ISSN:
1432-2102
Keywords:
Schlüsselwörter Lunge
;
Perfusion
;
Ventilation
;
Computertomographie (CT)
;
Magnetresonanztomographie (MRT)
;
Keywords Lung
;
Perfusion
;
Ventilation
;
Computed tomography
;
Magnetic resonance imaging
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract Radiological cross-sectional imaging modalities, particularly computed tomography (CT) have become the mainstays for diagnosing lung disease in recent years. These enable morphological visualization of pathological processes with the greatest possible spatial resolution. Modern technical developments and complementary strategies have led to new applications and new functional assessments which need to be reviewed together with state-of-the-art techniques in nuclear imaging. The diagnosis of pulmonary embolism using spiral CT angiography and magnetic resonance (MR) angiography certainly belongs in this category. CT has become the an alternative modality of first choice, and it is also challenging pulmonary angiography as the gold standard. Direct visualization of patent pulmonary arteries and thromboembolic material is complemented by that of effects on the pulmonary parenchyma and right heart function; it also provides perfusion studies and MR-based flow measurement to assess hemodynamic compromise. Ventilation studies have long been a domain of nuclear imaging, and new techniques for the direct visualization of ventilation are emerging from recent developments in the field of MR imaging, for example, using hyperpolarized inert gases. New functional parameters of ventilation can be derived from these studies. For the diagnosis of metabolically active disease, such as tumor and pneumonia, CT offers very high sensitivity, for example, in screening for intrapulmonary nodules using low-dose CT and in the early detection of pulmonary infiltrates in high-risk patients. Especially for characterizing pulmonary nodules there is a need to combine nuclear medicine techniques, such as in positron-emission tomography.
Notes:
Zusammenfassung Die radiologischen Schnittbildverfahren, insbesondere die CT, haben sich innerhalb kurzer Zeit einen herausragenden Stellenwert in der Diagnostik von Lungenerkrankungen erworben. Dies umfasst in erster Linie die morphologische Darstellung pathologischer Prozesse mit hoher räumlicher Auflösung. Moderne technische Entwicklungen und kombinierte Untersuchungsstrategien eröffnen neue Einsatzgebiete und auch funktionelle Aussagen, die nach einer aktuellen Standortbestimmung gemeinsam mit den nuklearmedizinischen Verfahren verlangen. Dazu gehört die Diagnostik der Lungenembolie mittels Spiral-CT-Angiographie und MR-Angiographie der Pulmonalarterien. Hier hat sich mittlerweile die CT als alternatives Verfahren der Wahl etabliert und die Rolle der Pulmonalisangiographie als Goldstandard infrage gestellt. Die reine direkte Darstellung der durchströmten Pulmonalarterien und des thromboembolischen Materials wird durch Diagnostik intrapulmonaler und kardialer Veränderungen, Perfusionsuntersuchungen sowie MR-basierte Flussmessungen zur hämodynamischen Beurteilung erweitert. Nachdem Untersuchungen der Ventilation lange Zeit eine Domäne der Nuklearmedizin waren, eröffnen aktuelle Entwicklungen in der MRT neue Verfahren zur direkten Visualisierung der Lungenbelüftung, z. B. mittels polarisierter Edelgase. Aus diesen Verfahren lassen sich auch neue funktionelle Parameter der Ventilation ableiten. In der Diagnostik von Tumoren und Entzündungen überzeugt die CT insbesondere durch ihre hohe Sensitivität, z. B. beim Screening auf intrapulmonale Rundherde mittels Niedrigdosis-CT oder bei der Früherkennung pneumonischer Infiltrate bei Risikopatienten. Insbesondere bei der Charakterisierung intrapulmonaler Rundherde ist eine Kombination mit nuklearmedizinischen Verfahren (PET) grundsätzlich anzustreben.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001170050846
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