Library

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • Electronic Resource  (353)
  • 2000-2004  (353)
  • Key words  (182)
  • Analytical Chemistry and Spectroscopy  (101)
  • Complications  (72)
Material
  • Electronic Resource  (353)
Years
Year
Keywords
  • 1
    ISSN: 1432-2277
    Keywords: Key words Liver transplantation ; Living donor ; Adult patient ; Right lobe graft ; Small-for-size graft ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-2277
    Keywords: Key words Transplantation ; Complications ; PTLD
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In the period 1973–1998, among 2 139 allograft recipients treated with standard immunosuppression, posttransplant lymphoproliferative disorders (PTLD) developed in 19 patients (0.9 %): one plasmacytic hyperplasia, two polymorphic PTLD, one myeloma, and 15 lymphomas. PTLD developed 1 year after transplantation (tx) in 14 patients. Five patients were diagnosed at autopsy, 2 were lost to follow up, 3 died before therapy could be instituted, and 1 patient has just started chemotherapy. Of the 8 evaluable patients, 2 received acyclovir and are alive in complete remission (CR) and 6 received chemotherapy ± surgery. Of these 6, 4 died of lymphoma and/or infection, 1 died of unrelated causes in CR, and 1 is alive in CR. PTLD is a severe complication of tx, usually running an aggressive course which may preclude prompt diagnosis and treatment. Nevertheless, therapy is feasible and must be tailored on the histologic subtype. Seventy-four percent of patients were diagnosed with late-onset PTLD stressing the need for long-term follow up.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Skeletal radiology 29 (2000), S. 265-269 
    ISSN: 1432-2161
    Keywords: Key words MR arthrography ; Joint injection ; Gadolinium (intra-articular) ; Pain-rating scores ; Arthrogram ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Objective. Magnetic resonance (MR) arthrography has been demonstrated to be more accurate than MR imaging alone in the identification of a variety of musculoskeletal pathology. While the complication rate of intra-articular gadolinium: saline injection has been shown to be relatively low, MR arthrography is more invasive, painful, and costly, and less convenient, than MR imaging alone. The purpose of this study was to evaluate patients’ perception of the fear and discomfort, and to assess their overall acceptance of the intra-articular gadolinium injection. Design and patients. Between October 1997 and January 1998, 113 outpatients who were referred to Yale-New Haven Hospital for MR arthrography of the ankle, elbow, hip, knee, shoulder, or wrist were asked to complete a questionnaire rating their fear of factors most commonly associated with the procedure including ”pain”, ”needles”, ”complications”, and ”discovery of results that would lead to surgery”. In addition, after having undergone the intra-articular gadolinium:saline injection, patients were asked to rate their perception of pain. Results. While many patients expressed fear of ”pain” and ”needles”, after having undergone the injection their overall pain rating score was low. Only 6% actually found gadolinium arthrography more painful than expected. Conclusion. Despite the fact that patients expressed apprehension about certain aspects of MR arthrography, subjects who underwent the intra-articular gadolinium injection considered the discomfort less than expected. Clinicians should not hesitate to order MR arthrography because the accuracy of the procedure is high enough that patients accept the discomfort.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1432-2161
    Keywords: Key words Bone subchondral cyst ; Acetabulum ; Interventional radiology ; Complications ; Methylmethacrylate ; Chondrolysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Percutaneous injection of methylmethacrylate is now increasingly employed to treat bone lesions, both malignant and benign. However, the risks of this procedure are still to be fully established. In this report, we describe a case of rapid chondrolysis appearing after the intra-articular leakage of cement during injection of an acetabular subchondral cyst, resulting in hip replacement. Although the mechanism of such chondrolysis is unknown, this event suggests a chondrolytic effect of the acrylic cement. Thus, it is essential to systematically search for the presence of an intra-articular passage before injecting bone cement into a peri-articular cyst. This unusual complication highlights the need for rigorous evaluation of the benefits and risks of percutaneous injection of acrylic cement in the treatment of benign lesions, especially close to an articulation.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 35-42 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Neugeborenes ; Frühgeborenes ; Ultraschall ; Gehirn ; Rückenmark ; Key words ; Premature infant ; Newborn ; Sonography ; Brain ; Spinal cord
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Examination of the central nervous system in premature and full-term infants requires a sensible selection of the available diagnostic procedures such as ultrasound, MRI and CT to allow sufficient and accurate diagnosis and management. Ultrasound: Ultrasound, including the various Doppler techniques, is a very reliable, safe, noninvasive diagnostic tool that allows evaluation of even severely ill patients in intensive care units. It is especially well suited for the study of intracranial hemorrhage, hypoxic-ischemic encephalopathy, congenital malformations of the brain and lesions produced by intrauterine and acquired infections. Sonography is also very reliable in examination of spinal dysraphism and spinal cord injuries during birth. The necessity of surgical intervention (i.e. shunt implantation) as well as subsequent postoperative follow-up can be provided. MRI: In contrast to ultrasound, MRI is most useful to demonstrate the age-dependent myelinization pattern and clearly discriminates between the white and gray matter of the central nervous system. We therefore use MRI for the detection of complex malformations of the central nervous system in particular disorders of cell migration and for a final estimation of a perinatal brain injury. Conclusion: A precise ultrasound examination performed by an experienced physician who is familiar with the expected pathology and has access to a well-adjusted ultrasound machine should help to minimize the use of confirming CT and MRI investigations and to optimize their optional use in more complex cases.
    Notes: Zusammenfassung Zur Untersuchung des Gehirns und Rückenmarks von Früh- und Neugeborenen müssen die zur Verfügung stehenden Bildmodalitäten – Ultraschall, MR, CT – gemäß ihrer Aussagekraft in Bezug auf klinische Fragestellung und therapeutische Konsequenz angewendet werden. Ultraschall: Der Ultraschall einschließlich der verschiedenen Dopplertechniken ermöglicht ohne Sedierung die rasche, risikoarme und sehr zuverlässige Untersuchung auch schwerkranker Kinder auf der Intensivstation. Es gilt, die Hirnblutungen, die hypoxisch-ischämischen Hirnschädigungen und ihre Folgen, Hirnmissbildungen, Folgen kongenitaler und postnatal erworbener Infektionen, die Dysrhaphien des Rückenmarks und die geburtstraumatischen Rückenmarkschädigungen nachzuweisen oder auszuschließen, die Indikation zu chirurgischen Interventionen (z.B. Drainage eines Hydrozephalus) zu stellen und deren Erfolg zu beurteilen. Für den frühen Nachweis hypoxisch-ischämischer Schädigungen ist der Ultraschall wenig sensitiv. MRT: Da das MR im Gegensatz zum Ultraschall die altersabhängige Myelinisierung zeigt und die Unterscheidung zwischen grauer und weißer Substanz ermöglicht, nützen wir diese anatomische Auflösung bei der Untersuchung von sowohl sehr komplexen Hirnfehlbildungen als auch solchen, die mit Migrationsstörungen einhergehen, und gelegentlich für die abschließende Beurteilung des Ausmaßes einer perinatalen Hirnschädigung. Schlussfolgerung: Nach einer sorgfältig durchgeführten Ultraschalluntersuchung durch einen mit der zu erwartenden Pathologie vertrauten Untersucher mit einem hochauflösenden Ultraschallgerät sollten CT- und MR-Untersuchungen nur zur Bestätigung des Ultraschallbefunds überflüssig sein, zu deren evtl. notwendiger Ergänzung jedoch optimiert erfolgen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 72-77 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kongenitale Anomalien der Nieren ; Neonatale Hydronephrosen ; Ultraschall in der Neonatalperiode ; Key words ; Congenital anomalies of the kidneys ; Neonatal hydronephrosis ; Neonatal ultrasound
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Malformations of the urinary tract are one of the most common types of anomalies in the neonatal period. Approximately 15–20% of all prenatally detected malformations require acute postnatal imaging. Sonography is the primary imaging modality in the evaluation of nephro-urologic problems in infancy. Hydronephrosis represents the most common pathology, followed by multicystic-dysplastic kidney. Discussion: The result of the sonographic examination directs further imaging. An adequate diagnostic algorithm is decisive for accurate diagnosis, for the appropriate therapeutic regimen and for the prognosis of the patients.
    Notes: Zusammenfassung Fehlbildungen der Nieren und der ableitenden Harnwege zählen zu den häufigsten kongenitalen Anomalien in der Neugeborenenperiode. Etwa 15–20% aller pränatal diagnostizierten Fehlbildungen erfordern eine akute postnatale Diagnostik. Die Sonographie ist das initiale bildgebende Verfahren der Wahl in der Abklärung nephrourologischer Fragestellungen im Kindesalter. Hydronephrosen stellen die häufigsten Pathologien dar, die multizystisch-dysplastische Niere steht an 2. Stelle. Diskussion: Das Ergebnis der Sonographie ist richtungsweisend für die Wahl der weiteren bildgebenden Verfahren. Der adäquate diagnostische Algorithmus ist entscheidend für die richtige Diagnose, das geeignete therapeutische Prozedere und letztendlich für die Prognose der Patienten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 123-129 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Spiral-CT ; Herz ; Retrospektives Gating ; Zeitauflösung ; Key words ; Spiral CT ; Heart imaging ; Retrospective gating ; Temporal resolution
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Spiral CT of the heart using the established ways of ECG synchronization is hampered by the relatively long acquisition times of 250 to 500 ms. This only allows to acquire diastolic images in patients with moderate heart rates. In this work, algorithms for time-optimized retrospective cardiac gating are presented, and their potential to improve temporal resolution is investigated. Material and methods: These algorithms use data from multiple gantry rotations for image reconstruction, which is possible for multi-scans at fixed slice positions as well as for overlapping spiral scans. Temporal resolution was quantified using computer simulations and compared to experimental data from pigs. Results: Using a conventional sub-second CT scanner, considerably higher temporal resolutions are possible with spiral scanning. A temporal resolution of 170 ms already provides systolic images with little motion artifacts. Higher temporal resolutions of up to 70 ms are demonstrated for multi-scans, which allows to depict ventricle wall movement over the complete cardiac cycle. Discussion: The method of time-optimized retrospective cardiac gating broadens the spectrum of conventional spiral-CT for cardiac imaging. It can be directly transferred to multi-slice scanners. Here it can be used clinically because of reduced scan time. Potential applications are the determination of functional cardiac parameters like ejection fraction and the detection of disorders of ventricle wall movement.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Die Spiral-CT des Herzens ist mit bisherigen Verfahren zur EKG-Synchronisation nur eingeschränkt möglich. Die Aufnahmezeit von ca. 250 bis 500 ms ermöglicht nur diastolische Aufnahmen bei Patienten mit moderater Herzfrequenz. In dieser Arbeit wurden Algorithmen zum zeitoptimierten retrospektiven EKG-Gating entwickelt und untersucht, wie höhere Zeitauflösungen erreicht werden können. Material und Methode: Das Prinzip der Algorithmen ist es, Daten von mehreren Gantry-Umläufen für die Bildrekonstruktion heranzuziehen. Dies ist sowohl in einzelnen Schichten als auch bei Spiralscans mit überlappenden Aufnahmeschichten möglich. Die Zeitauflösung wurde durch Computersimulationen für verschiedene Aufnahmeparameter bestimmt und mit Experimenten an Schweinen verglichen. Ergebnisse: Es zeigt sich, dass mit einem Standard-Subsekunden-CT-Scanner mit überlappenden Spiralen deutlich höhere Zeitauflösungen möglich sind, bereits 170 ms ermöglichen eine Darstellung der Systole mit nur minimalen Bewegungsartefakten. An einzelnen Schichten wurden Zeitauflösungen von bis zu 70 ms demonstriert, womit die Herzwandbewegung über den kompletten Herzzyklus dargestellt werden kann. Diskussion: Die Methode des zeitoptimierten retrospektiven EKG-Gating erweitert die Einsatzmöglichkeiten herkömmlicher Spiral-CTs für die Bildgebung des Herzens. Sie lässt sich direkt auf Multizeilen-CTs übertragen, wo sie wegen der Reduktion der Untersuchungszeit klinisch eingesetzt werden kann. Mögliche Anwendungen sind die Bestimmung von funktionellen Herzparametern wie Ejektionsfraktion und die Detektion von Wandbewegungsstörungen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Magnetresonanztomographie ; Flussmessung ; Koronararterie ; Koronare Bypassgefäße ; Key words ; MR imaging ; Flow quantification ; Coronary artery ; Coronary bypass grafts
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate accuracy of velocity encoded cine MR imaging for determination of blood flow in coronary arteries and coronary bypass grafts. Materials and methods: 12 patients with 22 coronary bypass grafts underwent intraoperative flow quantification using the transit time ultrasound method. These values were compared to postoperative MR phase shift measurements. Flow measurements were performed preoperatively in 28 coronary arteries of 20 patients. For flow measurement, we used a velocity-encoded k-space segmented gradient echo sequence with a temporal resolution of 110 or 125 ms, respectively. 6–8 pase shift images could be acquired during one cardiac cycle. Results: There was a significant correlation between intraoperative and flow measurements using velocity-encoded MR imaging (r=0.74, p〈0.0001, t-test). Flow volumes determined by MR imaging were systemati-cally larger than those determined by the transit time ultrasound method. Mean flow in coronary arteries was reduced in severly stenosed vessels (〉70%) compared to normal vessels. Intra- and interobserver vari-ability were 10.5 and 15% (coronary bypass grafts), and 12.3 and 15.8% (coronary ar- teries), respectively. Conclusions: Velocity-encoded MR imaging enables determination of flow in coronary artery bypass grafts and coronary arteries. Future developments should aim at the improvement of spatial and temporal resolution of the method.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Es sollte die Genauigkeit der MR-Phasenkontrastmethode zur Ermittlung des Flusses in Koronararterien und koronaren Bypassgefäßen bestimmt werden. Material und Methode: Die MRT-Flussmessungen von 12 Patienten mit 22 Bypassgefäßen wurden mit intraoperativ mittels Ultraschalldurchflussmethode bestimmten Flüssen verglichen. Präoperativ wurden zusätzlich Flussmessungen in 28 Koronararterien von 20 Patienten durchgeführt. Zur MRT-Flussmessung wurde eine segmentierte 2D-Flash-Sequenz verwendet, die eine zeitliche Auflösung von 110 bzw. 125 ms aufwies. Dies ermöglichte die Akquisition von 6–8 Bildpaaren pro Herzzyklus. Ergebnisse: Es bestand eine signifikante Korrelation zwischen den Ergebnissen der intraoperativen und denen der postoperativen MRT-Flussmessung (r=0,76, p〈0,0001, t-Test). Das mit der MRT gemessene Flussvolumen lag über dem bei der Ultraschallmessung ermittelten. Die Bestimmung des mittleren Flusses in den Koronararterien zeigte deutliche Unterschiede zwischen Gefäßen mit höhergradiger Stenose (〉70%) und Gefäßen ohne Stenose. Die Intra- und Interbeobachtervariabilitäten betrugen 10,5 und 15% (Bypass) bzw. 12,3 und 15,8% (Koronararterien). Schlussfolgerungen: Die Phasenkontrastmethode ermöglicht – in Kenntnis ihrer Limitationen – eine relativ genaue Bestimmung des Blutflusses in Koronararterien und koronaren Bypassgefäßen. Weiterentwicklungen der Methode müssen eine verbesserte räumliche und zeitliche Auflösung zum Ziel haben.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 177-183 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mammakarzinom ; Früherkennung ; Qualitätssicherung ; Key words ; Breast cancer ; Screening ; Quality assessment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In Germany there is still an urgent need for action in regard to screening for breast cancer. The announcement of research projects for mammography screening proves this. The following reports the results of the Munich field study. In 2 years, 2489 breast cancer cases were registered (status 6/98). Screening data were available for 1319 patients. The reduction in mortality, found in randomized studies, due to mammography in women over 50 years old was confirmed. A relative reduction of 44.8% in 10-year mortality could be estimated through mammography and 25.1% through palpation, in comparison with ”doing nothing”. We could also estimate the participation of screening and the used methods in the Munich region. If the mammographies carried out today were used at 2-year intervals for women aged between 50 and 70 years, then the mammography screening could be performed with no additional costs for 70% of the women. The known facts regarding the population-based mortality and regarding the acceptance of the palpation screening and frequency of mammography are additional aspects for inclusion in the discussion of what research projects in Germany are and what they should fulfill.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Bei der Früherkennung des Mammakarzinoms besteht in Deutschland nach wie vor ein dringender Handlungsbedarf. Die Ausschreibung von Modellprojekten zur Einführung des Mammographiescreenings belegt dies. Im folgenden wird – als Diskussionsgrundlage –über erste Ergebnisse der Feldstudie München berichtet. Ergebnisse: In einem Zeitraum von 2 Jahren wurden 2489 Mammakarzinome registriert (Stand Juni 1998). Zu 1319 Patientinnen sind Angaben zur Früherkennung verfügbar. Die durch randomisierte Studien gesicherte Senkung der Mortalität durch die Mammographie im Alter 〉50 Jahre konnte bestätigt werden. Aufgrund der dokumentierten Stadienverteilung beträgt die Schätzung für die relative Senkung der 10-Jahres-Mortalität durch die Mammographie 44,8% und durch die Palpation 25,1% im Vergleich zum „Nichtstun”. Auch die Inanspruchnahme der Früherkennung und die in der Region München eingesetzten Methoden konnten abgeschätzt werden. Schlussfolgerungen: Würden die heute durchgeführten Mammographien bei Frauen im Alter zwischen 50 und 70 Jahren mit einem Abstand von 2 Jahren eingesetzt, so könnte das Mammographiescreening bei etwa 82% der Frauen kostenneutral durchgeführt werden. Die bekannten Fakten zur Mortalität und zur bundesweiten Inanspruchnahme des heutigen Früherkennungsangebots sind weitere Grundlagen für die Diskussion, was Modellprojekte in Deutschland sein und was sie wann leisten sollten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 18-27 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; MRT ; Neugeborene ; Cerebrum ; Fetus ; Key words ; MRI ; Neonatal ; Brain ; Fetal
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Magnetic resonance tomography (MRT) has become the most important method in the workup of infantile cerebral complications after primary sonography. Cerebral MR examination and image interpretation during the infantile period require extensive knowledge of morphological manifestations, their pathophysiological background, and frequency. The choice of imaging parameters and image interpretation is demonstrated in infarctions and hemorrhages of the mature and immature brain. A review of the main differential diagnoses is also given. The relevance of MR spectroscopy and fetal MRI is discussed.
    Notes: Zusammenfassung Zur Abklärung zerebraler Veränderungen bei Neugeborenen hat sich die Magnetresonanztomographie (MRT) als wichtigste weiterführende Methode nach der Sonographie entwickelt. Die Durchführung und Auswertung der MR-Untersuchungen erfordern jedoch eine genaue Kenntnis der morphologischen Manifestationen, des pathophysiologischen Hintergrunds und der Häufigkeit bestimmter zerebraler Komplikationen in diesem Lebensalter. Resümee: Ausgehend von zerebrovaskulären Erkrankungen werden diese Fragen behandelt, wobei sowohl auf die Auswahl der adäquaten Untersuchungsparameter als auch auf die Bildinterpretation und die wichtigsten Differentialdiagnosen eingegangen wird. Die Bedeutung von MR-Spektroskopie und fetaler MRT wird diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 11
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Thorax ; Neugeborene ; Frühgeborene ; Kongenitale Pathologien ; Erworbene Pathologien ; Key words ; Chest ; Newborn ; Preterm infant ; Congenital pathologies ; Acquired pathologies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In diagnostic imaging of thoracic pathologies in mature and especially immature neonates, chest X-ray has a leading position. Profound knowledge of the normal chest X-ray and the potential physiological perinatal changes is the basic requirement for interpretation of the X-ray of a neonate. Childhood pathologie: Many congenital and acquired diseases that the radiologist is faced with in neonatology are unknown in the imaging of adults. Many of these changes are life-threatening or may have an impact on the patient’s future quality of life. Therefore early diagnosis in close cooperation with the paediatrician is essential. We give here an overview of the most important pathologic changes that the radiologist may be con- fronted with in daily routine.
    Notes: Zusammenfassung In der bildgebenden Diagnostik thorakaler Pathologien bei reifen und insbesondere unreifen Neugeborenen steht das Thoraxröntgenbild an erster Stelle. Profunde Kenntnisse des normalen Thoraxbilds und der möglichen physiologischen peripartalen Veränderungen sind Voraussetzung für die Interpretation der neonatologischen Thoraxaufnahme. Kindliche Pathologien: Eine Vielzahl von kongenitalen und erworbenen Veränderungen, mit denen der Radiologe in der Neonatologie konfrontiert ist, sind in der Radiodiagnostik des erwachsenen Patienten unbekannt. Viele dieser Veränderungen sind für den Patienten lebensbedrohlich oder können die Lebensqualität in seinem weiteren Leben beeinflussen. Eine frühzeitige Diagnostik in enger Zusammenarbeit mit dem Pädiater ist daher essenziell. Hier wird ein Überblick über die wichtigsten Pathologien, mit denen der Radiologe in der täglichen Routine konfrontiert sein kann, gegeben.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 12
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 63-71 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Gastrointestinaler Notfall ; Neugeborenenalter ; Bildgebende Diagnostik ; Key words ; Gastrointestinal emergency ; Nenoate ; Diagnostic imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Gastrointestinal emergencies in neonates often demand a quick and efficient diagnos-tic imaging. The procedures have to take the special diseases and conditions in these babies and preterm children into account. Conclusion: This paper summarises the most common causes for gastrointestinal neonatal emergencies and discusses the indication and performance as well as the diagnostic value of the commonly used modalities, giving some suggestions for an efficient imaging algorithm. Most of the time conventional plain abdominal films and sonography can answer the clinically important questions, however, in certain conditions fluoroscopy with contrast administration (enema, etc.) is mandatory. Only rarely is CT, MRI or Angiography indicated.
    Notes: Zusammenfassung Der gastrointestinale Notfall im Neugeborenenalter erfordert oft eine rasche, effiziente, den Bedingungen des Neu- und Frühgeborenenalters angepasste bildgebende Diagnostik. Diese Arbeit beschreibt die in diesem Zusammenhang wichtigsten angeborenen und erworbenen Erkrankungen und diskutiert die Durchführung und Indikation bzw. den Stellenwert der zur Verfügung stehenden bildgebenden Methoden. Schlussfolgerung: Zumeist kann mit dem Abdomenübersichtsröntgen und dem Sonogramm eine ausreichende diagnostische Klärung erzielt werden. Bei bestimmten Fragestellungen ist jedoch eine weitergehende Beurteilung durch ein Kontrastmittelröntgen bzw. eine Durchleuchtungsuntersuchung (wie z.B. Schluckakt- und Magenröntgen oder Irrigoskopie) unabdingbar. CT, MRT oder Angiographie werden nur seltenst benötigt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 13
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 78-82 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Intranet ; Internet ; PACS ; Radiologie ; Key words ; Intranet ; Internet ; PACS ; Radiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The aim of the paper is to present the conceptual basis and capabilities of intranet applications in radiology. The intranet, which is the local brother of the internet can be readily realized using existing computer components and a network. All current computer operating systems support intranet applications which allow hard and software independent communication of text, images, video and sound with the use of browser software without dedicated programs on the individual personal computers. Radiological applications for text communication e.g. department specific bulletin boards and access to examination protocols; use of image communication for viewing and limited processing and documentation of radiological images can be achieved on decentralized PCs as well as speech communication for dictation, distribution of dictation and speech recognition. Discussion: The intranet helps to optimize the organizational efficiency and cost effectiveness in the daily work of radiological departments in outpatients and hospital settings. The general interest in internet and intranet technology will guarantee its continuous development.
    Notes: Zusammenfassung Ziel dieses Beitrags ist es, konzeptionelle Grundlagen und Möglichkeiten von Intranetanwendungen in der Radiologie aufzuzeigen. Das Intranet, das der lokale Bruder des Internets ist, kann gegenwärtig relativ einfach mit den bestehenden Computerkomponenten und einem Netzwerk realisiert werden. Alle aktuellen Betriebssysteme unterstützen Intranetanwendungen, mit denen sowohl Hardware – als auch Software – unabhängig mit Hilfe von sog. Browsern die Kommunikation von Text, Bild, Video und Ton möglich ist, ohne dass auf den peripheren Rechnern entsprechend spezielle Software vorhanden sein muss. Beispielhafte Anwendungen der Textkommunikation werden vorgestellt, wie z.B. abteilungsspezifische Informationen und Untersuchungsprotokolle, außerdem Anwendungen der Bild- und Tonkommunikation. Diskussion: Das Intranet eröffnet insbesondere im täglichen Einsatz radiologischer Abteilungen im ambulanten und stationärem Bereich neue Möglichkeiten zur organisatorischen Effizienzsteigerung und Kosteneffektivität. Das globale Interesse an der Inter- und Intranettechnologie sichert die kontinuierliche Weiterentwicklung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 14
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Herz ; Herz-MR ; Volumen ; Cine MR ; Key words ; Heart ; Cardiac MRI ; Volume ; Cine MR
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate method- and user effects as well as the required time in the determination of left- and right ventricular ejection fractions in comparing manual and semiautomatic border detection of the endocardium. Methods: In 22 patients with varying cardiac diseases endocardial borders were detected either manually or semiautomatically (seeded ROI) and subsequently the right and left ventricular volume ejection fractions were computer-calculated. Two investigators defined the endocardial borders for both ventricles using both methods. For statistical analysis two-factorial analyses of variance were performed for the four variables: VEF right ventricle, VEF left ventricle, required time right ventricle, required time left ventricle (SAS, Anova). Results: There was no user or method effect detectable for both ventricles. The required time for both ventricles also did not reveal a user effect, but there was a dramatic method effect concerning a reduction of the required time for analysis for both ventricles 〉50%. Conclusions: The semiautomatic mode for detecting the endocardial borders in determining right and left ventricular ejection fractions did not demonstrate results differing from the results of the manual method, but is significantly superior concerning the time required for analysing ejection fractions of both ventricles with a reduction of over 50%. This might significantly reduce the expenditure for personnel.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Die manuelle und semiautomatische Endokarddetektion zur Bestimmung links- und rechtsventrikulärer Volumenejektionsfraktionen (VEF) werden verglichen. Ziel dieser Arbeit ist die Evaluierung des Methoden- und Anwendereffekts sowie der Bearbeitungszeit beider Verfahren. Methode: An 22 Patienten mit unterschiedlichen kardialen Erkrankungen wurden die Endokardgrenzen manuell und mit einem semiautomatischen Verfahren (Seeded-ROI) ermittelt und anschließend die rechts- und linksventrikulären Volumenejektionsfraktionen automatisch berechnet. In allen Fällen wurden von 2 Untersuchern die Endokardgrenzen des rechten und linken Ventrikels manuell und semiautomatisch bestimmt. Zur statistischen Analyse wurden 2-faktorielle Varianzanalysen (Methoden- und Anwendereffekt einschließlich Wechselwirkungen) für die 4 Variablen durchgeführt: VEF rechtsventrikulär, VEF linksventrikulär, Zeitaufwand rechtsventrikulär, Zeitaufwand linksventrikulär (SAS, Anova). Ergebnisse: Bezüglich der Bestimmungen der rechts- und linksventrikulären VEF war weder ein Methoden- (p=0,9613) noch ein Anwendereffekt (p=0,3095) nachweisbar. Bezogen auf die benötigte Bearbeitungszeit fand sich ebenfalls kein Anwendereffekt, aber ein massiver Methodeneffekt (p〈0,0001) im Sinn einer Reduzierung der Bearbeitungszeit um 〉50% sowohl für den rechten als auch für den linken Ventrikel. Schlussfolgerung: Nach unseren Erfahrungen liefert das semiautomatische Seeding-Verfahren zur Festlegung der Endokardgrenzen bei der Bestimmung der links- und rechtsventrikulären Ejektionsfraktionen keine von der manuellen Methode abweichenden Ergebnisse, ist aber bezüglich der Bearbeitungszeit deutlich überlegen. Die über 50%ige Zeitersparnis reduziert den Personalaufwand.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 15
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Koronare Herzkrankheit ; Magnetresonanztomographie ; Myokardperfusion ; SPECT ; Key words ; Coronary artery disease ; Magnetic resonance imaging ; Myocardial perfusion ; SPECT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim: Performance of combined rest/stress MR perfusion studies and the analysis of qualitative signal intensity parameters in comparison with 99mTc-SestaMIBI SPECT in patients with known coronary artery disease (CAD). Methods: Sixteen patients with CAD underwent MR myocardial perfusion assessment at rest and after dipyridamole-induced hyperemia. Qualitative parameters (SI increase, SI upslope) of the SI time-curves were evaluated and characteristics of normal, reversible and persistent hypoperfused myocardium as assessed by 99mTc-SestaMIBI SPECT were compared. Results: Compared with the rest values, normal myocardium showed a significant increase of the SI upslope during hyperemia (P〈0.001), whereas persistent (P=0.07) and reversible (P=0.15) hypoperfusions showed only minor changes. SI increase over baseline also showed a significant increase only in normal myocardium (P〈0.001). At rest, reversible ischemic areas showed no significant differences from normal myocardium, whereas during hyperemia SI increase was significantly lower (P=0.02). Conclusions: Qualitative SI parameters of a combined rest/stress MR myocardial perfusion study allow to differentiate normal from reversibly or persistently hypoperfused myocardium.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Die kombinierte Ruhe- und Belastungsuntersuchung der myokardialen Durchblutung in der MRT sowie die Analyse qualitativer SI-Parameter der MR-Myokardperfusion bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit wurden mit der 99mTc-SestaMIBI SPECT verglichen. Methode: Bei 16 Patienten mit koronarer Herzkrankheit (KHK) wurde in der MRT mit einer Mehrschichtgradientenechotechnik die Myokardperfusion unter Ruhe- und Belastungsbedingungen untersucht. Qualitative Signalintensitätsparameter der Kontrastmittelanflutung wurden berechnet und die Parameter in normalen, reversibel und persistierend minderperfundierten Myokardarealen miteinander verglichen. Ergebnisse: Normales Myokard zeigte im Gegensatz zu reversiblen (P=0,15) und persistierenden (P=0,07) Ischämien eine signifikante Zunahme der SI-Anstiegssteilheit unter Belastung (P〈0,001). Die SI-Zunahme zeigte ebenfalls nur in normal perfundierten Arealen eine signifikante Zunahme (P〈0,001) nach Belastung. Unter Belastung zeigte sich bei reversiblen Ischämien eine signifikant niedrigere SI-Zunahme als in normalem Myokard (P=0,02), während sich in Ruhe kein Unterschied zeigte. Schlussfolgerung: Qualitative SI-Parameter der kombinierten MR-Perfusionsuntersuchung des Myokards in Ruhe und unter Belastung erlauben die Differenzierung zwischen normalem sowie reversibel oder persistierend minderperfundiertem Myokard.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 16
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 2-7 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Neugeborenes ; Frühgeborenes ; Bildgebung ; Key words ; Newborn ; Premature infant ; Diagnostic imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Modern neonatology comprises care for a growing number of infants with congenital abnormalities and an increasing number of premature born infants. The survival rates of premature infants have increased dramati- cally during the past decade. This increase in survival rates can be attributed to improved prenatal and obstetric management and to advances in neonatal intensive care medicine. Radiological support: Neonatology has become a pediatric subspeciality of its own resulting in the demand for an equally specialised radiological support. Therefore the availability of a children´s radiologist for radiological and sonographic examinations is mandatory (24 hours a day) for optimal patient care on a neonatal intensive care unit. A good cooperation between radiologist and neonatologist in neonatal intensive care medicine is therefore warranted.
    Notes: Zusammenfassung Die moderne Neugeborenenintensivmedizin umfasst neben den typischen neonatalen Krankheitsbildern eine wachsende Zahl kleiner Frühgeborener mit einem Geburtsgewicht 〈1500 g und eine, durch verbesserte pränatale Diagnostik, zunehmend größer werdende Gruppe von Kindern mit komplexen Fehlbildungen. Anforderungen an den Radiologen: Diese Entwicklungen stellen auch an den Radiologen neue Anforderungen; neben der zunehmenden Zahl an Frühgeborenen und ihren speziellen Krankheitsbildern ist auch die Abklärung von speziellen, beim Intensivpatienten auftretenden Problemen erforderlich. Durch die meist gegebene Dringlichkeit der radiologischen Abklärung ist die Verfügbarkeit eines Kinderradiologen rund um die Uhr unabdingbar. Zudem müssen fahrbare Röntgen- und Ultraschallgeräte zur Verfügung stehen, um eine Diagnostik direkt am Krankenbett zu ermöglichen. Diskussion: An einer Neugeborenenintensivstation ist daher eine enge Zusammenarbeit mit dem Kinderradiologen unbedingt notwendig.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 17
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 28-34 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Zerebralinfarkt ; Krampfanfall ; Neugeborenes ; Dopplersonographie ; Vasospasmus ; Key words ; Cerebral artery infarction ; Seizure ; Newborn ; Doppler sonography ; Vasospasm
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A cerebral artery infarction is an important differential diagnosis in the newborn with neurological abnormalities. Based on clinical data, its incidence is estimated to be 1 in 4000 newborns. Since the course is often subclininal, the true incidence is probably higher. Diagnosis: Cerebral ultrasound and Doppler sonography as readily available screening tools play a central role in the initial diagnosis of neonatal cerebral infarction. Definitive diagnosis is made by computed tomography or magnetic resonance imaging. Beside symptomatic anticonvulsive therapy, treatment aims at the prevention of secondary ischemic injury. Discussion: Three term infants with different clinical courses of neonatal stroke are presented to sensitize the clinician and the radiologist for this probably underdiagnosed entity. The role of imaging modalities in the diagnosis and follow-up of neonatal cerebral infarction is discussed.
    Notes: Zusammenfassung Ein Infarkt im Stromgebiet der Zerebralarterien stellt eine wichtige Differentialdiagnose bei neurologischen Auffälligkeiten in der Neonatalperiode dar. Die Inzidenz wird anhand von klinischer Daten auf 1:4000 Lebendgeborene geschätzt. Da der Verlauf oft subklinisch ist, liegt die wahre Inzidenz wahrscheinlich höher. Diagnose: Bei der Diagnosestellung kommen dem Schädelultraschall und der Dopplersonographie als leicht verfügbaren Screening-Methoden eine zentrale Rolle zu. Die definitive Diagnose wird, je nach Verfügbarkeit, mittels Computertomographie oder Kernspintomographie gestellt. Die Behandlung ist neben der symptomatischen (antikonvulsiven) Therapie auf die Vermeidung von ischämischen Sekundärschäden gerichtet. Diskussion: Wir wollen mit der vorliegenden Arbeit anhand von 3 Kindern mit verschiedenen klinischen Verläufen eines sog. Neonatal stroke den Stellenwert der bildgebenden Verfahren bei der Diagnostik und Verlaufskontrolle aufzeigen und die Sensibilität für dieses vermutlich unterdiagnostizierte Krankheitsbild erhöhen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 18
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 52-57 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Zentrale Katheter ; Neonatologie ; Radiologie ; Key words ; Central catheter ; Neonatology ; Radiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Central catheters in neonatological intensive care patients are used for the prolonged application of medicataion or parenteral infusions. Dislocations and septic and thromboembolic complications may occur. Control of position: Radiologically, the correct position of the catheter must be proven. Dislocations or complications associated with central catheters must be diagnosed. For catheter monitoring plain film radiographs are the first line of investigation; however, sonography may be of additional assistance. Angiographic techniques should only be performed when conventional noninvasive methods do not supply satisfactory results. Special knowledge is necessary for monitoring catheters that are set via the umbilical artery or vein. The radiological applications for catheter monitoring in the neonate intensive care unit are discussed in this article.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die im neonatologischen Krankengut am häufigsten verwendeten Zugänge sind Katheter, die eine prolongierte Verabreichung von Antibiotika, höher osmolarer Lösungen oder evtl. Chemotherapeutika gewährleisten. Komplikationen ergeben sich durch Fehllagen oder sind septischer und thrombembolischer Genese. Lagekontrolle: Für den Radiologen gilt es, eine adäquate Lagekontrolle des Katheters durchzuführen, um Fehllagen zu vermeiden, jedoch auch Komplikationen zu diagnostizieren. Für dieses Kathetermonitoring steht zur Lagekontrolle das Nativbild im Vordergrund, des Weiteren erweist sich jedoch die Sonographie als wesentlicher Pfeiler in der Katheterdiagnostik, insbesondere im Hinblick auf die katheterassoziierten Komplikationen. Angiographische Techniken sollten erst nach Ausschöpfen sämtlicher nichtinvasiver diagnostischer Möglichkeiten durchgeführt werden. Besondere Anforderungen ergeben sich durch die in der Neonatologie verwendeten Zugänge über den Nabel, wobei sowohl Kenntnis der exakten Topographie der Katheterlage als auch der speziellen potentiellen Komplikationen von großer Bedeutung ist. Im Folgenden sollen die radiologischen Aufgaben und Möglichkeiten beim Kathetermonitoring unter besonderer Berücksichtigung spezieller Anforderungen bei neonatologischen Intensivpatienten vorgestellt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 19
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 58-62 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Nekrotisierende Enterokolitis ; Pneumatosis intestinalis ; Pneumoportogramm ; Perforation ; Leeraufnahme des Abdomens ; Sonographie ; Key words ; Necrotizing enterocolitis ; Pneumatosis intestine ; Pneumoportogram ; Perforation ; Plain radiography ; Sonography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Necrotizing enterocolitis (NEC) is a disease of the premature neonate that requires early therapy, sometimes even surgery and therefore early diagnosis. In general, plain radiography of the abdomen and sonography are valuable imaging techniques for diagnosis of NEC. Course of NEC: The disease starts with distension of small bowel loops. Furthermore the children develop pneumatosis in the bowel wall, which is a nonspecific pattern. If the NEC persists, the air passes into the portal vein system, causing a pneumoportogram. Finally, the disease can lead to perforation. In doubtful cases, the plain radiogram must be repeated within a period of 6 h. With sonography distension of the bowel, thickening of and pneumatosis in the bowel wall, the pneumoportogram and free intraperitoneal fluid can be easily depicted. The most common complications of NEC are intestinal stenosis and strictures that can lead to ileus. Differential diagnosis: Focal perforation of ileum, volvulus and Hirschsprung’s disease are some of the differential diagnoses.
    Notes: Zusammenfassung Die nekrotisierende Enterokolitis (NEC) ist eine schwere Erkrankung des Abdomens bei Frühgeborenen, die einer raschen, nötigenfalls chirurgischen Therapie zugeführt werden muss. Dazu bedarf es einer frühen Diagnose, die mit einer Leeraufnahme des Abdomens und Sonographie gestellt werden kann. Verlauf von NEC: Die NEC beginnt mit einer Dilatation des Darms, zumeist des Dünndarms, in 2. Linie des Dickdarms. Des Weiteren entwickeln sich stehende Schlingen und eine Pneumatosis intestinalis, die ein unspezifisches Zeichen ist und bei allen ischämischen Darmerkrankungen auftreten kann. Beim Fortschreiten der Erkrankung kommt es zum Pneumoportogramm und im schlimmsten Fall zur Perforation. Bei unklaren Abdomenleerbefunden ist eine engmaschige radiologische Kontrolle notwendig. Sonographisch können sowohl die Distension des Darms als auch die Pneumatosis intestinalis als auch das Pneumoportogramm als auch freie Flüssigkeit hervorragend erfasst werden. Spätkomplikationen sind Stenosen und Strikturen, die zu Subileus und Ileus führen können. Differentialdiagnosen: Die Differentialdiagnosen reichen von fokaler Ileumperforation bis hin zu Volvulus und Morbus Hirschsprung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 20
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Key words Aneurysm, vertebral artery ; Haemorrhage, subarachnoid ; Surgery ; Embolisation ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Our purpose was to evaluate the surgical and endovascular treatment outcomes of ruptured intracranial vertebral artery aneurysms (RIVAA). The outcomes of 44 patients with RIVAA treated between 1983 and 1998 surgically (26), endovascularly (20) or both (2) were evaluated. The aneurysms were clipped in 24 patients, and clipped and wrapped in two. We treated 20 by the endovascular approach, 12 with Guglielmi detachable coils (GDC), and eight by parent-vessel occlusion using detachable balloons. Three patients had endovascular treatment after a failed or inadequate surgical attempt. Post-treatment follow-up was 17–183 months (mean 101 months) for surgically treated patients. For the GDC-treated group angiographic follow-up was carried at 8–49 months (mean 19 months). The condition of seven (27 %) of the surgically treated patients worsened due to procedure-related complications, compared with 10 % in the endovascular treatment group. Of the patients initially presenting with Hunt and Hess grade IV or V, three of five (60 %) died who were treated surgically and two of eight (25 %) who were treated endovascularly. A good outcome was achieved in 17 surgically treated patients (85 % of the survivors) and in 16 of the endovascular group (89 % of the survivors). This present “same-site” report on treatment of a specific abnormality, RIVAA, treated surgically or by an endovascular approach indicates that especially in poorer Hunt and Hess grade patients, the latter may offer a clinical outcome as good as that of surgery, although long-term efficacy of GDC treatment is still to be determined.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 21
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pediatric nephrology 15 (2000), S. 66-69 
    ISSN: 1432-198X
    Keywords: Key words Biopsy ; Kidney ; Complications ; Percutaneous ; Internet ; e-mail
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Technological improvements have reduced the frequency of complications in children receiving a percutaneous renal biopsy. No study has systematically compared the safety of open and percutaneous kidney biopsy. Yet many nephrologists consider a single native kidney an absolute contraindication to percutaneous biopsy. We have established an international registry of single native kidney biopsies in children and we now report our early results. Eight biopsies are included. Seven patients had percutaneous biopsies and one an open biopsy. None of the patients had major complications, and adequate tissue was obtained from all. Our limited experience indicates that the presence of a single native kidney is not an absolute indication for an open approach. We encourage our colleagues to report to the international registry in order to further document the safety of percutaneous biopsy of the single native kidney in children.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 22
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 71 (2000), S. 572-574 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: Mucocele ; Ileostomy ; Complications ; Hartmann procedure. ; Schlüsselwörter: Mucocele ; Ileostoma ; Komplikationen ; Hartmannstumpf.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Wir berichten über eine 53 jährige Patientin, bei der 22 Jahre nach Anlage eines Ileostomas wegen eines Morbus Crohn eine Stenose im distalen Colonsegment (Hartmannstumpf) zu einer mucocelenartigen Transformation und nachfolgenden Ruptur geführt hat. Über die Ruptur eines stillgelegten Colonabschnitts nach Anlage eines Ileostomas wurde bisher offenbar noch nicht berichtet.
    Notes: Abstract. We report an unusual complication in a 53-year-old woman following ileostomy for Crohn's disease 22 years previously. A stenosis of the distal colonic segment was the reason for the formation and subsequent rupture of a huge colonic mucocele. To our knowledge, this is the first report of a ruptured mucocele of colonic origin after ileostomy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 23
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 97 (2000), S. 781-783 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Katarakt-Chirurgie ; Komplikationen ; IOL-Luxation ; Doppel IOL ; Doppelbilder ; Keywords Cataract surgery ; Complications ; Intraocular lens dislocation ; Double intraocular lens implant ; Double vision
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract An 80-year-old man had intraoperative loss of an intraocular lens (IOL) in the vitreous and simultaneous implantation of an anterior chamber lens. For the first 3 years his course was uncomplicated, but after this time he noted monocular double vision. The IOL in the vitreous had moved into the optic axis of the eye. The case presented here underlines the possibility of complications occurring even years after surgery due to an IOL left behind in the vitreous. The double IOL implant technique should be reserved for very few selected indications.
    Notes: Zusammenfassung Bei einem 80-jährigen Patienten war nach intraoperativer Luxation einer intraokularen Linse (IOL) in den Glaskörper (GK) eine zweite IOL in die Vorderkammer implantiert worden. Nach zunächst komplikationslosem Verlauf, bemerkte der Patient 3 Jahre später monokulare Doppelbilder, offensichtlich durch eine Mobilisierung der IOL im GK in die optische Achse. Der beschriebene Fall zeigt, dass Komplikationen einer in den GK luxierten IOL auch nach längerer Zeit noch auftreten können. Die Doppelimplantationstechnik sollte ganz wenigen Ausnahmefällen vorbehalten werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 24
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Okuläres vernarbendes Pemphigoid ; Therapie ; Komplikationen ; Glaukom ; Key words Ocular cicatricial pemphigoid ; Therapy ; Complications ; Glaucoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Cicatricial pemphigoid (CP) is a rare autoimmune disease characterized by subepidermal blistering and progressive cicatrization affecting the skin and mucosa. Ocular involvement occurs in approximately 70% of the patients. Methods: The course of the disease, complications and putative risk factors in patients with ocular cicatricial pemphigoid (OCP) treated at the Departments of Ophthalmology and Dermatology were analyzed retrospectively from 1986 to 1998. Results: Eighteen of 28 patients (64%) with CP demonstrated ocular involvement. The mean age of patients with OCP was 73 years; 61% were female. At the time of referral to our hospital, all patients had reached advanced stage III (83%) or IV (17%) of OCP. In 38% of patients vision was already reduced to 〈20/200 at first presentation. Twenty-eight percent of patients additionally suffered from glaucoma. Two patients exhibited life-threatening extraocular manifestations of CP (larynx stricture, esophagus stricture). Conjunctival or mucosal biopsies were performed in 15 patients with OCP and showed typical immunodeposits at the basement membrane zone in 12/15 patients. Therapy with dapsone (12 patients), oral steroids (11 patients), azathioprine (5 patients), cyclophosphamide (4 patients), colchicine (2 patients) and methotrexate (1 patient) was used concomitantly or consecutively. Complications of OCP including entropion, recurrent epithelial erosions, corneal ulcers, keratitis, and corneal perforations required multiple surgical interventions such as entropion surgery (8 patients), tarsorrhaphy (3 patients), mucous membrane grafting (1 patient), amniotic membrane transplantation (1 patient), tectonic keratoplasty (1 patient), keratoprosthesis (1 patient) and enucleation (1 patient). Despite control of the inflammatory process, further visual loss occurred in 53% of eyes. Reading visual acuity could only be maintained in 35% of eyes. Discussion: Early diagnosis and therapy can prevent ocular complications of OCP. This study indicates that advanced stages of the disease often result in irreversible visual loss despite institution of immunosuppressive therapy. Whether or not the high association of OCP with glaucoma and/or anti-glaucomatous treatment in our patients represents part of the underlying disease process or plays a role in the pathogenesis of OCP must still be clarified.
    Notes: Zusammenfassung Das vernarbende Pemphigoid (cicatricial pemphigoid, CP) ist eine seltene, mit subepidermaler Blasenbildung und Vernarbung einhergehende Autoimmunerkrankung, die sich an Haut und Schleimhaut manifestiert. Eine Augenbeteiligung liegt bei etwa 70% der Patienten vor. Methode: Retrospektiv wurden Krankheitsverlauf, klinische Komplikationen und mögliche Risikofaktoren von Patienten der Augen- und Hautklinik mit vernarbendem Pemphigoid von 1986–1998 untersucht. Ergebnisse: 18/28 Patienten (64%) mit CP hatten eine okuläre Beteiligung. Das Durchschnittsalter der Patienten mit okulärem vernarbendem Pemphigoid betrug 73 Jahre, 61% der Patienten waren weiblich. Bereits bei Erstvorstellung in unserer Klinik bestand bei allen Patienten ein Krankheitsstadium III (83%) oder IV (17%), mit einem Visus 〈0.1 in 38% der Augen. Bei 28% der Patienten wurde zusätzlich ein Glaukom diagnostiziert. Zwei Patienten zeigten eine lebensgefährliche extraokuläre Schleimhautbeteiligung (Larynx- bzw. Ösophagusstriktur). Bei 15 Patienten mit okulärem vernarbendem Pemphigoid wurde eine Bindehaut- bzw. Schleimhautbiopsie aus dem Mund oder Nasen-Rachen-Raum durchgeführt, welche die Verdachtsdiagnose bei 12/15 Patienten immunhistologisch sicherte. Eine Therapie mit Dapson (12 Patienten), oraler Kortikosteroidgabe (11 Patienten), Azathioprin (5 Patienten), Cyclophosphamid (4 Patienten), Colchizin (2 Patienten) und Methotrexat (1 Patient) wurde in Folge oder Kombination eingesetzt. Komplikationen wie Lidfehlstellungen, rezidivierende Epitheldefekte, Hornhautulzera, Keratitiden und Hornhaut-Perforationen erforderten multiple operative Eingriffe wie Entropium-Operation (8 Patienten), Tarsorrhaphie (3 Patienten), Kryoepilation (2 Patienten), Mundschleimhaut-Transplantat (1 Patient), Amniontransplantat (1 Patient), tektonische Keratoplastik (1 Patient), Keratoprothese (1 Patient) und Enukleation (1 Patient). Trotz befriedigender Kontrolle des okulären vernarbenden Pemphigoids kam es bei 53% der Augen zum weiteren Visusabfall. Ein Lesevisus konnte nur in 35% der Augen erhalten werden. Schlußfolgerung: Wahrscheinlich kann die Früherkennung und rechtzeitige Behandlung des okulären vernarbenden Pemphigoids okuläre Komplikationen verhindern. Diese Studie zeigt, daß trotz immunsuppressiver Therapie in Spätstadien häufig ein irreversibler Visusverlust resultiert. Es bleibt zu untersuchen, ob die auffällig hohe Assoziation von okulärem vernarbendem Pemphigoid zu Glaukom bzw. antiglaukomatöser Therapie in unserem Patientenkollektiv als Folge der Grunderkrankung oder als pathogenetischer Faktor zu werten ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 25
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Arbeitsgemeinschaft “Wirbelsäule” der DGU ; Prospektive multizentrische Studie ; Thorakolumbale Wirbelsäule ; Wirbelsäulenverletzung ; Operative Behandlung ; Operative Zugänge zur Wirbelsäule ; Dorsale Stabilisierung ; Kombinierte Stabilisierung ; Ventrale Stabilisierung ; Fusionsoperation ; Fixateur interne ; Spinalkanaldekompression ; Komplikationen ; Schraubenfehllagen ; Grund-Deckplatten-Winkel ; Segmentale Kyphose ; Körperwinkel ; Sagittaler Index ; CT der Wirbelsäule ; Keywords Working group “spine” of the German Trauma Society, prospective multicenter study ; Thoracolumbar spine ; Fractures and dislocations of the spine ; Injuries of the spine ; Operative treatment ; Posterior surgery ; Combined surgery ; Anterior surgery ; Spinal fusion ; Internal fixator ; Decompression of the spinal canal ; Complications ; Misplaced pedicle screws ; Segmental kyphosis angle ; Wedge angle ; Sagittal index ; Computertomography of the spine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The authors report on a prospective multicenter study with regard to the operative treatment of acute fractures and dislocations of the thoracolumbar spine (T10–L2). The study should analyze the operative methods currently used and determine the results in a large representative collective. This investigation was realized by the working group “spine” of the German Trauma Society. Between September 1994 and December 1996, 682 patients treated in 18 different traumatology centers in Germany and Austria were included. Part 2 describes the details of the operative methods and measured data in standard radiographs and CT scans of the spine. Of the patients, 448 (65.7%) were treated with posterior, 197 (28.9%) with combined posterior-anterior, and 37 (5.4%) with anterior surgery alone. In 72% of the posterior operations, the instrumentation was combined with transpedicular bone grafting. The combined procedures were performed as one-stage operations in 38.1%. A significantly longer average operative time (4:14 h) was noted in combined cases compared to the posterior (P〈0.001) or anterior (P〈0.05) procedures. The average blood loss was comparable in both posterior and anterior groups. During combined surgery the blood loss was significantly higher (P〈0.001; P〈0.05). The longest intraoperative fluoroscopy time (average 4:08 min) was noticed in posterior surgery with a significant difference compared to the anterior group. In almost every case a “Fixateur interne” (eight different types of internal fixators) was used for posterior stabilization. For anterior instrumentation, fixed angle implants (plate or rod systems) were mainly preferred (n=22) compared to non-fixed angle plate systems (n=12). A decompression of the spinal canal (indirect by reduction or direct by surgical means) was performed in 70.8% of the neurologically intact patients (Frankel/ASIA E) and in 82.6% of those with neurologic deficit (Frankel/ASIA grade A–D). An intraoperative myelography was added in 22% of all patients. The authors found a significant correlation between the amount of canal compromise in preoperative CT scans and the neurologic deficit in Frankel/ASIA grades. The wedge angle and sagittal index measured on lateral radiographs improved from −17.0° and 0.63 (preoperative) to −6.3° and 0.86 (postoperative). A significantly (P〈0.01) stronger deformity was noted preoperatively in the combined group compared to the posterior one. The segmental kyphosis angle improved by 11.3° (8.8° with inclusion of the two adjacent intervertebral disc spaces). A significantly better operative correction of the kyphotic deformity was found in the combined group. In 101 (14.8%) patients, intra- or postoperative complications were noticed, 41 (6.0%) required reoperation. There was no significant difference between the three treatment groups. Of the 2264 pedicle screws, 139 (6.1%) were found to be misplaced. This number included all screws, which were judged to be not placed in an optimal direction or location. In seven (1.0%) patients the false placement of screws was judged as a complication, four (0.6%) of them required revision. The multicenter study determines the actual incidence of thoracolumbar fractures and dislocations with associated injuries and describes the current standard of operative treatment. The efforts and prospects of different surgical methods could be demonstrated considering certain related risks. The follow-up of the population is still in progress and the late results remain for future publication.
    Notes: Zusammenfassung Die Autoren berichten über eine prospektive multizentrische Studie zur operativen Behandlung frischer Verletzungen des thorakolumbalen Übergangs (Th10 bis L2). Die Studie soll die derzeitigen Behandlungsmethoden und ihre Ergebnisse an einem großen Kollektiv repräsentativ analysieren und wird von der Arbeitsgemeinschaft “Wirbelsäule” der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie (DGU) erarbeitet. An 18 unfallchirurgischen Kliniken in Deutschland und Österreich wurden von September 1994 bis Dezember 1996 insgesamt 682 Patienten prospektiv erfasst. Die Nachuntersuchung der Patienten ist z. Z. noch nicht abgeschlossen. Im Teil 1 (Epidemiologie) wurden Studiendesign und epidemiologische Daten des Kollektivs dargestellt. Der vorliegende Teil 2 schildert die Details der Operationen sowie Messdaten der konventionellen Röntgenuntersuchungen und Computertomographien (CT); 448 (65,7%) Patienten wurden von dorsal, 197 (28,9%) kombiniert dorsoventral und 37 (5,4%) isoliert von ventral operiert; 72% der 448 von dorsal stabilisierten Patienten erhielten eine transpedikuläre Spongiosaplastik. Die kombinierten dorsoventralen Eingriffe wurden bei 75 (38,1%) Verletzten einzeitig und bei 122 (61,9%) zweizeitig durchgeführt. Die durchschnittliche Operationszeit war bei kombiniertem Eingriff mit 4:14 h signifikant länger als bei dorsalem (p〈0,001) oder ventralem (p〈0,05). Der durchschnittliche Blutverlust war bei dorsalem und ventralen Vorgehen vergleichbar hoch und signifikant geringer als bei kombinierter Operation (p〈0,001 bzw 〈0,05). Die intraoperative Durchleuchtungszeit war mit 4:08 min bei dorsaler Behandlung am längsten und signifikant (p〈0,005) länger als bei ventraler. Als dorsales Implantat wurde fast ausnahmslos ein Fixateur interne verwendet (8 verschiedene Modelle). Bei den ventralen Eingriffen kamen überwiegend winkelstabile Platten- oder Stabsysteme (n=22) und seltener winkelinstabile Platten (n=12) zum Einsatz. Der Spinalkanal wurde bei 82,6% der Patienten mit neurologischem Defizit und bei 70,8% derjenigen ohne Ausfallserscheinungen direkt mit Eröffnung des Spinalkanals oder indirekt mit Hilfe des Instrumentariums dekomprimiert. Eine intraoperative Myelographie wurde bei 22% der Patienten für notwendig gehalten. Wir fanden eine statistisch signifikante Korrelation zwischen dem Ausmaß der neurologischen Beeinträchtigung und der Einengung des Spinalkanals im präoperativen CT. Der im seitlichen Röntgenbild ermittelte Körperwinkel des betroffenen Wirbels und der sagittale Index betrugen im Gesamtkollektiv präoperativ im Mittel −17,0° und 0,63; postoperativ lagen die Werte bei −6,3° und 0,86. Eine signifikant (p〈0,01) stärkere Verformung des Wirbelkörpers bestand präoperativ in der kombinierten gegenüber der dorsalen Gruppe. Der segmentale Kyphosewinkel GDW 1 wurde von prä- zu postoperativ durchschnittlich um 11,3° und der GDW 2 um 8,8° lordosiert. Die signifikant (p〈0,005) größte Korrektur wurde bei den kombiniert Behandelten erzielt. Bei insgesamt 101 (14,8%) Patienten wurden intra- oder postoperative Komplikationen beobachtet, davon 41 (6,0%) revisionspflichtige. Die 3 Behandlungsgruppen wiesen unterschiedliche Komplikationsraten auf, der Unterschied war jedoch nicht signifikant (χ2-Test). Die Rate von Fehllagen transpedikulärer Schrauben betrug 139 von 2264 (6,1%) Schrauben; jede nicht optimal plazierte Schraube wurde dabei als Fehllage dokumentiert. Bei 7 (1,0%) Patienten wurde eine Schraubenfehllage als Komplikation gewertet und 4 (0,6%) von diesen wurden deswegen revidiert. Die Sammelstudie ermöglicht eine aktuelle Standortbestimmung für Verletzungshäufigkeiten und -muster sowie die verschiedenen, heute angewendeten Operationsmethoden. Mit der multizentrischen Studie konnten erstmals der operative Aufwand sowie Möglichkeiten und Risiken der verschiedenen Behandlungsformen dargestellt werden. Weiterführende Ergebnisse sind von den noch andauernden klinischen und radiologischen Nachuntersuchungen zu erwarten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 26
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Implantatpositionierung ; Epiphysiolysis capitis femoris ; Komplikationen ; Behandlungskonsequenzen ; Keywords Implant position ; Slipped capital femoral epiphysis ; Complications ; Consequences of treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Which consequences can be ascribed to the intraarticular position of devices in the operative treatment of a slipped capital femoral epiphysis? Which steps are to define as a standard of a careful procedure? The clinical and radiological results of five cases of a pin or nail penetration after the operative treatment of a slipped capital femoral epiphysis are described, a possible connection of causalities is investigated. The intraarticular position of devices in most cases goes along with an unfortunate clinical outcome and leads to a higher risk of developing chondrolysis. Because of the radiologic overprojection with the femoral head it is possible to oversee the malposition of the pin. Any operative treatment of a slipped capital femoral epiphysis requires a careful intraoperative X-ray examination combined with documentation. With this procedure the bad results of an intraarticular implant position must be ascribed to the reminding risk of a fateful development.
    Notes: Zusammenfassung Welche Folgen bei der operativen Behandlung der Epiphysioslysis capitis femoris sind einer intraartikulären Implantatlage zuzurechnen, und welche Maßnahmen sind als Sorgfaltsmaßstab zu definieren? Anhand von 5 Fällen mit intraartikulärer Implantatlage nach der operativen Behandlung einer Epiphysiolysis capitis femoris werden die klinischen und radiologischen Folgen aufgezeigt und ein möglicher Kausalzusammenhang anhand der Literatur untersucht. Die intraartikuläre Implantatlage geht meistens mit einem ungünstigen klinischen Ergebnis einher und führt zu einer erheblichen Risikoerhöhung für das Auftreten einer Chondrolyse. Durch Überlagerung mit dem Femurkopf kann sich die Fehlposition des Implantates der radiologischen Diagnostik entziehen. Jede operative Behandlung der Epiphysiolysis capitis femoris erfordert eine sorgfältige intraoperative Durchleuchtungskontrolle, eine entsprechende Dokumentation ist zu empfehlen. Bei einem solchen Vorgehen sind die Folgen einer intraartikulären Position des Implantats als Restrisiko dem schicksalshaften Verlauf zuzurechnen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 27
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 103 (2000), S. 437-443 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Radiusköpfchenfraktur ; Primäre Resektion ; Osteosynthese ; Sekundäre Resektion ; Komplikationen ; Keywords Radial head fracture ; Primary resection ; Osteosynthesis ; Secondary resection ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Apart from comminuted fractures of the radial head the indication for resection of the radial head is discussed controversially. To evaluate our own results, the hospital notes of 113 patients treated between 1.1.1984–31.12.1994 in our clinic by posttraumatic primary or secondary radial head resection were examined retrospectively. 79 patients were controlled by clinical and radiological examination with an average follow-up of 37,8 months. We examined at 46 patients the influence of additional lesions of the elbow joint on the functional outcome. In 33 patients follow up was done with special regard to the time of resection. Poor results due to the score from Radin and Riseborough especially followed secondary radial head resection (〉14 days after trauma) and in case of additional elbow lesions. We could not observe problems of the wrist joint after radial head resection as described by other authors. According to our own experience primary resection is recommended in case of doubtful reconstruction of the radial head. In these fracture types radial head resection should not be seen as an alternative treatment because of the worse results following secondary resection.
    Notes: Zusammenfassung Abgesehen von Trümmerfrakturen wird die Indikationsstellung zur Radiusköpfchenresektion kontrovers diskutiert. Zur Evaluation eigener Ergebnisse führten wir eine retrospektive Untersuchung der 113 Patienten durch, die von 1.1.1984–31.12.1994 mittels primärer oder sekundärer posttraumatischer Radiusköpfchenresektion behandelt wurden. Nach einem durchschnittlichen postoperativen Intervall von 37,8 Monaten konnten insgesamt 79 Patienten klinisch und radiologisch nachuntersucht werden. Bei 46 Patienten wurde die Auswirkung der Begleitverletzungen auf das Endergebnis untersucht. Bei 33 Patienten erfolgte die Nachuntersuchung unter besonderer Berücksichtigung des Resektionszeitpunktes. Schlechte Behandlungsergebnisse nach den Kriterien des Scores von Radin und Riseborough resultierten besonders häufig nach sekundärer Radiusköpfchenresektion (〉 14 Tage nach Trauma) und bei Begleitverletzungen des Ellenbogengelenks. Die Berichte anderer Autoren über negative Langzeitfolgen auf das Handgelenk können wir nicht bestätigen. Nach unseren Erfahrungen sollte daher bei zweifelhaften Rekonstruktionsversuchen die primäre Radiusköpfchenresektion bevorzugt werden, die aufgrund der eindeutig schlechteren Resultate nach sekundärer Resektion nicht als Option für mißlungene Erhaltungsversuche des Radiusköpfchens betrachtet werden darf.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 28
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 75-90 
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter ; 3D-Navigation ; Rahmenlose Stereotaxie ; Computerunterstützte Chirurgie ; Intraoperative Navigation ; Key words ; 3D-navigation ; Frameless stereotaxy ; Computer aided surgery ; CAS ; Intraoperative navigation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 3D-navigation systems have only recently been introduced into the surgical field. Since then they have gained increasing importance not only in ENT surgery but also in neurosurgery, orthopedic surgery, maxillo-facial surgery, radiology and radiotherapy. Following a brief historical introduction this article reviews existing navigation technologies, in terms of indication, practicability, accuracy, forensic and financial aspects. The selection of the navigation system is strongly influenced by the planned procedure (endoscopic, microscopic, open approach). According to our experience most of these systems provide useful support intraoperatively. The clinical application accuracy regularly lies in the range of 1–2 mm.
    Notes: Zusammenfassung Seit der Entwicklung und der kommerziellen Verfügbarkeit von intraoperativen 3D-Navigationssystemen hat diese Technologie nicht nur in der Hals-Nasen-Ohrenchirurgie sowie der Neurochirurgie, sondern auch anderen Disziplinen, wie Orthopädie, Kieferchirurgie, Strahlentherapie und Radiologie an Bedeutung gewonnen. Nach einem kurzen historischen Überblick werden unterschiedliche Navigationstechnologien in ihrer Arbeitsweise dargestellt und anhand von klinischen Anwendungen verdeutlicht. Die Auswahl des geeigneten Navigationssystems richtet sich nach der Art des geplanten Eingriffs (endoskopisch, mikroskopisch, kombiniert). Durch intensive Weiterentwicklung dieser Systeme leisten sie bereits heute eine wertvolle Unterstützung für den HNO-Chirurgen. Die derzeit erzielbare intraoperative Genauigkeit liegt für die meisten Systeme regelhaft bei 1–2 mm.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 29
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter ; Autogene Knorpeltransplantation ; Makroverkapselung ; Tissue engineering ; Polyelektrolytkomplexmembran ; Key words ; Cartilage ; Autogenous transplantation ; Encapsulation ; Polyelectrolyte complex membrane ; Tissue engineering
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In reconstruction of cartilage defects, autogenous transplantation is known as a reliable and experienced method. Although a clinical application has not been reported until now, tissue engineering permits in vitro production of autogenous cartilage transplants. Nevertheless, in both methods the cartilage is exposed to individually varying resorptive mechanisms. Among other methods for in vivo tissue protection, the encapsulation with a semipermeable polyelectrolytecomplex membrane could guarantee sufficient protection against resorptive influences. Human septal cartilage was encapsulated (group 1) with polyelectrolytecomplex membranes and subcutaneously implanted on the back of thymusaplastic nude mice. Cartilage implants without encapsulation (group 2) were used as control. Scanning electron microscopy and histochemical investigations were performed 1, 4, 8, 12 and 16 weeks after implantation. Group 1 showed no signs of resorption and chronic inflammation at all. In contrast, group 2 presented, correlating to the time of implanta-tion, increasing signs of cell death and fibrotic transformation, representing an increased activity of resorption. In conclusion, tissue encapsulation with a polyelectrolytecomplex membrane could ensure a sufficient protection of human cartilage transplants from resorptive influences. For the plastic-reconstructive surgeon the desired result becomes more calculable.
    Notes: Zusammenfassung In der rekonstruktiven Chirurgie könnte neben der etablierten Methode der autogenen Knorpeltransplantation das Tissue engineering humaner Knorpelgewebe zunehmend an Bedeutung gewinnen. Resorptive Mechanismen können jedoch bei beiden Methoden zu funktionell und kosmetisch unbefriedigenden Ergebnissen führen. Unter den heute zur Verfügung stehenden Verfahren der Gewebeprotektion könnte die Polyelektrolytmembranverkapselung mit Natriumzellulosesulfat und Polydialylldimethylammoniumchlorid einen ausreichenden Schutz vor resorptiven Einflüssen gewährleisten. Humaner nativer Nasenseptumknorpel wurde verkapselt (Gruppe 1) und unverkapselt (Gruppe 2) subkutan in thymusaplastische Nacktmäuse implantiert. Die Transplantate wurden nach 1, 4, 8, 12 und 16 Wochen explantiert und histologisch sowie rasterelektronenmikroskopisch untersucht. Gruppe 1 zeigte über den gesamten Implantationszeitraum keinerlei Resorptionsmerkmale bei vollständig erhaltener Knorpelgrundsubstanz. Gruppe 2 hingegen zeigte, korrelierend mit der Implantationsdauer, in zunehmendem Maße Knorpelzellnekrosen und einen bindegewebigen Umbau im Sinne einer Resorption. Die Polyelektrolytmembranverkapselung könnte somit eine sichere Methode zum Schutz humaner Knorpeltransplantate vor resorptiven Einflüssen darstellen. Für den Plastisch-rekonstruktiven Chirurgen wird hierdurch das gewünschte kosmetische und funktionelle Ergebnis kalkulierbarer.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 30
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 125-128 
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter ; Gehörgangexostosen ; Operative Komplikationen ; Operatives Vorgehen ; Key words ; Exostoses of external auditory canal ; Surgical management ; Surgical complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We present a retrospective study on 22 operations of exostosis of the external auditory canal in 20 patients. 8 patients were passionated by water sports. The most frequent indication for surgery (13 operations) was recurrent external otitis or ceruminal obstruction. In 7 cases the need for a wider access to the middle ear indicated surgery. Surgery was usually performed as an outpatient procedure, maximum hospitalization was 3 days. The mean healing period was 6 (3–10) weeks. Mean follow up was 43 (3–110) months. There were no severe intraoperative complications such as facial paresis, lesions of the ossicles or of the inner ear. As intraoperative complications we found 2 perforations of the tympanic membrane, 2 expositions of the capsule of the mandibular joint, one of which was followed by chronic pain. As postoperative complications we found an early soft tissue stenosis of the external auditory canal and one late soft tissue stenosis which recurred after revision surgery. No recurrence of exostosis was seen. We describe an up to now unknown complication: the appearance of bilateral petrositis caused by staphylococcus epidermidis after bilateral surgery in an otherwise healthy patient. This study confirms that severe complications are rare, minor ones however relatively common. And that also minor complications may have a troublesome follow. Therefore and because of the potential of severe complications indication for surgery must be made cautiously and risks of the operation must not be underestimated.
    Notes: Zusammenfassung Wir präsentieren eine retrospektive Studie über die Operation von Gehörgangexostosen bei 20 Patienten. 8 Patienten waren intensive Wassersportler. Die häufigste Indikation (13 Operationen) war eine rezidivierende Otitis externa oder Zeruminalpropfen; 7mal war der die Erweiterung des Zugang für eine Mittelohroperation die Indikation. Die Operation wurde in der Regel ambulant durchgeführt, die maximale Hospitalisationszeit betrug 3 Tage. Die durchschnittliche Heilungszeit betrug im Mittel 6 (3–10) Wochen. Die Nachkontrollzeit betrug im Durchschnitt 43 (3–110) Monate. Es traten keine schweren intraoperativen Komplikationen auf wie Fazialisverletzung, Kettenverletzungen oder Innenohrverletzungen. Als intraoperative Komplikationen fanden sich 2 Trommelfellperforationen, 2 Freilegungen der Kapsel des Temporomandibulargelenks wovon eine von chronischen Schmerzen gefolgt war. Als Spätkomplikationen fanden wir eine frühe Narbenstenose des Gehörgangs und eine späte Narbenstenose, welche nach Revisionsoperation rezidivierte. Wir beobachteten kein Exostosenrezidiv. Wir beschreiben eine bisher nicht beschriebene Komplikation: das Auftreten einer beidseitigen Felsenbeinostitis durch Staphylococcus epidermidis nach beidseitiger Gehörgangexostosenoperation bei einem sonst vollständig gesunden Patienten. Die Studie bestätigt, dass schwere Komplikationen selten sind, leichtere jedoch in rund 10% der Fälle auftreten und dass auch diese unangenehme Folgen für den Patienten haben können. Deshalb kann die Operation nicht als banaler, leichter Eingriff betrachtet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 31
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 129-134 
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter ; Ohrmuscheldefekte ; Ohrmuscheldysplasien ; Ohrmuschelrekonstruktion ; Key words ; Auricular defects ; Auricular dysplasia ; Auricular reconstruction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Surgical reconstruction of partial defects of the auricle remains an operative challenge. Operative techniques using cartilage frameworks constitute a well established method. According to the localisation and the extend of the defect there are well established procedures. Especially the inferior part of the auricle may cause difficulty due to it’s anatomy. In a retrospective study, various reconstruction techniques of partial conchal defects were examined in regard to their aesthetic results. A sytematic operative procedure due to the different techniques was developed. Large defects, extending more than 30% of the concha margin needed a high grade of stability which can be obtained by the use of autologous costal cartilage. According to the localisation of the defect and the available local tissue, the ret-ro-auricular site has to be reconstructed by the use of transposition flaps or split-thickness skin. For the reconstruction of the retroauricular site in the cranial auricular region a combined fascia-fan-flap showed the best results. The inferior auricular region can be reconstructed by the use of an infraauricular transposition flap offering also good opportunities for reconstruction of the lobulus. Second Degree Dysplasias are regarded as conchal defects which can be integrated into surgery.
    Notes: Zusammenfassung Zur Rekonstruktion größerer Defekte der äußeren Ohrmuschel haben sich trotz des größeren Aufwandes Mehrschrittechniken mit autologem Rippenknorpel bewährt. Für die unterschiedlichen Lokalisationen von solchen Defekten besteht jedoch keine einheitliche Vorgehensweise. Insbesondere die kaudale Ohrmuschelhälfte stellt aufgrund der anatomischen Beschaffenheit ein besonderes Problem dar. In einer retrospektiven Studie wurden verschiedene Rekonstruktionstechniken von Teildefekten der Ohrmuschel auf ihre plastischen Ergebnisse untersucht und eine Systematik je nach Lokalisation des Defekts erarbeitet. Bei größeren Defekten des Ohrmuschelrandes über 30% Substanzverlust haben sich wegen der größeren Stabilität Gerüstrekonstruktionen mit autologem Rippenknorpel bewährt. In Abhängigkeit von Lokalisation und Größe des Defekts stehen für die Rekonstruktion der Ohrmuschelrückseite verschiedene regionäre Lappen zur Verfügung: Defekte der kranialen Abschnitte können mit einem Faszienspalthautlappen gedeckt werden, bei kaudalen Defekten mit Lobulusrekonstruktion setzen wir einen infraaurikulären Transpositionslappen ein. Dysplasien II. Grades können bei intakten Reststrukturen, die in die Rekonstruktion mit integriert werden können, wie Ohrmuscheldefekte eingestuft und therapiert werden. Zusammenfassend haben sich für die Rekonstruktion großer peripherer Ohrmuscheldefekte Techniken mit Knorpelgerüsten aus autologer Rippe in Verbindung mit Lappenplastiken bewährt, die nach Lokalisation des Defektes modifiziert werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 32
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter ; Tonsillektomie ; Argon-Plasma-Koagulation (APC) ; Hochfrequenzchirurgie ; Key words ; Tonsillectomy ; Argon-Plasma-Coagulation ; High-frequency surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: The Argon-Plasma-Coagulation (APC) offers an innovative possibility for the tonsillectomy combined with a high-frequency technology. Aim of our study was to inves-tigate the differences between this high-frequency-technology and the traditional tonsillectomy. No reports exist in the use of the APC in the tonsillectomy. Methods: Argon-Plasma-Coagulation tonsillectomy (TE-APC) was compared with the traditional blunt dissection tonsillectomy (TE-trad) with hemostasis by compression and bipolar coagulation. 133 patients were stratified in two age groups in a clinical prospective randomised study. Results: Average surgical time and blood loss were markedly decreased in the TE-APC group (p〈0,01). There was no significant difference between the two techniques concerning postoperative pain, otalgia, and primary or secondary haemorrhage. In the TE-APC group more extensive fibrin layer appeared after surgery. In the TE-APC patients’ group, there was a slightly higher consume of analgetics in some postoperative days. Conclusions: The one-step dissection and coagulation procedure leads to an almost bloodfree woundground and to a reduction of operation-time. The self-limited and effective coagualative properties of the APC-method leads to a controlled penetration depth. The often associated extensive post operative pain and uncontrolled tissue- damage, known from electrical and lasersurgical techniques, was not found in TE-APC-patients-group.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die Argon-Plasma-Koagulation (APC) bietet eine innovative Möglichkeit eine Tonsillektomie durchzuführen. Wie sich diese Hochfrequenzchirurgietechnik von konventionellen Tonsillektomieverfahren unterscheidet, soll anhand einer Studie untersucht werden. Patienten und Methode: In einer klinisch-prospektiven randomisierten Blindstudie mit 133 Patienten wurde die APC-Tonsillektomie (TE-APC) mit der stumpfen Dissektion, mit Kompression und bipolarer Koagulation zur Primärblutstillung (TE-konv), verglichen. Ergebnis: Der intraoperative Blutverlust und die durchschnittliche Operationsdauer waren bei der TE-APC signifikant erniedrigt (p〈0,01). Kein signifikanter Unterschied lies sich bei dem postoperativen Schmerz, der Otalgia und der aufgetretenen Nachblutungen zwischen den beiden Verfahren feststellen. Bei der TE-APC kam es zu vermehrter Fibrinbelagausbildung und an einzelnen postoperativen Tagen zu einem geringfügig erhöhten Analgetikaverbrauch. Schlußfolgerung: Bei der TE-APC erfolgten Dissektion und Koagulation in einem Schritt, dadurch wurde die Operationsdauer signifikant verkürzt. Durch den selbstlimitierten Effekt der Gewebepenetration der APC wird eine kontrollierte Eindringtiefe in das Gewebe erreicht. Die bei elektro- und laserchirurgischen Techniken üblicherweise festzustellende ausgeprägte postoperative Schmerzsymptomatik fand sich bei der APC-TE nicht.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 33
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter ; Herpesviren ; Immunsuppression ; Resistenzentwicklung ; Key words ; Herpes virus ; Immunosuppression ; Treatment resistance
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Herpes simplex viruses are known to be among the most common disease-causing microorganisms. Their prevalence can exceed 90% depending on the socioeconomic status of the population. Since the number of immunocompromised patients has increased because of the increased incidence in the acquired immunodeficiency syndrome and an increase in organ transplantation, herpes virus infection may have a greater clinical significance. While treatment of otherwise healthy individuals will not usually cause any clinical problems herpes infection in an immunocompromised patient can have severe consequences. Additionally, development of viral resistance can be observed that may require alternative drugs in treatment. We present a case history of a man with a B-cell chronic lymphocytic leukemia that was associated with a very unusual herpes simplex virus infection in the nasal vestibule. Possible causes for the development of resistance in herpes infections and the use of famciclovir and forscarnet as two therapeutic alternatives to aciclovir are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Herpes-simplex-Viren gehören weltweit zu den häufigsten Krankheitserregern des Menschen mit einer in Abhängigkeit vom sozioökonomischen Status vorhandenen Prävalenz von über 90%. Das Bild der Herpesinfektion hat mit Zunahme der aus unterschiedlichsten Gründen (Organtransplantation, AIDS etc.) immunsupprimierten Patienten deutlich an Vielfalt gewonnen. Während die Therapie des immungesunden Patienten i. allg. keine Schwierigkeiten bereitet, kann eine Herpesinfektion bei immunsupprimierten Patienten zu einem ernsten eine Behandlung erforderlich machenden Krankheitsbild führen. Außerdem werden Resistenzentwicklungen beobachtet, die eine Therapie mit alternativen Medikamenten erforderlich machen. Wir stellen einen Patienten mit einer sehr ungewöhnlichen Manifestation einer Herpes-simplex-Infektion im Vestibulum nasi im Rahmen einer chronisch-lymphatischen B-Zell-Leukämie vor. Die möglichen Ursachen einer Resistenzentwicklung bei Herpesviren werden diskutiert und mit Famciclovir und Foscarnet zwei therapeutische Alternativen zum Aciclovir vorgestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 34
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter ; Neurootologie ; Kleinhirnbrückenwinkelsyndrom ; A.-vertebralis-Malformationen ; Zerebrale Durchblutungsstörungen ; Schwindel ; Key words ; Neuro-otologic diagnosis ; Vertigo ; Cerebellopontine angle pathology ; Nerve compression syndrome ; Vertebral artery malformations ; Cerebrovascular disorders
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Introduction: The seventh and eighth cranial nerves course toward the internal auditory canal within the cerebellopontine angle. Lesions in this region are usually related to malfunctions of these cranial nerves. Although an acoustic schwannoma is one of the main etiologies of cerebellopontine angle pathology, various inflammatory processes and vascular anomalies even though rare must be considered. Patients/Methods: We describe 5 cases with vascular loops of the basilar or vertebral arteries as a possible cause for hearing loss, vertigo and pulsatile tinnitus. In two cases the vascular lesion was confirmed at surgery, in which a decompression procedure was performed. The work-up for each patient included an auditory test battery and electronystagmography. Imaging studies included MRI and angiography in two cases. Results/Conclusions: Our experiences show that while the cerebellopontine angle syndrome is mostly caused by benign tumors an abnormal vascular loop has to be considered in any differential diagnosis.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Im Kleinhirnbrückenwinkel (KHBW) vereinigen sich der N. vestibulocochlearis und facialis, bevor sie gemeinsam in den inneren Gehörgang eintreten. Pathologische Prozesse in dieser Region sind in der Regel mit Funktionseinbußen des VII. und/oder VIII. Hirnnerven verbunden. Das Akustikusneurinom gilt aus häufigste Ursache eines KHBW-Syndroms, das aber auch durch entzündliche oder vaskuläre Prozesse verursacht werden kann. Vaskuläre Malformationen stellen dabei eine Ausnahme dar. Patienten/Methoden: Es werden 5 klinische Fälle beschrieben, bei denen eine Schleifenbildung der A. basilaris, A. vertebralis oder A. cerebelli inferior anterior im KHBW-Bereich als Ursache von vestibulokochleären Störungen in Form von Drehschwindel, Hörminderung oder pulssynchronen Ohrgeräuschen in Frage kam. Bei 2 Patienten konnte diese Annahme durch eine operative Intervention bestätigt werden. Im Rahmen der Differentialdiagnostik wurden die Befunde der MRT des Cerebrums, der Angiographie, der BERA, der Tonaudiometrie und des ENG erhoben. Ergebnisse/Schlußfolgerungen: Trotz der häufigen tumorösen Ursachen können abnorme Gefäßschlingen kausal für ein KHBW-Syndrom sein und müssen differentialdiagnostisch in Erwägung gezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 35
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Manuelle Medizin 38 (2000), S. 33-35 
    ISSN: 1433-0466
    Keywords: Schlüsselwörter ; Muscle energy technique nach Mitchel • Osteopathie • Störungen in der Beweglichkeit der Lendenwirbelsäulengelenke • Mitursache des Bandscheibenvorfalls ; Key words ; Muscle energy technique as described by Mitchel • Osteopathy • Impaired movability of the joints in the lumbar vertebral column • Concomitant cause of disk prolapse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Impaired movability of the vertebral joints causes one-sided compression and rotation of the disk. Causality can be safely assumed in view of the fact that disk prolapses occur on the side of the compression in more than 80 % of the cases. Since this impairment also reduces the foramen intervertebrale, space is even further reduced by a disk prolapse. Treatment of the impairment is recommended.
    Notes: Zusammenfassung Bewegungsstörungen der Wirbelgelenke führen zu einer einseitigen Kompression und Rotation der Bandscheibe. Da der Bandscheibenvorfall in mehr als 80 % der Fälle auf der Seite der Kompression auftritt, ist ein ursächlicher Zusammenhang anzunehmen. Da diese Störung auch das Foramen intervertebrale verkleinert, wird die Raumnot beim Bandscheibenvorfall noch größer. Die Behandlung der Störung ist zu empfehlen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 36
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Manuelle Medizin 38 (2000), S. 42-48 
    ISSN: 1433-0466
    Keywords: Schlüsselwörter ; Neurale Steuerung • Denken in Funktionen • M. iliacus • Wirbelsäulenübergänge • Temporomandibular-Gelenk ; Key words ; Neural control • Thinking in functions • M. iliacus • Spinal transitions • Temporomandibular joint
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary With regard to clinical problems in the joints, the muscular factor is gaining increasingly importance. In musculosceletal medicine, the musculature itself is of greatest interest aside from the joints and non-contractile soft parts. In this 3-part article predominantly muscle-caused dysfunctional models are presented. It will follow Part 2: The M. psoas-model – The M. rectus femoris-model – The hip adductor model – The hip abductor model. And Part 3: The abdominal muscle model – The upper crossed syndrome model – An attempt at an overview of the spine. Although the function of the joints should be viewed within the framework of the entire motor system function, we should not let ourselves be limited by the knowledge of these models. They are only an aid to quick understanding of the current complex antalgic posture and provide interesting estimates for the prevention of recidivism.
    Notes: Zusammenfassung Bei den klinischen Funktionsstörungen an Gelenken tritt der muskuläre Faktor immer mehr in den Vordergrund. In der myoskeletalen Medizin steht außer Gelenken und nicht-kontraktilen Weichteilen vor allem die Muskulatur an erster Stelle des Interesses. In einem dreiteiligen Beitrag sollen hauptsächlich muskulär bedingte Dysfunktionsmodelle vorgestellt werden. In weiteren Heften folgen: Teil 2: Das M. psoas-Modell – Das M. rectus femoris-Modell – Das Hüftadduktoren-Modell – Das Hüftabduktoren-Modell. Und Teil 3: Das Bauchmuskel-Modell – Das Modell des oberen gekreuzten Syndroms – Ein Versuch zur Übersicht an der ganzen Wirbelsäule. Im Bewußtsein, daß die Gelenkfunktion nur im Rahmen der Funktion des ganzen Bewegungssystems zu betrachten sei, sollten wir uns durch die Kenntnisse dieser Modelle nicht limitieren lassen. Sie sind bloß eine Hilfe zum raschen Verständnis der aktuellen komplexen Schonhaltung und liefern interessante Ansätze für die Rezidivprophylaxe.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 37
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Manuelle Medizin 38 (2000), S. 3-16 
    ISSN: 1433-0466
    Keywords: Schlüsselwörter ; Halswirbelsäule • Chiropraktik • Dissektion • Manipulation • Trauma • Vertebrobasiläres Stromgebiet ; Key words ; Cervical • Chiropractic • Dissection • Manipulation • Trauma • Vertebrobasilar
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Study design: Potential precipitating events and risk factors for vertebrobasilar artery dissection were reviewed in an analysis of the English language literature published before 1993. Objectives: To assess the literature pertaining to precipitating neck movements and risk factors for vertebrobasilar artery dissection in an attempt to determine whether the incidence of these complications can be minimized. Summary of background data: Vertebrobasilar artery dissection and occlusion leading to brain stem and cerebellar ischemia and infarction are rare but often devastating complications of cervical manipulation and neck trauma. Although various investigators have suggested potential risk factors and precipitating events, the basis for these suggestions remains unclear. Methods: A detailed search of the literature using three computerized bibliographic databases was performed to identify English language articles from 1966 to 1993. Literature before 1966 was identified through a hand search of Index Medicus. References of articles obtained by database search were reviewed to identify additional relevant articles. Data presented in all articles meeting the inclusion criteria were summarized. Results: The 367 case reports included in this study describe 160 cases of spontaneous onset, 115 cases of onset after spinal manipulation, 58 cases associated with trivial trauma, and 37 cases caused by major trauma (3 cases were classified in two categories). The nature of the precipitating trauma, neck movement, or type of manipulation that was performed was poorly defined in the literature, and it was not possible to identify a specific neck movement or trauma that would be considered the offending activity in the majority of cases. There were 208 (57 %) men and 158 (43 %) women (gender data not reported in one case) with an average age of 39.3 ± 12.9 years. There was an overall prevalence of 13.4 % hypertension, 6.5 % migraines, 18 % use of oral contraception (percent of female patients), and 4.9 % smoking. In only isolated cases was specific vascular disease such as fibromuscular hyperplasia noted. Conclusions: The literature does not assist in the identification of the offending mechanical trauma, neck movement, or type of manipulation precipitating vertebrobasilar artery dissection or the identification of the patient at risk. Thus, given the current status of the literature, it is impossible to advise patients or physicians about how to avoid vertebrobasilar artery dissection when considering cervical manipulation or about specific sports or exercises that result in neck movement or trauma.
    Notes: Studiendesign: Potentielle vorangehende Bewegungen und Risikofaktoren einer vertebrobasilären Dissektion wurden in einer Analyse der englischsprachigen Literatur vor 1993 beurteilt. Studienziel: Ziel der vorliegenden Untersuchung war die Beurteilung der Literatur über vorangehende Halsbewegungen und Riskofaktoren einer vertebrobasilären Dissektion hinsichtlich einer Reduktion der Inzidenz dieser Komplikation. Hintergrundinformationen: Dissektionen und Verschlüsse im vertebrobasilären System, die zu einer Ischämie bzw. Infarzierung des Hirnstamms und des Kleinhirns führen, sind eine seltene, aber verheerende Komplikation einer zervikalen Manipulation bzw. eines zervikalen Traumas. Obwohl verschiedene Arbeitsgruppen potentielle Riskofaktoren und vorangehende Ereignisse erarbeitet haben, sind die Grundlagen dieser Faktoren weiterhin unklar. Methoden: Eine detaillierte Literatursuche wurde unter Einsatz von drei bibliographischen Datenbanken computergestützt durchgeführt, um englischsprachige Artikel von 1966 bis 1993 zu finden. Die Literatur vor 1966 wurde mittels des Index Medicus durchsucht. Die Literaturangaben der mittels der Datenbanken gefundenen Artikel wurden untersucht, um zusätzliche relevante Artikel zu finden. Die Daten der Artikel, die die Einschlußkriterien erfüllten, wurden zusammengefaßt. Ergebnisse: Die 367 Fallberichte, die in diese Studie eingeschlossen werden konnten, beschrieben 160 spontane Dissektionen bzw. Okklusionen, 115 Fälle nach einer Wirbelsäulenmanipulation, 58 Fälle nach einem Bagatelltrauma und 37 Fälle nach einem massiven Trauma. Drei Fälle wurden jeweils zwei Kategorien zugeordnet. Die Art des vorangehenden Traumas, der Halsbewegungen oder die angewendete Manipulationsform waren in der Literatur nur schlecht beschrieben. Aus den vorliegenden Daten war es nicht möglich, eine bestimmte Halsbewegung oder ein spezifisches Trauma als auslösende Ursache für die Mehrheit der Fälle zu identifizieren. Die in der Literatur beschriebenen Fälle bestanden aus 208 Männern (57 %) und 158 Frauen (43 %) mit einem mittleren Alter von 39,3 ± 12,9 Jahren. Eine arterielle Hypertonie war bei 13,4 % der Patienten vorhanden, Migräne bei 6,5 % der Patienten. 4,9 % der Patienten rauchten und 18 % der weibliche Patienten nahmen orale Kontrazeptiva ein. Nur in Einzelfällen war eine spezifische Gefäßerkrankung (z. B. Fibromuskuläre Hyperplasie) bekannt. Schlußfolgerungen: Die Literatur über Dissektionen im vertebrobasilären Stromgebiet ermöglicht keine Identifikation von Risikopatienten und keine eindeutige Klärung bezüglich des auslösenden mechanischen Traumas, vorangehender Halsbewegungen oder der Manipulationsform. Nach dem aktuellen Stand der Literatur ist es daher unmöglich, Patienten oder Ärzten Richtlinien zur Vermeidung einer Dissektion im vertebrobasilären Stromgebiet bei zervikaler Manipulation, spezifischen Sportarten, Übungen mit Halsbewegungen oder einem Trauma zu geben.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 38
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 508-516 
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Stimmprothese ; Komplikationen ; Laryngektomie ; Tracheoösophageale Fistel ; Keywords Voice prosthesis ; Complications ; Total laryngectomy ; Tracheoesophageal fistula
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The growing popularity of prosthetic voice restoration after total laryngectomy confronts ENT specialists with an increasing number of prosthesis-related complications. The ENT specialist should be familiar with the management of these complications in order to maintain the patients speech and social rehabilitation. In a retrospective study on 108 consecutive patients, complications were encountered in 30%. The incidence was not related to the factors age or primary vs. secondary insertion of the prosthesis. Complications consisted of formation of granulation tissue (15,7%), shunt dilatation (5,5%), loss of prosthesis (3,7%), local cellulitis (2,8%), extrusion (1,9%), ingrowth of prosthesis (1,9%) and formation of excessive scar tissue with dislocation of prosthesis (0,9%). Permanent removal of the prosthesis due to complications was necessary in 3 cases (2,8%). Therapeutic measures for the management of complications are described and evaluated. The treatment of complications was well tolerated by all patients and led to satisfying results in most cases. Our observations show that prosthetic voice rehabilitation is associated with various difficulties and complications, but that these can be handled quite easily and successfully in the majority of cases.
    Notes: Zusammenfassung Die wachsende Beliebtheit der prothetischen Stimmrehabilitation nach Laryngektomie konfrontiert den HNO-Arzt immer häufiger mit stimmprothesenbedingten Komplikationen. Als solcher sollte man daher die Komplikationen der Stimmprothesenversorgung kennen und deren Management beherrschen, um die kommunikative und soziale Rehabilitation des Patienten nicht zu gefährden. Die retrospektive Untersuchung von 108 Stimmprothesenträgern erbrachte eine Komplikationshäufigkeit von 30%. Eine Abhängigkeit der Komplikationsinzidenz vom Alter des Patienten oder vom Faktor primäre / sekundäre Protheseneinlage gab es dabei nicht. Häufigste Komplikation war die Entwicklung von Granulationsgewebe (15.7%), gefolgt von Shunterweiterung (5,5%), Prothesenverlust (3,7%), lokalen Infektionen (2,8%), Abstoßung (1,9%), eingewachsener Prothese (1,9%), narbiger Shuntwandverdickung mit Prothesendislokation (0,9%). In nur 3 Fällen (2,8%) mußte die Stimmprothese aufgrund verschiedener Komplikationen wieder entfernt werden. Die erforderlichen therapeutischen Maßnahmen waren für die Patienten wenig belastend und führten in fast allen Fällen zu befriedigenden Ergebnissen. Diese Beobachtungen zeigen, daß die prothetische Stimmrehabilitation zwar nicht ohne Komplikationen und Schwierigkeiten ist, diese jedoch in weitaus der Mehrzahl der Fälle medizinisch leicht zu beherrschen und daher zumutbar sind.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 39
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonellen ; Impfstoff ; Key words ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonella ; Vaccine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: A pertussis vaccine efficacy trial included a prospective follow up of all hospitalizations involved. This allowed us to calculate the rates of hospitalization due to acute gastroenteritis in a large cohort of infants and children in Germany. Methods: 10271 healthy children were enrolled at the age of 2–4 months and followed up for a mean of 2.5 years. All hospitalizations during follow-up of the study were registered and letters of discharge from hospital in children with gastroenteritis were evaluated for the present analysis. Results: A total of 179 episodes of hospitalization due to a gastroenteritis were reported in 173 children (total observation years 25284). The mean calculated incidence was 7.1/1000 observation years, with a maximum of 11.2/1000 years in 7–12 month old children. Rotavirus and Salmonella spp. were the most frequently identified agents. Rotavirus infections were most prevalent during the cold season and the maximum incidence was between 7 and 12 months of age. Characteristic symptoms of rotavirus infections were diarrhea (90%), vomiting (85%) and signs of dehydration (58%). In contrast most Salmonella infections occurred between July and September with a peak between 19 and 24 months of age. Salmonella infections were characterized by enteritis (92%), high fever (56% 〉39°C) and significantly increased values for the c-reactive protein (68%). In this study rotavirus and Salmonella infections leading to hospitalization were associated with febrile seizures in 5% and 12% of cases, respectively. Conclusion: Gastroenteritis frequently leads to hospitalization in previously healthy infants and young children. Rotavirus and Salmonella spp. are the predominant causative agents.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Eine prospektive Pertussisimpfstudie mit engmaschiger Überwachung des gesamten Kollektivs erlaubte uns, erstmals das Risiko von Säuglingen und Kleinkindern, wegen einer Gastroenteritis hospitalisiert zu werden, in einer umfangreichen Kohorte zu bestimmen. Methode: Die Kohorte aus 10.271 gesunden Kindern wurde, beginnend im Alter von 2–4 Monaten, über einen mittleren Zeitraum von 2,5 Jahren beobachtet (Gesamtbeobachtungsdauer 25.284 Jahre). Dabei wurden u.a. alle Krankenhausbehandlungen erfaßt. Ergebnisse: Bei 173 Kindern (1,7%) registrierten wir insgesamt 179 Gastroenteritisepisoden, die stationär behandelt wurden. Dies entspricht einer mittleren Inzidenz von 7,1/1000 Beobachtungsjahren mit einem Maximum von 11,2/1000 im 7. bis 12. Lebensmonat und einer Abnahme mit steigendem Lebensalter. Die beiden am häufigsten nachgewiesenen Erreger waren Rotaviren (34%) und Salmonellen (20%). Rotavirus-Infektionen traten gehäuft in der kalten Jahreszeit auf, die höchste Inzidenz lag bei Säuglingen im 7. bis 12. Lebensmonat. Die Symptomatik war geprägt von Enteritis (90%), Erbrechen (85%) und Zeichen der Dehydratation (58%). Demgegenüber trat der Großteil aller Salmonellosen in den Monaten Juli-September auf, mit einem Altersgipfel im 19. bis 24. Lebensmonat, charakterisiert durch Enteritis (92%), hohes Fieber (56%, 〉39°C) und erhöhte Werte des C-reaktiven Proteins (68%). Bei 5% bzw. 12% der wegen Rotavirus- bzw. Salmonelleninfektionen hospitalisierten Kinder war ein Fieberkrampf Anlaß für die Klinikeinweisung. Schlußfolgerung: Gastroenteritiden führen bei primär gesunden Kindern in den ersten Lebensjahren häufig zu Krankenhausbehandlungen. Rotaviren und Salmonellen sind dabei die prädominierenden Erreger.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 40
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 246-250 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter ; Barth-Syndrom ; X-gebundene Kardiomyopathie ; G4.5 ; Key words ; Barth syndrome ; X-linked cardiomyopathy ; G4.5
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Barth syndrome is a rare X-linked disorder characterized by dilated cardiomyopathy, myopathy and neutropenia. We describe a family with two affected males. One of them died during infancy from cardiomyopathy. The other, now adult, is less severe affected. The diagnosis was confirmed by the detection of a missense mutation in the responsible gene G4.5. In the case of two further boys, who died during the neonatal period, the same diagnosis may be said to apply retrospectively, based on available results. Discussion: Although the Barth syndrome gene was cloned in 1996, the function of its protein product is not yet known. Because of the variability of the clinical course even in one and the same familiy genetic counceling and considerations about prognosis and treatment are difficult.
    Notes: Zusammenfassung Das Barth-Syndrom ist eine seltene, X-chromosomal-rezessiv vererbte Erkrankung mit den Leitsymptomen dilatative Kardiomyopathie, Myopathie, rezidivierende Neutropenie. Es wird eine Familie beschrieben, in der 2 männliche Familienmitglieder am Barth-Syndrom erkrankt sind. Einer der Patienten verstarb im Säuglingsalter infolge der Kardiomyopathie, der andere zeigt eine weniger schwere Symptomatik und ist mittlerweile erwachsen. Bei beiden wurde die Diagnose durch den Nachweis einer Mutation im krankheitsverursachenden Gen G4.5 gesichert. Bei 2 weiteren, im Neugeborenenalter verstorbenen Jungen ist die gleiche Diagnose aufgrund der vorliegenden Befunde retrospektiv anzunehmen. Diskussion: Obwohl das krankheitsverursachende Gen 1996 kloniert wurde, ist die Funktion des Genprodukts noch weitgehend unbekannt. Das Barth-Syndrom zeigt auch innerhalb einer Familie eine große klinische Variabilität, was die genetische Beratung und Aussagen bezüglich der Prognose und Behandlung erschwert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 41
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S049 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; LKG-Spalten ; Prächirurgie ; Chirurgie ; Key words ; Cleft lip and palate ; Presurgery ; Surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In this paper an attempt is made to survey the surgical treatment of cleft lip and palate regarding all classifications and all parts of the cleft. The most important developments up to 30 years ago to have been summarized in Millard’s three-volume “Cleft Craft”. Therefore, the author tries to analyze the present state-of-the-art cleft surgery. This part is certainly of a subjective nature due to the high rate of complexity in cleft malformations.
    Notes: Zusammenfassung Die Arbeit versucht, in knapper Form einen Überblick über die chirurgische Behandlung der Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalten in allen Klassifikationsformen und allen Spaltteilbereichen zu geben. Die notgedrungen sehr dichte Aussage legt Wert auf die wichtigen Entwicklungen der letzten 30 Jahre, da bis zu diesem Zeitraum von Millard in seinen 3 Bänden “cleft-craft” alles Wesentliche dargestellt wurde. Außerdem versucht der Autor, sicher in einem subjektiven Sinn, was sich aus der hohen Komplexizität der Fehlbildung erklären lässt, ein “State-of-the-art”-Resümee zu ziehen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 42
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S061 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte ; Oberlippe ; Nase ; Gaumen ; Oberkiefer ; Zahnersatz ; Sekundäroperation ; Key words ; Cleft lip and palate ; Upper lip ; Nose ; Palate ; Prosthodontics ; Secondary operation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In spite of all interdisciplinary efforts and functionally oriented operation procedures, there are still unsatisfying results in the treatment of cleft lip and palate (CLP) patients. Secondary corrections involve upper lip, nose, and palate (fissures). In some cases, it is necessary to reposition the complete maxilla. Finally, there are indications for speech improving measures and total septorhinoplasties. Dental treatment can be brought to a positive end by means of implant-borne prosthodontic work. In this paper, some of the anatomical and physiologic conditions and surgical procedures are described, which may serve as a basis for a functionally orientated treatment of sequelae after primary CLP care.
    Notes: Zusammenfassung Trotz interdisziplinärer Bemühungen und anatomisch sowie funktionell ausgerichteter Behandlungskonzepte wird es auch heute noch im Lauf der Therapie eines Patienten mit einer Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte zu unbefriedigenden Ergebnissen kommen. Sekundärkorrekturen betreffen Oberlippe und Nase, den Gaumen (Restlöcher) sowie in manchen Fällen den gesamten Oberkiefer, der in seiner Lage zu korrigieren ist. Darüber hinaus ergeben sich Indikationen zu sprachverbessernden Operationen und totalen Septorhinoplastiken. Vielfach findet die dentale Rehabilitation im implantatgetragenen Zahnersatz ihren Abschluss. Im vorliegenden Beitrag werden die anatomischen, physiologischen Grundlagen sowie Wege zur Behandlung der oben angeführten Probleme angegeben.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 43
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S091 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Resorbierbare Polymere ; Osteosynthese ; Polylaktid ; Polyglykolid ; Key words ; Resorbent polymers ; Osteosynthesis ; Polylactid ; Polyglycolid
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The use of resorbable osteosynthesis materials spares the need for metallic implants and second operative procedures, which are often necessary, to remove the material. Appropriate substances are polymers and copolymers of glycolic and lactic acid. In a literature review, material characteristics, their degradation, and applications in animal experiments and clinical studies are presented. Particularly, the possible reasons of foreign body reactions occurring during the degradation period and material-related difficulties in practical use are discussed. It is evident that the use of low crystalline or amorphous polymers with in vivo long-lasting strength offers a secure and uncomplicated healing of fractures. Therefore, in future these substances will be an interesting alternative to common metallic osteosynthesis materials.
    Notes: Zusammenfassung Bei der Anwendung resorbierbarer Osteosynthesematerialien entfällt der bei Metallimplantaten oft notwendige operative Zweiteingriff zur Materialentfernung, als geeignete Werkstoffe gelten besonders die Polymere und Kopolymere der Glykol- und Milchsäuren. In einer Literaturübersicht werden die Materialeigenschaften der möglichen Polymervariationen, deren Degradation und schließlich bisherige Anwendungen in tierexperimentellen und klinischen Untersuchungen dargestellt. Insbesondere werden die möglichen Ursachen auftretender Fremdkörperreaktionen während des Polymerabbaus sowie materialbedingte Schwierigkeiten bei der Anwendung diskutiert. Es wird deutlich, dass die Nutzung niedrigkristalliner bzw. amorpher Polymere mit in vivo lang anhaltenden Festigkeitseigenschaften sichere und komplikationslose Frakturheilungen ermöglicht und zukünftig eine interessante Alternative zu herkömmlichen metallischen Osteosynthesematerialien darstellen wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 44
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S103 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Unterkieferfraktur ; Funktionsstabile Kompressionsosteosynthese ; Monokortikale Miniplattenosteosynthese ; Klassifikation ; Differenzialindikation ; Key words ; Mandibular fracture ; Functionally stable osteosynthesis ; Monocortical osteosynthesis ; Classification ; Differential indication
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Functionally stable fixation via bicortical osteosynthesis on the one hand, and monocortical non-compression osteosynthesis on the other, are still two competing concepts in treating mandibular fractures. A survey of the literature shows that complicated fractures with severe dislocation of the fragments have the lowest rate of complications after functionally stable fixation, whereas non-complicated fractures without significant dislocation in the distal part of the mandible can be treated successfully via monocortical non-compressive osteosynthesis as well. It seems that pre- and intraoperative parameters can be helpful in describing the character of a mandibular fracture in order to give a differential indication between the two therapeutical concepts. The consideration of only seven parameters, as the mandibular fracture score does, provides many combinations of describing a fracture, so that former studies with their small number of patients make only a rather inaccurate differential indication possible. As long as there is no prospective multi-center study giving a guideline to classify mandibular fractures, the rigid internal fixation via functionally stable osteosynthesis should be preferred in all cases which are not “clear, easy to handle” fractures.
    Notes: Zusammenfassung In der Versorgung von Unterkieferfrakturen konkurrieren bis heute die monokortikale und die funktionsstabile Kompressionsosteosynthese miteinander. Eine Übersicht über die bestehende Litera-tur zeigt, dass komplizierte und schwer reponierbare Unterkieferfrakturen nach einer Kompressionsosteosynthese eine deutlich geringere Komplikationsrate aufweisen, während einfache und nur gering dislozierte Frakturen im distalen Anteil der Mandibula auch mittels monokortikaler Miniplattenosteosynthese erfolgreich versorgt werden können. Wegweisend für eine geeignete Differenzialindikation zwischen beiden Therapiekonzepten scheint die Erhebung prä- und intraoperativer Parameter, die den Charakter einer Unterkieferfraktur beschreiben und additiv einen Rangwert zur Klassifikation eines Traumas bilden, zu sein. Doch bei nur 7 Einzelparametern – wie im mandibular fracture score– ergeben sich bereits so zahlreiche Kombinationen zur Beschreibung eines Unterkiefertraumas, dass sämtliche bisher angelegten Studien mit ihren geringen Fallzahlen allenfalls eine grobe Differenzialindikation ermöglichen können. Solange keine prospektive Multizenterstudie vorliegt, die eine Entscheidungshilfe in der Wahl des Osteosyntheseverfahrens geben könnte, sollte im fließenden Bereich zwischen „einfacher“ und „schwieriger“ Fraktur der funktionsstabilen Kompressionsosteosynthese mit ihrer deutlich geringeren Inzidenz postoperativer Komplikationen der Vorzug gegeben werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 45
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S384 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Knochenersatzmaterialien ; Knochenrekonstruktion ; Lyoknorpel ; Lyoknochen ; Bone morphogenetic protein (BMP) ; Key words ; Bone reconstruction ; Lyophilized bone ; Lyophilized cartilage ; Bone substitute ; Bone morphogenetic protein
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The application of autogenous bone transplants is still the gold standard for all reconstructive surgery. The wish of surgeons for alternatives to autogenous bone grafts is reflected in the development of a variety of bone graft substitutes of synthetic or biological origin. The following review article is meant to provide the reader with a critical overview of all the alternative materials. In addition, we want to point to the tremendous progress made on this subject, made possible by the joint effort of surgeons and basic researchers. The results of this collaboration show that in the near future a new gold standard for successful reconstructive surgery will emerge and replace the use of autogenous bone transplants.
    Notes: Zusammenfassung Der Gebrauch von autologem Knochen im Kiefer- und Gesichtsbereich ist heute immer noch der Goldstandard bei allen rekonstruktiven Maßnahmen. Der Wunsch der Chirurgen, körperfremde Materialien für diese Zwecke zu verwenden, spiegelt sich in der Entwicklung vielfältigster Surrogate wider. Die folgenden Ausführungen sollen dem Leser einen kritischen Überblick über die verschiedenen Materialien verschaffen. Darüber hinaus sind die Fortschritte auf diesem Gebiet der Beweis dafür, dass die gemeinsamen Bemühungen von Chirurgen und Grundlagenforschern auf dem besten Weg sind, erfolgreiche Knochenrekonstruktionen mittels körperfremder Materialien zu ermöglichen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 46
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S375 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Zervikofaziale Weichteilprozesse ; Sonographie ; Halslymphknotendiagnostik ; Key words ; Head and neck area soft tissue masses ; Sonography ; Neck area lymph node diagnostics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Ultrasonography has gained acceptance in maxillofacial surgery as a first-choice diagnostic tool in soft tissue masses of the head and neck. To date, A-mode sonography of the maxillary sinus is only performed in children and pregnant women. However, B-mode sonography is primarily performed in the assessment of all cervical lymph nodes because of its superior sensitivity in comparison to CT and MR, as well as in diseases of the salivary glands, solid tumors, and monitoring of distraction osteogenesis of the mandible. With color-coded ultrasonography as a combination of B-mode and blood flow information, vessels of the head and neck area or of planned flaps can be examined in a noninvasive manner. This is especially important in secondary microsurgical reconstructions. Moreover, the blood flow in any soft tissue masses can be evaluated. In spite of all texture and image analysis techniques, positive and negative lymph nodes cannot be differentiated in a safe manner. Three-dimensional sonography, e. g., panoramic pictures, and contrast enhancement are new technologies that will improve diagnostic accuracy of head and neck ultrasonography.
    Notes: Zusammenfassung Die Sonographie stellt heute in der Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie bei allen zervikofazialen Weichteilprozessen das bildgebende Verfahren der ersten Wahl dar. Während die A-Scan-Sonographie der Kieferhöhle nur noch bei Kindern und Schwangeren indiziert ist, hat die hochauflösende B-Scan-Sonographie derzeit die größte Anwendungsbreite. Sie gelangt im Rahmen des Tumorstagings wegen ihrer im Vergleich zur CT und MRT höheren Sensitivität v. a. zur Halslymphknotendiagnostik zur Anwendung. Weitere Indikationen sind Speicheldrüsenerkrankungen, Weichteiltumoren und das Monitoring der Kallusdistraktion. Die Farbduplexsonographie ermöglicht durch ihre Kombination von B-Scan-Sonographie und farbkodierter Blutflussdarstellung auf nichtinvasivem Weg nicht nur eine Gefäßdiagnostik im Rahmen der plastisch-rekonstruktiven Mikrochirurgie, sondern auch eine simultane Beurteilung der Vaskularisation von Lymphknoten und anderen Weichteiltumoren. Trotz rechnergestützter Verfahren der Signalanalyse ist jedoch eine Artdiagnostik von Lymphknoten und Tumoren nicht ausreichend zuverlässig möglich. Durch die 3D-Sonographie, beispielsweise die Panoramabildfunktion, und Kontrastverstärkung sind weitere Fortschritte in der Kopf-Hals-Sonographie zu erwarten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 47
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Visualisierung patientenbezogener Informationen ; Wissensaustausch ; Datenübertragung ; Telekonsultation ; Bildfusionierungstechnologie ; Key words ; Visualization of patient-related information ; Exchange of knowledge ; Data transfer ; Teleconsulting ; Image fusion technology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The exponential increase of medical information creates a need for new methods in the visualization of medical imaging modalities for diagnosis and therapy. In this sense, visualization includes the display of medical image data and image-guided stereotaxic navigation as well as the advice of an expert. The Artma Virtual Patient® System enables a remote expert to observe the surgical procedure via the Internet and interactively modify the interoperative visualization from the remote location. The expert in the remote location receives the planning data almost in real time over TCP/IP from a stereotaxic videoserver. In addition to live video streaming, stereotaxic navigation data are sent over the network as rigid body coordinates. The expert modifies the surgical simulation on the remote computer and the modified operating plan is sent back to the operating site. By teleconsulting, the composite images and overlapping graphics –instruments, target structures, landmarks, contour – can be seen in affiliated clinics with the possibility of interactive graphical assistance. With this image fusion technology the knowledge of a remote expert is included in virtual data structures and visualized by the overlay with live video data (augmented reality) in real time during surgery.
    Notes: Zusammenfassung Die exponentielle Zunahme des Informationsflusses in der Medizin verlangt nach neuen Methoden zur Visualisierung patientenbezogener Informationen und Verbreitung von medizinischem Wissen in Diagnose und Therapie. Visualisierung in diesem Sinn beinhaltet die Darstellung medizinischer Bilddaten und bildgeführter stereotaktischer Navigation genauso wie den Rat eines Experten. Das Artma-Virtual-Patient-System ermöglicht einem sich in räumlicher Entfernung befindenden Experten Operationen via Internet mitzuverfolgen und mit Hilfe eines Remote-Computers die interoperative Visualisierung interaktiv zu modifizieren. Der Experte erhält die Planungsdaten nahezu in Echtzeit mittels TCP/IP von einem stereotaktischen Operationsvideoserver. Zusätzlich werden stereotaktische Navigationsdaten als Rigid-body-Koordinaten über das Netzwerk übertragen. Der Experte modifiziert die chirurgische Simulation am Remote-Computer, und der modifizierte Operationsplan wird in den Operationssaal zurückgeschickt. Durch die Telekonsultation können verschiedenartige Bilddaten und überlagerte Graphiken – Instrumente, Zielstrukturen, Landmarken, Konturen – in durch Internet verbundenen Kliniken dargestellt werden, wodurch interaktiv graphische Hilfe angeboten werden kann. Mit Hilfe dieser Bildfusionierungstechnologie werden das nicht vor Ort verfügbare Expertenwissen in virtuelle Datenstrukturen eingebunden und durch Überlagerung mit Livevideo Daten in Echtzeit während der Operation visualisiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 48
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S392 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kiefergelenkerkrankungen ; Konservative Therapie ; Operative Therapie ; Minimalinvasive Verfahren ; Key words ; Condyle of mandible disorders ; Conservative treatment ; Surgical treatment ; Minimally invasive methods
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary For the most frequent TMJ derangements, highly efficient nonsurgical treatment is preferable. Within this concept, the interdependence between the TMJ and the jaw musculature is increasingly focussed. Surgical therapy is only an option under defined circumstances in cases resistant to nonsurgical treatment, or if nonsurgical treatment is meaningless from the beginning. Within surgical concepts, arthroscopy is becoming increasingly important. A close interdisciplinary cooperation between the dentist and oral and maxillofacial surgeon seems to improve the potential outcome in these cases.
    Notes: Zusammenfassung Für die häufigsten Kiefergelenkerkrankungen stehen heute konservative Behandlungsverfahren mit hoher Erfolgswahrscheinlichkeit zur Verfügung. Zunehmend zielt diese Therapie auf die Zusammenhänge zwischen der Funktion der Kiefergelenke und der Kaumuskulatur ab. Chirurgische Therapieverfahren kommen in Frage, wenn die konservative Therapie nicht zum Erfolg führt oder von vornherein nicht sinnvoll ist. Dabei wird die offene Chirurgie zunehmend von minimalinvasiven Verfahren, z. B. der Arthroskopie, verdrängt. Eine enge Zusammenarbeit zwischen dem funktionsanalytisch und therapeutisch tätigen Zahnarzt und den Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen in der Diagnostik und Therapie verbessert die Prognose bei solchen Erkrankungen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 49
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S003 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Europa ; Selbstständiges medizinisches Fachgebiet ; Harmonisierung ; Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie ; Key words ; Europe ; Independent medical speciality ; Harmonisation ; Oromaxillofacial surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The recognition of a medical discipline on a European level as an independent specialty depends on its registration in the medical directives of the European Union. With supreme effort, the oral and maxillofacial surgeons of the EU reached this goal in 1989. The UEMS – Section of Stomatology and Oromaxillofacial Surgery – became the forum for discussion of the relevant problems with representatives of the member states and officials of the European Commission. Thanks to its activities, oral and maxillofacial surgery is now recognized as an independent specialty with about 3800 specialists in 11 European countries.
    Notes: Zusammenfassung Die Anerkennung einer medizinischen Disziplin als selbstständiges Fachgebiet auf europäischer Ebene hängt von ihrer Aufnahme in die medizinischen Richtlinien der Europäischen Union ab. Die Mund-Kiefer-Gesichtschirurgen in der EU haben mit beharrlichem Einsatz und unter großen Anstrengungen dieses Ziel 1989 erreicht. Forum für die Diskussion der sachbezogenen Probleme unter den Vertretern der Mitgliedsstaaten und mit den Dienststellen der europäischen Kommission war die UEMS-Sektion für Stomatologie und Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie. Dank ihres Wirkens ist die MKG-Chirurgie heute, am Ende des 20. Jahrhunderts, in 11 europäischen Ländern mit etwa 3800 Fachärzten als selbstständiges Fachgebiet anerkannt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 50
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S401 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Speicheldrüsen ; Diagnostik ; Entzündung ; Tumoren ; Lobektomie ; Key words ; Salivary gland ; Diagnostic ; Inflammation ; Tumors ; Lobectomy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary After more than 25 years of activity in the field of salivary gland surgery, especially parotid gland surgery, the following statements can be made. ¶1. Salivary gland diseases are extremely variable and their treatment requires vast clinical experience. ¶2. The judgement of salivary gland diseases requires highly competent pathologic assistance and a specialized laboratory in this respect. In the field of salivary gland pathology – like in many other specialized subdivisions in pathology – the need of a second opinion in order to increase the reliability of the original diagnosis has to be claimed once more. 3. A certain change has taken place in the diagnostic means. Modern techniques of visualization show a shift toward noninvasive sonography, but also toward computed tomography with or without contrast agents, and there is a steadily increasing shift toward magnetic resonance tomography as well. 4. The literature about salivary gland diseases and their therapy can no longer be overlooked and is unfortunately characterized by very different aspects of judgement, which in many cases hardly allow a comparative discussion of certain clinical and therapeutic questions. ¶5. Parotid gland surgery requires a clear concept concerning the different diseases, especially of the different oncologic entities. Surgical preparation of the facial nerve has to be mastered equally from the central and the peripheral course of the nerve.
    Notes: Zusammenfassung Nach einer über 26-jährigen Tätigkeit in der Speicheldrüsen- und insbesondere in der Parotischirurgie sind folgende Aussagen zu erbringen: 1. Die Speicheldrüsenerkrankungen sind extrem variabel und verlangen in der Behandlung einen großen klinischen Erfahrungswert. 2. Die Bewertung der Speicheldrüsenerkrankungen setzt eine hochkompetente pathologische Sekundanz und ein einschlägiges Labor voraus. Die Forderungen nach einer Referenzpathologie müssen wie für viele Organe oder Organsysteme auch für die Speicheldrüsenerkrankungen erneut und uneingeschränkt erhoben werden. 3. Ein gewisser Wandel ist in den diagnostischen Maßnahmen eingetreten. Die moderne Bildgebung zeigt eine wesentliche Verschiebung zugunsten der nichtinvasiven Sonographie und auch dem Computertomogramm mit und ohne Kontrastdarstellung sowie in zunehmendem Maß auch der Kernspintomographie. 4. Die Literatur zu den Erkrankungen der Speicheldrüsen und ihrer Therapie ist kaum noch zu überblicken und bedauerlicherweise von ganz unterschiedlichen Bewertungsaspekten charakterisiert. Sie lässt in vielen Fällen vergleichende Diskussionen über bestimmte klinische und therapeutische Fragestellungen nur schwer zu. 5. Die Parotischirurgie verlangt ein klares Konzept hinsichtlich der verschiedenen Erkrankungen insbesondere der unterschiedlichen Tumorentitäten. Die Darstellung und Präparation des N. facialis von peripher und zentral müssen gleichermaßen beherrscht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 51
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S026 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie-Facharzt ; Ausbildung ; Weiterbildung ; Fortbildung ; Berufsbild ; Key words ; Oromaxillofacial surgical specialty ; Training ; Postgraduate training ; Further training
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary To qualify for further specialist training as a maxillofacial surgeon, a licence to practice in general medicine as well as a licence to practice in dentistry must be obtained beforehand. In addition to the 4-year course to qualify, maxillofacial surgeons can gain the additional qualification in the field of “plastic surgery” in a further course lasting 3 years. By the end of 1998, there were 698 maxillofacial surgeons in private practices in Germany in comparison to 322 hospital-employed maxillofacial surgeons. Of the work done by maxillofacial surgeons (in private practices), 28% is in contracted hospitals; this percentage is relatively high in comparison to other disciplines in which private specialists use contracted hospitals. It is impossible these days for an individual specialist to completely cover all areas of maxillofacial surgery. In our field, joint practices with an internal specialization will increase the spectrum and quality of treatment in the future and will counteract competition from hospital-employed specialists now that day-case surgery has been introduced in these hospitals. Further training by the individual will remain an indispensable necessity as well as personal involvement by every maxillofacial surgeon in the postgraduate medical training of doctors and dentists. This can only be achieved if the economic situation of specialists is maintained in health-politics.
    Notes: Zusammenfassung Die Weiterbildung zum Facharzt für Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie erfordert neben der ärztlichen auch die zahnärztliche Approbation. Ergänzend zu der 4-jährigen Weiterbildung im Gebiet können MKG-Chirurgen während einer zusätzlichen 3-jährigen Weiterbildung die Zusatzbezeichnung im Bereich „Plastische Operationen“ erwerben. Bis zum Jahresende 1998 gab es in Deutschland 698 niedergelassene gegenüber 322 klinisch tätigen Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen. Der prozentuale Anteil an der belegärztlichen Tätigkeit der Niedergelassenen ist mit 28% im Vergleich zu anderen Fachgebieten relativ hoch. Nicht jeder Arbeitsbereich der Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie kann heute noch vom einzelnen Niedergelassenen umfassend beherrscht werden. Gemeinschaftspraxen bieten für die Zukunft unseres Fachs eine qualitativ hochwertige Bereicherung des Behandlungsspektrums über eine interne Spezialisierung, die ein Gegengewicht zur fachlichen Konkurrenz der Krankenhäuser, nach Öffnung für die ambulante Behandlung, darstellen wird. Eine unabdingbare Notwendigkeit bleiben die eigene Fortbildung und auch das persönliche Engagement jedes niedergelassenen Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen für die Weiter- und Fortbildung der Zahnärzte und Ärzte. Das hat nur Bestand, wenn die wirtschaftliche Basis der Fachärzte von der Gesundheitspolitik her erhalten bleibt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 52
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter ; Präanalytische Fehlerquellen ; Arterielle Blutgasanalyse ; AaDO2 ; Key words ; Pre-analytical errors ; Arterial blood-gas-analysis ; AaDO2
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objectives: The paO2 and AaDO2 are routinely measured for evaluating pulmonary gas exchange. The normal value of the AaDO2 amounts 10 mmHg when breathing atmospheric air and is said to increase with rising FIO2. This increase is discussed controversially. One possible reason for incongruities in AaDO2 measurement may be the impact of so called preanalytical errors during paO2 measurement, which are often neglected. Therefore, the aim of this study was to evaluate the relevance of preanalytical errors on the AaDO2 under hyperoxic conditions. Methods: Arterial blood gas analysis was performed on twenty patients without known pulmonary disease after tracheal intubation and 30 min of ventilation with pure oxygen. All preanalytical paO2 errors (sam- pling technique, transport and storage of samples, aspirated air bubbles) were assessed and all paO2 measurements were corrected by applying respective predetermined correction factors. Calculation of the AaDO2 was performed with corrected and uncorrected paO2 values. Results: The average amount of the AaDO2 under ventilation with FIO2=1.0 was 118.9±41.1 mmHg, calculated from uncorrected paO2 values, and 13.4±7.5 mmHg calculated from paO2 values corrected for preanalytical errors, respectively. Conclusion: The present results show that the assumption of an increasing AaDO2 with rising FIO2 is questionable. It could be proved that neglecting preanalytical paO2 errors leads to a significant overestimation of the AaDO2. The consequence would be a misinterpretation of the patient’s condition in relation to a reduced pulmonary gas exchange, which should in fact be attributed solely to the preanalytical errors.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Sowohl der paO2 als auch die AaDO2 werden als Standardverfahren für die Beurteilung des pulmonalen Gasaustauschs herangezogen. Als „Normalwert” der AaDO2 unter Raumluftatmung werden in der Literatur übereinstimmend Werte um 10 mmHg angegeben. Kontrovers sind die Angaben jedoch für die reine O2-Beatmung, vermutlich weil die Existenz unvermeidlicher präanalytischer Fehler bei der Bestimmung des paO2 bislang nicht beachtet wurde. Ziel dieser Studie war es daher, die Auswirkungen präanalytischer Fehler bei der Bestimmung des paO2 auf die Größe der AaDO2 und damit auf deren Aussagekraft zu untersuchen. Methodik: 20 lungengesunde Patienten wurden nach endotrachealer Intubation für 30 min mit reinem O2 beatmet. Anschließend wurden arterielle Blutgasanalysen durchgeführt, und präanalytische Fehler (Art der Probenentnahme, Art der Probenlagerung, Aspiration von Luftblasen) anhand vorbestehender Korrekturfaktoren nachträglich korrigiert. Die entsprechende AaDO2 wurde dann sowohl „korrigiert” als auch „unkorrigiert” berechnet. Ergebnisse: Die AaDO2 betrug ohne Berücksichtigung der präanalytischen Fehler im Mittel 118,9±41,1 mmHg. Nach Korrektur der präanalytischen Fehler betrug sie im Mittel jedoch nur noch 13,4±7,5 mmHg. Schlußfolgerung: Nach vorliegenden Ergebnissen entspricht die Größe der AaDO2 unter reiner O2-Beatmung beim lungengesunden Patienten derjenigen unter Raumluftatmung. Die Differenz zur „unkorrigierten” AaDO2 von vorliegend 105,5 mmHg geht offensichtlich zu Lasten der präanalytischen Fehler. Wird die AaDO2 zur Beurteilung des Patientenzustands herangezogen, so müssen präanalytische Fehler beachtet und korrigiert werden. Anderenfalls würde die Interpretation einer fälschlicherweise zu hoch errechneten AaDO2 hinsichtlich der Lungenfunktion (z.B. Zunahme venöser Beimischung) lediglich auf präanalytischen Fehlern basieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 53
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 34-42 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter ; Erworbene Hemmkörperhämophilie ; spontane Faktor-VIII-Inhibitoren ; spontane Faktor-IX-Inhibitoren ; Diagnose ; Therapie ; Key words ; Acquired haemophilia ; Spontaneous factor VIII inhibitors ; Spontaneous factor IX inhibitors ; Diagnosis ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Although autoantibodies against factor VIII or factor IX are a rare phenomenon, they are associated with a high risk of bleeding and high mortality. The condition, termed ac- quired haemophilia, occurs equally in both sexes and is most frequent in higher age groups. Patients typically present with severe bleedings in muscles and skin. In contrast to patients with congenital haemophilia and inhibitors, joint bleedings are very rare. In approximately half of all cases an associated disease state can be identified as the cause of autoantibody formation. An immediate and comprehensive diagnosis is essential for a rapid initiation of therapy. Equally important are a careful diagnostic differentiation between congenital and acquired factor deficiencies and the exclusion of non-specific inhibitors, which increase the occurrence of thrombolic events. The inhibitor titre, quantified using the Bethesda assay, is an important criterion for selecting the appropriate therapy. A wide range of treatment options is now available for the management of bleedings in patients with acquired haemophilia, namely porcine factor VIII, recombinant factor VIIa, prothrombin complex concentrates, and immunoadsorptions. In addition, immunosuppressive therapies are used to achieve permanent reduction or elimination of inhibitors.
    Notes: Zusammenfassung Autoantikörper gegen Faktor VIII oder Faktor IX sind ein zwar seltenes, aber mit hohem Blutungsrisiko und hoher Letalität verbundenes Phänomen. Diese als erworbene Hemmkörperhämophilie bezeichnete Erkrankung kommt bei beiden Geschlechtern gleich häufig vor und tritt gehäuft im hohen Lebensalter auf. Die Patienten fallen klinisch v. a. durch schwere Blutungen in Muskeln und Haut auf, wogegen Gelenkeinblutungen – im Gegensatz zur angeborenen Hämophilie mit Hemmkörpern – sehr selten auftreten. In etwa der Hälfte der Fälle kann eine assoziierte Grunderkrankung als Auslöser der Autoantikörperbildung identifiziert werden. Eine rasche und umfassende Diagnostik ist entscheidend für einen schnellen Therapiebeginn. Ebenso bedeutend ist eine sorgfältige differentialdiagnostische Abgrenzung gegen einen angeborenen oder erworbenen Faktorenmangel sowie der Ausschluß unspezifischer Inhibitoren, die vermehrt zu Thrombosen führen können. Wichtig für die Auswahl der geeigneten Therapieform ist der Inhibitortiter, gemessen im Bethesda-Assay. Für die Blutstillungstherapie steht heute mit porcinem Faktor VIII, rekombinantem Faktor VIIa, Prothrombinkomplexpräparaten und Immunadsorptionen ein breites Spektrum an Möglichkeiten zur Verfügung. Für eine dauerhafte Reduktion bzw. Elimination der Autoantikörper finden immunsuppressive Therapien Anwendung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 54
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Perkutane Dilatationstracheotomie ; Ciaglia Blue Rhino ; Komplikationen ; Key words Percutaneous dilatational tracheostomy ; Ciaglia Blue Rhino ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objective: Elective tracheostomy has become an established treatment modality in modern intensive care medicine, and the number of percutaneously performed tracheostomies is steadily increasing. The Ciaglia Blue Rhino (CBR) represents another percutaneous technique in which the tracheostoma is formed by one-step dilation. Our study presents the technique itself and the early clinical experiences. Methods: In 20 adult patients on long-term ventilation, CBR was done. After puncture of the trachea in typical manner, dilation of the tracheostoma was achieved in one single step by means of a curved dilator with a special hydrophilic coating. Then, the tracheostomy tube was inserted over a curved loading dilator. Practicability and safety were determined as well as gas exchange during the procedure by means of arterial blood gas samples. Results: As a result of the dilator’s hydrophilic coating, dilation of the tracheostoma was rapidly achieved within 152±22 s, virtually free from resistance of the trachea or the cervical tissues. Complications such as bleeding, aspiration or postoperative infection of the stoma were not noted in any of our patients. Fractures of isolated tracheal cartilage rings were seen in 5 patients, however, no therapeutic intervention was necessary. In terms of perioperative gas exchange, pre- and postoperative levels of FiO2, PaO2, PaCO2 and the oxygenation index (PaO2/FiO2) did not change significantly. Conclusions: Based on our early clinical experience, Ciaglia Blue Rhino represents a new method that may combine the typical advantages of each of the other techniques for percutaneous tracheostomy (i.e. Ciaglia, Griggs, Fantoni) in one single technique. This method is distinguished by a high level of safety and practicability. However, further comparative trials need to be done before a definitive judgement can be made.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Die elektive Tracheotomie stellt in der modernen Intensivmedizin einen festen Bestandteil der Beatmungstherapie dar und wird zunehmend perkutan durchgeführt. Mit der Ciaglia Blue Rhino (CBR) steht nunmehr eine weitere perkutane Technik zur Verfügung, bei der zur Anlage des Tracheostomas nur noch ein einziger Dilatationsschritt erforderlich ist. Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, die Technik der CBR und erste klinische Ergebnisse vorzustellen. Methodik: Bei 20 langzeitbeatmeten, erwachsenen Intensivpatienten wurde eine CBR durchgeführt. Nach Punktion der Trachea in typischer Weise erfolgt die Dilatation des Tracheostomas in einem Schritt mittels eines gebogenen Dilatators, der über eine spezielle hydrophile Beschichtung verfügt. Anschließend wird die Trachealkanüle über einen Führungsstab eingeführt. Neben Praktikabilität und Komplikationen der Technik wurde deren Einfluß auf den perioperativen Gasaustausch mittels Blutgasanalysen untersucht. Ergebnisse: Aufgrund der hydrophilen Beschichtung des Dilatators und der damit verbundenen nahezu widerstandslosen Bougierung gelang die Anlage des Tracheostomas im Mittel in 152±22 s. Akut interventionsbedürftige Komplikationen wie Blutungen, Aspiration oder eine postoperative Infektion des Tracheostomas wurden nicht beobachtet. Bei 5 Patienten kam es zu einer Fraktur einzelner Trachealspangen, die jedoch keine therapeutische Konsequenz hatte. Hinsichtlich des perioperativen Gasaustauschs ergaben sich keine Signifikanzen hinsichtlich der prä- und postoperativen Höhen von FiO2, paO2, paCO2 und des Oxygenierungsindex (paO2/FiO2). Schlussfolgerung: Die Ciaglia Blue Rhino-Technik könnte aufgrund dieser ersten klinischen Erfahrungen ein Verfahren darstellen, das die jeweiligen Vorteile der anderen perkutanen Tracheotomietechniken nach Ciaglia, Griggs und Fantoni in sich vereint. Diese weiterentwickelte Technik zeichnet sich durch hohe Praktikabilität und eine sehr rasche und sichere Durchführbarkeit aus. Zur endgültigen Bewertung dieses Verfahrens auch im Hinblick auf Spätkomplikationen müssen jedoch detaillierte Vergleichsstudien folgen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 55
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 495-504 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Regionalanästhesie ; Spinalanästhesie ; Epiduralanästhesie ; periphere Nervenblockaden ; Komplikationen ; Keywords Regional anesthesia ; Spinal anesthesia ; Epidural anesthesia ; Nerve blocks ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Serious neurological complications caused by spinal hematoma or abscess following central neuraxial block have been reported more often during the last years. In contrast, severe complications are extremely rare associated with peripheral nerve blocks. Concerned about the safety of spinal and epidural anesthesia, we encourage the use of peripheral regional techniques for procedures on the lower extremity and especially for postoperative regional analgesia. Motor block due to lumbar epidural anesthesia using high concentrations of local anesthetic makes spinal hematoma or abscess difficult to recognize. Therefore, low concentrations of local anesthestic should be used for postoperative epidural analgesia. Any increase in motor block following neuraxial blockade should raise the suspicion of a spinal compression (e.g. hematoma or abscess). Other symptoms are back pain, radicular pain or paresthesia and incontinence. Disastrous neurological injuries can only be prevented by immediate diagnosis (MR, CT or myelography) and therapy (surgical decompression).
    Notes: Zusammenfassung In den letzten Jahren wird vermehrt über schwerwiegende neurologische Komplikationen durch spinale Hämatome und Abszesse nach rückenmarksnahen Regionalanästhesien berichtet. Vor diesen Hintergrund werden die verschiedenen Regionalanästhesietechniken für die untere Extremität und ihre Komplikationen gegenübergestellt, denn die komplikationsärmeren peripheren Leitungsanästhesien bieten sich im Bereich der unteren Extremität als Alternative zur Spinal- oder Epiduralanästhesie an. Es wird empfohlen, zur postoperativen Schmerztherapie lumbale Epiduralanalgesien soweit möglich durch periphere Leitungsblockaden zu ersetzen. Kontinuierliche Blockaden, z.B. im Bereich des N. femoralis eignen sich auch zur postoperativen Schmerztherapie. Bei der postoperativen lumbalen Katheter-Epiduralanalgesie erschweren hohe Lokalanästhetika-Konzentrationen mit ausgeprägter motorischer Blockade die Diagnose intraspinaler Raumforderungen. Zur postoperativen Epiduralanalgesie sind Lokalanästhetika daher nur in niedriger Konzentration einzusetzen. Bis zum Ausschluss des Gegenteils begründet nach rückenmarksnaher Regionalanästhesie jede Zunahme der motorischen Blockade den Verdacht auf eine spinale Raumforderung (z.B. Hämatom oder Abszess). Weitere Kardinalsymptome sind Rückenschmerzen, Wurzelkompressionsschmerzen und Inkontinenz. Nur die sofortige Diagnose (MR, CT oder Myelographie) und Therapie (ggf. operative Entlastung) kann katastrophale neurologische Schäden verhindern.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 56
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Infusionssysteme ; Spritzenpumpen ; Luft ; Fehlerquellen ; Gefahren ; Keywords Syringe pumps ; Air ; Infusion line occlusion ; Drug delivery ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Application of highly concentrated short-acting vasoactive drugs in the critically ill patient requires precisely working syringe pump systems for continuous intravenous drug delivery. We performed a bench study to investigate the consequences of small amounts of air entrapped within a 50-ml infusion syringe. In particular we studied the effect of entrapped air on drug delivery after moderate vertical displacement of the pump by 50 cm (e. g. in preparation for transport) and the effect on the time required to trigger the pressure alarm after occlusion of the infusion line. At a flow rate of 1 ml/h, lowering the syringe pump prolonged the zero-drug delivery time from (mean±SD) 4.1±0.8 min (without air) to 6.2±0.9 (with 1 ml air) and to 13.1±0.9 min (with 2 ml of air, p〈0.001 for all comparisons). Entrapping of 2 ml of air within the syringe resulted in a 2.6-fold prolongation of the occlusion alarm time after accidental occlusion of the infusion line and a 3-fold increase of the resulting infusion bolus after occlusion. Enclosed air within infusion syringes considerably affects the syringe compliance. It increases the susceptibility of constant drug delivery to vertical displacement of syringe pumps and impairs the occlusion alarm function. Therefore, any air in syringe of infusion pump systems should be carefully removed. To avoid infusion boluses of short-acting vasoactive drugs after accidental occlusions, the occluded infusion line should be released to ambient pressure first.
    Notes: Zusammenfassung Werden hochdosierte kreislaufwirksame Pharmaka mit kurzer Halbwertszeit bei niedrigen Flussraten appliziert (z. B. bei Neugeborenen oder in der Kinder-Herzchirurgie), so ist eine konstante Zufuhr des Medikaments für die hämodynamische Stabilität eine unabdingbare Voraussetzung. Wir untersuchten in einem experimentellen Modell den Einfluss von geringen Luftmengen in 50-ml-Infusionsspritzen auf die Konstanz der Flussrate und die Alarmfunktion in 2 klinisch relevanten Situationen: relative Niveauänderungen zwischen Spritzenpumpe und Patient (etwa bei Transport oder Umlagern) und akzidentieller Verschluss (etwa Abknicken) einer Infusionsleitung. Nach Absenken der Spritzenpumpe um 50 cm gegenüber dem Ausgangsniveau verlängerte sich die Zeit unterbrochener Medikamentzufuhr (wegen hydrostatischer, retrograder Aspiration) von 4,1 min ohne Lufteinschluss auf 6,2 min bei 1 ml und auf 13,1 min bei 2 ml Lufteinschluss. Bei akzidentiellem Verschluss verlängerte sich die Zeit bis zum Okklusionsalarm bei 2 ml Lufteinschluss um das 2,6fache auf über 1 h, der resultierende Bolus nach Aufheben des Verschlusses verdreifachte sich. Daher sollten bei der Zufuhr hochkonzentrierter Vasoaktiva nicht nur relative Lageveränderungen zwischen System und Patient vermieden, sondern jegliche eingeschlossene Luft konsequent evakuiert werden. Dies gilt gleichermassen für alle über dasselbe Katheterlumen infundierenden Perfusoren. Bei Erkennen eines Verschlusses ist es sinnvoll, das okkludierte Infusionssystem vom Patienten zu trennen und den Druckentlastungsbolus zu verwerfen, bevor der Verschluss aufgehoben wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 57
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter AT ; TE ; Larynxmaske ; Technik ; Komplikationen ; Keywords Adenotomy ; Tonsillectomy ; Laryngeal mask ; Technique ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Anaesthesia both for adenotomy (AT) and for tonsillectomy (TE) frequently presents a challenge. On one hand, children scheduled for adenotomy often have upper airway infections and are thus at risk of laryngo- and bronchospasm; on the other hand the ENT surgeon and the anaesthetist have to share the “workspace” in the patient's mouth. Since the succinyl choline debate in the early 1990s, the question of the best muscle relaxant has gone hand in hand with that of the most appropriate means of securing the airway. The concept of the laryngeal mask as airway was initially greeted with scepticism. Following several years' use of the mask for this purpose in AT and TE in young children, we report our experience and summarise the literature on this topic. The laryngeal mask represents a safe alternative to intubation, provided there is close cooperation with the ENT surgeon.
    Notes: Zusammenfassung Die Narkosen zur Adenotomie, aber auch zur Tonsillektomie stellen für Anästhesisten immer wieder große Herausforderungen dar. Zum einen haben die Kinder, die zur Adenotomie anstehen, häufig Infekte der oberen Luftwege und sind damit laryngo- und bronchospasmusgefährdet, zum anderen müssen sich HNO-Arzt und Anästhesist den “Arbeitsraum” im Mund teilen. Seit der Succinylcholindebatte der frühen 90er-Jahre stellte sich mit der Frage nach dem geeigneten Muskelrelaxans die Frage nach der geeigneten Atemwegssicherung. Der Anwendung der Larynxmaske als Airway bei AT und TE wurde zunächst mit Skepsis begegnet. Nach langjähriger Anwendung der Larynxmaske zur Atemwegssicherung bei AT und TE im Kleinkindesalter wird hier nicht nur über Ergebnisse und langjährige Erfahrungen berichtet, sondern auch die Literatur zu diesem Thema zusammengefasst. Daraus ergibt sich, dass die Larynxmaske bei AT und TE eine sichere Alternative zur Intubation darstellt. Voraussetzung dazu ist jedoch eine gute Kooperation mit dem HNO-Arzt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 58
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 65-73 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter ; Qualitätsmanagement ; Kosteneffektivität ; Zertifizierung ; ISO 9001 ; EFQM ; Key words ; Quality management ; Cost effectiveness ; Certification ; ISO 9001 ; EFQM
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Quality of care and costs are getting closer together. Whereas costs and quality management did not play a substantial role 30 years ago, the consumption of resources nowadays is part of the outcome of quality of care. The definition of quality must be seen in the dimensions of structure, process and result. Resulting from newly developed clinical practice, guidelines are planned as instruments for cost containment in near future. Those guidelines may end up in a quality management system. The most wellknown european basic of such a quality management system are the DIN EN ISO 9000 f and the EFQM. The ISO 9001 and the European Quality Award became the most common base of evaluation for certification of quality management systems in Organisations europeanwide. Whereas the ISO 9001 does not give any information about the real achieved quality, the European Quality Award reflects the process. Guidelines are necessary to prove the cost effectiveness of measures of quality control and quality assurance since too much quality control and assurance may result in increased overall consumption of resources, leading to a reduction in the quality of care when ensuring that the overall budget is covered.
    Notes: Zusammenfassung Versorgungsqualität und Kosten rücken immer näher zusammen. Während noch vor 30 Jahren weder die Kostenfrage noch ein Qualitätsmanagement eine Rolle spielten, ist inzwischen der Ressourcenverbrauch sogar zu einem Bestandteil der Ergebnisqualität geworden. Der Qualitätsbegriff wird in seinen Dimensionen Struktur-, Prozeß- und Ergebnisqualität beleuchtet. Hieraus abgeleitete Empfehlungen und Leitlinien für die ärztliche Versorgung sollen in Zukunft als Instrumente zur Kostensenkung eingesetzt werden. Diese können in Qualitätsmanagementsystemen münden, deren bekannteste Grundlage derzeit die DIN EN ISO 9000 f. darstellt. Die ISO 9001 sowie die Selbstbewertung nach EFQM haben sich europaweit als Prüfungsgrundlage für die Zertifizierung von Qualitätsmanagementsystemen in Organisationen durchgesetzt. Organisationen können ganze Kliniken oder einzelne Abteilungen wie die Anästhesie sein. Dabei werden in 20 Kapiteln der ISO 9001 organisatorische Verfahren beschrieben, die innerhalb der Organisation die Aufrechterhaltung eines bestimmten Qualitätsniveaus sicherstellen sollen. Im EFQM-Modell steht die Prozeßbeherrschung im Vordergrund, die zugrundegelegten Kriterien gliedern sich in Befähiger- und Ergebniskriterien. Der Nachweis der Kosteneffektivität von Qualitätskontroll- und -sicherungsmaßnahmen ist wichtig, denn ein Zuviel an Qualitätskontrolle und -sicherung läßt den Ressourcenverbrauch zusätzlich ansteigen. Dies führt bei einem gedeckelten Gesamtbudget zu einer Senkung der Versorgungsqualität.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 59
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Vertikale Infraklavikuläre Blockade ; Pneumothorax ; Komplikation ; Plexus brachialis ; VIP ; Keywords Vertical infraclavicular blockade ; Pneumothorax ; Complications ; Brachial plexus ; VIP
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract A 50 year old female patient received anaesthesia of the arm by the vertical infraclavicular blockade of the plexus brachialis (VIP). Postoperatively an ipsilateral pneumothorax occured complicated by pleural effusion and a contralateral bronchopneumonia, which resolved completely after treatment. The blockade of the plexus was performed correctly, failures in determining the correct point of needle insertion could be excluded. Therefore a pneumothorax has to be regarded as a specific complication of the VIP, which might occur despite correct technique, and requires that the patient be informed of this eventuality. Nevertheless, the VIP is an important method due to its high success rate concerning blockade of the musculocutaneous nerve and tolerance of tourniquet. The risk of a pneumothorax is about 0.2 to 0.7%.
    Notes: Zusammenfassung Bei einer 50-jährigen Patientin wurde im Rahmen einer elektiven Operation an der Hand die Anästhesie durch die Vertikale Infraklavikuläre Plexus-brachialis Blockade (VIP) nach Kilka durchgeführt. Postoperativ kam es zum Auftreten eines ipsilateralen Pneumothorax, welcher durch einen Pleuraerguss und eine kontralaterale Bronchopneumonie kompliziert wurde. Unter invasiver Behandlung der Patientin kam es bezüglich aller Komplikationen zur restitutio ad integrum. Die Durchführung der Anästhesie war lege artis entsprechend der Erstbeschreibung, Fehler bei der Bestimmung der Punktionsstelle konnten mit größtmöglicher Wahrscheinlichkeit ausgeschlossen werden. Ein Pneumothorax bei der Vertikalen Infraklavikulären Plexus-brachialis Blockade stellt auch bei korrekter Durchführung unter Vermeidung von beschriebenen Kardinalfehlern ein methodenspezifisches und somit aufklärungspflichtiges Risiko dar. Der VIP ist dennoch eine wichtige Ergänzung der herkömmlichen Methoden zur Blockade des Plexus brachialis, da er sich durch eine hohe Erfolgsrate speziell im Bereich des N. musculocutaneus und in der Toleranz eines Tourniquets auszeichnet. Nach den bisherigen Erfahrungen ist von einem Pneumothoraxrisiko von 0,2–0,7% auszugehen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 60
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Kombinierte Anästhesie ; Thorakale Epiduralanästhesie ; Lumbale Epiduralanästhesie ; Prostatektomie ; Schmerztherapie ; Komplikationen ; Keywords Combined anaesthesia ; Thoracic epidural anaesthesia ; Lumbar epidural anaesthesia ; Prostatectomy ; Pain management ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Patients requiring radical prostatectomy (rPE), including retroperitoneal lymphadenectomy are often aged and have coexisting cardiopulmonary diseases, increasing the risk of perioperative complications. The aim of the present study was to evaluate our perioperative anaesthesiologic regimen over the last five years, in terms of safety and patients comfort. Records of 433 patients who underwent rPE between 1994 and 1999 in our hospital were retrospectively reviewed. Patients were divided in those who received: 1. general anaesthesia (GA) alone, 2. a combination of lumbar epidural anaesthesia (LEA)+GA or, 3. thoracic epidural anaesthesia (TEA)+GA. General anaesthesia was performed as balanced anaesthesia, and epidural administered local anaesthetics were bupivacaine 0.25% or ropivacaine 0.2%, 8–12 ml/h. In terms of intra- and postoperative numbers of tachycardic and hypertensive episodes, a reduced stress response was observed under epidural anaesthesia (EA). Moreover, the weaning duration was shorter under EA and onset of gastrointestinal motility was found earlier ([h] GA: 50.6±11.1/ LEA: 39.3±13.6/ TEA:33.8±13.0). Furthermore, a trend to rarer phases of postoperative vomiting and a significant decrease of in hospital stay of about one day ([d] GA: 12.4±5.8/ LEA: 11.1±3.1/ TEA: 11.5±3.8) was observed. The duration of personnel binding in the OR did not differ significantly between GA and TEA ([min] GA: 222.9±43.5/ LEA: 238.2±41.8/ TEA: 227.0±46.2), but ICU stay was shortened under TEA. Besides this, TEA reduced the number of pathologic postoperative thorax-x-rays. Senso-motor blockades, decreases of SaO2 and cardiac complications were experienced more frequent under LEA as compared with TEA. Combination of GA and EA, especially TEA, appears to improve perioperative care of patients undergoing rPE, in terms of patients safety and comfort.
    Notes: Zusamenfassung Patienten, die sich einer radikalen Prostatektomie (rPE) einschließlich retroperitonealer Lymphadenektomie (rLA) unterziehen, haben aufgrund ihres Alters und ihrer Begleiterkrankungen ein erhöhtes perioperativen Risiko. Ziel dieser Untersuchung war es, den intra- und postoperativen Verlauf der standardisierten Operation rPE+rLA unter verschiedenen Anästhesieregimen zu analysieren. Krankenakten von 433 Patienten, die sich zwischen 1994 und 1999 in unserer Einrichtung einer rPE+rLA unterzogen, wurden retrospektiv ausgewertet. Die Patienten wurden nach dem durchgeführten Anästhesieverfahren eingeteilt: 1. Allgemeinanästhesie (AA), 2. Kombination lumbale Epiduralanästhesie (LEA)+AA, 3. thorakale Epiduralanästhesie (TEA)+AA. Für die intra- und postoperative Katheteranalgesie wurden Bupivacain 0,25% oder Ropivacain 0,2%, 8–12 ml/h verwendet. Die Allgemeinanästhesie wurde als balancierte Anästhesie durchgeführt. Diese retrospektive Erhebung zeigt unter epiduraler Analgesie, gemessen an Tachykardien und hypertensiven Episoden, eine reduzierte intra- und postoperative Stressantwort, kürzere Extubationszeiten, früheres Wiedereinsetzen der gastrointestinalen Motilität ([h] AA: 50,6±11,1/ LEA: 39,3±13,6/ TEA:33,8±13,0), tendenziell selteneres Erbrechen und eine um einen Tag verkürzte Krankenhausverweildauer ([d] AA: 12,4±5,8/ LEA: 11,1±3,1/ TEA: 11,5±3,8). Dabei war unter TEA die Dauer der Anästhesiepräsenz im OP-Bereich vergleichbar mit AA ([min] AA: 222,9±43,5/ LEA: 238,2±41,8/ TEA: 227,0±46,2), und der Wachstationsaufenthalt verkürzt. Daneben war unter TEA die Anzahl der auffälligen postoperativen Thoraxröntgenbefunde reduziert. Zum Erreichen einer der TEA vergleichbaren Analgesie mussten unter LEA häufiger sensomotorische Blockaden, saO2-Abfälle und tendenziell eine höhere Anzahl kardialer Komplikationen in Kauf genommen werden. Gemessen an den von uns erhobenen Parametern stellt damit die Kombination einer Allgemeinanästhesie, insbesondere mit thorakaler Epiduralanalgesie ein sicheres und auch betriebswirtschaftlich effizientes anästhesiologisches Vorgehen bei radikalen Prostatektomien dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 61
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 2-8 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter ; Schlaganfall ; Thrombolyse ; Intrakranieller Druck ; Stroke unit ; Key words ; Stroke ; Thrombolysis ; Intracranial pressure ; Stroke unit
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Stroke is an emergency. Treatment must begin as soon as possible because significant sustained neurological improvement has been demonstrated when thrombolytic treatment, mainly with recombined tissue plasminogen activator (rtPA) is initiated within the first hours of stroke onset. On the other hand in the acute phase of stroke it is critical that patients get adequate management for the prevention of early complications. Management of the acute phase of stroke is the target of this article. Preclinically started treatment must be continued in the neurological emergency unit. Clinical examination is followed by technical investigations: cerebral computertomography (CCT) is the most useful radiological investigation in the acute phase. It allows to distinguish between ischemia and hemorrhagic lesions and also to rule out nonstroke brain conditions. Multimodal magnetic resonance imaging (mMRI) may provide data on viable versus irreversibly damaged tissue. Sufficient stroke treatment is based on well managed in-hospital infrastructure. Thrombolysis is the only causative treatment of stroke in selected patients. Complications of acute stroke comprise changes of blood pressure with hemodynamically relevant effects on cerebral perfusion pressure, acute post- ischemic brain edema, and intracerebral bleedings.
    Notes: Zusammenfassung Der akute Schlaganfall stellt einen Notfall dar. Zum einen, weil das funktionelle Ergebnis durch eine frühe Thrombolysetherapie signifikant verbessert wird. Zum anderen, weil beim akuten Schlaganfall eine frühzeitige Behandlung von Komplikationen die Prognose positiv beeinflußt. Der Schwerpunkt dieses Artikels liegt auf der Behandlung der akuten zerebralen Ischämie. Die Primärversorgung eines Schlaganfallpatienten bei Aufnahme in die Klinik besteht zunächst in der Fortführung der bereits präklinisch begonnenen Basisversorgung. Parallel zur klinisch-neurologischen Evaluation erfolgt die Durchführung technischer Untersuchungen. Mit der zerebralen Computertomographie (cCT) kann zwischen zerebraler Ischämie und intrazerebraler Blutung unterschieden und andere Ursachen können ausgeschlossen werden. Mit der multimodalen Magnetresonanztomographie (mMRT) kann zwischen reversibel und irreversibel geschädigtem Hirngewebe unterschieden werden. Eine weitere Voraussetzung für eine suffiziente Schlaganfalltherapie ist eine optimal aufeinander abgestimmte innerklinische Infrastruktur. Als spezielles therapeutisches Verfahren steht heute die Thrombolysetherapie für selektierte Patienten zur Verfügung. Zu den Komplikationen des akuten Schlaganfalls gehören hämodynamisch wirksame Blutdruckschwankungen, die Entwicklung eines akuten postischämischen Hirnödems und intrazerebrale Blutungen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 62
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter ; Periduralanalgesie ; Patientenkontrollierte Analgesie ; Postoperative Schmerztherapie ; Key words ; Epidural analgesia ; Patient-controlled analgesia ; Postoperative pain treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objectives: Continuous epidural analgesia (EA) and patient-controlled intravenous analgesia (PCA) are widely used for postoperative pain control. Studies indicate that both analgesic regimens provide good analgesia after major surgery. However, because of the following reasons it is still unclear whether one of the two modes of application is superior. First, there are conflicting data regarding the differences in pain relief and drug use between epidural and intravenous administration of opioids. Second, in many studies epidural analgesia is performed by a combination of local anaesthetics and opioids. Third, reduced morbidity was observed only in some of the studies, in which epidural analgesia provided better pain relief than systemic opioid supply. Despite these conflicting results, EA with local anaesthetics and fentanyl as well as PCA with piritramid, a highly potent μ-agonist, are routinely used in Germany. The purpose of this study was to compare these two treatments for analgesic efficacy, pulmonary function, incidence of side effects and complications in patients undergoing thoracotomy. Methods: In this prospective randomized trial 50 patients were included. For postoperative pain control 25 patients (EA group) received thoracic epidural infusion of local anaesthetics (bupivacaine 0.125% or ropivacaine 0,2%) and fentanyl 4,5µg/ml with a flow rate of 4-10 ml/h. 25 patients received intravenous PCA with piritramid (bolus 2,5 mg, lock out 15 minutes, maximum of 25 mg/4 h, no background infusion). Results: Analgesia at rest and while coughing, as evaluated by visual analogue scale, was significantly better in the EA group. EA also resulted in superior values of pulmonary function tests, general condition and a lower incidence of sedation and nausea. In contrast, patients with EA reported distinctly more pruritus than patients with PCA. Duration of hospital stay was shorter in the EA group, but this difference did not reach statistical significance. There was one atelectasis in the EA group. No major complications related to EA or PCA were observed. Conclusion: In this study EA with local anaesthetics and fentanyl provided superior postoperative pain control and a lower incidence of sedation and nausea compared to intravenous PCA with piritramid, but there was no superiority as to pulmonary complications and duration of hospital stay.
    Notes: Zusammenfassung In einer prospektiven, randomisierten Studie wurden die beiden klinisch etablierten, postoperativen Analgesieverfahren, die kontinuierliche thorakale Periduralanalgesie (PDA) mit Lokalanästhetikum und Fentanyl und die intravenöse patientenkontrollierte Analgesie (PCA) mit Piritramid, verglichen. Bei 50 Patienten (PDA-Gruppe n=25, PCA-Gruppe n=25), die sich einer Thorakotomie unterziehen mußten, wurden Analgesie, unerwünschte Wirkungen, Allgemeinbefindlichkeit, Krankenhausaufenthaltsdauer und Komplikationen unter den jeweiligen Verfahren untersucht. Die Ergebnisse zeigen, daß sowohl die PDA als auch die PCA zur Schmerztherapie nach Thorakotomien effektiv und sicher sind. Dennoch wurde unter PDA eine signifikant bessere analgetische Wirkung sowie eine deutlich geringere Inzidenz der unerwünschten Wirkungen Sedierung und Übelkeit erzielt. Über Juckreiz klagten die Patienten mit PDA hingegen öfter. Im Hinblick auf Lungenfunktionsparameter, die subjektive Allgemeinbefindlichkeit der Patienten und die Krankenhausaufenthaltsdauer schnitt die PDA-Gruppe ebenso tendenziell besser ab. Auch die Beurteilung des jeweiligen Analgesieverfahrens durch die Patienten fiel bei insgesamt guter Bewertung beider Verfahren in der PDA-Gruppe besser aus. Trotz dieser Vorteile führte die PDA gegenüber der PCA jedoch nicht zu einer Senkung der pulmonalen Komplikationsrate.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 63
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter ; Schmerzgedächtnis ; Akuter postoperativer Schmerz ; Key words ; Pain memory ; Acute postoperative pain
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objectiles: Clinicians use patients’ recall of pain as an important source of evidence both in diagnosis and in assessing improvements following treatment. Yet very little is known about the accuracy of these retrospective accounts up to now. Methods: We examined patients’ retrospective evaluations of the pain they experienced at the first postoperative day and related these evaluations to the pain intensity which was recorded in the PCA-report. Results: We found that recall was moderately accurate. Patients mostly overestimated their pain intensity. We could demonstrate that patients who overestimated their pain differed significantly from those who did not. The patients who overestimated showed no significant pain relief over the first three postoperative days. Other influences were the pain intensity of the third day and patients’ expectations of the postoperative pain intensity. Our results could be embedded within the theoretical framework of general memory research. Conclusions: We conclude that real-time evaluations of pain intensity should be recorded additionally to retrospective accounts. Retrospective ratings are important too, because we suggest that the memory of pain more than the experience of pain itself form the basis of patients’ future decisions about treatment including their compliance and their satisfaction with pain management.
    Notes: Zusammenfassung Retrospektive Schmerzeinstufungen durch den Patienten werden sehr häufig verwendet. Dennoch ist bislang nur sehr wenig bekannt, wie diese Einschätzungen zustande kommen und wie sie mit dem unmittelbaren Schmerzerleben zusammenhängen. Wir haben die Übereinstimmung zwischen den retrospektiven Schmerzeinstufungen von 67 Patienten, die postoperativ eine PCA-Pumpe zur Schmerzlinderung erhalten hatten, mit den Aufzeichnungen des PCA-Protokolls verglichen und fanden in Übereinstimmung mit anderen Forschungsergebnissen eine geringe Übereinstimmung. Es bestand insgesamt eine Tendenz zur Schmerzüberschätzung. Dies traf jedoch nicht auf alle Patienten zu. Eine genauere Analyse der Patienten, die ihre Schmerzen deutlich überschätzt hatten (〉 dem Median der Differenzen der Gesamtstichprobe) und denen, die dies nicht getan hatten, zeigte, dass der Schmerzverlauf für beide Gruppen unterschiedlich gewesen war. Patienten, die ihre Schmerzen überschätzten, hatten in den ersten drei Tagen keine signifikante Schmerzreduktion gegenüber dem ersten postoperativen Tag erfahren. Weitere Einflussfaktoren auf die retrospektive Schmerzeinstufung waren die Schmerzstärke des dritten postoperativen Tages und die Schmerzerwartungen, die der Patient hatte. Die Ergebnisse konnten in die Befunde der allgemeinen Gedächtnisforschung integriert werden. Neben retrospektiven Beurteilungen sollte daher nach Möglichkeit auch die aktuelle Schmerzbeurteilung des Patienten erfasst werden. Da jedoch gerade die retrospektive Einschätzung, d. h. die Erinnerung an den Schmerz vermutlich die Entscheidungen von Patienten beeinflusst und eher als Indikator für die Zufriedenheit des Patienten mit der Schmerztherapie zu werten ist, behält die retrospektive Einschätzung weiterhin ihre Berechtigung im Rahmen der Evaluation schmerztherapeutischer Massnahmen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 64
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 25-28 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter ; Koronarsinusdilatation ; perioperative transösophageale Echokardiographie ; persistierende linke obere Hohlvene ; Kardioanästhesie ; Herzchirurgie ; Key words ; Dilated coronary sinus ; Perioperative transesophageal echocardiography ; Persistent left superior vena cava ; Cardiac anaesthesia ; Cardiac surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract A 36-year old woman was presented to our hospital with congenital ventricular septal defect and one-vessel coronary artery disease (75% proximal left main coronary artery) for CABG and repair of the VSD. After induction, a transesophageal echocardiographic (TEE) baseline examination was performed, showing a severely dilated coronary sinus (CS) measuring approximately 3 cm (abnormal 〉1 cm). We suggested a persistent left superior vena cava (PLSVC) draining into the CS. PLSVC is a common venous congenital anomaly, with a reported incidence of 0.5% in general population and in 3–5 % of patients with congenital heart defect. Injection of echo-contrast solution in a left arm vein, visualizing microbubbles passing through the PLSVC into the CS confirmed our suspicion. The diagnosis of a PLSVC and dilated CS is a contraindication for retrograde cardioplegia because of the loss of cardioplegia into the PLSVC resulting in a inadequate myocardial protection. It may be difficult to pass a pulmonary artery catheter (PAC) through a left internal or left subclavian vein and it may be associated with arrythmias. A chest radiograph shows the anomalous course of the PAC along the left heart.
    Notes: Zusammenfassung Eine 36jährige Frau, mit einem kongenitalen Ventrikelseptumdefekt (VSD) und einer koronaren 1-Gefäßerkrankung (75% Hauptstammstenose) wurde unserem Krankenhaus zur Koronarbypassoperation und Verschluß des VSD zugewiesen. Nach der Narkoseeinleitung führten wir eine transösophageale echokardiographische Basisuntersuchung durch. Es zeigte sich ein deutlich dilatierter Koronarsinus (CS) von ca. 3 cm Durchmesser (abnormal 〉1 cm). Man vermutete eine persistierende linke obere Hohlvene (PLSVC), die sich in den CS drainiert. Die PLSVC ist eine venöse kongenitale Annomalie mit einer Inzidenz von 0,5% in der Normalbevölkerung und von 3–5% bei Patienten mit kongenitalen Herzerkrankungen. Nach Injektion von Echokontrastmittel über eine linke Armvene zeigten sich sog. Microbubbles im CS und bestätigten unsere Verdachtsdiagnose. Die Diagnose einer PLSVC und eines dilatierten CS gilt als eine Kontraindikation für die retrograde Kardioplegie, da es über die PLSVC zum Verlust von Kardioplegie, mit daraus resultierender unzureichender Kardioprotektion kommt. Die Plazierung eines Pulmonalarterienkatheters über die linke V. jugularis interna oder die linke V. subclavia kann erschwert sein und zu Herzrhythmusstörungen führen. Eine Röntgenthoraxaufnahme zeigt den ungewöhnlichen Verlauf des PAK entlang des linken Herzschattens.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 65
    ISSN: 1432-0932
    Keywords: Key words Idiopathic scoliosis ; Anterior instrumentation ; Surgical treatment ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Anterior instrumentation for the correction of scoliotic curves has recently been gaining in popularity. The problems of high mortality and morbidity that were associated with the employment of anterior instrumentation in the first years it was used have now been overcome. Efforts are now being concentrated on increasing the correction rates in the frontal plane and decreasing the kyphotic effect in the sagittal plane. The anterior Cotrel-Dubousset-Hopf (CDH) system is a recently developed instrumentation that has been claimed to decrease the kyphotic effect through the use of double rods. This study aimed to investigate the impact of the anterior CDH system on idiopathic scoliotic curves in frontal and sagittal planes. To this end, 26 idiopathic scoliosis patients treated with the CDH system were followed for a mean period of 32.8 ± 5.3 months. In the frontal plane, Cobb angles of major and secondary curves were measured, and postoperative and final correction rates determined. In the sagittal plane, sagittal contours of both the instrumented region and the thoracic and lumbar regions were measured, and their preoperative, postoperative and final control values were determined. In addition to clinical examination, lateral trunk shift (LT), shift of head (SH) and shift of stable vertebra (SS) were measured in vertebral units (VU), on the preoperative and postoperative radiographs in order to evaluate the effect of the system on trunk balance. It was established that in patients with single flexible thoracolumbar and lumbar curves and those with rigid thoracic curves, the correction rates obtained in the frontal plane were respectively 79.4 ± 14.8%, 68.0 ± 9.4% and 61.5 ± 8.0%, with statistical significance. Their final corrections at the last control were 76.3 ± 17.4%, 56.9 ± 9.1% and 52.3 ± 8.3%, respectively. Although the corrections in the lumbar rigid curves were relatively low, they were still statistically significant. Taking all the patients together, the mean preoperative Cobb angle of the major curves of 67.2°± 20.2° improved to a mean of 28.6°± 21.0°, which was a statistically significant difference (P 〈 0.05), giving a mean correction rate of 61.2 ± 20.3%. The mean correction loss of major curves in the frontal plane in all patients was 6.0°± 3.8° and the mean final correction rate was 52.6 ± 23.2%. In the sagittal plane, there was a favorable kyphotic effect on the thoracic region of patients with hypokyphosis and lordosis pattern, whilst in patients with kyphotic pattern, this effect was minimal. In patients with a single flexible lumbar curve, kyphotic effect was not observed except in two patients. In these two patients, it was thought that excessive compression force may have been used. As to the patients with a rigid lumbar curve, there was a slight decrease in lumbar lordosis. No postoperative complaints were made about imbalance, and the mean overall correction in LT values was 60.1 ± 21.7%. While preoperatively, the SH and SS values of all patients were over 0.5 VU, postoperatively, 12 patients (46.2%) were completely balanced (SH = 0 VU, SS = 0 VU) and 8 patients (30.8%) were balanced (0 VU 〈 SH and SS 〈 0.5 VU). The remaining six patients, whose balance values were corrected with statistical significance but were still over 0.5 VU, were found to be the ones with rigid lumbar curves. Implant failure and systemic complications were not noted in the follow-up period. In view of these findings, it was determined that CDH instrumentation achieves significant correction rates in the frontal and sagittal planes, particularly in single flexible lumbar, thoracolumbar and thoracic rigid curves. It was found that the kyphotic effect was minimized with a double rod system. Significant clinical and radiological corrections were achieved in balance values, without any imbalance and decompensation problems.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 66
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of orthopaedic surgery & traumatology 10 (2000), S. 177-181 
    ISSN: 1432-1068
    Keywords: Cervical spine ; Anterior approach ; Complications ; Dysphagia ; hoarseness
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The authors present a retrospective study of 535 consecutive anterior approaches to the cervical spine back to 5 years. The data were analyzed for post-operative complications. This surgical procedure has been commonly used for more than 40 years, but the post-operative complications due to the anterior approach itself were presented with few accompanying statistics, with various and contradictory results. Injury to nearly all of the structures has been reported in the literature, the more frequent problems are hoarseness and dysphagia; other complications include perforation of the oesophagus, hematomas, vascular injury⋯ Analysis of this data allows to understand better the specific problems related to this surgical approach, and to suggest precautions at each stage of the course of exposure of cervical vertebrae.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 67
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 10 (2000), S. 832-840 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Osteochondroma ; Complications ; Chondrosarcoma ; Bone tumors ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Osteochondromas can be complicated by mechanical irritation, compression or injury of adjacent structures, fracture, malignant transformation, and postoperative recurrence. Magnetic resonance imaging represents the most valuable imaging modality in symptomatic cases, because it can demonstrate typical features of associated soft tissue pathology, which can be differentiated from malignant transformation. Reactive bursae formation presents as an overlying fluid collection with peripheral contrast enhancement. Dislocation, deformation, and signal alterations of adjacent soft tissue structures can be observed in different impingement syndromes caused by osteochondromas. Magnetic resonance imaging provides excellent demonstration of arterial and venous compromise and represents the method of choice in cases with compression of spinal cord, nerve roots, or peripheral nerves, depicting changes in size, position, and signal intensity of the affected neural structures. Malignant transformation as the most worrisome complication occurs in approximately 1 % of solitary and 5–25 % of multiple osteochondromas. Magnetic resonance imaging is the most accurate method in measuring cartilage cap thickness, which represents an important criterion for differentiation of osteochondromas and exostotic (low-grade) chondrosarcomas. Cartilage cap thickness exceeding 2 cm in adults and 3 cm in children should raise the suspicion for malignant transformation. Finally, MR imaging can detect postoperative recurrence by depiction of a recurrent mass presenting typical morphological features of a cartilage-forming lesion.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 68
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Central venous catheters ; Venous obstruction ; Vena cava ; Interventional procedure ; Catheters and catheterization ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. We describe a case of a 49-year-old woman with stage-IIIB lung adenocarcinoma who experienced an acute superior vena cava syndrome related to an implanted central venous catheter without associated venous thrombosis. The catheter was surgically implanted for chemotherapy. Superior vena cava syndrome appeared after the procedure and was due to insertion of the catheter through a subclinical stenosis of the superior vena cava. Complete resolution of the patient's symptoms was obtained using stent placement and endovascular repositioning of the catheter tip.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 69
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Key words Outcomes ; Hypoxaemia ; Sleep-related breathing disorders ; Obstructive sleep apnoea ; Central sleep apnoea ; Mechanical ventilation ; Complications ; Intensive care
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objectives: To determine the incidence of sleep-related breathing disorders and nocturnal hypoxaemia in patients discharged from ICU following prolonged mechanical ventilation.¶Design: Prospective, consecutive patient observational study.¶Setting: The medical and surgical wards of a University Hospital.¶Patients and participants: Fifteen consecutive, adult patients discharged from the ICU who had received more than 48 h of mechanical ventilation were studied. Ten healthy volunteers acted as controls.¶Measurements and results: Overnight, multi-channel pneumographic studies were performed on all patients and controls. Chest and abdominal wall movement, air flow, oxygen saturation and snoring were continuously recorded. Data was analysed by both visual inspection of the traces and by computer-based algorithms. An apnoea/hypopnoea index was calculated for each patient and volunteer. Volunteers had an apnoea/hypopnoea index of less than 5 and had no episodes of nocturnal oxygen desaturation (SaO2 〈 90 %). Despite oxygen therapy 13/15 patients had episodes of desaturation and 9/15 spent more than 2 h with an SaO2 〈 90 %. Eleven patients had an abnormal apnoea/hypopnoea index (range 5–34 events/h). Four patients had predominantly obstructive events while 7 primarily had hypopnoeas.¶Conclusions: Significant overnight oxygen desaturation is common in patients discharged from ICU who have received prolonged mechanical ventilation. This group also has a significant incidence of sleep-related breathing disorders and this mechanism is likely to be important in the pathogenesis of the hypoxaemia.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 70
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Key words Tracheostomy: percutaneous, translaryngeal ; Complications ; Oxygenation ; Intensive care medicine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objectives: Elective tracheostomy is an established procedure in the management of ICU patients on long-term ventilation. In addition, percutaneous tracheostomy techniques are increasingly being used. In 1997, Fantoni's translaryngeal technique (TLT), another minimally invasive procedure, was introduced. While clinical studies of TLT showed that the technique is safe and can be performed rapidly, technical difficulties which sometimes led to prolonged operating times were also noted. Our study compared the basic TLT technique to a modified TLT approach and to TLT performed with the manufacturer's new, improved “Straight Cannula” set. Twenty-five patients were enrolled in each group, and the advantages and disadvantages of the respective techniques were evaluated.¶Setting: Surgical ICU of a university hospital.¶Patients: Seventy-five adult, surgical intensive care patients.¶Measurements and results: Average operating times with the modified TLT techniques were significantly shorter, 4 and 5 min respectively, as compared to 11 min for the basic TLT technique. Initially, use of the new, improved TLT set resulted in a complete passage of the tracheal cannula in two patients; uneventful Griggs's tracheostomy was performed instead. Regardless of the technique used, no other perioperative complications were noted and the perioperative gas exchange remained unaffected by the tracheostomy procedure.¶Conclusions: The modified TLT procedures are safer and more readily performed than the basic technique. Difficulty in the retrograde passage of the guide wire was seen only occasionally with the modified techniques. Based on our data we conclude that the modified techniques are superior to the basic technique and represent significant progress in TLT.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 71
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 159 (2000), S. 153-155 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Key words Indomethacin ; Premature infants ; Antenatal ; Postnatal ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract To evaluate the incidence of neonatal complications among infants exposed to indomethacin antenatally, postnatally or both ante-and postnatally (combined), the records of 240 infants of gestational ages between 23 to 32 weeks were analysed retrospectively. Antenatal indomethacin treatment for longer than 2 days with a daily or cumulative dosage ≥150 mg correlated with a significantly higher incidence of grade I-II intraventricular haemorrhage. Combined exposure, cumulative antenatal exposure ≥150 mg and duration of antenatal exposure of more than 2 days was associated with necrotising enterocolitis and a cumulative exposure with sepsis. There was no independent association between indomethacin exposure and pneumothorax, bronchopulmonary dysplasia or respiratory distress syndrome. Conclusion Preterm infants with exposure to antenatal indomethacin might be at increased risk of grade I and II intraventricular haemorrhage and those with both ante- and postnatal exposure at an increased risk of necrotising enterocolitis and sepsis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 72
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 10 (2000), S. 1277-1279 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Duodenum ; Congenital anomalies ; Duodenal duplication ; Imaging ; Duodenal duplication ; Complications ; Treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. We report a case of a stalked cystic duodenal duplication. The lesion, hyperintense on T2-weighted GRE images, maintained the signal intensity after oral administration of a negative contrast agent (Lumirem, Guerbet, Aulnay-Sous-Bois, France), confirming its independence from the duodenal lumen. To our knowledge, this is the first demonstration of duodenal duplication by means of MR cholangiopancreatography.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 73
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Percutaneous cholecystostomy ; Complications ; Gallstone ; Abdominal wall imaging ; Ultrasonography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. A case of recurrent abdominal wall abscess following percutaneous cholecystostomy (PC) is presented. Transperitoneal PC was performed in an 82-year-old female with calculous cholecystitis. Symptoms resolved and the catheter was removed 29 days later. The patient came back 5 months later with a superficial abscess that was drained and 8 months post PC with a fistula discharging clear fluid. Ultrasonography revealed the tract adjacent to an area of inflammation containing a calculus, whereas CT failed to depict the stone. Subsequent surgery confirmed US findings. To our knowledge, this is the first report of a dislodged bile stone following percutaneous cholecystostomy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 74
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Laser ; Nebenwirkungen ; Komplikationen ; Behandlungsfehler ; Keywords Laser ; Side effects ; Complications ; Treatment faults
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Many different laser systems are used in dermatology. To wisely choose the correct laser for a given problem, one must be aware of both the spectrum of disorders for which each laser is suited and the potential side effects. We compare the side effect and complication profiles of the common laser systems pointing out their possibilities and limitations. Typical treatment errors will be pointed out. Dermatological training, extensive experience in laser therapy and compliance with quality guidelines are prerequisites for safe and successful treatment.
    Notes: Zusammenfassung In der Dermatologie werden unterschiedliche Lasersysteme eingesetzt. Für die Anwender ist nicht nur das jeweilige Behandlungsspektrum von Bedeutung, sondern auch welche unerwünschten Reaktionen im Rahmen einer Laserbehandlung auftreten können. Das Nebenwirkungs- und Komplikationsprofil der gängigen Geräte wird in der vorliegenden Arbeit vorgestellt und verglichen, und deren Möglichkeiten und Grenzen werden dargestellt. Typische Behandlungsfehler werden aufgezeigt. Eine dermatologische Facharztausbildung, umfangreiche lasertherapeutische Erfahrungen sowie die Einhaltung und Erfüllung von definierten Qualitätsrichtlinien sind Voraussetzungen für ein sicheres Behandlungsergebnis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 75
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 8-17 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Pathologische Befunde ; Frühgeburt ; Therapiefolgen ; Key words ; Pathomorphology ; Preterm ; Therapeutic sequelae
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Pathomorphology in the preterm infant represents an interaction of morphological organ immaturity and neonatal management with their respective sequelae. Pathomorphological examples include the modification in the morphology of hyaline membrane disease and bronchopulmonary dysplasia as a consequence of modern neonatal therapy. Hemorrhagic and ischemic/ hypoxic lesions of the central nervous system may occur in age- and agent-related distributional patterns, with subependymal hemorrhage and periventricular leukomalacia representing the most important examples. The most common intestinal finding, namely, necrotizing enterocolitis, typically shows segmental alterations, the morphology of which largely depends on the dominating causative agent. Hepatic cholestasis and fatty change are mostly consequences of parenteral nutrition or hypoxic/ischemic stress. Hepatic necrosis can be associated with the latter, but may also indicate disseminated intravascular coagulation. Vascular pathomorphology is represented by thromembolic lesions, in most instances corresponding to sequelae of neonatal mangement.
    Notes: Zusammenfassung Die Pathomorphologie des Frühgeborenen kann als Wechselspiel von Morphologie der Organunreife und Therapie sowie deren Folgen angesehen werden. Beispiele zur Pathomorphologie: Beispiele inkludieren den Wandel im morphologischen Bild des sog. Hyaline-Membranen-Syndroms und der bronchopulmonalen Dysplasie, die infolge moderner neonatologischer Therapie kaum mehr in ihrer ursprünglich definierten Form gesehen werden. Hämorrhagische und ischämisch-hypoxische Läsionen des ZNS weisen oft alters- und ursachenabhängige Verteilungsmuster auf, wobei subependymäre Blutungen und periventrikuläre Leukomalazie mit ihren Spätfolgen die wichtigsten Beispiele darstellen. Das häufigste intestinale Krankheitsbild, die nekrotisierende Enterokolitis, präsentiert sich mit segmentalen Läsionen, deren Morphologie in Abhängigkeit vom dominierenden auslösenden Faktor variieren kann. Hepatische Cholestase und Verfettung kommen als Folge von parenteraler Ernährung, aber auch von Ischämie und Hypoxie vor. Lebernekrosen sind vorrangig mit Letzterer, aber auch mit disseminierter intravasaler Koagulation assoziiert. Als Beispiele vaskulärer pathologischer Befunde werden thrombembolische Läsionen mit Extremitäten- und Organinfarkten genannt, die gleichzeitig typische Therapiefolgen darstellen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 76
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Herz ; MR ; Herzinfarkt ; Vitalitätsdiagnostik ; Gd-DTPA-Spätaufnahmen ; Key words ; Heart ; MR ; Myocardial infarction ; Myocardial viability ; Gd-DTPA-delayed enhancement
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: The aim of the study was to correlate delayed contrast enhancement of dysfunctional regions of the myocardium after injection of Gd-DTPA with the improvement of regional contractility 3 months after revascularization. Material and methods: Eleven patients with coronary artery disease and wall motion abnormalities underwent MR imaging before and 3 months after revascularization therapy (PTCA or CABG). Short-axis images were acquired using a cine gradient echo sequence. After revascularization, a representative slice was analyzed 14±1 min after injection of 0.1 mmol/kg Gd-DTPA using a T1-weighted turbo fast low-angle shot sequence. Improved systolic wall thickening 3 months after revascularization served as criterion of viability and was correlated with delayed contrast enhancement patterns. Results: After revascularization, 6 patients showed complete recovery of the dysfunctional area, 1 patient partial recovery, and 4 patients remained unchanged. All 4 patients with persisting wall motion abnormalities, 1/6 patients with recovery and the patient with partial recovery revealed a delayed enhancement. Conclusions: Three months after revascularization, delayed enhancement of dysfunctional myocardium is evident in patients without regional wall motion improvement, while the lack of delayed enhancement correlates with improvement of regional contractility.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Die Korrelation der Signalintensität motilitätsgestörter Myokardareale in Spätaufnahmen nach der Gabe von Gd-DTPA mit der Erholung der regionalen Funktion nach Revaskularisierung sollte untersucht werden. Material und Methode: 11 Patienten mit Koronararterienstenosen und Wandbewegungsstörungen wurden mit einer CINE-GRE-Sequenz in der kurzen Herzachse vor und 3 Monate nach Revaskularisierung (PTCA oder Bypassoperation) untersucht. Bei der Kontrolle wurde eine repräsentative Schicht im motilitätsgestörten Areal 14±1 min nach der Gabe von 0,1 mmol/kg Gd-DTPA mit einer T1-w-TurboFLASH-Sequenz untersucht. Eine regionale Kontraktilitätsverbesserung wurde als vermehrte systolische Wanddickenzunahme nach Revaskularisierung definiert und mit der Signalintensität in Spätaufnahmen korreliert. Ergebnisse: Bei 6 Patienten erholte sich nach Revaskularisierung das gesamte motilitätsgestörte Areal, bei 1 Patienten partiell, bei 4 Patienten blieben die Wandbewegungsstörungen unverändert. Bei 4/4 Patienten mit persistierenden Wandbewegungsstörungen, bei 1/6 Patienten mit erholtem Myokard sowie bei dem Patienten mit dem partiell erholten Areal war ein spätes Enhancement nachweisbar. Schlussfolgerungen: Ein Enhancement von Myokardarealen in Spätaufnahmen nach der Gabe von Gd-DTPA 3 Monate nach der Revaskularisierung ist bei persistierenden Wandbegungsstörungen zu beobachten, wogegen das Fehlen eines späten Enhancements mit einer Verbesserung der regionalen Wandfunktion korreliert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 77
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 130-135 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Herz ; Koronargefäße ; Koronarer Bypass ; Bypassverschluss ; EKG-getriggertes CT ; Key words ; Heart ; Coronary vessels ; Coronary artery bypass graft ; CABG patency ; ECG-triggered CT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Assessment of coronary artery bypass graft (CABG) patency with computed tomography methods has been demonstrated as an alternative to coronary angiography. The evaluation of the bypass anastomoses is still of limited success. Prospective ECG triggering of conventional CT scanners al- lows heart phase-triggered single-slice acquisition in the sub-second range. The goal of this study was to evaluate whether the use of ECG triggering can optimize the evaluation of proximal CABG anastomoses. Materials and methods: In ten patients after CABG surgery, ECG-triggered CT with thin (2 mm), contiguous slices was performed in the region of the proximal bypass anastomoses in the ascending aorta. The data evaluation was done on axial images and on reconstructed 2D and 3D data sets. Results: The applied technique demonstrat-ed good imaging quality, which allowed evaluation of the CABG anastomoses in all cases. Overall 18 CABG anastomoses could be visualized; 17 anastomoses could be assessed as normal, non-stenotic and patent. Discussion: ECG-triggered thin-slice CT permits reliable assessment of proximal CABG anastomoses and expands the usage of CT in the evaluation of CABG.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die computertomographische Durchgängigkeitsprüfung koronararterieller Bypässe hat sich zu einer Alternative neben dem Herzkatheter entwickelt. Die Beurteilbarkeit der Anastomosen gelingt noch nicht mit zufriedenstellender Sicherheit. Der Einsatz der prospektiven EKG-Triggerung an einem konventionellen CT ermöglicht herzphasengesteuerte Einzelschichtaufnahmen im Subsekundenbereich. Ziel der Studie war es, zu prüfen, ob der Einsatz einer EKG-Triggerung zu Verbesserungen in der Beurteilung der proximalen Bypassanastomosen führt. Methode: Bei 10 Patienten wurde nach Bypassoperation eine EKG-getriggerte CT mit dünnen (2 mm), kontinuierlichen Schichten von den proximalen Bypassanastomosen im Bereich der Aorta ascendens durchgeführt. Die Datenauswertung erfolgte an axialen Einzelschichten und nachverarbeiteten 2D- und 3D-Datensätzen. Ergebnisse: Die Untersuchungstechnik ergab in allen Fällen eine gute Bildqualität und Beurteilungsmöglichkeit der Anastomosenverhältnisse. Insgesamt wurden 18 Bypassanastomosen dargestellt. Von diesen Anastomosen konnten 17 als unauffällig, durchgängig und ohne Stenosierung gewertet werden. Schlussfolgerung: Die EGK-getriggerte CT in dünnen Schichten erlaubt eine Beurteilung der proximalen Anastomosenverhältnisse aortokoronarer Bypässe und erweitert somit das Einsatzspektrum der CT.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 78
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Echokardiographie ; Klappeninsuffizienz ; Bildverarbeitung ; Virtuelle RealitätEchocardiography ; Heart valve disease ; Image processing ; Virtual reality ; Key words ; Echokardiographie ; Klappeninsuffizienz ; Bildverarbeitung ; Virtuelle RealitätEchocardiography ; Heart valve disease ; Image processing ; Virtual reality
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Echocardiography is a standard imaging technique for the assessment of heart valve disease. The good spatial and temporal resolution is the basis for different methods which provide information about the severity of such defects. Dynamic colour visualisation and volumetric measurements of regurgitant jets are a new evaluating tool for the assessment of heart valve insufficiencies. Methods: The regurgitant jet volume of 58 patients was evaluated on an external workstation after segmentation of the left atrium and compared to regurgitant volume; the correlation was good. This result is valid for central jets as well as for eccentric jets. Conclusions: Measurement of regurgitant jet volume is a method which considers the three-dimensional shape of the examined volume. Real-time visualisation techniques which support the interactive clipping of morphological structures provide dynamic visualisation of intracardiac flow during the heart cycle. Dynamic colour visualisation of jets together with myocardial structures allows the assignment of intracardiac flow to morphological structures.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Für die Bewertung von Klappendefekten ist die Echokardiographie ein bildgebendes Standardverfahren. Die gute räumliche und zeitliche Auflösung dient als Grundlage für eine Vielzahl unterschiedlicher Auswertungsverfahren, die die Beurteilung von Klappendefekten erlauben. Die dynamische Farbvisualisierung und die Volumetrie von Regurgitationsjets stellen eine neue Methode der Beurteilung von Klappeninsuffizienzen dar. Methode: Die Volumen der Regurgitationsjets von 58 Patienten wurden auf einer externen Workstation nach Segmentierung des linken Vorhofs vermessen und mit dem Regurgitationsvolumen verglichen. Ergebnisse: Die Volumen der Regurgitationsjets zeigen eine signifikante Korrelation mit den Regurgitationsvolumen, das mit gepulstem Doppler gewonnen wurde. Dieses Ergebnis gilt sowohl für zentrale als auch für exzentrische Jets. Schlussfolgerungen: Die Volumetrie von Regurgitationsjets ist ein Verfahren, das die dreidimensionale Form der zu untersuchenden Volumen besonders berücksichtigt. Die dynamische Farbvisualisierung der Jets im Kontext der Myokardstrukturen erlaubt eine Zuordnung von intrakardialen Flüssen zu den morphologischen Strukturen. Eine Echtzeitvisualisierung, die die Möglichkeit bietet, Teile des Myokards interaktiv aus der Rekonstruktion zu entfernen, erlaubt eine dynamische Darstellung des intrakardialen Flusses während eines Herzzyklus.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 79
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mehrschicht-CT ; Spiral-CT ; Kardio-CT ; Retrospektives EKG-Gating ; Key words ; Multi-slice CT ; Spiral-CT ; Cardio CT ; Retrospective ECG-gating
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: In this paper a method for cardiac imaging with fast multi-slice CT and retrospectively ECG-gated spiral acquisition is presented. Methods: A fast multi-slice CT system with 4 simultaneously acquired slices and 0.5 s rotation time is used (Siemens Somatom VolumeZoom). Continuous spiral data of the entire heart volume is acquired together with the patient’s ECG and reconstructed with dedicated spiral algorithms providing 250 ms temporal resolution. Three-dimensional image data sets are built up from overlapping slices that are reconstructed in an arbitrary, user-defined phase of the heart cycle (e.g. diastolic phase). To evaluate the capability of the method for functional imaging complete three-dimensional image volumes are reconstructed from the same spiral data set in different phases of the heart cycle. Results: A spiral data set of the entire heart volume may be acquired within a single breath-hold. Typical scan times for standard examinations with 3 mm slice width are 10–15 s, and for high-resolution CT angiographies of the coronary arteries with 1.25 mm slice width about 30–35 s. Motion-free reconstruction of the heart and coronary arteries with high spatial resolution is possible in the diastolic phase of the heart cycle. Multi-phase reconstructions from the same spiral scan data set are possible, however, motion artifacts in heart phases with fast cardiac motion may not be completely avoided. Conclusion: Fast multi-slice spiral CT with retrospectively ECG-gated spiral reconstruction is well suited for three-dimensional and functional imaging of the heart, especially for high-resolution imaging of calcified coronary plaques and CT-angiography of the coronary arteries.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: In dieser Arbeit werden Verfahren zur Anwendung der schnellen Mehrschichtspiral-CT für die kardiale Bildgebung mittels EKG-synchronisierter Spiralakquisition dargestellt. Methode: Es wird ein schnelles Mehrschicht-CT-System mit simultaner Aufnahme von 4 Schichten und 0,5 s Rotationszeit verwendet (Siemens Somatom VolumeZoom). Kontinuierliche Spiraldatensätze des gesamten Herzvolumens werden zusammen mit dem EKG aufgenommen und mit dedizierten Spiralalgorithmen bei 250 ms zeitlicher Auflösung rekonstruiert. Dreidimensionale Bilddatensätze können in einer frei wählbaren Phase des Herzzyklus (z.B. diastolische Phase) aus überlappend rekonstruierten Einzelschichten zusammengesetzt werden. Durch die Rekonstruktion mehrerer dreidimensionaler Bilddatensätze in verschiedenen Phasen des Herzzyklus kann die Herzfunktion analysiert werden. Ergebnisse: Für ein gesamtes Herzvolumen kann ein Spiraldatensatz in einer Atemanhalteperiode aufgenommen werden. Die Scanzeiten für Standarduntersuchungen mit 3 mm Schichtdicke liegen bei 10–15 s, für hochaufgelöste CT Angiographien der Koronararterien mit 1,25 mm Schichtdicke bei 30–35 s. Ein dreidimensionales Bild des Herzens und der Koronararterien kann ohne Bewegungsartefakte und mit hoher räumlicher Auflösung in der diastolischen Phase des Herzzyklus erzeugt werden. Erste Ansätze zur funktionellen Bildgebung mit Mehrphasenrekonstruktionen aus demselben Spiraldatensatz werden vorgestellt. In Herzphasen mit starker Bewegung können Bewegungsartefakte auftreten. Schlußfolgerung: Die schnelle Mehrschichtspiral-CT mit retrospektiv EKG-synchronisierter Spiralrekonstruktion (EKG-Gating) eignet sich für die dreidimensionale und funktionelle Bildgebung des Herzens, insbesondere für die hochaufgelöste Abbildung kalzifizierter Plaques und für die CTA der Koronararterien.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 80
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Herzvitien ; Klappenersatz ; MR-Imaging ; 31P-MR-Spektroskopie ; Energiestoffwechsel ; Key words ; Valve disease ; Valve replacement ; MR-imaging ; 31P-MR-spectroscopy ; Energy metabolism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Heart valve disease combined with left ventricular hypertrophy leads to derangements in cardiac energy metabolism, which can be detected non-invasively by 31P-MR-spectroscopy. The purpose of the present study was to examine whether the derangements in cardiac metabolism are reversible after surgical valve replacement. Patients and methods: 10 healthy volunteers and 10 patients with aortic stenosis (pressure gradients 〉60 mmHg) were included. For assessment of energy metabolism, 31P-MR spectra were obtained with a double oblique 3D-CSI technique (voxel size 25 cm3). In 5 of 10 patients, follow-up examination was performed 3 months after surgical valve replacement (SVR). Left ventricular (LV) function was analyzed by cine MRI. Results: Before SVR the myocardial phosphocreatine to adenosinetriphosphate (PCr-ATP) ratio was significantly (p=0.0002) reduced to 0.80±0.25 in patients compared to 1.65±0.21 in volunteers. 3 months after SVR, LV mass had significantly (p=0.04) decreased from 238±33 g to 206±47 g. At the same time a significant (p=0.04) increase of the PCr-ATP ratio from 0.80±0.25 to 1.28±0.22 was observed. A slight, but not significant, reduction of the phosphodiester ATP ratio was observed before SVR, with a trend towards normalization after SVR. Conclusions: After SVR, the deranged energy metabolism shows a trend towards normalization. Further follow-up is necessary to determine whether complete normalization of the energetic derangement can be observed over longer periods of time following SVR.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Mit einer linksventrikulären Hypertrophie einhergehende Herzvitien führen zu Veränderungen des kardialen Energiestoffwechsels, die mit der 31P-MR-Spektroskopie nichtinvasiv erfasst werden können. Ziel der vorliegenden Studie war es, zu untersuchen, ob nach chirurgischem Klappenersatz eine Normalisierung des Energiestoffwechsels beobachtet werden kann. Patienten und Methode: 10 gesunde Probanden und 10 Patienten mit Aortenklappenstenose (Druckgradient 〉60 mmHg) wurden untersucht. Zur Erfassung des kardialen Energiestoffwechsels wurde eine doppelt angulierbare 3D-CSI-Technik verwendet (Voxelgröße 25 ccm). 3 Monate nach Aortenklappenersatz (AKE) erfolgte bei 5 Patienten eine Nachkontrolle. Bei den Patienten wurden zusätzlich linksventrikuläre (LV) Funktionsparameter mittels cine-MRI-Technik analysiert. Ergebnisse: Vor Klappenersatz war bei den Patienten das Phosphokreatin-Adenosintriphosphat(PCr-ATP)-Verhältnis mit 0,80±0,25 signifikant im Vergleich zu Gesunden (1,65±0,21; p=0,0002) erniedrigt. 3 Monate nach AKE konnte eine signifikante (p=0,04) Verringerung der LV-Masse von 238±33 g auf 206±47 g nachgewiesen werden. Die LV-Ejektionsfraktion änderte sich jedoch nicht wesentlich (von 61±11% auf 65±7%; p=0,22). Zur selben Zeit zeigte sich ein signifikanter (p=0,04) Anstieg des PCr-ATP-Verhältnis von 0,80±0,25 auf 1,28±0,22 an. Für das Phosphodiester-ATP-Verhältnis zeigte sich eine geringe, jedoch nicht signifikante Reduzierung vor AKE, mit einer Tendenz zum Wiederanstieg nach AKE. Schlussfolgerungen: Nach Klappenersatz ist eine Tendenz zur Normalisierung des pathologisch veränderten Energiestoffwechsels zu beobachten. Weitere Nachkontrollen sind notwendig, um zu klären, ob es zu einem späteren Zeitpunkt zu einer vollständigen Normalisierung des Energiestoffwechsels kommt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 81
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diseases of the colon & rectum 43 (2000), S. 31-34 
    ISSN: 1530-0358
    Keywords: Hemorrhoidectomy ; Postoperative pain ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract PURPOSE: The aim of this study was to compare closed (Ferguson) hemorrhoidectomy to open (Milligan-Morgan) hemorrhoidectomy regarding postoperative conditions, complications, and long-term results. METHOD: This was a randomized study of 77 patients with second-degree or third-degree hemorrhoids suitable for hemorrhoidectomy. In 39 patients the Milligan-Morgan procedure was used, and in 38 patients the Ferguson procedure was used. Details of operations, postoperative complications, and length of postoperative stay were recorded. Pain was assessed from a visual analog scale and by registration of postoperative analgesic medication. Follow-up was done at three weeks, six weeks, and by visit or telephone interview after at least a year. RESULTS: No statistically significant differences were found between the two methods regarding complications, pain, or postoperative stay. There were four reoperations for bleeding, all after Milligan-Morgan operations. At follow-up after three weeks 86 percent of the Ferguson patients had completely healed wounds, and none had signs of infection. Of the Milligan-Morgan patients, only 18 percent had completely healed wounds, and symptoms of delayed wound healing were significantly more frequent. One patient had a superficial wound infection. After one year more than 10 percent in each group had recurrent hemorrhoids with symptoms. CONCLUSION: Both methods are fairly efficient treatment for hemorrhoids, without serious draw-backs. The closed method has no advantage in postoperative pain reduction, but wounds heal faster, and the risk of wound dehiscence seems exaggerated.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 82
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diseases of the colon & rectum 43 (2000), S. 419-422 
    ISSN: 1530-0358
    Keywords: Neuropathy ; Femoral nerve ; Colectomy ; Complications ; Retractors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Postoperative femoral neuropathy is an uncommon complication of abdominal surgery. We present four cases occurring after colectomy at our institution and discuss the diagnosis and treatment.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 83
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diseases of the colon & rectum 43 (2000), S. 743-751 
    ISSN: 1530-0358
    Keywords: Fecal incontinence ; Dynamic graciloplasty ; Neurostimulation ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract PURPOSE: Dynamic graciloplasty has been used for intractable fecal incontinence, and good results have been reported. The aim of this study was to assess prospectively the safety and efficacy of dynamic graciloplasty for intractable fecal incontinence in a prospective, multicenter trial. METHODS: A total of 123 adults were treated with dynamic graciloplasty at 20 institutions. Continence was assessed preoperatively and postoperatively by use of 14-day diaries. RESULTS: There was one treatment-related death. One hundred eighty-nine adverse events occurred in 91 patients (74 percent). Forty-nine patients (40 percent) required one or more operations to treat complications. One hundred seventy (90 percent) events were resolved. Sixty-three percent of patients without pre-existing stomas recorded a 50 percent or greater decrease in incontinent events 12 months after dynamic graciloplasty, and an additional 11 percent experienced lesser degrees of improvement. Twenty-six percent were not improved, worsened, or exited. In patients with pre-existing stomas, 33 percent achieved successful outcomes at 12 months. This number increased to 60 percent at 18 months. Seventy-eight percent of patients had increased enema retention time, and mean anal canal pressures improved significantly at 12 months. Significant changes in quality of life were also observed. CONCLUSIONS: Objective improvement can be demonstrated in the majority of patients with end-stage fecal incontinence treated with dynamic graciloplasty. Reduction in incontinence episodes can be correlated with improved quality of life. Adverse events are frequently encountered, but most resolve with treatment.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 84
    ISSN: 1530-0358
    Keywords: Laparoscopic colectomy ; Laparotomy ; Postoperative ileus ; Complications ; Nasogastric tube ; Colectomy ; Colorectal surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract PURPOSE: The aim of this study was to compare the length of postoperative ileus in patients undergoing colectomy by either laparotomy or laparoscopy. METHODS: A total of 166 patients were studied. These patients were divided into two groups: Group 1, in which colectomy was done laparoscopically, and Group 2, consisting of patients undergoing laparotomy. Both groups contained 83 patients who were matched for disease severity, indications for surgery, and procedure. Indications for surgery included sigmoid diverticulitis in 12 (14 percent) patients, polyps in 22 (27 percent), Crohn's disease in 21 (25 percent), colorectal cancer in 11 (13 percent), stoma reversal in 8 (10 percent), rectal prolapse in 3 (4 percent), and other indications in 6 (7 percent) in each group. Operations were colectomy with anastomosis (42 ileocolic, 26 colorectal, 6 colocolic, 4 ileorectal, and 2 ileal J pouch) or without anastomosis (3 abdominoperineal resections) performed by the same surgeons during the same time period (January 1993 to October 1996). The nasogastric tube was removed from all patients immediately after surgery in both groups. All patients received a clear liquid diet on the first postoperative day, followed by a regular diet as tolerated. The nasogastric tube was reinserted if two or more episodes of emesis of more than 200 ml occurred in the absence of bowel movement. Patients were discharged from the hospital when tolerating a regular diet without evidence of ileus. Statistical analysis was performed using unpairedt-test and Fisher's exact probability test. RESULTS: The male-to-female ratio was 38 to 45 in both groups. A total of 10 (12 percent) and 23 (28 percent) patients in Group 1 and Group 2 had emesis (P=0.02), and the rate of nasogastric tube reinsertion was 5 (6 percent) and 13 (16 percent), respectively (P〉0.05). There were significant differences between Groups 1 and 2 relative to the lengths of ileus (3.5±1.3vs. 5.4±1.7 days, respectively;P〈0.001), hospitalization (6.6±3.3vs. 8.1±2.5 days, respectively;P〈0.002), and operative time (170±60vs. 114±46 minutes, respectively;P〈0.001). The morbidity rate was 16 (19.2 percent) and 18 (21.6 percent) in the laparoscopy and laparotomy groups, respectively. CONCLUSIONS: Although early oral intake is safe and can be tolerated by 84 percent of patients after colectomy by laparotomy, laparoscopic colectomy reduced the lengths of both postoperative ileus and hospitalization.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 85
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diseases of the colon & rectum 43 (2000), S. 1628-1631 
    ISSN: 1530-0358
    Keywords: Gracilis muscle flap ; Ileal pouch-anal anastomosis ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Failure of an ileal pouch-anal anastomosis may result in unsuccessful completion of the anastomosis or removal of an ischemic pouch. We report a technique for preservation of the muscular wall of the rectum after mucosal dissection, which allowed a successful delayed pull-through.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 86
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diseases of the colon & rectum 43 (2000), S. 249-256 
    ISSN: 1530-0358
    Keywords: Single-stage proctocolectomy ; Crohn's disease ; Complications ; Delayed perineal wound healing ; Stomal complications ; Long-term results ; Recurrence ; Risk factor for recurrence
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract PURPOSE: This study was undertaken to review our overall experience of single-stage proctocolectomy for Crohn's disease. METHODS: One hundred three patients who underwent single-stage proctocolectomy for Crohn's disease between 1958 and 1997 were reviewed. Factors affecting the incidence of recurrence were examined using a multivariate analysis. RESULTS: Principal indications for proctocolectomy were chronic colitis (49 percent), acute colitis (37 percent), and anorectal disease (14 percent). The commonest postoperative complication was delayed perineal wound healing (n=36; 35 percent), followed by intra-abdominal sepsis (17 percent) and stomal complications (15 percent). In 23 patients the perineal wound healed between three and six months after proctocolectomy, whereas in 13 patients the wound remained unhealed for more than six months. There were two hospital deaths (2 percent) caused by sepsis. The 5-year, 10-year, and 15-year cumulative reoperation rates for small-bowel recurrence were 13, 17, and 25 percent, respectively, after a median follow-up of 18.6 years. From a multivariate analysis, factors affecting reoperation rate for recurrence were gender (male; hazard ratio 2.4vs. female;P=0.03) and age at operation (≤30 years; hazard ratio 2.6vs. 〉30 years;P=0.04). The following factors did not affect the reoperation rate: duration of symptoms, smoking habits, associated perforating disease, coexisting small-bowel disease, postoperative complications, and medical treatment. CONCLUSIONS: Proctocolectomy for Crohn's disease is associated with a high incidence of complications, particularly delayed perineal wound healing. Proctocolectomy carries a low recurrence rate in the long term. However, young male patients are at high risk of recurrence.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 87
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diseases of the colon & rectum 43 (2000), S. 1749-1753 
    ISSN: 1530-0358
    Keywords: Adhesions ; Operative technique ; Complications ; Economics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract PURPOSE: The purpose of this study was to document prospectively the time required to gain access to the abdomen to perform a planned procedure in patients with and without previous surgery. METHODS: Patients were obtained from the consecutive cases of 11 surgeons at three colorectal surgery centers. Opening time (skin incision to retractor placement) was measured and recorded in the operating room by the circulating nurse or by an independent researcher. Demographic data including the number and type of previous operations and the presence and severity of adhesions were recorded by the staff surgeon. A comparison of opening times between patients with and without previous abdominal operations was conducted. RESULTS: One hundred ninety-eight patients had abdominal operations. Fifty-five percent had previous abdominal procedures. Patients with prior surgery required a mean of 21 minutes to open their abdomens, whereas patients without prior surgery required a mean of 6 minutes (P〈0.01). The median times were 17 and 6 minutes, respectively. Eighty-three percent of patients with prior surgery had adhesions, whereas only 7 percent of patients had adhesions on their initial operation. Patients with prior surgery also had higher grade adhesions (P〈0.001). Irrespective of previous surgery, comparing patients with adhesions with those without, patients with adhesions required a mean of 22 minutes to open, whereas the lack of adhesions resulted in a mean opening time of 6 minutes. CONCLUSIONS: Previous surgery and the presence of adhesions add significant time to opening the abdomen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 88
    ISSN: 1530-0358
    Keywords: Pilonidal cyst ; Lumbar osteomyelis ; Epidural abscess ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract PURPOSE: This study was conducted to report the rare presentation of lumbar osteomyelitis and epidural abscess as a complication of a pilonidal cyst. METHODS: A case report is presented. RESULTS: We describe the rare case of a male patient with diabetes with a recurring pilonidal cyst who developed a lumbar osteomyelitis and epidural abscess three weeks after pilonidal cyst excision with epidural anesthesia, with a fatal outcome despite emergency treatment. CONCLUSIONS: Life-threatening complications should be kept in mind in high-risk patients with repetitive surgery and neurologic involvement.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 89
    ISSN: 1534-4681
    Keywords: Cephalic vein ; Subclavian vein ; Central venous access ; Implanted port ; Tunneled catheter ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: Chronic indwelling central venous access devices (CICVAD) generally are placed by the percutaneous subclavian vein approach. The cephalic vein cutdown approach is used only infrequently. Although the technique has been well described, few prospective data are available on the cephalic vein cutdown approach. Methods: From September 9, 1998, to July 20, 1999, the cephalic vein cutdown approach was attempted in 100 consecutive cancer patients taken to the operating room with the intention of placing CICVAD. Median patient age was 54.5 years (range 18–88), with 46 men and 54 women. Twenty-five patients had gastrointestinal malignancies, 17 had breast cancer, 15 had lymphoma, 13 had lung cancer, 12 had leukemia, 5 had multiple myeloma, and 13 had other malignancies. Patients were followed prospectively for immediate and long-term outcome. Results: CICVAD placement via the cephalic vein cutdown approach was successful in 82 patients; the remaining 18 patients required conversion to a percutaneous subclavian vein approach. The reasons for inability to place CICVAD via cephalic vein cutdown approach were a cephalic vein that was too small (10 patients), an absent cephalic vein (7 patients), and inability to traverse the angle of insertion of the cephalic vein into the subclavian vein (1 patient). There were 56 subcutaneous ports and 26 tunneled catheters. Median operating time was 44 minutes (range, 26–79 minutes). No postoperative pneumothorax occurred. Median catheter duration was 198 days (range, 0–513 days). Long-term complications included catheter-related bacteremia (6%), site infection (2%), deep venous thrombosis (5%), port pocket hematoma (1%), and superior vena cava stricture (1%). Thirty-seven percent of patients have died since CICVAD placement. Twenty-nine percent of the CICVADs have been removed. Conclusions: The cephalic vein cutdown approach was successful in 82% of patients. This approach is a safe and useful alternative to the percutaneous subclavian vein approach.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 90
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter Endovaskuläre Operationen ; Stents ; Aortenstentprothese ; Bauchaortenaneurysma ; Komplikationen ; Keywords Endovascular surgery ; Stents ; Aortic stent prostheses ; Aneurysm ; Abdominal aorta ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract  Intraoperative complications can be divided into three categories on the basis of the time of their occurrence: Group I – Problems associated with access; group II: introduction of the endovascular stent (a: release of the main segment, b: anchoring the second limb); and group III: incidence of primary endoleaks. The objective of the present study was to describe the management of these complications. In a group of 130 patients undergoing endovascular treatment of aneurysms of the abdominal aorta, a total of 31 complications occurred in 26 patients (20.0%). The most frequently encountered complication in each group and its respective management was as follows: Group I: Correction was performed using dilatation and retroperitoneal stretching as well as surgical shortening of the external iliac artery with interposition; group IIa: overstenting the renal arteries was corrected either by conversion or tugging at the endograft; group IIb: the guide wire or docking system could not be placed. Such cases were managed either through conversion or use of fresh systems; group III: such complications were treated with repeated stent placement, postoperative coil embolizations, or conversion. The endovascular therapy of aortic aneurysms is associated with intraoperative complications in 20% of cases. Adequate management helps to keep both morbidity and mortality rates low.
    Notes: Zusammenfassung  Intraoperative Komplikationen können je nach Zeitpunkt des Ereignisses in 3 Gruppen definiert werden: Gruppe I – Zugangsprobleme, Gruppe II – Einbringen des endovaskulären Stents (a: Absetzen des Hauptteils, b: Andocken des 2. Schenkels), Gruppe III – Inzidenz primärer Endoleaks. Zielsetzung dieser retrospektiven Studie war es, das Management zur Behebung dieser Komplikationen darzustellen. Von 130 Patienten mit endovaskulärer Ausschaltung eines Aortenaneurysmas traten bei 26 Patienten 31 intraoperative Komplikationen auf (20,0%). Die führenden Komplikationen in jeder Gruppe sowie das daraus resultierende Management waren: Gruppe I: Die Korrektur erfolgte durch Dilatation, retroperitoneale Streckung, Kürzungsoperation der A. iliaca externa und Interponat. Gruppe II a: Bei Überstentung der Nierenarterien erfolgte die Konversion oder Zug am Endograft. Gruppe II b: Führungsdraht oder Andocksystem können nicht platziert werden. Die Behebung erfolgte durch Konversion und Anwendung neuer Systeme. Gruppe III: Hier wurden erneute Stentplazierungen, postoperativer Coil-Embolisationen und Konversionen durchgeführt. Die endovaskuläre Therapie aortaler Aneurysmen birgt eine Rate intraoperativer Schwierigkeiten von 20%. In 3,8% der Fälle musste eine Konversion durchgeführt werden. Durch adäquates Management konnten die Letalität (1/26) und Morbidität jedoch gering gehalten werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 91
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 153-158 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Odontogene Infektionen ; Anaerobe Keime ; Penizillinresistenz ; Key words ; Odontogenic infections ; Anaerobic bacteria ; Resistance to penicillin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Out of 440 dentogenic pyogenic infections, 171 exclusively caused by anaerobes were investigated to understand the importance of anaerobic bacteria in dental pyogenic processes better. Grampositive anaerobic bacteria dominated. The predominant grampositive isolates in monoinfections were Peptostreptococci and in the case of mixed infections, strains of the genus Eubacterium. Strains of Prevotella and Porphyromonas dominated the gramnegative anaerobic spectra. The resistance to penicillin was very low. Altogether, only one strain of Prevotella oris and one strain of Prevotella oralis showed resistance to penicillin.
    Notes: Zum besseren Verständnis der Bedeutung einzelner anaerober Spezies bei odontogenen pyogenen Infektionen wurden von 440 Fällen jene 171 ausgesucht, bei denen ausschließlich anaerobe Keime mikrobiologisch nachgewiesen werden konnten. Hierbei dominierten grampositive Spezies im Vergleich zu gramnegativen. Bei anaeroben Mischinfektionen überwogen unter den grampositiven Keimen Stämme des Genus Eubacterium, bei Monoinfektionen hingegen Stämme des Genus Peptostreptococcus. Unter den gramnegativen Anaerobiern wurden am häufigsten Prevotella- und Porphyromonasarten isoliert. Bei den 171 odontogenen Infektionen wurde eine sehr niedrige Quote penizillinresistenter Stämme beobachtet. Nur 2 Stämme von Prevotella oris bzw. Prevotella oralis waren gegenüber Penizillin resistent.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 92
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 143-147 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Implantat ; Geometrie ; Strain ; FEM ; Key words ; Dental implants ; Geometry ; Strain ; FEA
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Recent developments and results in the field of mechanical bone stimulation have made it possible to define limits between physiological and non-physiological transmission of strength to the bone. Now it is necessary to investigate the different geometries of dental implants regarding biomechanical reliability. The aim of this study was to examine the distribution of strain on the bone along different basic forms of implants during loading using finite element analysis (FEA). The following implant designs were included in the study: cylinder, threaded cylinder, cylinder with steps, threaded cylinder with steps, and double-disk implants. All implants had a length of 12 mm and a diameter of 4 mm, the axial loading was defined as 300 N. Threaded implants showed more homogeneous distribution of strain than stepped implants, however, the maximum values were below the physiological range. Shortening of the implants led to an increase of the values, however, there was a zone of hypophysiological strain apically. Disk implants showed extremely low values at the disk margins, possibly due to the lack of physiological bone stimulus by the disks. Overall, none of the implants showed optimal distribution of strain, even though homogeneous strain distribution is decisive for long-term implant stability.
    Notes: Aktuelle Entwicklungen und Ergebnisse auf dem Gebiet der mechanischen Knochenstimulation und die damit zur Verfügung stehenden Grenzwerte für physiologische oder unphysiologische Kraftübertragung auf den Knochen machen es erforderlich, die unterschiedlichen Implantatgeometrien auf ihre biomechanische Zuverlässigkeit zu überprüfen. Ziel dieser Studie war es, die Strainverteilung im Knochen entlang unterschiedlicher Implantatgrundformen bei definierter Belastung mit Hilfe der Finite-Elemente-Methode (FEM) zu überprüfen. Untersucht wurden die Formen Zylinder, Zylinder mit Gewinde, Zylinder mit Stufen, Zylinder mit Stufen und Gewinde und Doppeldisk. Die Implantate hatten eine Länge von 12 mm und einen Durchmesser von 4,0 mm, die axial auf die Implantate einwirkende Kraft wurde mit 300 N definiert. Die Ergebnisse zeigten für Implantate mit Gewinde eine homogenere Strainverteilung von kranial nach kaudal als für Stufenimplantate, jedoch unterhalb des physiologischen Bereichs liegende Maximalwerte. Verkürzungen der Gewinde ergaben etwas angehobenere Maximalwerte über den Implantatverlauf, apikal jedoch eine Zone deutlich hypophysiologischer Strainwerte. Diskformen zeigten an den Scheibenkanten extrem niedere Werte, sodass eine physiologische Reizsetzung über die Scheiben nicht angenommen werden kann. Insgesamt zeigte keine der untersuchten Implantatgeometrien eine optimale Strainverteilung entlang der gesamten Implantatlänge, eine Bedingung, die jedoch für eine allseitige physiologische Knochenstimulation und somit für die sichere langfristige Stabilität von entscheidender Bedeutung ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 93
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Selbstbohrende Schrauben ; Drehmoment ; Haltekraft ; Temperaturentwicklung ; Histomorphologie ; Key words ; Self-drilling screws ; Torque ; Holding power ; Temperature ; Histomorphology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Self-drilling screws are gaining increasing importance in maxillofacial surgery. This study assesses which screw design, self-drilling or self-tapping, is best suited to various locations of the human skull. With regard to different areas in the human midface, mandible, and cranium, the thickness of cortical bone varies as well as the relative proportion of cortical to cancellous bone. Criteria used to judge the success of screws were minimal insertion torque and minimum temperature, maximum pull-out strength, and minimum deformation and destruction of the bone. To mimic the variations in anatomical conditions, 1-mm and 3-mm-thick cortical bone specimens and cancellous bone blocks were prepared. Eight screws of three types (self-tapping, self-drilling/self-tapping, conically shaped self-drilling) were inserted into the different bone specimens. Torque and temperature were measured during the insertion procedure. Subsequently, the screws were carefully removed and the specimens were processed for histological evaluation. The same insertion protocol was used to test the pull-out strength of the screws. The conically shaped screw showed best results in cancellous bone for all parameters. The self-tapping screw with a pilot hole performed best in thick cortical bone and the self-drilling/self-tapping screw performed better than did the others in thin bone. The results suggest the three screw designs to be optimal for different locations of the human skull. This project provides the data for a planned in vivo study that will evaluate the long-term influence of deformation and temperature on stability and osseointegration of the screws.
    Notes: Zur Miniplattenosteosynthese in der Kiefer- und Gesichtschirurgie werden neben den selbstschneidenden zunehmend auch selbstbohrende Schrauben verwendet. Es stellte sich die Frage, welche Schraubendesigns für welche Knochendicke und Qualität am geeignetsten erscheinen. Zu diesem Zweck wurden die Parameter Drehmoment, Temperaturentwicklung, Knochendeformationen und Haltekraft von 3 verschiedenen Schraubendesigns an 3 verschiedenen Knochenqualitäten ermittelt. Zur Simulation der anatomischen Gegebenheiten im menschlichen Schädel wurden 1 mm und 3 mm dicke Kortikalisproben (Rindertibiae) und Spongiosablöcke (Rinderfemora) zugeschnitten. Je 8 selbstschneidende, selbstbohrend-selbstschneidende und konisch geformte selbstbohrende Schrauben wurden nach Empfehlung des Herstellers in die Knochenproben eingedreht und die Temperaturentwicklung und das Drehmoment gemessen. Danach wurden die Schrauben vorsichtig entfernt und die Knochen histologisch aufgearbeitet. In einem 2. Versuchsaufbau wurden die Schrauben nach dem Eindrehen auf ihre Haltekraft in den verschiedenen Knochenqualitäten getestet. Unter Berücksichtigung der gemessenen Parameter schnitt im spongiösen Knochen die verdrängende, konisch geformte Schraube am besten ab. In Bereichen mit dickem Kortikalisknochen erreichte die herkömmliche selbstschneidende Schraube gute Resultate. Im dünnen kortikalen Knochen fanden sich für die ¶3 Schraubentypen bezüglich der Haltekraft keine signifikanten Unterschiede, Drehmoment und Temperaturanstieg waren für die selbstbohrend-selbstschneidende Schraube signifikant niedriger. Histologisch schnitt allerdings die selbstschneidende Schraube besser ab. Die Resultate lassen die 3 Schraubendesigns für die verschiedenen Lokalisationen als unterschiedlich gut geeignet erscheinen. Die Ergebnisse dienen als Grundlage für einen geplanten In-vivo-Versuch. In diesem soll der Einfluss der Knochendeformationen sowie der Temperaturentwicklung und des Drehmoments während der Insertion auf die Stabilität der Schraube im Zeitverlauf überprüft werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 94
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kalziumphosphatkeramiken ; Spezifische Oberfläche ; Knochenersatzmaterialien ; Poren ; Hydroxylapatit ; Key words ; Calciumphosphate ceramics ; Specific surface area ; Bone regeneration materials ; Pores ; Hydroxyapatite
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: The surface area and the microporosity of bone regeneration materials influence their chemical and ¶biological properties. Therefore, the size of the specific surface area and the distribution of the pore diameters (pores 〈 1 μm) of bone regeneration materials were analyzed within this study. The analyzed hydroxyapatites were of synthetic, bovine, and phytotroph origin. The tricalcium phosphates and the bioglasses included only synthetic materials. The gas adsorption of each specimen was analyzed using a volumetric N2/Kr system (ASAP 2010, Micromeritics). Additionally, for materials with a specific surface area (〉 2 m2/g) the pore size distribution was evaluated by the BJH-method. Two of the ¶materials evaluated astonishingly large dimensions of the specific surface area (BioOss 79.7 m2/g, Algipore new 14.6 m2/g). A medium ¶surface area was found for Algipore old (4.9 m2/g) and Interpore200 ¶(2.64 m2/g). All other included materials showed only small sizes of the specific surface area (Ceros80 ¶1.8 m2/g, Ceros82 1.31 m2/g, Cerasorb 1.2 m2/g, Biobase 0.7 m2/g, Endobone 0.7 m2/g, Perioglas 0.6 m2/g, Allotropat50 0.23 m2/g, Biogran ¶0.2 m2/g). The materials with large and medium sizes of the specific surface area evaluated the following pore diameters: BioOss 2–50 nm, Algipore new 2–100 nm, Algipore old 5–50 nm, Interpore200 2–100 nm. Pore sizes less than 2 nm were not found in relevant numbers. The materials BioOss, old and new Algipore, and Interpore200 contain a large interconnecting mesopore system (diameter 〈 1 μm). For the materials Biobase, Endobone, Perioglas, Allotropat 50, and Biogran this cannot be assumed. The materials Ceros80, Ceros82, and Cerasorb evaluated a specific surface area between those and might include only a small part of these interconnecting pores. An influence of the interconnecting porosity and the different sizes of the specific surface areas on the biological behavior of the bone regeneration materials can be suggested.
    Notes: Fragestellung: Die Oberfläche sowie die Mikro- und Mesoporosität von Knochenersatzmaterialien beeinflussen deren chemische und biologische Eigenschaften. Daher wurden in dieser Untersuchung die Größe der spezifischen Oberfläche sowie die Verteilung der Porendurchmesser (Poren 〈 1 μm) in Knochenersatzmaterialien bestimmt. Material und Methode: Die untersuchten Hydroxylapatite waren synthetischen, bovinen und phytotrophen Ursprungs. Die Trikalziumphosphate und die Biogläser umfassten nur rein synthetische Materialien. ¶Die Gasadsorptionsuntersuchung je einer Probe erfolgte mit Hilfe eines volumetrischen N 2 -Kr-Systems (ASAP 2010, Micromeritics). Zusätzlich wurde für Materialien mit spezifischen Oberflächen ¶〉 2 m 2 /g die Porengrößenverteilung nach der BJH-Methode ermittelt. Ergebnisse: 1. Spezifische Oberfläche: 2 der Materialien zeigten eine auffallend große spezifische Oberfläche (BioOss 79,7 m 2 /g, Algipore neu 14,6 m 2 /g). Eine mittlere Oberfläche zeigten Algipore alt (4,9 m 2 /g) und Interpore 200 (2,64 m 2 /g). Die übrigen Materialien zeigten nur kleine Oberflächen (Ceros 80 1,8 m 2 /g, Ceros 82 ¶1,31 m 2 /g, Cerasorb 1,2 m 2 /g, Biobase 0,7 m 2 /g, Endobone 0,7 m 2 /g, Perioglas 0,6 m 2 /g, Allotropat 50 0,2 m 2 /g, Biogran 0,2 m 2 /g). 2. Häufigkeitsverteilung des Porendurchmessers: Die Materialien mit großen und mittleren spezifischen Oberflächen zeigten folgende Porendurchmesser: BioOss 2–50 nm, Algipore neu 2–¶100 nm, Algipore alt 5–50 nm, Interpore 200 2–100 nm. Porengrößen 〈 2 nm fanden sich kaum. Schlussfolgerungen: Die Materialien BioOss, Algipore alt und neu und Interpore 200 haben ein großes interkonnektierendes Mesoporensystem (Durchmesser 〈 1 μm). Für die Materialien Biobase, Endobone, Perioglas, Allotropat 50 und Biogran ist dies nicht anzunehmen. Die Materialien Ceros 80, Ceros 82 und Cerasorb zeigen eine dazwischen liegende spezifische Oberflächengröße und weisen einen mäßigen Anteil von solchen interkonnektierenden Poren auf. Ein Einfluss der interkonnektierenden Porosität und der deutlich unterschiedlichen spezifischen Oberflächen auf das Verhalten der Knochenersatzmaterialien in vivo ist nahe liegend.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 95
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 171-177 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; CHARGE-Assoziation ; Choanalatresie ; Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalten ; Velopharyngeale Koordinationsstörung ; Key words ; CHARGE association ; Choanal atresia ; Cleft lip and palate ; Velopharyngeal incoordination
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Clinical experience of 11 patients with CHARGE association is reviewed. The study comprised six girls and five boys. All presented with congenital heart disease. Eight had bilateral choanal atresia. Coloboma affecting either one or both eyes was detected in nine children. Nine patients suffered abnormal pinnae or deafness. In addition to major abnormalities, further anomalies of the orofacial region and the upper airways occurred in all patients. All children exhibited velopharyngeal incoordination and swallowing problems often resulting in recurrent aspiration pneumonia. Three patients had cleft lip and palate. Both micrognathia and high-arched palate were present in two patients. Facial palsy was observed in six patients. Optimal management requires a multidisciplinary approach with active coordination and cooperation between the appropriate specialities. The anatomical repair of bilateral choanal atresia should be performed as early as possible. In our experience, the transpalatal approach is far more satisfactory than the transnasal. It gives the surgeon the opportunity of direct access and anatomical repair. After the child has grown stronger, a long-term management is desirable including developmental and feeding training.
    Notes: Die klinische Erfahrung mit 11 Kindern (6 Mädchen, 5 Jungen) mit einer CHARGE-Assoziation wird dargestellt. Alle 11 Kinder wiesen einen komplexen Herzfehler auf. Eine beidseitige Choanalatresie bestand bei 8 Kindern. Kolobome an einem oder beiden Augen sowie Ohrmuscheldysplasien bzw. Hörminderungen wurden in 9 Fällen beobachtet. Neben diesen Leitsymptomen konnten im orofazialen Bereich weitere Fehlbildungen und Funktionsstörungen festgestellt werden. So litten alle Kinder an schweren velopharyngealen Koordinationsstörungen mit rezidivierenden Aspirationspneumonien. Bei 3 Patienten bestand eine LKG-Spalte bzw. eine isolierte Gaumenspalte. Eine Mikrognathie bzw. einen gotischen Gaumen fanden wir in je 2 Fällen. 6-mal war eine Fazialisparese zu beobachten. Die Patienten mit CHARGE-Assoziation erfordern ein interdisziplinär koordiniertes Behandlungskonzept. Die Beseitigung der Choanalatresie sollte so früh wie möglich erfolgen. Wir bevorzugten in 6 von 8 Fällen den transpalatinalen Zugang. Dieses Vorgehen ermöglicht eine gute Übersicht und anatomisch korrekte Rekonstruktion. Mit der Stabilisierung der Kinder wird eine begleitende Langzeitbehandlung notwendig, die der Entwicklungsförderung und Überwindung der Kau- und Schluckstörung dient.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 96
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 164-170 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Patientenpositionierung ; Vergrößerungsfaktoren ; Referenzobjekte ; Digitale Panoramaschichtaufnahme ; Key words ; Patient positioning ; Magnification factors ; Digital panoramic radiography ; Reference objects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Magnification factors (VF) in relation to various head positions were evaluated for a digital panoramic radiography machine (Orthophos DS, Sirona) by means of a dry skull phantom. Six metallic objects were attached to the facial layer of the mandible. A set of 170 digital radiographs (program 1) was produced, with defined positioning errors within the vertical and horizontal plane. Repeated digital measurements of the object images were performed by one reader, applying the mouse-driven measurement tool integrated in the proprietary software. In addition, the central layer of the radiographic device was experimentally determined and its location compared to that of the accurately positioned dry mandible. All objects were located on the outside of the central layer of minimum distortion and therefore placed towards the sensor. One- and two-way analysis of variance was applied for the statistical evaluation of the data, with VF as dependent variable and the positions as factors, respectively. Vertical inclinations of the skull affected horizontal VF only in the premolar region (p = 0.0069). However, when the skull was rotated within the horizontal plane, VF was significantly influenced in all anatomical regions of the mandible (p = 0.0001). This was particularly obvious in the premolar region, with a maximum variation of 10.3%. Fluctuations of VF were more pronounced in the premolar region than at the mandibular angle. We conclude from this study that, as expected, digital panoramic radiographs exhibit identical distortion effects as compared to conventional panoramic x-rays. Exact quantification of regional magnification requires (spherical) reference objects with known dimensions. Horizontal magnification is quite unreliable and far less reproducible than vertical magnification. Whenever several panoramic radiographs of one patient are to be compared quantitatively, accurate positioning of the patients’ head is a necessary prerequisite.
    Notes: Ziel der Untersuchung: Anhand eines realitätsnahen Versuchsaufbaus sollte mit Hilfe des digitalen Panoramaschichtgeräts Orthophos DS (Fa. Sirona) der Einfluss definierter Fehlpositionierungen auf horizontale und vertikale Vergrößerungsfaktoren (VF) im Bereich der Prämolaren- und Winkelregion des Unterkiefers untersucht werden. Material und Methode: 170 digitale Panoramaschichtaufnahmen (P1, 60 kV, 9 mA) eines mazerierten Schädels mit 6 am Unterkiefer fixierten metallischen Objekten (Pins und Kugeln) wurden angefertigt. Hierbei wurden nach einem festgelegten Schema definierte Änderungen der Position in der Horizontal- bzw. Vertikalebene vorgenommen. Alle Objekte wurden von 1 Untersucher in randomisierter Reihenfolge jeweils 3fach digital vermessen. Außerdem wurde die Lage der Objekte zur zentralen Schichtmitte experimentell ermittelt. Die Auswertung erfolgte über deskriptive Statistiken und Varianzanalysen (ANOVA). Ergebnisse: Alle Objekte lagen erwartungsgemäß auf der Außenseite der zentralen Schichtmitte. Veränderungen in der Vertikalposition hatten lediglich einen signifikanten Einfluss (p = 0,0069) auf VF horizontal in der Prämolarenregion, wohingegen vertikale Vergrößerungsfaktoren kaum beeinflusst wurden. Rotationen des Schädels in der Horizontalebene veränderten VF signifikant (p = 0,0001), wobei die horizontale Dimension im Prämolarenbereich am stärksten betroffen war. Hier schwankten die Absolutwerte um maximal 10,3%. VF war insgesamt in der Prämolarenregion stärkeren Schwankungen unterworfen als im Kieferwinkelbereich. Schlussfolgerung: Digitale Panoramaschichtaufnahmen weisen erwartungsgemäß dieselben Verzerrungscharakteristiken auf wie konventionelle Aufnahmen. Zur exakten Bestimmung regionaler Vergrößerungsfaktoren müssen (rotationssymmetrische) Referenzlängen verwendet werden. Horizontale Vergrößerungen schwanken stark und sind schwer reproduzierbar. Wenn Dimensionen auf verschiedenen Aufnahmen eines Patienten verglichen werden sollen, ist die exakte Positionierung des Patienten unbedingt notwendig, wobei insbesondere Rotationen in der Horizontalebene vermieden werden sollten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 97
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 178-182 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kraniofaziale Syndrome ; Unterkieferhypoplasie ; Osteotomien ; Distraktionsosteogenese ; Key words ; Craniofacial syndromal disease ; Mandibular hypoplasia ; Osteotomy ; Distraction osteogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: In recent years, lengthening the human mandible by distraction osteogenesis has become an accepted treatment to correct severe mandibular hypoplasia. Using intraoral unidirectional and extraoral bidirectional distraction devices we report about our experiences and results in the application of the bone distraction technique in four selected cases of syndromal disease, including various forms of mandibular hypoplastic malformations. The patients involved were a boy with Pierre Robin syndrome, a girl with unilateral facial hypoplasia in Goldenhar’s syndrome, a case with Nager’s syndrome, and a rare case of midline deficiency caused by partial deletion of chromosome 18 (18p-syndrome). The distraction period lasted from 6 to 30 days and new bone formation, ranging from 6 to 28 mm, was achieved.
    Notes: In den letzten Jahren hat sich die Distraktionsosteogenese zu einem etablierten Behandlungsverfahren zur Korrektur hypoplastischer Unterkiefer entwickelt. Wir berichten über unsere Erfahrungen mit uni- und bidirektionalen Distraktoren sowohl in der intra- als auch extraoralen Applikation bei 4 ausgewählten Patienten mit Unterkieferhypoplasien im Rahmen syndromaler Krankheitsbilder. Dabei handelte es sich um 1 Knaben mit Pierre-Robin-Syndrom, 1 Mädchen mit einer einseitigen Unterkieferhypoplasie bei Goldenhar-Syndrom, 1 Säugling mit Nager-Syndrom sowie 1 seltenen Fall eines Mittelliniendefekts bei 18p-Syndrom. Die Distraktionsdauer reichte von 6–30 Tagen, wobei ein Knochengewinn von 6–28 mm erzielt werden konnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 98
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 183-186 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Gesicht ; Orthognathe Chirurgie ; Weichgewebeanalyse ; Stereofotogrammetrie ; Dreidimensional ; Key words ; Face ; Orthoganthic surgery ; Soft-tissue analysis stereophotogrammetry ; Three-dimensional
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: A digitised three-dimensional ¶(3-D) image of the face has many valuable uses. These include accurate measurements of facial morphology, clinical documentation and objective analyses of surgical procedures. A new system presented here, based on stereophotogrammetric techniques, instantaneously captures digitised images using high-resolution cameras. It has an accuracy of more than ¶0.5 mm RMS and creates the 3-D image from approximately 20,000 points. The principles of the image capturing are demonstrated and the potential uses discussed. Surgical changes of the soft tissue in two patients following orthognathic surgery are also illustrated. This new capturing and measurement system provides a simple method of determining 3-D changes in soft tissue following surgery and is a useful tool for clinical purposes.
    Notes: Ein digitalisiertes dreidimensionales (3D-) Bild des Gesichts hat wertvollen Nutzen, so z. B. für akkurate Vermessungen der Gesichtsmorphologie, die klinische Dokumentation und die objektive Analyse chirurgischen Vorgehens. Es wird ein neues stereofotogrammetrisches Verfahren vorgestellt, das mit Hilfe von hochauflösenden Kameras digitalisierte Bilder unmittelbar erfasst. Das 3D-Bild ¶besteht aus annäherungsweise 20.000 Bildpunkten, deren Genauigkeit präziser als 0,5 mm RMS (root-mean-square, Effektivwert) ist. Die Prinzipien des Systems werden vorgestellt und potenzielle Anwendungsmöglichkeiten diskutiert. Anhand von 2 Fällen werden die Weichteilveränderungen nach Dysgnathieoperationen veranschaulicht. Das neue Aufnahme- und Messsystem ist eine einfache Methode, Weichgewebeveränderungen zu ermitteln, und erscheint uns in der klinischen Anwendung nützlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 99
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 193-196 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Unterkieferfraktur ; Osteosynthese ; Titangitter ; Miniplatten ; Druckkompressionsplatten ; Key words ; Mandibular fracture ; Osteosynthesis ; Titanium mesh ; Miniplates ; Rigid plates
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Miniplate osteosynthesis is a standard method for the surgical treatment of mandible fractures today. Apart from easy handling, in the majority of cases it also ensures adequate fracture stability. The treatment of fractures of very atrophic mandibles as well as mandibular defects and comminuted fractures with miniplates and rigid plates is often difficult or only possible to an inadequate extent. Titanium mesh has proved successful for the treatment of such fractures. Compared with conventional miniplates this mesh is outstanding for its considerably higher stability due to its given geometry. The titanium mesh can be adapted and screwed individually in any situation, in contrast to miniplates and rigid plates. As a result, complications such as fracture gap infections and pseudoarthrosis can be avoided to a great extent.
    Notes: Als Standardmethode für die chirurgische Versorgung von Unterkieferfrakturen gilt heutzutage die Miniplattenosteosynthese. Diese ermöglicht neben einer einfachen Handhabung in den meisten Fällen eine ausreichende Übungsstabilität der Frakturen. Die Versorgung von Frakturen stark atrophischer Unterkiefer sowie von Unterkieferdefekt- und Trümmerfrakturen hingegen ist mit Miniplatten und rigiden funktionsstabilen Platten oftmals schwierig oder nur unzureichend möglich. Zur Behandlung dieser Frakturen haben sich Titangitter bewährt. Diese zeichnen sich gegenüber den herkömmlichen Miniplatten aufgrund ihrer Geometrie durch eine wesentlich höhere Stabilität aus. Titangitter können im Gegensatz zu Miniplatten und funktionsstabilen Osteosyntheseplatten jeder Situation entsprechend individuell angepasst und verschraubt werden. Komplikationen wie Bruchspaltinfektionen und Pseudarthrosen können damit weitgehend vermieden werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 100
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Chronisch rekurrierende multifokale Osteomyelitis (CRMO) ; Mandibula ; Skelettszintigraphie ; Key words ; Chronic recurrent multifocal osteomyelitis (CRMO) ; Mandible ; Bone scan
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: A 42-year-old patient was admitted to our clinic with the diagnosis of primary chronic osteomyelitis of the mandible. Since the initial manifestation, approximately 9 months earlier, the patient had undergone numerous antibiotic treatment trials. Various tissue specimens exhibited no microbial growth. Computer tomography demonstrated severe sclerotic changes with partly osteolytic areas in the complete right horizontal ramus of the mandible. Decortication was carried out and both soft and hard tissue specimens were taken. Histological assessment revealed slightly sclerotic bone with reactive periosteal bone production, as in chronic non-specific osteomyelitis. Because of progressive pain and paresthesia, a 3-phase skeletal scanning was performed before the planned resection. In addition to an intensive labeling in the right mandible, further intensive lesions were found at the first right rib, the sternum, and the vertebral column. The subsequent magnetic resonance tomography confirmed the infiltration, as seen in osteomyelitis, in all these areas. Under the assumption of chronic recurrent multifocal osteomyelitis (CRMO), an immunosuppressive therapy with diclofenac and prednisolone was started, which at first brought about complete remission. As CRMO is very rare in our speciality, it might be suspected that it is the cause of some cases of primary therapy-resistant osteomyelitis. The importance of early diagnosis must be underlined, because therapy differs fundamentally from that of the more common bacterial osteomyelitis. A bone scan is therefore of great value in the diagnostic scheme of therapy-resistant osteomyelitis.
    Notes: Eine 42-jährige Patientin wurde mit der Diagnose einer primär chronischen Osteomyelitis vorstellig. Seit der Erstmanifestation etwa 9 Monate zuvor waren zahlreiche antibiotische Therapieversuche und Gewebeentnahmen ohne eindeutigen Keimnachweis vorausgegangen. Die Computertomographie zeigte schwere sklerosierende Veränderungen im gesamten rechten horizontalen Unterkieferast mit teilweise osteolytischen Bezirken. Daraufhin erfolgte die Dekortikation mit Gewinnung einer Knochen- und Weichgewebeprobe. Die histologische Begutachtung zeigte gering sklerosierten Knochen mit reaktiver periostaler Knochenneubildung, wie bei einer abgelaufenen chronisch unspezifischen Osteomyelitis. Bei Progression der Beschwerden und Parästhesien im Bereich des N. alveolaris inferior erfolgte im Hinblick auf eine geplante Unterkieferkontinuitätsresektion eine 3-Phasen-Skelettszintigraphie. Neben einer Mehrbelegung im Bereich des Unterkiefers zeigten sich auch intensive Herde an der 1. Rippe rechts, dem Sternum und der Wirbelsäule. Die nachfolgende Magnetresonanztomographie bestätigte bei sämtlichen betroffenen Knochen deutliche Infiltrate, dem Bild einer Osteomyelitis entsprechend. Unter dem Verdacht einer chronisch rekurrierenden multifokalen Osteomyelitis (CRMO) im Erwachsenenalter wurde eine immunsuppressive Therapie mit Diclofenac und Prednisolon eingeleitet, worunter es anfangs zur Vollremission kam. Da es sich bei der CRMO um ein seltenes und in unserem Fachgebiet noch weitgehend unbekanntes Krankheitsbild handelt, ist zu vermuten, dass sie sich in einigen Fällen hinter primär chronischen therapieresistenten Osteomyelitiden verbirgt. Die Problematik liegt in der frühzeitigen Diagnosestellung, da sich der therapeutische Ansatz deutlich von der Therapie der wesentlich häufigeren bakteriellen Osteomyelitis unterscheidet. Im Hinblick darauf ist die skelettszintigraphische Diagnostik therapieresistenter Osteomyelitiden dringend anzuraten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...