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  • Digitale Medien  (360)
  • 2000-2004  (360)
  • Schlüsselwörter  (301)
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  • Digitale Medien  (360)
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  • 1
    ISSN: 1432-2277
    Schlagwort(e): Key words Implantation model ; Aortic valves ; Valve dysfunction ; Rejection ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Structural failure of heart valve allografts may be related to technical factors or immunological reactions. To circumvent nonimmunological factors a new rat implantation model was developed to study whether alloreactivity results in histopathological changes and valve dysfunction. Syngeneic (WAG-WAG, DA-DA) and allogeneic (WAG-BN, WAG-DA) transplantation was carried out using this new technique, and the function of explanted valves was assessed 21 days later by retrograde comptence testing. Additionally, grafts were examined using standard histological and immunohistochemical techniques. There was no leakage during retrograde injection in nine of tem syngeneic and two of ten allogeneic grafts. Microscopically, syngeneic valves appeared normal without fibrosis or intimal thickening, although CD8+ lymphocytes and macrophages were found in necrotic myocardial rim and adventitia. In contrast, allogeneic valves were deformed and noncellular, with extensive infiltration of CD4+, CD8+ and CD68+ cells in adventitia and media. Absence of fibrosis and intimal thickening in syngeneic transplanted valves indicated circumvention of nonimmunological factors. Allogeneic valve transplantation induces cellular infiltration in the graft with subsequent graft failure.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 2
    ISSN: 1432-2277
    Schlagwort(e): Key words Hypoxia-reoxygenation ; JNK1/SAPK1 ; Rat ; Hepatocytes
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Organ injury after ischemia and reperfusion (I/R) remains one of the most important limiting factors in liver surgery and transplantation. Oxygen-free radical (OFR) generation is considered a major cause of this damage. JNK1/SAPK1, a member of MAPK family, regulates cell adaptation to stressful conditions. The aim of this study was to determine if hypoxia-reoxygenation (H/R) can activate JNK1/SAPK1 and if OFR are involved in this activation. Primary cultured rat hepatocytes isolated from other liver cells and blood flow were submitted to warm and cold H/R phases mimicking surgical and transplant conditions. JNK1/SAPK1 was activated by both warm and cold H/R. Deferoxamine (1 mM), di-phenyleneiodonium (50 μM) and N-acetylcysteine (10 mM) significantly inhibited this kinase activation.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 3
    ISSN: 1432-2277
    Schlagwort(e): Key words Small bowel transplantation ; Split tolerance ; FK 506 ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Functional long-term allograft survival after experimental small bowel transplantation (SBT) is limited by chronic rejection. Initial application of high-dose FK 506 has been shown to induce stable long-term graft function. In order to examine whether this long-term function is associated with donor-specific tolerance, we analyzed the functional status of recipient T cells in vivo and in vitro. One-step orthotopic SBT was performed in the allogeneic Brown Norway (BN)-to-Lewis rat strain combination. FK 506 was given daily at a dose of 2 mg/kg from days 0–5 in the rejection model and from days 0–9 in the long-term functional model. Mean survival time in the rejection model was 98 ± 2.8 days. Histological examination of these small bowel allografts disclosed signs of chronic rejection. In contrast, all animals of the long-term functional model survived long term ( 〉 250 days) without clinical signs of chronic rejection. The latter model, furthermore, produced evidence of donor-specific tolerance. Whereas heterotopic Dark Agouti (DA) hearts were rejected regularly within 7 days, BN hearts survived indefinitely ( 〉 70 days). In vitro, mixed leukocyte reactivity of CD4 + T cells was similarly strong against donor (BN) antigens as against third-party (DA) antigens. The split tolerance revealed by our in vivo and in vitro results enabled acceptance of both the small bowel allograft without signs of chronic rejection and of donor-specific heart allografts.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    ISSN: 1432-2307
    Schlagwort(e): Key words T-type calcium channel blockade ; Mibefradil ; Myocardial infarction ; Cardiac remodeling ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Fibrillar collagen accumulates within the interstitium and around coronary arteries following cardiac failure and is responsible for abnormal myocardial stiffness and reduced coronary performance associated with impaired cardiac function. The aim of the study was to determine the effects of long-term treatment with the T-type calcium channel antagonist mibefradil on myocardial remodeling and cardiac function after chronic myocardial infarction (MI). MI was induced by permanent ligation of the left coronary artery in male Wistar rats. Animals were assigned to sham-operated, placebo-treated or mibefradil-treated (10 mg/kg per day p.o.) MI groups. Treatment with mibefradil was started either 7 days before, 24 h after, or 7 days after ligation and continued for 6 weeks after MI. At this time point, mean arterial blood pressure (MAP), heart rate (HR), left ventricular end-diastolic pressure (LVEDP) and cardiac contractility (dP/dtmax) were measured in conscious rats. Morphometric parameters were determined in picrosirius red-stained hearts: total heart weight (THW), interstitial and perivascular collagen volume fraction (ICVF, PCVF), myocardial infarct size (IS), vascular perimeter (VP), inner vascular diameter (IVD) and media thickness (MT). Six weeks after MI, MAP and dP/dtmax were decreased, and LVEDP was increased in placebo-treated animals. In mibefradil-treated animals whose treatment started 7 days before or 24 h after MI, MAP and dP/dtmax were higher, and LVEDP was lower than in placebo-treated controls. THW, ICVF, PCVF and MT were higher in placebo-treated animals. Mibefradil treatment resulted in higher ICVF and IS, higher VP and IVD (when started 7 days before MI) and lower PCVF and MT (when started 7 days before or 24 h after MI) than were observed in placebo-treated controls. Chronic treatment with mibefradil reduced interstitial and perivascular fibrosis and improved cardiac function in MI-induced heart failure in rats. Cardiac remodeling was best prevented when treatment was begun before the ischemic event.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    ISSN: 1432-2307
    Schlagwort(e): Keywords 7 ; 12-dimethylbenz(a)anthracene ; Rat ; Submandibular gland ; Adenocarcinoma Myoepithelial cell
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  In an attempt to induce adenocarcinoma containing myoepithelial cells (MECs) in the rat submandibular gland, we injected 7,12-dimethylbenz(a)anthracene (DMBA) dissolved in acetone into the glands of rat pups at the age of 10 days. In both male and female pups, the glands, including their developing terminal secretory units, contained far greater numbers of cells positive for proliferating cell nuclear antigen (PCNA) than did adult glands. A single administration of 1% DMBA (0.05 ml/130 g b.w.) did not produce adenocarcinoma, but did induce occasional sarcomas, such as rhabdomyosarcoma and fibrosarcoma, in 2 months. Most glands regenerated with minimal scar formation. Microscopically, these glands were atypical in that they contained increased numbers of PCNA-positive cells, underdeveloped granular ducts, and striated ducts surrounded by MECs positive for alpha smooth muscle actin (αSMA). Though these features were also observed in the regenerated glands after acetone injection, the number of PCNA-positive cells was relatively high in the glands of DMBA-treated females, especially in the terminal secretory unit. The second DMBA injection at 10 weeks of age produced adenocarcinoma made up of αSMA-positive MECs and keratin 19-positive duct cells. Such MEC-associated adenocarcinoma was induced in the glands of more than half the female but not the male animals. Replacement of either of the double DMBA treatments with acetone, or DMBA treatment, single or double, of adult glands did not produce adenocarcinoma, but did produce sarcoma and squamous cell carcinoma. These results suggest that (1) at least two genetic mutations are necessary for induction of adenocarcinoma with MECs in the rat submandibular gland, (2) the mutation is efficiently introduced to pup glands whose terminal secretory units exhibit extreme proliferative activity, and (3) the second mutation is difficult to introduce in male glands, whose proliferative activity is relatively low, and/or transformed cells need some female hormone after the mutation to propagate.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 35-42 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Neugeborenes ; Frühgeborenes ; Ultraschall ; Gehirn ; Rückenmark ; Key words ; Premature infant ; Newborn ; Sonography ; Brain ; Spinal cord
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Examination of the central nervous system in premature and full-term infants requires a sensible selection of the available diagnostic procedures such as ultrasound, MRI and CT to allow sufficient and accurate diagnosis and management. Ultrasound: Ultrasound, including the various Doppler techniques, is a very reliable, safe, noninvasive diagnostic tool that allows evaluation of even severely ill patients in intensive care units. It is especially well suited for the study of intracranial hemorrhage, hypoxic-ischemic encephalopathy, congenital malformations of the brain and lesions produced by intrauterine and acquired infections. Sonography is also very reliable in examination of spinal dysraphism and spinal cord injuries during birth. The necessity of surgical intervention (i.e. shunt implantation) as well as subsequent postoperative follow-up can be provided. MRI: In contrast to ultrasound, MRI is most useful to demonstrate the age-dependent myelinization pattern and clearly discriminates between the white and gray matter of the central nervous system. We therefore use MRI for the detection of complex malformations of the central nervous system in particular disorders of cell migration and for a final estimation of a perinatal brain injury. Conclusion: A precise ultrasound examination performed by an experienced physician who is familiar with the expected pathology and has access to a well-adjusted ultrasound machine should help to minimize the use of confirming CT and MRI investigations and to optimize their optional use in more complex cases.
    Notizen: Zusammenfassung Zur Untersuchung des Gehirns und Rückenmarks von Früh- und Neugeborenen müssen die zur Verfügung stehenden Bildmodalitäten – Ultraschall, MR, CT – gemäß ihrer Aussagekraft in Bezug auf klinische Fragestellung und therapeutische Konsequenz angewendet werden. Ultraschall: Der Ultraschall einschließlich der verschiedenen Dopplertechniken ermöglicht ohne Sedierung die rasche, risikoarme und sehr zuverlässige Untersuchung auch schwerkranker Kinder auf der Intensivstation. Es gilt, die Hirnblutungen, die hypoxisch-ischämischen Hirnschädigungen und ihre Folgen, Hirnmissbildungen, Folgen kongenitaler und postnatal erworbener Infektionen, die Dysrhaphien des Rückenmarks und die geburtstraumatischen Rückenmarkschädigungen nachzuweisen oder auszuschließen, die Indikation zu chirurgischen Interventionen (z.B. Drainage eines Hydrozephalus) zu stellen und deren Erfolg zu beurteilen. Für den frühen Nachweis hypoxisch-ischämischer Schädigungen ist der Ultraschall wenig sensitiv. MRT: Da das MR im Gegensatz zum Ultraschall die altersabhängige Myelinisierung zeigt und die Unterscheidung zwischen grauer und weißer Substanz ermöglicht, nützen wir diese anatomische Auflösung bei der Untersuchung von sowohl sehr komplexen Hirnfehlbildungen als auch solchen, die mit Migrationsstörungen einhergehen, und gelegentlich für die abschließende Beurteilung des Ausmaßes einer perinatalen Hirnschädigung. Schlussfolgerung: Nach einer sorgfältig durchgeführten Ultraschalluntersuchung durch einen mit der zu erwartenden Pathologie vertrauten Untersucher mit einem hochauflösenden Ultraschallgerät sollten CT- und MR-Untersuchungen nur zur Bestätigung des Ultraschallbefunds überflüssig sein, zu deren evtl. notwendiger Ergänzung jedoch optimiert erfolgen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 72-77 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kongenitale Anomalien der Nieren ; Neonatale Hydronephrosen ; Ultraschall in der Neonatalperiode ; Key words ; Congenital anomalies of the kidneys ; Neonatal hydronephrosis ; Neonatal ultrasound
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Malformations of the urinary tract are one of the most common types of anomalies in the neonatal period. Approximately 15–20% of all prenatally detected malformations require acute postnatal imaging. Sonography is the primary imaging modality in the evaluation of nephro-urologic problems in infancy. Hydronephrosis represents the most common pathology, followed by multicystic-dysplastic kidney. Discussion: The result of the sonographic examination directs further imaging. An adequate diagnostic algorithm is decisive for accurate diagnosis, for the appropriate therapeutic regimen and for the prognosis of the patients.
    Notizen: Zusammenfassung Fehlbildungen der Nieren und der ableitenden Harnwege zählen zu den häufigsten kongenitalen Anomalien in der Neugeborenenperiode. Etwa 15–20% aller pränatal diagnostizierten Fehlbildungen erfordern eine akute postnatale Diagnostik. Die Sonographie ist das initiale bildgebende Verfahren der Wahl in der Abklärung nephrourologischer Fragestellungen im Kindesalter. Hydronephrosen stellen die häufigsten Pathologien dar, die multizystisch-dysplastische Niere steht an 2. Stelle. Diskussion: Das Ergebnis der Sonographie ist richtungsweisend für die Wahl der weiteren bildgebenden Verfahren. Der adäquate diagnostische Algorithmus ist entscheidend für die richtige Diagnose, das geeignete therapeutische Prozedere und letztendlich für die Prognose der Patienten.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 123-129 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Spiral-CT ; Herz ; Retrospektives Gating ; Zeitauflösung ; Key words ; Spiral CT ; Heart imaging ; Retrospective gating ; Temporal resolution
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: Spiral CT of the heart using the established ways of ECG synchronization is hampered by the relatively long acquisition times of 250 to 500 ms. This only allows to acquire diastolic images in patients with moderate heart rates. In this work, algorithms for time-optimized retrospective cardiac gating are presented, and their potential to improve temporal resolution is investigated. Material and methods: These algorithms use data from multiple gantry rotations for image reconstruction, which is possible for multi-scans at fixed slice positions as well as for overlapping spiral scans. Temporal resolution was quantified using computer simulations and compared to experimental data from pigs. Results: Using a conventional sub-second CT scanner, considerably higher temporal resolutions are possible with spiral scanning. A temporal resolution of 170 ms already provides systolic images with little motion artifacts. Higher temporal resolutions of up to 70 ms are demonstrated for multi-scans, which allows to depict ventricle wall movement over the complete cardiac cycle. Discussion: The method of time-optimized retrospective cardiac gating broadens the spectrum of conventional spiral-CT for cardiac imaging. It can be directly transferred to multi-slice scanners. Here it can be used clinically because of reduced scan time. Potential applications are the determination of functional cardiac parameters like ejection fraction and the detection of disorders of ventricle wall movement.
    Notizen: Zusammenfassung Zielsetzung: Die Spiral-CT des Herzens ist mit bisherigen Verfahren zur EKG-Synchronisation nur eingeschränkt möglich. Die Aufnahmezeit von ca. 250 bis 500 ms ermöglicht nur diastolische Aufnahmen bei Patienten mit moderater Herzfrequenz. In dieser Arbeit wurden Algorithmen zum zeitoptimierten retrospektiven EKG-Gating entwickelt und untersucht, wie höhere Zeitauflösungen erreicht werden können. Material und Methode: Das Prinzip der Algorithmen ist es, Daten von mehreren Gantry-Umläufen für die Bildrekonstruktion heranzuziehen. Dies ist sowohl in einzelnen Schichten als auch bei Spiralscans mit überlappenden Aufnahmeschichten möglich. Die Zeitauflösung wurde durch Computersimulationen für verschiedene Aufnahmeparameter bestimmt und mit Experimenten an Schweinen verglichen. Ergebnisse: Es zeigt sich, dass mit einem Standard-Subsekunden-CT-Scanner mit überlappenden Spiralen deutlich höhere Zeitauflösungen möglich sind, bereits 170 ms ermöglichen eine Darstellung der Systole mit nur minimalen Bewegungsartefakten. An einzelnen Schichten wurden Zeitauflösungen von bis zu 70 ms demonstriert, womit die Herzwandbewegung über den kompletten Herzzyklus dargestellt werden kann. Diskussion: Die Methode des zeitoptimierten retrospektiven EKG-Gating erweitert die Einsatzmöglichkeiten herkömmlicher Spiral-CTs für die Bildgebung des Herzens. Sie lässt sich direkt auf Multizeilen-CTs übertragen, wo sie wegen der Reduktion der Untersuchungszeit klinisch eingesetzt werden kann. Mögliche Anwendungen sind die Bestimmung von funktionellen Herzparametern wie Ejektionsfraktion und die Detektion von Wandbewegungsstörungen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 9
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Magnetresonanztomographie ; Flussmessung ; Koronararterie ; Koronare Bypassgefäße ; Key words ; MR imaging ; Flow quantification ; Coronary artery ; Coronary bypass grafts
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: To evaluate accuracy of velocity encoded cine MR imaging for determination of blood flow in coronary arteries and coronary bypass grafts. Materials and methods: 12 patients with 22 coronary bypass grafts underwent intraoperative flow quantification using the transit time ultrasound method. These values were compared to postoperative MR phase shift measurements. Flow measurements were performed preoperatively in 28 coronary arteries of 20 patients. For flow measurement, we used a velocity-encoded k-space segmented gradient echo sequence with a temporal resolution of 110 or 125 ms, respectively. 6–8 pase shift images could be acquired during one cardiac cycle. Results: There was a significant correlation between intraoperative and flow measurements using velocity-encoded MR imaging (r=0.74, p〈0.0001, t-test). Flow volumes determined by MR imaging were systemati-cally larger than those determined by the transit time ultrasound method. Mean flow in coronary arteries was reduced in severly stenosed vessels (〉70%) compared to normal vessels. Intra- and interobserver vari-ability were 10.5 and 15% (coronary bypass grafts), and 12.3 and 15.8% (coronary ar- teries), respectively. Conclusions: Velocity-encoded MR imaging enables determination of flow in coronary artery bypass grafts and coronary arteries. Future developments should aim at the improvement of spatial and temporal resolution of the method.
    Notizen: Zusammenfassung Ziel: Es sollte die Genauigkeit der MR-Phasenkontrastmethode zur Ermittlung des Flusses in Koronararterien und koronaren Bypassgefäßen bestimmt werden. Material und Methode: Die MRT-Flussmessungen von 12 Patienten mit 22 Bypassgefäßen wurden mit intraoperativ mittels Ultraschalldurchflussmethode bestimmten Flüssen verglichen. Präoperativ wurden zusätzlich Flussmessungen in 28 Koronararterien von 20 Patienten durchgeführt. Zur MRT-Flussmessung wurde eine segmentierte 2D-Flash-Sequenz verwendet, die eine zeitliche Auflösung von 110 bzw. 125 ms aufwies. Dies ermöglichte die Akquisition von 6–8 Bildpaaren pro Herzzyklus. Ergebnisse: Es bestand eine signifikante Korrelation zwischen den Ergebnissen der intraoperativen und denen der postoperativen MRT-Flussmessung (r=0,76, p〈0,0001, t-Test). Das mit der MRT gemessene Flussvolumen lag über dem bei der Ultraschallmessung ermittelten. Die Bestimmung des mittleren Flusses in den Koronararterien zeigte deutliche Unterschiede zwischen Gefäßen mit höhergradiger Stenose (〉70%) und Gefäßen ohne Stenose. Die Intra- und Interbeobachtervariabilitäten betrugen 10,5 und 15% (Bypass) bzw. 12,3 und 15,8% (Koronararterien). Schlussfolgerungen: Die Phasenkontrastmethode ermöglicht – in Kenntnis ihrer Limitationen – eine relativ genaue Bestimmung des Blutflusses in Koronararterien und koronaren Bypassgefäßen. Weiterentwicklungen der Methode müssen eine verbesserte räumliche und zeitliche Auflösung zum Ziel haben.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 177-183 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Mammakarzinom ; Früherkennung ; Qualitätssicherung ; Key words ; Breast cancer ; Screening ; Quality assessment
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In Germany there is still an urgent need for action in regard to screening for breast cancer. The announcement of research projects for mammography screening proves this. The following reports the results of the Munich field study. In 2 years, 2489 breast cancer cases were registered (status 6/98). Screening data were available for 1319 patients. The reduction in mortality, found in randomized studies, due to mammography in women over 50 years old was confirmed. A relative reduction of 44.8% in 10-year mortality could be estimated through mammography and 25.1% through palpation, in comparison with ”doing nothing”. We could also estimate the participation of screening and the used methods in the Munich region. If the mammographies carried out today were used at 2-year intervals for women aged between 50 and 70 years, then the mammography screening could be performed with no additional costs for 70% of the women. The known facts regarding the population-based mortality and regarding the acceptance of the palpation screening and frequency of mammography are additional aspects for inclusion in the discussion of what research projects in Germany are and what they should fulfill.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund: Bei der Früherkennung des Mammakarzinoms besteht in Deutschland nach wie vor ein dringender Handlungsbedarf. Die Ausschreibung von Modellprojekten zur Einführung des Mammographiescreenings belegt dies. Im folgenden wird – als Diskussionsgrundlage –über erste Ergebnisse der Feldstudie München berichtet. Ergebnisse: In einem Zeitraum von 2 Jahren wurden 2489 Mammakarzinome registriert (Stand Juni 1998). Zu 1319 Patientinnen sind Angaben zur Früherkennung verfügbar. Die durch randomisierte Studien gesicherte Senkung der Mortalität durch die Mammographie im Alter 〉50 Jahre konnte bestätigt werden. Aufgrund der dokumentierten Stadienverteilung beträgt die Schätzung für die relative Senkung der 10-Jahres-Mortalität durch die Mammographie 44,8% und durch die Palpation 25,1% im Vergleich zum „Nichtstun”. Auch die Inanspruchnahme der Früherkennung und die in der Region München eingesetzten Methoden konnten abgeschätzt werden. Schlussfolgerungen: Würden die heute durchgeführten Mammographien bei Frauen im Alter zwischen 50 und 70 Jahren mit einem Abstand von 2 Jahren eingesetzt, so könnte das Mammographiescreening bei etwa 82% der Frauen kostenneutral durchgeführt werden. Die bekannten Fakten zur Mortalität und zur bundesweiten Inanspruchnahme des heutigen Früherkennungsangebots sind weitere Grundlagen für die Diskussion, was Modellprojekte in Deutschland sein und was sie wann leisten sollten.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 11
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Schmerz 14 (2000), S. 1-4 
    ISSN: 1432-2129
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kopfschmerz ; Kinder ; Akuttherapie ; Flupirtin ; Paracetamol ; Keywords ; Children ; Acute treatment ; Tension-type headache ; Flupirtine ; Paracetamol
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Background: About 10% of all schoolchil- dren are suffering from migraine and 50% from tension-type headache. Headache of acute onset usually will be treated with analgesic substances like paracetamol, acetylsalicylic acid or ibuprofen, the first one being the reference drug for tension-type headache in childhood. In case of lacking improvement or side-effects there is demand for an alternative safe substance for the acute analgesic therapy. Methods: In a double-blind randomised investigation flupirtine and paracetamol were given in two consecutive attacks of episodic tension-type headache. 30 children, 6–12 years old, were included. Dosage was determined according to age and weight. The children documented the acute headache intensity and duration in a special diary. Results: Headache intensity was reduced during 2 h after intake in 89% of the 19 children treated. The reduction was 6,5 to 3,1 for flupirtine and 6,9 to 3,3/10 for paracetamol. There was no statistically significant difference between the two substances. Relevant side-effects could not be observed. Conclusion: Flupirtine has shown a convincing clinical effect treating acute episodic tension-type headache for children. The substance was well tolerated by the patients. In addition, flupirtine provides a high degree of safety.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund: Etwa 10% aller Schulkinder leiden nach neueren deutschen epidemiologischen Untersuchungen zumindest gelegentlich an Migräne und etwa 50% an Kopfschmerzen vom Spannungstyp. Häufig nehmen sie bei Spannungskopfschmerzen analgetische Monosubstanzen wie Paracetamol, Azetylsalizylsäure oder Ibuprofen ein. Bei nicht ausreichender Wirkung bzw. Unverträglichkeit besteht Bedarf nach weiteren Substanzen für die Akutanwendung. Methode: In einer doppelblindrandomisierten und gekreuzten Anordnung wurden Paracetamol bzw. das analgetisch und muskelrelaxierend wirksame Flupirtin 30 6- bis 12jährigen Kindern für 2 episodische Spannungskopfschmerzattacken angeboten. 10 Kinder benötigten nach dem Erstkontakt keine Medikation mehr, 1 Kind lehnte die Einnahme grundsätzlich ab. Ergebnisse: Die Kopfschmerzstärke verringerte sich laut Kopfschmerztagebuch innerhalb von 2 h nach der Einnahme auf einer numerischen Schmerzskala (0–10) von 6,5 auf 3,1 unter Flupirtin und von 6,9 auf 3,3 unter Paracetamol bei 89% der verbliebenen 19 Kinder. Statistisch signifikante Unterschiede zwischen beiden Substanzen bestanden nicht. Als Nebenwirkung trat 1-mal Erbrechen unter Paracetamol auf. Schlussfolgerung: Flupirtin hat sich in der Akutphase von episodischen Spannungskopfschmerzen beim Kind bewährt. Es verfügt über eine gute Verträglichkeit. Im Vergleich zu Paracetamol scheint v.a. bei akzidenteller Überdosierung eine größere Sicherheit zu bestehen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 12
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Schmerz 14 (2000), S. 5-9 
    ISSN: 1432-2129
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Periphere Nervenläsionen ; Begutachtung ; Neuropathie ; Minderung der Erwerbs- fähigkeit ; Keywords ; Peripheral nerve lesion ; Neuralgia-physiopathology ; Causalgia-physiopathology ; Loss of earning capacity
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Introduction: The loss of functional capacity by peripheral nerve lesion is easy to be estimated: A certain neurologic dysfunction results in a characteristic reduction of the former individual capacity. In contrast, the effect of accompanying pain to every-day life and working ability is not known exactly. In this study, we compared the results of judgement in nerve lesions under the circumstances of additional pain syndromes. Methods: From January 1994 until Dezember 1998 we saw 57 patients with peripheral nerve lesions, part of them with an additional pain syndrome. Beside conventional neurological examination a detailed pain analysis has been done. Results: Lesions of the median or ulnar nerves showed regularly disturbences in neurological functions (10/14 for the mediane nerve, 13/16 for the ulnar nerve). Astonishing is the fact, that serious pain after nerve lesion only occurs in cases of partial nerve lesion. We saw neuralgias in 6 patients with ulnar neuropathy, in three cases of median nerve lesions we could see severe neuralgia (causalgia we found in 3 cases of ulnar neuropathy, in 6 cases after Median Nerve lesion). Patients with a lesion of the central plexus brachialis showed in 10 of 11 cases an additional pain syndrome. Other nerves have been affected more rarely. For the judgement of the loss of earning capacity we saw an additional pain related diminuition of at least 10% compared to those patients without pain problems. Conclusions: The common grading scales for peripheral nerve lesions are not suitable in cases accompanied by an additional pain syndrome. Beside a functional deficit the effect of severe pain in these patients has to be estimated. On an average, patients with addtitional pain-problems get a 10% extended loss of earning capacity, even more in particular cases.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Anhand retrospektiver Daten sollten geeignete Bewertungsgrundlagen für die Begutachtung peripherer Nervenläsionen erarbeitet werden. Methode: Von Januar 1994 bis Dezember 1998 wurden insgesamt 57 Patienten (36 männlich, 21 weiblich, Durchschnittsalter 33,9 Jahre) mit dieser Fragestellung im Rahmen einer Begutachtung untersucht. Ursächlich lagen traumatische Ereignisse bei 39 (68%), postoperative Störungen bei 14 und andere Schädigungen bei 4 Patienten zugrunde. Ergebnisse: Beim N. medianus und N. ulnaris (beispielhaft) überwogen die Schmerzzustände bei inkompletten Läsionen. Neuralgien fanden sich bei 3 bzw. 6 Patienten mit N.-medianus- bzw. N.-ulnaris-Läsion. Eine Kausalgie fand sich bei 6 bzw. 3 Patienten. Mit Ausnahme von Armplexusläsionen waren andere Nerven seltener betroffen. Diese Situation wurde mit einer durchschnittlich um 10% höher gelegenen Einschätzung der Leistungseinbuße berücksichtigt, wenn gleichzeitig Schmerzen vorlagen. Schlussfolgerungen: Die für die reine Funktionseinbuße gültigen Skalen zur Bemessung peripherer Nervenläsionen können für die Begutachtung von Schmerzsyndromen nur bedingt herangezogen werden. Meist führen Schmerzen zu einer um durchschnittlich 10% höheren Einschränkung der Erwerbsfähigkeit (MdE), allerdings sind in manchen Fällen auch größere Einbußen denkbar.
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  • 13
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Schmerz 14 (2000), S. 10-17 
    ISSN: 1432-2129
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Schmerzerkrankungen ; Krankheitsschwere ; Chronifizierungsstadien ; Mainzer Stadienmodell ; Keywords ; Chronic pain ; Grading procedure ; Mainz Pain Staging System
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Introduction: Chronic pain is an individually variable experience, incorporating physical, psychological and social dimensions. Chronic pain occurs in a broad spectrum of severity; therefore, a grading procedure is of crucial importance in clinical research and in epidemiologic studies. The Mainz Pain Staging System is an interview-administered, multi-dimensional measure of chronic pain severity. The system suggests grading chronic pain in terms of 4 axes: time (persistence), spreading of pain site, medication use, and health care utilization. The whole scale consist of 10 items. The resulting score is used to classify the pain problem in three stages (I, II, III). Analysing the broader validity and parametric properties of the staging system is the purpose of the present study. Methods: The staging system and psychosocial data were administered to 542 consecutive patients of different diagnoses who attended one of six pain clinics in the year 1995/96. In a time period of 3 months since first contact, treatment procedures were registered. Three months after first contact patients rated the effectiveness of treatment concerning reduction of pain intensity. Results: According to the criteria of the staging system 25% of the sample belonged to each stage I and stage III, whereas 50% were classified to stage II. As a measure of validity, chronic pain status demonstrated significant correlation with psychological impairment, disability and time off work, whereas there was no correlation to pain intensity and persistence of pain. Surprisingly we found no difference in amount and quality of treatment between patients who were graded as severe pain patients (stage III) and the other stages. Furthermore, effectiveness of treatment also did not differ between the three stages. We made several proposals for optimizing the staging system. Conclusion: Given the high prevalence of recurrent and chronic pain as well as the broadness of severity, an important issue on further research is identification of factors which influence the chronification process. For this purpose improved measures of graded classification of pain status are needed.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund: Die Beschreibung von Schmerzsyndromen ist durch eine Diagnose allein nicht ausreichend gewährleistet; erst die Angabe der Krankheitsschwere ermöglicht sowohl die Indikation der entsprechenden Behandlung als auch eine Vergleichbarkeit von Fällen. Patienten und Methode: In einer multizentrischen Studie wurde bei 542 Patienten das aus der Mainzer Arbeitsgruppe um Gerbershagen 1986 vorgestellte Stadienmodell der Chronifizierung ermittelt und in Abhängigkeit von Patienten- und Diagnosemerkmalen sowie im Hinblick auf seine parametrischen Eigenschaften analysiert. Ergebnisse und Diskussionen: Die Ergebnisse der Untersuchung bestätigen die gute Validität des Verfahrens im Hinblick auf seine Unabhängigkeit von schmerzspezifischen Parametern. Es besteht theoriegemäß eine gute Übereinstimmung zum Ausmaß der emotionalen Befindlichkeit (Depression), zur subjektiven Beeinträchtigung und zum Ausmaß der Arbeitsunfähigkeit. Die Ergebnisse zeigen auch Ansätze für Verbesserungsmöglichkeiten. Einige der berücksichtigten Kriterien sind vermutlich überflüssig, während der zusätzliche Einbezug des subjektiven Beeinträchtigungserlebens notwendig erscheint. Ob ein übergreifendes Graduierungsmodell für verschiedene Schmerzerkrankungen überhaupt valide sein kann, muss eine weitergehende Analyse zeigen.
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  • 14
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Schmerz 14 (2000), S. 29-32 
    ISSN: 1432-2129
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Flupirtin ; Langzeitbehandlung ; Keywords ; Flupirtine ; Long-term treatment
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Case report: The worker O.H., born in 1959, had in 1992 an accident as a car driver. His injuries were a severe acceleration trauma of the cervical spine with rupture of the longitudinal ligament, a concussion of the brain, and an eye injury. Therapy: After the emergency treatment, the multidisciplinary management could not resolve the persistent musculoskeletal cervicocephal and -brachial pain syndrome. The long-term application of 100 mg flupirtine tid improved the chronic pain state for 50–60%. Due to this regimen, the patient could be rehabilitated.
    Notizen: Zusammenfassung Fallbericht: Der 1959 geborene Arbeiter (O.H.) erlitt im September 1992 als PKW-Fahrer einen Wegeunfall mit schwerem HWS-Trauma, Commotio cerebri, Oberlidverletzung und Augapfelprellung rechts. Danach persistierten zervikozephale und zervikobrachiale Schmerzen. Behandlung: Nach der Evaluation verschiedener Therapieverfahren erfolgte die Einstellung auf durchschnittlich 3-mal 100 mg Flupirtin täglich mit dem Ergebnis einer durchschnittlich 50- bis 60%igen Linderung starker, belastungsabhängiger Dauerschmerzen. Dank dieser Medikation konnte der Betroffene beruflich integriert werden.
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  • 15
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 18-27 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; MRT ; Neugeborene ; Cerebrum ; Fetus ; Key words ; MRI ; Neonatal ; Brain ; Fetal
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Magnetic resonance tomography (MRT) has become the most important method in the workup of infantile cerebral complications after primary sonography. Cerebral MR examination and image interpretation during the infantile period require extensive knowledge of morphological manifestations, their pathophysiological background, and frequency. The choice of imaging parameters and image interpretation is demonstrated in infarctions and hemorrhages of the mature and immature brain. A review of the main differential diagnoses is also given. The relevance of MR spectroscopy and fetal MRI is discussed.
    Notizen: Zusammenfassung Zur Abklärung zerebraler Veränderungen bei Neugeborenen hat sich die Magnetresonanztomographie (MRT) als wichtigste weiterführende Methode nach der Sonographie entwickelt. Die Durchführung und Auswertung der MR-Untersuchungen erfordern jedoch eine genaue Kenntnis der morphologischen Manifestationen, des pathophysiologischen Hintergrunds und der Häufigkeit bestimmter zerebraler Komplikationen in diesem Lebensalter. Resümee: Ausgehend von zerebrovaskulären Erkrankungen werden diese Fragen behandelt, wobei sowohl auf die Auswahl der adäquaten Untersuchungsparameter als auch auf die Bildinterpretation und die wichtigsten Differentialdiagnosen eingegangen wird. Die Bedeutung von MR-Spektroskopie und fetaler MRT wird diskutiert.
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  • 16
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 43-51 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Thorax ; Neugeborene ; Frühgeborene ; Kongenitale Pathologien ; Erworbene Pathologien ; Key words ; Chest ; Newborn ; Preterm infant ; Congenital pathologies ; Acquired pathologies
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In diagnostic imaging of thoracic pathologies in mature and especially immature neonates, chest X-ray has a leading position. Profound knowledge of the normal chest X-ray and the potential physiological perinatal changes is the basic requirement for interpretation of the X-ray of a neonate. Childhood pathologie: Many congenital and acquired diseases that the radiologist is faced with in neonatology are unknown in the imaging of adults. Many of these changes are life-threatening or may have an impact on the patient’s future quality of life. Therefore early diagnosis in close cooperation with the paediatrician is essential. We give here an overview of the most important pathologic changes that the radiologist may be con- fronted with in daily routine.
    Notizen: Zusammenfassung In der bildgebenden Diagnostik thorakaler Pathologien bei reifen und insbesondere unreifen Neugeborenen steht das Thoraxröntgenbild an erster Stelle. Profunde Kenntnisse des normalen Thoraxbilds und der möglichen physiologischen peripartalen Veränderungen sind Voraussetzung für die Interpretation der neonatologischen Thoraxaufnahme. Kindliche Pathologien: Eine Vielzahl von kongenitalen und erworbenen Veränderungen, mit denen der Radiologe in der Neonatologie konfrontiert ist, sind in der Radiodiagnostik des erwachsenen Patienten unbekannt. Viele dieser Veränderungen sind für den Patienten lebensbedrohlich oder können die Lebensqualität in seinem weiteren Leben beeinflussen. Eine frühzeitige Diagnostik in enger Zusammenarbeit mit dem Pädiater ist daher essenziell. Hier wird ein Überblick über die wichtigsten Pathologien, mit denen der Radiologe in der täglichen Routine konfrontiert sein kann, gegeben.
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  • 17
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 63-71 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Gastrointestinaler Notfall ; Neugeborenenalter ; Bildgebende Diagnostik ; Key words ; Gastrointestinal emergency ; Nenoate ; Diagnostic imaging
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Gastrointestinal emergencies in neonates often demand a quick and efficient diagnos-tic imaging. The procedures have to take the special diseases and conditions in these babies and preterm children into account. Conclusion: This paper summarises the most common causes for gastrointestinal neonatal emergencies and discusses the indication and performance as well as the diagnostic value of the commonly used modalities, giving some suggestions for an efficient imaging algorithm. Most of the time conventional plain abdominal films and sonography can answer the clinically important questions, however, in certain conditions fluoroscopy with contrast administration (enema, etc.) is mandatory. Only rarely is CT, MRI or Angiography indicated.
    Notizen: Zusammenfassung Der gastrointestinale Notfall im Neugeborenenalter erfordert oft eine rasche, effiziente, den Bedingungen des Neu- und Frühgeborenenalters angepasste bildgebende Diagnostik. Diese Arbeit beschreibt die in diesem Zusammenhang wichtigsten angeborenen und erworbenen Erkrankungen und diskutiert die Durchführung und Indikation bzw. den Stellenwert der zur Verfügung stehenden bildgebenden Methoden. Schlussfolgerung: Zumeist kann mit dem Abdomenübersichtsröntgen und dem Sonogramm eine ausreichende diagnostische Klärung erzielt werden. Bei bestimmten Fragestellungen ist jedoch eine weitergehende Beurteilung durch ein Kontrastmittelröntgen bzw. eine Durchleuchtungsuntersuchung (wie z.B. Schluckakt- und Magenröntgen oder Irrigoskopie) unabdingbar. CT, MRT oder Angiographie werden nur seltenst benötigt.
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  • 18
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 78-82 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Intranet ; Internet ; PACS ; Radiologie ; Key words ; Intranet ; Internet ; PACS ; Radiology
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The aim of the paper is to present the conceptual basis and capabilities of intranet applications in radiology. The intranet, which is the local brother of the internet can be readily realized using existing computer components and a network. All current computer operating systems support intranet applications which allow hard and software independent communication of text, images, video and sound with the use of browser software without dedicated programs on the individual personal computers. Radiological applications for text communication e.g. department specific bulletin boards and access to examination protocols; use of image communication for viewing and limited processing and documentation of radiological images can be achieved on decentralized PCs as well as speech communication for dictation, distribution of dictation and speech recognition. Discussion: The intranet helps to optimize the organizational efficiency and cost effectiveness in the daily work of radiological departments in outpatients and hospital settings. The general interest in internet and intranet technology will guarantee its continuous development.
    Notizen: Zusammenfassung Ziel dieses Beitrags ist es, konzeptionelle Grundlagen und Möglichkeiten von Intranetanwendungen in der Radiologie aufzuzeigen. Das Intranet, das der lokale Bruder des Internets ist, kann gegenwärtig relativ einfach mit den bestehenden Computerkomponenten und einem Netzwerk realisiert werden. Alle aktuellen Betriebssysteme unterstützen Intranetanwendungen, mit denen sowohl Hardware – als auch Software – unabhängig mit Hilfe von sog. Browsern die Kommunikation von Text, Bild, Video und Ton möglich ist, ohne dass auf den peripheren Rechnern entsprechend spezielle Software vorhanden sein muss. Beispielhafte Anwendungen der Textkommunikation werden vorgestellt, wie z.B. abteilungsspezifische Informationen und Untersuchungsprotokolle, außerdem Anwendungen der Bild- und Tonkommunikation. Diskussion: Das Intranet eröffnet insbesondere im täglichen Einsatz radiologischer Abteilungen im ambulanten und stationärem Bereich neue Möglichkeiten zur organisatorischen Effizienzsteigerung und Kosteneffektivität. Das globale Interesse an der Inter- und Intranettechnologie sichert die kontinuierliche Weiterentwicklung.
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  • 19
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Mehrzeilen-CT ; Elektronenstrahl-CT ; Koronar-Screening ; CT Angiographie ; Koronarsklerose ; Keywords ; Multidetector CT ; Electron beam CT ; Coronary screening ; CT angiography ; Coronary atherosclerosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: Multirow-detector-spiral-CT (MSCT) allows for 250 ms effective exposure time. The purpose of this study was to demonstrate the possibilities and limitations of this CT technology for non enhanced and contrast enhanced investigation of the coronary arteries. Methods: Investigation of the coronary arteries without contrast medium for quantification of coronary calcifications was performed in an obese patient (140 kg) with MSCT and electron beam CT (EBCT). In 56 patients contrast enhanced CT angiography of the coronary arteries was performed to determine image quality depending on the heart rate. Results: In the obese patient superior image quality could be achieved with MSCT allowing for reliable quantification of coronary calcifications. With MSCT angiography of the coronary arteries good image quality was achieved in patients with a heart rate of 59±8 beats per minute. Conclusion: Even if there are limitations in patients with higher heart rates with an effective exposure time of 250 ms MSCT has clear advantage of image quality in the assessment of non enhanced and contrast enhanced coronary arteries.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Mit dem Mehrzeilendetektorspiral-CT (MSCT) sind effektive Aufnahmezeiten von 250 ms möglich. Die Möglichkeiten und Grenzen dieser CT-Technologie zur nativen und kontrastverstärkten Untersuchung der Koronargefäße sollen in dieser Arbeit dargestellt werden. Methode: Die native Untersuchung der Koronargefäße zur Quantifizierung von Koronarkalk wurde bei einem Patienten mit Adipositas (140 kg) mit dem Elektronenstrahl-CT (EBCT) und dem MSCT vorgenommen. Bei 56 Patienten wurde eine kontrastverstärkte MSCT-Angiographie der Koronargefäße vorgenommen und festgestellt, bei welcher Herzfrequenz eine diagnostisch ausreichende Bildqualität zu erreichen ist. Ergebnisse: Bei der Untersuchung des Patienten mit Adipositas konnte mit dem MSCT eine erheblich bessere Bildqualität erreicht werden, die eine Quantifizierung von Koronarkalk erheblich erleichterte. Mit der MSCT-Angiographie der Koronargefäße konnte bei einer Herzfrequenz von 59±8 Schlägen/min eine diagnostisch gute Bildqualität erreicht werden. Schlussfolgerung: Auch wenn mit einer effektiven Aufnahmezeit von 250 ms Limitationen bei höheren Herzfrequenzen zu erwarten sind, können mit dem MSCT entscheidende Vorteile in der Bildqualität in der nativen und kontrastverstärkten Untersuchung der Koronargefäße erreicht werden.
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  • 20
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Herz ; Herz-MR ; Volumen ; Cine MR ; Key words ; Heart ; Cardiac MRI ; Volume ; Cine MR
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: To evaluate method- and user effects as well as the required time in the determination of left- and right ventricular ejection fractions in comparing manual and semiautomatic border detection of the endocardium. Methods: In 22 patients with varying cardiac diseases endocardial borders were detected either manually or semiautomatically (seeded ROI) and subsequently the right and left ventricular volume ejection fractions were computer-calculated. Two investigators defined the endocardial borders for both ventricles using both methods. For statistical analysis two-factorial analyses of variance were performed for the four variables: VEF right ventricle, VEF left ventricle, required time right ventricle, required time left ventricle (SAS, Anova). Results: There was no user or method effect detectable for both ventricles. The required time for both ventricles also did not reveal a user effect, but there was a dramatic method effect concerning a reduction of the required time for analysis for both ventricles 〉50%. Conclusions: The semiautomatic mode for detecting the endocardial borders in determining right and left ventricular ejection fractions did not demonstrate results differing from the results of the manual method, but is significantly superior concerning the time required for analysing ejection fractions of both ventricles with a reduction of over 50%. This might significantly reduce the expenditure for personnel.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Die manuelle und semiautomatische Endokarddetektion zur Bestimmung links- und rechtsventrikulärer Volumenejektionsfraktionen (VEF) werden verglichen. Ziel dieser Arbeit ist die Evaluierung des Methoden- und Anwendereffekts sowie der Bearbeitungszeit beider Verfahren. Methode: An 22 Patienten mit unterschiedlichen kardialen Erkrankungen wurden die Endokardgrenzen manuell und mit einem semiautomatischen Verfahren (Seeded-ROI) ermittelt und anschließend die rechts- und linksventrikulären Volumenejektionsfraktionen automatisch berechnet. In allen Fällen wurden von 2 Untersuchern die Endokardgrenzen des rechten und linken Ventrikels manuell und semiautomatisch bestimmt. Zur statistischen Analyse wurden 2-faktorielle Varianzanalysen (Methoden- und Anwendereffekt einschließlich Wechselwirkungen) für die 4 Variablen durchgeführt: VEF rechtsventrikulär, VEF linksventrikulär, Zeitaufwand rechtsventrikulär, Zeitaufwand linksventrikulär (SAS, Anova). Ergebnisse: Bezüglich der Bestimmungen der rechts- und linksventrikulären VEF war weder ein Methoden- (p=0,9613) noch ein Anwendereffekt (p=0,3095) nachweisbar. Bezogen auf die benötigte Bearbeitungszeit fand sich ebenfalls kein Anwendereffekt, aber ein massiver Methodeneffekt (p〈0,0001) im Sinn einer Reduzierung der Bearbeitungszeit um 〉50% sowohl für den rechten als auch für den linken Ventrikel. Schlussfolgerung: Nach unseren Erfahrungen liefert das semiautomatische Seeding-Verfahren zur Festlegung der Endokardgrenzen bei der Bestimmung der links- und rechtsventrikulären Ejektionsfraktionen keine von der manuellen Methode abweichenden Ergebnisse, ist aber bezüglich der Bearbeitungszeit deutlich überlegen. Die über 50%ige Zeitersparnis reduziert den Personalaufwand.
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  • 21
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Koronare Herzkrankheit ; Magnetresonanztomographie ; Myokardperfusion ; SPECT ; Key words ; Coronary artery disease ; Magnetic resonance imaging ; Myocardial perfusion ; SPECT
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Aim: Performance of combined rest/stress MR perfusion studies and the analysis of qualitative signal intensity parameters in comparison with 99mTc-SestaMIBI SPECT in patients with known coronary artery disease (CAD). Methods: Sixteen patients with CAD underwent MR myocardial perfusion assessment at rest and after dipyridamole-induced hyperemia. Qualitative parameters (SI increase, SI upslope) of the SI time-curves were evaluated and characteristics of normal, reversible and persistent hypoperfused myocardium as assessed by 99mTc-SestaMIBI SPECT were compared. Results: Compared with the rest values, normal myocardium showed a significant increase of the SI upslope during hyperemia (P〈0.001), whereas persistent (P=0.07) and reversible (P=0.15) hypoperfusions showed only minor changes. SI increase over baseline also showed a significant increase only in normal myocardium (P〈0.001). At rest, reversible ischemic areas showed no significant differences from normal myocardium, whereas during hyperemia SI increase was significantly lower (P=0.02). Conclusions: Qualitative SI parameters of a combined rest/stress MR myocardial perfusion study allow to differentiate normal from reversibly or persistently hypoperfused myocardium.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Die kombinierte Ruhe- und Belastungsuntersuchung der myokardialen Durchblutung in der MRT sowie die Analyse qualitativer SI-Parameter der MR-Myokardperfusion bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit wurden mit der 99mTc-SestaMIBI SPECT verglichen. Methode: Bei 16 Patienten mit koronarer Herzkrankheit (KHK) wurde in der MRT mit einer Mehrschichtgradientenechotechnik die Myokardperfusion unter Ruhe- und Belastungsbedingungen untersucht. Qualitative Signalintensitätsparameter der Kontrastmittelanflutung wurden berechnet und die Parameter in normalen, reversibel und persistierend minderperfundierten Myokardarealen miteinander verglichen. Ergebnisse: Normales Myokard zeigte im Gegensatz zu reversiblen (P=0,15) und persistierenden (P=0,07) Ischämien eine signifikante Zunahme der SI-Anstiegssteilheit unter Belastung (P〈0,001). Die SI-Zunahme zeigte ebenfalls nur in normal perfundierten Arealen eine signifikante Zunahme (P〈0,001) nach Belastung. Unter Belastung zeigte sich bei reversiblen Ischämien eine signifikant niedrigere SI-Zunahme als in normalem Myokard (P=0,02), während sich in Ruhe kein Unterschied zeigte. Schlussfolgerung: Qualitative SI-Parameter der kombinierten MR-Perfusionsuntersuchung des Myokards in Ruhe und unter Belastung erlauben die Differenzierung zwischen normalem sowie reversibel oder persistierend minderperfundiertem Myokard.
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  • 22
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 2-7 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Neugeborenes ; Frühgeborenes ; Bildgebung ; Key words ; Newborn ; Premature infant ; Diagnostic imaging
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Modern neonatology comprises care for a growing number of infants with congenital abnormalities and an increasing number of premature born infants. The survival rates of premature infants have increased dramati- cally during the past decade. This increase in survival rates can be attributed to improved prenatal and obstetric management and to advances in neonatal intensive care medicine. Radiological support: Neonatology has become a pediatric subspeciality of its own resulting in the demand for an equally specialised radiological support. Therefore the availability of a children´s radiologist for radiological and sonographic examinations is mandatory (24 hours a day) for optimal patient care on a neonatal intensive care unit. A good cooperation between radiologist and neonatologist in neonatal intensive care medicine is therefore warranted.
    Notizen: Zusammenfassung Die moderne Neugeborenenintensivmedizin umfasst neben den typischen neonatalen Krankheitsbildern eine wachsende Zahl kleiner Frühgeborener mit einem Geburtsgewicht 〈1500 g und eine, durch verbesserte pränatale Diagnostik, zunehmend größer werdende Gruppe von Kindern mit komplexen Fehlbildungen. Anforderungen an den Radiologen: Diese Entwicklungen stellen auch an den Radiologen neue Anforderungen; neben der zunehmenden Zahl an Frühgeborenen und ihren speziellen Krankheitsbildern ist auch die Abklärung von speziellen, beim Intensivpatienten auftretenden Problemen erforderlich. Durch die meist gegebene Dringlichkeit der radiologischen Abklärung ist die Verfügbarkeit eines Kinderradiologen rund um die Uhr unabdingbar. Zudem müssen fahrbare Röntgen- und Ultraschallgeräte zur Verfügung stehen, um eine Diagnostik direkt am Krankenbett zu ermöglichen. Diskussion: An einer Neugeborenenintensivstation ist daher eine enge Zusammenarbeit mit dem Kinderradiologen unbedingt notwendig.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 23
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 28-34 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Zerebralinfarkt ; Krampfanfall ; Neugeborenes ; Dopplersonographie ; Vasospasmus ; Key words ; Cerebral artery infarction ; Seizure ; Newborn ; Doppler sonography ; Vasospasm
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary A cerebral artery infarction is an important differential diagnosis in the newborn with neurological abnormalities. Based on clinical data, its incidence is estimated to be 1 in 4000 newborns. Since the course is often subclininal, the true incidence is probably higher. Diagnosis: Cerebral ultrasound and Doppler sonography as readily available screening tools play a central role in the initial diagnosis of neonatal cerebral infarction. Definitive diagnosis is made by computed tomography or magnetic resonance imaging. Beside symptomatic anticonvulsive therapy, treatment aims at the prevention of secondary ischemic injury. Discussion: Three term infants with different clinical courses of neonatal stroke are presented to sensitize the clinician and the radiologist for this probably underdiagnosed entity. The role of imaging modalities in the diagnosis and follow-up of neonatal cerebral infarction is discussed.
    Notizen: Zusammenfassung Ein Infarkt im Stromgebiet der Zerebralarterien stellt eine wichtige Differentialdiagnose bei neurologischen Auffälligkeiten in der Neonatalperiode dar. Die Inzidenz wird anhand von klinischer Daten auf 1:4000 Lebendgeborene geschätzt. Da der Verlauf oft subklinisch ist, liegt die wahre Inzidenz wahrscheinlich höher. Diagnose: Bei der Diagnosestellung kommen dem Schädelultraschall und der Dopplersonographie als leicht verfügbaren Screening-Methoden eine zentrale Rolle zu. Die definitive Diagnose wird, je nach Verfügbarkeit, mittels Computertomographie oder Kernspintomographie gestellt. Die Behandlung ist neben der symptomatischen (antikonvulsiven) Therapie auf die Vermeidung von ischämischen Sekundärschäden gerichtet. Diskussion: Wir wollen mit der vorliegenden Arbeit anhand von 3 Kindern mit verschiedenen klinischen Verläufen eines sog. Neonatal stroke den Stellenwert der bildgebenden Verfahren bei der Diagnostik und Verlaufskontrolle aufzeigen und die Sensibilität für dieses vermutlich unterdiagnostizierte Krankheitsbild erhöhen.
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  • 24
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 52-57 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Zentrale Katheter ; Neonatologie ; Radiologie ; Key words ; Central catheter ; Neonatology ; Radiology
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background: Central catheters in neonatological intensive care patients are used for the prolonged application of medicataion or parenteral infusions. Dislocations and septic and thromboembolic complications may occur. Control of position: Radiologically, the correct position of the catheter must be proven. Dislocations or complications associated with central catheters must be diagnosed. For catheter monitoring plain film radiographs are the first line of investigation; however, sonography may be of additional assistance. Angiographic techniques should only be performed when conventional noninvasive methods do not supply satisfactory results. Special knowledge is necessary for monitoring catheters that are set via the umbilical artery or vein. The radiological applications for catheter monitoring in the neonate intensive care unit are discussed in this article.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund: Die im neonatologischen Krankengut am häufigsten verwendeten Zugänge sind Katheter, die eine prolongierte Verabreichung von Antibiotika, höher osmolarer Lösungen oder evtl. Chemotherapeutika gewährleisten. Komplikationen ergeben sich durch Fehllagen oder sind septischer und thrombembolischer Genese. Lagekontrolle: Für den Radiologen gilt es, eine adäquate Lagekontrolle des Katheters durchzuführen, um Fehllagen zu vermeiden, jedoch auch Komplikationen zu diagnostizieren. Für dieses Kathetermonitoring steht zur Lagekontrolle das Nativbild im Vordergrund, des Weiteren erweist sich jedoch die Sonographie als wesentlicher Pfeiler in der Katheterdiagnostik, insbesondere im Hinblick auf die katheterassoziierten Komplikationen. Angiographische Techniken sollten erst nach Ausschöpfen sämtlicher nichtinvasiver diagnostischer Möglichkeiten durchgeführt werden. Besondere Anforderungen ergeben sich durch die in der Neonatologie verwendeten Zugänge über den Nabel, wobei sowohl Kenntnis der exakten Topographie der Katheterlage als auch der speziellen potentiellen Komplikationen von großer Bedeutung ist. Im Folgenden sollen die radiologischen Aufgaben und Möglichkeiten beim Kathetermonitoring unter besonderer Berücksichtigung spezieller Anforderungen bei neonatologischen Intensivpatienten vorgestellt werden.
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  • 25
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 58-62 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Nekrotisierende Enterokolitis ; Pneumatosis intestinalis ; Pneumoportogramm ; Perforation ; Leeraufnahme des Abdomens ; Sonographie ; Key words ; Necrotizing enterocolitis ; Pneumatosis intestine ; Pneumoportogram ; Perforation ; Plain radiography ; Sonography
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Necrotizing enterocolitis (NEC) is a disease of the premature neonate that requires early therapy, sometimes even surgery and therefore early diagnosis. In general, plain radiography of the abdomen and sonography are valuable imaging techniques for diagnosis of NEC. Course of NEC: The disease starts with distension of small bowel loops. Furthermore the children develop pneumatosis in the bowel wall, which is a nonspecific pattern. If the NEC persists, the air passes into the portal vein system, causing a pneumoportogram. Finally, the disease can lead to perforation. In doubtful cases, the plain radiogram must be repeated within a period of 6 h. With sonography distension of the bowel, thickening of and pneumatosis in the bowel wall, the pneumoportogram and free intraperitoneal fluid can be easily depicted. The most common complications of NEC are intestinal stenosis and strictures that can lead to ileus. Differential diagnosis: Focal perforation of ileum, volvulus and Hirschsprung’s disease are some of the differential diagnoses.
    Notizen: Zusammenfassung Die nekrotisierende Enterokolitis (NEC) ist eine schwere Erkrankung des Abdomens bei Frühgeborenen, die einer raschen, nötigenfalls chirurgischen Therapie zugeführt werden muss. Dazu bedarf es einer frühen Diagnose, die mit einer Leeraufnahme des Abdomens und Sonographie gestellt werden kann. Verlauf von NEC: Die NEC beginnt mit einer Dilatation des Darms, zumeist des Dünndarms, in 2. Linie des Dickdarms. Des Weiteren entwickeln sich stehende Schlingen und eine Pneumatosis intestinalis, die ein unspezifisches Zeichen ist und bei allen ischämischen Darmerkrankungen auftreten kann. Beim Fortschreiten der Erkrankung kommt es zum Pneumoportogramm und im schlimmsten Fall zur Perforation. Bei unklaren Abdomenleerbefunden ist eine engmaschige radiologische Kontrolle notwendig. Sonographisch können sowohl die Distension des Darms als auch die Pneumatosis intestinalis als auch das Pneumoportogramm als auch freie Flüssigkeit hervorragend erfasst werden. Spätkomplikationen sind Stenosen und Strikturen, die zu Subileus und Ileus führen können. Differentialdiagnosen: Die Differentialdiagnosen reichen von fokaler Ileumperforation bis hin zu Volvulus und Morbus Hirschsprung.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 26
    ISSN: 1432-2277
    Schlagwort(e): Key words Small bowel transplantation ; Monoclonal antibody ; Rat ; Rejection ; Flow cytometry
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract This study assessed the effect of an anti-rat CD4 monoclonal antibody (OX38) on heterotopic small bowel allograft rejection. Fully allogeneic small bowel transplants were performed in the PVG-to-DA-rat strain combination. Animals received either i) short course (days –1, 0 and 1) of 1 mg/kg per day OX38, ii) short course of 5 mg/kg per day or iii) extended course (days –2, –1, 0, 1, 2 and twice weekly thereafter) of 1 mg/kg per day. Both the high dose (13 days) and extended low-dose (12 days) courses prolonged graft survival compared to untreated control animals (7 days). The low-dose, short-course treatment had no effect. Similar regimens were given to animals that did not receive transplants and in which peripheral blood CD4+ cell counts fell to between 20 and 55 % of pretreatment levels and 20–30 % of binding sites were blocked. In summary, anti-CD4 monoclonal antibody therapy delayed rejection of rat small bowel allografts; however, long-term survival was not achieved.
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  • 27
    ISSN: 1432-198X
    Schlagwort(e): Key words Metabolic acidosis ; Growth ; Growth hormone ; Insulin-like growth factor-I ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Growth impairment induced by chronic metabolic acidosis is associated with an abnormal growth hormone (GH)/insulin-like growth factor-I (IGF-I) axis. To examine the potentially beneficial effects of IGF-I on acidosis-induced growth impairment and the influence of GH and IGF-I treatment on the GH/IGF-I axis, three groups of acidotic young rats (untreated, AC, n=12; treated with recombinant human GH, GH, n=8; treated with recombinant human IGF-I, IGF-I, n=8) were studied, and compared with nonacidotic rats fed ad libitum (C, n=9)) or pair-fed with the AC group (PF, n=12). After 14 days of acidosis and 7 days of treatment, growth rate, hepatic abundance of 4.7-kilobase (kb) and 1.2-kb GH receptor transcripts and 7.5-kb and 1.8- to 0.8-kb IGF-I transcripts, serum GH-binding protein (GHBP), and IGF-I concentrations (mean±SEM) were analyzed. Significant decreases of 4.7-kb GH receptor [26±2 vs. 49±6 arbitrary densitometry units (ADU)] and 7.5 kb IGF-I (41±3 vs. 104±10 ADU) transcripts and low serum GHBP (25±1 vs. 32±1 ng/ml) and IGF-I (279±50 vs. 366±6 nmol/l) levels were found in the AC compared with the C rats. The majority of these alterations were also observed in PF rats. Compared with acidotic untreated rats, GH and IGF-I therapy produced no improvement in growth rate. GH treatment normalized the levels of IGF-I mRNA, aggravated the acidosis-related inhibition of the GH receptor gene, and did not modify the serum levels of GHBP and IGF-I. In contrast, IGF-I administration depressed the hepatic expression of all GH and IGF-I transcripts and normalized serum IGF-I concentrations. Our results confirm that sustained metabolic acidosis alters the GH/IGF-I axis, in part because of associated malnutrition, and induced growth retardation that is resistant to GH therapy. Our study also shows that administration of IGF-I does not accelerate the growth of acidotic rats, suggesting a peripheral mechanism, at the level of target tissues, is responsible for the resistance to the growth-promoting actions of GH and IGF-I.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 28
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Pediatric nephrology 15 (2000), S. 188-191 
    ISSN: 1432-198X
    Schlagwort(e): Key words Apoptosis ; Ceramide ; Development ; Kidney ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Ceramide is emerging as an important hydrophobic sphingolipid involved in cell differentiation and apoptosis. Since apoptosis plays a significant role in cellular remodeling during renal morphogenesis, we measured ceramide content and apoptosis in the fetal (18 days gestation), neonatal (3, 7, and 14 days postnatal), and adult rat kidney. In addition, to determine whether developmental changes in ceramide content are tissue-specific, we compared renal ceramide content with that in lung and liver. Ceramide was measured by the diacylglycerol kinase assay, and apoptosis was determined by the TUNEL technique. Renal ceramide content fell over 100-fold from the fetus to the 7th postnatal day. Renal apoptosis paralleled ceramide content, with a greater than 300-fold decrease in apoptosis from fetal to adult life. Ceramide content of the lung and liver was significantly less than that of the kidney, and changed less with maturation. We conclude that maturational changes in ceramide content are tissue-specific, and that the high rate of apoptosis in the developing kidney may be related to the elevated ceramide content.
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  • 29
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 126 (2000), S. 27-32 
    ISSN: 1432-1335
    Schlagwort(e): Key words Heart irradiation ; Plasma enzyme levels ; Myocardial enzyme levels ; Rat ; AbbreviationsCK creatine kinase ; LDH lactate de-hydrogenase ; AST aspartate aminotransferase ; ALT alanine aminotransferase ; α-HBDHα-hydroxybutyrate dehydrogenase
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Plasma levels of myocardial enzymes present after local heart irradiation were studied in a rat model. The purpose was to investigate whether, within days after irradiation, these enzyme levels change to such an extent that they may be helpful in assessing the severity of cardiac damage after radiotherapy. Therefore, activities of creatine kinase (CK), lactate dehydrogenase (LDH), aspartate aminotransferase (AST), alanine aminotransferase (ALT), and α-hydroxybutyrate dehydrogenase (α-HBDH) were determined in the plasma and left ventricular myocardium of rats following local heart irradiation with a single dose of 20 Gy. A dose of 20 Gy is known to cause irreversible cardiac damage and to reduce survival times of the animals. Cardiac enzyme assays were performed directly after and twice daily for up to 2 weeks after radiation. Plasma CK, LDH, AST and α-HBDH levels were increased between 2 h and 24 h after irradiation. Plasma ALT levels remained unchanged. Myocardial enzyme levels, measured between 24 h and 16 days after radiation, did not differ between irradiated and control animals, although acute (first 12 h) reductions were observed in the irradiated group. The elevated enzyme levels in plasma appeared to correlate with the acutely reduced myocardial enzyme levels. Although irradiation with a dose of 20 Gy induced acute rises of cardiac enzyme levels in plasma, it is doubtful that fractionated radiation, as applied clinically for treatment of solid tumors, will induce plasma enzyme elevations that are large enough to indicate the extent of cardiac damage occurring acutely or chronically.
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  • 30
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Child's nervous system 16 (2000), S. 451-456 
    ISSN: 1433-0350
    Schlagwort(e): Keywords Intracranial pressure ; CSF dynamics ; Infusion test ; Rat ; H-Tx rat ; Outflow resistance
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Although the hydrocephalic H-Tx rat is a widely used model, data on the cerebrospinal fluid (CSF) dynamics in hydrocephalic rats are rare or – as the pressure volume index (PVI) – not available. We used hydrocephalic and nonhydrocephalic H-Tx rats, a stock with a high percentage of inherited hydrocephalus, for the evaluation of such data. In addition, a new, simple mathematical algorithm (”dynamic infusion test”), which has not formerly been used in animal experiments, was used as a pathophysiological model of CSF dynamics. Compared with classical methods for evaluation of these data, the dynamic infusion test gives a deeper insight into the relation between ICP and CSF dynamics. It was found that the resistance to outflow (ROF) in hydrocephalic rats was at least twice that in nonhydrocephalic rats. The PVI measured was similar in hydrocephalic and nonhydrocephalic animals, but clearly higher than the values reported in the literature. This may be attributable to the fact that the classically used bolus test, in contrast to the ”dynamic infusion test”, is representative only for the CSF compartment which is directly exposed to the bolus application.
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  • 31
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 75-90 
    ISSN: 1433-0458
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; 3D-Navigation ; Rahmenlose Stereotaxie ; Computerunterstützte Chirurgie ; Intraoperative Navigation ; Key words ; 3D-navigation ; Frameless stereotaxy ; Computer aided surgery ; CAS ; Intraoperative navigation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary 3D-navigation systems have only recently been introduced into the surgical field. Since then they have gained increasing importance not only in ENT surgery but also in neurosurgery, orthopedic surgery, maxillo-facial surgery, radiology and radiotherapy. Following a brief historical introduction this article reviews existing navigation technologies, in terms of indication, practicability, accuracy, forensic and financial aspects. The selection of the navigation system is strongly influenced by the planned procedure (endoscopic, microscopic, open approach). According to our experience most of these systems provide useful support intraoperatively. The clinical application accuracy regularly lies in the range of 1–2 mm.
    Notizen: Zusammenfassung Seit der Entwicklung und der kommerziellen Verfügbarkeit von intraoperativen 3D-Navigationssystemen hat diese Technologie nicht nur in der Hals-Nasen-Ohrenchirurgie sowie der Neurochirurgie, sondern auch anderen Disziplinen, wie Orthopädie, Kieferchirurgie, Strahlentherapie und Radiologie an Bedeutung gewonnen. Nach einem kurzen historischen Überblick werden unterschiedliche Navigationstechnologien in ihrer Arbeitsweise dargestellt und anhand von klinischen Anwendungen verdeutlicht. Die Auswahl des geeigneten Navigationssystems richtet sich nach der Art des geplanten Eingriffs (endoskopisch, mikroskopisch, kombiniert). Durch intensive Weiterentwicklung dieser Systeme leisten sie bereits heute eine wertvolle Unterstützung für den HNO-Chirurgen. Die derzeit erzielbare intraoperative Genauigkeit liegt für die meisten Systeme regelhaft bei 1–2 mm.
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  • 32
    ISSN: 1433-0458
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Autogene Knorpeltransplantation ; Makroverkapselung ; Tissue engineering ; Polyelektrolytkomplexmembran ; Key words ; Cartilage ; Autogenous transplantation ; Encapsulation ; Polyelectrolyte complex membrane ; Tissue engineering
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In reconstruction of cartilage defects, autogenous transplantation is known as a reliable and experienced method. Although a clinical application has not been reported until now, tissue engineering permits in vitro production of autogenous cartilage transplants. Nevertheless, in both methods the cartilage is exposed to individually varying resorptive mechanisms. Among other methods for in vivo tissue protection, the encapsulation with a semipermeable polyelectrolytecomplex membrane could guarantee sufficient protection against resorptive influences. Human septal cartilage was encapsulated (group 1) with polyelectrolytecomplex membranes and subcutaneously implanted on the back of thymusaplastic nude mice. Cartilage implants without encapsulation (group 2) were used as control. Scanning electron microscopy and histochemical investigations were performed 1, 4, 8, 12 and 16 weeks after implantation. Group 1 showed no signs of resorption and chronic inflammation at all. In contrast, group 2 presented, correlating to the time of implanta-tion, increasing signs of cell death and fibrotic transformation, representing an increased activity of resorption. In conclusion, tissue encapsulation with a polyelectrolytecomplex membrane could ensure a sufficient protection of human cartilage transplants from resorptive influences. For the plastic-reconstructive surgeon the desired result becomes more calculable.
    Notizen: Zusammenfassung In der rekonstruktiven Chirurgie könnte neben der etablierten Methode der autogenen Knorpeltransplantation das Tissue engineering humaner Knorpelgewebe zunehmend an Bedeutung gewinnen. Resorptive Mechanismen können jedoch bei beiden Methoden zu funktionell und kosmetisch unbefriedigenden Ergebnissen führen. Unter den heute zur Verfügung stehenden Verfahren der Gewebeprotektion könnte die Polyelektrolytmembranverkapselung mit Natriumzellulosesulfat und Polydialylldimethylammoniumchlorid einen ausreichenden Schutz vor resorptiven Einflüssen gewährleisten. Humaner nativer Nasenseptumknorpel wurde verkapselt (Gruppe 1) und unverkapselt (Gruppe 2) subkutan in thymusaplastische Nacktmäuse implantiert. Die Transplantate wurden nach 1, 4, 8, 12 und 16 Wochen explantiert und histologisch sowie rasterelektronenmikroskopisch untersucht. Gruppe 1 zeigte über den gesamten Implantationszeitraum keinerlei Resorptionsmerkmale bei vollständig erhaltener Knorpelgrundsubstanz. Gruppe 2 hingegen zeigte, korrelierend mit der Implantationsdauer, in zunehmendem Maße Knorpelzellnekrosen und einen bindegewebigen Umbau im Sinne einer Resorption. Die Polyelektrolytmembranverkapselung könnte somit eine sichere Methode zum Schutz humaner Knorpeltransplantate vor resorptiven Einflüssen darstellen. Für den Plastisch-rekonstruktiven Chirurgen wird hierdurch das gewünschte kosmetische und funktionelle Ergebnis kalkulierbarer.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 33
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 125-128 
    ISSN: 1433-0458
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Gehörgangexostosen ; Operative Komplikationen ; Operatives Vorgehen ; Key words ; Exostoses of external auditory canal ; Surgical management ; Surgical complications
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary We present a retrospective study on 22 operations of exostosis of the external auditory canal in 20 patients. 8 patients were passionated by water sports. The most frequent indication for surgery (13 operations) was recurrent external otitis or ceruminal obstruction. In 7 cases the need for a wider access to the middle ear indicated surgery. Surgery was usually performed as an outpatient procedure, maximum hospitalization was 3 days. The mean healing period was 6 (3–10) weeks. Mean follow up was 43 (3–110) months. There were no severe intraoperative complications such as facial paresis, lesions of the ossicles or of the inner ear. As intraoperative complications we found 2 perforations of the tympanic membrane, 2 expositions of the capsule of the mandibular joint, one of which was followed by chronic pain. As postoperative complications we found an early soft tissue stenosis of the external auditory canal and one late soft tissue stenosis which recurred after revision surgery. No recurrence of exostosis was seen. We describe an up to now unknown complication: the appearance of bilateral petrositis caused by staphylococcus epidermidis after bilateral surgery in an otherwise healthy patient. This study confirms that severe complications are rare, minor ones however relatively common. And that also minor complications may have a troublesome follow. Therefore and because of the potential of severe complications indication for surgery must be made cautiously and risks of the operation must not be underestimated.
    Notizen: Zusammenfassung Wir präsentieren eine retrospektive Studie über die Operation von Gehörgangexostosen bei 20 Patienten. 8 Patienten waren intensive Wassersportler. Die häufigste Indikation (13 Operationen) war eine rezidivierende Otitis externa oder Zeruminalpropfen; 7mal war der die Erweiterung des Zugang für eine Mittelohroperation die Indikation. Die Operation wurde in der Regel ambulant durchgeführt, die maximale Hospitalisationszeit betrug 3 Tage. Die durchschnittliche Heilungszeit betrug im Mittel 6 (3–10) Wochen. Die Nachkontrollzeit betrug im Durchschnitt 43 (3–110) Monate. Es traten keine schweren intraoperativen Komplikationen auf wie Fazialisverletzung, Kettenverletzungen oder Innenohrverletzungen. Als intraoperative Komplikationen fanden sich 2 Trommelfellperforationen, 2 Freilegungen der Kapsel des Temporomandibulargelenks wovon eine von chronischen Schmerzen gefolgt war. Als Spätkomplikationen fanden wir eine frühe Narbenstenose des Gehörgangs und eine späte Narbenstenose, welche nach Revisionsoperation rezidivierte. Wir beobachteten kein Exostosenrezidiv. Wir beschreiben eine bisher nicht beschriebene Komplikation: das Auftreten einer beidseitigen Felsenbeinostitis durch Staphylococcus epidermidis nach beidseitiger Gehörgangexostosenoperation bei einem sonst vollständig gesunden Patienten. Die Studie bestätigt, dass schwere Komplikationen selten sind, leichtere jedoch in rund 10% der Fälle auftreten und dass auch diese unangenehme Folgen für den Patienten haben können. Deshalb kann die Operation nicht als banaler, leichter Eingriff betrachtet werden.
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  • 34
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 129-134 
    ISSN: 1433-0458
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Ohrmuscheldefekte ; Ohrmuscheldysplasien ; Ohrmuschelrekonstruktion ; Key words ; Auricular defects ; Auricular dysplasia ; Auricular reconstruction
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Surgical reconstruction of partial defects of the auricle remains an operative challenge. Operative techniques using cartilage frameworks constitute a well established method. According to the localisation and the extend of the defect there are well established procedures. Especially the inferior part of the auricle may cause difficulty due to it’s anatomy. In a retrospective study, various reconstruction techniques of partial conchal defects were examined in regard to their aesthetic results. A sytematic operative procedure due to the different techniques was developed. Large defects, extending more than 30% of the concha margin needed a high grade of stability which can be obtained by the use of autologous costal cartilage. According to the localisation of the defect and the available local tissue, the ret-ro-auricular site has to be reconstructed by the use of transposition flaps or split-thickness skin. For the reconstruction of the retroauricular site in the cranial auricular region a combined fascia-fan-flap showed the best results. The inferior auricular region can be reconstructed by the use of an infraauricular transposition flap offering also good opportunities for reconstruction of the lobulus. Second Degree Dysplasias are regarded as conchal defects which can be integrated into surgery.
    Notizen: Zusammenfassung Zur Rekonstruktion größerer Defekte der äußeren Ohrmuschel haben sich trotz des größeren Aufwandes Mehrschrittechniken mit autologem Rippenknorpel bewährt. Für die unterschiedlichen Lokalisationen von solchen Defekten besteht jedoch keine einheitliche Vorgehensweise. Insbesondere die kaudale Ohrmuschelhälfte stellt aufgrund der anatomischen Beschaffenheit ein besonderes Problem dar. In einer retrospektiven Studie wurden verschiedene Rekonstruktionstechniken von Teildefekten der Ohrmuschel auf ihre plastischen Ergebnisse untersucht und eine Systematik je nach Lokalisation des Defekts erarbeitet. Bei größeren Defekten des Ohrmuschelrandes über 30% Substanzverlust haben sich wegen der größeren Stabilität Gerüstrekonstruktionen mit autologem Rippenknorpel bewährt. In Abhängigkeit von Lokalisation und Größe des Defekts stehen für die Rekonstruktion der Ohrmuschelrückseite verschiedene regionäre Lappen zur Verfügung: Defekte der kranialen Abschnitte können mit einem Faszienspalthautlappen gedeckt werden, bei kaudalen Defekten mit Lobulusrekonstruktion setzen wir einen infraaurikulären Transpositionslappen ein. Dysplasien II. Grades können bei intakten Reststrukturen, die in die Rekonstruktion mit integriert werden können, wie Ohrmuscheldefekte eingestuft und therapiert werden. Zusammenfassend haben sich für die Rekonstruktion großer peripherer Ohrmuscheldefekte Techniken mit Knorpelgerüsten aus autologer Rippe in Verbindung mit Lappenplastiken bewährt, die nach Lokalisation des Defektes modifiziert werden können.
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  • 35
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 135-141 
    ISSN: 1433-0458
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Tonsillektomie ; Argon-Plasma-Koagulation (APC) ; Hochfrequenzchirurgie ; Key words ; Tonsillectomy ; Argon-Plasma-Coagulation ; High-frequency surgery
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background: The Argon-Plasma-Coagulation (APC) offers an innovative possibility for the tonsillectomy combined with a high-frequency technology. Aim of our study was to inves-tigate the differences between this high-frequency-technology and the traditional tonsillectomy. No reports exist in the use of the APC in the tonsillectomy. Methods: Argon-Plasma-Coagulation tonsillectomy (TE-APC) was compared with the traditional blunt dissection tonsillectomy (TE-trad) with hemostasis by compression and bipolar coagulation. 133 patients were stratified in two age groups in a clinical prospective randomised study. Results: Average surgical time and blood loss were markedly decreased in the TE-APC group (p〈0,01). There was no significant difference between the two techniques concerning postoperative pain, otalgia, and primary or secondary haemorrhage. In the TE-APC group more extensive fibrin layer appeared after surgery. In the TE-APC patients’ group, there was a slightly higher consume of analgetics in some postoperative days. Conclusions: The one-step dissection and coagulation procedure leads to an almost bloodfree woundground and to a reduction of operation-time. The self-limited and effective coagualative properties of the APC-method leads to a controlled penetration depth. The often associated extensive post operative pain and uncontrolled tissue- damage, known from electrical and lasersurgical techniques, was not found in TE-APC-patients-group.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund: Die Argon-Plasma-Koagulation (APC) bietet eine innovative Möglichkeit eine Tonsillektomie durchzuführen. Wie sich diese Hochfrequenzchirurgietechnik von konventionellen Tonsillektomieverfahren unterscheidet, soll anhand einer Studie untersucht werden. Patienten und Methode: In einer klinisch-prospektiven randomisierten Blindstudie mit 133 Patienten wurde die APC-Tonsillektomie (TE-APC) mit der stumpfen Dissektion, mit Kompression und bipolarer Koagulation zur Primärblutstillung (TE-konv), verglichen. Ergebnis: Der intraoperative Blutverlust und die durchschnittliche Operationsdauer waren bei der TE-APC signifikant erniedrigt (p〈0,01). Kein signifikanter Unterschied lies sich bei dem postoperativen Schmerz, der Otalgia und der aufgetretenen Nachblutungen zwischen den beiden Verfahren feststellen. Bei der TE-APC kam es zu vermehrter Fibrinbelagausbildung und an einzelnen postoperativen Tagen zu einem geringfügig erhöhten Analgetikaverbrauch. Schlußfolgerung: Bei der TE-APC erfolgten Dissektion und Koagulation in einem Schritt, dadurch wurde die Operationsdauer signifikant verkürzt. Durch den selbstlimitierten Effekt der Gewebepenetration der APC wird eine kontrollierte Eindringtiefe in das Gewebe erreicht. Die bei elektro- und laserchirurgischen Techniken üblicherweise festzustellende ausgeprägte postoperative Schmerzsymptomatik fand sich bei der APC-TE nicht.
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  • 36
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 147-151 
    ISSN: 1433-0458
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Herpesviren ; Immunsuppression ; Resistenzentwicklung ; Key words ; Herpes virus ; Immunosuppression ; Treatment resistance
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Herpes simplex viruses are known to be among the most common disease-causing microorganisms. Their prevalence can exceed 90% depending on the socioeconomic status of the population. Since the number of immunocompromised patients has increased because of the increased incidence in the acquired immunodeficiency syndrome and an increase in organ transplantation, herpes virus infection may have a greater clinical significance. While treatment of otherwise healthy individuals will not usually cause any clinical problems herpes infection in an immunocompromised patient can have severe consequences. Additionally, development of viral resistance can be observed that may require alternative drugs in treatment. We present a case history of a man with a B-cell chronic lymphocytic leukemia that was associated with a very unusual herpes simplex virus infection in the nasal vestibule. Possible causes for the development of resistance in herpes infections and the use of famciclovir and forscarnet as two therapeutic alternatives to aciclovir are discussed.
    Notizen: Zusammenfassung Herpes-simplex-Viren gehören weltweit zu den häufigsten Krankheitserregern des Menschen mit einer in Abhängigkeit vom sozioökonomischen Status vorhandenen Prävalenz von über 90%. Das Bild der Herpesinfektion hat mit Zunahme der aus unterschiedlichsten Gründen (Organtransplantation, AIDS etc.) immunsupprimierten Patienten deutlich an Vielfalt gewonnen. Während die Therapie des immungesunden Patienten i. allg. keine Schwierigkeiten bereitet, kann eine Herpesinfektion bei immunsupprimierten Patienten zu einem ernsten eine Behandlung erforderlich machenden Krankheitsbild führen. Außerdem werden Resistenzentwicklungen beobachtet, die eine Therapie mit alternativen Medikamenten erforderlich machen. Wir stellen einen Patienten mit einer sehr ungewöhnlichen Manifestation einer Herpes-simplex-Infektion im Vestibulum nasi im Rahmen einer chronisch-lymphatischen B-Zell-Leukämie vor. Die möglichen Ursachen einer Resistenzentwicklung bei Herpesviren werden diskutiert und mit Famciclovir und Foscarnet zwei therapeutische Alternativen zum Aciclovir vorgestellt.
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  • 37
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 142-146 
    ISSN: 1433-0458
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Neurootologie ; Kleinhirnbrückenwinkelsyndrom ; A.-vertebralis-Malformationen ; Zerebrale Durchblutungsstörungen ; Schwindel ; Key words ; Neuro-otologic diagnosis ; Vertigo ; Cerebellopontine angle pathology ; Nerve compression syndrome ; Vertebral artery malformations ; Cerebrovascular disorders
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Introduction: The seventh and eighth cranial nerves course toward the internal auditory canal within the cerebellopontine angle. Lesions in this region are usually related to malfunctions of these cranial nerves. Although an acoustic schwannoma is one of the main etiologies of cerebellopontine angle pathology, various inflammatory processes and vascular anomalies even though rare must be considered. Patients/Methods: We describe 5 cases with vascular loops of the basilar or vertebral arteries as a possible cause for hearing loss, vertigo and pulsatile tinnitus. In two cases the vascular lesion was confirmed at surgery, in which a decompression procedure was performed. The work-up for each patient included an auditory test battery and electronystagmography. Imaging studies included MRI and angiography in two cases. Results/Conclusions: Our experiences show that while the cerebellopontine angle syndrome is mostly caused by benign tumors an abnormal vascular loop has to be considered in any differential diagnosis.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Im Kleinhirnbrückenwinkel (KHBW) vereinigen sich der N. vestibulocochlearis und facialis, bevor sie gemeinsam in den inneren Gehörgang eintreten. Pathologische Prozesse in dieser Region sind in der Regel mit Funktionseinbußen des VII. und/oder VIII. Hirnnerven verbunden. Das Akustikusneurinom gilt aus häufigste Ursache eines KHBW-Syndroms, das aber auch durch entzündliche oder vaskuläre Prozesse verursacht werden kann. Vaskuläre Malformationen stellen dabei eine Ausnahme dar. Patienten/Methoden: Es werden 5 klinische Fälle beschrieben, bei denen eine Schleifenbildung der A. basilaris, A. vertebralis oder A. cerebelli inferior anterior im KHBW-Bereich als Ursache von vestibulokochleären Störungen in Form von Drehschwindel, Hörminderung oder pulssynchronen Ohrgeräuschen in Frage kam. Bei 2 Patienten konnte diese Annahme durch eine operative Intervention bestätigt werden. Im Rahmen der Differentialdiagnostik wurden die Befunde der MRT des Cerebrums, der Angiographie, der BERA, der Tonaudiometrie und des ENG erhoben. Ergebnisse/Schlußfolgerungen: Trotz der häufigen tumorösen Ursachen können abnorme Gefäßschlingen kausal für ein KHBW-Syndrom sein und müssen differentialdiagnostisch in Erwägung gezogen werden.
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  • 38
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Manuelle Medizin 38 (2000), S. 33-35 
    ISSN: 1433-0466
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Muscle energy technique nach Mitchel • Osteopathie • Störungen in der Beweglichkeit der Lendenwirbelsäulengelenke • Mitursache des Bandscheibenvorfalls ; Key words ; Muscle energy technique as described by Mitchel • Osteopathy • Impaired movability of the joints in the lumbar vertebral column • Concomitant cause of disk prolapse
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Impaired movability of the vertebral joints causes one-sided compression and rotation of the disk. Causality can be safely assumed in view of the fact that disk prolapses occur on the side of the compression in more than 80 % of the cases. Since this impairment also reduces the foramen intervertebrale, space is even further reduced by a disk prolapse. Treatment of the impairment is recommended.
    Notizen: Zusammenfassung Bewegungsstörungen der Wirbelgelenke führen zu einer einseitigen Kompression und Rotation der Bandscheibe. Da der Bandscheibenvorfall in mehr als 80 % der Fälle auf der Seite der Kompression auftritt, ist ein ursächlicher Zusammenhang anzunehmen. Da diese Störung auch das Foramen intervertebrale verkleinert, wird die Raumnot beim Bandscheibenvorfall noch größer. Die Behandlung der Störung ist zu empfehlen.
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  • 39
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Manuelle Medizin 38 (2000), S. 42-48 
    ISSN: 1433-0466
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Neurale Steuerung • Denken in Funktionen • M. iliacus • Wirbelsäulenübergänge • Temporomandibular-Gelenk ; Key words ; Neural control • Thinking in functions • M. iliacus • Spinal transitions • Temporomandibular joint
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary With regard to clinical problems in the joints, the muscular factor is gaining increasingly importance. In musculosceletal medicine, the musculature itself is of greatest interest aside from the joints and non-contractile soft parts. In this 3-part article predominantly muscle-caused dysfunctional models are presented. It will follow Part 2: The M. psoas-model – The M. rectus femoris-model – The hip adductor model – The hip abductor model. And Part 3: The abdominal muscle model – The upper crossed syndrome model – An attempt at an overview of the spine. Although the function of the joints should be viewed within the framework of the entire motor system function, we should not let ourselves be limited by the knowledge of these models. They are only an aid to quick understanding of the current complex antalgic posture and provide interesting estimates for the prevention of recidivism.
    Notizen: Zusammenfassung Bei den klinischen Funktionsstörungen an Gelenken tritt der muskuläre Faktor immer mehr in den Vordergrund. In der myoskeletalen Medizin steht außer Gelenken und nicht-kontraktilen Weichteilen vor allem die Muskulatur an erster Stelle des Interesses. In einem dreiteiligen Beitrag sollen hauptsächlich muskulär bedingte Dysfunktionsmodelle vorgestellt werden. In weiteren Heften folgen: Teil 2: Das M. psoas-Modell – Das M. rectus femoris-Modell – Das Hüftadduktoren-Modell – Das Hüftabduktoren-Modell. Und Teil 3: Das Bauchmuskel-Modell – Das Modell des oberen gekreuzten Syndroms – Ein Versuch zur Übersicht an der ganzen Wirbelsäule. Im Bewußtsein, daß die Gelenkfunktion nur im Rahmen der Funktion des ganzen Bewegungssystems zu betrachten sei, sollten wir uns durch die Kenntnisse dieser Modelle nicht limitieren lassen. Sie sind bloß eine Hilfe zum raschen Verständnis der aktuellen komplexen Schonhaltung und liefern interessante Ansätze für die Rezidivprophylaxe.
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  • 40
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Manuelle Medizin 38 (2000), S. 3-16 
    ISSN: 1433-0466
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Halswirbelsäule • Chiropraktik • Dissektion • Manipulation • Trauma • Vertebrobasiläres Stromgebiet ; Key words ; Cervical • Chiropractic • Dissection • Manipulation • Trauma • Vertebrobasilar
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Study design: Potential precipitating events and risk factors for vertebrobasilar artery dissection were reviewed in an analysis of the English language literature published before 1993. Objectives: To assess the literature pertaining to precipitating neck movements and risk factors for vertebrobasilar artery dissection in an attempt to determine whether the incidence of these complications can be minimized. Summary of background data: Vertebrobasilar artery dissection and occlusion leading to brain stem and cerebellar ischemia and infarction are rare but often devastating complications of cervical manipulation and neck trauma. Although various investigators have suggested potential risk factors and precipitating events, the basis for these suggestions remains unclear. Methods: A detailed search of the literature using three computerized bibliographic databases was performed to identify English language articles from 1966 to 1993. Literature before 1966 was identified through a hand search of Index Medicus. References of articles obtained by database search were reviewed to identify additional relevant articles. Data presented in all articles meeting the inclusion criteria were summarized. Results: The 367 case reports included in this study describe 160 cases of spontaneous onset, 115 cases of onset after spinal manipulation, 58 cases associated with trivial trauma, and 37 cases caused by major trauma (3 cases were classified in two categories). The nature of the precipitating trauma, neck movement, or type of manipulation that was performed was poorly defined in the literature, and it was not possible to identify a specific neck movement or trauma that would be considered the offending activity in the majority of cases. There were 208 (57 %) men and 158 (43 %) women (gender data not reported in one case) with an average age of 39.3 ± 12.9 years. There was an overall prevalence of 13.4 % hypertension, 6.5 % migraines, 18 % use of oral contraception (percent of female patients), and 4.9 % smoking. In only isolated cases was specific vascular disease such as fibromuscular hyperplasia noted. Conclusions: The literature does not assist in the identification of the offending mechanical trauma, neck movement, or type of manipulation precipitating vertebrobasilar artery dissection or the identification of the patient at risk. Thus, given the current status of the literature, it is impossible to advise patients or physicians about how to avoid vertebrobasilar artery dissection when considering cervical manipulation or about specific sports or exercises that result in neck movement or trauma.
    Notizen: Studiendesign: Potentielle vorangehende Bewegungen und Risikofaktoren einer vertebrobasilären Dissektion wurden in einer Analyse der englischsprachigen Literatur vor 1993 beurteilt. Studienziel: Ziel der vorliegenden Untersuchung war die Beurteilung der Literatur über vorangehende Halsbewegungen und Riskofaktoren einer vertebrobasilären Dissektion hinsichtlich einer Reduktion der Inzidenz dieser Komplikation. Hintergrundinformationen: Dissektionen und Verschlüsse im vertebrobasilären System, die zu einer Ischämie bzw. Infarzierung des Hirnstamms und des Kleinhirns führen, sind eine seltene, aber verheerende Komplikation einer zervikalen Manipulation bzw. eines zervikalen Traumas. Obwohl verschiedene Arbeitsgruppen potentielle Riskofaktoren und vorangehende Ereignisse erarbeitet haben, sind die Grundlagen dieser Faktoren weiterhin unklar. Methoden: Eine detaillierte Literatursuche wurde unter Einsatz von drei bibliographischen Datenbanken computergestützt durchgeführt, um englischsprachige Artikel von 1966 bis 1993 zu finden. Die Literatur vor 1966 wurde mittels des Index Medicus durchsucht. Die Literaturangaben der mittels der Datenbanken gefundenen Artikel wurden untersucht, um zusätzliche relevante Artikel zu finden. Die Daten der Artikel, die die Einschlußkriterien erfüllten, wurden zusammengefaßt. Ergebnisse: Die 367 Fallberichte, die in diese Studie eingeschlossen werden konnten, beschrieben 160 spontane Dissektionen bzw. Okklusionen, 115 Fälle nach einer Wirbelsäulenmanipulation, 58 Fälle nach einem Bagatelltrauma und 37 Fälle nach einem massiven Trauma. Drei Fälle wurden jeweils zwei Kategorien zugeordnet. Die Art des vorangehenden Traumas, der Halsbewegungen oder die angewendete Manipulationsform waren in der Literatur nur schlecht beschrieben. Aus den vorliegenden Daten war es nicht möglich, eine bestimmte Halsbewegung oder ein spezifisches Trauma als auslösende Ursache für die Mehrheit der Fälle zu identifizieren. Die in der Literatur beschriebenen Fälle bestanden aus 208 Männern (57 %) und 158 Frauen (43 %) mit einem mittleren Alter von 39,3 ± 12,9 Jahren. Eine arterielle Hypertonie war bei 13,4 % der Patienten vorhanden, Migräne bei 6,5 % der Patienten. 4,9 % der Patienten rauchten und 18 % der weibliche Patienten nahmen orale Kontrazeptiva ein. Nur in Einzelfällen war eine spezifische Gefäßerkrankung (z. B. Fibromuskuläre Hyperplasie) bekannt. Schlußfolgerungen: Die Literatur über Dissektionen im vertebrobasilären Stromgebiet ermöglicht keine Identifikation von Risikopatienten und keine eindeutige Klärung bezüglich des auslösenden mechanischen Traumas, vorangehender Halsbewegungen oder der Manipulationsform. Nach dem aktuellen Stand der Literatur ist es daher unmöglich, Patienten oder Ärzten Richtlinien zur Vermeidung einer Dissektion im vertebrobasilären Stromgebiet bei zervikaler Manipulation, spezifischen Sportarten, Übungen mit Halsbewegungen oder einem Trauma zu geben.
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  • 41
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonellen ; Impfstoff ; Key words ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonella ; Vaccine
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Objective: A pertussis vaccine efficacy trial included a prospective follow up of all hospitalizations involved. This allowed us to calculate the rates of hospitalization due to acute gastroenteritis in a large cohort of infants and children in Germany. Methods: 10271 healthy children were enrolled at the age of 2–4 months and followed up for a mean of 2.5 years. All hospitalizations during follow-up of the study were registered and letters of discharge from hospital in children with gastroenteritis were evaluated for the present analysis. Results: A total of 179 episodes of hospitalization due to a gastroenteritis were reported in 173 children (total observation years 25284). The mean calculated incidence was 7.1/1000 observation years, with a maximum of 11.2/1000 years in 7–12 month old children. Rotavirus and Salmonella spp. were the most frequently identified agents. Rotavirus infections were most prevalent during the cold season and the maximum incidence was between 7 and 12 months of age. Characteristic symptoms of rotavirus infections were diarrhea (90%), vomiting (85%) and signs of dehydration (58%). In contrast most Salmonella infections occurred between July and September with a peak between 19 and 24 months of age. Salmonella infections were characterized by enteritis (92%), high fever (56% 〉39°C) and significantly increased values for the c-reactive protein (68%). In this study rotavirus and Salmonella infections leading to hospitalization were associated with febrile seizures in 5% and 12% of cases, respectively. Conclusion: Gastroenteritis frequently leads to hospitalization in previously healthy infants and young children. Rotavirus and Salmonella spp. are the predominant causative agents.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Eine prospektive Pertussisimpfstudie mit engmaschiger Überwachung des gesamten Kollektivs erlaubte uns, erstmals das Risiko von Säuglingen und Kleinkindern, wegen einer Gastroenteritis hospitalisiert zu werden, in einer umfangreichen Kohorte zu bestimmen. Methode: Die Kohorte aus 10.271 gesunden Kindern wurde, beginnend im Alter von 2–4 Monaten, über einen mittleren Zeitraum von 2,5 Jahren beobachtet (Gesamtbeobachtungsdauer 25.284 Jahre). Dabei wurden u.a. alle Krankenhausbehandlungen erfaßt. Ergebnisse: Bei 173 Kindern (1,7%) registrierten wir insgesamt 179 Gastroenteritisepisoden, die stationär behandelt wurden. Dies entspricht einer mittleren Inzidenz von 7,1/1000 Beobachtungsjahren mit einem Maximum von 11,2/1000 im 7. bis 12. Lebensmonat und einer Abnahme mit steigendem Lebensalter. Die beiden am häufigsten nachgewiesenen Erreger waren Rotaviren (34%) und Salmonellen (20%). Rotavirus-Infektionen traten gehäuft in der kalten Jahreszeit auf, die höchste Inzidenz lag bei Säuglingen im 7. bis 12. Lebensmonat. Die Symptomatik war geprägt von Enteritis (90%), Erbrechen (85%) und Zeichen der Dehydratation (58%). Demgegenüber trat der Großteil aller Salmonellosen in den Monaten Juli-September auf, mit einem Altersgipfel im 19. bis 24. Lebensmonat, charakterisiert durch Enteritis (92%), hohes Fieber (56%, 〉39°C) und erhöhte Werte des C-reaktiven Proteins (68%). Bei 5% bzw. 12% der wegen Rotavirus- bzw. Salmonelleninfektionen hospitalisierten Kinder war ein Fieberkrampf Anlaß für die Klinikeinweisung. Schlußfolgerung: Gastroenteritiden führen bei primär gesunden Kindern in den ersten Lebensjahren häufig zu Krankenhausbehandlungen. Rotaviren und Salmonellen sind dabei die prädominierenden Erreger.
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  • 42
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 246-250 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Barth-Syndrom ; X-gebundene Kardiomyopathie ; G4.5 ; Key words ; Barth syndrome ; X-linked cardiomyopathy ; G4.5
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Barth syndrome is a rare X-linked disorder characterized by dilated cardiomyopathy, myopathy and neutropenia. We describe a family with two affected males. One of them died during infancy from cardiomyopathy. The other, now adult, is less severe affected. The diagnosis was confirmed by the detection of a missense mutation in the responsible gene G4.5. In the case of two further boys, who died during the neonatal period, the same diagnosis may be said to apply retrospectively, based on available results. Discussion: Although the Barth syndrome gene was cloned in 1996, the function of its protein product is not yet known. Because of the variability of the clinical course even in one and the same familiy genetic counceling and considerations about prognosis and treatment are difficult.
    Notizen: Zusammenfassung Das Barth-Syndrom ist eine seltene, X-chromosomal-rezessiv vererbte Erkrankung mit den Leitsymptomen dilatative Kardiomyopathie, Myopathie, rezidivierende Neutropenie. Es wird eine Familie beschrieben, in der 2 männliche Familienmitglieder am Barth-Syndrom erkrankt sind. Einer der Patienten verstarb im Säuglingsalter infolge der Kardiomyopathie, der andere zeigt eine weniger schwere Symptomatik und ist mittlerweile erwachsen. Bei beiden wurde die Diagnose durch den Nachweis einer Mutation im krankheitsverursachenden Gen G4.5 gesichert. Bei 2 weiteren, im Neugeborenenalter verstorbenen Jungen ist die gleiche Diagnose aufgrund der vorliegenden Befunde retrospektiv anzunehmen. Diskussion: Obwohl das krankheitsverursachende Gen 1996 kloniert wurde, ist die Funktion des Genprodukts noch weitgehend unbekannt. Das Barth-Syndrom zeigt auch innerhalb einer Familie eine große klinische Variabilität, was die genetische Beratung und Aussagen bezüglich der Prognose und Behandlung erschwert.
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  • 43
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 357-364 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Orale Leukoplakie ; Mundhöhlenkarzinom ; Alkohol ; Tabak ; Prävention ; Prophylaxe ; Keywords ; Oral leukoplakia ; Oral cancer ; Alcohol ; Tobacco ; Prevention ; Prophylaxis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Epidemiologic data for the prevalence of oral cancer show marked geographic differences. The incidence of oral cancer in younger individuals seems to be on the increase. Prevalence of oral leukoplakia in German men is 2.3%, in women 0.9%. Risk factors for oral cancer and most variants of oral leukoplakia are identical. Etiologically, tobacco and alcohol are the most important factors. Tobacco in smoked, chewed or snuffed varieties has toxic, tumorigenic and carcinogenic properties. Consumption of tobacco has markedly increased during the last 15 years in some geographic areas. In Germany tobacco consumption has increased 7.5% during the last 4 years. Alcohol affects the permeability of oral mucosa. Oral cancer as well as most forms of oral leukoplakia are avoidable diseases. Strategies for prevention encompass primary, secondary and tertiary prevention. Primary prevention focuses on principal avoidance of tobacco. Anti-tobacco counselling and therapy is actively practised in dental practices in some countries. Intervention includes the 4 A’s as principles (ask, advise, assist, arrange) and is based on nicotine replacement therapy. General dental practice and hospital dentistry should introduce the principles of primary prevention of tobacco consumption. A questionnaire which was sent to EU countries indicated that dental teams are willing to introduce tobacco and alcohol counselling and relevant prevention strategies.
    Notizen: Epidemiologische Daten für das Mundhöhlenkarzinom zeigen ausgeprägte geographische Unterschiede. Die Inzidenz des Mundhöhlenkarzinoms bei Jüngeren scheint zuzunehmen. Die Prävalenz der oralen Leukoplakie in Deutschland liegt für Männer bei 2,3%, für Frauen bei 0,9%. Die Risikofaktoren für das Mundhöhlenkarzinom und die meisten oralen Leukoplakien sind identisch. Tabak und Alkohol spielen die größte ätiologische Rolle. Tabak in gerauchter, gekauter oder geschnupfter Form hat toxische, tumorigene und karzinogene Eigenschaften. Der Tabakkonsum, insbesondere in Form von Zigaretten, hat in den letzten 15 Jahren in manchen geographischen Bereichen deutlich zugenommen. Der Zigarettenkonsum in Deutschland stieg in den letzten 4 Jahren um 7,5%. Alkohol und Tabak wirken synergistisch. Alkoholkonsum verändert die Permeabilität der Mukosa. Sowohl das Mundhöhlenkarzinom als auch die meisten oralen Leukoplakien sind vermeidbare Erkrankungen. Präventionsstrategien umfassen die Primär-, Sekundär- und Tertiärprävention. Die Primärprävention ist auf den grundsätzlichen Verzicht des Tabakkonsums gerichtet. Antitabakberatung und ¶-therapie werden in der zahnärztlichen Praxis in vielen Ländern bereits durchgeführt. Interventionsprinzipien umfassen Aufklärung und Antitabaktherapie, im Wesentlichen durch Nikotinersatztherapie. Die zahnärztliche Praxis sowie auch Kliniken sollten das Prinzip der Primärprophylaxe, also der Tabakvermeidung und Therapie, in ihr Behandlungsschema einbeziehen. Bisherige Umfragen im Rahmen der Europäischen Union haben gezeigt, dass das zahnärztliche Team grundsätzlich dazu bereit ist.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 44
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Mikrovaskuläre Knochentransplantate ; Präformierte Fibulatransplantate ; ITI®-Implantate ; Defektrekonstruktion ; Keywords ; Microvasculary bone flaps ; Prefabricated fibula flaps ; ITI®-Implants ; Defect reconstruction
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: The reconstruction of extensive jaw defects is frequently only possible with microvascular bone flaps. Here we are presenting an operative technique using prefabricated fibular flaps and osseointegrated implants. In a first operation, the fibula is prepared with implants, split skin graft, and a nonresorbable membrane. The jaw defect is reconstructed 6 weeks later and can be treated directly with a prosthesis thanks to osseointegrated implants. The technique is described with reference to 5 patients already operated according to this technique and the initial findings are evaluated.
    Notizen: Die Rekonstruktion von ausgedehnten Kieferdefekten ist häufig nur mit mikrovaskulären Knochentransplantaten möglich. Es wird hier eine Operationstechnik vorgestellt, bei der die Fibula präformiert wird. In der 1. Operation werden ITI-Implantate mit SLA-Oberfläche in die Fibula eingesetzt. Die Implantate und die Fibula werden mit Spalthaut und einer 1 mm dicken, nicht resorbierbaren Membran überdeckt. 6 Wochen nach der 1. Operation erfolgt in der 2. Operation die eigentliche Rekonstruktion des Kieferdefektes. Innerhalb dieser 6 Wochen sind die Implantate osseointegriert. Die Spalthaut, die wie bei einer Vestibulumplastik mit dem Periost verwachsen ist, bildet das stabile periimplantäre Weichgewebe. Die Implantate werden intraoperativ mit der vorbereiteten Suprastruktur verschraubt und gewähren durch die präoperativ bestimmte Okklusion die korrekte Positionierung des Transplantates. Postoperativ sind zudem die sofortige Funktion und Belastung möglich. Anhand von 5 Patienten werden diese Technik beschrieben und deren Resultate ausgewertet.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 45
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 373-376 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Dysgnathiechirurgie ; Operationssimulation ; Weichgewebesimulation ; Computersimulation ; Keywords ; Orthognathic surgery ; Preoperative planning ; Soft tissue simulation ; Computer-aided simulation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Background In addition to standard X-rays, photographic documentation, cephalometric and model analysis, a computer-aided, three-dimensional (3D) simulation system has been developed in close cooperation with the Institute of Communications of the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. With this simulation system a photorealistic prediction of the expected soft tissue changes can be made. Prerequisites are a 3D reconstruction of the facial skeleton and a 3D laser scan of the face. After data reduction, the two data sets can be matched. Cutting planes enable the transposition of bony segments. The laser scan of the facial surface is combined with the underlying bone via a five-layered soft tissue model to convert bone movements on the soft tissue cover realistically. Conclusion Further research is necessary to replace the virtual subcutaneous soft tissue model by correct, topographic tissue anatomy.
    Notizen: Hintergrund Im Rahmen eines Sonderforschungsbereichs der Deutschen Forschungsgemeinschaft (SFB 603) wurde in Zusammenarbeit mit dem Lehrstuhl für Nachrichtentechnik der Universität Erlangen-Nürnberg ein computergestütztes Simulationssystem zur dreidimensionalen, fotorealistischen Vorhersage von Weichgewebeveränderungen nach orthognathen Eingriffen entwickelt. Voraussetzung sind 3D-CT-Datensätze des Gesichtsschädels sowie eine ebenfalls dreidimensionale Laserabtastung der Gesichtsoberfläche. Beide Datensätze können nach Datenreduktion über ein mathematisches Verfahren so miteinander verknüpft werden, dass mit Hilfe so genannter “cutting planes” Verlagerungen von Knochensegmenten auf das bedeckende Weichgewebe realitätsnah übertragen werden können. Schlussfolgerung Es bedarf weiterer Forschungsanstrengungen, um auch die subkutanen Weichgewebelagen so in das Simulationsmodell zu integrieren, dass noch bestehende Abweichungen korrigiert werden können.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 46
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 382-386 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Intraarterielle Chemotherapie ; Zytostatika ; Mundhöhlenkarzinom ; Tumorzellbiologie ; Keywords ; Intraarterial chemotherapy ; Cytostatic drugs ; Cancer oral cavity ; Tumor cell biology
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Background. The development of arterial chemotherapy in the course of the twentieth century is recapitulated, emphasizing the implications of advancements which have been made in anatomic examination and cell biology. Chemotherapy. The literature is reviewed to determine the current position of arterial chemotherapy among other treatment strategies. As a single modality treatment, it is exclusively employed as palliative treatment. Combined with surgery, radiation or immune therapy, arterial chemotherapy is of further significance as part of multimodality treatment. The best chance for cure is achieved if applied as induction therapy.
    Notizen: Hintergrund. Die Arbeit gibt einen Überblick über die historische Entwicklung der arteriellen Chemotherapie im letzten Jahrhundert. Wichtige Entwicklungsschritte wie anatomische Untersuchungen und zellbiologische Erkenntnisse werden dargestellt. Chemotherapie. Anhand der Literatur über Ergebnisse der klinischen Behandlung wird der derzeitige Stellenwert der arteriellen Chemotherapie im Rahmen der onkologischen Therapiemodalitäten dargestellt. Es handelt sich um eine Behandlungsmethode, die im Sinn einer Monotherapie ausschließlich palliativ einzusetzen ist. Die Bedeutung der Methode liegt in der Kombination mit anderen Modalitäten wie Chirurgie, Strahlentherapie und Immuntherapie. Dabei ist die Methode am aussichtsreichsten, wenn sie als so genannte Induktionstherapie vorangestellt wird.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 47
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 377-381 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Systemische Sklerodermie ; Parodontitis ; PECAM-1 ; Keywords ; Systemic sclerosis ; Periodontitis ; PECAM-1
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Background. Systemic sclerosis (SSc) is a generalized disorder of the interstitial tissues and vasculature with distinct abnormalities in three systems, immune and autoimmune, vascular and microvascular, and mesenchymal extracellular matrix (ECM), that lead to exuberant fibrosis. The aim of this study was to compare the number of blood vessel profiles in the marginal gingiva between SSc patients and patients with periodontitis but without SSc by using biopsies. Methods. Marginal gingiva and gingival papilla were obtained from 13 scleroderma patients and 8 patients with periodontitis after routine tooth extraction and gingival curettage. On the histological sections, immunohistochemical investigations were performed using the avidin-biotin complex method (ABC) and the monoclonal antibody CD 31/Clone JC70A (platelet endothelial cell adhesion molecule-1). Blood vessels were identified by light microscopy (original magnification × 400) and counted within 0.3615 mm2. Medians of blood vessel profiles were compared by Mann-Whitney U-test. Results. There is no statistical difference between the median of blood vessel profiles in the marginal gingiva of SSc patients as compared to the median of blood vessel profiles in the marginal gingiva of patients with periodontitis (P = 0.665). We did not discover avascular areas in the subepithelial connective tissue. Discussion. The pathological changes in the microvasculature in the dermis of SSc patients are not transferable to the marginal periodont, as intraindividual histological examinations of dermis and oral mucosa in relation to the degree of the disease are not available yet.
    Notizen: Hintergrund. Die systemische Sklerodermie ist eine relativ seltene, generalisierte Erkrankung des Bindegewebes. Im Krankheitsprozess spielen entzündliche und vaskuläre Phänomene eine wichtige Rolle. Methode. Anhand von Bioptaten der marginalen Gingiva wurde nach indizierten Zahnextraktionen oder Kürettagen der Vaskularisationsgrad im subepithelialen Bindegewebe der Gingiva von Sklerodermiepatienten mit demjenigen von Patienten mit einer Parodontitis verglichen. Die Mikrogefäßdichte (MVD) wurde immunhistochemisch mit Hilfe des monoklonalen Antikörpers CD31/Clone JC70A (platelet endothelial cell adhesion molecule-1, PECAM-1) dargestellt und lichtmikroskopisch quantitativ erfasst. Die statistische Auswertung der Mediane der Kapillaranschnitte erfolgte mit dem Mann-Whitney-U-Test. Ergebnisse. Die Mediane der Kapillaranschnitte bei den Sklerodermiepatienten (n = 13) und den Patienten mit Parodontitis (n = 8) erwiesen sich statistisch als nicht signifikant verschieden (p = 0,665). Im subepithelialen Bindegewebe der marginalen Gingiva wurden keine avaskulären Zonen gesehen. Diskussion. Die in der Dermis von Sklerodermiepatienten ablaufende Angiopathie ist nicht ohne weiteres auf das marginale Parodont übertragbar, da intraindividuelle histologische Untersuchungen von Dermis und Mundschleimhaut in Abhängigkeit vom Erkrankungsstadium derzeit nicht vorliegen. Das vorliegende Ergebnis rechtfertigt nicht, Probeexzisionen der Mundschleimhaut zu entnehmen, um das Krankheitsstadium einer Sklerodermie anzuzeigen oder eine prognostische Wertung vorzunehmen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 48
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 387-390 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Schwannom ; Benigner Tumor ; Intraossäre Lokalisation ; Mandibula ; Unterkieferteilresektion ; Mikrochirurgische Nervenrekonstrukion ; Keywords ; Schwannoma ; Benign tumor ; Intraosseous localisation ; Mandible ; Partial resection of mandible ; Microsurgical reconstruction of nerve
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Background: Schwannomas are rare benign neurogenic tumors that arise from Schwann cells of the peripheral nervous system. The most frequent localisation is the head and neck area. Extracranial schwannomas are most often located in the deep soft tissues. Intraosseous tumortypes are rare; the mandible is the most common site. Case report: We present the case of a 63-year-old woman with a schwannoma which originated from the mandible nerve and describe the therapy of this neoplasm. A rare malignant transformation cannot be excluded. Therefore, the treatment of choice is radical local resection.
    Notizen: Hintergrund: Schwannome sind benigne Neubildungen, die ihren Ursprung von den Schwann-Zellen nehmen. Ihre Prädilektionsstelle ist die Kopf-Hals-Region. Sie treten zumeist im Verlauf des VIII. Hirnnervs auf. Extrakranial sind die Schwannome überwiegend ¶in den Weichgeweben lokalisiert. Eine intraossäre Lage ist selten, dann jedoch gewöhnlich in der Mandibula anzutreffen. Fallbericht: Eine 63-jährige Patientin wird vorgestellt, und die Therapie wird aufgezeigt. Die Behandlung sollte vergleichsweise radikal erfolgen, da trotz stabiler benigner Eigenschaften die Transformation in ein Malignom nicht definitiv ausgeschlossen werden kann.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 49
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S049 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; LKG-Spalten ; Prächirurgie ; Chirurgie ; Key words ; Cleft lip and palate ; Presurgery ; Surgery
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In this paper an attempt is made to survey the surgical treatment of cleft lip and palate regarding all classifications and all parts of the cleft. The most important developments up to 30 years ago to have been summarized in Millard’s three-volume “Cleft Craft”. Therefore, the author tries to analyze the present state-of-the-art cleft surgery. This part is certainly of a subjective nature due to the high rate of complexity in cleft malformations.
    Notizen: Zusammenfassung Die Arbeit versucht, in knapper Form einen Überblick über die chirurgische Behandlung der Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalten in allen Klassifikationsformen und allen Spaltteilbereichen zu geben. Die notgedrungen sehr dichte Aussage legt Wert auf die wichtigen Entwicklungen der letzten 30 Jahre, da bis zu diesem Zeitraum von Millard in seinen 3 Bänden “cleft-craft” alles Wesentliche dargestellt wurde. Außerdem versucht der Autor, sicher in einem subjektiven Sinn, was sich aus der hohen Komplexizität der Fehlbildung erklären lässt, ein “State-of-the-art”-Resümee zu ziehen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 50
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S061 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte ; Oberlippe ; Nase ; Gaumen ; Oberkiefer ; Zahnersatz ; Sekundäroperation ; Key words ; Cleft lip and palate ; Upper lip ; Nose ; Palate ; Prosthodontics ; Secondary operation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In spite of all interdisciplinary efforts and functionally oriented operation procedures, there are still unsatisfying results in the treatment of cleft lip and palate (CLP) patients. Secondary corrections involve upper lip, nose, and palate (fissures). In some cases, it is necessary to reposition the complete maxilla. Finally, there are indications for speech improving measures and total septorhinoplasties. Dental treatment can be brought to a positive end by means of implant-borne prosthodontic work. In this paper, some of the anatomical and physiologic conditions and surgical procedures are described, which may serve as a basis for a functionally orientated treatment of sequelae after primary CLP care.
    Notizen: Zusammenfassung Trotz interdisziplinärer Bemühungen und anatomisch sowie funktionell ausgerichteter Behandlungskonzepte wird es auch heute noch im Lauf der Therapie eines Patienten mit einer Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte zu unbefriedigenden Ergebnissen kommen. Sekundärkorrekturen betreffen Oberlippe und Nase, den Gaumen (Restlöcher) sowie in manchen Fällen den gesamten Oberkiefer, der in seiner Lage zu korrigieren ist. Darüber hinaus ergeben sich Indikationen zu sprachverbessernden Operationen und totalen Septorhinoplastiken. Vielfach findet die dentale Rehabilitation im implantatgetragenen Zahnersatz ihren Abschluss. Im vorliegenden Beitrag werden die anatomischen, physiologischen Grundlagen sowie Wege zur Behandlung der oben angeführten Probleme angegeben.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 51
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S091 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Resorbierbare Polymere ; Osteosynthese ; Polylaktid ; Polyglykolid ; Key words ; Resorbent polymers ; Osteosynthesis ; Polylactid ; Polyglycolid
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The use of resorbable osteosynthesis materials spares the need for metallic implants and second operative procedures, which are often necessary, to remove the material. Appropriate substances are polymers and copolymers of glycolic and lactic acid. In a literature review, material characteristics, their degradation, and applications in animal experiments and clinical studies are presented. Particularly, the possible reasons of foreign body reactions occurring during the degradation period and material-related difficulties in practical use are discussed. It is evident that the use of low crystalline or amorphous polymers with in vivo long-lasting strength offers a secure and uncomplicated healing of fractures. Therefore, in future these substances will be an interesting alternative to common metallic osteosynthesis materials.
    Notizen: Zusammenfassung Bei der Anwendung resorbierbarer Osteosynthesematerialien entfällt der bei Metallimplantaten oft notwendige operative Zweiteingriff zur Materialentfernung, als geeignete Werkstoffe gelten besonders die Polymere und Kopolymere der Glykol- und Milchsäuren. In einer Literaturübersicht werden die Materialeigenschaften der möglichen Polymervariationen, deren Degradation und schließlich bisherige Anwendungen in tierexperimentellen und klinischen Untersuchungen dargestellt. Insbesondere werden die möglichen Ursachen auftretender Fremdkörperreaktionen während des Polymerabbaus sowie materialbedingte Schwierigkeiten bei der Anwendung diskutiert. Es wird deutlich, dass die Nutzung niedrigkristalliner bzw. amorpher Polymere mit in vivo lang anhaltenden Festigkeitseigenschaften sichere und komplikationslose Frakturheilungen ermöglicht und zukünftig eine interessante Alternative zu herkömmlichen metallischen Osteosynthesematerialien darstellen wird.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 52
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S103 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Unterkieferfraktur ; Funktionsstabile Kompressionsosteosynthese ; Monokortikale Miniplattenosteosynthese ; Klassifikation ; Differenzialindikation ; Key words ; Mandibular fracture ; Functionally stable osteosynthesis ; Monocortical osteosynthesis ; Classification ; Differential indication
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Functionally stable fixation via bicortical osteosynthesis on the one hand, and monocortical non-compression osteosynthesis on the other, are still two competing concepts in treating mandibular fractures. A survey of the literature shows that complicated fractures with severe dislocation of the fragments have the lowest rate of complications after functionally stable fixation, whereas non-complicated fractures without significant dislocation in the distal part of the mandible can be treated successfully via monocortical non-compressive osteosynthesis as well. It seems that pre- and intraoperative parameters can be helpful in describing the character of a mandibular fracture in order to give a differential indication between the two therapeutical concepts. The consideration of only seven parameters, as the mandibular fracture score does, provides many combinations of describing a fracture, so that former studies with their small number of patients make only a rather inaccurate differential indication possible. As long as there is no prospective multi-center study giving a guideline to classify mandibular fractures, the rigid internal fixation via functionally stable osteosynthesis should be preferred in all cases which are not “clear, easy to handle” fractures.
    Notizen: Zusammenfassung In der Versorgung von Unterkieferfrakturen konkurrieren bis heute die monokortikale und die funktionsstabile Kompressionsosteosynthese miteinander. Eine Übersicht über die bestehende Litera-tur zeigt, dass komplizierte und schwer reponierbare Unterkieferfrakturen nach einer Kompressionsosteosynthese eine deutlich geringere Komplikationsrate aufweisen, während einfache und nur gering dislozierte Frakturen im distalen Anteil der Mandibula auch mittels monokortikaler Miniplattenosteosynthese erfolgreich versorgt werden können. Wegweisend für eine geeignete Differenzialindikation zwischen beiden Therapiekonzepten scheint die Erhebung prä- und intraoperativer Parameter, die den Charakter einer Unterkieferfraktur beschreiben und additiv einen Rangwert zur Klassifikation eines Traumas bilden, zu sein. Doch bei nur 7 Einzelparametern – wie im mandibular fracture score– ergeben sich bereits so zahlreiche Kombinationen zur Beschreibung eines Unterkiefertraumas, dass sämtliche bisher angelegten Studien mit ihren geringen Fallzahlen allenfalls eine grobe Differenzialindikation ermöglichen können. Solange keine prospektive Multizenterstudie vorliegt, die eine Entscheidungshilfe in der Wahl des Osteosyntheseverfahrens geben könnte, sollte im fließenden Bereich zwischen „einfacher“ und „schwieriger“ Fraktur der funktionsstabilen Kompressionsosteosynthese mit ihrer deutlich geringeren Inzidenz postoperativer Komplikationen der Vorzug gegeben werden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 53
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S384 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Knochenersatzmaterialien ; Knochenrekonstruktion ; Lyoknorpel ; Lyoknochen ; Bone morphogenetic protein (BMP) ; Key words ; Bone reconstruction ; Lyophilized bone ; Lyophilized cartilage ; Bone substitute ; Bone morphogenetic protein
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The application of autogenous bone transplants is still the gold standard for all reconstructive surgery. The wish of surgeons for alternatives to autogenous bone grafts is reflected in the development of a variety of bone graft substitutes of synthetic or biological origin. The following review article is meant to provide the reader with a critical overview of all the alternative materials. In addition, we want to point to the tremendous progress made on this subject, made possible by the joint effort of surgeons and basic researchers. The results of this collaboration show that in the near future a new gold standard for successful reconstructive surgery will emerge and replace the use of autogenous bone transplants.
    Notizen: Zusammenfassung Der Gebrauch von autologem Knochen im Kiefer- und Gesichtsbereich ist heute immer noch der Goldstandard bei allen rekonstruktiven Maßnahmen. Der Wunsch der Chirurgen, körperfremde Materialien für diese Zwecke zu verwenden, spiegelt sich in der Entwicklung vielfältigster Surrogate wider. Die folgenden Ausführungen sollen dem Leser einen kritischen Überblick über die verschiedenen Materialien verschaffen. Darüber hinaus sind die Fortschritte auf diesem Gebiet der Beweis dafür, dass die gemeinsamen Bemühungen von Chirurgen und Grundlagenforschern auf dem besten Weg sind, erfolgreiche Knochenrekonstruktionen mittels körperfremder Materialien zu ermöglichen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 54
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S375 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Zervikofaziale Weichteilprozesse ; Sonographie ; Halslymphknotendiagnostik ; Key words ; Head and neck area soft tissue masses ; Sonography ; Neck area lymph node diagnostics
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Ultrasonography has gained acceptance in maxillofacial surgery as a first-choice diagnostic tool in soft tissue masses of the head and neck. To date, A-mode sonography of the maxillary sinus is only performed in children and pregnant women. However, B-mode sonography is primarily performed in the assessment of all cervical lymph nodes because of its superior sensitivity in comparison to CT and MR, as well as in diseases of the salivary glands, solid tumors, and monitoring of distraction osteogenesis of the mandible. With color-coded ultrasonography as a combination of B-mode and blood flow information, vessels of the head and neck area or of planned flaps can be examined in a noninvasive manner. This is especially important in secondary microsurgical reconstructions. Moreover, the blood flow in any soft tissue masses can be evaluated. In spite of all texture and image analysis techniques, positive and negative lymph nodes cannot be differentiated in a safe manner. Three-dimensional sonography, e. g., panoramic pictures, and contrast enhancement are new technologies that will improve diagnostic accuracy of head and neck ultrasonography.
    Notizen: Zusammenfassung Die Sonographie stellt heute in der Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie bei allen zervikofazialen Weichteilprozessen das bildgebende Verfahren der ersten Wahl dar. Während die A-Scan-Sonographie der Kieferhöhle nur noch bei Kindern und Schwangeren indiziert ist, hat die hochauflösende B-Scan-Sonographie derzeit die größte Anwendungsbreite. Sie gelangt im Rahmen des Tumorstagings wegen ihrer im Vergleich zur CT und MRT höheren Sensitivität v. a. zur Halslymphknotendiagnostik zur Anwendung. Weitere Indikationen sind Speicheldrüsenerkrankungen, Weichteiltumoren und das Monitoring der Kallusdistraktion. Die Farbduplexsonographie ermöglicht durch ihre Kombination von B-Scan-Sonographie und farbkodierter Blutflussdarstellung auf nichtinvasivem Weg nicht nur eine Gefäßdiagnostik im Rahmen der plastisch-rekonstruktiven Mikrochirurgie, sondern auch eine simultane Beurteilung der Vaskularisation von Lymphknoten und anderen Weichteiltumoren. Trotz rechnergestützter Verfahren der Signalanalyse ist jedoch eine Artdiagnostik von Lymphknoten und Tumoren nicht ausreichend zuverlässig möglich. Durch die 3D-Sonographie, beispielsweise die Panoramabildfunktion, und Kontrastverstärkung sind weitere Fortschritte in der Kopf-Hals-Sonographie zu erwarten.
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  • 55
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S369 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Visualisierung patientenbezogener Informationen ; Wissensaustausch ; Datenübertragung ; Telekonsultation ; Bildfusionierungstechnologie ; Key words ; Visualization of patient-related information ; Exchange of knowledge ; Data transfer ; Teleconsulting ; Image fusion technology
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The exponential increase of medical information creates a need for new methods in the visualization of medical imaging modalities for diagnosis and therapy. In this sense, visualization includes the display of medical image data and image-guided stereotaxic navigation as well as the advice of an expert. The Artma Virtual Patient® System enables a remote expert to observe the surgical procedure via the Internet and interactively modify the interoperative visualization from the remote location. The expert in the remote location receives the planning data almost in real time over TCP/IP from a stereotaxic videoserver. In addition to live video streaming, stereotaxic navigation data are sent over the network as rigid body coordinates. The expert modifies the surgical simulation on the remote computer and the modified operating plan is sent back to the operating site. By teleconsulting, the composite images and overlapping graphics –instruments, target structures, landmarks, contour – can be seen in affiliated clinics with the possibility of interactive graphical assistance. With this image fusion technology the knowledge of a remote expert is included in virtual data structures and visualized by the overlay with live video data (augmented reality) in real time during surgery.
    Notizen: Zusammenfassung Die exponentielle Zunahme des Informationsflusses in der Medizin verlangt nach neuen Methoden zur Visualisierung patientenbezogener Informationen und Verbreitung von medizinischem Wissen in Diagnose und Therapie. Visualisierung in diesem Sinn beinhaltet die Darstellung medizinischer Bilddaten und bildgeführter stereotaktischer Navigation genauso wie den Rat eines Experten. Das Artma-Virtual-Patient-System ermöglicht einem sich in räumlicher Entfernung befindenden Experten Operationen via Internet mitzuverfolgen und mit Hilfe eines Remote-Computers die interoperative Visualisierung interaktiv zu modifizieren. Der Experte erhält die Planungsdaten nahezu in Echtzeit mittels TCP/IP von einem stereotaktischen Operationsvideoserver. Zusätzlich werden stereotaktische Navigationsdaten als Rigid-body-Koordinaten über das Netzwerk übertragen. Der Experte modifiziert die chirurgische Simulation am Remote-Computer, und der modifizierte Operationsplan wird in den Operationssaal zurückgeschickt. Durch die Telekonsultation können verschiedenartige Bilddaten und überlagerte Graphiken – Instrumente, Zielstrukturen, Landmarken, Konturen – in durch Internet verbundenen Kliniken dargestellt werden, wodurch interaktiv graphische Hilfe angeboten werden kann. Mit Hilfe dieser Bildfusionierungstechnologie werden das nicht vor Ort verfügbare Expertenwissen in virtuelle Datenstrukturen eingebunden und durch Überlagerung mit Livevideo Daten in Echtzeit während der Operation visualisiert.
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  • 56
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S392 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kiefergelenkerkrankungen ; Konservative Therapie ; Operative Therapie ; Minimalinvasive Verfahren ; Key words ; Condyle of mandible disorders ; Conservative treatment ; Surgical treatment ; Minimally invasive methods
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary For the most frequent TMJ derangements, highly efficient nonsurgical treatment is preferable. Within this concept, the interdependence between the TMJ and the jaw musculature is increasingly focussed. Surgical therapy is only an option under defined circumstances in cases resistant to nonsurgical treatment, or if nonsurgical treatment is meaningless from the beginning. Within surgical concepts, arthroscopy is becoming increasingly important. A close interdisciplinary cooperation between the dentist and oral and maxillofacial surgeon seems to improve the potential outcome in these cases.
    Notizen: Zusammenfassung Für die häufigsten Kiefergelenkerkrankungen stehen heute konservative Behandlungsverfahren mit hoher Erfolgswahrscheinlichkeit zur Verfügung. Zunehmend zielt diese Therapie auf die Zusammenhänge zwischen der Funktion der Kiefergelenke und der Kaumuskulatur ab. Chirurgische Therapieverfahren kommen in Frage, wenn die konservative Therapie nicht zum Erfolg führt oder von vornherein nicht sinnvoll ist. Dabei wird die offene Chirurgie zunehmend von minimalinvasiven Verfahren, z. B. der Arthroskopie, verdrängt. Eine enge Zusammenarbeit zwischen dem funktionsanalytisch und therapeutisch tätigen Zahnarzt und den Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen in der Diagnostik und Therapie verbessert die Prognose bei solchen Erkrankungen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 57
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S003 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Europa ; Selbstständiges medizinisches Fachgebiet ; Harmonisierung ; Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie ; Key words ; Europe ; Independent medical speciality ; Harmonisation ; Oromaxillofacial surgery
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The recognition of a medical discipline on a European level as an independent specialty depends on its registration in the medical directives of the European Union. With supreme effort, the oral and maxillofacial surgeons of the EU reached this goal in 1989. The UEMS – Section of Stomatology and Oromaxillofacial Surgery – became the forum for discussion of the relevant problems with representatives of the member states and officials of the European Commission. Thanks to its activities, oral and maxillofacial surgery is now recognized as an independent specialty with about 3800 specialists in 11 European countries.
    Notizen: Zusammenfassung Die Anerkennung einer medizinischen Disziplin als selbstständiges Fachgebiet auf europäischer Ebene hängt von ihrer Aufnahme in die medizinischen Richtlinien der Europäischen Union ab. Die Mund-Kiefer-Gesichtschirurgen in der EU haben mit beharrlichem Einsatz und unter großen Anstrengungen dieses Ziel 1989 erreicht. Forum für die Diskussion der sachbezogenen Probleme unter den Vertretern der Mitgliedsstaaten und mit den Dienststellen der europäischen Kommission war die UEMS-Sektion für Stomatologie und Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie. Dank ihres Wirkens ist die MKG-Chirurgie heute, am Ende des 20. Jahrhunderts, in 11 europäischen Ländern mit etwa 3800 Fachärzten als selbstständiges Fachgebiet anerkannt.
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  • 58
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S401 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Speicheldrüsen ; Diagnostik ; Entzündung ; Tumoren ; Lobektomie ; Key words ; Salivary gland ; Diagnostic ; Inflammation ; Tumors ; Lobectomy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary After more than 25 years of activity in the field of salivary gland surgery, especially parotid gland surgery, the following statements can be made. ¶1. Salivary gland diseases are extremely variable and their treatment requires vast clinical experience. ¶2. The judgement of salivary gland diseases requires highly competent pathologic assistance and a specialized laboratory in this respect. In the field of salivary gland pathology – like in many other specialized subdivisions in pathology – the need of a second opinion in order to increase the reliability of the original diagnosis has to be claimed once more. 3. A certain change has taken place in the diagnostic means. Modern techniques of visualization show a shift toward noninvasive sonography, but also toward computed tomography with or without contrast agents, and there is a steadily increasing shift toward magnetic resonance tomography as well. 4. The literature about salivary gland diseases and their therapy can no longer be overlooked and is unfortunately characterized by very different aspects of judgement, which in many cases hardly allow a comparative discussion of certain clinical and therapeutic questions. ¶5. Parotid gland surgery requires a clear concept concerning the different diseases, especially of the different oncologic entities. Surgical preparation of the facial nerve has to be mastered equally from the central and the peripheral course of the nerve.
    Notizen: Zusammenfassung Nach einer über 26-jährigen Tätigkeit in der Speicheldrüsen- und insbesondere in der Parotischirurgie sind folgende Aussagen zu erbringen: 1. Die Speicheldrüsenerkrankungen sind extrem variabel und verlangen in der Behandlung einen großen klinischen Erfahrungswert. 2. Die Bewertung der Speicheldrüsenerkrankungen setzt eine hochkompetente pathologische Sekundanz und ein einschlägiges Labor voraus. Die Forderungen nach einer Referenzpathologie müssen wie für viele Organe oder Organsysteme auch für die Speicheldrüsenerkrankungen erneut und uneingeschränkt erhoben werden. 3. Ein gewisser Wandel ist in den diagnostischen Maßnahmen eingetreten. Die moderne Bildgebung zeigt eine wesentliche Verschiebung zugunsten der nichtinvasiven Sonographie und auch dem Computertomogramm mit und ohne Kontrastdarstellung sowie in zunehmendem Maß auch der Kernspintomographie. 4. Die Literatur zu den Erkrankungen der Speicheldrüsen und ihrer Therapie ist kaum noch zu überblicken und bedauerlicherweise von ganz unterschiedlichen Bewertungsaspekten charakterisiert. Sie lässt in vielen Fällen vergleichende Diskussionen über bestimmte klinische und therapeutische Fragestellungen nur schwer zu. 5. Die Parotischirurgie verlangt ein klares Konzept hinsichtlich der verschiedenen Erkrankungen insbesondere der unterschiedlichen Tumorentitäten. Die Darstellung und Präparation des N. facialis von peripher und zentral müssen gleichermaßen beherrscht werden.
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  • 59
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. S026 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie-Facharzt ; Ausbildung ; Weiterbildung ; Fortbildung ; Berufsbild ; Key words ; Oromaxillofacial surgical specialty ; Training ; Postgraduate training ; Further training
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary To qualify for further specialist training as a maxillofacial surgeon, a licence to practice in general medicine as well as a licence to practice in dentistry must be obtained beforehand. In addition to the 4-year course to qualify, maxillofacial surgeons can gain the additional qualification in the field of “plastic surgery” in a further course lasting 3 years. By the end of 1998, there were 698 maxillofacial surgeons in private practices in Germany in comparison to 322 hospital-employed maxillofacial surgeons. Of the work done by maxillofacial surgeons (in private practices), 28% is in contracted hospitals; this percentage is relatively high in comparison to other disciplines in which private specialists use contracted hospitals. It is impossible these days for an individual specialist to completely cover all areas of maxillofacial surgery. In our field, joint practices with an internal specialization will increase the spectrum and quality of treatment in the future and will counteract competition from hospital-employed specialists now that day-case surgery has been introduced in these hospitals. Further training by the individual will remain an indispensable necessity as well as personal involvement by every maxillofacial surgeon in the postgraduate medical training of doctors and dentists. This can only be achieved if the economic situation of specialists is maintained in health-politics.
    Notizen: Zusammenfassung Die Weiterbildung zum Facharzt für Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie erfordert neben der ärztlichen auch die zahnärztliche Approbation. Ergänzend zu der 4-jährigen Weiterbildung im Gebiet können MKG-Chirurgen während einer zusätzlichen 3-jährigen Weiterbildung die Zusatzbezeichnung im Bereich „Plastische Operationen“ erwerben. Bis zum Jahresende 1998 gab es in Deutschland 698 niedergelassene gegenüber 322 klinisch tätigen Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen. Der prozentuale Anteil an der belegärztlichen Tätigkeit der Niedergelassenen ist mit 28% im Vergleich zu anderen Fachgebieten relativ hoch. Nicht jeder Arbeitsbereich der Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie kann heute noch vom einzelnen Niedergelassenen umfassend beherrscht werden. Gemeinschaftspraxen bieten für die Zukunft unseres Fachs eine qualitativ hochwertige Bereicherung des Behandlungsspektrums über eine interne Spezialisierung, die ein Gegengewicht zur fachlichen Konkurrenz der Krankenhäuser, nach Öffnung für die ambulante Behandlung, darstellen wird. Eine unabdingbare Notwendigkeit bleiben die eigene Fortbildung und auch das persönliche Engagement jedes niedergelassenen Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgen für die Weiter- und Fortbildung der Zahnärzte und Ärzte. Das hat nur Bestand, wenn die wirtschaftliche Basis der Fachärzte von der Gesundheitspolitik her erhalten bleibt.
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  • 60
    ISSN: 1432-0843
    Schlagwort(e): Key words 7-Hydroxymethotrexate ; Methotrexate ; Maximum tolerated dose ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Purpose: After more than 50 years of methotrexate (MTX) treatment of acute lymphoblastic leukaemia (ALL), it is currently believed that as long as dose escalations are followed by adequate leucovorin rescue guided by monitoring MTX serum concentrations, hydration and urinary alkalinization, high-dose MTX (HD-MTX) can be tolerated without life-threatening toxicity. However, our recent experimental animal studies of the major metabolite of MTX, 7-OH-MTX, indicate that this concept may have some limitations. Animals with levels of 7-OH-MTX of 1 mM, which is below the levels routinely found in patients on HD-MTX, demonstrate intolerable toxicity and some animals die within 8 h. Electron microscopy indicates that endothelial cell and platelet functions are perturbed. Since animal data are lacking, and interspecies differences not known, we wanted to investigate the maximum tolerated doses of MTX and 7-OH-MTX in a rat model of short-term effects. The maximum tolerated dose was chosen instead of LD50 for reasons of animal welfare. Methods: We infused MTX and 7-OH-MTX into anaesthetized male Wistar rats and monitored the animals for 8 h. The drugs were given as a bolus plus continuous infusion. The dose-finding ranges were 1.8–11.3 g/kg MTX and 0.1–1.2 g/kg 7-OH-MTX. Results: The maximum tolerated dose was between 3 and 5 g/kg for MTX and lower than 0.1 g/kg for 7-OH-MTX. The mean serum concentrations of MTX and 7-OH-MTX in animals that did not survive the 8-h period were 21.9 and 1.6 mM, respectively. The animals that received the highest MTX or 7-OH-MTX doses and concentrations died after sudden reductions in heart rate and blood pressure. Conclusions: We demonstrated a lower maximum tolerated dose of 7-OH-MTX than of MTX in rats after 8 h. The 7-OH-MTX concentrations were in the therapeutic range after HD-MTX. If the rat/human interspecies differences are not large, our data may indicate that HD-MTX regimens should not be further dose intensified, due not so much to the effects of MTX as to those of 7-OH-MTX.
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  • 61
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Präanalytische Fehlerquellen ; Arterielle Blutgasanalyse ; AaDO2 ; Key words ; Pre-analytical errors ; Arterial blood-gas-analysis ; AaDO2
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Objectives: The paO2 and AaDO2 are routinely measured for evaluating pulmonary gas exchange. The normal value of the AaDO2 amounts 10 mmHg when breathing atmospheric air and is said to increase with rising FIO2. This increase is discussed controversially. One possible reason for incongruities in AaDO2 measurement may be the impact of so called preanalytical errors during paO2 measurement, which are often neglected. Therefore, the aim of this study was to evaluate the relevance of preanalytical errors on the AaDO2 under hyperoxic conditions. Methods: Arterial blood gas analysis was performed on twenty patients without known pulmonary disease after tracheal intubation and 30 min of ventilation with pure oxygen. All preanalytical paO2 errors (sam- pling technique, transport and storage of samples, aspirated air bubbles) were assessed and all paO2 measurements were corrected by applying respective predetermined correction factors. Calculation of the AaDO2 was performed with corrected and uncorrected paO2 values. Results: The average amount of the AaDO2 under ventilation with FIO2=1.0 was 118.9±41.1 mmHg, calculated from uncorrected paO2 values, and 13.4±7.5 mmHg calculated from paO2 values corrected for preanalytical errors, respectively. Conclusion: The present results show that the assumption of an increasing AaDO2 with rising FIO2 is questionable. It could be proved that neglecting preanalytical paO2 errors leads to a significant overestimation of the AaDO2. The consequence would be a misinterpretation of the patient’s condition in relation to a reduced pulmonary gas exchange, which should in fact be attributed solely to the preanalytical errors.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Sowohl der paO2 als auch die AaDO2 werden als Standardverfahren für die Beurteilung des pulmonalen Gasaustauschs herangezogen. Als „Normalwert” der AaDO2 unter Raumluftatmung werden in der Literatur übereinstimmend Werte um 10 mmHg angegeben. Kontrovers sind die Angaben jedoch für die reine O2-Beatmung, vermutlich weil die Existenz unvermeidlicher präanalytischer Fehler bei der Bestimmung des paO2 bislang nicht beachtet wurde. Ziel dieser Studie war es daher, die Auswirkungen präanalytischer Fehler bei der Bestimmung des paO2 auf die Größe der AaDO2 und damit auf deren Aussagekraft zu untersuchen. Methodik: 20 lungengesunde Patienten wurden nach endotrachealer Intubation für 30 min mit reinem O2 beatmet. Anschließend wurden arterielle Blutgasanalysen durchgeführt, und präanalytische Fehler (Art der Probenentnahme, Art der Probenlagerung, Aspiration von Luftblasen) anhand vorbestehender Korrekturfaktoren nachträglich korrigiert. Die entsprechende AaDO2 wurde dann sowohl „korrigiert” als auch „unkorrigiert” berechnet. Ergebnisse: Die AaDO2 betrug ohne Berücksichtigung der präanalytischen Fehler im Mittel 118,9±41,1 mmHg. Nach Korrektur der präanalytischen Fehler betrug sie im Mittel jedoch nur noch 13,4±7,5 mmHg. Schlußfolgerung: Nach vorliegenden Ergebnissen entspricht die Größe der AaDO2 unter reiner O2-Beatmung beim lungengesunden Patienten derjenigen unter Raumluftatmung. Die Differenz zur „unkorrigierten” AaDO2 von vorliegend 105,5 mmHg geht offensichtlich zu Lasten der präanalytischen Fehler. Wird die AaDO2 zur Beurteilung des Patientenzustands herangezogen, so müssen präanalytische Fehler beachtet und korrigiert werden. Anderenfalls würde die Interpretation einer fälschlicherweise zu hoch errechneten AaDO2 hinsichtlich der Lungenfunktion (z.B. Zunahme venöser Beimischung) lediglich auf präanalytischen Fehlern basieren.
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  • 62
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 34-42 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Erworbene Hemmkörperhämophilie ; spontane Faktor-VIII-Inhibitoren ; spontane Faktor-IX-Inhibitoren ; Diagnose ; Therapie ; Key words ; Acquired haemophilia ; Spontaneous factor VIII inhibitors ; Spontaneous factor IX inhibitors ; Diagnosis ; Therapy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Although autoantibodies against factor VIII or factor IX are a rare phenomenon, they are associated with a high risk of bleeding and high mortality. The condition, termed ac- quired haemophilia, occurs equally in both sexes and is most frequent in higher age groups. Patients typically present with severe bleedings in muscles and skin. In contrast to patients with congenital haemophilia and inhibitors, joint bleedings are very rare. In approximately half of all cases an associated disease state can be identified as the cause of autoantibody formation. An immediate and comprehensive diagnosis is essential for a rapid initiation of therapy. Equally important are a careful diagnostic differentiation between congenital and acquired factor deficiencies and the exclusion of non-specific inhibitors, which increase the occurrence of thrombolic events. The inhibitor titre, quantified using the Bethesda assay, is an important criterion for selecting the appropriate therapy. A wide range of treatment options is now available for the management of bleedings in patients with acquired haemophilia, namely porcine factor VIII, recombinant factor VIIa, prothrombin complex concentrates, and immunoadsorptions. In addition, immunosuppressive therapies are used to achieve permanent reduction or elimination of inhibitors.
    Notizen: Zusammenfassung Autoantikörper gegen Faktor VIII oder Faktor IX sind ein zwar seltenes, aber mit hohem Blutungsrisiko und hoher Letalität verbundenes Phänomen. Diese als erworbene Hemmkörperhämophilie bezeichnete Erkrankung kommt bei beiden Geschlechtern gleich häufig vor und tritt gehäuft im hohen Lebensalter auf. Die Patienten fallen klinisch v. a. durch schwere Blutungen in Muskeln und Haut auf, wogegen Gelenkeinblutungen – im Gegensatz zur angeborenen Hämophilie mit Hemmkörpern – sehr selten auftreten. In etwa der Hälfte der Fälle kann eine assoziierte Grunderkrankung als Auslöser der Autoantikörperbildung identifiziert werden. Eine rasche und umfassende Diagnostik ist entscheidend für einen schnellen Therapiebeginn. Ebenso bedeutend ist eine sorgfältige differentialdiagnostische Abgrenzung gegen einen angeborenen oder erworbenen Faktorenmangel sowie der Ausschluß unspezifischer Inhibitoren, die vermehrt zu Thrombosen führen können. Wichtig für die Auswahl der geeigneten Therapieform ist der Inhibitortiter, gemessen im Bethesda-Assay. Für die Blutstillungstherapie steht heute mit porcinem Faktor VIII, rekombinantem Faktor VIIa, Prothrombinkomplexpräparaten und Immunadsorptionen ein breites Spektrum an Möglichkeiten zur Verfügung. Für eine dauerhafte Reduktion bzw. Elimination der Autoantikörper finden immunsuppressive Therapien Anwendung.
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  • 63
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 65-73 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Qualitätsmanagement ; Kosteneffektivität ; Zertifizierung ; ISO 9001 ; EFQM ; Key words ; Quality management ; Cost effectiveness ; Certification ; ISO 9001 ; EFQM
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Quality of care and costs are getting closer together. Whereas costs and quality management did not play a substantial role 30 years ago, the consumption of resources nowadays is part of the outcome of quality of care. The definition of quality must be seen in the dimensions of structure, process and result. Resulting from newly developed clinical practice, guidelines are planned as instruments for cost containment in near future. Those guidelines may end up in a quality management system. The most wellknown european basic of such a quality management system are the DIN EN ISO 9000 f and the EFQM. The ISO 9001 and the European Quality Award became the most common base of evaluation for certification of quality management systems in Organisations europeanwide. Whereas the ISO 9001 does not give any information about the real achieved quality, the European Quality Award reflects the process. Guidelines are necessary to prove the cost effectiveness of measures of quality control and quality assurance since too much quality control and assurance may result in increased overall consumption of resources, leading to a reduction in the quality of care when ensuring that the overall budget is covered.
    Notizen: Zusammenfassung Versorgungsqualität und Kosten rücken immer näher zusammen. Während noch vor 30 Jahren weder die Kostenfrage noch ein Qualitätsmanagement eine Rolle spielten, ist inzwischen der Ressourcenverbrauch sogar zu einem Bestandteil der Ergebnisqualität geworden. Der Qualitätsbegriff wird in seinen Dimensionen Struktur-, Prozeß- und Ergebnisqualität beleuchtet. Hieraus abgeleitete Empfehlungen und Leitlinien für die ärztliche Versorgung sollen in Zukunft als Instrumente zur Kostensenkung eingesetzt werden. Diese können in Qualitätsmanagementsystemen münden, deren bekannteste Grundlage derzeit die DIN EN ISO 9000 f. darstellt. Die ISO 9001 sowie die Selbstbewertung nach EFQM haben sich europaweit als Prüfungsgrundlage für die Zertifizierung von Qualitätsmanagementsystemen in Organisationen durchgesetzt. Organisationen können ganze Kliniken oder einzelne Abteilungen wie die Anästhesie sein. Dabei werden in 20 Kapiteln der ISO 9001 organisatorische Verfahren beschrieben, die innerhalb der Organisation die Aufrechterhaltung eines bestimmten Qualitätsniveaus sicherstellen sollen. Im EFQM-Modell steht die Prozeßbeherrschung im Vordergrund, die zugrundegelegten Kriterien gliedern sich in Befähiger- und Ergebniskriterien. Der Nachweis der Kosteneffektivität von Qualitätskontroll- und -sicherungsmaßnahmen ist wichtig, denn ein Zuviel an Qualitätskontrolle und -sicherung läßt den Ressourcenverbrauch zusätzlich ansteigen. Dies führt bei einem gedeckelten Gesamtbudget zu einer Senkung der Versorgungsqualität.
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  • 64
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 2-8 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Schlaganfall ; Thrombolyse ; Intrakranieller Druck ; Stroke unit ; Key words ; Stroke ; Thrombolysis ; Intracranial pressure ; Stroke unit
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Stroke is an emergency. Treatment must begin as soon as possible because significant sustained neurological improvement has been demonstrated when thrombolytic treatment, mainly with recombined tissue plasminogen activator (rtPA) is initiated within the first hours of stroke onset. On the other hand in the acute phase of stroke it is critical that patients get adequate management for the prevention of early complications. Management of the acute phase of stroke is the target of this article. Preclinically started treatment must be continued in the neurological emergency unit. Clinical examination is followed by technical investigations: cerebral computertomography (CCT) is the most useful radiological investigation in the acute phase. It allows to distinguish between ischemia and hemorrhagic lesions and also to rule out nonstroke brain conditions. Multimodal magnetic resonance imaging (mMRI) may provide data on viable versus irreversibly damaged tissue. Sufficient stroke treatment is based on well managed in-hospital infrastructure. Thrombolysis is the only causative treatment of stroke in selected patients. Complications of acute stroke comprise changes of blood pressure with hemodynamically relevant effects on cerebral perfusion pressure, acute post- ischemic brain edema, and intracerebral bleedings.
    Notizen: Zusammenfassung Der akute Schlaganfall stellt einen Notfall dar. Zum einen, weil das funktionelle Ergebnis durch eine frühe Thrombolysetherapie signifikant verbessert wird. Zum anderen, weil beim akuten Schlaganfall eine frühzeitige Behandlung von Komplikationen die Prognose positiv beeinflußt. Der Schwerpunkt dieses Artikels liegt auf der Behandlung der akuten zerebralen Ischämie. Die Primärversorgung eines Schlaganfallpatienten bei Aufnahme in die Klinik besteht zunächst in der Fortführung der bereits präklinisch begonnenen Basisversorgung. Parallel zur klinisch-neurologischen Evaluation erfolgt die Durchführung technischer Untersuchungen. Mit der zerebralen Computertomographie (cCT) kann zwischen zerebraler Ischämie und intrazerebraler Blutung unterschieden und andere Ursachen können ausgeschlossen werden. Mit der multimodalen Magnetresonanztomographie (mMRT) kann zwischen reversibel und irreversibel geschädigtem Hirngewebe unterschieden werden. Eine weitere Voraussetzung für eine suffiziente Schlaganfalltherapie ist eine optimal aufeinander abgestimmte innerklinische Infrastruktur. Als spezielles therapeutisches Verfahren steht heute die Thrombolysetherapie für selektierte Patienten zur Verfügung. Zu den Komplikationen des akuten Schlaganfalls gehören hämodynamisch wirksame Blutdruckschwankungen, die Entwicklung eines akuten postischämischen Hirnödems und intrazerebrale Blutungen.
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  • 65
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Periduralanalgesie ; Patientenkontrollierte Analgesie ; Postoperative Schmerztherapie ; Key words ; Epidural analgesia ; Patient-controlled analgesia ; Postoperative pain treatment
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Objectives: Continuous epidural analgesia (EA) and patient-controlled intravenous analgesia (PCA) are widely used for postoperative pain control. Studies indicate that both analgesic regimens provide good analgesia after major surgery. However, because of the following reasons it is still unclear whether one of the two modes of application is superior. First, there are conflicting data regarding the differences in pain relief and drug use between epidural and intravenous administration of opioids. Second, in many studies epidural analgesia is performed by a combination of local anaesthetics and opioids. Third, reduced morbidity was observed only in some of the studies, in which epidural analgesia provided better pain relief than systemic opioid supply. Despite these conflicting results, EA with local anaesthetics and fentanyl as well as PCA with piritramid, a highly potent μ-agonist, are routinely used in Germany. The purpose of this study was to compare these two treatments for analgesic efficacy, pulmonary function, incidence of side effects and complications in patients undergoing thoracotomy. Methods: In this prospective randomized trial 50 patients were included. For postoperative pain control 25 patients (EA group) received thoracic epidural infusion of local anaesthetics (bupivacaine 0.125% or ropivacaine 0,2%) and fentanyl 4,5µg/ml with a flow rate of 4-10 ml/h. 25 patients received intravenous PCA with piritramid (bolus 2,5 mg, lock out 15 minutes, maximum of 25 mg/4 h, no background infusion). Results: Analgesia at rest and while coughing, as evaluated by visual analogue scale, was significantly better in the EA group. EA also resulted in superior values of pulmonary function tests, general condition and a lower incidence of sedation and nausea. In contrast, patients with EA reported distinctly more pruritus than patients with PCA. Duration of hospital stay was shorter in the EA group, but this difference did not reach statistical significance. There was one atelectasis in the EA group. No major complications related to EA or PCA were observed. Conclusion: In this study EA with local anaesthetics and fentanyl provided superior postoperative pain control and a lower incidence of sedation and nausea compared to intravenous PCA with piritramid, but there was no superiority as to pulmonary complications and duration of hospital stay.
    Notizen: Zusammenfassung In einer prospektiven, randomisierten Studie wurden die beiden klinisch etablierten, postoperativen Analgesieverfahren, die kontinuierliche thorakale Periduralanalgesie (PDA) mit Lokalanästhetikum und Fentanyl und die intravenöse patientenkontrollierte Analgesie (PCA) mit Piritramid, verglichen. Bei 50 Patienten (PDA-Gruppe n=25, PCA-Gruppe n=25), die sich einer Thorakotomie unterziehen mußten, wurden Analgesie, unerwünschte Wirkungen, Allgemeinbefindlichkeit, Krankenhausaufenthaltsdauer und Komplikationen unter den jeweiligen Verfahren untersucht. Die Ergebnisse zeigen, daß sowohl die PDA als auch die PCA zur Schmerztherapie nach Thorakotomien effektiv und sicher sind. Dennoch wurde unter PDA eine signifikant bessere analgetische Wirkung sowie eine deutlich geringere Inzidenz der unerwünschten Wirkungen Sedierung und Übelkeit erzielt. Über Juckreiz klagten die Patienten mit PDA hingegen öfter. Im Hinblick auf Lungenfunktionsparameter, die subjektive Allgemeinbefindlichkeit der Patienten und die Krankenhausaufenthaltsdauer schnitt die PDA-Gruppe ebenso tendenziell besser ab. Auch die Beurteilung des jeweiligen Analgesieverfahrens durch die Patienten fiel bei insgesamt guter Bewertung beider Verfahren in der PDA-Gruppe besser aus. Trotz dieser Vorteile führte die PDA gegenüber der PCA jedoch nicht zu einer Senkung der pulmonalen Komplikationsrate.
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  • 66
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Schmerzgedächtnis ; Akuter postoperativer Schmerz ; Key words ; Pain memory ; Acute postoperative pain
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Objectiles: Clinicians use patients’ recall of pain as an important source of evidence both in diagnosis and in assessing improvements following treatment. Yet very little is known about the accuracy of these retrospective accounts up to now. Methods: We examined patients’ retrospective evaluations of the pain they experienced at the first postoperative day and related these evaluations to the pain intensity which was recorded in the PCA-report. Results: We found that recall was moderately accurate. Patients mostly overestimated their pain intensity. We could demonstrate that patients who overestimated their pain differed significantly from those who did not. The patients who overestimated showed no significant pain relief over the first three postoperative days. Other influences were the pain intensity of the third day and patients’ expectations of the postoperative pain intensity. Our results could be embedded within the theoretical framework of general memory research. Conclusions: We conclude that real-time evaluations of pain intensity should be recorded additionally to retrospective accounts. Retrospective ratings are important too, because we suggest that the memory of pain more than the experience of pain itself form the basis of patients’ future decisions about treatment including their compliance and their satisfaction with pain management.
    Notizen: Zusammenfassung Retrospektive Schmerzeinstufungen durch den Patienten werden sehr häufig verwendet. Dennoch ist bislang nur sehr wenig bekannt, wie diese Einschätzungen zustande kommen und wie sie mit dem unmittelbaren Schmerzerleben zusammenhängen. Wir haben die Übereinstimmung zwischen den retrospektiven Schmerzeinstufungen von 67 Patienten, die postoperativ eine PCA-Pumpe zur Schmerzlinderung erhalten hatten, mit den Aufzeichnungen des PCA-Protokolls verglichen und fanden in Übereinstimmung mit anderen Forschungsergebnissen eine geringe Übereinstimmung. Es bestand insgesamt eine Tendenz zur Schmerzüberschätzung. Dies traf jedoch nicht auf alle Patienten zu. Eine genauere Analyse der Patienten, die ihre Schmerzen deutlich überschätzt hatten (〉 dem Median der Differenzen der Gesamtstichprobe) und denen, die dies nicht getan hatten, zeigte, dass der Schmerzverlauf für beide Gruppen unterschiedlich gewesen war. Patienten, die ihre Schmerzen überschätzten, hatten in den ersten drei Tagen keine signifikante Schmerzreduktion gegenüber dem ersten postoperativen Tag erfahren. Weitere Einflussfaktoren auf die retrospektive Schmerzeinstufung waren die Schmerzstärke des dritten postoperativen Tages und die Schmerzerwartungen, die der Patient hatte. Die Ergebnisse konnten in die Befunde der allgemeinen Gedächtnisforschung integriert werden. Neben retrospektiven Beurteilungen sollte daher nach Möglichkeit auch die aktuelle Schmerzbeurteilung des Patienten erfasst werden. Da jedoch gerade die retrospektive Einschätzung, d. h. die Erinnerung an den Schmerz vermutlich die Entscheidungen von Patienten beeinflusst und eher als Indikator für die Zufriedenheit des Patienten mit der Schmerztherapie zu werten ist, behält die retrospektive Einschätzung weiterhin ihre Berechtigung im Rahmen der Evaluation schmerztherapeutischer Massnahmen.
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  • 67
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 25-28 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Koronarsinusdilatation ; perioperative transösophageale Echokardiographie ; persistierende linke obere Hohlvene ; Kardioanästhesie ; Herzchirurgie ; Key words ; Dilated coronary sinus ; Perioperative transesophageal echocardiography ; Persistent left superior vena cava ; Cardiac anaesthesia ; Cardiac surgery
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract A 36-year old woman was presented to our hospital with congenital ventricular septal defect and one-vessel coronary artery disease (75% proximal left main coronary artery) for CABG and repair of the VSD. After induction, a transesophageal echocardiographic (TEE) baseline examination was performed, showing a severely dilated coronary sinus (CS) measuring approximately 3 cm (abnormal 〉1 cm). We suggested a persistent left superior vena cava (PLSVC) draining into the CS. PLSVC is a common venous congenital anomaly, with a reported incidence of 0.5% in general population and in 3–5 % of patients with congenital heart defect. Injection of echo-contrast solution in a left arm vein, visualizing microbubbles passing through the PLSVC into the CS confirmed our suspicion. The diagnosis of a PLSVC and dilated CS is a contraindication for retrograde cardioplegia because of the loss of cardioplegia into the PLSVC resulting in a inadequate myocardial protection. It may be difficult to pass a pulmonary artery catheter (PAC) through a left internal or left subclavian vein and it may be associated with arrythmias. A chest radiograph shows the anomalous course of the PAC along the left heart.
    Notizen: Zusammenfassung Eine 36jährige Frau, mit einem kongenitalen Ventrikelseptumdefekt (VSD) und einer koronaren 1-Gefäßerkrankung (75% Hauptstammstenose) wurde unserem Krankenhaus zur Koronarbypassoperation und Verschluß des VSD zugewiesen. Nach der Narkoseeinleitung führten wir eine transösophageale echokardiographische Basisuntersuchung durch. Es zeigte sich ein deutlich dilatierter Koronarsinus (CS) von ca. 3 cm Durchmesser (abnormal 〉1 cm). Man vermutete eine persistierende linke obere Hohlvene (PLSVC), die sich in den CS drainiert. Die PLSVC ist eine venöse kongenitale Annomalie mit einer Inzidenz von 0,5% in der Normalbevölkerung und von 3–5% bei Patienten mit kongenitalen Herzerkrankungen. Nach Injektion von Echokontrastmittel über eine linke Armvene zeigten sich sog. Microbubbles im CS und bestätigten unsere Verdachtsdiagnose. Die Diagnose einer PLSVC und eines dilatierten CS gilt als eine Kontraindikation für die retrograde Kardioplegie, da es über die PLSVC zum Verlust von Kardioplegie, mit daraus resultierender unzureichender Kardioprotektion kommt. Die Plazierung eines Pulmonalarterienkatheters über die linke V. jugularis interna oder die linke V. subclavia kann erschwert sein und zu Herzrhythmusstörungen führen. Eine Röntgenthoraxaufnahme zeigt den ungewöhnlichen Verlauf des PAK entlang des linken Herzschattens.
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  • 68
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Zeitschrift für Rheumatologie 59 (2000), S. 220-232 
    ISSN: 0340-1855
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Seronegative Spondarthritis ; Diffuse idiopathische Skeletthyperostose ; Akquiriertes Hyperostose-Syndrom ; Lastenträgerkrankheit ; Skelettszintigraphie ; Parasyndesmophyt ; Key words Seronegative spondyloarthropathy ; diffuse idiopathic skeletal hyperostosis ; acquired hyperostosis syndrome ; “Porter disease” ; bone scintigraphy ; parasyndesmophyte
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary There are numerous diseases which can irreversibly stiffen the whole spine or parts of the axial skeleton. Due to didactic reasons one can distinguish 3 gropus of such disorders: – Paradigmatic diseases of the spine with an inherent proneness to stiffness. – Rare diseases which involve a certain danger of stiffening the spine. – Rigidity of the spine due to scientifically unrecognised morphologic phenomena.
    Notizen: Zusammenfassung Es gibt eine Vielzahl von Erkrankungen, die zu einer irreversiblen Wirbelsäulenversteifung oder von Abschnitten des Achsenskeletts führen. Sie werden aus didaktischer Sicht in 3 Gruppen geteilt:    1. Paradigmatische Wirbelsäulenerkrankungen, die grundsätzlich ein Versteifungspotential bergen (Duden 1996: paradigmatisch=beispielhaft).    2. Wirbelsäulenerkrankungen, die Raritäten sind. Trotzdem muss mit ihnen in der täglichen Praxis gerechnet werden.    3. Aus wissenschaftlicher Sicht ungeklärte Wirbelsäulenversteifung.
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  • 69
    ISSN: 1432-0738
    Schlagwort(e): Key wordsα2u-Globulin ; Diethylstilbestrol ; Endocrine disrupter ; Rat ; Screening
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract α2u-Globulin (AUG) is a major rat urinary protein, which has a molecular weight of 16 kDa (kidney type) or 19 kDa (native type). The biosynthesis of this protein is under multi-hormonal regulation. In this study, we investigated changes in serum AUG level and their association with changes in the reproductive organs of male rats after the administration of the estrogenic chemical, diethylstilbestrol (DES) at doses ranging from 0.01 mg/kg per day to 100 mg/kg per day by gavage for 14 days. Our aim was to establish basic data for the development of a new screening method for endocrine disrupting chemicals based on serum AUG levels. DES treatment decreased the weight of testes in a dose-dependent manner; and was accompanied by atrophic histopathological changes in testes. Testis weights were significantly decreased by the group given 1 mg/kg per day DES; however, histopathological abnormalities were found in the group given 0.1 mg/kg per day DES. In four of five animals in the group given 1 mg/kg per day there was no significant decrease in testis weight and only a slight or moderate degeneration of the pachytene spermatocytes. Despite these findings, serum AUG levels in this group decreased markedly, while the serum AUG level markedly decreased even in the animals with no histopathological change in the 1 mg/kg per day or 0.1 mg/kg per day groups with no histopathological change also showed decreased serum AUG level. These results suggest that the serum AUG level may be a sensitive parameter for detecting the activity of estrogenic chemicals in intact male rats. Although a uterotropic assay has been proposed for immature female or ovariectomized female rats and is currently undergoing validation studies internationally, there is no screening method for estrogenic chemicals in intact male animals. More data on AUG changes by treatment with other estrogenic chemicals are needed in order to determine the sensitivity and specificity of this response to estrogens. Nonetheless, an AUG-based screening test for estrogenic chemicals may be useful owing to its applicability to conventional toxicity studies and an apparently higher sensitivity of this parameter compared to organ weight change or histology of testis in intact male rats and applicability to conventional toxicity studies.
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  • 70
    ISSN: 1432-0738
    Schlagwort(e): Key words Flutamide ; Androgen antagonist ; Rat ; Enhanced OECD Test Guideline 407 ; Endocrine disrupters
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract In association with the international validation project to establish a test protocol for the `Enhanced OECD Test Guideline 407', we performed a preliminary 28-day, repeated-dose toxicity study of flutamide, a non-steroidal androgen antagonist, and assessed the sensitivity of a list of parameters for detecting endocrine-related effects of endocrine-disrupting chemicals (EDCs). Seven-week-old CD(SD)IGS rats were divided into four groups, each consisting of 10 males and 10 females, and administered flutamide once daily by oral gavage at doses of 0 (control), 0.25, 1 and 4 mg/kg body weight/day. Male rats were killed 1 day after the 28th administration. Female rats were killed on the day they entered the diestrus stage in the estrous cycle following the last treatment. Male rats receiving flutamide at dose levels of 1 and 4 mg/kg showed lobular atrophy of the mammary gland and a decrease in epididymal weight. In addition, 4 mg/kg flutamide-treated males exhibited raised serum testosterone and estradiol levels and decreased weight of the accessory sex glands. In females, a slight prolongation of the estrous cycle was also observed in the 4 mg/kg flutamide-treated group. No dose-related changes could be detected by haematology, serum biochemistry and sperm analysis. Thus, among the parameters tested in the present experimental system, the weight of endocrine-linked organs and their histopathological assessment, serum hormone levels, and estrous cycle stage allowed the detection of endocrine-related effects of flutamide.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 71
    ISSN: 1432-119X
    Schlagwort(e): Endothelin-A receptor ; Endothelin-B receptor ; Rat ; Pulmonary fibrosis ; Immunohistochemistry ; Quantitative PCR
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: AbstractPulmonary fibrosis is characterized by excessive extracellular matrix deposition with concomitant loss of gas exchange units, and endothelin-1 (ET-1) has been implicated in its pathogenesis. Increased levels of ET-1 from tissues and bronchoalveolar lavage have been reported in patients with pulmonary fibrosis and in animal models after intratracheal bleomycin. We characterized the cellular distribution of alveolar ET receptors by immunohistochemistry in bleomycin-induced pulmonary fibrosis in the rat and determined the regulation by bleomycin of ET receptor mRNA expression in isolated alveolar macrophages and rat lung fibroblasts. We found significant increases in the numbers of fibroblasts and macrophages at day 7 compared to day 28 and control animals. ETB receptor immunoreactivity was observed on fibroblasts and invading monocytes. Isolated fibroblasts expressed both ETA and ETB receptor mRNA, and ETA receptor mRNA was upregulated by bleomycin. Isolated resident alveolar macrophages expressed neither ETA nor ETB receptor mRNA which were also not induced by bleomycin. We conclude that, while ETB receptor stimulation of fibroblasts and monocytes recruited during bleomycin-induced lung injury exerts antagonistic effects on fibroblast collagen synthesis, the observed increase in the number of fibroblasts in vivo and upregulation of fibroblast ETA receptor mRNA by bleomycin in vitro point to a predominance of the profibrotic effects of ET receptor engagement.
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  • 72
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Experimental brain research 130 (2000), S. 100-104 
    ISSN: 1432-1106
    Schlagwort(e): Key words NF-κB ; p65 ; Hippocampal neurons ; Glia ; Astrocytes ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  NF-κB is found in many neuronal cell types in different states of activity. This study aimed to define which conditions induce constitutive NF-κB activity in cultured hippocampal neurons using activity-specific antibody staining. In co-culture with astroglia, hippocampal neurons were devoid of activated NF-κB. In these co-cultures, NF-κB could not be activated via kainate or glutamate. In contrast, separating neurons from the glial compartment resulted in a time-dependent increase of activated neuronal NF-κB. In this line, activation of NF-κB by kainate or glutamate is very effective in freshly separated cultures, but inhibited when the cultures are reassembled after stimulation. These findings suggests that a neuronal-glial interaction may regulate gene expression via NF-κB.
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  • 73
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Acta neuropathologica 100 (2000), S. 75-81 
    ISSN: 1432-0533
    Schlagwort(e): Key words Fas ; Fas ligand ; Rat ; Spinal cord ; Trauma
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract This immunohistochemical study evaluated Fas and Fas ligand (FasL) in the rat nervous system and their changes in the spinal cord subjected to compression. Normal spinal cord showed a low level of Fas and FasL immunoreactivity in the white matter except in the corticospinal tracts. Fas and FasL immunoreactivity seemed to be located in axons and their myelin sheaths. Other regions of the nervous system did not show immunoreactivity to Fas and FasL. Moderate and severe compression injury of the spinal cord resulted in a reduction of Fas and FasL immunoreactivity in the white matter of injured T8–9 segments at 4 h and a complete loss at 1 day after trauma. This was seen even in the remaining white matter. In contrast, increased immunoreactivity to Fas and FasL was present in the cranial T7, caudal T10 (moderate injury) and T12 (severe injury) segments at day 4 with most intense staining were seen at day 9 after trauma. Increased Fas and FasL immunoreactivity may have pathophysiological implications for the development of secondary injuries after trauma to the spinal cord. Fas-FasL interactions may for instance be involved in apoptosis of oligodendrocytes which occurs as a delayed phenomenon after trauma to the spinal cord. The integrity of myelin sheaths may in this way be jeopardized by apoptosis of oligodendrocytes.
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  • 74
    ISSN: 1432-0533
    Schlagwort(e): Key words Hypothermia ; Immunohistochemistry ; Microtubule-associated protein 2 (MAP2) ; Rat ; Spinal cord injury
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Systemic hypothermia has been shown to exert neuroprotective effects in experimental ischemic CNS models caused by vascular occlusions. The present study addresses the question as to whether systemic hypothermia has similar neuroprotective qualities following severe spinal cord compression trauma using microtubule-associated protein 2 (MAP2) immunohistochemistry combined with the avidin-biotin-peroxidase complex method as marker to identify neuronal and dendritic lesions. Fifteen rats were randomized into three equally sized groups. One group sustained thoracic laminectomy, the others severe spinal cord compression trauma of the T8-9 segment. The control group contained laminectomized animals submitted to a hypothermic procedure in which the esophageal temperature was reduced from 38 °C to 30 °C. The two trauma groups were either submitted to the same hypothermic procedure or kept normothermic during the corresponding time. All animals were sacrificed 24 h following the surgical procedure. The MAP2 immunostaining in the normothermic trauma group indicated marked reductions in MAP2 antigen in the cranial and caudal peri-injury zones (T7 and T10, respectively). This reduction was much less pronounced in the hypothermic trauma group. In fact, the MAP2 antigen was present in almost equally sized areas in both the hypothermic groups independent of previous laminectomy alone or the addition of trauma. Our study thus indicates that hypothermia has a neuroprotective effect on dendrites of rat spinal cords subjected to compression trauma.
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  • 75
    ISSN: 1432-2277
    Schlagwort(e): Key words Kidney transplantation ; Rat ; Chronic rejection ; Cytomegalovirus ; Adhesion molecules
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Previous studies have demonstrated that both cytomegalovirus (CMV) infection and prolonged cold ischemia of the allograft (CI) are associated with chronic rejection of renal transplants. The purpose of this study is to investigate the effect of CMV infection, of CI and of the combination of both, on the progression of chronic rejection, and to obtain a more detailed insight in their effects on the expression of adhesion molecules. Therefore, a rat transplantation model was used. Lewis recipients of renal allografts (with and without CI) from MHC-incompatible Brown Norway rats were inoculated with rat CMV or left uninfected. CMV infection alone resulted in an increased influx of CD4+ cells and macrophages early after infection, and in an increase in glomerular sclerosis and intima proliferation. CI caused an increase in infiltrating NK cells and an effect on intimal proliferation, glomerular sclerosis, and tubular atrophy. When CMV infection and CI were combined, an additive effect could be measured. This was however not the case for the function of the kidney. The creatinin showed a synergistic effect of the two influencing factors. Due to the CMV infection, an increase in CD49 d cells was detected. CI resulted in an increase in CD18 cells and an increase in the expression of CD62P on vessels, and CD54 and CD44 on tubules. When CMV infection and CI were combined, all the effects caused by CMV and CI alone were present in an additional way.¶The results of the present study suggest that special attention should be paid to the recipient of an ischemically injured graft when either the donor or the recipient is CMV-infected. The patterns seen in histology, the infiltration of leukocytes and the expression of adhesion molecules, suggest that CI and CMV infection both have an effect on rejection, but act by different mechanisms.
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  • 76
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Keywords Novelty ; Context ; Environment ; Stress ; 6-OHDA ; Rotational behavior ; Striatum ; Nucleus accumbens shell ; Caudate ; Amphetamine ; Dopamine ; Glutamate ; Aspartate ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: We have previously shown that environmental novelty enhances the behavioral activating effects of amphetamine and amphetamine-induced expression of the immediate early gene c-fos in the striatal complex, particularly in the most caudal portion of the caudate. In contrast, we found no effect of novelty on the ability of amphetamine to induce dopamine (DA) overflow in the rostral caudate or in the core of the nucleus accumbens. Objectives: The twofold aim of the present study was to determine the effect of environmental novelty on (1) amphetamine-induced DA overflow in the shell of the nucleus accumbens and in the caudal portions of the caudate, and (2) glutamate and aspartate overflow in the caudal portions of the caudate. Methods: Two groups of rats with a unilateral 6-hydroxydopamine lesion of the mesostriatal dopaminergic system received amphetamine (0.5 mg/kg, i.v.) in physically identical cages. For one group, the cages were also the home environment, whereas, for the other group, they were a completely novel environment. In vivo microdialysis was used to estimate DA, glutamate, and aspartate concentrations. Results: Environmental novelty enhanced amphetamine-induced rotational behavior (experiments 1–3) but did not alter amphetamine-induced DA overflow in either the shell of the nucleus accumbens (experiment 1) or the caudate (experiment 2). In addition, the ability of environmental novelty to enhance amphetamine-induced behavioral activation was not associated with changes in glutamate or aspartate efflux in the caudate (experiment 3). Conclusions: The present data indicate that the psychomotor activating effects of amphetamine can be modulated by environmental context independent of its primary neuropharmacological actions in the striatal complex.
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  • 77
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 151 (2000), S. 219-225 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Keywords Amphetamine ; Wheel running ; Behavioral sensitization ; Pharmacological sensitization ; Novelty ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: This study explored whether repeated injections of amphetamine (AMP), which increase general locomotion, also increase acute wheel running, a highly structured, rewarding, motor behavior not correlated with other locomotor activities. Objectives: The experiments determine how 1–5 mg/kg d-AMP affects wheel running and see if, over repeated injections, the AMP effects show context specific sensitization. Methods: In experiment 1, 2 mg/kg AMP or saline (SAL) was injected on days 1, 3, 6, 8, and 10 to male Sprague-Dawley rats with either limited or no wheel experience. 20 min after the injection animals were tested in an open field for 5 min and then in a running wheel for 1 h. Rats were injected with SAL or AMP on the days following testing. On days 13 and 15, animals were tested for conditioning (following SAL) and sensitization (following AMP). In experiment 2, the effects on wheel running of repeated 1, 2, or 5 mg/kg AMP were tested. Results: In experiment 1, AMP (2 mg/kg) elevated open field ambulation but suppressed wheel running. Limited wheel experience potentiated the AMP-induced suppression. At test, the suppression of running was found to be context specific. In experiment 2, 1 mg/kg did not affect running, while 2 and 5 mg/kg resulted in dose-dependent running suppression. Acquisition and test AMP dose both influenced the running suppression at test; context had a marginal influence. Conclusions: The degree of running suppression induced by repeated AMP is determined by both psychological (the injection context) and pharmacological (the acquisition dose) factors. This AMP-induced running suppression is consistent with the sensitization of stereotyped behavior.
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  • 78
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Nicotine ; Drug discrimination ; Self-administration ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: The cellular effects of nicotine underlying its addictive liability are thought to be mediated by neuronal nicotinic receptors (nACHRs) in the central nervous system. It is believed that densely expressed β2-containing nACHRs in the central nervous system are responsible for these actions, but few data are available that can directly assess subtype mediation of nicotine’s acute subjective and reinforcing effects. Objective: The present study compared the effects of the competitive nACHR antagonist erysodine and the noncompetitive antagonist mecamylamine in rats trained to discriminate or self-administer nicotine. Methods: Adult male rats were trained to disciminate 0.4-mg/kg injections of nicotine from vehicle in a two-lever procedure of food-maintained behavior, or to self-administer 0.03-mg/kg injections of nicotine under fixed-ratio 5 or progressive-ratio schedules of reinforcement. Additional rats were trained under a food-maintained procedure of lever pressing. Results: Erysodine (0.3–10 mg/kg) and mecamylamine (0.1–1.0 mg/kg) blocked nicotine discrimination, although only erysodine produced the rightward shift that would be predicted of a competitive antagonist. Erysodine (0.32–32 mg/kg) and mecamylamine (0.32–3.2 mg/kg) also selectively reduced nicotine self-administration on a fixed-ratio schedule and lowered break points on a progressive-ratio schedule. Conclusions: Based on the known affinity of erysodine for α4β2 nACHRs and its selectivity relative to α7 and α1β1γδ receptors, the present data support a critical role of β2-containing nACHR constructs in the discriminative and reinforcing actions of nicotine.
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  • 79
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 148 (2000), S. 224-233 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Drug discrimination ; Olanzapine ; Clozapine ; Chlorpromazine ; Haloperidol ; Thioridazine ; Raclopride ; Risperidone ; Scopolamine ; Ritanserin ; Atypical antipsychotic ; Neuroleptic ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Analysis of the preclinical behavioral effects of atypical antipsychotic agents will provide a better understanding of how they differ from typical antipsychotics and aid in the development of future atypical antipsychotic drugs. Objectives: The present study was designed to provide information about the discriminative stimulus properties of the atypical antipsychotic olanzapine. Methods: Rats were trained to discriminate the atypical antipsychotic olanzapine (either 0.5 mg/kg OLZ or 0.25 mg/kg OLZ, i.p.) from vehicle in a two- lever drug discrimination procedure. The atypical antipsychotic clozapine fully substituted for olanzapine in both the 0.5-mg/kg OLZ group (99.3% drug lever responding [DLR]) and the 0.25-mg/kg OLZ group (99.9% DLR). The typical antipsychotic chlorpromazine also substituted for olanzapine in both the 0.5-mg/kg OLZ group (87.5% DLR) and in the 0.25-mg/kg OLZ group (98.9% DLR); whereas, haloperidol displayed partial substitution for olanzapine in the 0.5-mg/kg OLZ group (56.1% DLR) and in the 0.25-mg/kg OLZ group (76.4% DLR). The 5.0-mg/kg dose of thioridazine produced olanzapine-appropriate responding in the 0.5-mg/kg OLZ group (99.6% DLR), but only partial substitution was seen with the 0.25-mg/kg OLZ training dose (64.0% DLR). The atypical antipsychotics raclopride (53.9% DLR) and risperidone (60.1% DLR) displayed only partial substitution in the 0.5-mg/kg OLZ group. Both the muscarinic cholinergic antagonist scopolamine (90.0% DLR) and the 5-HT2A/2C serotonergic antagonist ritanserin (86.0% DLR) fully substituted for olanzapine in the 0.5-mg/kg OLZ group. Conclusions: In contrast to previous discrimination studies with clozapine-trained rats, the typical antipsychotic agents chlorpromazine and thioridazine and the serotonin antagonist ritanserin substituted for olanzapine. These results demonstrate that there are differences in the mechanisms underlying the discriminative stimulus properties of clozapine and olanzapine. Specifically, olanzapine’s discriminative stimulus properties appear to be meditated in part by both cholinergic and serotonergic mechanisms.
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  • 80
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 148 (2000), S. 243-250 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Attention ; Scopolamine ; Mecamylamine ; Oxotremorine ; Physostigmine ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: This study tried to determine the relative roles of muscarinic and nicotinic cholinergic receptors in attentional processing. Methods: The effects of cholinoceptor agonists and antagonists, and of an anticholinesterase, were studied on performance of rats in a five-choice serial reaction time task. Results: Scopolamine (0.1 mg/kg) and mecamylamine (5.0 mg/kg) produced deficits in accuracy and reaction time, respectively. This may suggest a differential role for the two types of cholinoceptors in information processing. Combinations of sub-threshold doses of scopolamine (0.01–0.03 mg/kg) and mecamylamine (0.5–1.6 mg/kg), which alone did not affect accuracy or reaction time, did not produce significant deficits in attention. However, the pattern of effects after combined treatment suggested that the differential deficits seen with these drugs alone remained. The anticholinesterase physostigmine (0.1 mg/kg) and the non- selective muscarinic agonist oxotremorine (0.03 mg/kg) induced severe behavioural disruption at doses that appeared to be relatively well tolerated in previous studies; this precluded the derivation of accuracy and response time data at these doses. At lower doses, neither physostigmine (0.05 mg/kg) nor oxotremorine (0.003 mg/kg) significantly affected any performance measure; this may reflect the ability of both drugs to indirectly or directly activate presynaptic muscarinic receptors that inhibit acetylcholine release, respectively. Conclusions: Both muscarinic and nicotinic cholinoceptors may be important in attention but they may serve different roles in information processing; this hypothesis could be tested using tasks that place different emphasis on different stages of information processing.
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  • 81
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words ACTH ; Corticosterone ; GABA ; Noradrenaline ; Adrenaline ; Stress ; Rat ; Diazepam
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Gabolysat PC60 is a fish protein hydrolysate with anxiolytic properties commonly used as a nutritional supplement. Objective: The diazepam-like effects of PC60 on stress responsiveness of the rat pituitary-adrenal system and on sympathoadrenal activity were studied. Methods: The activity of the pituitary-adrenal axis, measured by plasma levels of adrenocorticotropic hormone (ACTH) and corticosterone (B) of the sympathoadrenal complex, measured by circulating levels of noradrenaline (NA) and adrenaline (A), and the gamma aminobutyric acid (GABA) content in the hippocampus and the hypothalamus were investigated in male rats which received daily, by an intragastric feeding tube, for 5 days running either diazepam (1 mg/kg) or PC60 (300 or 1200 mg/kg). Controls received only solvent (carboxymethylcellulose 1%). Six hours after the last force-feeding, the rats were subjected to 3 min ether inhalation or 30 min restraint and killed by decapitation 30 min after ether stress or at the end of restraint. Results: Baseline plasma levels of ACTH, B, NA and A were not affected by either diazepam or PC60. Both ether- and restraint-induced release of ACTH, but not B, were similarly and drastically reduced by diazepam and PC60 (1200 mg/kg). Both diazepam and PC60 (1200 mg/kg) deleted restraint-induced NA and A increases. Both treatments also reduced the ether-induced rise of A. Basal levels of GABA were significantly increased in both the hippocampus and the hypothalamus in PC60-treated rats and only in the hippocampus in diazepam-treated ones. In controls, ether inhalation as well as restraint increased GABA content of these two brain structures. In contrast, such stress procedures performed in PC60-treated rats reduced GABA content slightly in the hippocampus but significantly in the hypothalamus. In diazepam-treated rats, GABA content of the hypothalamus was unaffected by stresses but that of the hippocampus was slightly decreased. Conclusions: Present data suggest diazepam-like effects of PC60 on stress responsiveness of the rat pituitary adrenal axis and the sympathoadrenal activity as well as GABA content of the hippocampus and the hypothalamus under resting and stress conditions. These effects of PC60 agree with anxiolytic properties of this nutritional supplement, previously reported in both rats and humans.
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  • 82
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Morphine ; Opioid receptor ; NMDA ; Tolerance ; Rat ; Tail flick
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Pairings of a sweet taste and injection of morphine result in a learned avoidance of that taste and learned analgesic tolerance. This avoidance is mediated by the drug’s peripheral effect, while learned tolerance involves activation of N-methyl-d-aspartate (NMDA) receptors. Exposure to a sweet taste also reduces morphine analgesia. We studied whether this taste-mediated reduction was reversed by an NMDA or peripheral opioid receptor antagonist. Objectives: To determine whether an intraoral infusion of saccharin would modulate morphine analgesia in rats, and to study the contribution of NMDA as well as peripheral opioid receptors to this modulation. Methods: Six experiments used the rat’s tail-flick response to study the effect of an intraoral infusion of a sodium saccharin solution on morphine analgesia, and the effects of the quaternary opioid receptor antagonist methylnaltrexone as well as the non-competitive NMDA receptor antagonist MK-801 on this modulation of analgesia. Results: An intraoral infusion of saccharin reduced the analgesic effects of an intraperitoneal (i.p.) injection of morphine across a range of doses (experiment 1a), which was not attributable to an influence on tail-skin temperature (experiment 1b). This reduction was mediated by opioid receptors in the periphery and activation of NMDA receptors because morphine analgesia was reinstated by an i.p. injection of either methylnaltrexone (experiment 2a) or MK-801 (experiment 3a), which was not due to the effect of methylnaltrexone (experiment 2b) or MK-801 (experiment 3b) on morphine analgesia in the absence of saccharin. Conclusions: These results document evidence for an antagonism of morphine analgesia by actions of the drug at peripheral opioid receptors and excitatory amino-acid activity at NMDA receptors. They are discussed with reference to the aversive motivational effects of peripheral opioid receptors and pain facilitatory circuits.
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  • 83
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 149 (2000), S. 170-175 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words  m-Chlorophenylpiperazine ; Drug discrimination ; Ethanol withdrawal ; Anxiety ; 17β-estradiol ; Sex difference ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: The serotonergic system plays a role in regulation of anxiety and ethanol withdrawal (EW). Nevertheless, few studies have assessed sex differences in serotonergic effects on EW. Objectives: This study examined sex differences in the anxiogenic stimu-li induced by a serotonin (5-HT)1b/2 agonist, meta- chlorophenylpiperazine (mCPP), prior to ethanol and during EW. Methods: Gonadectomized or sham-operated adult male and female rats and 17β-estradiol (2.5 mg, 21-day release, s.c.) -replaced ovariectomized (OVX) rats were trained to discriminate mCPP (1.2 mg/kg, i.p.) from saline in a two-lever choice task for food. Latency to the first lever press and mCPP lever selection were measured following mCPP (0–1.2 mg/kg). Rats then received chronic ethanol-containing liquid diet (6.5%) for 10 days and were tested for mCPP lever selection 12 h and 36 h after removal of ethanol. Results: Fewer sham female and β-estradiol-replaced OVX rats selected the mCPP lever than male or OVX rats, and showed an increased initiation latency after mCPP injection. During EW (12 h and 36 h), fewer sham female and β-estradiol-replaced OVX rats responded on the mCPP-lever after saline injection as well as after mCPP challenge than male or OVX rats. Castration did not alter any response of male rats to mCPP. Conclusions: (1) mCPP discrimination is a useful measure of EW in male and female rats; and (2) sham female and β-estradiol-replaced OVX rats are less sensitive to the discriminative stimulus prior to and during EW, but more sensitive to impaired behavioral initiation induced by mCPP than male or OVX rats.
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  • 84
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 149 (2000), S. 181-188 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Acoustic startle response ; Prepulse inhibition ; Sensorimotor gating ; Schizophrenia ; Dopamine ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Prepulse inhibition of acoustic startle is the reduction in startle response to an intense auditory stimulus when this stimulus is immediately preceded by a weaker prestimulus. Prepulse inhibition occurs normally in humans and experimental animals, but schizophrenic persons often exhibit a marked impairment in this measure. Previous studies have shown that dopamine (DA)-dependent neuronal mechanisms are involved in the modulation of prepulse inhibition. Objective: Experiments were conducted in rats to elucidate further the involvement of DA-ergic mechanisms in prepulse inhibition. Results: In line with previous studies, the indirect DA agonist, amphetamine, was shown to decrease prepulse inhibition. A close reverse relationship over time between DA overflow in the nucleus accumbens and prepulse inhibition was obtained using a technique allowing concomitant measurement of these parameters in awake, freely moving rats. This effect was more pronounced in amphetamine-treated rats compared to rats treated with equimolar doses of cocaine, which increased DA overflow without affecting prepulse inhibition. In other experiments, the combined treatment with subthreshold doses of the selective DA D1 agonist, SKF 38393, and the selective DA D2 agonist, quinpirole, was also shown to decrease prepulse inhibition. Finally, the selective DA D2 antagonist, raclopride, was shown to enhance prepulse inhibition. Conclusions: In line with previous studies, it is concluded that DA neurotransmission is involved in the modulation of prepulse inhibition and that the ventral part of the mesostriatal DA system may serve an important role in this modulation. Furthermore, the possibility is discussed that the discrepant results on prepulse inhibition obtained with amphetamine and cocaine may disclose functionally relevant differences in their mechanisms of action, and that the enhancement of prepulse inhibition induced by some antipsychotics in rats may reflect their propensity to induce adverse mental effects in humans.
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  • 85
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words 8-OH-DPAT ; WAY 100635 ; 5 ; 7-Dihydroxytryptamine ; Attention ; Impulsivity ; Pre- and postsynaptic 5-HT1A receptor ; Dorsal raphe ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Whilst several studies have investigated the role of serotonergic receptor subtypes in learning and memory, relatively few studies have examined their role in attentional processes. Objective: The present study investigated the role of pre- and postsynaptic 5-HT1A receptors on rats’ attentional performance in the five-choice serial reaction time task (5-CSRT). Methods: Hungry rats were trained in the 5-CSRT task to detect brief (0.5 s) flashes of light presented randomly in one of five locations with a fixed intertrial interval of 5 s paced by the rat. We studied the effects of 8-OH-DPAT, a 5-HT1A receptor agonist, at various subcutaneous (SC) doses (10–100 µg/kg) on measures of rats’ discriminative accuracy (the index of attentional functioning) and various behavioural indices of response control and motivation. Manipulations of basic task parameters, intracerebroventricular (ICV) injections of 5,7-dihydroxytryptamine (5,7-DHT) to deplete forebrain 5-HT and treatments with a selective 5-HT1A receptor antagonist WAY 100635 were made in order to determine the behavioural and neural specificity of the effects of 8-OH-DPAT. Results: A dose of 100 µg/kg, but not lower doses, significantly reduced choice accuracy and increased errors of omission, latencies to respond correctly and to collect food reward and premature responses. All these effects were completely blocked by WAY 100635, injected SC 5 min before 8-OH-DPAT at doses from 10–100 µg/kg. WAY 100635 by itself had no effect in the task. Dimming the visual stimuli to one-third of the usual brightness did not modify the effect of 8-OH-DPAT on choice accuracy. Prolonging the stimuli from 0.5 to 1.0 s reversed 8-OH-DPAT’s effect on choice accuracy but did not modify the other effects on rats’ performance. An ICV injection of 150 µg 5,7-DHT, which depleted forebrain serotonin by 90%, reversed 8-OH-DPAT’s effect on choice accuracy but did not modify the effects on errors of omission and latency to make correct responses. Similar effects were found by infusing 1.0 µg/0.5 µl WAY 100635 in the dorsal raphe 5 min before 8-OH-DPAT. 8-OH-DPAT increased the latency to collect the reinforcement; this effect was attenuated by ICV 5,7-DHT and completely antagonized by WAY 100635 in the dorsal raphe. Rats treated with 5,7-DHT or 8-OH-DPAT showed more premature responses and these effects were markedly reduced by the combined treatment. Conclusions: The results suggest that stimulation of presynaptic 5-HT1A receptors is involved in the ability of 8-OH-DPAT to cause attentional dysfunction and enhance impulsivity while slowing of responding and increase in errors of omission mainly depend on stimulation of postsynaptic 5-HT1A receptors.
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  • 86
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Prefrontal cortex ; Dopamine ; Anxiety ; Drug discrimination ; Pentylenetetrazol ; Chlordiazepoxide ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: The prefrontal cortical (PFC) dopamine (DA) system has been implicated in anxiety-related behavioral changes, but direct, unequivocal support for this idea is sparse. Objectives: The present aim was to study the functional significance of prefrontal DA using the pentylenetetrazol (PTZ) discrimination model of anxiety. A comparison was made with its role in the cue of the anxiolytic drug chlordiazepoxide (CDP). Methods: Two groups of rats were trained to discriminate either PTZ (20 mg/kg, s.c.) or CDP (10 mg/kg, i.p.) from saline using an operant drug discrimination procedure. After prolonged training, half of each group was used to assess biochemical changes induced by both drugs in different sub areas of the PFC. For the remaining rats, discrimination training continued and generalization tests with PTZ and CDP were performed. Rats were then provided with bilateral guide cannulae aimed at the ventromedial (vm) PFC, and the effects of local infusions of DAergic drugs on discriminative performance were evaluated. Results: CDP did not affect PFC DA activity, but PTZ increased the DOPAC/DA ratio in the vmPFC selectively. Generalization tests showed that the cues of PTZ and CDP were dose dependent. In PTZ-trained rats, infusions of the DA receptor antagonist cis-flupenthixol into the vmPFC blocked the PTZ cue dose dependently, whereas the agonist apomorphine partially generalized to this cue. In CDP-trained rats, neither drug antagonized or generalized to the CDP cue, showing that PFC DA is not critically involved in the CDP cue and that local pharmacological manipulations of PFC DA do not affect discriminative abilities per se. Conclusions: The DAergic innervation of the PFC is directly involved in the behavioral effects of PTZ, suggesting a role for it in anxiety.
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  • 87
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words 5-HT1A agonist ; Intrinsic activity ; Efficacy ; Irreversible antagonism ; Lower-lip retraction ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Maximal responses are often used as a measure of intrinsic activity or efficacy, but cannot be directly equated to efficacy. Using irreversible antagonists, estimates of efficacy can be obtained that may be less dependent on specific conditions. Objectives: To characterize the intrinsic activity of serotonin (5-HT)1A agonists by examining the effects of an irreversible antagonist on their ability to produce 5-HT1A receptor-mediated responses. Methods: The effects of N-ethoxycarbonyl-2-ethoxy-1,2-dihydroquinoline (EEDQ) on the ability of 5-HT1A agonists to produce lower-lip retraction (LLR) in rats were studied. Results: In the absence of EEDQ, each 5-HT1A agonist produced full effects, the rank order of potency being: S 14506 〉 8-OH-DPAT 〉 buspirone 〉 ipsapirone. EEDQ decreased the number of 5-HT1A binding sites and shifted the dose–response curves (DRCs) of each agonist either to the right or, at higher EEDQ doses, to the right and downward. The manner in which these shifts occurred, however, differed among the compounds. For each agonist, all DRCs obtained after different doses of EEDQ were fitted to models proposed by Furchgott and Black and Leff, and the results indicated the following rank order of efficacy: ipsapirone 〈 buspirone ≈ 8-OH-DPAT 〈 S 14506. 5-HT1A agonist-induced LLR appears to be mediated by 5-HT1A receptors, because the 5-HT1A antagonist, WAY 100635, shifted the agonist DRCs to the right in a parallel and dose-related manner, with pA2 values ranging from 7.8 to 8.1. Moreover, pretreatment with WAY 100635 protected against the antagonist activity of EEDQ. Conclusions: The results suggest that the effects of EEDQ on the ability of 5-HT1A agonists to produce LLR in rats may be useful to obtain estimates of their apparent efficacy at 5-HT1A receptors.
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  • 88
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 148 (2000), S. 106-110 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Interferon ; Depression ; Forced swimming test ; Locomotor activity ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Objectives: We examined the immobility of the forced swimming test induced in an animal model by human interferon (IFN), which has often been reported to induce depression in clinical use. Methods: In the present study, we examined the effects of human IFNs on results of the forced swimming test in rats. Results: Single intravenous (IV) administration of human IFN-α (6×104 IU/kg), but not of human IFN-β or -γ, significantly increased immobility time in the forced swimming test in rats. Repeated administration of human IFN-α (6×103 IU/kg) also significantly increased the immobility time. On the other hand, none of the rat IFNs (rat IFN-α, -β and -γ, 6×104 IU/kg, IV) changed the immobility time. Neither human IFNs nor rat IFNs changed the locomotor activity of rats. Conclusions: These findings suggest that human IFN-α has a greater potential for inducing increase of the immobility in the rat forced swimming test than human IFN-β and -γ, and that the effect of human IFN-α might not be mediated through IFN-α/β receptors.
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  • 89
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Opiate receptor ; Antinociception ; Habituation ; Novelty ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: There is now extensive evidence demonstrating that exposure to novel stimuli induces hypoalgesia and that this effect habituates over repeated exposure to the stimuli. Moreover, it has been shown that administration of the nonselective opiate receptor antagonist naloxone can attenuate the rate of habituation of novelty-induced hypoalgesia. Objectives: The present experiments were conducted to determine the relative influence of different opiate receptor subtypes in the attenuation of the habituation of novelty-induced hypoalgesia. Methods: In experiments 1–3, different groups of male, Wistar rats (275–300 g) were administered vehicle, 0.5, 1.0 or 2.0-nmol doses of the µ-selective antagonist Cys2-Tyr3-Orn5-Pen7-amide (CTOP), the δ-receptor selective antagonist naltrindole, or the κ-selective antagonist nor-binaltorphimine (nor-BNI). In experiment 4, animals were administered vehicle, 5, 25 or 75-nmol doses of nor-BNI. All injections were delivered to the right lateral ventricle 30 min prior to exposure to a novel hot-plate apparatus (48.5°C), once a day for eight consecutive days. Results: Paw-lick latencies in vehicle-treated animals were long during the initial exposures and declined over repeated tests, suggesting the habituation of novelty-induced hypoalgesia. The rate of habituation was significantly attenuated by administration of 1.0-nmol and 2.0-nmol doses of CTOP, by a 2.0-nmol dose of naltrindole, but was unaffected by all doses of nor-BNI. Conclusions: These results support the involvement of the µ and δ, but not the κ, opiate receptor subtypes in the habituation of novelty-induced hypoalgesia.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 90
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Fentanyl ; mu opioids ; Drug discrimination ; Training dose ; pA2 analysis ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Discriminative stimulus effects of mu opioids vary systematically as a function of training dose. Differences among training doses may arise from multiple mechanisms. Objectives: In vivo apparent pA2 analyses were used to examine the contributions of opioid mechanisms to stimulus control by low and high training doses of the mu opioid fentanyl. Methods: Saline and one of two doses of fentanyl, administered s.c., were established as discriminative stimuli in two groups of rats (low training dose group: 0.01 mg/kg; high training dose group: 0.04 mg/kg). Generalization tests and in vivo apparent pA2 analyses were used to evaluate receptor mechanisms of stimulus control. Results: Fentanyl, etonitazene, methadone, and morphine evoked full fentanyl generalization in both groups but were more potent in the low-dose group. Spiradoline and d-amphetamine did not evoke generalization in either group. Naltrexone antagonized stimulus and rate-altering effects of fentanyl in both groups, with apparent pA2 values of 7.6 in the low-dose group and 7.5 in the high-dose group. Nalbuphine and nalorphine evoked full generalization in the low-dose group but less than 40% generalization in the high-dose group. In the high-dose group, nalbuphine and nalorphine antagonized the stimulus and rate-altering effects of fentanyl with apparent pA2 values of 5.3 and 6.1, respectively, demonstrating lower efficacy mu actions. Conclusions: Changes in fentanyl training dose preserved the mu opioid selectivity of stimulus control but altered the intensity of the transduced mu opioid stimulus required for generalization. These differences in intensity of the fentanyl stimulus determined whether low efficacy mu opioids would evoke or antagonize fentanyl generalization.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 91
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 148 (2000), S. 327-335 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Benzodiazepine ; Operant ; Force ; Tolerance ; Chronic ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Several benzodiazepines (BZs) have been shown to increase the peak force of operant responses at doses that increased, decreased, or had no effect on response rate, suggesting that operant response force may be a sensitive index of BZs’ effects rather than solely a correlate of rate-dependent effects. In addition, contingent tolerance to the rate-dependent effects of BZs has been reported, but the degree of contingent tolerance that develops when the critical variable of the task is force of the response has not been explored. Objectives: These experiments examined the effects of acute and repeated oral administration of diazepam (DZ) and midazolam (MZ) on a force-differentiation task to explore the importance of task requirements on the development of contingent tolerance. Methods: Two groups of rats were trained to press a force-sensing operandum, and responses having peak forces falling within fixed lower and upper limits [low force (8–10 g) or high force (40–50 g)] were reinforced with water. Acute effects of the oral administration of DZ (0.3, 1.0, 3.0, 10.0, 30.0 mg/kg) and MZ (same doses) were determined for the discriminated-force task before and after a repeated-administration procedure. Results: When administered acutely, both drugs increased the peak force of responses in a dose-related manner and concomitantly reduced the proportion of reinforced responses, with MZ exhibiting greater potency. For the next 36 days, one group received drug before experimental sessions and the other group received drug after the experimental session. A second dose–effect determination demonstrated that rats chronically dosed with DZ or MZ pre-session displayed more contingent tolerance to alterations in peak force than rats that had received 36 drug injections post- session, where there was no opportunity to practice the force-discrimination response while under the drug state. Conclusions: These results suggest that perceptual motor difficulty of the task rather than effort may be an important variable in predicting the degree of contingent tolerance that develops. Additionally, these results suggest that both behavioral and pharmacological mechanisms are involved in the development of drug tolerance to the BZs.
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  • 92
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 148 (2000), S. 146-152 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Alprazolam ; Drug discrimination ; Benzodiazepines ; Antidepressant ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: The triazolobenzodiazepine alprazolam has a unique clinical profile compared to most other benzodiazepines (e.g. diazepam, chlordiazepoxide), in that it is used to treat panic disorder and is effective in depression, two disorders that are usually treated with anti-depressants. Previous drug discrimination studies suggested that alprazolam has stimulus properties in common with antidepressants. Objective: In the present study, the discriminative stimulus properties of alprazolam were investigated to test more conclusively the role of benzodiazepine receptors and whether alprazolam has stimulus properties in common with antidepressants. Methods: Male Wistar rats (n=12) were trained to discriminate between alprazolam (2.0 mg/kg, PO) and vehicle in an operant two-lever drug discrimination procedure under a tandem VI40”-FR10 schedule of reinforcement. Generalization and antagonism tests were carried out under 2 min extinction. Results: In generalization tests, a number of benzodiazepines (alprazolam, chlordiazepoxide, midazolam, lorazepam) and the barbiturate pentobarbital substituted completely, while zolpidem and abecarnil substituted partially for alprazolam. In contrast, no significant degree of generalization to the antidepressants imipramine and fluvoxamine and the putative antidepressants buspirone and flesinoxan was found. In antagonism studies alprazolam could be antagonized (almost) completely by flumazenil, partially by pentylenetetrazole, but not by methyl 6,7-dimethoxy-4-ethyl-β-carboline-3-carboxylate (DMCM), N-methyl-β-carboline-3-carboxamide (FG-7142) and picrotoxin. Conclusions: These results show that the discriminative stimulus properties of alprazolam are mediated by benzodiazepine receptors and that the finding that antidepressants share discriminative stimulus effects with alprazolam may have limited generality.
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  • 93
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 148 (2000), S. 209-216 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Methamphetamine ; Drug-discrimination ; Dopamine ; Cocaine ; GBR-12909 ; Nomifensine ; Bupropion ; Chloro-PB ; Chloro-APB ; NPA ; 7-OH-DPAT ; SCH-23390 ; Spiperone ; cis-Flupenthixol ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Dopamine plays a major role in the behavioral effects of methamphetamine. Objective: In the present experiments, the effects of different dopaminergic agonists, antagonists, and uptake inhibitors were evaluated in rats discriminating methamphetamine from saline. Methods: In Sprague-Dawley rats trained to discriminate 1.0 mg/kg methamphetamine, i.p., from saline under a fixed-ratio schedule of food delivery, the ability of various dopaminergic agonists and uptake inhibitors to substitute for methamphetamine was evaluated. Subsequently, the ability of various dopaminergic antagonists to block the discriminative-stimulus effects of the training dose of methamphetamine was tested. Results: The dopamine-uptake inhibitors cocaine (10.0 mg/kg), nomifensine (3.0 mg/kg), GBR-12909 (18.0 mg/kg), and bupropion (30.0 mg/kg) fully substituted for the 1.0 mg/kg training dose of methamphetamine. Chloro-APB (SKF-82958), a full agonist at D1 dopamine receptors, produced about 85% methamphetamine-appropriate responding, but the dose required (0.18 mg/kg) markedly decreased rates of responding. Chloro-PB (SKF-81297), another agonist at D1 receptors with a lower intrinsic activity than Chloro-APB, produced only partial generalization (maximum about 55%) at a dose of 1.0 mg/kg. Full substitution for the training dose of methamphetamine was observed with 0.03 mg/kg of the D2 agonist NPA and 0.56 mg/kg of the D3/D2 agonist 7-OH-DPAT. Both NPA and 7-OH-DPAT markedly decreased rates of responding at these doses. The D1 antagonist SCH-23390 (0.056 mg/kg), the D2 antagonist spiperone (0.18 mg/kg), and the mixed D1,D2 antagonist cis-flupenthixol (0.56 mg/kg) all completely blocked the discriminative-stimulus actions of the training dose of methamphetamine. Conclusions: The present findings in rats support previous research findings in other species indicating a major role of dopamine in the discriminative-stimulus effects of methamphetamine. These findings further indicate involvement of dopamine uptake sites as well as D1 and D2 receptors.
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  • 94
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Psychopharmacology 149 (2000), S. 115-120 
    ISSN: 1432-2072
    Schlagwort(e): Key words Opiate ; Withdrawal ; Place aversion ; Rat
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  Rationale: Administration of low doses of opiate antagonists to morphine-dependent rats produces an aversive response as measured by a conditioned place aversion, but the time course of such a learned aversion is largely unknown. Objectives: The purpose of this experiment was to examine the time course for the expression of a place aversion to opiate withdrawal. Methods: Morphine-dependent rats were tested in a three-chamber place- aversion apparatus. The conditioning phase consisted of three pairings of either naloxone (15 µg/kg s.c.) or vehicle with two compartments, with the most similar time allotments during the preconditioning test. During the testing phase, rats were again allowed to explore the entire apparatus. Different groups were tested at 24 h, 1 week, 2 weeks, 4 weeks, 8 weeks, and 16 weeks post-conditioning (morphine-free tests). Results: A robust place aversion was recorded at every time point tested, including at 16 weeks. In previously published work, placebo-pelleted rats tested with naloxone at the same dose failed to show a place aversion and nondependent rats showed a stable lack of aversion at tests up to 56 days. Dependent animals without naloxone also failed to show a place aversion at any of those time points. Conclusions: In the absence of any active intervention, the place aversion produced by opiate withdrawal is very long lasting and provides a model for protracted abstinence that may be useful for delineating the neurobiological substrate for vulnerability to relapse.
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  • 95
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 8-17 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Pathologische Befunde ; Frühgeburt ; Therapiefolgen ; Key words ; Pathomorphology ; Preterm ; Therapeutic sequelae
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Pathomorphology in the preterm infant represents an interaction of morphological organ immaturity and neonatal management with their respective sequelae. Pathomorphological examples include the modification in the morphology of hyaline membrane disease and bronchopulmonary dysplasia as a consequence of modern neonatal therapy. Hemorrhagic and ischemic/ hypoxic lesions of the central nervous system may occur in age- and agent-related distributional patterns, with subependymal hemorrhage and periventricular leukomalacia representing the most important examples. The most common intestinal finding, namely, necrotizing enterocolitis, typically shows segmental alterations, the morphology of which largely depends on the dominating causative agent. Hepatic cholestasis and fatty change are mostly consequences of parenteral nutrition or hypoxic/ischemic stress. Hepatic necrosis can be associated with the latter, but may also indicate disseminated intravascular coagulation. Vascular pathomorphology is represented by thromembolic lesions, in most instances corresponding to sequelae of neonatal mangement.
    Notizen: Zusammenfassung Die Pathomorphologie des Frühgeborenen kann als Wechselspiel von Morphologie der Organunreife und Therapie sowie deren Folgen angesehen werden. Beispiele zur Pathomorphologie: Beispiele inkludieren den Wandel im morphologischen Bild des sog. Hyaline-Membranen-Syndroms und der bronchopulmonalen Dysplasie, die infolge moderner neonatologischer Therapie kaum mehr in ihrer ursprünglich definierten Form gesehen werden. Hämorrhagische und ischämisch-hypoxische Läsionen des ZNS weisen oft alters- und ursachenabhängige Verteilungsmuster auf, wobei subependymäre Blutungen und periventrikuläre Leukomalazie mit ihren Spätfolgen die wichtigsten Beispiele darstellen. Das häufigste intestinale Krankheitsbild, die nekrotisierende Enterokolitis, präsentiert sich mit segmentalen Läsionen, deren Morphologie in Abhängigkeit vom dominierenden auslösenden Faktor variieren kann. Hepatische Cholestase und Verfettung kommen als Folge von parenteraler Ernährung, aber auch von Ischämie und Hypoxie vor. Lebernekrosen sind vorrangig mit Letzterer, aber auch mit disseminierter intravasaler Koagulation assoziiert. Als Beispiele vaskulärer pathologischer Befunde werden thrombembolische Läsionen mit Extremitäten- und Organinfarkten genannt, die gleichzeitig typische Therapiefolgen darstellen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 96
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Herz ; MR ; Herzinfarkt ; Vitalitätsdiagnostik ; Gd-DTPA-Spätaufnahmen ; Key words ; Heart ; MR ; Myocardial infarction ; Myocardial viability ; Gd-DTPA-delayed enhancement
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: The aim of the study was to correlate delayed contrast enhancement of dysfunctional regions of the myocardium after injection of Gd-DTPA with the improvement of regional contractility 3 months after revascularization. Material and methods: Eleven patients with coronary artery disease and wall motion abnormalities underwent MR imaging before and 3 months after revascularization therapy (PTCA or CABG). Short-axis images were acquired using a cine gradient echo sequence. After revascularization, a representative slice was analyzed 14±1 min after injection of 0.1 mmol/kg Gd-DTPA using a T1-weighted turbo fast low-angle shot sequence. Improved systolic wall thickening 3 months after revascularization served as criterion of viability and was correlated with delayed contrast enhancement patterns. Results: After revascularization, 6 patients showed complete recovery of the dysfunctional area, 1 patient partial recovery, and 4 patients remained unchanged. All 4 patients with persisting wall motion abnormalities, 1/6 patients with recovery and the patient with partial recovery revealed a delayed enhancement. Conclusions: Three months after revascularization, delayed enhancement of dysfunctional myocardium is evident in patients without regional wall motion improvement, while the lack of delayed enhancement correlates with improvement of regional contractility.
    Notizen: Zusammenfassung Zielsetzung: Die Korrelation der Signalintensität motilitätsgestörter Myokardareale in Spätaufnahmen nach der Gabe von Gd-DTPA mit der Erholung der regionalen Funktion nach Revaskularisierung sollte untersucht werden. Material und Methode: 11 Patienten mit Koronararterienstenosen und Wandbewegungsstörungen wurden mit einer CINE-GRE-Sequenz in der kurzen Herzachse vor und 3 Monate nach Revaskularisierung (PTCA oder Bypassoperation) untersucht. Bei der Kontrolle wurde eine repräsentative Schicht im motilitätsgestörten Areal 14±1 min nach der Gabe von 0,1 mmol/kg Gd-DTPA mit einer T1-w-TurboFLASH-Sequenz untersucht. Eine regionale Kontraktilitätsverbesserung wurde als vermehrte systolische Wanddickenzunahme nach Revaskularisierung definiert und mit der Signalintensität in Spätaufnahmen korreliert. Ergebnisse: Bei 6 Patienten erholte sich nach Revaskularisierung das gesamte motilitätsgestörte Areal, bei 1 Patienten partiell, bei 4 Patienten blieben die Wandbewegungsstörungen unverändert. Bei 4/4 Patienten mit persistierenden Wandbewegungsstörungen, bei 1/6 Patienten mit erholtem Myokard sowie bei dem Patienten mit dem partiell erholten Areal war ein spätes Enhancement nachweisbar. Schlussfolgerungen: Ein Enhancement von Myokardarealen in Spätaufnahmen nach der Gabe von Gd-DTPA 3 Monate nach der Revaskularisierung ist bei persistierenden Wandbegungsstörungen zu beobachten, wogegen das Fehlen eines späten Enhancements mit einer Verbesserung der regionalen Wandfunktion korreliert.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 97
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 130-135 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Herz ; Koronargefäße ; Koronarer Bypass ; Bypassverschluss ; EKG-getriggertes CT ; Key words ; Heart ; Coronary vessels ; Coronary artery bypass graft ; CABG patency ; ECG-triggered CT
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: Assessment of coronary artery bypass graft (CABG) patency with computed tomography methods has been demonstrated as an alternative to coronary angiography. The evaluation of the bypass anastomoses is still of limited success. Prospective ECG triggering of conventional CT scanners al- lows heart phase-triggered single-slice acquisition in the sub-second range. The goal of this study was to evaluate whether the use of ECG triggering can optimize the evaluation of proximal CABG anastomoses. Materials and methods: In ten patients after CABG surgery, ECG-triggered CT with thin (2 mm), contiguous slices was performed in the region of the proximal bypass anastomoses in the ascending aorta. The data evaluation was done on axial images and on reconstructed 2D and 3D data sets. Results: The applied technique demonstrat-ed good imaging quality, which allowed evaluation of the CABG anastomoses in all cases. Overall 18 CABG anastomoses could be visualized; 17 anastomoses could be assessed as normal, non-stenotic and patent. Discussion: ECG-triggered thin-slice CT permits reliable assessment of proximal CABG anastomoses and expands the usage of CT in the evaluation of CABG.
    Notizen: Zusammenfassung Hintergrund: Die computertomographische Durchgängigkeitsprüfung koronararterieller Bypässe hat sich zu einer Alternative neben dem Herzkatheter entwickelt. Die Beurteilbarkeit der Anastomosen gelingt noch nicht mit zufriedenstellender Sicherheit. Der Einsatz der prospektiven EKG-Triggerung an einem konventionellen CT ermöglicht herzphasengesteuerte Einzelschichtaufnahmen im Subsekundenbereich. Ziel der Studie war es, zu prüfen, ob der Einsatz einer EKG-Triggerung zu Verbesserungen in der Beurteilung der proximalen Bypassanastomosen führt. Methode: Bei 10 Patienten wurde nach Bypassoperation eine EKG-getriggerte CT mit dünnen (2 mm), kontinuierlichen Schichten von den proximalen Bypassanastomosen im Bereich der Aorta ascendens durchgeführt. Die Datenauswertung erfolgte an axialen Einzelschichten und nachverarbeiteten 2D- und 3D-Datensätzen. Ergebnisse: Die Untersuchungstechnik ergab in allen Fällen eine gute Bildqualität und Beurteilungsmöglichkeit der Anastomosenverhältnisse. Insgesamt wurden 18 Bypassanastomosen dargestellt. Von diesen Anastomosen konnten 17 als unauffällig, durchgängig und ohne Stenosierung gewertet werden. Schlussfolgerung: Die EGK-getriggerte CT in dünnen Schichten erlaubt eine Beurteilung der proximalen Anastomosenverhältnisse aortokoronarer Bypässe und erweitert somit das Einsatzspektrum der CT.
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  • 98
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 168-175 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Echokardiographie ; Klappeninsuffizienz ; Bildverarbeitung ; Virtuelle RealitätEchocardiography ; Heart valve disease ; Image processing ; Virtual reality ; Key words ; Echokardiographie ; Klappeninsuffizienz ; Bildverarbeitung ; Virtuelle RealitätEchocardiography ; Heart valve disease ; Image processing ; Virtual reality
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Background: Echocardiography is a standard imaging technique for the assessment of heart valve disease. The good spatial and temporal resolution is the basis for different methods which provide information about the severity of such defects. Dynamic colour visualisation and volumetric measurements of regurgitant jets are a new evaluating tool for the assessment of heart valve insufficiencies. Methods: The regurgitant jet volume of 58 patients was evaluated on an external workstation after segmentation of the left atrium and compared to regurgitant volume; the correlation was good. This result is valid for central jets as well as for eccentric jets. Conclusions: Measurement of regurgitant jet volume is a method which considers the three-dimensional shape of the examined volume. Real-time visualisation techniques which support the interactive clipping of morphological structures provide dynamic visualisation of intracardiac flow during the heart cycle. Dynamic colour visualisation of jets together with myocardial structures allows the assignment of intracardiac flow to morphological structures.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung: Für die Bewertung von Klappendefekten ist die Echokardiographie ein bildgebendes Standardverfahren. Die gute räumliche und zeitliche Auflösung dient als Grundlage für eine Vielzahl unterschiedlicher Auswertungsverfahren, die die Beurteilung von Klappendefekten erlauben. Die dynamische Farbvisualisierung und die Volumetrie von Regurgitationsjets stellen eine neue Methode der Beurteilung von Klappeninsuffizienzen dar. Methode: Die Volumen der Regurgitationsjets von 58 Patienten wurden auf einer externen Workstation nach Segmentierung des linken Vorhofs vermessen und mit dem Regurgitationsvolumen verglichen. Ergebnisse: Die Volumen der Regurgitationsjets zeigen eine signifikante Korrelation mit den Regurgitationsvolumen, das mit gepulstem Doppler gewonnen wurde. Dieses Ergebnis gilt sowohl für zentrale als auch für exzentrische Jets. Schlussfolgerungen: Die Volumetrie von Regurgitationsjets ist ein Verfahren, das die dreidimensionale Form der zu untersuchenden Volumen besonders berücksichtigt. Die dynamische Farbvisualisierung der Jets im Kontext der Myokardstrukturen erlaubt eine Zuordnung von intrakardialen Flüssen zu den morphologischen Strukturen. Eine Echtzeitvisualisierung, die die Möglichkeit bietet, Teile des Myokards interaktiv aus der Rekonstruktion zu entfernen, erlaubt eine dynamische Darstellung des intrakardialen Flusses während eines Herzzyklus.
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  • 99
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Mehrschicht-CT ; Spiral-CT ; Kardio-CT ; Retrospektives EKG-Gating ; Key words ; Multi-slice CT ; Spiral-CT ; Cardio CT ; Retrospective ECG-gating
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: In this paper a method for cardiac imaging with fast multi-slice CT and retrospectively ECG-gated spiral acquisition is presented. Methods: A fast multi-slice CT system with 4 simultaneously acquired slices and 0.5 s rotation time is used (Siemens Somatom VolumeZoom). Continuous spiral data of the entire heart volume is acquired together with the patient’s ECG and reconstructed with dedicated spiral algorithms providing 250 ms temporal resolution. Three-dimensional image data sets are built up from overlapping slices that are reconstructed in an arbitrary, user-defined phase of the heart cycle (e.g. diastolic phase). To evaluate the capability of the method for functional imaging complete three-dimensional image volumes are reconstructed from the same spiral data set in different phases of the heart cycle. Results: A spiral data set of the entire heart volume may be acquired within a single breath-hold. Typical scan times for standard examinations with 3 mm slice width are 10–15 s, and for high-resolution CT angiographies of the coronary arteries with 1.25 mm slice width about 30–35 s. Motion-free reconstruction of the heart and coronary arteries with high spatial resolution is possible in the diastolic phase of the heart cycle. Multi-phase reconstructions from the same spiral scan data set are possible, however, motion artifacts in heart phases with fast cardiac motion may not be completely avoided. Conclusion: Fast multi-slice spiral CT with retrospectively ECG-gated spiral reconstruction is well suited for three-dimensional and functional imaging of the heart, especially for high-resolution imaging of calcified coronary plaques and CT-angiography of the coronary arteries.
    Notizen: Zusammenfassung Zielsetzung: In dieser Arbeit werden Verfahren zur Anwendung der schnellen Mehrschichtspiral-CT für die kardiale Bildgebung mittels EKG-synchronisierter Spiralakquisition dargestellt. Methode: Es wird ein schnelles Mehrschicht-CT-System mit simultaner Aufnahme von 4 Schichten und 0,5 s Rotationszeit verwendet (Siemens Somatom VolumeZoom). Kontinuierliche Spiraldatensätze des gesamten Herzvolumens werden zusammen mit dem EKG aufgenommen und mit dedizierten Spiralalgorithmen bei 250 ms zeitlicher Auflösung rekonstruiert. Dreidimensionale Bilddatensätze können in einer frei wählbaren Phase des Herzzyklus (z.B. diastolische Phase) aus überlappend rekonstruierten Einzelschichten zusammengesetzt werden. Durch die Rekonstruktion mehrerer dreidimensionaler Bilddatensätze in verschiedenen Phasen des Herzzyklus kann die Herzfunktion analysiert werden. Ergebnisse: Für ein gesamtes Herzvolumen kann ein Spiraldatensatz in einer Atemanhalteperiode aufgenommen werden. Die Scanzeiten für Standarduntersuchungen mit 3 mm Schichtdicke liegen bei 10–15 s, für hochaufgelöste CT Angiographien der Koronararterien mit 1,25 mm Schichtdicke bei 30–35 s. Ein dreidimensionales Bild des Herzens und der Koronararterien kann ohne Bewegungsartefakte und mit hoher räumlicher Auflösung in der diastolischen Phase des Herzzyklus erzeugt werden. Erste Ansätze zur funktionellen Bildgebung mit Mehrphasenrekonstruktionen aus demselben Spiraldatensatz werden vorgestellt. In Herzphasen mit starker Bewegung können Bewegungsartefakte auftreten. Schlußfolgerung: Die schnelle Mehrschichtspiral-CT mit retrospektiv EKG-synchronisierter Spiralrekonstruktion (EKG-Gating) eignet sich für die dreidimensionale und funktionelle Bildgebung des Herzens, insbesondere für die hochaufgelöste Abbildung kalzifizierter Plaques und für die CTA der Koronararterien.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 100
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 103-110 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Kardiale Bildgebung ; Angiographie ; Nuklearmedizin ; Magnetresonanztomographie ; Computertomographie ; Key word ; Cardiac imaging ; Angiography ; Nuclear imaging ; Magnetic resonance tomography ; Computed tomography
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: Cardiac imaging includes determination of the size and structure of the cardiac chambers, valves, great vessels and the coronary arteries, chamber and valvular function, myocardial perfusion, viability and metabolism. Material and methods: Chest roentgenography, angiography, echocardiography and nuclear imaging are commonly used but computed tomography and magnetic resonance imaging also offer a promising potential. Results: Coronary angiography is the gold standard in assessing coronary anatomy. Fast CT technologies such as electron-beam and multi-row-CT are promising non-invasive imaging modalities in the assessment of coronary artery disease. With intravascular ultrasound early stages of coronary atherosclerosis can be detected. For the assessment of myocardial perfusion and viability as well as cardiac function, scintigraphic methods are widely accepted. However, MRI methods have also reached a high degree of accuracy. Evaluation of chamber and valvular function is, due to its wide availability, the field of echocardiography. Conclusions: In clinical routine chest roentgenography, angiography, echocardiography and nuclear imaging are well established. The value of computed tomography and magnetic resonance imaging in the evaluation of coronary artery disease, myocardial perfusion, viability and metabolism is yet to be defined.
    Notizen: Zusammenfassung Zielsetzung: Anforderungen an die kardiale Bildgebung sind die Darstellung der Anatomie der Herzhöhlen, Herzklappen, Koronararterien und der großen Gefäße, Parameter der Ventrikel- und Klappenfunktion, der Myokardperfusion, Myokardvitalität und des myokardialen Stoffwechsels. Material und Methode: In der Bildgebung kommen neben den etablierten Standardverfahren wie Röntgen, Angiographie, Echokardiographie und nuklearmedizinischen Methoden auch neuere Verfahren der Computer- und Magnetresonanztomographie zum Einsatz. Ergebnisse: Die Koronarangiographie ist der Goldstandard in der Darstellung des gesamten Koronarsystems. In der Diagnostik der koronaren Herzerkrankung zeigen schnelle CT-Verfahren wie die Elektronenstrahltomographie (EBT) und die Mehrzeilendetektor-CT (MDCT) Vorteile gegenüber der Kernspintomographie. Frühstadien der koronaren Arteriosklerose können nur mit dem intravaskulären Ultraschall (IVUS) erkannt werden. Nuklearmedizinische Methoden sind in der Untersuchung der Myokardperfusion und -vitalität etabliert. Mit der MRT scheint eine qualitative und quantitative Bestimmung der regionalen Perfusion, Funktion und Vitalität möglich zu sein. Die Untersuchung der linksventrikulären Funktion und der Herzklappen ist die Domäne der Echokardiographie. Schlussfolgerung: In der klinischen Routine sind die Angiographie, Echokardiographie und die Nuklearmedizin etablierte Methoden. Der Stellenwert der Magnetresonanz- und Computertomographie in der Diagnostik der koronaren Herzerkrankung und der Herzfunktion, Perfusion und Vitaltät ist noch nicht definiert.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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