum von Millard in seinen 3 Bänden “cleft-craft” alles Wesentliche dargestellt wurde. Außerdem versucht der Autor, sicher in einem subjektiven Sinn, was sich aus der hohen Komplexizität der Fehlbildung erklären lässt, ein “State-of-the-art”-Resümee zu ziehen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 138
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S061 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte ; Oberlippe ; Nase ; Gaumen ; Oberkiefer ; Zahnersatz ; Sekundäroperation ; Key words ; Cleft lip and palate ; Upper lip ; Nose ; Palate ; Prosthodontics ; Secondary operation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In spite of all interdisciplinary efforts and functionally oriented operation procedures, there are still unsatisfying results in the treatment of cleft lip and palate (CLP) patients. Secondary corrections involve upper lip, nose, and palate (fissures). In some cases, it is necessary to reposition the complete maxilla. Finally, there are indications for speech improving measures and total septorhinoplasties. Dental treatment can be brought to a positive end by means of implant-borne prosthodontic work. In this paper, some of the anatomical and physiologic conditions and surgical procedures are described, which may serve as a basis for a functionally orientated treatment of sequelae after primary CLP care.
    Notizen: Zusammenfassung Trotz interdisziplinärer Bemühungen und anatomisch sowie funktionell ausgerichteter Behandlungskonzepte wird es auch heute noch im Lauf der Therapie eines Patienten mit einer Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte zu unbefriedigenden Ergebnissen kommen. Sekundärkorrekturen betreffen Oberlippe und Nase, den Gaumen (Restlöcher) sowie in manchen Fällen den gesamten Oberkiefer, der in seiner Lage zu korrigieren ist. Darüber hinaus ergeben sich Indikationen zu sprachverbessernden Operationen und totalen Septorhinoplastiken. Vielfach findet die dentale Rehabilitation im implantatgetragenen Zahnersatz ihren Abschluss. Im vorliegenden Beitrag werden die anatomischen, physiologischen Grundlagen sowie Wege zur Behandlung der oben angeführten Probleme angegeben.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 139
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S091 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Resorbierbare Polymere ; Osteosynthese ; Polylaktid ; Polyglykolid ; Key words ; Resorbent polymers ; Osteosynthesis ; Polylactid ; Polyglycolid
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The use of resorbable osteosynthesis materials spares the need for metallic implants and second operative procedures, which are often necessary, to remove the material. Appropriate substances are polymers and copolymers of glycolic and lactic acid. In a literature review, material characteristics, their degradation, and applications in animal experiments and clinical studies are presented. Particularly, the possible reasons of foreign body reactions occurring during the degradation period and material-related difficulties in practical use are discussed. It is evident that the use of low crystalline or amorphous polymers with in vivo long-lasting strength offers a secure and uncomplicated healing of fractures. Therefore, in future these substances will be an interesting alternative to common metallic osteosynthesis materials.
    Notizen: Zusammenfassung Bei der Anwendung resorbierbarer Osteosynthesematerialien entfällt der bei Metallimplantaten oft notwendige operative Zweiteingriff zur Materialentfernung, als geeignete Werkstoffe gelten besonders die Polymere und Kopolymere der Glykol- und Milchsäuren. In einer Literaturübersicht werden die Materialeigenschaften der möglichen Polymervariationen, deren Degradation und schließlich bisherige Anwendungen in tierexperimentellen und klinischen Untersuchungen dargestellt. Insbesondere werden die möglichen Ursachen auftretender Fremdkörperreaktionen während des Polymerabbaus sowie materialbedingte Schwierigkeiten bei der Anwendung diskutiert. Es wird deutlich, dass die Nutzung niedrigkristalliner bzw. amorpher Polymere mit in vivo lang anhaltenden Festigkeitseigenschaften sichere und komplikationslose Frakturheilungen ermöglicht und zukünftig eine interessante Alternative zu herkömmlichen metallischen Osteosynthesematerialien darstellen wird.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 140
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 148-152 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kalziumphosphatkeramiken ; Spezifische Oberfläche ; Knochenersatzmaterialien ; Poren ; Hydroxylapatit ; Key words ; Calciumphosphate ceramics ; Specific surface area ; Bone regeneration materials ; Pores ; Hydroxyapatite
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: The surface area and the microporosity of bone regeneration materials influence their chemical and ¶biological properties. Therefore, the size of the specific surface area and the distribution of the pore diameters (pores 〈 1 μm) of bone regeneration materials were analyzed within this study. The analyzed hydroxyapatites were of synthetic, bovine, and phytotroph origin. The tricalcium phosphates and the bioglasses included only synthetic materials. The gas adsorption of each specimen was analyzed using a volumetric N2/Kr system (ASAP 2010, Micromeritics). Additionally, for materials with a specific surface area (〉 2 m2/g) the pore size distribution was evaluated by the BJH-method. Two of the ¶materials evaluated astonishingly large dimensions of the specific surface area (BioOss 79.7 m2/g, Algipore new 14.6 m2/g). A medium ¶surface area was found for Algipore old (4.9 m2/g) and Interpore200 ¶(2.64 m2/g). All other included materials showed only small sizes of the specific surface area (Ceros80 ¶1.8 m2/g, Ceros82 1.31 m2/g, Cerasorb 1.2 m2/g, Biobase 0.7 m2/g, Endobone 0.7 m2/g, Perioglas 0.6 m2/g, Allotropat50 0.23 m2/g, Biogran ¶0.2 m2/g). The materials with large and medium sizes of the specific surface area evaluated the following pore diameters: BioOss 2–50 nm, Algipore new 2–100 nm, Algipore old 5–50 nm, Interpore200 2–100 nm. Pore sizes less than 2 nm were not found in relevant numbers. The materials BioOss, old and new Algipore, and Interpore200 contain a large interconnecting mesopore system (diameter 〈 1 μm). For the materials Biobase, Endobone, Perioglas, Allotropat 50, and Biogran this cannot be assumed. The materials Ceros80, Ceros82, and Cerasorb evaluated a specific surface area between those and might include only a small part of these interconnecting pores. An influence of the interconnecting porosity and the different sizes of the specific surface areas on the biological behavior of the bone regeneration materials can be suggested.
    Notizen: Fragestellung: Die Oberfläche sowie die Mikro- und Mesoporosität von Knochenersatzmaterialien beeinflussen deren chemische und biologische Eigenschaften. Daher wurden in dieser Untersuchung die Größe der spezifischen Oberfläche sowie die Verteilung der Porendurchmesser (Poren 〈 1 μm) in Knochenersatzmaterialien bestimmt. Material und Methode: Die untersuchten Hydroxylapatite waren synthetischen, bovinen und phytotrophen Ursprungs. Die Trikalziumphosphate und die Biogläser umfassten nur rein synthetische Materialien. ¶Die Gasadsorptionsuntersuchung je einer Probe erfolgte mit Hilfe eines volumetrischen N 2 -Kr-Systems (ASAP 2010, Micromeritics). Zusätzlich wurde für Materialien mit spezifischen Oberflächen ¶〉 2 m 2 /g die Porengrößenverteilung nach der BJH-Methode ermittelt. Ergebnisse: 1. Spezifische Oberfläche: 2 der Materialien zeigten eine auffallend große spezifische Oberfläche (BioOss 79,7 m 2 /g, Algipore neu 14,6 m 2 /g). Eine mittlere Oberfläche zeigten Algipore alt (4,9 m 2 /g) und Interpore 200 (2,64 m 2 /g). Die übrigen Materialien zeigten nur kleine Oberflächen (Ceros 80 1,8 m 2 /g, Ceros 82 ¶1,31 m 2 /g, Cerasorb 1,2 m 2 /g, Biobase 0,7 m 2 /g, Endobone 0,7 m 2 /g, Perioglas 0,6 m 2 /g, Allotropat 50 0,2 m 2 /g, Biogran 0,2 m 2 /g). 2. Häufigkeitsverteilung des Porendurchmessers: Die Materialien mit großen und mittleren spezifischen Oberflächen zeigten folgende Porendurchmesser: BioOss 2–50 nm, Algipore neu 2–¶100 nm, Algipore alt 5–50 nm, Interpore 200 2–100 nm. Porengrößen 〈 2 nm fanden sich kaum. Schlussfolgerungen: Die Materialien BioOss, Algipore alt und neu und Interpore 200 haben ein großes interkonnektierendes Mesoporensystem (Durchmesser 〈 1 μm). Für die Materialien Biobase, Endobone, Perioglas, Allotropat 50 und Biogran ist dies nicht anzunehmen. Die Materialien Ceros 80, Ceros 82 und Cerasorb zeigen eine dazwischen liegende spezifische Oberflächengröße und weisen einen mäßigen Anteil von solchen interkonnektierenden Poren auf. Ein Einfluss der interkonnektierenden Porosität und der deutlich unterschiedlichen spezifischen Oberflächen auf das Verhalten der Knochenersatzmaterialien in vivo ist nahe liegend.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 141
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 164-170 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Patientenpositionierung ; Vergrößerungsfaktoren ; Referenzobjekte ; Digitale Panoramaschichtaufnahme ; Key words ; Patient positioning ; Magnification factors ; Digital panoramic radiography ; Reference objects
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Magnification factors (VF) in relation to various head positions were evaluated for a digital panoramic radiography machine (Orthophos DS, Sirona) by means of a dry skull phantom. Six metallic objects were attached to the facial layer of the mandible. A set of 170 digital radiographs (program 1) was produced, with defined positioning errors within the vertical and horizontal plane. Repeated digital measurements of the object images were performed by one reader, applying the mouse-driven measurement tool integrated in the proprietary software. In addition, the central layer of the radiographic device was experimentally determined and its location compared to that of the accurately positioned dry mandible. All objects were located on the outside of the central layer of minimum distortion and therefore placed towards the sensor. One- and two-way analysis of variance was applied for the statistical evaluation of the data, with VF as dependent variable and the positions as factors, respectively. Vertical inclinations of the skull affected horizontal VF only in the premolar region (p = 0.0069). However, when the skull was rotated within the horizontal plane, VF was significantly influenced in all anatomical regions of the mandible (p = 0.0001). This was particularly obvious in the premolar region, with a maximum variation of 10.3%. Fluctuations of VF were more pronounced in the premolar region than at the mandibular angle. We conclude from this study that, as expected, digital panoramic radiographs exhibit identical distortion effects as compared to conventional panoramic x-rays. Exact quantification of regional magnification requires (spherical) reference objects with known dimensions. Horizontal magnification is quite unreliable and far less reproducible than vertical magnification. Whenever several panoramic radiographs of one patient are to be compared quantitatively, accurate positioning of the patients’ head is a necessary prerequisite.
    Notizen: Ziel der Untersuchung: Anhand eines realitätsnahen Versuchsaufbaus sollte mit Hilfe des digitalen Panoramaschichtgeräts Orthophos DS (Fa. Sirona) der Einfluss definierter Fehlpositionierungen auf horizontale und vertikale Vergrößerungsfaktoren (VF) im Bereich der Prämolaren- und Winkelregion des Unterkiefers untersucht werden. Material und Methode: 170 digitale Panoramaschichtaufnahmen (P1, 60 kV, 9 mA) eines mazerierten Schädels mit 6 am Unterkiefer fixierten metallischen Objekten (Pins und Kugeln) wurden angefertigt. Hierbei wurden nach einem festgelegten Schema definierte Änderungen der Position in der Horizontal- bzw. Vertikalebene vorgenommen. Alle Objekte wurden von 1 Untersucher in randomisierter Reihenfolge jeweils 3fach digital vermessen. Außerdem wurde die Lage der Objekte zur zentralen Schichtmitte experimentell ermittelt. Die Auswertung erfolgte über deskriptive Statistiken und Varianzanalysen (ANOVA). Ergebnisse: Alle Objekte lagen erwartungsgemäß auf der Außenseite der zentralen Schichtmitte. Veränderungen in der Vertikalposition hatten lediglich einen signifikanten Einfluss (p = 0,0069) auf VF horizontal in der Prämolarenregion, wohingegen vertikale Vergrößerungsfaktoren kaum beeinflusst wurden. Rotationen des Schädels in der Horizontalebene veränderten VF signifikant (p = 0,0001), wobei die horizontale Dimension im Prämolarenbereich am stärksten betroffen war. Hier schwankten die Absolutwerte um maximal 10,3%. VF war insgesamt in der Prämolarenregion stärkeren Schwankungen unterworfen als im Kieferwinkelbereich. Schlussfolgerung: Digitale Panoramaschichtaufnahmen weisen erwartungsgemäß dieselben Verzerrungscharakteristiken auf wie konventionelle Aufnahmen. Zur exakten Bestimmung regionaler Vergrößerungsfaktoren müssen (rotationssymmetrische) Referenzlängen verwendet werden. Horizontale Vergrößerungen schwanken stark und sind schwer reproduzierbar. Wenn Dimensionen auf verschiedenen Aufnahmen eines Patienten verglichen werden sollen, ist die exakte Positionierung des Patienten unbedingt notwendig, wobei insbesondere Rotationen in der Horizontalebene vermieden werden sollten.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 142
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 178-182 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kraniofaziale Syndrome ; Unterkieferhypoplasie ; Osteotomien ; Distraktionsosteogenese ; Key words ; Craniofacial syndromal disease ; Mandibular hypoplasia ; Osteotomy ; Distraction osteogenesis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: In recent years, lengthening the human mandible by distraction osteogenesis has become an accepted treatment to correct severe mandibular hypoplasia. Using intraoral unidirectional and extraoral bidirectional distraction devices we report about our experiences and results in the application of the bone distraction technique in four selected cases of syndromal disease, including various forms of mandibular hypoplastic malformations. The patients involved were a boy with Pierre Robin syndrome, a girl with unilateral facial hypoplasia in Goldenhar’s syndrome, a case with Nager’s syndrome, and a rare case of midline deficiency caused by partial deletion of chromosome 18 (18p-syndrome). The distraction period lasted from 6 to 30 days and new bone formation, ranging from 6 to 28 mm, was achieved.
    Notizen: In den letzten Jahren hat sich die Distraktionsosteogenese zu einem etablierten Behandlungsverfahren zur Korrektur hypoplastischer Unterkiefer entwickelt. Wir berichten über unsere Erfahrungen mit uni- und bidirektionalen Distraktoren sowohl in der intra- als auch extraoralen Applikation bei 4 ausgewählten Patienten mit Unterkieferhypoplasien im Rahmen syndromaler Krankheitsbilder. Dabei handelte es sich um 1 Knaben mit Pierre-Robin-Syndrom, 1 Mädchen mit einer einseitigen Unterkieferhypoplasie bei Goldenhar-Syndrom, 1 Säugling mit Nager-Syndrom sowie 1 seltenen Fall eines Mittelliniendefekts bei 18p-Syndrom. Die Distraktionsdauer reichte von 6–30 Tagen, wobei ein Knochengewinn von 6–28 mm erzielt werden konnte.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 143
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 193-196 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Unterkieferfraktur ; Osteosynthese ; Titangitter ; Miniplatten ; Druckkompressionsplatten ; Key words ; Mandibular fracture ; Osteosynthesis ; Titanium mesh ; Miniplates ; Rigid plates
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Miniplate osteosynthesis is a standard method for the surgical treatment of mandible fractures today. Apart from easy handling, in the majority of cases it also ensures adequate fracture stability. The treatment of fractures of very atrophic mandibles as well as mandibular defects and comminuted fractures with miniplates and rigid plates is often difficult or only possible to an inadequate extent. Titanium mesh has proved successful for the treatment of such fractures. Compared with conventional miniplates this mesh is outstanding for its considerably higher stability due to its given geometry. The titanium mesh can be adapted and screwed individually in any situation, in contrast to miniplates and rigid plates. As a result, complications such as fracture gap infections and pseudoarthrosis can be avoided to a great extent.
    Notizen: Als Standardmethode für die chirurgische Versorgung von Unterkieferfrakturen gilt heutzutage die Miniplattenosteosynthese. Diese ermöglicht neben einer einfachen Handhabung in den meisten Fällen eine ausreichende Übungsstabilität der Frakturen. Die Versorgung von Frakturen stark atrophischer Unterkiefer sowie von Unterkieferdefekt- und Trümmerfrakturen hingegen ist mit Miniplatten und rigiden funktionsstabilen Platten oftmals schwierig oder nur unzureichend möglich. Zur Behandlung dieser Frakturen haben sich Titangitter bewährt. Diese zeichnen sich gegenüber den herkömmlichen Miniplatten aufgrund ihrer Geometrie durch eine wesentlich höhere Stabilität aus. Titangitter können im Gegensatz zu Miniplatten und funktionsstabilen Osteosyntheseplatten jeder Situation entsprechend individuell angepasst und verschraubt werden. Komplikationen wie Bruchspaltinfektionen und Pseudarthrosen können damit weitgehend vermieden werden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 144
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 187-192 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Chronisch rekurrierende multifokale Osteomyelitis (CRMO) ; Mandibula ; Skelettszintigraphie ; Key words ; Chronic recurrent multifocal osteomyelitis (CRMO) ; Mandible ; Bone scan
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: A 42-year-old patient was admitted to our clinic with the diagnosis of primary chronic osteomyelitis of the mandible. Since the initial manifestation, approximately 9 months earlier, the patient had undergone numerous antibiotic treatment trials. Various tissue specimens exhibited no microbial growth. Computer tomography demonstrated severe sclerotic changes with partly osteolytic areas in the complete right horizontal ramus of the mandible. Decortication was carried out and both soft and hard tissue specimens were taken. Histological assessment revealed slightly sclerotic bone with reactive periosteal bone production, as in chronic non-specific osteomyelitis. Because of progressive pain and paresthesia, a 3-phase skeletal scanning was performed before the planned resection. In addition to an intensive labeling in the right mandible, further intensive lesions were found at the first right rib, the sternum, and the vertebral column. The subsequent magnetic resonance tomography confirmed the infiltration, as seen in osteomyelitis, in all these areas. Under the assumption of chronic recurrent multifocal osteomyelitis (CRMO), an immunosuppressive therapy with diclofenac and prednisolone was started, which at first brought about complete remission. As CRMO is very rare in our speciality, it might be suspected that it is the cause of some cases of primary therapy-resistant osteomyelitis. The importance of early diagnosis must be underlined, because therapy differs fundamentally from that of the more common bacterial osteomyelitis. A bone scan is therefore of great value in the diagnostic scheme of therapy-resistant osteomyelitis.
    Notizen: Eine 42-jährige Patientin wurde mit der Diagnose einer primär chronischen Osteomyelitis vorstellig. Seit der Erstmanifestation etwa 9 Monate zuvor waren zahlreiche antibiotische Therapieversuche und Gewebeentnahmen ohne eindeutigen Keimnachweis vorausgegangen. Die Computertomographie zeigte schwere sklerosierende Veränderungen im gesamten rechten horizontalen Unterkieferast mit teilweise osteolytischen Bezirken. Daraufhin erfolgte die Dekortikation mit Gewinnung einer Knochen- und Weichgewebeprobe. Die histologische Begutachtung zeigte gering sklerosierten Knochen mit reaktiver periostaler Knochenneubildung, wie bei einer abgelaufenen chronisch unspezifischen Osteomyelitis. Bei Progression der Beschwerden und Parästhesien im Bereich des N. alveolaris inferior erfolgte im Hinblick auf eine geplante Unterkieferkontinuitätsresektion eine 3-Phasen-Skelettszintigraphie. Neben einer Mehrbelegung im Bereich des Unterkiefers zeigten sich auch intensive Herde an der 1. Rippe rechts, dem Sternum und der Wirbelsäule. Die nachfolgende Magnetresonanztomographie bestätigte bei sämtlichen betroffenen Knochen deutliche Infiltrate, dem Bild einer Osteomyelitis entsprechend. Unter dem Verdacht einer chronisch rekurrierenden multifokalen Osteomyelitis (CRMO) im Erwachsenenalter wurde eine immunsuppressive Therapie mit Diclofenac und Prednisolon eingeleitet, worunter es anfangs zur Vollremission kam. Da es sich bei der CRMO um ein seltenes und in unserem Fachgebiet noch weitgehend unbekanntes Krankheitsbild handelt, ist zu vermuten, dass sie sich in einigen Fällen hinter primär chronischen therapieresistenten Osteomyelitiden verbirgt. Die Problematik liegt in der frühzeitigen Diagnosestellung, da sich der therapeutische Ansatz deutlich von der Therapie der wesentlich häufigeren bakteriellen Osteomyelitis unterscheidet. Im Hinblick darauf ist die skelettszintigraphische Diagnostik therapieresistenter Osteomyelitiden dringend anzuraten.
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  • 145
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S068 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kraniofaziale Fehlbildungen ; Deformationen des Hirn- und Gesichtsschädels ; Therapie ; Frontoorbitales Advancement ; Key words ; Craniofacial malformations ; Craniofacial skull deformations ; Therapy ; Frontoorbital advancement
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Most craniofacial malformations result from a premature fusion of skull sutures. Depending on the scope of the sutures affected, the results are more or less distinct deformations of the facial and cranial skull with substantial negative effects on functional as well as esthetic aspects. The etiopathology is still unclear. Various therapies have been developed over the past 100 years. However, Tessier’s technique of fronto-orbital advancement has been an important milestone in the treatment of these malformations. Numerous adjustments have since perfected this operational technique. It is now possible to treat practically all skull malformations with the surgical techniques available today. At the same time, these techniques have also aided the advancements in tumor surgery and traumatology.
    Notizen: Zusammenfassung Kraniofaziale Fehlbildungen entstehen überwiegend durch die vorzeitige Verknöcherung von Schädelnähten. Je nach Nahtbefall resultieren daraus mehr oder weniger ausgeprägte Deformationen des Hirn- und Gesichtsschädels, die sowohl zu einer funktionellen als auch zu einer ästhetischen Beeinträchtigung führen. Die Ätiopathogenese ist noch weitgehend ungeklärt. In den vergangenen 100 Jahren wurden verschiedene Therapieansätze entwickelt, wobei Tessier mit der Technik des frontoorbitalen Advancements der entscheidende Fortschritt gelang. Aufbauend auf dieser Operationstechnik wurden bis heute zahlreiche Verbesserungen eingebracht. Mit den heutigen Operationstechniken ist es möglich, praktisch alle Schädelfehlbildungen zu therapieren. Gleichzeitig konnten durch diese Techniken auch Fortschritte in der Tumorchirurgie und der Traumatologie erzielt werden.
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  • 146
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S196 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Odontogene Tumoren ; WHO-Klassifikation ; DÖSAK ; Kiefer ; Fibröse Dysplasie ; Zemento-ossifizierendes Fibrom ; Zemento-ossäre Dysplasie ; Zentrales Riesenzellgranulom ; Cherubismus ; Knochenzysten ; Knochentumoren ; Knorpeltumoren ; Ewing-Sarkom ; Plasmozytom ; Malignes Lymphom ; Radiologie ; Histologie ; Key words ; Odontogenic tumors ; WHO classification ; DÖSAK ; Jaws ; Fibrous dysplasia ; Cemento-ossifying fibroma ; Cemento-osseous dysplasia ; Central giant cell granuloma ; Cherubism ; Bone cysts ; Bone forming tumors ; Cartilage forming tumors ; Ewing sarcoma ; Plasmocytoma ; Malignant lymphoma ; Radiology ; Histology
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Within this chapter, tumors which produce bone matrix (osteoid) or other bone-forming tissues, like cartilage, connective tissue, and cementum or originate within the bone marrow are described. In addition, those lesions are mentioned which, according to the WHO, are typical for the jawbones and are therefore included within the 1992 WHO classification of odontogenic tumors. Vascular and epithelial tumors which may also be observed in the jaws are not described. All the lesions and tumors reported have in common a more or less similar clinical and radiological appearance. A precise diagnosis, therefore, can only be established by a sufficient biopsy which should be seen by a pathologist with experience in this field. In addition to clinical, radiological, and histological appearances, therapeutic necessities are described. The data from recent publications are taken into account. This presentation is based on the data collected within the reference registry of the German-Austrian-Swiss Study Group of Tumors of the Face and Jaws (DÖSAK) in Basel.
    Notizen: Zusammenfassung Im vorliegenden Kapitel werden die Tumoren dargestellt, die in ihrer Differenzierung Knochenmatrix (Osteoid) und andere knochentypische Gewebe wie Knorpel, Bindegewebe und Zement bilden oder im Knochenmark vorkommen. Zusätzlich sind diejenigen Läsionen aufgeführt, welche von der WHO als für die Kieferknochen typisch bezeichnet und deshalb in die 1992 erschienene Klassifikation odontogener Tumoren aufgenommen worden sind. Vaskuläre und im Knochen vorkommende epitheliale Tumoren werden nicht behandelt. Den hier erwähnten Läsionen und Tumoren ist eine sowohl klinische als auch radiologische Symptomarmut gemeinsam. Eine zuverlässige Diagnose ist daher ohne ausreichende Biopsie, die von einem spezialisierten Pathologen untersucht werden sollte, nicht möglich. Neben der Klinik sind das radiologische und histologische Erscheinungsbild unter Berücksichtigung neuerer Literatur beschrieben, zudem wird das therapeutische Vorgehen erwähnt. Die vorliegende Darstellung der wichtigsten Knochentumoren und tumorähnlichen Läsionen im Kiefer basiert auf ¶den im Basler Referenzregister des Deutsch-Österreichisch-Schweizerischen Arbeitskreises für Tumoren im Kiefer-Gesichts-Bereich (DÖSAK) gesammelten Unterlagen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 147
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S076 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Gefäßmalformation ; Nervenmalformation ; Neurofibromatose ; Hämangiom ; Therapie ; Key words ; Vascular malformation ; Neural malformation ; Neurofibromatosis ; Hemangioma ; Therapy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The presentation of vascular and neural malformations in an understandable terminology permits accurate diagnosis, proper treatment, individualized prognosis, and also stimulates studies of pathogenesis. The descriptive classification includes: NF 1 and NF 2; hemangiomas, low- and high-flow vascular malformations, combined malformations, and hypertrophy; and syndromes such as, Parkes Weber, Klippel-Trénaunay, Maffuci’s, and multiple dysplasia syndromes. Lymphatic malformations are abnormalities of lymphatic development. The list of treatment includes surgical and nonsurgical treatment. Not all vascular malformations can be successfully treated. Coping with NF is a challenge for both, affected individuals and health care professionals. NF is often associated with a myriad of anomalies that present a lot of problems for plastic surgery. In certain cases watchful waiting seems justified but not in cases of severe problems, giant growth, and local complications.
    Notizen: Zusammenfassung Die Frage der Terminologie ist im Zusammenhang mit vaskulären und nervalen Malformationen besonders wichtig. Dies gilt nicht nur im Hinblick auf die Wahl des richtigen Therapieverfahrens, sondern auch im Hinblick auf die individuell ausgerichtete Prognose und natürlich auch zur Beantwortung der die Pathogenese betreffenden Fragen. Es ist klar, dass bei Besprechung der Neurofibromatose zunächst an die NF 1 und NF 2 gedacht wird, die Hämangiome werden entsprechend ihrer Durchblutung und auch im Hinblick auf die Kombination mit den so ¶genannten Hypertrophiesyndromen, die später im Text genannt werden, eingeteilt. Dass die Bezeichnung Lymphangiom impliziert, es handle sich um einen Tumor, mag nicht ganz richtig sein, da anscheinend die für Tumoren üblichen Mitosen vermisst werden. Interessant ist das therapeutische Spektrum und dies gilt für alle Malformationen der Gefäße und Nerven, aber ganz besonders natürlich für die Neurofibromatose und die Hämangiome. Mit der NF konfrontiert zu sein, bedeutet für den Patienten und das ärztliche Personal eine lebenslange Herausforderung, darüber hinaus ist die NF häufig mit einer Unzahl von Einzelproblemen vergesellschaftet, die für die plastische Chirurgie z. T. schwere oder nicht zu lösende Probleme darstellen. Die große Zahl an Therapievorschlägen zeigt, dass die Gefäßmalformationen zum einen sehr unterschiedliche Probleme zeigen, und zum anderen, dass es kaum ein Therapieverfahren gibt, welches keinen Wunsch offen lässt. Wichtig ist der Hinweis, dass schnell wachsende Hämangiome durchaus im Anfangsstadium entfernt werden sollten, zuwartende Haltung ist in bestimmten Fällen gerechtfertigt, aber nicht, wenn sich schwere Probleme, Riesenwachstum und lokale Komplikationen einstellen.
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  • 148
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S142 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Tumoren im Kopf-Hals-Bereich ; Therapie ; DÖSAK-Richtlinien ; Key words ; Tumors in the head and neck area ; Therapy ; DÖSAK guidelines
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Surgery is still the primary therapeutic approach in treatment of tumors in the head and neck area, dating back to the early nineteenth century. More than 150 years ago, hemimaxillectomies and mandibular resections as well as hemiglossectomies were already performed by leading surgeons. The block principle we are now following dates back to Crile, who also established the principle of cervical lymph node dissection. Ablative oncologic surgery has always been closely linked with plastic and reconstructive surgery, rendering radical surgical interventions possible without disfiguring patients. The development of facial reconstructive surgery proceeded in stages, in the first instance as secondary reconstruction using tube pedicled flaps. The change to the concept of primary reconstruction occurred via arterialized skin flaps and myocutaneous flaps to the widely accepted and performed free tissue transfer. Free bone grafting, inaugurated earlier and still representing the majority of bone grafting, has been supplemented for certain reconstructive purposes by free vascularized bone transfer from various donor sites. Although the five-year-survival rate of carcinoma of the oral cavity has remained unchanged in the past 30 years, distinctive improvements in tumor surgery can be recorded. This is primarily based on improved diagnostics such as modern imaging techniques and the refinement of surgical techniques. The DÖSAK has worked out distinctive guidelines for effective ablative oncologic surgery. Surgical approaches offering wide exposure and carrying low morbidity play a decisive role in radical resections. For this reason, midfacial degloving offers an essential improvement for the resection of midface tumors, especially from an aesthetic point of view. Tumors situated deep behind the viscerocranium at the skull base can be clearly exposed either through a lateral approach following a temporary osteotomy of the mandibular ramus or a transmandibular, transmaxillar, or transfacial approach with minimal morbidity. Concerning the concept of neck dissection, radical techniques are more and more abandoned in favor of a more conservative procedure. Actual inquiries concerning present surgical procedures as to the surgical strategy in “No-neck” or marginal and segmental resection in mandibular adherent carcinomas demand scientific clarification.
    Notizen: Zusammenfassung Im Zentrum der Behandlung von Tumoren im Kopf-Hals-Bereich steht immer noch die Chirurgie, deren Ansätze weit in das 19. Jahrhundert zurückreichen. Schon vor weit über 150 Jahren wurden durch wegweisende Chirurgen Halbseitenresektionen des Ober- und Unterkiefers sowie der Zunge durchgeführt. Das heute von uns verfolgte Blockprinzip geht auf Crile zurück, der auch die Prinzipien der Halslymphknotenausräumung festschrieb. Eng verknüpft mit der Tumorchirurgie war stets die plastische und rekonstruktive Chirurgie, die radikalchirurgische Eingriffe ohne Entstellung der Patienten erst ermöglichte. Die Entwicklung der wiederherstellenden Gesichtschirurgie verlief in Phasen, zunächst als sekundäre Rekonstruktion mittels Rundstiellappen. Der Wandel zur primären Wiederherstellung vollzog sich über arterialisierte Hautfettlappen und die Myokutanlappen bis zum heute aktuellen mikrovaskulär anastomosierten Gewebetransfer. Die schon früh inaugurierte und heute noch praktizierte freie Knochentransplantation wurde für spezielle Indikationen durch den mikrochirurgischen Knochentransfer aus verschiedenen Spenderregionen ergänzt. Obwohl die 5-Jahres-Überlebensraten für das Mundhöhlenkarzinom in den letzten ¶30 Jahren stagnieren, sind heute doch deutliche Fortschritte in der Tumorchirurgie zu verzeichnen. Diese beruhen zunächst auf einer verbesserten Diagnostik durch die modernen bildgebenden Verfahren und die Weiterentwicklung der Operationsverfahren. Für eine erfolgreiche Tumorchirurgie hat der DÖSAK klare Richtlinien erarbeitet. Für eine radikale Tumorresektion spielen übersichtliche und wenig destruierende Zugangswege eine entscheidende Rolle. So brachte für die Tumoren des Oberkiefers das Midfacial degloving eine wesentliche Verbesserung, insbesondere auch aus ästhetischer Sicht. Versteckt hinter dem Gesichtsschädel liegende Tumoren an der Schädelbasis lassen sich entweder über einen lateralen Zugang nach temporärer Osteotomie des Unterkieferasts oder transmandibulär, transmaxillär oder transfazial übersichtlich ohne Destruktionen darstellen. Bezüglich der Halslymphknotenausräumung ist eine Abkehr vom radikalen zum konservativen Vorgehen zu verzeichnen. Derzeit aktuelle chirurgische Fragen, wie das operative Vorgehen beim „N 0 -Hals“ oder Kastenresektion bzw. Kontinuitätsresektion des Unterkiefers bei der Mandibula adhärenten Karzinomen, bedürfen einer wissenschaftlichen Klärung.
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  • 149
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S187 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Odontogene Tumoren ; Symptome ; Klassifikation ; Therapiekonzept ; Key words ; Odontogenic tumors ; Symptoms ; Classification ; Therapeutic regime
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The clinical symptoms of odontogenic tumors are non-specific. On the roentgenographs one most often sees radiolucencies within the bone, sometimes in combination with scattered or diffuse radioopacities. Root resorptions may be another important feature. After a short historical introduction on the development of today’s classification of odontogenic tumors (WHO), each individual type of neoplasm is discussed briefly. Out of this, a therapeutic regime is developed that places each of the 22 entities into one of the following four groups: malignant, locally aggressive, tumors with recurrences, and non-recurrent ones.
    Notizen: Zusammenfassung Die Symptome odontogener Tumoren sind meist unspezifisch. Röntgenologisch sind häufig nur Aufhellungen im Knochen, manchmal auch vereinzelte oder diffuse Radioopazitäten erkennbar. Wurzelspitzenresorptionen können ein weiterer wichtiger Befund sein. Nach kurzem historischem Abriss wird aufbauend auf der zurzeit gültigen WHO-Klassifikation kurz bei jedem einzelnen Typ über den aktuellen Wissensstand referiert. Daraus wird dann das heute gültige Therapiekonzept entwickelt, in dem alle 22 Tumorentitäten in insgesamt 4 Gruppen eingeteilt werden: maligne, lokal aggressive, rezidivfreudige und nicht-rezidivierende Tumoren.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 150
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S216 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; DÖSAK ; Tumorregister ; Datenauswertung ; Key words ; DÖSAK ; Tumor register ; Data analysis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The German-Swiss-Austrian Group on Maxillofacial Tumors (DÖSAK) has been performing observational studies in oral cancer. Since 1989, approximately 1600 cases of tumor of the head and neck per years has been collected in a central tumor registry. The database consists of more than 16,000 patients from 71 clinics; almost two-thirds are primary cases of squamous cell carcinoma. The data show great differences in patho-anatomical findings, therapy concepts, and five-year survival rates among the hospitals.
    Notizen: Zusammenfassung Der DÖSAK ist seit jeher auf dem Gebiet der Beobachtungsstudien besonders aktiv gewesen. Seit der Gründung des Tumorregisters 1989 sind bei einer Rekrutierungsrate von jährlich etwa 1600 neuen Patienten mit Tumoren im Kopf-Hals-Bereich die Daten von inzwischen über 16.000 Patienten von 71 Kliniken erfasst. Davon umfasst das Kollektiv der primären Karzinome der Lippen, der Mundhöhle und des Oropharynx zum Zeitpunkt Juni 1999 insgesamt 9002 Patienten. Bei der Auswertung der Daten zeigten sich z. T. erhebliche Unterschiede bezüglich pathoanatomischer Befundung, Therapiekonzepten und 5-Jahres-Überlebensraten zwischen den einzelnen Kliniken.
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  • 151
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S208 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Orbitatumoren ; Zugang ; Tumorresektion ; Operationskonzepte ; Rekonstruktionskonzepte ; Langzeitheilung ; Key words ; Orbital tumors ; Approach ; Tumor resection ; Operation concepts ; Reconstruction concepts ; Long-term recovery process
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Based on a large experience of more than 400 orbital tumours which were treated operatively, the surgical strategies are described in detail. A surgical approach including the temporary removal of one or more bony orbital walls provided excellent exposure of the intraorbital structures. Using microsurgical techniques for tumour removal the surgical morbidity could be minimized. Subsequent refixation of the osteotomized orbital bones with microplates and screws and skin incisions within the hair bearing parts of the skull resulted in excellent postoperative function and cosmesis. For many malignant orbital tumours definitive cure can only be achieved by an orbital exenteration procedure. An individually tailored surgical and reconstructive strategy (if possible preservation of eyelid skin, tarsal and bulbar conjunctiva) gives a significant benefit, as well with respect to function as to the esthetic outcome of the patient.
    Notizen: Zusammenfassung Basierend auf der Erfahrung von mehr als 500 Operationen bei 400 operativ behandelten Orbitatumoren werden die verwendeten chirurgischen Strategien dargestellt. Die übersichtliche Freilegung des Orbitainhalts mit Hilfe der temporären Entfernung einer oder mehrerer knöcherner Orbitawände gestattet den Zugang zu jeder gewünschten Region der Augenhöhle. In Verbindung mit mikrochirurgischen Techniken ermöglicht dies eine schonende, funktionserhaltende Tumorresektion. Spezielle Osteotomietechniken und die Reposition und Platten- bzw. Schraubenfixation der temporär entnommenen orbitalen Knochenwände erlauben anschließend eine perfekte Wiederherstellung der orbitalen Anatomie. In Verbindung mit einer Schnittführung in der behaarten Kopfhaut sind die ästhetischen Ergebnisse ausgezeichnet. Bei auf die Orbita beschränkten, malignen Tumoren lassen sich durch eine Exenteratio orbitae mit oder ohne Knochenresektion exzellente Langzeitheilungen erreichen. Mit individualisierten Operations- und Rekonstruktionskonzepten können die Funktionseinbußen für den Patienten nach einer Exenteratio orbitae heute weitgehend vermieden werden.
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  • 152
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S314 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Hauttransplantationsmethoden ; Spalthautplastiken ; Vollhautplastiken ; Haut-Knorpel-Plastik ; Transplantationsprobleme ; Hautfarbvergleich ; Key words ; Skin transplantation methods ; Split-skin grafting ; Full-thickness skin grafting ; Composite graft ; Transplantation adverse effects ; Skin-color match
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Skin grafting is one of the earliest described surgical procedures. In the age of microsurgery and free-tissue transfer, it remains a utilitarian means of achieving soft tissue reconstruction. Free skin grafts can be classified into three types: full-thickness skin grafts, split-thickness skin grafts, and composite grafts. The indications, techniques, donor site considerations, postoperative complications, and results of each type are reviewed. The full-thickness skin graft for facial and cervical reconstruction is usually harvested from the upper arm or postauricular region and is applied under a tie-over dressing. When comparing the functional and aesthetic results of full-thickness skin grafts and split-thickness skin grafts in terms of morbidity, skin elasticity, skin sensitivity, matching, and scar recurrence, full-thickness skin grafting seems to be the most adequate technique.
    Notizen: Zusammenfassung Hauttransplantationen gehören zu den ältesten chirurgischen Eingriffen überhaupt. Sie sind auch im Zeitalter der Mikrochirurgie und des freien Gewebetransfers als zweckmäßiges Verfahren zur Weichgewebsrekonstruktion verblieben. Bei der freien Übertragung von Kutis wird zwischen Vollhaut-, Spalthaut- und Haut-Knorpel-Plastiken unterschieden. Indikationen, Techniken, Bedeutung der Spenderregionen, postoperative Komplikationen und Behandlungsergebnisse dieser Techniken werden einer kritischen Würdigung unterzogen. In der rekonstruktiven Chirurgie des Gesichts und Halses mit Vollhauttransplantaten gelten Oberarm und postaurikuläre Region als anerkannte Spenderbereiche und der Überknüpfverband als Standardtechnik. Beim Vergleich der funktionellen und ästhetischen Spätergebnisse von Voll- und Spalthautplastiken muss hinsichtlich Hautelastizität, Resensibilisierung, Kolorit- und Texturübereinstimmung sowie Narbenbildung die Verpflanzung von Kutis in voller Dicke als das günstigste Verfahren eingeschätzt werden.
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  • 153
    ISSN: 1434-0879
    Schlagwort(e): Key words Kidney ; Ureter ; Urinary obstruction ; Hydronephrosis ; Hyperoxaluria ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Hyperoxaluria is a well-known cause of renal stone disease and in vitro studies have shown that oxalate crystals have a stimulatory effect on apoptosis of renal tubular epithelial cells. Total and partial ureteral obstruction also have an accelerating effect on apoptosis of renal tubular epithelial cells. The aim of the present study was to investigate the apoptotic effect of unilateral ureteral obstruction in the presence of hyperoxaluria on the rat kidney. Twenty-eight male Wistar rats were divided into four groups, with seven rats in each. The groups were named G1 (control), G2 (hyperoxaluric), G3 (obstructive) and G4 (hyperoxaluric + obstructive). G2 and G4 rats were given 1% ethylene glycol (a precursor for oxalates) in their drinking water. G1 and G2 rats underwent sham operation, while left proximal ureteral ligation with a 5-zero silk suture was performed on G3 and G4 animals. The rats were sacrificed 2 weeks after the operation; left nephrectomy was then performed. We searched for the apoptotic cells by direct immuno-peroxidase detection of digoxigenin-labeled genomic DNA. The mean ± SD values of the apoptotic cell count was 0.86 ± 0.90 in G1 and 4.33 ± 3.81 in G2. The values for G3 and G4 were 30.17 ± 16.85 and 302.67 ± 184.45, respectively. We found a statistically significant difference between all groups (P 〈 0.001). When compared with the control group (G1), the mean apoptotic cell count was fivefold that of G2 and 35- and 351-fold those of G3 and G4, respectively. Our study demonstrated that hyperoxaluria with complete ureteral obstruction induces an excessive level of apoptosis, which is responsible for renal damage, and that ureteral obstruction is a more important factor for apoptosis than hyperoxaluria. Considering these data, we also believe that research studies for medical preventive measures must be considered for patients with ureteral obstruction and/or hyperoxaluria.
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  • 154
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Acta neuropathologica 99 (2000), S. 402-408 
    ISSN: 1432-0533
    Schlagwort(e): Key words Ageing ; Dog brain ; Apoptosis ; DNA ¶fragmentation ; TUNEL method
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Neuronal DNA fragmentation, as revealed with the method of in situ end-labeling of nuclear DNA fragmentation (TUNEL), has been reported in both the canine and human brains in normal ageing, and in some human age-related neurodegenerative diseases. These results have suggested that apoptosis plays an important role in age-related neuronal loss. It is not clear, however, whether the TUNEL method is highly specific for apoptosis, as DNA fragmentation also occurs in the late stages o necrosis. In this study we have examined 27 dogs aged from ¶8 to 18 years, to investigate the occurrence of nuclear DNA fragmentation. An autolysis index based on current histological criteria was assigned to each animal to evaluate the effects of autolysis on nuclear DNA integrity. Our results have shown that neuronal nuclear DNA fragmentation is frequent in aged dogs, although it is not accompanied by apoptotic morphology. Yet, a positive relation between TUNEL labelling and the degree of tissue autolysis was observed. In contrast, no TUNEL labelling was detected in young control dogs despite autolysis indices being similar to those in aged dogs. Taken together, these results suggest that neuronal nuclear DNA fragmentation is an age-related phenomenon, not due to apoptosis, whenever other factors render neuronal DNA more susceptible to autolytic fragmentation. We confirm the effect of autolysis in a subpopulation of neurons in the aged canine brain, inducing nuclear DNA fragmentation.
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  • 155
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 2-8 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Schlaganfall ; Thrombolyse ; Intrakranieller Druck ; Stroke unit ; Key words ; Stroke ; Thrombolysis ; Intracranial pressure ; Stroke unit
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Stroke is an emergency. Treatment must begin as soon as possible because significant sustained neurological improvement has been demonstrated when thrombolytic treatment, mainly with recombined tissue plasminogen activator (rtPA) is initiated within the first hours of stroke onset. On the other hand in the acute phase of stroke it is critical that patients get adequate management for the prevention of early complications. Management of the acute phase of stroke is the target of this article. Preclinically started treatment must be continued in the neurological emergency unit. Clinical examination is followed by technical investigations: cerebral computertomography (CCT) is the most useful radiological investigation in the acute phase. It allows to distinguish between ischemia and hemorrhagic lesions and also to rule out nonstroke brain conditions. Multimodal magnetic resonance imaging (mMRI) may provide data on viable versus irreversibly damaged tissue. Sufficient stroke treatment is based on well managed in-hospital infrastructure. Thrombolysis is the only causative treatment of stroke in selected patients. Complications of acute stroke comprise changes of blood pressure with hemodynamically relevant effects on cerebral perfusion pressure, acute post- ischemic brain edema, and intracerebral bleedings.
    Notizen: Zusammenfassung Der akute Schlaganfall stellt einen Notfall dar. Zum einen, weil das funktionelle Ergebnis durch eine frühe Thrombolysetherapie signifikant verbessert wird. Zum anderen, weil beim akuten Schlaganfall eine frühzeitige Behandlung von Komplikationen die Prognose positiv beeinflußt. Der Schwerpunkt dieses Artikels liegt auf der Behandlung der akuten zerebralen Ischämie. Die Primärversorgung eines Schlaganfallpatienten bei Aufnahme in die Klinik besteht zunächst in der Fortführung der bereits präklinisch begonnenen Basisversorgung. Parallel zur klinisch-neurologischen Evaluation erfolgt die Durchführung technischer Untersuchungen. Mit der zerebralen Computertomographie (cCT) kann zwischen zerebraler Ischämie und intrazerebraler Blutung unterschieden und andere Ursachen können ausgeschlossen werden. Mit der multimodalen Magnetresonanztomographie (mMRT) kann zwischen reversibel und irreversibel geschädigtem Hirngewebe unterschieden werden. Eine weitere Voraussetzung für eine suffiziente Schlaganfalltherapie ist eine optimal aufeinander abgestimmte innerklinische Infrastruktur. Als spezielles therapeutisches Verfahren steht heute die Thrombolysetherapie für selektierte Patienten zur Verfügung. Zu den Komplikationen des akuten Schlaganfalls gehören hämodynamisch wirksame Blutdruckschwankungen, die Entwicklung eines akuten postischämischen Hirnödems und intrazerebrale Blutungen.
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  • 156
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Schmerzgedächtnis ; Akuter postoperativer Schmerz ; Key words ; Pain memory ; Acute postoperative pain
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Objectiles: Clinicians use patients’ recall of pain as an important source of evidence both in diagnosis and in assessing improvements following treatment. Yet very little is known about the accuracy of these retrospective accounts up to now. Methods: We examined patients’ retrospective evaluations of the pain they experienced at the first postoperative day and related these evaluations to the pain intensity which was recorded in the PCA-report. Results: We found that recall was moderately accurate. Patients mostly overestimated their pain intensity. We could demonstrate that patients who overestimated their pain differed significantly from those who did not. The patients who overestimated showed no significant pain relief over the first three postoperative days. Other influences were the pain intensity of the third day and patients’ expectations of the postoperative pain intensity. Our results could be embedded within the theoretical framework of general memory research. Conclusions: We conclude that real-time evaluations of pain intensity should be recorded additionally to retrospective accounts. Retrospective ratings are important too, because we suggest that the memory of pain more than the experience of pain itself form the basis of patients’ future decisions about treatment including their compliance and their satisfaction with pain management.
    Notizen: Zusammenfassung Retrospektive Schmerzeinstufungen durch den Patienten werden sehr häufig verwendet. Dennoch ist bislang nur sehr wenig bekannt, wie diese Einschätzungen zustande kommen und wie sie mit dem unmittelbaren Schmerzerleben zusammenhängen. Wir haben die Übereinstimmung zwischen den retrospektiven Schmerzeinstufungen von 67 Patienten, die postoperativ eine PCA-Pumpe zur Schmerzlinderung erhalten hatten, mit den Aufzeichnungen des PCA-Protokolls verglichen und fanden in Übereinstimmung mit anderen Forschungsergebnissen eine geringe Übereinstimmung. Es bestand insgesamt eine Tendenz zur Schmerzüberschätzung. Dies traf jedoch nicht auf alle Patienten zu. Eine genauere Analyse der Patienten, die ihre Schmerzen deutlich überschätzt hatten (〉 dem Median der Differenzen der Gesamtstichprobe) und denen, die dies nicht getan hatten, zeigte, dass der Schmerzverlauf für beide Gruppen unterschiedlich gewesen war. Patienten, die ihre Schmerzen überschätzten, hatten in den ersten drei Tagen keine signifikante Schmerzreduktion gegenüber dem ersten postoperativen Tag erfahren. Weitere Einflussfaktoren auf die retrospektive Schmerzeinstufung waren die Schmerzstärke des dritten postoperativen Tages und die Schmerzerwartungen, die der Patient hatte. Die Ergebnisse konnten in die Befunde der allgemeinen Gedächtnisforschung integriert werden. Neben retrospektiven Beurteilungen sollte daher nach Möglichkeit auch die aktuelle Schmerzbeurteilung des Patienten erfasst werden. Da jedoch gerade die retrospektive Einschätzung, d. h. die Erinnerung an den Schmerz vermutlich die Entscheidungen von Patienten beeinflusst und eher als Indikator für die Zufriedenheit des Patienten mit der Schmerztherapie zu werten ist, behält die retrospektive Einschätzung weiterhin ihre Berechtigung im Rahmen der Evaluation schmerztherapeutischer Massnahmen.
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  • 157
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 65-73 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Qualitätsmanagement ; Kosteneffektivität ; Zertifizierung ; ISO 9001 ; EFQM ; Key words ; Quality management ; Cost effectiveness ; Certification ; ISO 9001 ; EFQM
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Quality of care and costs are getting closer together. Whereas costs and quality management did not play a substantial role 30 years ago, the consumption of resources nowadays is part of the outcome of quality of care. The definition of quality must be seen in the dimensions of structure, process and result. Resulting from newly developed clinical practice, guidelines are planned as instruments for cost containment in near future. Those guidelines may end up in a quality management system. The most wellknown european basic of such a quality management system are the DIN EN ISO 9000 f and the EFQM. The ISO 9001 and the European Quality Award became the most common base of evaluation for certification of quality management systems in Organisations europeanwide. Whereas the ISO 9001 does not give any information about the real achieved quality, the European Quality Award reflects the process. Guidelines are necessary to prove the cost effectiveness of measures of quality control and quality assurance since too much quality control and assurance may result in increased overall consumption of resources, leading to a reduction in the quality of care when ensuring that the overall budget is covered.
    Notizen: Zusammenfassung Versorgungsqualität und Kosten rücken immer näher zusammen. Während noch vor 30 Jahren weder die Kostenfrage noch ein Qualitätsmanagement eine Rolle spielten, ist inzwischen der Ressourcenverbrauch sogar zu einem Bestandteil der Ergebnisqualität geworden. Der Qualitätsbegriff wird in seinen Dimensionen Struktur-, Prozeß- und Ergebnisqualität beleuchtet. Hieraus abgeleitete Empfehlungen und Leitlinien für die ärztliche Versorgung sollen in Zukunft als Instrumente zur Kostensenkung eingesetzt werden. Diese können in Qualitätsmanagementsystemen münden, deren bekannteste Grundlage derzeit die DIN EN ISO 9000 f. darstellt. Die ISO 9001 sowie die Selbstbewertung nach EFQM haben sich europaweit als Prüfungsgrundlage für die Zertifizierung von Qualitätsmanagementsystemen in Organisationen durchgesetzt. Organisationen können ganze Kliniken oder einzelne Abteilungen wie die Anästhesie sein. Dabei werden in 20 Kapiteln der ISO 9001 organisatorische Verfahren beschrieben, die innerhalb der Organisation die Aufrechterhaltung eines bestimmten Qualitätsniveaus sicherstellen sollen. Im EFQM-Modell steht die Prozeßbeherrschung im Vordergrund, die zugrundegelegten Kriterien gliedern sich in Befähiger- und Ergebniskriterien. Der Nachweis der Kosteneffektivität von Qualitätskontroll- und -sicherungsmaßnahmen ist wichtig, denn ein Zuviel an Qualitätskontrolle und -sicherung läßt den Ressourcenverbrauch zusätzlich ansteigen. Dies führt bei einem gedeckelten Gesamtbudget zu einer Senkung der Versorgungsqualität.
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  • 158
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Acta neuropathologica 99 (2000), S. 337-344 
    ISSN: 1432-0533
    Schlagwort(e): Key words Cerebellar selective injury ; Acrylamide ; Granule cell degeneration ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Oral administration of N-[4-(3-ethoxy-2-hydropropoxy)phenyl] acrylamide (EHA) induced selective granule cell destruction in the granular layer of the cerebellar cortex together with neurological signs, such as delayed righting reflex, gait or truncal ataxia, and convulsion. Neuropathologically, it caused multifocal granule cell destruction with nuclear pyknosis and spongiosis of the neuropile in the granular layer. Other neurons, including Purkinje cells, were spared. Ultrastructurally, damaged granule cells showed aggregation of nuclear chromatin and cytoplasmic edema, but cytoplasmic organelles were preserved. The brain uptake index of 14C-labeled EHA was similar to that of H2O. When EHA was added to rat cerebellar tissue cultures, only the granule cells showed nuclear pyknosis, aggregation of nuclear chromatin, and karyorrhexis with cytoplasmic swelling. These granule cells were positive for DNA fragmentation by the TUNEL method. These results suggest that EHA permeates the blood vessel wall and directly affects the cerebellar granule cells, resulting in selective granule cell apoptosis.
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  • 159
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 25-28 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Koronarsinusdilatation ; perioperative transösophageale Echokardiographie ; persistierende linke obere Hohlvene ; Kardioanästhesie ; Herzchirurgie ; Key words ; Dilated coronary sinus ; Perioperative transesophageal echocardiography ; Persistent left superior vena cava ; Cardiac anaesthesia ; Cardiac surgery
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract A 36-year old woman was presented to our hospital with congenital ventricular septal defect and one-vessel coronary artery disease (75% proximal left main coronary artery) for CABG and repair of the VSD. After induction, a transesophageal echocardiographic (TEE) baseline examination was performed, showing a severely dilated coronary sinus (CS) measuring approximately 3 cm (abnormal 〉1 cm). We suggested a persistent left superior vena cava (PLSVC) draining into the CS. PLSVC is a common venous congenital anomaly, with a reported incidence of 0.5% in general population and in 3–5 % of patients with congenital heart defect. Injection of echo-contrast solution in a left arm vein, visualizing microbubbles passing through the PLSVC into the CS confirmed our suspicion. The diagnosis of a PLSVC and dilated CS is a contraindication for retrograde cardioplegia because of the loss of cardioplegia into the PLSVC resulting in a inadequate myocardial protection. It may be difficult to pass a pulmonary artery catheter (PAC) through a left internal or left subclavian vein and it may be associated with arrythmias. A chest radiograph shows the anomalous course of the PAC along the left heart.
    Notizen: Zusammenfassung Eine 36jährige Frau, mit einem kongenitalen Ventrikelseptumdefekt (VSD) und einer koronaren 1-Gefäßerkrankung (75% Hauptstammstenose) wurde unserem Krankenhaus zur Koronarbypassoperation und Verschluß des VSD zugewiesen. Nach der Narkoseeinleitung führten wir eine transösophageale echokardiographische Basisuntersuchung durch. Es zeigte sich ein deutlich dilatierter Koronarsinus (CS) von ca. 3 cm Durchmesser (abnormal 〉1 cm). Man vermutete eine persistierende linke obere Hohlvene (PLSVC), die sich in den CS drainiert. Die PLSVC ist eine venöse kongenitale Annomalie mit einer Inzidenz von 0,5% in der Normalbevölkerung und von 3–5% bei Patienten mit kongenitalen Herzerkrankungen. Nach Injektion von Echokontrastmittel über eine linke Armvene zeigten sich sog. Microbubbles im CS und bestätigten unsere Verdachtsdiagnose. Die Diagnose einer PLSVC und eines dilatierten CS gilt als eine Kontraindikation für die retrograde Kardioplegie, da es über die PLSVC zum Verlust von Kardioplegie, mit daraus resultierender unzureichender Kardioprotektion kommt. Die Plazierung eines Pulmonalarterienkatheters über die linke V. jugularis interna oder die linke V. subclavia kann erschwert sein und zu Herzrhythmusstörungen führen. Eine Röntgenthoraxaufnahme zeigt den ungewöhnlichen Verlauf des PAK entlang des linken Herzschattens.
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  • 160
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Präanalytische Fehlerquellen ; Arterielle Blutgasanalyse ; AaDO2 ; Key words ; Pre-analytical errors ; Arterial blood-gas-analysis ; AaDO2
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Objectives: The paO2 and AaDO2 are routinely measured for evaluating pulmonary gas exchange. The normal value of the AaDO2 amounts 10 mmHg when breathing atmospheric air and is said to increase with rising FIO2. This increase is discussed controversially. One possible reason for incongruities in AaDO2 measurement may be the impact of so called preanalytical errors during paO2 measurement, which are often neglected. Therefore, the aim of this study was to evaluate the relevance of preanalytical errors on the AaDO2 under hyperoxic conditions. Methods: Arterial blood gas analysis was performed on twenty patients without known pulmonary disease after tracheal intubation and 30 min of ventilation with pure oxygen. All preanalytical paO2 errors (sam- pling technique, transport and storage of samples, aspirated air bubbles) were assessed and all paO2 measurements were corrected by applying respective predetermined correction factors. Calculation of the AaDO2 was performed with corrected and uncorrected paO2 values. Results: The average amount of the AaDO2 under ventilation with FIO2=1.0 was 118.9±41.1 mmHg, calculated from uncorrected paO2 values, and 13.4±7.5 mmHg calculated from paO2 values corrected for preanalytical errors, respectively. Conclusion: The present results show that the assumption of an increasing AaDO2 with rising FIO2 is questionable. It could be proved that neglecting preanalytical paO2 errors leads to a significant overestimation of the AaDO2. The consequence would be a misinterpretation of the patient’s condition in relation to a reduced pulmonary gas exchange, which should in fact be attributed solely to the preanalytical errors.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Sowohl der paO2 als auch die AaDO2 werden als Standardverfahren für die Beurteilung des pulmonalen Gasaustauschs herangezogen. Als „Normalwert” der AaDO2 unter Raumluftatmung werden in der Literatur übereinstimmend Werte um 10 mmHg angegeben. Kontrovers sind die Angaben jedoch für die reine O2-Beatmung, vermutlich weil die Existenz unvermeidlicher präanalytischer Fehler bei der Bestimmung des paO2 bislang nicht beachtet wurde. Ziel dieser Studie war es daher, die Auswirkungen präanalytischer Fehler bei der Bestimmung des paO2 auf die Größe der AaDO2 und damit auf deren Aussagekraft zu untersuchen. Methodik: 20 lungengesunde Patienten wurden nach endotrachealer Intubation für 30 min mit reinem O2 beatmet. Anschließend wurden arterielle Blutgasanalysen durchgeführt, und präanalytische Fehler (Art der Probenentnahme, Art der Probenlagerung, Aspiration von Luftblasen) anhand vorbestehender Korrekturfaktoren nachträglich korrigiert. Die entsprechende AaDO2 wurde dann sowohl „korrigiert” als auch „unkorrigiert” berechnet. Ergebnisse: Die AaDO2 betrug ohne Berücksichtigung der präanalytischen Fehler im Mittel 118,9±41,1 mmHg. Nach Korrektur der präanalytischen Fehler betrug sie im Mittel jedoch nur noch 13,4±7,5 mmHg. Schlußfolgerung: Nach vorliegenden Ergebnissen entspricht die Größe der AaDO2 unter reiner O2-Beatmung beim lungengesunden Patienten derjenigen unter Raumluftatmung. Die Differenz zur „unkorrigierten” AaDO2 von vorliegend 105,5 mmHg geht offensichtlich zu Lasten der präanalytischen Fehler. Wird die AaDO2 zur Beurteilung des Patientenzustands herangezogen, so müssen präanalytische Fehler beachtet und korrigiert werden. Anderenfalls würde die Interpretation einer fälschlicherweise zu hoch errechneten AaDO2 hinsichtlich der Lungenfunktion (z.B. Zunahme venöser Beimischung) lediglich auf präanalytischen Fehlern basieren.
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  • 161
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 34-42 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Erworbene Hemmkörperhämophilie ; spontane Faktor-VIII-Inhibitoren ; spontane Faktor-IX-Inhibitoren ; Diagnose ; Therapie ; Key words ; Acquired haemophilia ; Spontaneous factor VIII inhibitors ; Spontaneous factor IX inhibitors ; Diagnosis ; Therapy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Although autoantibodies against factor VIII or factor IX are a rare phenomenon, they are associated with a high risk of bleeding and high mortality. The condition, termed ac- quired haemophilia, occurs equally in both sexes and is most frequent in higher age groups. Patients typically present with severe bleedings in muscles and skin. In contrast to patients with congenital haemophilia and inhibitors, joint bleedings are very rare. In approximately half of all cases an associated disease state can be identified as the cause of autoantibody formation. An immediate and comprehensive diagnosis is essential for a rapid initiation of therapy. Equally important are a careful diagnostic differentiation between congenital and acquired factor deficiencies and the exclusion of non-specific inhibitors, which increase the occurrence of thrombolic events. The inhibitor titre, quantified using the Bethesda assay, is an important criterion for selecting the appropriate therapy. A wide range of treatment options is now available for the management of bleedings in patients with acquired haemophilia, namely porcine factor VIII, recombinant factor VIIa, prothrombin complex concentrates, and immunoadsorptions. In addition, immunosuppressive therapies are used to achieve permanent reduction or elimination of inhibitors.
    Notizen: Zusammenfassung Autoantikörper gegen Faktor VIII oder Faktor IX sind ein zwar seltenes, aber mit hohem Blutungsrisiko und hoher Letalität verbundenes Phänomen. Diese als erworbene Hemmkörperhämophilie bezeichnete Erkrankung kommt bei beiden Geschlechtern gleich häufig vor und tritt gehäuft im hohen Lebensalter auf. Die Patienten fallen klinisch v. a. durch schwere Blutungen in Muskeln und Haut auf, wogegen Gelenkeinblutungen – im Gegensatz zur angeborenen Hämophilie mit Hemmkörpern – sehr selten auftreten. In etwa der Hälfte der Fälle kann eine assoziierte Grunderkrankung als Auslöser der Autoantikörperbildung identifiziert werden. Eine rasche und umfassende Diagnostik ist entscheidend für einen schnellen Therapiebeginn. Ebenso bedeutend ist eine sorgfältige differentialdiagnostische Abgrenzung gegen einen angeborenen oder erworbenen Faktorenmangel sowie der Ausschluß unspezifischer Inhibitoren, die vermehrt zu Thrombosen führen können. Wichtig für die Auswahl der geeigneten Therapieform ist der Inhibitortiter, gemessen im Bethesda-Assay. Für die Blutstillungstherapie steht heute mit porcinem Faktor VIII, rekombinantem Faktor VIIa, Prothrombinkomplexpräparaten und Immunadsorptionen ein breites Spektrum an Möglichkeiten zur Verfügung. Für eine dauerhafte Reduktion bzw. Elimination der Autoantikörper finden immunsuppressive Therapien Anwendung.
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  • 162
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Acta neuropathologica 99 (2000), S. 317-320 
    ISSN: 1432-0533
    Schlagwort(e): Key words Perineuritis ; Neuropathy ; Nerve biopsy ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract A 71-year-old man presented a 6-month history of progressive paresthesia of all four limbs. Sural nerve biopsy specimens showed dense mononuclear infiltrates in the perineurium and subperineurium, indicating sensory perineuritis. One section revealed disruption of the perineurial barrier. Perforin and granzyme B were present in the infiltrates, and apoptosis of perineurial cells was indicated by a terminal deoxynucleotidyl-transferase-mediated dUTP-digoxigenin nick end-labeling (TUNEL) method. These findings suggest T cell-mediated apoptosis of the perineurium and nerve injury caused by perineurial damage.
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  • 163
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Periduralanalgesie ; Patientenkontrollierte Analgesie ; Postoperative Schmerztherapie ; Key words ; Epidural analgesia ; Patient-controlled analgesia ; Postoperative pain treatment
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Objectives: Continuous epidural analgesia (EA) and patient-controlled intravenous analgesia (PCA) are widely used for postoperative pain control. Studies indicate that both analgesic regimens provide good analgesia after major surgery. However, because of the following reasons it is still unclear whether one of the two modes of application is superior. First, there are conflicting data regarding the differences in pain relief and drug use between epidural and intravenous administration of opioids. Second, in many studies epidural analgesia is performed by a combination of local anaesthetics and opioids. Third, reduced morbidity was observed only in some of the studies, in which epidural analgesia provided better pain relief than systemic opioid supply. Despite these conflicting results, EA with local anaesthetics and fentanyl as well as PCA with piritramid, a highly potent μ-agonist, are routinely used in Germany. The purpose of this study was to compare these two treatments for analgesic efficacy, pulmonary function, incidence of side effects and complications in patients undergoing thoracotomy. Methods: In this prospective randomized trial 50 patients were included. For postoperative pain control 25 patients (EA group) received thoracic epidural infusion of local anaesthetics (bupivacaine 0.125% or ropivacaine 0,2%) and fentanyl 4,5µg/ml with a flow rate of 4-10 ml/h. 25 patients received intravenous PCA with piritramid (bolus 2,5 mg, lock out 15 minutes, maximum of 25 mg/4 h, no background infusion). Results: Analgesia at rest and while coughing, as evaluated by visual analogue scale, was significantly better in the EA group. EA also resulted in superior values of pulmonary function tests, general condition and a lower incidence of sedation and nausea. In contrast, patients with EA reported distinctly more pruritus than patients with PCA. Duration of hospital stay was shorter in the EA group, but this difference did not reach statistical significance. There was one atelectasis in the EA group. No major complications related to EA or PCA were observed. Conclusion: In this study EA with local anaesthetics and fentanyl provided superior postoperative pain control and a lower incidence of sedation and nausea compared to intravenous PCA with piritramid, but there was no superiority as to pulmonary complications and duration of hospital stay.
    Notizen: Zusammenfassung In einer prospektiven, randomisierten Studie wurden die beiden klinisch etablierten, postoperativen Analgesieverfahren, die kontinuierliche thorakale Periduralanalgesie (PDA) mit Lokalanästhetikum und Fentanyl und die intravenöse patientenkontrollierte Analgesie (PCA) mit Piritramid, verglichen. Bei 50 Patienten (PDA-Gruppe n=25, PCA-Gruppe n=25), die sich einer Thorakotomie unterziehen mußten, wurden Analgesie, unerwünschte Wirkungen, Allgemeinbefindlichkeit, Krankenhausaufenthaltsdauer und Komplikationen unter den jeweiligen Verfahren untersucht. Die Ergebnisse zeigen, daß sowohl die PDA als auch die PCA zur Schmerztherapie nach Thorakotomien effektiv und sicher sind. Dennoch wurde unter PDA eine signifikant bessere analgetische Wirkung sowie eine deutlich geringere Inzidenz der unerwünschten Wirkungen Sedierung und Übelkeit erzielt. Über Juckreiz klagten die Patienten mit PDA hingegen öfter. Im Hinblick auf Lungenfunktionsparameter, die subjektive Allgemeinbefindlichkeit der Patienten und die Krankenhausaufenthaltsdauer schnitt die PDA-Gruppe ebenso tendenziell besser ab. Auch die Beurteilung des jeweiligen Analgesieverfahrens durch die Patienten fiel bei insgesamt guter Bewertung beider Verfahren in der PDA-Gruppe besser aus. Trotz dieser Vorteile führte die PDA gegenüber der PCA jedoch nicht zu einer Senkung der pulmonalen Komplikationsrate.
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  • 164
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of dermatological research 292 (2000), S. 522-523 
    ISSN: 1432-069X
    Schlagwort(e): Key words Serum soluble Fas ; Systemic sclerosis ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
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  • 165
    ISSN: 1432-069X
    Schlagwort(e): Key words Docosahexaenoic acid (DHA) ; 15-hydroxyeicosatrienoic acid (15-HETrE) ; AP-1 ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract The purpose of this study was to ascertain whether the antiproliferative effect of 15-hydroxyeicosatrienoic acid (15-HETrE), a monohydroxy fatty acid generated from dihomo-Á-linolenic acid, in an experimentally induced guinea pig hyperproliferative model involves alterations in nuclear transcription factor (AP-1) and apoptosis. The topical application of docosahexaenoic acid (DHA) to normal guinea pig skin elicited a severe hyperplasia which was accompanied by the suppression of AP-1 expression in a time-dependent manner. Since apoptosis is pivotal in tissue turnover, the expression of two apoptotic proteins (Bcl-2 and caspase-3) after DHA and 15-HETrE treatment was explored. DHA-induced hyperproliferation enhanced the expression of Bcl-2 (an antiapoptotic protein) but inhibited the expression of caspase-3 (an apoptotic protein). 15-HETrE, on the other hand, reversed the DHA-induced epidermal hyperplasia, and upregulated epidermal AP-1 expression. These events paralleled the suppression of Bcl-2 and the elevation of caspase-3. Taken together, these results suggest that the antiproliferative effect of 15-HETrE may, at least in part, be via the modulation of AP-1 and apoptosis.
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  • 166
    ISSN: 1432-0584
    Schlagwort(e): Nitric oxide ; Bone marrow ; Proliferation ; Apoptosis ; Sepsis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: α , interferon γ and interleukin-1β for 48 h. The basal proliferation rate of the cells remained unchanged, but granulocyte–macrophage colony stimulating factor-induced proliferation was suppressed and the percentage of apoptotic cells significantly raised. Levels of nitrite in the culture supernatants were inversely correlated with the suppression of proliferation, but directly correlated with apoptosis. The NO synthesis inhibitor N-methyl-arginine inhibited the suppression of proliferation as well as the induction of apoptosis and NO synthesis. Our results indicate that NO is a negative feedback regulator of cell turnover in sepsis, which limits growth-factor-induced proliferation and induces apoptosis of bone marrow cells.
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  • 167
    ISSN: 1432-0568
    Schlagwort(e): Key words Mouse ; Gene expression ; Insulin-like growth factor (IGF) ; IGF binding protein (IGFBP) ; Hypodactyly (Hd) ; Limb bud ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Insulin-like growth factor-I (IGF-I) mediated signalling has been implicated to be of significant importance during vertebrate embryonic development. IGF-I signalling has also been shown to be modulated by a number of IGF binding proteins that are thought to act as either agonists or antagonists of IGF activity. IGF-I has been implicated in a number of cellular processes, including cell division and programmed cell death (apoptosis). We have used the mouse mutant Hypodactyly (Hd) as a tool to determine the role of IGF-I and two key IGF binding proteins (IGFBP-2 and IGFBP-5) during embryonic development. The Hd mutant is a good model with which to study developmental cascades, since it has a distinct phenotype in the limb where cellular and molecular circuits have been thoroughly investigated. The distinctive pointed limb buds observed in Hd mutant embryos have been shown to be the result of a massive increase in apoptosis. We show that all three genes, IGF-1, IGFBP-2 and IGFBP-5, display restricted expression patterns during limb development. Indeed, IGFBP-5 shows a remarkable similarity to the expression of Engrailed-1, which is the vertebrate homologue of the Drosophila selector gene Engrailed. We show that there is downregulation in the expression of IGFBP-2 in the entire apical ectodermal ridge (AER) in homozygous Hd/Hd limb buds, whereas IGFBP-5 is downregulated in specific regions in the mutant AER. IGF-I expression is downregulated in Hd limb buds in regions undergoing high levels of cell death, consistent with its proposed role as an anti-apoptotic factor, while IGFBP-5 is found at higher levels in regions of cell death, consistent with reports of its association with apoptosis in adult tissues. We propose that these three components of the IGF axis could be involved in the manifestation of the mutant phenotype in Hypodactyly, and that this is probably a result of their ability to regulate cell survival and cell death.
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  • 168
    ISSN: 1432-069X
    Schlagwort(e): Keywords HSP70 ; Human melanoma cells ; Ultraviolet B ; Apoptosis ; Caspase
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract The heat shock response is a highly conserved reaction common to all cells and organisms. It has been reported that hyperthermic treatment can induce the expression of the heat shock protein (HSP) and can protect cells from ultraviolet (UV) B radiation. In this study, we evaluated the effects of induced HSP70 on resistance to UV radiation. G361 amelanotic human melanoma cells were irradiated with increasing doses of UVB. UVB irradiation caused apoptotic cell death in these cells. Following transfection with MFG.hsp70.puro plasmid, the expression of HSP70 was determined. Compared to control vector-transfected cells, hsp70-transfected cells showed significantly elevated levels of HSP70 and were highly resistant to UVB irradiation. In order to investigate the effects of HSP70 on the apoptotic pathway, the changes in caspase-3 and PARP were analyzed. Following UVB irradiation, activation of caspase-3 and cleavage of PARP were observed in control vector-transfected cells, and the changes in these molecules were inhibited in the hsp70-transfected cells. These results suggest that UVB-induced apoptosis of melanoma cells is accompanied by caspase-3 activation and PARP cleavage, which can be prevented by an overexpression of HSP70.
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  • 169
    ISSN: 1432-069X
    Schlagwort(e): Key words Granuloma annulare ; Cytokine ; Apoptosis ; Lymphocytes ; Macrophages
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Granuloma annulare, a prototype noninfectious granulomatous dermatitis, is morphologically characterized by a necrobiotic core surrounded by a cellular infiltrate. Because of many morphological similarities to tuberculosis, granuloma annulare has been suggested to represent a delayed-type hypersensitivity (Th1) reaction in the course of which inflammatory cells elicit matrix degradation. In the present study we (1) investigated the expression of interferon-Á as the most important Th1-associated cytokine, (2) sought in situ evidence for the coexpression of the proinflammatory cytokine tumor necrosis factor-· and cytokine-regulated matrix metalloproteinases 2 (gelatinase A) and 9 (gelatinase B), and (3) sought to determine whether shrunken cells seen within necrobiotic areas of granuloma annulare are apoptotic cells. In situ hybridization combined with immunofluorescence showed that large numbers of infiltrating CD3+ lymphocytes express interferon-Á. Application of catalyzed signal amplification in immunodetection revealed that the vast majority of CD3+ lymphocytes and CD68+ macrophages contained tumor necrosis factor-·. Immunohistochemistry demonstrated that macrophages producing tumor necrosis factor-· coexpress matrix metalloproteinases 2 and 9. In situ end-labeling combined with immunofluorescence detected few apoptotic T cells in perivascular regions and numerous apoptotic macrophages within necrobiotic areas. These results suggest that in granuloma annulare interferon-Á+ Th-1 lymphocytes may cause a delayed-type hypersensitivity reaction whereby macrophages are differentiated to aggressive effector cells expressing tumor necrosis factor-α and matrix metalloproteinases. In parallel, activation-induced apoptosis in lymphocytes and macrophages may serve to restrict the destructive potential of the inflammatory cells.
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  • 170
    ISSN: 1432-069X
    Schlagwort(e): Key words Ceramide ; 1α,25-Dihydroxyvitamin D3 ; TNFα ; Apoptosis ; Bcl-2
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract During the last few years increasing evidence has shown that sphingolipid metabolites are highly bioactive compounds that play important roles in cellular regulation. The induction of ceramide signalling in primary human keratinocytes and HaCaT keratinocytes has recently been demonstrated using 1·,25-dihydroxyvitamin D3. The data obtained indicate that approximately one-third of the proapoptotic effect of 1·,25-dihydroxyvitamin D3 is mediated by an intracellular ceramide increase induced via tumor necrosis factor · expression and autocrine stimulation of sphingomyelin hydrolysis. In the present study the role of bcl-2 in this process was investigated. HaCaT keratinocytes were transfected with bcl-2 and the effects of C2-ceramide, tumor necrosis factor · and 1·,25-dihydroxyvitamin D3 on HaCaT keratinocytes stably overexpressing bcl-2 were determined. Apoptosis was measured by detection of soluble DNA-histone complexes using the ELISA technique. In situ analysis of apoptotic cells was also carried out by detecting phosphatidylserine flip using the annexin V method and by detecting DNA fragmentation using the TUNEL assay. The results obtained showed that apoptosis induced by C2-ceramide, tumor necrosis factor · or 1·,25-dihydroxyvitamin D3 occurred in a vector-transfected clone but not in a bcl-2-transfected HaCaT clone. This indicates the important role of bcl-2 in the regulation of ceramide-mediated signalling pathways in human keratinocytes and supports the involvement of ceramide as a signalling molecule in 1α,25-dihydroxyvitamin D3-induced biological responses.
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  • 171
    ISSN: 1432-0584
    Schlagwort(e): Key words Down syndrome ; Transient abnormal myelopoiesis ; Apoptosis ; bcl-2
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Transient abnormal myelopoiesis (TAM) is a haematological complication found in Down syndrome. To determine the mechanisms of sustained proliferation of TAM cells, we studied the expression of apoptosis-related proteins, such as bcl-2, Fas (APO-1/CD95) and p-53, in peripheral blood cells from a new-born infant with Down syndrome and TAM. Using flow cytometry, peripheral blood mononuclear cells (PBMCs), consisting mostly of blast cells, showed marked expression of bcl-2 protein but not of Fas or p-53 products. DNA gel electrophoresis of PBMCs, cultured in the absence of serum factors, revealed no marked fragmentation. Our findings suggest that bcl-2 overexpression may be associated with prolonged cell survival of TAM cells.
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  • 172
    ISSN: 1432-0584
    Schlagwort(e): Key words Gemcitabine ; Apoptosis ; Chronic lymphocytic leukemia ; Acute myeloid leukemia ; Cell lines ; HPLC
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Induction of apoptosis in vitro using gemcitabine (dFdC) in combination with cladribine (2-CdA) and other cytotoxic drugs on malignant mononuclear cells (MNCs) of patients with acute myeloid leukemia (AML, n=20) and chronic lymphocytic leukemia (CLL, n=20) in myeloid (HL60, HEL) and lymphatic cell lines (HUT78, JURKAT) was investigated using different incubation conditions (simultaneous and consecutive). Furthermore, the influence of dFdC on the level of intracellular metabolites of 2-CdA was studied using high-performance liquid chromatography (HPLC). Apoptosis was evaluated using flow cytometry with 7-aminoactinomycin D. In MNCs of patients with CLL, dFdC+2-CdA showed an antagonistic effect when applied simultaneously. This antagonism was reduced by consecutive application. The combination of dFdC with doxorubicin was synergistic, independent of incubation schedule. In blasts from newly diagnosed patients with de novo AML, all drug combinations (dFdC+2-CdA, doxorubicin, or cytosine arabinoside) were antagonistic by simultaneous incubation. Reduced antagonism or even synergism was shown (P〈0.001) by consecutive incubation. The simultaneous combination of dFdC with 2-CdA in all tested cell lines resulted in a competitive inhibition on the rate of apoptosis. By changing the incubation period to a consecutive schedule, the antagonism was diminished or synergism of apoptosis was measured (P〈0.001). Using similar incubation conditions, these experiments were supported by HPLC measurement of intracellular metabolites of 2-CdA influenced by dFdC application. In conclusion, we demonstrated that the efficacy of dFdC in vitro in combination with other cytotoxic drugs depends on the incubation condition and on the origin of neoplastic cells (lymphatic vs myeloid). The data suggest that simultaneous combination therapy with purine and pyrimidine analogues may not improve the clinical efficacy of one or the other drug administered alone.
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  • 173
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of biomedical science 7 (2000), S. 152-159 
    ISSN: 1423-0127
    Schlagwort(e): Apoptosis ; Differential display ; Glioma ; Okadaic acid
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: Abstract To identify novel genes associated with apoptosis in glioma cells, we treated T98G glioma cells with okadaic acid (OA). Differential display using 15 random primers was performed on RNA extracted from these cells. Upregulated bands were excised from polyacrylamide gels and cloned. Northern blots were used to confirm RNA expression in T98G cells. 18 RNA fragments corresponding to the untranslated region of genes were identified and sequenced. Three unknown gene fragments were used to screen a fetal brain cDNA library resulting in three complete cDNA sequences. The three sequences corresponded to a human gene homologous to the yeast translation initiation factor Sui-1, a cAMP-regulated phosphoprotein, ARPP-16/19, and a novel gene designated O48. Transcription of Sui-1 increased in response to all stress factors tested, whereas ARPP only responded to OA. 2-kb and 4-kb O48 RNA species were identified. OA and stress factors increased 2-kb expression while K252a (protein kinase inhibitor) increased 4-kb expression. Differential display is effective for identifying genes associated with apoptosis. Novel genes may be identified by further analysis of the gene fragments identified in this study. The function of O48 is unknown.
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  • 174
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of biomedical science 7 (2000), S. 195-199 
    ISSN: 1423-0127
    Schlagwort(e): Opioid ; Enkephalin ; DADLE ; Transplantation ; Hibernation ; Apoptosis ; Methamphetamine ; Dopamine ; Ischemia ; Reperfusion ; PC12 cells ; Neuroprotection
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: Abstract By studying the hibernation in ground squirrels, a protein factor termed hibernation induction trigger (HIT) was found to induce hibernation in summer-active ground squirrels. Further purification of HIT yielded an 88-kD peptide that is enriched in winter hibernator. Partial sequence of the 88-kD protein indicates that it may be related to the inhibitor of metalloproteinase. Delta opioid [D-Ala2,D-Leu5]enkephalin (DADLE) also induced hibernation. HIT and DADLE were found to prolong survival of peripheral organs preserved en bloc or as a single preparation. These organs include the lung, the heart, liver and kidney. DADLE also promotes survival of neurons in the central nervous system. Methamphetamine (METH) is known to cause destruction of dopaminergic (DA) terminals in the brain. DADLE blocked and reversed the DA terminal damage induced by METH. DADLE acted against this effect of METH at least in part by attenuating the mRNA expressions of a tumor necrosis factor p53 and an immediate early gene c-fos. DADLE also blocked the neuronal damage induced by ischemia-reperfusion following a transient middle cerebral artery occlusion. In PC12 cells, DADLE blocked the cell death caused by serum deprivation in a naltrexone-sensitive manner. Thus, DADLE, and by extension the endogenous delta opioid peptides and delta opioid receptors, may play an important role in organ and neuronal survival. Here, critical developments concerning these fascinating cell protective properties of DADLE are reviewed.
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  • 175
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of biomedical science 7 (2000), S. 322-333 
    ISSN: 1423-0127
    Schlagwort(e): Apoptosis ; HIV ; SIV ; Vpr ; Vpx ; Bcl-2 ; Bax
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: Abstract The growth inhibitory effects of Vpr and Vpx are species-and cell type-dependent. HIV-1, HIV-2 and SIV Vpr are primarily cytostatic in mammalian cells and HIV-1 Vpr has been reported to induce apoptosis in human cells. Our previous studies have shown that HIV-1, HIV-2 and SIV Vpr and Vpx have differential cytostatic and cytotoxic effects in the yeast cells [Zhang et al.: Virology, 230:103–112; 1997]. Here, we further examined the apoptosis function of HIV-1 Vpr in different species of mammalian cells and investigated if other primate lentiviral Vpr and Vpx exert similar functions. Our results show that none of the primate lentiviral Vpr or Vpx we tested induces apoptosis in nonhuman species of mammalian cells. However, HIV-1 Vpr, but not HIV-2 or SIV Vpr and/or Vpx, induced apoptosis in different types of human cell lines. Further, the apoptotic effect of HIV-1 Vpr can be distinguished from that of the human interferon-γ, a known proapoptotic protein, that HIV-1 Vpr shows little to no paracrine and/or bystander effect. When coexpressed with Bcl-2 or Bcl-XL, the apoptotic effect of HIV-1 Vpr became markedly attenuated. These results indicate that the apoptotic effect of HIV-1 Vpr is species-dependent and is intracellularly modulated by the Bcl-2 family of proteins. Our study also suggests that the proapoptotic function of HIV-1 Vpr is developmentally associated with human but not nonhuman primate species.
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  • 176
    ISSN: 1432-0533
    Schlagwort(e): Key words HSV ; Immunohistochemistry ; Apoptosis ; p53 ; Transcription factors
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract To understand the mechanism of neuronal apoptosis induced by herpes simplex virus (HSV) infection in vivo, the distribution of viral antigen, the appearance of apoptotic bodies, and the expressions of the tumor suppressor gene p53 and several transcription factors such as c-fos, c-jun and NF-κB were examined immunohistochemically and histopathologically after corneal infection of mice with HSV type 2 strain 186. Five days after HSV infection, viral antigen was diffusely detected in the corneal epithelium, the trigeminal ganglion and the pars caudalis of the spinal trigeminal nucleus. Neuronal apoptosis was observed in the brain stem ipsilateral to the HSV-infected side with the immunoreactivities of c-fos, c-jun, NF-κB and p53. Dual-labeling immunohistochemical studies revealed that almost all of the viral antigen-positive neurons and glia in the brain stem also showed p53 immunoreactivity. On the other hand, no neuronal apoptosis but only with the expression of c-jun was found in the trigeminal ganglion. Our results suggest that the different expression of transcription factors between the brain stem and the trigeminal ganglion may influence the neuronal apoptosis induced by HSV infection.
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  • 177
    ISSN: 1432-0533
    Schlagwort(e): Key words Alzheimer’s disease ; Apoptosis ; β-Amyloid load ; Astrocytes ; Microglia
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract The extent of DNA fragmentation analysed using the TUNEL technique was evaluated in post-mortem human brain tissue. Twenty-four patients with clinical and histopathological diagnosis of Alzheimer’s disease (AD) and a short post-mortem delay were analysed. We report an increase in the count of TUNEL-labelled cells as the pathology of AD intensifies. Our results point out a significant correlation between neurofibrillary tangle and senile/neuritic plaque score and TUNEL-labelled cells. Patients with two copies of apolipoprotein (Apo) E ɛ4 allele had highest number of histopathological hallmarks lesions of AD, whereas the ApoE genotype did not significantly influence the density of TUNEL-positive cells. No significant correlation was found between β-amyloid protein load and TUNEL-labelled cells. There was no relationship between the age at death, age at onset, extent of astrogliosis or microgliosis and TUNEL-labelled cells in our material.
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  • 178
    ISSN: 1432-0533
    Schlagwort(e): Key words Skeletal muscle ; Eccentric exercise ; Apoptosis ; Dystrophin ; Dystrophin-associated proteins
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract This study investigated the basis for the high severity of damage to skeletal muscle due to eccentric exercise, i.e., to muscles generating force while lengthened. Fast and slow rat leg muscles maintained in an extended position were examined after 2–24 h of continuous stimulation. The treatment caused the injury to some regions of both muscles. Within the better preserved parts of the muscles, i.e., those without signs of necrotic processes, dystrophin, spectrin, and some of the dystrophin-associated proteins (β-dystroglycan, α-sarcoglycan, and γ-sarcoglycan) disappeared from sarcolemma of many fibers. The reduction or loss of dystrophin from the sarcolemma was more evident than that of other proteins examined, with sarcoglycans apparently being the most preserved. Several muscle fibers devoid of dystrophin contained apoptotic nuclei. Simultaneously, Bax, Bcl-2 and caspase-3 proteins appeared in many fibers. Our results indicate that a normal muscle overworking in an extended position undergoes the loss of several membrane skeletal proteins because of the excessive stress to the membrane cytoskeleton, which can lead to fiber death by either apoptosis or necrosis. This experimental model may represent a good model for mimicking the pathogenetic events in several muscular dystrophies.
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  • 179
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of biomedical science 7 (2000), S. 459-465 
    ISSN: 1423-0127
    Schlagwort(e): Apoptosis ; Thermal brain injury
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: Abstract Apoptosis has been implicated recently as a prominent response of the brain to a variety of insults, such as ischemia and trauma. In this study, we demonstrate that apoptosis is a prominent part of the brain's response to a thermal insult. To examine the brain's response to a thermal insult, a new model of thermal brain injury in the laboratory rat was developed. Water heated to 60°C was passed over an area of thinned calvarium for 1 min. This resulted in an actual brain temperature of 47–48°C. A uniform area of 2,3,5-triphenyl-tetrazolium chloride pallor was demonstrated and pyknotic neurons were seen in the area of injury by hematoxylin-eosin staining. Apoptosis was demonstrated by the characteristic DNA fragmentation seen by agarose gel electrophoresis, ApopTag in situ staining and electron microscopy. The findings of apoptosis were localized to the area of thermal injury and were time dependent, starting 6 h after the insult and peaking approximately 18 h after the insult. This represents one of the first demonstrations that apoptosis occurs in the brain in response to a thermal injury.
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  • 180
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of biomedical science 7 (2000), S. 2-15 
    ISSN: 1423-0127
    Schlagwort(e): Apoptosis ; Mitochondria ; Necrosis ; Oxidative stress ; Reactive oxygen species
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: Abstract Mitochondria are the major ATP producer of the mammalian cell. Moreover, mitochondria are also the main intracellular source and target of reactive oxygen species (ROS) that are continually generated as by-products of aerobic metabolism in human cells. A low level of ROS generated from the respiratory chain was recently proposed to take part in the signaling from mitochondria to the nucleus. Several structural characteristics of mitochondria and the mitochondrial genome enable them to sense and respond to extracellular and intracellular signals or stresses in order to sustain the life of the cell. It has been established that mitochondrial respiratory function declines with age, and that defects in the respiratory chain increase the production of ROS and free radicals in mitochondria. Within a certain concentration range, ROS may induce stress responses of the cell by altering the expression of a number of genes in order to uphold energy metabolism to rescue the cell. However, beyond this threshold, ROS may elicit apoptosis by induction of mitochondrial membrane permeability transition and release of cytochrome c. Intensive research in the past few years has established that mitochondria play a pivotal role in the early phase of apoptosis in mammalian cells. In this article, the role of mitochondria in the determination of life and death of the cell is reviewed on the basis of recent findings gathered from this and other laboratories.
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  • 181
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of biomedical science 7 (2000), S. 64-70 
    ISSN: 1423-0127
    Schlagwort(e): p53 ; Chemosensitivity ; Cell cycle ; Apoptosis ; Non-small cell lung cancer
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: Abstract This study examined the effects of p53 gene status on DNA damage-induced cell death and chemosensitivity to various chemotherapeutic agents in non-small cell lung cancer (NSCLC) cells. A mutant p53 gene was introduced into cells carrying the wild-type p53 gene and also vice versa to introduce the wild-type p53 gene into cells carrying the mutant p53 gene. Chemosensitivity and DNA damage-induced apoptosis in these cells were then examined. This study included five cell lines, NCI-H1437, NCI-H727, NCI-H441 and NCI-H1299 which carry a mutant p53 gene and NCI-H460 which carries a wild-type p53 gene. Mutant p53-carrying cells were transfected with the wild-type p53 gene, while mutant p53 genes were introduced into NCI-H460 cells. These p53 genes were individually mutated at amino acid residues 143, 175, 248 and 273. The representative cell line NCI-H1437 cells transfected with wild-type p53 gene (H1437/wtp53) showed a dramatic increase in susceptibility to three anticancer agents (7-fold to cisplatin, 21-fold to etoposide, and 20-fold to camptothecin) compared to untransfected or neotransfected H1437 cells. An increase in chemosensitivity was also observed in wild-type p53 transfectants of H727, H441, H1299 cells. The results of chemosensitivity were consistent with the observations on apoptotic cell death. H1437/wtp53 cells, but not H1437 parental cells, exhibited a characteristic feature of apoptotic cell death that generated oligonucleosomal-sized DNA fragments. In contrast, loss of chemosensitivity and lack of p53-mediated DNA degradation in response to anticancer agents were observed in H460 cells transfected with mutant p53. These observations suggest that the increase in chemosensitivity was attributable to wild-type p53 mediation of the process of apoptosis. In addition, our results also suggest that p53 gene status modulates the extent of chemosensitivity and the induction of apoptosis by different anticancer agents in NSCLC cells.
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  • 182
    ISSN: 1432-0843
    Schlagwort(e): Key words Head and neck cancer ; Cisplatin ; Glutathione ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Purpose: To evaluate the correlation between cisplatin sensitivity, intracellular glutathione, and platinum/DNA adduct formation (measured by atomic absorption spectroscopy) in a series of seven head and neck cancer cell lines, and to evaluate the effect of biochemical modulation of glutathione on platinum/DNA adduct formation and repair. Methods: Cisplatin/DNA adducts were measured by atomic absorption spectroscopy. Glutathione content was measured by enzymatic assay and was modulated with buthionine sulfoximine. Apoptosis was measured by double-labeled flow cytometry. Results: Intracellular glutathione concentration was strongly correlated with cisplatin resistance (P = 0.002, R 2=0.7). There was also a statistically significant inverse correlation between cisplatin/DNA adduct formation and the IC50 for cisplatin in these cell lines. (P=0.0004, R 2=0.67). In addition, resistant cells were able to repair approximately 70% of cisplatin/DNA adducts at 24 h, while sensitive cells repaired less than 28% of adducts in the same period. However, despite the positive correlation between cellular glutathione and cisplatin resistance, there was no direct correlation between intracellular glutathione concentration and platinum/DNA adduct formation. Further, depletion of intracellular glutathione by buthionine sulfoximine did not dramatically alter formation of cisplatin/DNA adducts even though it resulted in marked increase in cisplatin cytotoxicity and was associated with increased apoptosis. Conclusions: These results suggest that glutathione has multiple effects not directly related to formation of cisplatin/DNA adducts, but may also be an important determinant of the cell's ability to repair cisplatin-induced DNA damage and resist apoptosis.
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  • 183
    ISSN: 1432-0843
    Schlagwort(e): Key words Taxanes ; Cervical cancer ; Apoptosis ; Tubulin
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Using a model of human cervical cancer (ME-180 cells), the anti-tumour activity of paclitaxel was compared to that of docetaxel and IDN5109, a newly developed taxane. The growth inhibition effect of taxanes was assessed after 3 days of exposure. DNA analysis, the taxane-dependent modulation of the expression of the α and β subunits of tubulin and DNA fragmentation were assessed by flow cytometry. The presence of apoptosis was confirmed by morphological analysis using a laser scan cytometer. For the evaluation of “in vivo” anti-tumour activity, taxanes were administered to nude mice intravenously once daily, according to a q3/4d × 4 schedule. Docetaxel, IDN5109 and paclitaxel obtained “in vitro” IC50 values of 0.86, 1.4 and 2.4 nM, respectively. DNA analysis demonstrated a transient block at the G2/M phase of the cell cycle only after 12 h of culture in the presence of taxanes and an increase of nuclear fragmentation suggestive for apoptosis after additional 12 and 60 h of exposure. Morphological analysis confirmed the presence of apoptosis. Taxanes induced a down-modulation of the α subunit of tubulin in the G0/1 phase of the cell cycle, and an overexpression of the β subunit in the G2/M phase. A strong anti-tumour activity was obtained “in vivo” for nude mice xenografted using ME-180 cells (T/C=0% for all drugs). These data indicate that the three taxanes are strongly active both “in vitro” and “in vivo” toward ME-180 cells. Clinical studies are now needed to ascertain if the higher anti-tumour activity observed “in vitro” using docetaxel and IDN5109 yields a better clinical response in advanced cervical carcinoma with respect to paclitaxel.
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  • 184
    ISSN: 1432-0843
    Schlagwort(e): Key words Caspase family protease ; Caspase-3 ; Cisplatin resistance ; Apoptosis ; A431
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Purpose: Cisplatin (cis-diamminedichloroplatinum(II), CDDP) has been reported to induce apoptosis in cancer cells, the mechanism of the apoptosis in cancer cells induced by CDDP is still unclear. Recent studies have revealed that caspase family of cystine proteases play an important role in the regulation of several apoptotic processes. In this study, whether apoptosis induced by CDDP could be mediated by the activation of caspase-3, a caspase family protease, was investigated. Methods: The CDDP-resistant subline A431/CDDP2 from the previously established human epidermoid carcinoma cell line A431 was used. The parent A431 cells (A431/P) and the A431/CDDP2 were exposed to CDDP with or without a caspase family protease inhibitor (Z-Asp-CH2-DCB), and cellular sensitivity to CDDP was determined. DNA fragmentation was then analyzed, and the caspase-3 protein levels determined by Western blotting following exposure of the cells to CDDP with or without Z-Asp-CH2-DCB. Results: In the A431/P cells, the cytotoxicity of CDDP was clearly reduced by Z-Asp-CH2-DCB compared with its cytotoxicity in A431/CDDP2 cells. Furthermore, quantitative analysis of DNA fragmentation revealed that Z-Asp-CH2-DCB inhibited DNA fragmentation induced by CDDP in A431/P cells, but not in A431/CDDP2 cells. Western blotting analysis demonstrated a marked reduction in procaspase-3 protein levels in A431/P cells treated with Z-Asp-CH2-DCB. In the A431/CDDP2 cells, procaspase-3 protein levels were no different with and without Z-Asp-CH2-DCB. Conclusions: These findings suggest that caspase-3 may mediate apoptosis induced by CDDP, and its induction could represent a novel approach to the effective treatment of malignant tumors.
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  • 185
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Cancer chemotherapy and pharmacology 45 (2000), S. 183-191 
    ISSN: 1432-0843
    Schlagwort(e): Key words Epoxide-containing piperazines ; Apoptosis ; Chemotherapeutics ; AbbreviationsNCO-700 Bis[ethyl(2R,3R)-3-[(S)-3-methyl-1-[4-(2,3,4-trimethoxyphenylmethyl)piperazin-1-ylcarbonyl]butylcarbamoyl]oxirane-2-carboxylate]- sulfate ; TOP-008 Bis[ethyl(2R,3R)-3-[(S)-3-methyl-1-[4(3-phenyl-2-propenyl)piperazin-1-ylcarbonyl]butyl- carbamoyl]oxirane-2-carboxylate]sulfate
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Purpose: The overall purpose of this study was to determine the potential efficacy of epoxide-containing piperazines as a new class of anti-cancer agents. Two representative compounds, specifically NCO-700, a 4-trimethoxyphenyl-substituted epoxide-piperazine, and TOP-008, a 4-phenylpropenyl-substituted epoxide-piperazine were tested in cytotoxic assays with human breast and prostate cancer cell lines. A second objective was to determine if these two compounds had anti-cancer activity in vivo when tested against xenograft tumors in nude mice or human tumors grown under the kidney capsule in mice. A final objective of this study was to establish if NCO-700 and TOP-008 achieved cancer cell killing through an apoptotic mechanism. Methods: The anti-proliferative activity of NCO-700 and TOP-008 were tested in a 7 day cell-survival assay utilizing a number of well characterized breast (HS-578T, T47D, MCF-7) and prostate (DU-145, PC-3, LNCaP) cancer cell lines. In vivo studies with the two compounds were performed, in nude mice bearing DU-145 xenograft tumors, and in normal mice in which DU-145 prostate cancer cells and HS-578T breast cancer cells were grown as solid tumors in the subrenal capsules of the animals. Apoptotic cell death of cancer cells was determined by a number of established techniques that detect apoptosis, including the confocal laser microscopy of treated cells and mitochondrial leakage assays utilizing the cationic dye, JC-1. Finally, the activation of the caspase cascade, enzymes that carry out apoptosis in mammalian cells, was examined in treated cells by immunoblot assays. Results: NCO-700 and TOP-008 displayed cytotoxicity to HS-578T human breast cancer cells, with ED50 values in the 3–6 μM range. Cytotoxicity to androgen receptor-negative human prostate cancer cells (PC-3 and DU-145 cells) occurred with ED50 values in the 5–20 μM range. Cytotoxicity to hormone receptor-positive breast and prostate cancer cell lines occurred at 10 to 20-fold higher concentrations of the two compounds. When human prostate (DU-145) or breast cancer (HS-578T) cells were grown as solid tumors in the subrenal capsules of mice, significant anti-tumor activity of NCO-700 was observed at 20 mg/kg and 50 mg/kg body weight respectively, for prostate and breast tumors. In nude mice bearing DU-145 prostate tumor xenografts, 50 mg/kg doses of the two compounds either stopped (TOP-008) tumor growth or slowed (NCO-700) growth. The mechanism of cytotoxicity was shown to be through apoptosis, (a) by confocal microscopy studies revealing nuclear fragmentation, (b) by mitochondrial studies revealing disruption of the mitochondrial membrane and release of the cationic dye, JC-1, into the cytoplasm and (c) by protein immunoblot assays indicating that over a 6 h period, TOP-008 induced a significant accumulation of the pro-apoptotic protein, bak, in the mitochondrial fraction of HS-578T human breast cancer cells, accompanied by activation, at 2.5 h, of caspase-3. Conclusions: These studies indicated that the epoxide-containing piperazines, as exemplified by NCO-700 and TOP-008, were effective anti-cancer agents when tested in vitro and in vivo against human breast and prostate tumors. Our studies also indicated that TOP-008 induced the initiation of the caspase cascade leading to apoptosis. Previous toxicology studies in rodents and dogs, as well as a Phase I study in humans, showed NCO-700 to be a well-tolerated, non-toxic compound. Taken together with our current findings, these results suggest that this class of compounds has the potential to be relatively safe, new chemotherapeutic agents for refractory breast and prostate cancers.
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  • 186
    ISSN: 1432-0843
    Schlagwort(e): Key words Gemcitabine ; Non-small-cell lung cancer ; NSCLC ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract We evaluated the antiproliferative and the proapoptotic ability of gemcitabine in three non-small-cell lung cancer (NSCLC) cell lines. NCI-H292 (mucoepidermoid carcinoma), NCI-CorL23 (large-cell carcinoma) and NCI-Colo699 (adenocarcinoma) cells were cultured with and without 0.5, 0.05 and 0.005 μM gemcitabine for 24, 48 and 72 h, respectively. Gemcitabine exerted a stronger and earlier antiproliferative and proapoptotic effect on H292 cells than on CorL23 or Colo699 cells. Fas receptor expression was increased in all three cell lines and was higher in Colo699 than in CorL23 cells. The incubation of NSCLC with anti-Fas agonistic monoclonal antibody (CH11) induced cell apoptosis in H292 cells, demonstrating that the Fas receptor was functionally active. Finally, gemcitabine and CH-11 exerted a synergistic effect on cell apoptosis in H292 cells. This study demonstrates that gemcitabine induces apoptosis in NSCLC and that this effect might be exerted by modulating functionally active Fas expression, and these effects of gemcitabine were stronger in H292 cells than in either CorL23 or Colo699 cells.
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  • 187
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Cancer immunology immunotherapy 48 (2000), S. 673-683 
    ISSN: 1432-0851
    Schlagwort(e): Key words CD20 ; Apoptosis ; Mechanisms ; Lymphomas ; Immunotherapy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Anti-CD20 monoclonal antibodies have been successfully employed in the clinical treatment of non-Hodgkin's lymphomas in both unmodified and radiolabeled forms. Previous publications have demonstrated that the antitumor effects of unmodified anti-CD20 mAb are mediated by several mechanisms including antibody-dependent cellular cytotoxicity, complement-mediated cell lysis, and induction of apoptosis by CD20 cross-linking. In this report, we demonstrate induction of apoptosis by three anti-CD20 monoclonal antibodies [1F5, anti-B1, and C2B8 (Rituximab)]. The magnitude of apoptosis induction was greater with the chimeric Rituximab antibody than with the murine 1F5 and anti-B1 antibodies. Apoptosis could be enhanced with any of the antibodies by cross-linking with secondary antibodies (or Fc-receptor-bearing accessory cells). The signaling events involved in anti-CD20-induced apoptosis were investigated, including activation of protein tyrosine kinases, increases in intracellular Ca2+ concentrations, caspase activation, and cleavage of caspase substrates. Our results indicate that anti-CD20-induced apoptosis can be attenuated by PP1, an inhibitor of protein tyrosine kinases Lck and Fyn, chelators of extracellular or intracellular Ca2+, and inhibitors of caspases, suggesting that anti-CD20-induced apoptosis may involve modulation of these signaling molecules. We also demonstrated that varying the expression of Bcl-2 did not affect the magnitude of anti-B1-induced apoptosis, possibly because of the sequestering effects of other Bcl-2 family members, such as Bad. These studies identify several of the signal-transduction events involved in the apoptosis of malignant B cells that transpire following ligation of CD20 by anti-CD20 antibodies in the presence of Fc-receptor-expressing cells or secondary goat anti-(mouse Ig) antibodies and which may contribute to the tumor regressions observed in mouse models and clinical trials.
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  • 188
    ISSN: 1432-0851
    Schlagwort(e): Key words Drug therapy ; T cells ; Apoptosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Noscapine, a phthalideisoquinoline alkaloid derived from opium, has been used as an oral anti-tussive agent and has shown very few toxic effects in animals or humans. Recently, we reported that noscapine binds stoichiometrically to tubulin and promotes microtubule polymerization. Noscapine causes growth arrest of tumor cells in mitosis and induces apoptosis of tumor cells in vitro. Previous experiments also showed that noscapine has potent antitumor activity in mice when administered parenterally or by gastric lavage. Here, we report that the anti-mitotic effect was specific to noscapine since closely related compounds did not inhibit the growth of a lymphoma cell line. In addition, noscapine was shown to be effective in reducing the growth of the lymphoma and increasing the survival of tumor-bearing mice when administered in the drinking water. It is noteworthy that, noscapine showed little or no toxicity to kidney, liver, heart, bone marrow, spleen or small intestine at tumor-suppressive doses. Furthermore, oral noscapine did not inhibit primary immune responses, which are critically dependent upon proliferation of lymphoid cells. Thus, our results indicate that noscapine has the potential to be an effective chemotherapeutic agent for the treatment of human cancer.
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  • 189
    ISSN: 1432-1173
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kutane Metastasen ; Leiomyosarkom ; Hodenhüllen ; Samenstrang ; Key words ; Cutaneous metastases ; Leiomyosarcoma ; Testicle cover ; Spermatic cord
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Cutaneous metastases from a leiomyosarcoma of the testicular tunica albuginea are very rare. Primary leiomyosarcomas in this site are uncommen and furthermore cutaneous metastases develop only in 1,4% of all malignant tumors of the internal organs [10]. A 71 year old patient with such a sarcoma underwent primary excision. Nine months later multiple, firm, nodules were identified as cutaneous metastases. Further staging revealed already extensive, diffuse pulmonary and bony metastases without contiguous or regional lymph node involvement.
    Notizen: Zusammenfassung Kutane Metastasen eines Leiomyosarkoms der Hodenhüllen sind sehr selten. Das ist einerseits darin begründet, dass primäre Leiomyosarkome der Hodenhüllen ebenfalls eine ausgesprochene Rarität darstellen und andererseits Hautmetastasen von malignen Tumoren innerer Organe nur bei ungefähr 1,4% der Fälle zu erwarten sind [10]. Es wird über einen 71jährigen Patienten mit einem linksseitigen Hodentumor berichtet, der nach Exzision als Leiomyosarkom der Hodenhüllen klassifiziert wurde. Neun Monate später traten multiple, derbe kutane Knoten am Kopf sowie Brustbereich auf. Die histopathologische Untersuchung der Knoten ergab die Diagnose von kutanen Filiae eines Leiomyosarkoms. Die weitere Durchuntersuchung zeigte eine bereits fortgeschrittene, diffuse, pulmonale und ossäre Metastasierung unter Aussparung regionärer und nachgeschalteter Lymphknotenstationen.
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  • 190
    ISSN: 1432-1173
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kalziphylaxie ; Hautnekrosen ; Livedo racemosa ; Pannikulitis ; Chronisches Nierenversagen/Hämodialyse ; Key words ; Calciphylaxis ; Cutaneous necrosis ; Livedo reticularis ; Panniculitis ; Chronic renal failure/hemodialysis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Calciphylaxis is a rare but potentially life-threatening complication in chronic renal failure. It is characterized by ischemic tissue necrosis primarily of the skin. The typical histopathologic finding is microvascular calcification with endovascular fibrosis. Patients typically present with violaceous, mottled and painful lesions which tend to progress to non-healing ulcers and necrosis. Most frequently the lower extremities are involved in a symmetric fashion but the trunk may also be affected. Sepsis from superinfection of the lesions accounts for the high mortality of this disease which is of importance for dermatologists and nephrologists alike. 61-year-old female patient developed lesions of calciphylaxis on both calves two years after beginning hemodialysis to treat renal failure due to diabetic glomerulosclerosis. We discuss aspects of the pathogenesis of calciphylaxis, as well as diagnosis, treatment and means of preventions, and review the current literature.
    Notizen: Zusammenfassung Die Kalziphylaxie ist eine seltene, aber unter Umständen lebensbedrohliche Komplikation im Rahmen des chronischen Nierenversagens, bei der es infolge mikrovaskulärer Kalzifizierung und endovaskulärer Fibrose zu ischämischen Gewebsnekrosen kommt. Die Erkrankung kommt fast ausschließlich bei niereninsuffizienten, dialysepflichtigen Patienten vor und ist durch eine kalzifizierende Pannikulitis gekennzeichnet. Typischerweise treten an der Haut zunächst Livedo-artige, später schmerzhafte Veränderungen auf, die sich zu nicht abheilenden Ulzerationen und Nekrosen weiterentwickeln. Über nachfolgende Superinfektionen der häufig symmetrisch an den Extremitäten befindlichen Läsionen mit schwer therapierbarer Sepsis erklärt sich die hohe Mortalität dieser für Dermatologen und Nephrologen gleichermaßen wichtigen Erkrankung. Wir berichten über eine 61jährige Patientin, die nach etwas mehr als 2 Jahren chronischer Hämodialysetherapie infolge terminaler Niereninsuffizienz bei diabetischer Nephropathie eine Kalziphylaxie an beiden Unterschenkeln entwickelte. Daneben wird anhand einer Literaturübersicht ein Überblick über die Vorstellungen zur Ätiopathogenese der Kalziphylaxie gegeben sowie deren Diagnosestellung und Therapie-/Präventionsmöglichkeiten erörtert.
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  • 191
    ISSN: 1432-1173
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Einverständnis ; Berufskrankheitenanzeige ; Hautarztbericht ; Key words ; Consent ; Occupational-disease-Form ; Dematologist’s report
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In Germany, if the dermatologist has definite proof that a patient’s skin disorder is severe or chronic, work-related and requiring a change in occupation, then he or she must issue a Berufskrankheitenanzeige (loosely translated as occupational disease notification). The patient’s consent is not required for this mandatory form, which has to be submitted even if the patient is opposed. On the other hand, if there is only a possible connection between the occupation and the skin disorder, or if the skin disease is neither severe nor chronic nor threatening pursuit of the occupation, then the dermatologist needs only write a Hautarztbericht (dermatologist’s report). The patient’s permission is required for this less formal document.
    Notizen: Zusammenfassung Hat der Hautarzt den begründeten Verdacht, dass bei einem Patienten eine schwere oder wiederholt rückfällige Berufsdermatose besteht, die zur Aufgabe der hautgefährdenden beruflichen Tätigkeit zwingt, so muss er eine Berufskrankheitenanzeige erstatten, auch wenn der Patient nicht damit einverstanden ist. Besteht dagegen nur die Möglichkeit eines Zusammenhangs zwischen Beruf und Dermatose und/oder ist diese (noch) nicht schwer oder wiederholt rückfällig und/oder zwingt sie (noch) nicht zur Aufgabe der hautgefährdenden Tätigkeit, so ist nur ein Hautarztbericht (AV 20a) zu erstatten. Dazu bedarf es aber einer Einwilligung des Patienten.
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  • 192
    ISSN: 1432-1173
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Skabies ; Frühkindliche Phase ; Schwangerschaft ; Stillzeit ; Gasping-Syndrom ; Key words ; Scabies ; Early infancy ; Pregnancy ; Nursing ; Gasping-Syndrome
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Infestation of human skin with scabies mites remains an persistent problem in daily dermatological practice. There are several therapeutic regiments against scabies which have been proven effective and without major side effects. Because of known neurotoxicity of lindane as well as intoxication/problems following systemic absorption of benzyl alcohol (the metabolite of benzyl benzoate), these two compounds have to be considered with caution in early childhood scabies as well as during pregnancy and nursing. The pharmacology and spectrum of clinical side effects of the approved anti-scabies preparations (lindane, benzyl benzoate, crotamiton) as well as permethrin (not available in Germany) are reviewed.
    Notizen: Zusammenfassung Die zugelassenen Antiskabiosa gelten bei Einhaltung der Gebrauchsanweisung als sicher wirksam und unproblematisch. Berichte über neurotoxische Nebenwirkungen auf Lindan sowie Intoxikationen nach systemischer Verabreichung von Benzylalkohol (Metabolit des Benzylbenzoats) sind Gründe, die Indikationen und Nebenwirkungen der Antiskabiosa hinsichtlich der Lebensabschnitte der frühkindlichen Phase, der Schwangerschaft und Stillzeit präzise zu definieren. Dabei wird neben den zugelassenen Fertigarzneimitteln (Lindan, Benzylbenzoat, Crotamiton) Permethrin in der Übersicht erfasst.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 193
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Hautarzt 51 (2000), S. 14-18 
    ISSN: 1432-1173
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Erysipel ; Komplikationen ; Diabetes mellitus ; Hepatopathien ; Nephropathien ; Key words ; Erysipelas ; Complications ; Diabetes mellitus ; Hepatopathy ; Nephropathy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background and objective: A complicated course of erysipelas is not uncommon. Bullous, haemorrhagic, necrotic and purulent lesions may be encountered. Today no reliable data exist as to which constitutional factors renders a patient at risk for developing complicated erysipelas though several risk factors, particularly diabetes mellitus, are often suggested. Based on the analysis of patients with erysipelas at the Department of Dermatology in Graz, factors determining the risk for complicated erysipelas should be identified. Patients/Methods: In a retrospective case-control study clinical data sheets of 766 in- patients treated at the department were evaluated with respect to the course of the erysipelas and with respect to potential risk factors. Results: General risk factors for local complications were location at the lower extremities, pre-existing hepatic or renal disease, hyperuricaemia, and diabetes mellitus. Hepatic and renal disease and – to a lesser extent – diabetes particularly predisposed for bullous and haemorrhagic lesions, while vascular occlusive disease enhanced the risk for ne- crotic lesions. Conclusions: Location and hepatic and renal disease are the most important risk factors, while diabetes is probably of less significance than previously suggested.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund und Fragestellung: Im Zuge eines Erysipels treten immer wieder Lokalkomplikationen (Blasen, Hämorrhagien, Nekrosen, Abszesse) auf. Derzeit gibt es keine verlässlichen Daten darüber, aufgrund welcher Merkmale ein Patient als komplikationsgefährdet einzustufen ist, wobei aber verschiedene Risikofaktoren, insbesondere Diabetes mellitus, vermutet werden. Anhand des Patientenguts der Grazer Hautklinik sollten klinische Risikofaktoren für einen komplizierten Erysipelverlauf erhoben werden. Patienten/Methodik: In einer retrospektiven Fall-Kontroll-Studie wurden von 766 Patienten, die in den Jahren 1986–1995 wegen eines Erysipels stationär behandelt worden waren, klinische Daten hinsichtlich Erysipelverlauf und möglicher Risikofaktoren erhoben und statistisch ausgewertet. Ergebnisse: Das Risiko eines komplizierten Erysipelverlaufs wird allgemein durch Lokalisation am Bein, durch Leber- und Nierenerkrankungen, Hyperurikämie und durch einen Diabetes mellitus erhöht. Lebererkrankungen und – in geringerem Maße Diabetes – disponieren speziell zu bullösen und hämorrhagischen Verläufen, eine periphere arterielle Verschlusskrankheit zu nekrotischen Läsionen. Schlussfolgerungen: Betroffene Körperregion sowie Leber- und Nierenerkrankungen scheinen die wichtigsten Risikofaktoren zu sein, während der Diabetes mellitus möglicherweise eine geringere Rolle spielt, als bisher angenommen.
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  • 194
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Hautarzt 51 (2000), S. 31-35 
    ISSN: 1432-1173
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Hyperkeratosis lenticularis perstans ; Morbus Flegel ; Calcipotriol ; Vitamin D ; Key words ; Hyperkeratosis lenticularis perstans ; Flegel’s disease ; Calcipotriol ; Vitamin D
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Hyperkeratosis lenticularis perstans (Flegel’s disease) is a rare but clinically and histologically highly characteristic genodermatosis. We report on new immunohistochemical and ultrastructural findings suggesting a complex disorder of epidermal differentiation. In this context, a good response to calcipotriol, a synthetic vitamin D3 derivative is of particular interest.
    Notizen: Zusammenfassung Die Hyperkeratosis lenticularis perstans (M. Flegel) ist eine autosomal-dominant vererbbare Genodermatose, bei der sich in der 2. Lebenshälfte bevorzugt an den unteren Extremitäten multiple, persistierende, hyperkeratotische Papeln entwickeln. In dem vorgestellten Fall eines 72jährigen Patienten zeigten unsere ultrastrukturellen und immunhistochemischen Untersuchungen eine stark verminderte Ausbildung regelrechter Keratohyalingranula sowie fehlende Expression von Filaggrin, Loricrin und Keratinen höheren Molekulargewichtes. Die Unterentwicklung der Odland Körperchen und die durch das Fehlen von Loricrin erklärbare mangelhafte Strukturierung des ”cornified envelopes” scheinen für die starke Retentionshyperkeratose verantwortlich zu sein. Die Therapie des M. Flegel ist schwierig. Vielversprechend erwies sich ein Therapieversuch mit einem synthetischen Vitamin-D3-Derivat (Calcipotriol), das erfolgreich in die komplexe Differenzierungsstörung dieser Genodermatose einzugreifen scheint.
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  • 195
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Hautarzt 51 (2000), S. 19-24 
    ISSN: 1432-1173
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kutane B-Zell-Lymphome ; Therapie ; Key words ; Cutaneous B-cell lymphomas ; Therapy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background and objective: Primary cutaneous B-cell lymphomas (PCBCL) represent a unique type of extranodal B-cell lymphomas. Recently, the „European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC)–Cutaneous Lymphoma Study Group” classified PCBCL into two major groups: one with low-grade malignancy and excellent prognosis (follicle center cell lymphoma, immunocytoma/marginal zone B-cell lymphoma) and the other with intermediate malignancy and worse prognosis (large B-cell lymphoma of the leg). The clinical course and the prognosis of both groups clearly distinguish them from nodal lymphomas with similar morphological aspects, thus underlying the need for different treatment modalities. Patients/Methods: We investigated retrospectively the therapeutic data from 51 patients with PCBCL (40 lowgrade lymphomas, 11 large B-cell lymphomas). Several treatment modalities were used: total excision, radiotherapy, polychemotherapy, systemic corticosteroids, systemic antibiotics, as well as a variety of combination treatments. Results: Recurrence, dissemination and/or death of the patients were not significantly related to any single treatment modality. Conclusions: In our opinion, the choice of treatment for PCBCL depends on the histologic classification, the number, spread and localization of the infiltrates, and on the general condition of the patient.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund und Fragestellung: Primäre kutane B-Zell-Lymphome (PKBZL) stellen eine eigenständige Krankheitsgruppe lymphoproliferativer Tumoren dar. In der vor kurzem von der „European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC)-Cutaneous Lymphoma Study Group” publizierten Klassifikation kutaner Lymphome wurden 2 Hauptgruppen der PKBZL beschrieben: Eine mit niedriger Malignität und exzellenter Prognose (Keimzentrumslymphome, Immunozytom/„Marginalzonelymphom”) und eine 2. mit intermediärer Malignität und schlechterer Prognose (großzelliges B-Zell-Lymphom der unteren Extremitäten). Der Verlauf und die unterschiedlichen Prognosen weisen darauf hin, dass es notwendig ist, eine dem klinischen Verhalten entsprechende Therapieform zu wählen. Patienten/Methodik: Wir untersuchten die Verlaufsdaten von 51 Patienten mit PKBZL (40 niedrig maligne PKBZL und 11 großzellige PKBZL) retrospektiv. Als Behandlungsformen kamen Totalexzision, Strahlentherapie, systemische Kortison- und Antibiotikatherapie, Polychemotherapie sowie verschiedene Kombinationstherapien zur Anwendung. Ergebnisse: Das Auftreten von Rezidiven sowie von Lymphknoten- oder Organbeteiligungen stand in keinem signifikanten Zusammenhang mit der gewählten Therapiemodalität. Schlussfolgerungen: Aus der Vielzahl der verwendeten Behandlungsformen ist die Komplexität der Erkrankung an sich und die der Wahl der Therapie ersichtlich. Unserer Meinung nach sollte die Behandlung der PKBZL in Abhängigkeit von der histologischen Klassifikation, der Anzahl, Ausdehnung und Lokalisation der Hautinfiltrate sowie vom Allgemeinzustand des Patienten gewählt werden.
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  • 196
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Hautarzt 51 (2000), S. 25-30 
    ISSN: 1432-1173
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Herpes gestationis ; Schwangerschaftsdermatose ; Bullöses Pemphigoid ; BP180 ; Pruritus ; Key words ; Herpes gestationis ; Dermatoses of pregnancy ; Bullous pemphigoid ; BP180 ; Pruritus
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background and Objective: Pemphigoid gestationis (PG) is a rare pregnancy-associated autoimmune bullous disease characterized by autoantibodies to the 180 kD bullous pemphigoid antigen (BP180). The clinical spectrum of PG is polymorphic and for diagnostic purposes, a skin biopsy is usually taken demonstrating the deposition of autoantibodies. Patients and Methods: From 2 patients, skin biopsies were obtained for histopathologic and immunofluorescence studies. Circulating autoantibodies were characterized by immunoblotting and ELISA using a recombinant form of the immunodominant BP180 NC16 A domain. Results: The 2 PG patients described here did not show blisters but complained about severe itching. In the first case, PG presented in the first trimester of the second pregnancy as an erythema-multiforme-like disease. The second patient developed urticarial plaques a few days after delivery. PG was diagnosed by the detection of autoantibodies against recombinant BP180 NC16 A by immunoblot and ELISA analysis and confirmed by linear deposits of C3 at the cutaneous basement membrane zone on direct immunofluorecence microscopy. Skin lesions healed with oral prednisolon. Conclusions: In our two patients, non-bullous PG could be diagnosed by serological tests. Immunmoblotting and ELISA might be sensitive and specific tools when screening sera of patients with pruritic skin lesions in pregnancy for the presence of autoantibodies to BP180. In some cases, these newer techniques may make a skin biopsy unnecessary.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund und Fragestellung: Das Pemphigoid gestationis (PG) ist eine seltene, schwangerschaftsspezifische Autoimmundermatose mit Autoantikörpern gegen das 180 kD bullöse Pemphigoid Antigen (BP180). Das klinische Bild ist polymorph. Die Diagnose des PG wird meist anhand einer Biopsie mit Nachweis der Autoantikörper in der Haut der Patientinnen gesichert. Patienten/Methodik: Bei 2 Patientinnen wurden Hautbiopsien histopatholgisch und immunfluoreszenzoptisch untersucht. Die Autoantikörper wurden mittels Immunoblot und ELISA unter Verwendung einer rekombinanten Form der immundominanten BP180-NC16-A-Domäne charakterisiert. Ergebnisse: Bei den beiden vorgestellten Patientinnen verlief das PG ohne Blasenbildung, jedoch mit starkem Juckreiz. Bei unserer ersten Patientin manifestierte sich die Erkrankung im 1. Trimenon unter dem Bild eines Erythema multiforme, der 2. Fall trat wenige Tage postpartal unter dem Bild einer Urtikaria auf. Die Diagnose wurde jeweils durch den Nachweis von Antikörpern gegen rekombinantes BP180 NC16 A im Immunoblot und ELISA und durch lineare C3-Ablagerungen an der Basalmembran in der direkten Immunfluoreszenz gesichert. Die Hautveränderungen heilten bei beiden Patientinnen unter oraler Prednisolontherapie ab. Schlussfolgerung: Bei den beiden vorgestellten Patientinnen wurde anhand von Serumuntersuchungen ein PG ohne Blasenbildung diagnostiziert. Sowohl Immunoblot als auch ELISA erscheinen aufgrund ihrer hohen Sensitivität und Spezifität als Screeningverfahren zum Nachweis von Autoantikörpern gegen BP180 bei pruriginösen Schwangerschaftsdermatosen geeignet. In der Zukunft dürften sie mitunter die bisher unverzichtbare Hautbiopsie zur Diagnose eines PG ersetzen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 197
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 35-42 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Neugeborenes ; Frühgeborenes ; Ultraschall ; Gehirn ; Rückenmark ; Key words ; Premature infant ; Newborn ; Sonography ; Brain ; Spinal cord
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Examination of the central nervous system in premature and full-term infants requires a sensible selection of the available diagnostic procedures such as ultrasound, MRI and CT to allow sufficient and accurate diagnosis and management. Ultrasound: Ultrasound, including the various Doppler techniques, is a very reliable, safe, noninvasive diagnostic tool that allows evaluation of even severely ill patients in intensive care units. It is especially well suited for the study of intracranial hemorrhage, hypoxic-ischemic encephalopathy, congenital malformations of the brain and lesions produced by intrauterine and acquired infections. Sonography is also very reliable in examination of spinal dysraphism and spinal cord injuries during birth. The necessity of surgical intervention (i.e. shunt implantation) as well as subsequent postoperative follow-up can be provided. MRI: In contrast to ultrasound, MRI is most useful to demonstrate the age-dependent myelinization pattern and clearly discriminates between the white and gray matter of the central nervous system. We therefore use MRI for the detection of complex malformations of the central nervous system in particular disorders of cell migration and for a final estimation of a perinatal brain injury. Conclusion: A precise ultrasound examination performed by an experienced physician who is familiar with the expected pathology and has access to a well-adjusted ultrasound machine should help to minimize the use of confirming CT and MRI investigations and to optimize their optional use in more complex cases.
    Notizen: Zusammenfassung Zur Untersuchung des Gehirns und Rückenmarks von Früh- und Neugeborenen müssen die zur Verfügung stehenden Bildmodalitäten – Ultraschall, MR, CT – gemäß ihrer Aussagekraft in Bezug auf klinische Fragestellung und therapeutische Konsequenz angewendet werden. Ultraschall: Der Ultraschall einschließlich der verschiedenen Dopplertechniken ermöglicht ohne Sedierung die rasche, risikoarme und sehr zuverlässige Untersuchung auch schwerkranker Kinder auf der Intensivstation. Es gilt, die Hirnblutungen, die hypoxisch-ischämischen Hirnschädigungen und ihre Folgen, Hirnmissbildungen, Folgen kongenitaler und postnatal erworbener Infektionen, die Dysrhaphien des Rückenmarks und die geburtstraumatischen Rückenmarkschädigungen nachzuweisen oder auszuschließen, die Indikation zu chirurgischen Interventionen (z.B. Drainage eines Hydrozephalus) zu stellen und deren Erfolg zu beurteilen. Für den frühen Nachweis hypoxisch-ischämischer Schädigungen ist der Ultraschall wenig sensitiv. MRT: Da das MR im Gegensatz zum Ultraschall die altersabhängige Myelinisierung zeigt und die Unterscheidung zwischen grauer und weißer Substanz ermöglicht, nützen wir diese anatomische Auflösung bei der Untersuchung von sowohl sehr komplexen Hirnfehlbildungen als auch solchen, die mit Migrationsstörungen einhergehen, und gelegentlich für die abschließende Beurteilung des Ausmaßes einer perinatalen Hirnschädigung. Schlussfolgerung: Nach einer sorgfältig durchgeführten Ultraschalluntersuchung durch einen mit der zu erwartenden Pathologie vertrauten Untersucher mit einem hochauflösenden Ultraschallgerät sollten CT- und MR-Untersuchungen nur zur Bestätigung des Ultraschallbefunds überflüssig sein, zu deren evtl. notwendiger Ergänzung jedoch optimiert erfolgen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 198
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 72-77 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kongenitale Anomalien der Nieren ; Neonatale Hydronephrosen ; Ultraschall in der Neonatalperiode ; Key words ; Congenital anomalies of the kidneys ; Neonatal hydronephrosis ; Neonatal ultrasound
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Malformations of the urinary tract are one of the most common types of anomalies in the neonatal period. Approximately 15–20% of all prenatally detected malformations require acute postnatal imaging. Sonography is the primary imaging modality in the evaluation of nephro-urologic problems in infancy. Hydronephrosis represents the most common pathology, followed by multicystic-dysplastic kidney. Discussion: The result of the sonographic examination directs further imaging. An adequate diagnostic algorithm is decisive for accurate diagnosis, for the appropriate therapeutic regimen and for the prognosis of the patients.
    Notizen: Zusammenfassung Fehlbildungen der Nieren und der ableitenden Harnwege zählen zu den häufigsten kongenitalen Anomalien in der Neugeborenenperiode. Etwa 15–20% aller pränatal diagnostizierten Fehlbildungen erfordern eine akute postnatale Diagnostik. Die Sonographie ist das initiale bildgebende Verfahren der Wahl in der Abklärung nephrourologischer Fragestellungen im Kindesalter. Hydronephrosen stellen die häufigsten Pathologien dar, die multizystisch-dysplastische Niere steht an 2. Stelle. Diskussion: Das Ergebnis der Sonographie ist richtungsweisend für die Wahl der weiteren bildgebenden Verfahren. Der adäquate diagnostische Algorithmus ist entscheidend für die richtige Diagnose, das geeignete therapeutische Prozedere und letztendlich für die Prognose der Patienten.
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  • 199
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 130-135 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Herz ; Koronargefäße ; Koronarer Bypass ; Bypassverschluss ; EKG-getriggertes CT ; Key words ; Heart ; Coronary vessels ; Coronary artery bypass graft ; CABG patency ; ECG-triggered CT
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: Assessment of coronary artery bypass graft (CABG) patency with computed tomography methods has been demonstrated as an alternative to coronary angiography. The evaluation of the bypass anastomoses is still of limited success. Prospective ECG triggering of conventional CT scanners al- lows heart phase-triggered single-slice acquisition in the sub-second range. The goal of this study was to evaluate whether the use of ECG triggering can optimize the evaluation of proximal CABG anastomoses. Materials and methods: In ten patients after CABG surgery, ECG-triggered CT with thin (2 mm), contiguous slices was performed in the region of the proximal bypass anastomoses in the ascending aorta. The data evaluation was done on axial images and on reconstructed 2D and 3D data sets. Results: The applied technique demonstrat-ed good imaging quality, which allowed evaluation of the CABG anastomoses in all cases. Overall 18 CABG anastomoses could be visualized; 17 anastomoses could be assessed as normal, non-stenotic and patent. Discussion: ECG-triggered thin-slice CT permits reliable assessment of proximal CABG anastomoses and expands the usage of CT in the evaluation of CABG.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund: Die computertomographische Durchgängigkeitsprüfung koronararterieller Bypässe hat sich zu einer Alternative neben dem Herzkatheter entwickelt. Die Beurteilbarkeit der Anastomosen gelingt noch nicht mit zufriedenstellender Sicherheit. Der Einsatz der prospektiven EKG-Triggerung an einem konventionellen CT ermöglicht herzphasengesteuerte Einzelschichtaufnahmen im Subsekundenbereich. Ziel der Studie war es, zu prüfen, ob der Einsatz einer EKG-Triggerung zu Verbesserungen in der Beurteilung der proximalen Bypassanastomosen führt. Methode: Bei 10 Patienten wurde nach Bypassoperation eine EKG-getriggerte CT mit dünnen (2 mm), kontinuierlichen Schichten von den proximalen Bypassanastomosen im Bereich der Aorta ascendens durchgeführt. Die Datenauswertung erfolgte an axialen Einzelschichten und nachverarbeiteten 2D- und 3D-Datensätzen. Ergebnisse: Die Untersuchungstechnik ergab in allen Fällen eine gute Bildqualität und Beurteilungsmöglichkeit der Anastomosenverhältnisse. Insgesamt wurden 18 Bypassanastomosen dargestellt. Von diesen Anastomosen konnten 17 als unauffällig, durchgängig und ohne Stenosierung gewertet werden. Schlussfolgerung: Die EGK-getriggerte CT in dünnen Schichten erlaubt eine Beurteilung der proximalen Anastomosenverhältnisse aortokoronarer Bypässe und erweitert somit das Einsatzspektrum der CT.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 200
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 168-175 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Echokardiographie ; Klappeninsuffizienz ; Bildverarbeitung ; Virtuelle RealitätEchocardiography ; Heart valve disease ; Image processing ; Virtual reality ; Key words ; Echokardiographie ; Klappeninsuffizienz ; Bildverarbeitung ; Virtuelle RealitätEchocardiography ; Heart valve disease ; Image processing ; Virtual reality
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background: Echocardiography is a standard imaging technique for the assessment of heart valve disease. The good spatial and temporal resolution is the basis for different methods which provide information about the severity of such defects. Dynamic colour visualisation and volumetric measurements of regurgitant jets are a new evaluating tool for the assessment of heart valve insufficiencies. Methods: The regurgitant jet volume of 58 patients was evaluated on an external workstation after segmentation of the left atrium and compared to regurgitant volume; the correlation was good. This result is valid for central jets as well as for eccentric jets. Conclusions: Measurement of regurgitant jet volume is a method which considers the three-dimensional shape of the examined volume. Real-time visualisation techniques which support the interactive clipping of morphological structures provide dynamic visualisation of intracardiac flow during the heart cycle. Dynamic colour visualisation of jets together with myocardial structures allows the assignment of intracardiac flow to morphological structures.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Für die Bewertung von Klappendefekten ist die Echokardiographie ein bildgebendes Standardverfahren. Die gute räumliche und zeitliche Auflösung dient als Grundlage für eine Vielzahl unterschiedlicher Auswertungsverfahren, die die Beurteilung von Klappendefekten erlauben. Die dynamische Farbvisualisierung und die Volumetrie von Regurgitationsjets stellen eine neue Methode der Beurteilung von Klappeninsuffizienzen dar. Methode: Die Volumen der Regurgitationsjets von 58 Patienten wurden auf einer externen Workstation nach Segmentierung des linken Vorhofs vermessen und mit dem Regurgitationsvolumen verglichen. Ergebnisse: Die Volumen der Regurgitationsjets zeigen eine signifikante Korrelation mit den Regurgitationsvolumen, das mit gepulstem Doppler gewonnen wurde. Dieses Ergebnis gilt sowohl für zentrale als auch für exzentrische Jets. Schlussfolgerungen: Die Volumetrie von Regurgitationsjets ist ein Verfahren, das die dreidimensionale Form der zu untersuchenden Volumen besonders berücksichtigt. Die dynamische Farbvisualisierung der Jets im Kontext der Myokardstrukturen erlaubt eine Zuordnung von intrakardialen Flüssen zu den morphologischen Strukturen. Eine Echtzeitvisualisierung, die die Möglichkeit bietet, Teile des Myokards interaktiv aus der Rekonstruktion zu entfernen, erlaubt eine dynamische Darstellung des intrakardialen Flusses während eines Herzzyklus.
    Materialart: Digitale Medien
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